ΤΕΧΝΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ Ενότητα : ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΕΚΛΟΓΗ ΚΥΡΙΩΝ ΔΙΑΣΤΑΣΕΩΝ Γεώργιος Κ. Χατζηκωνσταντής Επίκουρος Καθηγητής Διπλ. Ναυπηγός Μηχανολόγος Μηχανικός M.Sc. ‘’Διασφάλιση Ποιότητας’’, Τμήμα Ναυπηγικών Μηχανικών ΤΕ Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.
1 ΤΕΧΝΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ Μελέτη πλοίου : -Αρχικός σχεδιασμός (μελέτη σκοπιμότητας) -Προμελέτη (Απαιτήσεις πλοικτήτη / Στοιχεία διερεύνησης / Κατηγορίες πλοίων) -Προδιαγραφές συμβολαίου (συμβατική μελέτη) -Λεπτομερής σχεδιασμός (πλήρη σχέδια / αναλυτικές προδιαγραφές) ΤΕΧΝΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ Καθηγητής : Γεώργιος Κ. Χατζηκωνσταντής
2 ΤΕΧΝΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΤΕΧΝΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ Καθηγητής : Γεώργιος Κ. Χατζηκωνσταντής Προμελέτη πλοίου Α. Απαιτήσεις πλοιοκτήτη (Κύρια τεχνικά και οικονομικά χαρακτηριστικά του πλοίου) Β. Στοιχεία διερεύνησης Γ. Κατηγορίες πλοίων
3 ΤΕΧΝΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ 3 Γ. Κατηγορίες πλοίων
4 ΤΕΧΝΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ 4 Κατηγοριοποίηση πλοίων
5 ΤΕΧΝΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ Φορτηγό πλοίο Επιβατηγό πλοίο Πολεμικό πλοίο 5
6 ΤΕΧΝΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ Η κατηγοριοποίηση των πλοίων, μπορεί επίσης να γίνει με αναφορά στη διαδικασία μελέτης. ΠΛΟΙΑ ΕΚΤΟΠΙΣΜΑΤΟΣ : κύριο χαρακτηριστικό το βάρος του μεταφερόμενου φορτίου που εκφράζεται με τον συντελεστή στοιβασίας (πλοία χύδην φορτίου, γενικού ξηρού φορτίου, υγρού φορτίου). ΠΛΟΙΑ ΚΥΒΙΣΜΟΥ : κύριο χαρακτηριστικό ο διαθέσιμος όγκος των κυτών (χώρων) φορτίου ανάλογα με το είδος του φορτίου. ΠΛΟΙΑ ΓΡΑΜΜΙΚΩΝ ΔΙΑΣΤΑΣΕΩΝ : κύριο χαρακτηριστικό μια κύρια διάσταση του πλοίου (μήκος, πλάτος, ύψος κατασκευής, βύθισμα) που σχετίζεται με εξωτερικούς παράγοντες ΠΛΟΙΑ ΕΙΔΙΚΩΝ ΣΥΝΘΗΚΩΝ : τα πλοία που δεν περιλαμβάνονται στις προαναφερόμενες κατηγορίες (ρυμουλκά, αλιευτικά, δίγαστρα (catamaran), ταχύπλοα κ.α.). 6
7 ΤΕΧΝΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ Η κατάταξη των πλοίων ανάλογα με : Ι. Υλικό κατασκευής Μεταλλικά – Ξύλινα – Μικτής κατασκευής – Σύνθετα υλικά II. Μέσο πρόωσης : Μηχανοκίνητα - Ιστιοφόρα III. Θαλάσσια περιοχή απασχόλησης Διεθνών πλοίων – Ακτοπλοΐας - Εσωτερικών υδάτων IV. Ταχύτητα πλεύσης : (συμβατικά πλοία / ταχύπλοα). V. Προορισμός : - Εμπορικά (φορτηγά / επιβατηγά / ειδικoύ προορισμού / βοηθητικά ) - Πολεμικά 7
8 ΤΕΧΝΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΦΟΡΤΗΓΑ (cargo ships): Ξηρού φορτίου : (γενικών φορτίων, ομοειδών, φορτίων χύδην RO/RO, Containerships,LASH) Συνδυασμένων φορτίων : μετάλλευμα / υγρό Υγρού φορτίου : δεξαμενόπλοιο (μικρά / μεγάλα = VLCC / σουπερτάνκερ = ULCC ) - υγραεριοφόρο (LPG / LNG ) - χημικών (Chemical) Επιβατηγά (passenger ships) : - αμιγή επιβατηγά (υπερωκεάνεια/τοπικών πλόων/ακτοπλοϊκά) - μικτά επιβατηγά (φορτηγά, οχηματαγωγά) - κρουαζιερόπλοια 8
9 ΤΕΧΝΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΠΛΟΙΑ ΒΟΗΘΗΤΙΚΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ -κλειστών υδάτων (ποταμόπλοιο / λιμνόπλοιο) -βοηθητικά (ρυμουλκό / ναυαγοσωστικό/πλοηγίδα/ εφοδιαστικό/παγοθραυστικό) -πλωτά ναυπηγήματα (φορτηγίδα / βυθοκόρος / πλωτός γερανός / πλωτή δεξαμενή) ΠΛΟΙΑ ΕΙΔΙΚΟΥ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΥ Πλοία ψυγεία - Αλιευτικά Επιστημονικών ερευνών - Καλωδιακά Φαρόπλοια – εκπαιδευτικά αναψυχής 9
10 ΤΕΧΝΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΕΚΛΟΓΗ ΚΥΡΙΩΝ ΔΙΑΣΤΑΣΕΩΝ ΠΛΟΙΟΥ ΤΕΧΝΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ Καθηγητής : Γεώργιος Κ. Χατζηκωνσταντής
11 ΤΕΧΝΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΜΗΚΟΣ ΑΡΧΙΚΗ ΘΕΩΡΗΣΗ : γρήγορο πλοίο απαιτεί μεγάλο μήκος Αργότερα αποδείχτηκε ότι η υδροδυναμική βελτίωση δεν οδηγεί σε οικονομικότερο πλοίο. Μήκος = το ελάχιστο δυνατό ΤΕΛΙΚΗ ΕΠΙΛΟΓΗ : τα οικονομικά κριτήρια βαρύνουν στην τελική επιλογή. Στην αρχική διαδικασία της μελέτης χρησιμοποιούνται εμπειρικές σχέσεις όπως : Σημαντική επίδραση : αντίσταση τριβής – υπόλοιπη αντίσταση - βάρος μεταλλικής κατασκευής ΤΕΧΝΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ Καθηγητής : Γεώργιος Κ. Χατζηκωνσταντής
12 ΤΕΧΝΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΠΛΑΤΟΣ Σημαντική επίδραση : ευστάθεια - ταχύτητα - βάρος μεταλλικής κατασκευής - διέλευση ΤΕΧΝΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ Καθηγητής : Γεώργιος Κ. Χατζηκωνσταντής
ΤΕΧΝΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΠΛΕΥΡΙΚΟ ΥΨΟΣ Προκύπτει από : ( βύθισμα ) + (ύψος εξάλλων ) Σημαντική επίδραση : αντοχή – ευστάθεια – βάρος μεταλλικής κατασκευής - χωρητικότητα – απαιτούμενος όγκος κυτών – εξασφάλιση ελάχιστου ύψους εξάλων ΤΕΧΝΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ Καθηγητής : Γεώργιος Κ. Χατζηκωνσταντής
14 ΤΕΧΝΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΒΥΘΙΣΜΑ Σημαντική επίδραση : πλόες του πλοίου - αντοχή μεταλλικής κατασκευής κάτω από την ίσαλο – εγκατάσταση έλικας με όσο το δυνατό μεγαλύτερη διάμετρο (ειδικά σε Ρ/Κ – Α/Κ) – εκτόπισμα – ευστάθεια ΤΕΧΝΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ Καθηγητής : Γεώργιος Κ. Χατζηκωνσταντής
Σημειώματα
16 Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.