Για τα Τμήματα Υποδοχής Από το υλικό Διδασκαλίας Ελληνικής σε Αλλόγλωσσους Δρ. Σεραφείμ Ευαγγελία
Ροή μάθησης Ξεκινούμε από: Βασικό λεξιλόγιο, απλοί διάλογοι, αναγνωστική ικανότητα, γραφή,στοιχειώδης γραμματική. Θεματική περιοχή-Επικοινωνιακή περίσταση-Λεξιλόγιο. συστάσεις - χαιρετισμοί - χώρες, πόλεις - στο πάρτι - στο καφενείο-δίνω παραγγελία -επαγγέλματα - αριθμοί (1- 100) - φαγητά - (δεν) μου αρέσει - χρήματα - ρούχα - χρώματα - στο περίπτερο - στο ταχυδρομείο - η ώρα -στο ξενοδοχείο - προσκαλώ κάποιον - προσανατολισμός - μέρες της εβδομάδας - μέσα μεταφοράς -οικογενειακές σχέσεις- στο εστιατόριο.
Μορφολογικές δομές (γραμματική- σύνταξη) αλφάβητο - φθόγγοι - άρθρα - γένη - ονομαστική και αιτιατική ενικού και πληθυντικού ουσιαστικών σε ος-ας-ης (αρσ.), -α,-η (θηλ.), -ο-ι- μα (ουδ) - ρήματα Α’ συζυγίας (θέλω) - ρ. είμαι - προσωπική αντωνυμία – κτητική αντωνυμία - επίθετα σε -ος -η/α -ο - ρήματα σε -άω (B1, συζυγίας) - επιρρήματα τόπου -Ήμουν -εισαγωγή στον αόριστο των ρημάτων που γνωρίζουμε, προθέσεις με, σε, για, από - ερωτηματικές αντωνυμίες
Σε ποιο προχωρημένο επίπεδο Επέκταση του λεξιλογίου, περισσότερες απλές επικοινωνιακές καταστάσεις και διάλογοι, συνέχεια της διδασκαλίας της βασικής γραμματικής (κλίση ουσιαστικών / επιθέτων, πληθυντικός αριθμός, απλός αόριστος, μέλλοντας, υποτακτική βασικών ρημάτων).
Θεματική περιοχή-επικοινωνιακή περίσταση-Λεξιλόγιο1 παρουσιάζω τον εαυτό μου - ζητώ πληροφορίες και διευκρινίσεις - περιγράφω εξωτερική εμφάνιση ατόμου -στο τουριστικό γραφείο -τρόφιμα χρήματα - σχέδια για το μέλλον - ρούχα - μέρη του σώματος – στο αεροδρόμιο -δίνω οδηγίες - περιγράφω, γεγονός στο παρελθόν - εκφράσεις χρόνου -ο καιρός - η ώρα -σημειώματα - ζητώ συγνώμη, δίνω εξηγήσεις.
Θεματική περιοχή-επικοινωνιακή περίσταση-Λεξιλόγιο2 ζητώ κάτι, ζητώ άδεια - γιορτές - στα μαγαζιά ρούχων-αρέσκεια, απαρέσκεια - προσκαλώ και δέχομαι, αρνούμαι - ζητώ και δίνω συμβουλές - τρόφιμα - εκφράζω συναισθήματα - οικογενειακές σχέσεις – δίνω προσωπικά στοιχεία - φιλικό γράμμα - λεξιλόγιο χώρων σπιτιού, επίπλων - επαγγέλματα, χώροι εργασίας -περιγράφω αναμνήσεις - σχέδια για το μέλλον - δίνω οδηγίες - συγκρίσεις, επιρρήματα (τόπου, χρόνου, τρόπου,ποσού).
Ένα βήμα πίσω, δύο μπροστά… Επίκαιρο στοιχείο Α.- εξέταση της πιο δημιουργικής άσκησης (π.χ. γραμματική : ενεργητικός παρατατικός Α΄συζυγίας) επανάληψη νέα γραμματική Β. εξέταση άσκησης για λεξιλόγιο – κείμενο επανάληψη κειμένου και λεξιλογίου νέο κείμενο Γ. ακουστική κατανόηση Δ. πολιτιστικά – συζήτηση Ε. ασκήσεις για το σπίτι Στ. σχεδιασμός επόμενου μαθήματος (Τι σκέφτομαι να διδάξω στο επόμενο μάθημα/ πώς να συνεχίσω)
Καταστάσεις επικοινωνίας και περιεχόμενα Καθημερινή ζωή, στο σπίτι, στη γειτονιά, στο σχολείο Οι σχέσεις στην οικογένεια, οι φίλοι μου, ελεύθερος χρόνος Η αγορά Η πόλη Η φύση (θάλασσα, βουνό, εξοχή, χωριό)
Μαθησιακό προφίλ ΟΝΟΜΑ: Πρόοδος Γνωστικές δεξιότητες/ γνωστικοί στόχοι: Κοινωνικές δεξιότητες/ κοινωνικοί στόχοι: (συμπληρώνεται από το δάσκαλο της τάξης που προτείνει τη φοίτηση του μαθητή στο Τ.Υ. και συμπληρώνεται στο μέσον της παρέμβασης από τον δάσκαλο του Τ.Υ.) ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ: (ιδιαίτερα προβλήματα του ίδιου του μαθητή ή και του περιβάλλοντός του που επιδρούν στην εικόνα του μαθητή) ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΕΙΤΑΙ: (αναφορά του υλικού και της επιχειρηματολογίας που επιβάλλει την επιλογή αυτή) ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ: (αξιολογείται η εικόνα του μαθητή και η πρόοδός του στο τέλος της σχολικής χρονιάς καθώς οι διδακτικές πρακτικές/ παιδαγωγικό υλικό, που επιλέχθηκαν, υπό το πρίσμα της δοκιμότητας της επιλογής τους και της αποτελεσματικότητας/ συνεισφοράς τους στην τελική αξιολόγηση του μαθητή)