Επιμορφωτική συνάντηση με θέμα: «Η σημασία των νοητικών σχημάτων στην οικοδόμηση της γνώσης και η χρησιμοποίησή τους ως εργαλείων μάθησης: Η περίπτωση.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Διδακτικά Εργαλεία.
Advertisements

Α. Αναλυτικό Α’ Γυμνασίου
ΣΕΝΑΡΙΟ ΜΑΘΗΣΗΣ «Εξερευνώντας τα τρίγωνα»
Γενικού τύπου χαρακτηριστικά
Διδακτική εφαρμογή ενός προγράμματος νοητικού χάρτη στην Ιστορία
Τι είναι wiki; Μια ιστοσελίδα που επιτρέπει στους επισκέπτες της να προσθέσουν, να αφαιρέσουν και να διαμορφώσουν το περιεχόμενό της.
Η Εκπαίδευση στην εποχή των ΤΠΕ
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Σχεδιαστικά εργαλεία Διαχείριση σελίδων Βιβλιοθήκες αντικειμένων Διαχείριση αντικειμένων Επιφάνεια ψηφιακής μελάνης Πληκτρολόγιο οθόνης ΟΦΕΛΗ Αναγνώριση.
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
Concept Maps - Inspiration
ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΠΤΔΕ ΡΟΔΟΣ 2010
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Γνωστικά εργαλεία είναι: οι εκπαιδευτικές εφαρμογές των Τ. Π. Ε
«ΣΧΕΔΙΑΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ»
Ορισμός εννοιολογικού χάρτη
Xαρτογράφηση Εννοιών Εννοιολογικοί Χάρτες και οι εφαρμογές τους στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών.
8ο Δ.Σ. Κορίνθου Νέα Προγράμματα Σπουδών
1 ο ΠΕΚ Θεσσαλονίκης Σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις για την ανάπτυξη κριτικής-δημιουργικής σκέψης Προετοιμασία μαθήματος με.
Xαρτογράφηση Εννοιών με λογισμικό Inspiration
. Εννοιολογικοί χάρτες.
Τα σχήματα στην τέχνη Επιμέλεια: Δήμητρα Αραμπατζή
Χαρτογραφώ- Κατανοώ- Δημιουργώ
ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΗ ΕΝΝΟΙΩΝ 1. 2 Χρήστης Στόχος Ταμίας διενέργεια πώλησης διενέργεια ενοικίασης εισαγωγή ταμείου εξαγωγή ταμείου * 1 Μοντέλο Πεδίου Προβλήματος.
CmapTools – Διδακτική ενότητα «Νευρικό Σύστημα»
Xαρτογράφηση Εννοιών λογισμικό Κidspiration
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΝΕΑ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ Ευθυγράμμιση Στόχων – Διδασκαλία – Αξιολόγηση ΟΜΑΔΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Ανδρέας Σ. Ανδρέου.
Γεωρ. Λασκαράκης Εισήγηση με θέμα
Πρόγραμμα Kidspiration
Διδακτικά σενάρια.
Τι δυσκολεύει τη μάθηση και τι κάνουμε γι’ αυτό.
Σχεδίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με την αξιοποίηση των ΤΠΕ Οι ΤΠΕ χαρακτηρίζονται ως μέσο αναδιομόρφωσης της εκπ/κής πρακτικής. Μέσο συμπληρωματικό.
Κατασκευή σεναρίου διδασκαλίας με τη χρήση εργαλείων web 2.0
«Εκπαίδευση Εκπαιδευτών ΙΕΚ ΠΑΤΡΑΣ» ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΩΝ ΕΝΟΤΗΤΩΝ
Θεωρίες Μάθησης και ΤΠΕ Εννοιολογική Χαρτογράφηση
Συμβολική αναπαράσταση της γνώσης
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΤΑΡΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΟΥ ΔΟΚΙΜΙΟΥ ΝΕΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
Xαρτογράφηση Εννοιών λογισμικό Κidspiration
Διδακτική προσέγγιση βασισμένη σε δραστηριότητες αξιοποιώντας το διαδίκτυο.
Η αξιοποίηση των Εννοιολογικών χαρτών στην Εκπαιδευτική πράξη…
Χρήση και αξιοποίηση ΤΠΕ στην διδακτική διαδικασία
Εννοιολογική Χαρτογράφηση
Η αξιοποίηση των Εννοιολογικών χαρτών στην Εκπαιδευτική πράξη…
Η παράγραφος Είναι το βασικό δομικό στοιχείο ενός κειμένου.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ Δρ. Αθανάσιος Κόκορης Σχ. Σύμβουλος Φιλολόγων Ν. Ροδόπης.
ΤΠΕ στην Εκπαίδευση Διδάσκων : Βασίλης Κόμης Τίτλος Μαθήματος Ενότητα 09 : Θεωρίες Μάθησης και ΤΠΕ: Εννοιολογική Χαρτογράφηση- Εννοιολογικοί Χάρτες Βασίλειος.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
Εργαστήριο με θέμα: Η χαρτογράφηση εννοιών ως εκπαιδευτικό εργαλείο στο πλαίσιο της Π.Ε/ Ε.Α.Α.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
ΑΝΩΤΑΤΗ ΣΧΟΛΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΓΕΝΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΓΕΝΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ «Εκπαιδευτική Τεχνολογία-Πολυμέσα»
Χρήση της χαρτογράφησης εννοιών για την μείωση των λαθών στο μάθημα της Τεχνολογίας ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ «ΤΑ ΛΑΘΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ» ΑΘΗΝΑ, 1-2 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ,
ΜΑΡΙΑ ΣΥΡΓΙΑΝΝΗ, ΣχολιΚΗ Συμβουλοσ Θεολογων
Τα καινοτόμα χαρακτηριστικά του Διαδικτύου και η ευρεία του αποδοχή από τις νεαρές ηλικίες καλλιέργησαν την ιδέα της αξιοποίησής του ως ένα εργαλείο στην.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
«ΣΧΕΔΙΑΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ»
Συνεδρία 8 Εννοιολογική Χαρτογράφηση
Επεξεργασία Κειμένου Διδακτική προσέγγιση των λογισμικών γενικής χρήσης Ζωγραφική Λογιστικά φύλλα Βάσεις δεδομένων.
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Εννοιολογική Χαρτογράφηση
Ειρήνη Πετράκη Δασκάλα – Πυρήνας ΤΠΕ Μάρτιος, 2011
ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΗΣΗ ΕΝΝΟΙΩΝ (concept mapping)
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠ/ΚΩΝ ΣΤΙΣ ΤΠΕ
Εισαγωγική Επιμόρφωση για την εκπαιδευτική αξιοποίηση ΤΠΕ (Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου) ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΨΗΦΙΑΚΩΝ.
Χαρτογράφηση Εννοιών Εννοιολογικοί Χάρτες (concept maps)
Εννοιολογικοί χάρτες στην εκπαιδευτική διαδικασία
Εννοιολογική Χαρτογράφηση
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Καλές πρακτικές πληροφορικής
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Επιμορφωτική συνάντηση με θέμα: «Η σημασία των νοητικών σχημάτων στην οικοδόμηση της γνώσης και η χρησιμοποίησή τους ως εργαλείων μάθησης: Η περίπτωση του εννοιολογικού χάρτη». Αίθουσα “Νικόλαος Μάρτης” Τρίτη 3 και Πέμπτη 5 Μαρτίου 2015, 17.00’-19.00΄ Εισηγήτρια: Δρ Κωνσταντίνα Κηροποιού Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων Καβάλα ς

Περιεχόμενο επιμορφωτικής δραστηριότητας ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΣΗΜΕΡΙΝΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΗΣ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗΣ Ας μιλήσουμε για τα νοητικά σχήματα. Ο ρόλος τους στην καθημερινότητά μας Στην εκπαίδευση τι μπορούμε να κάνουμε; Ας δούμε μερικές απεικονίσεις. Τώρα ας δημιουργήσουμε μια δική μας απεικόνιση. ΟΙ ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΟΙ ΧΑΡΤΕΣ Τι είναι οι εννοιολογικοί χάρτες; Πώς προέκυψαν; Από τι αποτελείται ένας εννοιολογικός χάρτης; Απλός και ανεπτυγμένος εννοιολογικός χάρτης Δομή ενός ενδεικτικού εννοιολογικού χάρτη Βασικές οδηγίες για τη σχεδίασή του Μορφές χαρτών Ας σχεδιάσουμε χάρτες επιλέγοντας τη μορφή που μας ταιριάζει ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΗΣ ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΗΣΗΣ ΕΝΝΟΙΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Με ποιους τρόπους μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τον εννοιολογικό χάρτη ως εργαλείο αξιολόγησης; Πώς μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τους χάρτες εννοιών στην εκπαίδευση; Μαθησιακά οφέλη Ενδεικτικά λογισμικά για εννοιολογικούς χάρτες Γιατί γραφική αναπαράσταση της γνώσης;

Το νερό

Ενέργεια

Το Τρίγωνο της διδακτικής

Τι είναι ο εννοιολογικός χάρτης; Είναι ένα διάγραμμα που απεικονίζει γραφικά τη συσχέτιση μεταξύ διαφόρων εννοιών.

από τι αποτελείται ένας εννοιολογικός χάρτης; Περιέχει κόμβους και συνδέσμους Οι κόμβοι αναπαριστούν τις έννοιες. Οι σύνδεσμοι αποτελούνται από μια γραμμή, η οποία μπορεί να έχει και τη μύτη του βέλους, αν θέλουμε να δείξουμε τη μονόδρομη ή αμφίδρομη πορεία της σχέσης. Πάνω στη γραμμή γράφουμε τη σχέση της μίας έννοιας με την άλλη. Μια πρόταση της μορφής Έννοια1 – Σύνδεσμος – Έννοια2 που περιγράφει τη σχέση ανάμεσα στις δύο έννοιες ονομάζεται «στιγμιότυπο» και αποτελεί το βασικό στοιχείο ενός εννοιολογικού χάρτη. Επομένως, το νόημα ενός χάρτη εμπεριέχεται στα στιγμιότυπα του.

σύνθετες συνδέσεις Ένα ακόµα σηµαντικό χαρακτηριστικό των χαρτών εννοιών είναι οι λεγόµενες σύνθετες συνδέσεις (crosslinks ). Πρόκειται για σχέσεις ή δεσµούς µεταξύ εννοιών που ανήκουν σε διαφορετικές περιοχές του χάρτη. Μας βοηθούν να κατανοήσουµε πώς κάποια έννοια µιας περιοχής γνώσης που αναπαρίσταται στο χάρτη συνδέεται µε µία έννοια διαφορετική περιοχής. όροι: κόμβος, σύνδεσμος, συνδετική λέξη, πρόταση(ή στιγμιότυπο), σύνθετη σύνδεση

Απλός και ανεπτυγμένος εννοιολογικός χάρτης Ένας εννοιολογικός χάρτης μπορεί να είναι απλός, δηλαδή να συνδέει τις έννοιες σ' ένα πρώτο επίπεδο ή ανεπτυγμένος, ώστε να συνδέει οικογένειες εννοιών με άλλες έννοιες. Να απλώνεται δηλαδή σε μεγάλο πλάτος και βάθος.

Δομή ενός ενδεικτικού εννοιολογικού χάρτη

εννοιολογικοί χάρτες πώς προέκυψαν; Joseph D. Novak 1972, Cornell, (μελέτη-παρακολούθηση των γνωστικών αλλαγών) σκέψη των παιδιών-χάρτη ς της σκέψης τους { David Ausubel (The psychology of meaningful learning, 1963) }

Βασικές οδηγίες για τη σχεδίαση του εννοιολογικού χάρτη  Εντοπίζω την κεντρική ιδέα της ενότητας, η οποία συνήθως βρίσκεται στην επικεφαλίδα και την περικλείω σε κύκλο  Φτιάχνω διακλαδώσεις με τις βασικές έννοιες  Ενώνω τις έννοιες με γραμμές, οι οποίες συνοδεύονται από λέξεις που δείχνουν ιδιότητα, σχέση, λογική συνεπαγωγή

Η κεντρική έννοια τοποθετείται στο κέντρο και γύρω της απλώνονται οι υποέννοιες.

Ιεραρχικοί χάρτες εννοιών (Hierarchy concept maps) Η βασική έννοια τοποθετείται στην κορυφή του χάρτη. Τα υπόλοιπα στοιχεία παρουσιάζονται ακολουθώντας μία καθοδική κλιμάκωση. Οι επιμέρους έννοιες τοποθετούνται στην κλίμακα της ιεραρχίας ανάλογα με τη σχέση τους προς τις ιεραρχικά ανώτερες έννοιες

Ας σχεδιάσουμε χάρτες  Ανεξάρτητα από την εργασία ή την καριέρα την οποία θα αποφασίσει κάποιος να ακολουθήσει, στο σύγχρονο κόσμο της εργασίας οι εργοδότες αναζητούν συγκεκριμένες δεξιότητες από τους εργαζόμενους. Σχεδιάστε έναν εννοιολογικό χάρτη στον οποίο θα απεικονίζετε τις σημαντικότερες, κατά τη γνώμη σας, δεξιότητες.  Σχεδιάστε ένα εννοιολογικό χάρτη με θέμα τον κύκλο του νερού.

εφαρμογές της χαρτογράφησης στην εκπαίδευση ως διδακτικό εργαλείο για την παρουσίαση μιας ενότητας (ο χάρτης κατασκευάζεται από τον ίδιο το διδάσκοντα-ο εκπαιδευτικός μπορεί να τον χρησιμοποιήσει ως βάση για την οργάνωση του μαθήματος- προσανατολίζει την προσοχή των μαθητών στα κύρια σημεία και στη σύνδεσή τους με τις λεπτομέρειες). ως οργανωτής προώθησης (λειτουργεί ως γνωστική γέφυρα-σύνδεση παλιάς και νέας γνώσης- κατασκευάζεται σε συνεργασία διδάσκοντα και μαθητών). ως επαναληπτικός χάρτης γνώσης (ανακεφαλαίωση των σημαντικότερων εννοιών της ενότητας- κατασκευάζεται σε συνεργασία διδάσκοντα και μαθητών). ως εργαλείο αξιολόγησης (διαγνωστικής, διαμορφωτικής, τελικής) στις ομαδικές εργασίες (ισότιμη συμμετοχή και ανταλλαγή απόψεων. Οι εννοιολογικοί χάρτες αποτελούν εργαλεία διαπραγμάτευσης νοήματος. Έτσι ενισχύεται η αλληλεπίδραση μεταξύ των μελών της ομάδας κι ενδυναμώνεται η μάθηση. Όλοι οι μαθητές, και κυρίως αυτοί που έχουν έφεση στην οπτική μάθηση, επωφελούνται εκφράζοντας ιδέες, πληροφορίες και σκέψεις χρησιμοποιώντας ένα συνδυασμό από σχήματα, χρώματα, εικόνες, κείμενο και ήχο). στη μελέτη στο σπίτι (σημειώσεις από την παράδοση και από το βιβλίο, ενισχύοντας τη μνήμη και απαιτώντας λιγότερο χρόνο για μελέτη).

Με ποιους τρόπους μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τον εννοιολογικό χάρτη ως εργαλείο αξιολόγησης δίνω στους μαθητές μόνον το θέμα κι εκείνοι επιλέγουν τις έννοιες που θα εντάξουν στο χάρτη και τις συνδέσεις που θα χρησιμοποιήσουν τους δίνω το θέμα κι έναν κατάλογο με έννοιες σε τυχαία σειρά και τους ζητώ να κατασκευάσουν έναν χάρτη μόνον με αυτές τις έννοιες τους δίνω έναν κατάλογο εννοιών και τους ζητώ να επιλέξουν τις έννοιες που θα εντάξουν στο χάρτη που θα κατασκευάσουν τους δίνω το θέμα κι έναν ημιτελή χάρτη εννοιών τον οποίο καλούνται να συμπληρώσουν τους δίνω ένα κείμενο που περιέχει έννοιες και τους ζητώ να κατασκευάσουν έναν χάρτη τους δίνω έναν εννοιολογικό χάρτη και τους ζητώ να τον “μεταφράσουν σε κείμενο”

Μαθησιακά οφέλη Οι μαθητές: σχεδιάζουν αναλύουν τη σκέψη τους επεξεργάζονται πληροφορίες οργανώνουν τις ιδέες τους βλέπουν σχέσεις και κάνουν συνδέσεις συγκρίνουν σκέφτονται δημιουργικά ενισχύουν τη μάθηση αναγνωρίζουν παρερμηνείες και λάθος συνδέσεις έχουν μία συνολική εικόνα της προόδου αναπτύσσουν κριτική και λογική σκέψη ενισχύουν τη μεταγνώση τους και αποκτούν επίγνωση των διαδικασιών μάθησης Όροι: δηλωτική, διαδικαστική, διακλαδωτή μάθηση, μεταγνώση

Γιατί γραφική αναπαράσταση της γνώσης;

Ενδεικτικά λογισμικά για εννοιολογικούς χάρτες