Υπ. Καθηγητής κ. Λ. Χαραλαμπίδης
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ Ιστορία της F1 Μηχανισμός και αεροδυναμική, Ασφάλεια και ενδυμασία στην F1 Το ατύχημα του Senna Οι πίστες της F1 Η πίστα στην Ελλάδα Ερωτηματολόγιο σχετικά με την F1 Η κατάταξη των οδηγών
IΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ FORMULA 1 Το 1950 η Διεθνής Ομοσπονδία Αυτοκινήσεως (Fédération Internationale de l'Automobile), απεφάσισε να διοργανώσει το πρώτο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Οδηγών με κανόνες της Formula 1. Δημιουργήθηκε με την συνένωση επτά ανεξαρτήτων αγώνων ταχύτητος ήτοι έξι στην Ευρώπη, συν το Indianapolis 500 στις Η.Π.Α.. Ο πρώτος αγώνας έγινε στην πίστα του Silverstone, στην Μεγάλη Βρετανία, στις 13 Μαΐου και νικητής ήταν ο Emilio Giuseppe "Nino" Farina με την ομάδα της Alfa Romeo, που τελικώς κατέκτησε και το πρώτο Πρωτάθλημα Κατασευαστών.
Αν και αρχικώς είχαν κέντρο την Ευρώπη, οι αγώνες, που λέγονται Grand Prix ( Grand Prix, γαλλικά για μεγάλο βραβείο), γίνονται πλέον σε πολλές χώρες ανά τον κόσμο. Διάσημες διαδρομές (πίστες) είναι αυτή στο Autodromo Nationale di Monza στην Ιταλία, το γκραν πρι του Monaco, το Ευρωπαϊκό Grand Prix στη Valencia της Ισπανίας και αυτό του Silverstone στην Μεγάλη Βρετανία. Η Formula 1 είναι το ακριβότερο σπορ στον κόσμο, τόσο όσον αφορά τις επενδύσεις που πρέπει να διενεργήσουν οι ομάδες σε τεχνολογία και οδηγούς, όσο και τα εισιτήρια των θεατών.
Τα εισιτήρια για κάθε αγώνα είναι από αρκετά έως πολύ ακριβά (ενδεικτικά το 2008 η χαμηλότερη τιμή εισιτηρίου για όλο το διήμερο του αγώνα έχει καθοριστεί στα 300 δολάρια, με την ακριβότερη στα 3000 δολάρια), και μόνον όσοι έχουν την οικονομική ευχέρεια για συχνά - και μακρινά - ταξίδια μπορούν να παρακολουθήσουν περισσότερους από έναν αγώνες το χρόνο. Στη Φόρμουλα 1 συμμετέχουν αρκετές γνωστές ομάδες - κατασκευαστές αυτοκινήτων, όπως η Ferrari, η Renault, η MacLaren-Mercedes, η B.M.W.. Ο πιο διάσημος οδηγός των τελευταίων ετών στην F1 είναι ο Μίχαελ Σουμάχερ ο οποίος έχει κατακτήσει 7 πρωταθλήματα.
Άλλοι γνωστοί σύγχρονοι οδηγοί είναι οι Μίκα Χάκκινεν, Κίμι Ραϊκόνεν, Φερνάντο Αλόνσο, Τζένσον Μπάτον και Ζακ Βιλνέβ. Οδηγοί που επίσης έγραψαν ιστορία στο άθλημα ήταν ο Άιρτον Σένα, Νέλσον Πικέ, Αλαίν Προστ, Νάιτζελ Μάνσελ, Τζάκι Στιούαρτ, Ζιλ Βιλνέβ, Νίκι Λάουντα, Φιλ Χιλ, Τζιμ Κλαρκ, Στέρλινγκ Μος και ο Τζακ Μπράμπαμ. Σε ακόμη παλαιότερες εποχές πολύ μεγάλοι οδηγοί θεωρούνται ο Αργεντινός Χουάν Μανουέλ Φάντζιο και ο Ιταλός Τάτσιο Νουβολάρι. Ο λόγος των επενδύσεων σε αυτό το τόσο δαπανηρό άθλημα είναι η δοκιμή νέων τεχνολογιών με τελικό στόχο την άμεση χρησιμοποίησή τους σε οχήματα μαζικής παραγωγής. Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι η χρήση της δισκόφρενου έγινε για πρώτη φορά στον αγώνα του Λε Μαν από την Jaguar.
ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ – ΑΕΡΟΔΥΝΑΜΙΚΗ ΤΗΣ F1 Η αεροδυναμική είναι η επιστήμη που μελετά τα αντικείμενα που κινούνται μέσω του αέρα και είναι στενά συνδεδεμένη με τη ρευστή δυναμική όπου ο αέρας θεωρείται συμπιέσιμο ρευστό. Στη περίπτωση της F1 όμως η αεροδυναμική είναι ένα από τα σημαντικότερα κομμάτια στο μονοθέσιο διότι συμβάλει στην ανάπτυξη της τελικής ταχύτητας αλλά και με τη παραγωγή της κάθετης δύναμης επιτυγχάνεται το μέγιστο δυνατό κράτημα στις στροφές βοηθώντας βέβαια και η αεροτομή που βρίσκεται στο πίσω μέρος του μονοθεσίου όπου προορίζεται για τη πίεση του πίσω μέρους (η οποία πίεση προκαλείται από την αεροδυναμική) και συμβάλει και αυτή στο μέγιστο δυνατό κράτημα.
Στην F1 αλλά και σε όλα τα αγωνιστικά αυτοκίνητα προκειμένου να είναι σωστές οι διαμορφώσεις στις εμπρός και πίσω πτέρυγες, που είναι στις αντίθετες πλευρές του κέντρου βάρους του μονοθεσίου, να ανυψωθούν και οι δυο έντονα προς την ίδια κατεύθυνση με αποτέλεσμα τη δημιουργία της κάθετης δύναμης (downforce). Από την άποψη ενός θεατή με μια πρώτη ματιά σε ένα μονοθέσιο διακρίνει τρία μέρη: την εμπρός πτέρυγα, το σασί και τη πίσω πτέρυγα όπου κάθε ένα από αυτά τα μέρη μπορεί να βελτιστοποιήσει την απαιτούμενη κάθετη δύναμη έστω και στο ελάχιστο της έλξης. Εντούτοις κάθε κομμάτι επιδρά διαφορετικά από τα υπόλοιπα έχουν δηλαδή τη δικιά τους επιρροή στη συμπεριφορά ενός αγωνιστικού αυτοκινήτου και το κάθε μέρος ποτέ δεν εξετάζεται χωριστά αλλά σε ένα πιστό αντίγραφο του σχεδίου ενός αγωνιστικού αυτοκινήτου.
Επειδή ένα πλήρες αγωνιστικό αυτοκίνητο είναι πάντα σύνθετο κατασκευαστικά οι μηχανικοί πάντα εξελίσσουν διάφορα μέρη για να βελτιώνουν συνεχώς βαθμιαία τις επιδόσεις και αυτό αναπτύσσει ένα ιδιαίτερο στοιχειό ελέγχου για το πώς επιδρά η κάθε μια βελτίωση σε ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο. Σύμφωνα με το νομό Amdahl αυτή η επίδραση μπορεί να υπολογιστεί ως εξής: Τέλος η έλξη είναι η αεροδυναμική αντίσταση που είναι απέναντι από τη ταχύτητα μέσω ενός αντικειμένου που κινείται μέσω του αέρα. Το μέγεθος του είναι ανάλογο ως προς τη διαφορετική ταχύτητα μεταξύ του αέρα και του αντικειμένου που κινείται μέσω αυτού.
ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΗ FORMULA 1 Ασφάλεια Πίστας F1 Η κάθε πίστα της φόρμουλα 1 έχει σχεδιαστεί με έναν πολύ προσεκτικό τρόπο για την αποφυγή ατυχημάτων. Σε όλο το μήκος της πίστας υπάρχουν λάστιχα κοντά στην αγωνιστική γραμμή με σκοπό, όταν κάποιος οδηγός βρεθεί εκτός πίστας με μεγάλη ταχύτητα να καταλήξει στα μαλακά λάστιχα με αποτέλεσμα σίγουρη αποφυγή τραυματισμού. Ακόμη περίπου κάθε 100 μέτρα υπάρχουν άνθρωποι ασφαλείας που σε περίπτωση κάποιου περιστατικού να τρέξουν για βοήθεια. Επιπροσθέτως υπάρχει ένα ελικόπτερο πάνω από την πίστα το οποίο παρακολουθεί την ροή του αγώνα.
ΕΝΔΥΜΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΗ FORMULA 1 Στολή Περίπου από το 1976 η στολή της φόρμουλα 1 έγινε αναγκαστική για λόγους ασφαλείας των πιλότων. Όλες οι στολές είναι πυρίμαχες και αντιανεμικές για την αποφυγή τυχών ατυχημάτων. Κράνος Το 1953 τα κράνη έγιναν υποχρεωτικά για τους πιλότους της φόρμουλα 1.Οι λόγοι είναι καθαρά ασφαλείας, περιορίζουν τον τραυματισμό ή κάποια τυχών κάκωση της κεφαλής. Επίσης βοηθάνε στην ισορροπία της κεφαλής από την επίδραση των δυνάμεων ‘’G’’.
Βοηθητικό Λαιμού Το βοηθητικό λαιμού πρωτοεμφανίστηκε στον κόσμο της φόρμουλα 1 το 2003.Όπως το λέει και η λέξει σκοπός του είναι να κρατάει τον λαιμό σταθερό και η αποφυγή τραυματισμού ή κάκωσης του λαιμού. Τοποθετείται ακριβώς κάτω από το κράνος.
Ατύχημα – Θάνατος Ayrton Senna
ΟΙ ΠΙΣΤΕΣ ΠΟΥ ΔΙΕΞΑΓΕΤΑΙ ΤΟ ΦΕΤΙΝΟ ΠΡΩΤΑΘΛΗΜΑ ΤΗΣ FORMULA 1
Race Date:18 Mar 2012 Circuit Name:Albert Park Number of Laps: 58 Circuit Length:5.303 km Race Distance: km Lap Record: 1: M Schumacher (2004) Melbourne
Race Date:25 Mar 2012 Circuit Name: Sepang International Circuit Number of Laps: 56 Circuit Length:5.543 km Race Distance: km Lap Record: 1: JP Montoya (2004) Kuala Lumpur
Race Date:15 Apr 2012 Circuit Name: Shanghai International Circuit Number of Laps: 56 Circuit Length:5.451 km Race Distance: km Lap Record: 1: M Schumacher (2004) Shanghai
Race Date:22 Apr 2012 Circuit Name:Bahrain International Circuit Number of Laps: 57 Circuit Length:5.412 km Race Distance: km Lap Record: 1: M Schumacher (2004) Sakhir
Race Date:13 May 2012 Circuit Name:Circuit de Catalunya Number of Laps: 66 Circuit Length:4.655 km Race Distance: km Lap Record: 1: K Raikkonen (2008) Catalunya
Race Date:27 May 2012 Circuit Name:Circuit de Monaco Number of Laps: 78 Circuit Length:3.340 km Race Distance: km Lap Record: 1: M Schumacher (2004) Monte Carlo
Race Date:10 Jun 2012 Circuit Name:Circuit Gilles-Villeneuve Number of Laps: 70 Circuit Length:4.361 km Race Distance: km Lap Record: 1: R Barrichello (2004) Montréal
Race Date:24 Jun 2012 Circuit Name:Valencia Street Circuit Number of Laps: 57 Circuit Length:5.419 km Race Distance: km Lap Record: 1: T Glock (2009) Valencia
Race Date:08 Jul 2012 Number of Laps: 52 Circuit Length:5.891 km Race Distance: km Lap Record: 1: F Alonso (2010) Silverstone
Race Date:22 Jul 2012 Circuit Name:Hockenheimring Number of Laps: 67 Circuit Length:4.574 km Race Distance: km Lap Record: 1: K Raikkonen (2004) Hockenheim
Race Date:29 Jul 2012 Circuit Name:Hungaroring Number of Laps: 70 Circuit Length:4.381 km Race Distance: km Lap Record: 1: M Schumacher (2004) Budapest
Race Date:02 Sep 2012 Circuit Name: Circuit de Spa- Francorchamps Number of Laps: 44 Circuit Length:7.004 km Race Distance: km Lap Record: 1: K Raikkonen (2004) Spa-Francorchamps
Race Date:09 Sep 2012 Circuit Name:Autodromo di Monza Number of Laps: 53 Circuit Length:5.793 km Race Distance: km Lap Record: 1: R Barrichello (2004) Monza
Race Date:23 Sep 2012 Circuit Name:Marina Bay Street Circuit Number of Laps: 61 Circuit Length:5.073 km Race Distance: km Lap Record: 1: K Raikkonen (2008) Singapore
Race Date:07 Oct 2012 Number of Laps: 53 Circuit Length:5.807 km Race Distance: km Lap Record: 1: K. Raikkonen (2005) Suzuka
Race Date:14 Oct 2012 Circuit Name: Korea International Circuit Number of Laps: 55 Circuit Length:5.615 km Race Distance: km Lap Record: 1: S Vettel (2011) Yeongam
Race Date:28 Oct 2012 Circuit Name: Buddh International Circuit Number of Laps: 60 Circuit Length:5.125 km Race Distance: km Lap Record: 1: S Vettel (2011) New Delhi
Race Date:04 Nov 2012 Number of Laps: 55 Circuit Length:5.554 km Race Distance: km Lap Record: 1: S Vettel (2009 Yas Marina
Race Date:18 Nov 2012 Circuit Name: Circuit of The Americas Number of Laps: 56 Circuit Length:5.516 km Race Distance: km Lap Record:- Austin
Race Date:25 Nov 2012 Circuit Name: Autodromo Jose Carlos Pace Number of Laps: 71 Circuit Length:4.309 km Race Distance: km Lap Record: 1: JP Montoya (2004) São Paulo
Track Πίστας
Το μεγαλύτερο μέρος προϋπάρχει συνεπώς λιγότερο κόστος στην κατασκευή της (70% προϋπάρχει) Συνολικές στροφές 23 (13 αριστερές και 10 δεξιές) Τα paddock (κτήριο των pit) με μορφή εμπορικού πλοίου με 12 χώρους ομάδων για 2 μονοθέσια το καθένα και είναι διώροφο. Στην Πλώρη του του θα είναι οι θέσεις των VIP ενώ στην Πρύμνη του η αίθουσα τύπου, οι αγωνοδίκες και η διοίκηση του grand prix. Ανάλυση προβλεπόμενης Πίστας
Παρόλα αυτά, επειδή μεγάλο μέρος της πίστας είναι δημόσιος δρόμος, πολλές κερκίδες είναι λυόμενες και στο σύνολο τους δεν ξεπερνούν τους θεατές. Οι κερκίδες στην ευθεία εκκίνησης τερματισμού έχουν θέσεις και έχουν 2 διαζώματα. Πάνω από τις θέσεις των θεατών είναι οι θέσεις των δημοσιογράφων
Στατιστικά – Αποτελέσματα Ερωτηματολόγιων με θέμα την απήχηση της Formula 1 στους νέους.
Γυναίκες
Άνδρες
ΟΙ 10 ΠΡΩΤΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΣΤΗ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ ΩΣ ΕΧΟΥΝ ΜΕΧΡΙ ΤΩΡΑ ΣΤΟ ΠΡΩΤΑΘΛΗΜΑ ΤΗΣ FORULA 1
ΘέσηΟδηγόςΒαθμολογίαΟμάδα 1 S. Vettel 61 Red Bull Racing-Renault 2 F. Alonso 61 Ferrari 3 L. Hamilton 53 McLaren-Mercedes 4 K. Raikkonen 49 Lotus-Renault 5 M. Webber48Red Bull Racing-Renault 6 J. Button45McLaren-Mercedes 7 N. Rosberg41Mercedes 8 R. Grosjean35Lotus-Renault 9 P. Maldonado29Williams-Renault 10 S. Perez22Sauber-Ferrari
Προτάσεις για περαιτέρω έρευνα Σασί του αυτοκινήτου Χρήση νόμων φύσης για την F1 Τηλεόραση-media και f1 Καύσιμα Pit- world Μέλη μιας ομάδας F1 Ελαστικά
Σε αυτό το PROJECT ήμαστε οι: Αντωνάκης Γιώργος Αριανόυτσος Αντώνης Ζυγούρος Πάνος Γκιώνη Έλλη Καλφακάκου Αθανασία Καπατσόρης Ηλίας Παπαϊωάννου Δημήτρης Καραΐσκου Μαριαννίνα Πέμπου Σοφία Καραμήτρος Τηλέμαχος Πολυζώης Κωνσταντίνος Καραπαπάς Χαράλαμπος Σκουρλέτος Χριστόδουλος Καρδάκου Γεωργία Τασίκας Παναγιώτης Κατσούδας Χάρης Κράββαρης Βαγγέλης Λάμπος Απόστολος Λυμπέρη Βάλια Μιχόπουλος Κωνσταντίνος
Υπεύθυνοι Παρουσίασης Ζυγούρος Πάνος Πολυζώης Κωνσταντίνος Υπεύθυνοι Κειμένων Πέμπου Σοφία Λυμπέρη Βάλια Παπαϊωάννου Δημήτρης Ευχαριστούμε τον κύριο Χαραλαμπίδη για την συνεργασία και εσάς για την προσοχή σας