Στόχος του μαθήματος είναι να γνωρίσουν οι φοιτητές την Ειδική Αγωγή και να εξοικειωθούν με τις ποικίλες εκπαιδευτικές προσαρμογές που απαιτούνται σε κάθε σχολικό πλαίσιο, προκειμένου να εκπαιδευτούν κατάλληλα οι μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Οι φοιτητές μέσα από το μάθημα αυτό αναμένεται να αποχτήσουν βασικές γνώσεις και να ευαισθητοποιηθούν γύρω από τα θέματα που αφορούν τους μαθητές με ειδικές ανάγκες, να αποχτήσουν θετική στάση απέναντι τους και να εκτιμήσουν την διαφορετικότητα ως απαραίτητη προϋπόθεση αρμονικής συνύπαρξης και συνεργασίας μεταξύ των ανθρώπων. Μάθημα: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ 3o μάθημα Διδάσκουσα: Βενέττα Λαμπροπούλου, Καθηγήτρια Ειδικής Αγωγής/Αγωγής Κωφών, Πανεπιστημίου Πατρών
Η Οικογένεια και το παιδί με Ειδικές Ανάγκες Οικογένεια-κοινωνική ομάδα που επηρεάζει την κοινωνική, συναισθηματική, γλωσσική και γνωστική ανάπτυξη του παι διού Οικογένεια- οργανισμός με κύκλους ζωής με περιόδους ανάπτυξης, αλλαγών και Φθοράς
Στάδια Αλλαγών της Οικογένειας : 1. Οικογένεια-ζευγάρι χωρίς παιδιά 2. Οικογένεια-ανατροφή παιδιών 3. Οικογένεια –παιδιά στο νηπιαγωγείο 4. Οικογένεια-παιδιά στο σχολείο 5. Οικογένεια-παιδιά στην εφηβεία 6. Οικογένεια με ενήλικα παιδιά 7. Οικογένεια ηλικιωμένων (Duvall’s, 1970)
Η Οικογένεια και το παιδί με Ειδικές Ανάγκες Η Παρουσία ενός παιδιού με ειδικές ανάγκες συνήθως δημιουργεί αναστάτωση στην οικογένεια, επηρεάζει όλα τα μέλη και εμποδίζει την μετάβαση της από το ένα στάδιο στο επόμενο. Συνήθως οι γονείς αντιμετωπίζουν: προβλήματα αποδοχής του παιδιού και προσαρμογής στην νέα πραγματικότητα
Η Οικογένεια και το παιδί με Ειδικές Ανάγκες Πολλοί γονείς παιδιών με σοβαρές ειδικές ανάγκες αντιμετωπίζουν δύο μεγάλες κρίσεις: Το συμβολικό θάνατο του παιδιού που περίμεναν Τις αυξημένες απαιτήσεις καθημερινής φροντίδας και ανατροφής ενός παιδιού με ειδικές ανάγκες (Kirk, Gallagher and Anastasiow (1993)
Η Οικογένεια και το παιδί με Ειδικές Ανάγκες Στάδια προσαρμογής των γονέων: Στάδιο Άρνησης Στάδιο Σοκ και θρήνου (συνήθως μετά τη διάγνωση-σοκ, θυμός, ενοχές, κατάθλιψη..) Στάδιο αποδοχής του παιδιού Στάδιο εκτίμησης των θετικών πτυχών της οικογενειακής ζωής με ένα παιδί με ειδικές ανάγκες (Poyadue, 1993)
Η Οικογένεια και το παιδί με Ειδικές Ανάγκες Στάδια Προσαρμογής της οικογένειας 1.Εντοπισμός Αναπηρίας-Δυσπιστία, άρνηση, λύπη, απογοήτευση, αβεβαιότητα για το μέλλον 2.Αυτό-εκπαίδευση- ενημερώνεται για αναπηρία, δυνατότητες και περιορισμούς του παιδιού, υπηρεσίες, αναζητεί επαγγελματική υποστήριξη 3.Σκέψεις για εαυτό και οικογένεια- αναγνωρίζει τις δυνάμεις και δεξιότητες της, την απογοήτευση, θυμό, αναζητεί δίκτυα υποστήριξης, δέχεται επαγγελματική στήριξη, αναζητεί πόρους για να στηρίξει το παιδί
Η Οικογένεια και το παιδί με Ειδικές Ανάγκες 4. Προάσπιση και ενδυνάμωση- Αυξάνεται η ανθεκτικότητα, συμμετέχει στο σχολείο κ σε ομάδες, αγωνίζεται για υπηρεσίες, δικαιώματα, συμμετέχει σε συλλόγους, διαπραγματεύεται πόρους από υπηρεσίες. 5. Εκτίμηση- συνειδητοποίηση- Εκτιμά την πρόκληση για την οικογένεια ώστε να βρει δυνάμεις, αναγνωρίζει τις δυνατότητες/ανάγκες του παιδιού κ το θετικό αντίκτυπο της αναπηρίας