Σεμινάριο με τη μορφή δειγματικής διδασκαλίας: '' Το μονοφωνικό τραγούδι στο σχολείο'' Για τους εκπ/κους μουσικής των νομών Έβρου και Ροδόπης στο Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Αλεξ/πολης Γιώτα Τηγανούρια – Αραβία Σχολική Σύμβουλος Μουσικών Ανατ. Μακεδονίας & Θράκης Δρ Εθνομουσικολογίας
Η έννοια της μονοφωνίας - Ακριβής, πανομοιότυπη, ομαδική εκτέλεση μιας μελωδίας με υψηλές τεχνικές απαιτήσεις. - Διαφέρει από την ετεροφωνία όπου ναι μεν δεσπόζει μια βασική μελωδική ιδέα, αλλά με αρκετές διαφοροποιήσεις μεταξύ των ερμηνευτών, και χωρίς υψηλές απαιτήσεις. - Η μονοφωνία έπεται ιστορικά της πρωτόγονης ετεροφωνίας, ως μία καινοτόμος πρακτική αναζήτησης ή και επίδειξης μιας υψηλής μουσικής πειθαρχίας.
Συμπερασματικά: Ετεροφωνία: το αποτέλεσμα μιας άτεχνης προσπάθειας για μονοφωνία Μονοφωνία: η συνειδητή προσπάθεια για ακριβή και απόλυτη ταύτιση των πολλών διαφορετικών φωνών σε μία. Σε πολιτισμούς μουσικά εξελιγμένους, όπως ο αρχαιοελληνικός, η ετεροφωνία είναι τεχνική συνειδητά πλέον διαφοροποιημένη από την μονοφωνία.
Το τραγούδι ως το βασικό μουσικό όργανο - Η φωνή το άμεσο και φυσικό μουσικό όργανο που διαθέτουμε - Μέσα από το τραγούδι αναπτύσσεται η ακοή και αντίστροφα - Μουσική ανάγνωση – σολφέζ μέσα από το τραγούδι για κατανόηση του μουσικού κειμένου - Προσέγγιση του κόσμου της μουσικής μέσα από τη χαρά του τραγουδιού
Κριτήρια επιλογής τραγουδιών - Το τραγούδι του δασκάλου αποτελεί πρότυπο μίμησης για τους μαθητές του - Επιλέξτε τραγούδια που σας αρέσουν - Προσέχω την έκταση των παιδικών φωνών (σολ1 – ρε' ή μι΄) - Λαμβάνω υπόψιν τα μελωδικά διαστήματα - Επιλέγουμε και τραγούδια που αρέσουν στους μαθητές μας
Βήματα στη διδασκαλία του μονοφωνικού τραγουδιού - Καλή στάση σώματος - Σωστές αναπνοές – εκπνοές - Ασκήσεις μάσκα προσώπου- φάρυγγα - Ζέσταμα φωνής- Τοποθέτηση & Καλή άρθρωση - Ζέσταμα φωνής & Τονικό ύψος - Μελωδική γραμμή – Σολφέζ & χειρονομίες - Σολφέζ - Μουσικό κείμενο & Φράσεις - Κείμενο τραγουδιού και καλή άρθρωση - Ατομική και ομαδική ερμηνεία
Καλό τραγούδι σημαίνει: - Σωστό κούρδισμα - Καλός ρυθμός - Φράσεις και σωστές αναπνοές (να μην κόβονται τα λόγια) - Καθαρό κείμενο – άρθρωση - Φωνή φυσική (χωρίς σκληράδα δυνατά ή άγρια) - Χρήση δυναμικής - Καλή διάθεση δασκάλου