Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

3ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΗΦΙΣΙΑΣ

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "3ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΗΦΙΣΙΑΣ"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 3ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΗΦΙΣΙΑΣ
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ «Η ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΟ ΠΕΡΑΣΜΑ ΤΩΝ ΧΡΟΝΩΝ» ΤΜΗΜΑ: Β3 ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΜΟΥΧΤΗ

2 Η Κοινωνικη θεση τησ γυναικασ στο περασμα των χρονων

3 Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ: ΣΤΗΝ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΡΩΜΗ
ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΑΘΗΝΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΣΠΑΡΤΗ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ

4 ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ Η γυναίκα κατείχε ισότιμη θέση με τον άνδρα εξαιτίας της συμβολής της στην επιβίωση της οικογένειας. Με την εμφάνιση των εργαλείων υποβαθμίζεται η θέση της λόγω της σωματικής αδυναμίας της σε σύγκριση με τον άνδρα.

5

6 Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΡΩΜΗ
Στη ρωμαϊκή κοινωνία, όπως και στην ελληνική, η γυναίκα είχε τη φροντίδα του σπιτιού και την ανατροφή των παιδιών. Οι γυναίκες των υψηλών κοινωνικών στρωμάτων μορφώνονταν και είχαν τη δυνατότητα να συνοδεύουν τους συζύγους τους σε εκδηλώσεις κοινωνικού ενδιαφέροντος ή ακόμη και πολιτικού χαρακτήρα.

7

8 Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΑΘΗΝΑ
Ο ρόλος της γυναίκας ποικίλει ανάλογα με την κοινωνική της θέση. Συνέχιζε να συμβολίζει το εσωτερικό του σπιτιού, να βρίσκεται υπό τον άντρα και να μην κατέχει πολιτικά δικαιώματα. Η θέση στην κοινωνική ζωή υποβαθμίστηκε.

9

10 Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΣΠΑΡΤΗ
Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΣΠΑΡΤΗ Μόνο στη Σπάρτη οι γυναίκες διέθεταν οικονομική δύναμη και επιρροή. Τα κορίτσια ασχολούνταν με τον αθλητισμό και έπαιρναν μέρος στη δημόσια εκπαίδευση σε αντίθεση με άλλες πόλεις. Οι Σπαρτιάτισσες είχαν άποψη και δεν φοβόντουσαν να την εκφράσουν δημόσια, σε ορισμένες περιπτώσεις, μάλιστα, ανάγκαζαν τους συζύγους τους να τις αποδεχθούν.

11

12 Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ
Στο Βυζάντιο, η κοινωνική θέση των γυναικών ήταν υψηλότερη από οποιαδήποτε άλλη πολιτισμένη κοινωνία της εποχής. Οι γυναίκες την περίοδο αυτή άσκησαν επιρροή στην πολιτική και στις υποθέσεις του κράτους, όχι μόνο μέσω των ανδρών, αλλά πολύ συχνά ασκώντας οι ίδιες άμεση, προσωπική εξουσία, ως ενθρονισμένες Αυτοκράτειρες.

13

14 Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΟΝ ΜΕΣΑΙΩΝΑ

15 ΓΥΝΑΙΚΑ ΚΑΙ ΕΞΟΥΣΙΑ Δεν είναι λίγα τα παραδείγματα γυναικών που ασκούν τη βασιλική εξουσία όταν ο σύζυγός τους απουσιάζει, ασθενεί ή έχει νομίμως ανατεθεί η αντιβασιλεία σ’εκείνες μέχρι την ενηλικίωση του γιου τους.

16

17 ΓΥΝΑΙΚΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Στον Μεσαίωνα βλέπουμε τις γυναίκες να ψηφίζουν στις συνελεύσεις πόλεων και χωριών που καλύπτουν ένα ευρύ τμήμα της δυτικής Ευρώπης. Βεβαίως, στην εποχή αυτή δεν ψηφίζουν τα άτομα, αλλά οι οικογένειες, οι οποίες πράγματι εκπροσωπούνται συνήθως από τον άντρα. Όταν όμως αυτός αδυνατεί να συμμετάσχει στη διαδικασία ή έχει πεθάνει, τότε η οικογένεια εκπροσωπείται από τη γυναίκα.

18 ΓΥΝΑΙΚA ΚΑΙ ΕΚΚΛΗΣΙΑ Η μεσαιωνική Εκκλησία δεν διστάζει να αναθέσει σε γυναίκες θέσεις ευθύνης με πολιτική και οικονομική ισχύ. Οι ηγούμενες των μονών ασκούν εξουσία και διαχειρίζονται πολλές φορές τεράστιες περιουσίες.

19

20

21 Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΗΝ ΝΕΩΤΕΡΗ ΕΠΟΧΗ
ΣΤΗΝ ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑ ΣΤΗΝ ΓΑΛΛΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΣΤΗΝ ΝΕΩΤΕΡΗ ΕΛΛΑΔΑ

22 ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑ Κατά την τουρκική κυριαρχία στη χειρότερη θέση από όλους τους υπόδουλους ανεξάρτητα από την κοινωνική τάξη βρίσκονταν οι γυναίκες.

23

24 Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΗΝ ΓΑΛΛΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ
Η θέση των γυναικών κατά την περίοδο της Γαλλικής Επανάστασης ήταν πολύ υποβαθμισμένη σε σχέση με τη θέση των ανδρών.

25 Μερικά στοιχεία που δείχνουν τη θέση της γυναίκας είναι:
Πρώτον ότι δεν είχαν το δικαίωμα ψήφου, το οποίο κατέκτησαν πολλά χρόνια αργότερα. Δεύτερον, ότι ήταν κτήματα των ανδρών, οι οποίοι κατασπαταλούσαν την προίκα τους, χωρίς να τους δίνουν κανένα λογαριασμό.

26

27 Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΗ ΝΕΩΤΕΡΗ ΕΛΛΑΔΑ
Στους νεότερους χρόνους και συγκεκριμένα στο τέλος του 18ου αιώνα, λίγες μορφωμένες και μαχητικές γυναίκες κινητοποιούνται για ζητήματα ισότητας. Το κίνημα αυτό μαζικοποιείται οριστικά τον 20ο αιώνα με την γενικότερη ανάπτυξη όλων των προοδευτικών κινημάτων.

28 ΦΕΜΙΝΙΣΜΟΣ Ως κοινωνικό κίνημα, ο φεμινισμός εστιάζεται κατά πολύ στον περιορισμό ή την εξάλειψη της φυλετικής ανισότητας και στην προώθηση των δικαιωμάτων, των συμφερόντων και των ζητημάτων των γυναικών στην κοινωνία.

29

30 Η ΖΩΗ ΤΩΝ ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΙΑΠΩΝΙΑ ΣΤΗΝ ΙΝΔΙΑ ΣΤΗΝ ΑΦΡΙΚΗ

31 Η ΖΩΗ ΤΩΝ ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΙΑΠΩΝΙΑ
Εν γένει η κοινωνία των σαμουράι ήταν ανδροκρατούμενη, αλλά τα ιστορικά αρχεία αναφέρουν ότι τα θηλυκά μέλη στις πατριές των σαμουράι επεδείκνυαν συχνά μαχητικό πνεύμα, ενώ η φροντίδα τους για θέματα τιμής και καθήκοντος μπορούσε να παραβληθεί με αυτή των ανδρών.

32

33 Η ΖΩΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΗΝ ΙΝΔΙΑ
Η ζωή των γυναικών στην Ινδία έχει υποστεί πολλές σημαντικές αλλαγές κατά τις τελευταίες χιλιετίες. Από την ισότητα με τους άνδρες στην αρχαιότητα, στην καταπίεση της μεσαιωνικής περιόδου και την επαναπροώθηση των ίσων δικαιωμάτων από πολλούς μεταρρυθμιστές, η ιστορία των γυναικών στην Ινδία υπήρξε πολυτάραχη.

34

35 Η ΖΩΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΗ ΑΦΡΙΚΗ
Παρά τις επιμέρους διαφορές που διακρίνονται στους λαούς της Αφρικής και στους ποικίλους τρόπου ζωής τους, επισημαίνονται τρία συστήματα αγροτικής παραγωγής : Παραγωγή αποκλειστικά από τις γυναίκες Παραγωγή κυρίως από τις γυναίκες Παραγωγή κυρίως από τους άνδρες

36 H ΓΥΝΑΙΚΑ ΟΠΩΣ ΑΠΟΔΙΔΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ
Η γυναίκα είχε και έχει πολλούς ρόλους σε κάθε εποχή και κοινωνία και κατά συνέπεια σε όλες τις μορφές της τέχνης της αποδίδονται αυτοί οι ρόλοι. Η γυναίκα είναι ο πειρασμός – το πονηρόν ( Εύα ), το σεξουαλικό αντικείμενο του πόθου ( Αφροδίτη), η αγία ( η Παρθένος), η μάνα, η σύζυγος , η ερωμένη, η εταίρα, η εργάτρια, η αγωνίστρια, η καλλιτέχνης, η επιστήμονας. Η γυναίκα είναι το ωραίο φύλο, η χάρις , η ομορφιά. Η ομορφιά της είναι θέλγητρο που χρησιμοποιεί για να υποτάξει, να παρασύρει , να σαγηνεύσει ή απλώς να γοητεύσει και να τέρψει. Αποτελεί μυστήριο. Μπορεί να είναι η προσωποποίηση της δοτικότητας και της απόλυτης θυσίας αλλά και της Αμαζόνας. Καταπιεσμένη, υποταγμένη, θύμα εκμετάλευσης, μετανάστρια, επαναστατημένη,φεμινίστρια με κοινωνικούς αγώνες, φτωχή, αριστοκράτισα , δούλα ή κυρά , χειραφετειμένη ή μη. Τα εικαστικά έργα που ακολουθούν μας δείχνουν τη γυναίκα σε κάποιους από αυτούς τους ρόλους .

37

38

39

40

41

42

43

44

45

46

47

48

49

50

51

52

53

54

55

56

57

58

59

60

61

62 ΠΗΓΕΣ www.Wordpress.com
J.H CLAPHAM-EILEEN POWER: Economic History Of Europe, σελ. 16, Κέμπριτζ 1944 RICE TAMARA TABLOT:Ο δημόσιος και ιδιωτικός βίος των Βυζαντινών,μετ. Φ.Κ. Βώρου, Αθήνα 1986 BRIFFAULT ROBERTS: The Mothers, Λονδίνο 1931 Η γυναίκα στο Βυζάντιο, Ιμβριώτη Ρόζα, Αθληνα 1923 “Pour en finir avec le Moyen Age” (εκδ. Seuil, Παρίσι 1979) KAZHDAN-Epstein, <<Αλλαγές στον Βυζαντινό πολιτισμό κατά τον 11ο και 12ο αιώνα>>. Αθήνα Ελευθερία Παπαγιάννη-Σπύρος Τρωϊάνος, Τα<<γυναικεία πάθη>> και οι νομοκανονικές πηγές. Ι.Καραγιαννόπουλου, <<Η Βυζαντινή Ιστορλία απ’τις πηγές>>,εκδόσεις Πουρνάρα, Θεσσαλονίκη. Αγιορείτης Μοναχός Μωϋσής, <<Οι έγγαμοι Άγιοι της Εκκλησίας>>,έκδοση Έ, Οκτώβριος 2000. <<Ιστορία Αρχαία και Μεσαιωνική>>, Ά τάξη, 1ου κύκλου ΤΕΕ, ΥΠΕΠΘ, Π.Ι., Αθήνα 2005. Χρυσάνθη Μπαλτογιάννη, Διευθύντρια του Βυζαντινού Μουσείου Αθηνών, ‘’Το βυζαντινό κόσμημα’’. Ευάγγελος Δ. Θεοδώρου, <<Θέσις και Δράσις της Γυναικός εν τη Αρχαία Εκκλησία>>.Εισαγωγή από το βιβλίο Ηρωίδες της χριστιανικής αγάπης, Αθηναί 1949, εκδόσεις Αποστολικής Διακονίας. Φαίδωνος Κουκουλέ, Η μοναχή Θεοδούλη, Αθήναι 1928. Χριστίνα Γ. Αγγελίδη, Ινστιτούτο Βυζαντινών Ερευνών , Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, <<Γυναίκες και Βυζάντιο. Μια επισκόπηση της έρευνας μετά το 1970>>. Wikipedia/Η_γυναίκα_στη_βυζαντινή_αυτοκρατορία.


Κατέβασμα ppt "3ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΗΦΙΣΙΑΣ"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google