ASPERGER ΑΡΧΙΜ. ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΒΑΛΙΩΤΗΣ ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΜΑΡΩΝΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ
ASPERGER Τα άτομα με σύνδρομο Asperger συνήθως επιδεικνύουν: Δυσκολία στο να γνωρίζουν τι να πουν ή πώς να συμπεριφερθούν σε κοινωνικές περιστάσεις. Πολλοί έχουν την τάση να λένε το λάθος πράγμα. Μπορεί να φαίνονται περίεργοι ή αγενείς και να εκνευρίζουν αθέλητα τους άλλους. Πρόβλημα αντίληψης των προθέσεων ή των συναισθημάτων των άλλων ανθρώπων, λόγω μιας τάσης να αγνοούν ή να παρερμηνεύουν στοιχεία, όπως η έκφραση του προσώπου, η γλώσσα του σώματος και ο προφορικός τονισμός. Πιο αργή οπτική, ακουστική ή πνευματική επεξεργασία, που μπορεί να δυσκολεύει την ακολουθία κοινωνικών πλαισίων - στην τάξη, σε ένα αγώνα ποδοσφαίρου, ένα πάρτυ.
ASPERGER Προκλήσεις σχετικά με την εκτελεστική λειτουργία, δηλαδή με την οργάνωση, την πρόκληση, την ανάλυση, τη θέσπιση προτεραιοτήτων και την ολοκλήρωση έργων. Τάση να επικεντρώνονται στη λεπτομέρεια μιας δεδομένης κατάστασης και να χάνουν το ευρύτερο πλαίσιο. Έντονα, στενά και χρονοβόρα προσωπικά ενδιαφέροντα, μερικές φορές εκκεντρικά, που μπορεί να οδηγούν σε κοινωνική απομόνωση ή να εμποδίζουν την ολοκλήρωση καθημερινών καθηκόντων. Από την άλλη πλευρά, ορισμένα ενδιαφέροντα μπορεί να οδηγούν σε κοινωνικές επαφές και καριέρες.
ASPERGER Δυσπροσαρμοστικότητα και αντίσταση στην αλλαγή. Η αλλαγή μπορεί να πυροδοτήσει άγχος, ενώ οικεία αντικείμενα, περιβάλλοντα και ρουτίνες προσφέρουν εφησυχασμό. Ένα αποτέλεσμα είναι η δυσκολία μετακίνησης από μια δραστηριότητα σε μια άλλη: από τη μια τάξη στην άλλη, από τη δουλειά στο γεύμα, από την ομιλία στην ακρόαση. Η μετακίνηση σε ένα νέο σχολείο, μια νέα πόλη ή σε έναν νέο κοινωνικό ρόλο μπορεί να αποδειχτεί μια πραγματική πρόκληση. Αίσθηση διαφορετικότητας και αποσύνδεσης από τον υπόλοιπο κόσμο και μη ενσωμάτωσης, που αποκαλείται σύνδρομο του «λάθους πλανήτη».
ASPERGER Ακραία ευαισθησία-ή σχετική αναισθησία- σε όψεις, ήχους, οσμές, γεύσεις ή αφή. Πολλά άτομα ξεπερνούν αυτά τα αισθητηριακά προβλήματα σε κάποιο βαθμό, καθώς ωριμάζουν. Ευκολία στο άγχος, που μπορεί να καταλήξει σε ψυχολογικά ή συναισθηματικά προβλήματα, όπως η χαμηλή αυτοεκτίμηση, η κατάθλιψη, το άγχος και ιδεοψυχαναγκαστικές διαταραχές
Συνοπτική περίληψη των στρατηγικών κοινωνικής συμπεριφοράς Μάθετέ του/της πώς να: –ξεκινάει, διατηρεί και τελειώνει το κοινωνικό παιχνίδι –να είναι ευέλικτος, συνεργάσιμος και να μοιράζεται –διατηρεί τη μοναξιά του χωρίς να προσβάλει τους άλλους Εξηγήστε στο παιδί τι θα έπρεπε να έχει κάνει Ενθαρρύνετε ένα φίλο του να παίξει με το παιδί στο σπίτι Γράψτε το παιδί σε ομάδες και συλλόγους Διδάξτε στο παιδί να παρατηρήσει άλλα παιδιά για να δει τι να κάνει
Συνοπτική περίληψη των στρατηγικών κοινωνικής συμπεριφοράς Ενθαρρύνετε τα παιχνίδια συνεργασίας καθώς επίσης και τα ανταγωνιστικά παιχνίδια Διαμορφώστε του υποδείγματα για το πώς να επικοινωνεί με ένα άλλο παιδί Εξηγείστε τα εναλλακτικά μέσα βοήθειας που μπορεί να χρησιμοποιήσει Ενθαρρύνετε ενδεχόμενες φιλίες Παρέχετε διασκέδαση κατά τα διαλείμματα Να λαμβάνετε υπόψη δύο χαρακτήρες Να υπάρχει χρόνος κατά τον οποίο θα έχετε βοήθεια από τον δάσκαλο Να χρησιμοποιείτε τις Κοινωνικές Ιστορίες για να του δώσετε να καταλάβει τα σημάδια και τις ενέργειες για συγκεκριμένες κοινωνικές καταστάσεις
Συνοπτική περίληψη των στρατηγικών κοινωνικής συμπεριφοράς Για να το βοηθήσετε να καταλάβει τα συναισθήματα: –εξερευνήστε ένα συναίσθημα τη φορά σαν να είναι εργασία –διδάξτε του/της πώς να διαβάζει και να αποκρίνετε στα σημάδια που δείχνουν διαφορετικά επίπεδα συναισθήματος –μάθετε φράσεις ασφάλειας για όταν θα βρίσκεται σε σύγχυση