Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Σεμινάρια Χημείας Φεβρουαρίου-Μαρτίου 2015

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Σεμινάρια Χημείας Φεβρουαρίου-Μαρτίου 2015"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Σεμινάρια Χημείας 2014-2015 Φεβρουαρίου-Μαρτίου 2015
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ Σεμινάρια Χημείας Φεβρουαρίου-Μαρτίου 2015 Επικοινωνία με την Επιθεώρηση Τηλ.: , Fax: Ηλεκτρονική διεύθυνση:

2 Εμείς οι Χημικοί ξέρουμε πως η Επιστήμη μας έχει ομορφιά, γιατί θέλει φαντασία και έμπνευση, σαν τη ποίηση και ασφαλώς δεν βλέπουμε τον Παρθενώνα σαν ανθρακικό ασβέστιο. (από ομιλία του καθηγητή Joel H. Hildebrand, περιοδικό Science, 1965) Αναπληρωτής Επιθεωρητής Χημείας : π. Δημήτριος Μαππούρας Σύμβουλος Χημείας, ανάγκες εργαστηρίου και Α.Π: Άντρη Δημητρίου

3 Διαδικαστικά Παρουσιολόγιο (υπογραφή) Έλεγχος ηλεκτρονικής διεύθυνσης
και τηλεφώνου

4 Θέματα Σεμιναρίου 1. Επικοινωνία-Διδακτική πρακτική
2. Παραγωγή νέου υλικού στο πλαίσιο των Εκσυγχρονισμένων Αναλυτικών Προγραμμάτων 3. Γενικές Οδηγίες για τη Διδασκαλία της Χημείας και για τα εξεταστικά δοκίμια 4. Παγκύπριες Εξετάσεις 5. Ενημέρωση 6. Παρουσίαση με θέμα: «Επίπεδα σωματικής και ψυχικής υγείας παιδιών και εφήβων στη Κύπρο» από τον Δρ. Μιχάλη Τορναρίτη

5 ΠΡΟΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ (ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ – ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΑΚΤΙΚΗ)
ΠΡΟΟΘΩΝΤΑΣ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΡΟΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ (ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ – ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΑΚΤΙΚΗ)

6 Οι 5 εαυτοί μας Νοητικός Συναισθηματικός Κοινωνικός Ηθικός Σωματικός

7 Ξανά… οι 5 εαυτοί μας Νοητικός Συναισθηματικός Σωματικός Κοινωνικός
Ηθικός Σωματικός Δεν υπάρχει συνήθως ομοιόμορφη ανάπτυξη και των πέντε εαυτών μας. Το σχήμα αναφέρεται σε άνδρα ή γυναίκα;

8 Ο συναισθηματικός εαυτός μας
Ενδοπροσωπικά Αυτογνωσία – Γνωρίζω τα συναισθήματά μου; Αυτοέλεγχος – Ελέγχω τα συναισθήματά μου; Διαπροσωπικά Ετερογνωσία κ’ ενσυναίσθηση – Μπαίνω στη θέση του άλλου;

9 Ο κοινωνικός εαυτός μας
Δεξιότητες : Επικοινωνίας και ανάπτυξης καλών διαπροσωπικών σχέσεων Αυτο- και ετερο- αξιολόγησης Λήψης απόφασης Διαμεσολάβησης Συμβιβασμού Συνεργασίας

10 Ο ηθικός εαυτός μας Ενδοπροσωπικές αξίες: Διαπροσωπικές αξίες: Αγάπη
Υπευθυνότητα Τόλμη Ελευθερία Ειρήνη Απλότητα Διαπροσωπικές αξίες: Σεβασμός Συνεργασία Προσφορά Δικαιοσύνη Ηγεσία Πολιτότητα

11 Τρόπος οργάνωσης της τάξης
Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες και εφαρμόζεται: Εξατομίκευση Συνεργασία Η διαδικασία ολοκληρώνεται στην Ολομέλεια.

12 ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΤΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ
1. ΑΤΟΜΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΚΙΝΔΥΝΟΥ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΤΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ Χρήση για πρώτη φορά σε μικρή ηλικία Θετικές στάσεις και αντιλήψεις για τη χρήση ουσιών Χαμηλή αυτοεκτίμηση Δυσκολίες εφηβείας Έλλειψη σαφούς και κατάλληλης πληροφόρησης για τους κινδύνους της χρήσης ουσιών Δυσκολία ελέγχου των παρορμήσεων Έλλειψη φιλοδοξιών για το μέλλον ατομικές δεξιότητες (βασικές δεξιότητες ζωής) λήψη αποφάσεων αντιμετώπιση προβλημάτων διαχείριση συναισθημάτων, άγχους (θυμού κ.α.) κριτική σκέψη δημιουργική σκέψη θετική διεκδίκηση δεξιότητες επικοινωνίας ισχυρή προσωπικότητα, θετική αυτοεικόνα γνώσεις σχετικά με τις συνέπειες της χρήσης ουσιών

13 ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΤΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ
ΣΧΟΛΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΚΙΝΔΥΝΟΥ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΤΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ Σχολική Αποτυχία Σχολική επιτυχία Αρνητικό/ελλειμματικό σχολικό ψυχαγωγικό κλίμα Σύνδεση με σχολική ζωή Κακή ενσωμάτωση στη σχολική ζωή, σκασιαρχείο Ενδιαφέρον, στήριξη από το σχολείο και τους εκπαιδευτικούς Έλλειψη ξεκάθαρων κανόνων/πολιτικής του σχολείου Συμμετοχή, υπευθυνότητα, ένταξη σε δραστηριότητες/αποφάσεις του σχολείου Χαμηλές προσδοκίες σχολείου/εκπαιδευτικών Ξεκάθαροι κανόνες και πολιτική του σχολείου Εκφοβισμός/ στιγματισμός/περιθωριοποίηση

14 Άλλοι κοινωνικοί παράγοντες
Το σχολείο έχει μόνο μικρό μερίδιο επίδρασης Μ.Μ.Ε. Σ.Π.Υ. ΤΥΠΙΚΗ ΕΚΠ/ΣΗ ΜΑΘΗΤΗΣ ΦΙΛΟΙ Άλλοι κοινωνικοί παράγοντες Ass. prof. Lawrence St. Leger, Deakin University, Australia

15 Η πιο μεγάλη μας ανάγκη;
Η ανάγκη για …επικοινωνία

16 Πως εκπέμπουμε μηνύματα δηλ. πως επικοινωνούμε;
Πως εκπέμπουμε μηνύματα δηλ. πως επικοινωνούμε; 10% 30% 60% Με λόγια (προφορικά ή γραπτά) Με ήχους Με το σώμα μας

17 Ποια είναι τα εμπόδια για μια αποτελεσματική επικοινωνία;

18 Τι καταστρέφει την επικοινωνία;
Σκληρότητα Απειλές Διάκριση Ειρωνεία Παράπονα Κριτική Επίρριψη ευθύνης Γελιοποίηση Αγνόηση

19 Τι προάγει την επικοινωνία;
Προσφορά Ενδιαφέρον Στήριξη Προθυμία Ακρόαση Θετικότητα Ενθάρρυνση Συγχωρητικότητα Συνέπεια

20 Ενημέρωση για επιτροπές αναλυτικών και ωρολογίων προγραμμάτων.
Παραγωγή νέου υλικού στο πλαίσιο των Εκσυγχρονισμένων Αναλυτικών Προγραμμάτων.

21 Εκσυγχρονισμένα Αναλυτικά Προγράμματα Χημείας

22 Υποστηρικτικό υλικό Γ΄ Λυκείου
Η επιθεώρηση Χημείας σε συνεννόηση με την ομάδα των Αναλυτικών Προγραμμάτων άρχισε την αναμόρφωση και βελτίωση του Υποστηρικτικού Υλικού της Γ΄ Λυκείου το οποίο θα χρησιμοποιηθεί ως υλικό την επόμενη χρονιά

23 Γενικές οδηγίες για τη διδασκαλία της Χημείας

24 Υπενθύμιση Για τη Γ΄ Ενιαίου Λυκείου η εξεταστέα ύλη περιλαμβάνεται στον οδηγό των Παγκύπριων Εξετάσεων 2015 και παραμένει η ίδια. Όλη η διδακτέα ύλη για τη Γ΄ Λυκείου είναι και εξεταστέα.

25 Δεν διδάσκεται ούτε εξετάζεται ότι είναι εκτός ύλης.
Υπάρχει το βοήθημα προγραμματισμού της ύλης και πρέπει να τηρείται. Για παράδειγμα: Δεν διδάσκονται οι αιθέρες ως ομόλογη σειρά, η ονοματολογία τους, τα σημεία ζέσεως τους. Η αντίδραση βρωμίου με νερό δεν διδάσκεται.

26 Δεν διδάσκεται η παρασκευή του αιθινίου από το ανθρακικό ασβέστιο.
Στα αλκίνια στις αντιδράσεις προσθήκης διδάσκονται μόνο οι αντιδράσεις πλήρους προσθήκης. Στα αλκίνια δεν διδάσκεται η παρασκευή τους με διπλή αφυδραλογόνωση από διαλογονίδια.

27 Δεν διδάσκεται η αντίδραση των αλκινίων με νάτριο.
Δεν εξετάζεται η σύγκριση της ταχύτητας ηλεκτρονιόφιλης υποκατάστασης μεταξύ δύο αρωματικών ενώσεων που έχουν ως υποκαταστάτες διαφορετικούς ενεργοποιητές ή απενεργοποιητές. Δεν γίνονται τα πειράματα 6 και 7 στο τολουόλιο (νίτρωση και σούλφωση)

28 Το αντιδραστήριο Lucas δεν χρησιμοποιείται για διάκριση των τάξεων των αλκοολών.
Δεν εξετάζονται οι συντελεστές στην αλογονοφορμική, Tollens και Fehling. Δεν διδάσκεται το πείραμα 4 στις καρβονυλικές με το όξινο θειώδες νάτριο.

29 Υπενθύμιση Για τη διδασκαλία όλων των τάξεων:
Ακολουθείται η σειρά των κεφαλαίων, όπως αναφέρεται στον ετήσιο προγραμματισμό και στα Α.Π. (με εξαίρεση τις αλλαγές που έχουν γίνει από την επιθεώρηση σε προηγούμενα χρόνια) και ΟΧΙ η σειρά του βιβλίου. ΔΕΝ θέτουμε άλλους στόχους που δεν αναφέρονται στα Α.Π. έστω και αν αυτοί αναφέρονται στα βιβλία.

30 Επιλογή του μαθήματος της Χημείας
Μάθημα επιλογής Χημείας Β΄ Λυκείου: Αριθμός μαθητών: Αριθμός μαθητών: 1379(95 τμήματα) Μάθημα επιλογής Χημείας Γ΄ Λυκείου Αριθμός μαθητών: Αριθμός μαθητών: 902(72 τμήματα)

31 Η επίδειξη των πειραμάτων να γίνεται μόνο όπου αναφέρεται στο Α.Π.
Πειράματα Τα πειράματα πρέπει να γίνονται από τους μαθητές αφού ακολουθούνται οι οδηγίες από τους προγραμματισμούς της ύλης κάθε τάξης. Η επίδειξη των πειραμάτων να γίνεται μόνο όπου αναφέρεται στο Α.Π. Τα πειράματα να γίνονται στην εστία εκεί που επιβάλλεται.

32 Πειράματα Αρκετά πειράματα μπορούν να γίνονται σε μικροκλίμακα:
Ο καθηγητής, εφ' όσον επιθυμεί να κάνει μετωπικό εργαστήριο μπορεί να βγάλει αριθμό αντιγράφων ίσο με τον αριθμό των μαθητών ή των ομάδων που θα εργαστούν. Μετά το τέλος των πειραμάτων, αποσπάται η διαφάνεια από το χαρτί με προσοχή, ξεπλένεται με λίγο νερό στο νεροχύτη, σκουπίζεται και είναι έτοιμη για νέα χρήση. Με την μέθοδο αυτή χρησιμοποιούνται ελάχιστες ποσότητες αντιδραστηρίων και εξασφαλίζετε οικονομία και φιλικότητα προς το Περιβάλλον. Π.χ ιδιότητες οξέων – βάσεων Σε μικροκλίμακα μπορούν να γίνονται συσκευές για παρασκευή αερίων όπως αιθενίου και αιθινίου

33

34 Διευκρινίσεις στα χρώματα που δίνονται σε έγχρωμα διαλύματα

35 Κίτρινο – μπλε Κόκκινο - κίτρινο
Κόκκινο – μπλε Άχρωμη – ροζ (κόκκινο, ιώδες) Ιώδες διάλυμα υπερμαγγανικού καλίου Κίτρινο – μπλε Κόκκινο - κίτρινο Κυανοπράσινα Διαλύματα χαλκού Ισχύουν τα χρώματα των διαλυμάτων που αναφέρονται στα βιβλία της Χημείας.

36 Γενικές οδηγίες για τα εξεταστικά δοκίμια
Η δομή των εξεταστικών δοκιμίων της Β΄ και Γ΄ τάξης Γυμνασίου παραμένει η ίδια. Η δομή των εξεταστικών δοκιμίων της Α΄ και Β΄ Λυκείου αλλάζει.

37 Β΄ Γυμνασίου Εξεταστικό δοκίμιο στο μονόωρο
Εξεταστικό δοκίμιο στο πιλοτικό Εξεταστικό δοκίμιο στο μονόωρο ΝΑ ΑΠΑΝΤΗΘΟΥΝ ΚΑΙ ΤΑ ΤΡΙΑ ΜΕΡΗ Α΄, Β΄ ΚΑΙ Γ΄ ΤΟΥ ΔΟΚΙΜΙΟΥ Διάρκεια: 2,5 ώρες (Φυσική, Χημεία, Βιολογία) ΜΕΡΟΣ Α΄: Ερωτήσεις 1 – 3 Να απαντήσετε σε όλες τις ερωτήσεις Όλες οι ορθές απαντήσεις βαθμολογούνται με 7 μονάδες. ( 7 μονάδες) MΕΡΟΣ Β΄: Ερωτήσεις 4 – 8 Από τις πέντε ερωτήσεις 4-8 να απαντήσετε ΜΟΝΟ τις τέσσερεις (4). Κάθε ορθή απάντηση βαθμολογείται με 4 μονάδες. (16 μονάδες) ΜΕΡΟΣ Γ΄ : Ερωτήσεις 9-10 Από τις δύο ερωτήσεις 9-10 να απαντήσετε ΜΟΝΟ τη μία (1). Η ορθή απάντηση βαθμολογείται με 10 μονάδες. (10 μονάδες) ΝΑ ΑΠΑΝΤΗΘΟΥΝ ΚΑΙ ΤΑ ΤΡΙΑ ΜΕΡΗ Α΄, Β΄ ΚΑΙ Γ΄ ΤΟΥ ΔΟΚΙΜΙΟΥ Διάρκεια: 2 ώρες ( Φυσική, Χημεία) ΜΕΡΟΣ Α΄: Ερωτήσεις 1 – 2 Να απαντήσετε σε όλες τις ερωτήσεις Κάθε ορθή απάντηση βαθμολογείται με 5 μονάδες. ( 10 μονάδες) MΕΡΟΣ Β΄: Ερωτήσεις 3 – 4 Από τις δύο ερωτήσεις 3-4 να απαντήσετε ΜΟΝΟ τη μία (1). Η ορθή απάντηση βαθμολογείται με 10 μονάδες. (10 μονάδες) ΜΕΡΟΣ Γ΄ : Ερωτήσεις 5-6 Από τις δύο ερωτήσεις 5-6 να απαντήσετε ΜΟΝΟ τη μία (1). Η ορθή απάντηση βαθμολογείται με 15 μονάδες. (15 μονάδες)

38 Γ΄ Γυμνασίου Εξεταστικό δοκίμιο στο μονόωρο
Εξεταστικό δοκίμιο στο πιλοτικό ΝΑ ΑΠΑΝΤΗΘΟΥΝ ΚΑΙ ΤΑ ΤΡΙΑ ΜΕΡΗ Α΄, Β΄ ΚΑΙ Γ΄ ΤΟΥ ΔΟΚΙΜΙΟΥ. Διάρκεια: 2,5 ώρες (Φυσική, Χημεία, Βιολογία) ΜΕΡΟΣ Α΄: Ερωτήσεις 1 – 3 Να απαντήσετε σε όλες τις ερωτήσεις Όλες οι ορθές απαντήσεις βαθμολογούνται με 7 μονάδες. ( 7 μονάδες) MΕΡΟΣ Β΄: Ερωτήσεις 4 – 8 Από τις πέντε ερωτήσεις 4-8 να απαντήσετε ΜΟΝΟ τις τέσσερεις (4). Κάθε ορθή απάντηση βαθμολογείται με 4 μονάδες. (16 μονάδες) ΜΕΡΟΣ Γ΄ : Ερωτήσεις 9-10 Από τις δύο ερωτήσεις 9-10 να απαντήσετε ΜΟΝΟ τη μία (1). Η ορθή απάντηση βαθμολογείται με 10 μονάδες. (10 μονάδες) ΝΑ ΑΠΑΝΤΗΘΟΥΝ ΚΑΙ ΤΑ ΤΡΙΑ ΜΕΡΗ Α΄, Β΄ ΚΑΙ Γ΄ ΤΟΥ ΔΟΚΙΜΙΟΥ. Διάρκεια: 2 ώρες (Χημεία, Βιολογία) ΜΕΡΟΣ Α΄: Ερωτήσεις 1 – 2 Να απαντήσετε σε όλες τις ερωτήσεις Κάθε ορθή απάντηση βαθμολογείται με 2 μονάδες. ( 4 μονάδες) MΕΡΟΣ Β΄: Ερωτήσεις 3 – 4 Από τις δύο ερωτήσεις 3-4 να απαντήσετε ΜΟΝΟ τη μία (1). Η ορθή απάντηση βαθμολογείται με 6 μονάδες. (6 μονάδες) ΜΕΡΟΣ Γ΄ : Ερωτήσεις 5-6 Από τις δύο ερωτήσεις 5-6 να απαντήσετε ΜΟΝΟ τη μία (1). Η ορθή απάντηση βαθμολογείται με 10 μονάδες. (10 μονάδες)

39 Α΄ Λυκείου Νέο εξεταστικό δοκίμιο Υφιστάμενο εξεταστικό δοκίμιο
ΝΑ ΑΠΑΝΤΗΘΟΥΝ ΚΑΙ ΤΑ ΤΡΙΑ ΜΕΡΗ Α΄, Β΄ ΚΑΙ Γ΄ ΤΟΥ ΔΟΚΙΜΙΟΥ. Διάρκεια : 2 ώρες (Χημεία, Βιολογία) ΜΕΡΟΣ Α΄: Ερωτήσεις 1 – 2 Να απαντήσετε σε όλες τις ερωτήσεις Κάθε ορθή απάντηση βαθμολογείται με 5 μονάδες. ( 10 μονάδες) MΕΡΟΣ Β΄: Ερωτήσεις 3 – 5 Να απαντήσετε σε όλες τις ερωτήσεις Κάθε ορθή απάντηση βαθμολογείται με 10 μονάδες. (30 μονάδες) ΜΕΡΟΣ Γ΄ : Ερώτηση 6 Να απαντήσετε στην ερώτηση 6. Η ορθή απάντηση βαθμολογείται με 10 μονάδες. (10 μονάδες) ΝΑ ΑΠΑΝΤΗΘΟΥΝ ΚΑΙ ΤΑ ΤΡΙΑ ΜΕΡΗ Α΄, Β΄ ΚΑΙ Γ΄ ΤΟΥ ΔΟΚΙΜΙΟΥ. Στο Β΄ και Γ΄ μέρος υπάρχει επιλογή. Διάρκεια: 2 ώρες (Χημεία, Βιολογία) ΜΕΡΟΣ Α΄: Ερωτήσεις 1 – 3 Να απαντήσετε σε όλες τις ερωτήσεις Κάθε ορθή απάντηση βαθμολογείται με 5 μονάδες. ( 15 μονάδες) MΕΡΟΣ Β΄: Ερωτήσεις 4 – 6 Από τις τρεις ερωτήσεις 4-6 να απαντήσετε ΜΟΝΟ τις δύο (2). Κάθε ορθή απάντηση βαθμολογείται με 10 μονάδες. ( 20 μονάδες) ΜΕΡΟΣ Γ΄ : Ερωτήσεις 7-8 Από τις δύο ερωτήσεις 7-8 να απαντήσετε ΜΟΝΟ τη μία (1). Η ορθή απάντηση βαθμολογείται με 15 μονάδες. (15 μονάδες)

40 Β΄ Λυκείου Νέο εξεταστικό δοκίμιο Υφιστάμενο εξεταστικό δοκίμιο
ΝΑ ΑΠΑΝΤΗΘΟΥΝ ΚΑΙ ΤΑ ΤΡΙΑ ΜΕΡΗ Α΄, Β΄ ΚΑΙ Γ΄ ΤΟΥ ΔΟΚΙΜΙΟΥ. Διάρκεια : 2,5 ώρες ΜΕΡΟΣ Α΄: Ερωτήσεις 1 – 4 Να απαντήσετε σε όλες τις ερωτήσεις Κάθε ορθή απάντηση βαθμολογείται με 5 μονάδες. (σύνολο 20 μονάδες) MΕΡΟΣ Β΄: Ερωτήσεις 5 – 10 Να απαντήσετε σε όλες τις ερωτήσεις Κάθε ορθή απάντηση βαθμολογείται με 10 μονάδες. (σύνολο 60 μονάδες) ΜΕΡΟΣ Γ΄ : Ερωτήσεις Να απαντήσετε σε όλες τις ερωτήσεις Κάθε ορθή απάντηση βαθμολογείται με 10 μονάδες. (σύνολο 20 μονάδες) ΝΑ ΑΠΑΝΤΗΘΟΥΝ ΚΑΙ ΤΑ ΤΡΙΑ ΜΕΡΗ Α΄, Β΄ ΚΑΙ Γ΄ ΤΟΥ ΔΟΚΙΜΙΟΥ. Στο Β΄ και Γ΄ μέρος υπάρχει επιλογή. Διάρκεια: 2,5 ώρες ΜΕΡΟΣ Α΄: Ερωτήσεις 1 – 6 Να απαντήσετε σε όλες τις ερωτήσεις Κάθε ορθή απάντηση βαθμολογείται με 5 μονάδες. (σύνολο 30 μονάδες) MΕΡΟΣ Β΄: Ερωτήσεις 7– 12 Από τις έξι ερωτήσεις 7-12 να απαντήσετε ΜΟΝΟ τις τέσσερις (4). Κάθε ορθή απάντηση βαθμολογείται με 10 μονάδες. (σύνολο 40 μονάδες) ΜΕΡΟΣ Γ΄ : Ερωτήσεις Από τις τρεις ερωτήσεις να απαντήσετε ΜΟΝΟ τις δύο (2). Κάθε ορθή απάντηση βαθμολογείται με 15 μονάδες. (σύνολο 30 μονάδες)

41 Γ΄ Λυκείου ΝΑ ΑΠΑΝΤΗΘΟΥΝ ΚΑΙ ΤΑ ΤΡΙΑ ΜΕΡΗ Α΄, Β΄ ΚΑΙ Γ΄ ΤΟΥ ΔΟΚΙΜΙΟΥ Διάρκεια: 3 ώρες ΜΕΡΟΣ Α΄: Ερωτήσεις 1 – 6 Να απαντήσετε σε όλες τις ερωτήσεις Κάθε ορθή απάντηση βαθμολογείται με 5 μονάδες. (σύνολο 30 μονάδες) MΕΡΟΣ Β΄: Ερωτήσεις 7 – 10 Να απαντήσετε σε όλες τις ερωτήσεις Κάθε ορθή απάντηση βαθμολογείται με 10 μονάδες. (σύνολο 40 μονάδες) ΜΕΡΟΣ Γ΄ : Ερωτήσεις Να απαντήσετε σε όλες τις ερωτήσεις Κάθε ορθή απάντηση βαθμολογείται με 15 μονάδες. (σύνολο 30 μονάδες)

42 Η εκφώνηση των ερωτήσεων στα δοκίμια να είναι σαφής και επιστημονικά ορθή.
Η κατανομή των μονάδων να είναι ανάλογη και να αναγράφεται στην ερώτηση. Η χαμηλότερη υποδιαίρεση να είναι 0,25 μον.

43 Τα εξεταστικά δοκίμια (μαζί με τις λύσεις τους) όλων των τάξεων θα πρέπει να σταλούν τον Ιούνιο στην ηλεκτρονική διεύθυνση της Επιθεώρησης Χημείας σε μορφή Word: με σκοπό τη δημιουργία και λειτουργία ηλεκτρονικής κοινότητας μάθησης Χημείας εκπαιδευτικών για εξ αποστάσεως επιμόρφωση.

44 ΠΑΓΚΥΠΡΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΧΗΜΕΙΑ (19) : 28 / 5 / 2015 8:00 – 11:00
ΘΕΜΑΤΟΘΕΤΗΣΗ ΓΡΑΠΤΩΝ ΔΙΟΡΘΩΣΗ ΓΡΑΠΤΩΝ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΧΗΜΕΙΑ (19) : / 5 / :00 – 11:00

45 ΘΕΜΑΤΟΘΕΤΗΣΗ ΓΡΑΠΤΩΝ

46 Ο Πρόεδρος της Επιτροπής θεματοθετών ορίζεται από την αρμόδια αρχή και τα μέλη της μπορούν να είναι επιθεωρητές, διευθυντές, βοηθοί διευθυντές, έμπειροι καθηγητές/εκπαιδευτές δημόσιων σχολείων μέσης εκπαίδευσης ή μέλη του διδακτικού προσωπικού των ΑΑΕΙ της Κύπρου οικείας ή συναφούς ειδικότητας. Ο ρόλος του επιθεωρητή είναι συμβουλευτικός, καθοδηγητικός, οργανωτικός και συντονιστικός σε ποικίλα θέματα, μεταξύ αυτών και η διοργάνωση των παγκύπριων εξετάσεων και η διόρθωση των εξεταστικών δοκιμίων.

47 Οι ενδιαφερόμενοι δηλώνουν για ανάληψη καθηκόντων θεματοθέτησης ή βαθμολόγησης οι οποίοι πρέπει να έχουν εκπαιδευτική υπηρεσία τουλάχιστον 5 ετών, να διδάσκουν ή να έχουν διδάξει, για τουλάχιστον δύο χρόνια, στη Γ΄ τάξη Λυκείου ή και Γ΄ τάξη Τεχνικών Σχολών στο μάθημα της ανάλογης ειδικότητας.

48 Πριν την εξέταση γίνεται ένας εξαντλητικός έλεγχος του γραπτού από την ομάδα Θεματοθέτησης. Οι θεματοθέτες είναι άμεσα υπεύθυνοι για το αδιάβλητο των Παγκύπριων Εξετάσεων και λαμβάνουν αναγκαία μέτρα για τη διασφάλιση μη διαρροής του περιεχομένου των δοκιμίων.

49 ΔΙΟΡΘΩΣΗ ΓΡΑΠΤΩΝ

50 Γίνεται συντονισμός των βαθμολογητών από μέλη της Επιτροπής θεματοθετών και δίνονται γραπτώς λεπτομερείς οδηγίες ως προς τον τρόπο βαθμολόγησης όλων των ερωτημάτων του εξεταστικού δοκιμίου. Πριν από την κανονική βαθμολόγηση των γραπτών γίνεται δοκιμαστική βαθμολόγηση. Όταν τα μέλη της Επιτροπής θεματοθετών βεβαιωθούν ότι υπάρχει ομοιόμορφη βαθμολόγηση, τότε οι βαθμολογητές προχωρούν στην κανονική διόρθωση των γραπτών. Το κάθε γραπτό βαθμολογείται από δύο βαθμολογητές. Σε περίπτωση που υπάρχει διαφορά των δύο συνολικών βαθμολογιών μεγαλύτερη από το 10% της μέγιστης δυνατής βαθμολογίας του μαθήματος τότε το γραπτό αναβαθμολογείται από τρίτο.

51 Στατιστική επεξεργασία (αναγωγή)

52 Η Φιλοσοφία της στατιστικής επεξεργασίας (αναγωγή)

53 Γίνεται στατιστική επεξεργασία για να εξουδετερώσει κατά το δυνατό, τις διαφορές που οφείλονται στην επιλογή διαφορετικών μαθημάτων από τους υποψηφίους για τη διεκδίκηση θέσης στο ίδιο Επιστημονικό Πεδίο ή στο ίδιο τμήμα. Η στατιστική επεξεργασία γίνεται σε δύο στάδια:  κατά μάθημα  για προσδιορισμό του γενικού βαθμού πρόσβασης Η επεξεργασία του δεύτερου σταδίου δεν μεταβάλλει τη κατάταξη των υποψηφίων που προκύπτει από το πρώτο στάδιο επεξεργασίας. Γίνεται επεξεργασία έτσι ώστε οι γενικοί βαθμοί κατάταξης να κυμαίνονται από το 8 – 20. Γίνεται επεξεργασία για να υπάρχει λογικός αριθμός υποψηφίων με σχετικά ψηλό βαθμό πρόσβασης.

54 ΠΑΓΚΥΠΡΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ 2014 Μάθημα Υποψήφιοι
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΦΥΣΙΚΗ ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΧΗΜΕΙΑ ,6% ,6% ,6% 681 7,75% αύξηση

55 ΠΑΓΚΥΠΡΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ 2014 Μάθημα Μέσος όρος
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΦΥΣΙΚΗ ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΧΗΜΕΙΑ 9,48 9,79 10,33 10,07 12,32 11,77/11,96/12,94/12,19/12,09/12,32

56 ΠΑΓΚΥΠΡΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ 2014

57

58

59

60 Δείκτης Δυσκολίας Μέρος Α. Μέρος Β. Μέρος Γ Ερώτηση 1 0,55
Δείκτης Δυσκολίας Μέρος Α Μέρος Β Μέρος Γ Ερώτηση 1 0,55 Ερώτηση 7 0,72 Ερώτηση ,54 Ερώτηση ,74 Ερώτηση ,68 Ερώτηση ,52 Ερώτηση ,75 Ερώτηση ,54 Ερώτηση ,72 Ερώτηση 10 0, Ερώτηση ,69 Ερώτηση , αύξηση δυσκολίας

61 Σχόλια για το εξεταστικό δοκίμιο των Παγκύπριων Εξετάσεων 2014

62 Για το Μέρος Α Δείκτης δυσκολίας: 0,75 Δείκτης δυσκολίας: 0,55
Δείκτης διάκρισης: 0,61 Δείκτης δυσκολίας: 0,55 Δείκτης διάκρισης : 0,79 Η Ερώτηση 3 Στον πιο κάτω πίνακα δίνονται τα σημεία ζέσεως και οι μοριακές μάζες τεσσάρων άκυκλων κορεσμένων οργανικών ενώσεων Α, Β, Γ και Δ. Οι ομόλογες σειρές στις οποίες ανήκουν, με τυχαία σειρά, είναι οι ακόλουθες: μονοσθενείς αλκοόλες, μονοσθενείς αλδεΰδες, αλκάνια, μονοκαρβοξυλικά οξέα Οργανική ένωση Σχετική μοριακή μάζα Σημείο ζέσεως Α ,3 Β Γ Δ ,5 Ερώτηση 1 Να εξηγήσετε τις πιο κάτω δηλώσεις: α) Η αλκυλίωση του τολουολίου γίνεται πιο γρήγορα από την αλκυλίωση του βενζολίου. β) Για την ανίχνευση των αλογόνων σε οργανική ένωση, με τη μέθοδο Lassaigne, είναι απαραίτητη η σύντηξη με νάτριο. γ) Κατά την εργαστηριακή παρασκευή του αιθινίου από ανθρακασβέστιο δεν συλλέγονται οι πρώτες φυσαλίδες για το πείραμα καύσης. δ) Στις ογκομετρήσεις υπερμαγγανομετρίας, σε όξινο περιβάλλον, δεν χρησιμοποιείται διάλυμα ΗΝΟ3.

63 Δείκτης δυσκολίας: 0,67 Δείκτη διάκρισης: 0,78.
Ερώτηση 6 14,4 γραμμάρια γλυκόζης, C6H12O6, υποβλήθηκαν σε αλκοολική ζύμωση, στις κατάλληλες συνθήκες. Μετά από κατάλληλη επεξεργασία, απομονώθηκαν 72 mL οινοπνεύματος εννέα αλκοολικών βαθμών (9o). ρ αιθανόλης = 0,789 g/mL α) Κατά την αλκοολική ζύμωση εκλύεται αέριο. (ι) Ποιο είναι το αέριο που εκλύεται; (ιι) Να γράψετε ένα αντιδραστήριο με το οποίο μπορεί να γίνει η ανίχνευση του πιο πάνω αερίου. (ιιι) Στο σχηματισμό ποιας ένωσης οφείλεται το εμφανές αποτέλεσμα της ανίχνευσης του αερίου με το αντιδραστήριο που προτείνατε στο α(ιι). β) Να υπολογίσετε τα γραμμάρια αιθανόλης που θα παράγονταν, αν η απόδοση της αντίδρασης αλκοολικής ζύμωσης ήταν 100%. γ) Να υπολογίσετε την επί τοις εκατό απόδοση της πιο πάνω αντίδρασης αλκοολικής ζύμωσης, με βάση την ποσότητα του προϊόντος που απομονώθηκε. Δείκτης δυσκολίας: 0, Δείκτη διάκρισης: 0,78.

64 Για το Μέρος Β Ερώτηση 7 Δίνονται οι πιο κάτω ενώσεις: Α. αιθανόλη Β. αιθανάλη Γ. ακετοφαινόνη Δ. βενζαλδεΰδη α) Να προτείνετε ένα αντιδραστήριο/συνθήκες που δίνει εμφανές αποτέλεσμα μόνο με: (ι) τις ενώσεις Α, Β και Γ. (ιι) τις ενώσεις Β και Δ. (ιιι) την ένωση Α. (ιν) την ένωση Β. (μον. 4) β) Να γράψετε το εμφανές αποτέλεσμα που δίνει στην κάθε περίπτωση το αντιδραστήριο που προτείνατε. (μον. 2) γ) Να γράψετε τον συντακτικό τύπο όλων των οργανικών προϊόντων που δίνουν οι ενώσεις Α και Δ με τα αντιδραστήρια που προτείνατε. Δείκτη δυσκολίας :0,72 Δείκτη διάκρισης: 0,71.

65 Δείκτη διάκρισης :0,57 Δείκτης δυσκολίας: 0,68
Δείκτη διάκρισης :0,57 Δείκτης δυσκολίας: 0,68 Ερώτηση 8 Δίνονται τα οργανικά οξέα Α, Β, Γ και Δ: Α: CH3CH2CH2CH2COOH B: CH3CH2CH2CH(OH)COOH Γ: CH3CH2CH(OH)CH2COOH Δ: CH3CH(OH)CH2CH2COOH α) Να συγκρίνετε, δίνοντας την κατάλληλη εξήγηση, τις σταθερές ηλεκτρολυτικής διάστασης των οξέων στα ζεύγη: (ι) A και B (ιι) Β και Γ (μον. 3) β) Να υπολογίσετε το pH διαλύματος του οξέος Α συγκέντρωσης 0,2 Μ. (ΚΑ= 1,445 Χ 10-5) (μον. 1,5) γ) Να γράψετε το συντακτικό τύπο του οργανικού προϊόντος που προκύπτει από την αντίδραση του οξέος Α με το οξύ Γ. (μον. 1) δ) Να γράψετε τους τύπους όλων των πιθανών οργανικών ισομερών που προκύπτουν από την αφυδάτωση του οξέος Δ. (μον. 1,5) ε) Να γράψετε το οργανικό προϊόν της αντίδρασης του υδροξειδίου του νατρίου με την ένωση Δ. (μον. 1) στ) Να εξηγήσετε αν το διάλυμα που θα προκύψει από την ανάμιξη 50 mL διαλύματος του οξέος Α συγκέντρωσης 0,2 Μ με 100 mL διαλύματος NaOH 0,1 M θα είναι όξινο, αλκαλικό ή ουδέτερο.

66 Δείκτη δυσκολίας: 0,54 Δείκτης διάκρισης: 0,74
Ερώτηση 9 Για τον υδρογονάνθρακα Χ δίνονται οι πληροφορίες: Περιέχει 85,71% C. Ένα λίτρο ατμών του σε κανονικές συνθήκες (Κ.Σ.) έχει μάζα 3,75 g. Παρουσιάζει γεωμετρική ισομέρεια. Ένα από τα προϊόντα οξείδωσής του έχει τριτοταγές άτομο άνθρακα. α) Να γράψετε τον συντακτικό τύπο του υδρογονάνθρακα Χ καταγράφοντας όλους τους συλλογισμούς σας και αξιοποιώντας όλα τα δεδομένα. (μον. 3,5) β) Να ονομάσετε το προϊόν οξείδωσης του Χ που έχει τριτοταγές άτομο άνθρακα, σύμφωνα με τους κανόνες της IUPAC. (μον. 0,5) γ) Να γράψετε τον συντακτικό τύπο του καταλληλότερου αλκυλαλογονιδίου για την παρασκευή του υδρογονάνθρακα Χ. (μον. 1) δ) Χρησιμοποιώντας τον υδρογονάνθρακα Χ και οργανικά αντιδραστήρια που μπορούν να παραχθούν μόνο από αυτόν, να δείξετε διαγραμματικά τη μετατροπή του Χ σε προπανικό ισοπροπυλεστέρα, CH3CH2COOCΗ(CH3)2, σε πέντε μόνο στάδια.

67 Δείκτης δυσκολίας: 0, Δείκτης διάκρισης: 0,69 Προσαρμογή: Ο μαθητής θα πρέπει να εφαρμόζει αυτό που έμαθε σε νέες καταστάσεις με αλλαγές (δηλ. αντιστροφές, άλλους τρόπους, επεκτάσεις). Ερώτηση 10 Πιο κάτω γίνεται αναφορά σε μερικές από τις πειραματικές ασκήσεις που πραγματοποίησαν μαθητές στο εργαστήριο του σχολείου τους. Να απαντήσετε τα ερωτήματα που αφορούν στα πειράματα αυτά. Για την παρασκευή του οξικού αμυλεστέρα, πρόσθεσαν σε μεγάλο δοκιμαστικό σωλήνα τα αντιδρώντα και πυκνό θειικό οξύ και θέρμαναν σε υδρόλουτρο. Μετά το τέλος της αντίδρασης μετέφεραν το περιεχόμενο του σωλήνα σε ποτήρι ζέσεως που περιείχε αποσταγμένο νερό. (ι) Γιατί δεν χρησιμοποίησαν αραιό διάλυμα θειικού οξέος; (ιι) Για ποιο λόγο μετέφεραν το περιεχόμενο του σωλήνα στο αποσταγμένο νερό;

68 Για το Μέρος Γ Ερώτηση 11 Να υπολογίσετε:
(ι) τα mol του οξαλικού οξέος που αντέδρασαν. (ιι) τα mol του KMnO4 που προστέθηκαν στην κωνική φιάλη. (ιιι) τα mol της προπανάλης στα 10 mL διαλύματος Ψ (ιv) την επί τοις εκατό κατά μάζα (% κ.μ) περιεκτικότητα του μίγματος σε προπανόνη και προπανάλη. Δείκτης δυσκολίας 0, Δείκτη διάκρισης :0,8 Ερώτηση 12 Η οργανική ένωση Χ με μοριακή μάζα 102 αποτελείται από άνθρακα, υδρογόνο και οξυγόνο. Κατά την τέλεια καύση 4,08 g της Χ παράγονται 8,8 g CO2 και 3,6 g H2O. Για την ένωση Χ δίνονται επίσης οι ακόλουθες πληροφορίες: Αντιδρά με NaΗCO3 ελευθερώνοντας αέριο. Παρουσιάζει οπτική ισομέρεια. Οι ενώσεις Β και Γ είναι συντακτικά ισομερή της Χ. α) Να βρείτε τον μοριακό τύπο της Χ. (μ. 2,5) β) Να γράψετε τους συντακτικούς τύπους των ενώσεων Χ, B, Β1, Γ, Γ1, Γ2 και Δ, καταγράφοντας όλους τους συλλογισμούς σας και αξιοποιώντας όλα τα δεδομένα Δείκτης δυσκολίας 0, Δείκτης διάκρισης: 0,69

69 Εργαστήριο Χημείας Παραγγελία συσκευών, αναλώσιμων και αντιδραστηρίων

70 ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΧΗΜΕΙΑΣ Η παραγγελία θα γίνεται ηλεκτρονικά από τον
κατάλογο οργάνων και αντιδραστηρίων Χημείας μέσα στα χρονικά πλαίσια που θα τεθούν. Ο κατάλογος θα περιέχει ΜΟΝΟ αυτά που υπάρχουν στην αποθήκη του Υ.Π.Π και εκείνα που θα παραγγελθούν φέτος. Από φέτος όποια σχολεία θα κάνουν παραγγελία πρέπει ταυτόχρονα να συμπληρώσουν (η γραμματεία) το έντυπο ΓΕΝ 32Α (Δελτίο Αίτησης και Έκδοσης Αγαθών) και να το στείλουν στην αποθήκη του Υ.Π.Π. 25ης Μαρτίου 24 Τ.Κ 2234 Λατσιά Λευκωσία τηλ , Φαξ

71 Η παραλαβή της παραγγελίας σας θα γίνεται Σεπτέμβριο –Νοέμβριο 2015 με την προϋπόθεση ότι τα δύο έντυπα έχουν σταλεί και υπάρχουν στο αρχείο της αποθήκης του Υ.Π.Π.

72 Ενημέρωση

73 Συγχαρητήρια 3 χάλκινα Μετάλλια από την Κυπριακή Αποστολή στην 11η Διεθνή Ολυμπιάδα Επιστήμης Νέων (IJSO) 2014. Έχει διεξαχθεί στην Mendoza της Αργεντινής. Έλαβαν γύρω στις 40 χώρες. Η Κύπρος συμμετείχε με 6 μαθητές και τρεις εκπαιδευτές – συνοδούς καθηγητές (Φυσικής, Χημείας, Βιολογίας). Συγχαίρουμε τους μαθητές , τους εκπαιδευτές τους αλλά και όλους τους εκπαιδευτικούς των σχολείων μας οι οποίοι εργάζονται σοβαρά και αθόρυβα για αυτές τις επιτυχίες.

74 Ολυμπιάδα Χημείας 15η Παγκύπρια Ολυμπιάδα Χημείας 2015 για την Α΄ και Β΄ τάξη Λυκείου. Θα διεξαχθεί 22 Μαρτίου 2015. 7η Παγκύπρια Ολυμπιάδα Χημείας 2015 για την Γ΄ τάξη Γυμνασίου. Θα διεξαχθεί 17 Μαΐου 2015. Παρακαλούμε όπως να: Γίνουν έγκαιρα οι δηλώσεις των μαθητών. Υπάρχει περισσότερη προσέλευση συναδέλφων στις Ολυμπιάδες μας. Έχουν σταλεί τα θέματα των Ολυμπιάδων Α΄ και Β΄ Λυκείου από το 2010 στο προσωπικό σας και μπορείτε να τα αναρτήσετε στην ιστοσελίδα του σχολείου σας έτσι να αποφεύγονται οι φωτοτυπίες.

75 Αλλάζει το δοκίμιο της Ολυμπιάδας Α΄ Λυκείου.
Αποτελείται από: Α μέρος: 40 ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής (40 μονάδες) Β μέρος: 8 ερωτήσεις ανοικτού τύπου (60 μονάδες)

76 Πρόγραμμα PISA 2015 Φυσικές Επιστήμες
Εξεταστική Περίοδος 2 Μαρτίου – 24 Απριλίου 2015 Με βάση την ενημέρωση της Επιθεώρησης σε αρκετά σχολεία γίνεται η αξιοποίησή του αποδεσμευμένου υλικού του Προγράμματος PISA. Λεμεσός από τα 16 Λύκεια Λάρνακα από τα 9 Πάφος από τα 9 Λευκωσία από τα 14 Αμμόχωστος 1 από τα 4

77 Διαδικασία αξιοποίησης αποδεσμευμένου υλικού
Αρχή του κάθε μήνα Παράδοση από τον κάθε εκπαιδευτικό σε όλους τους μαθητές μίας άσκησης από το αποδεσμευμένο υλικό της PISA. Ο αρχαιότερος αναλαμβάνει να αποστείλει, την κοινή άσκηση που δόθηκε στο σχολείο του, στο της Επιθεώρησης και επιβλέπει τη διαδικασία. Μέσα του κάθε μήνα Οι μαθητές επιστρέφουν λυμένη την άσκηση. Η συμμετοχή του μαθητή αποτελεί θετική αξιολόγηση για το μάθημα. Τέλος του κάθε μήνα Ο εκπαιδευτικός επιστρέφει διορθωμένη – με σχόλια, την άσκηση σε κάθε μαθητή. Ο εκπαιδευτικός παραδίδει στους μαθητές μια νέα κοινή άσκηση από το αποδεσμευμένο υλικό. Η διαδικασία αυτή θα διαρκέσει από τον Οκτώβριο μέχρι και τον Μάρτιο. Οι ασκήσεις αυτές δεν είναι κατ’ ανάγκη μέρος της διδακτέας ύλης του μαθήματος.

78 Πραγματοποιήθηκε το 4o Παγκύπριο Συνέδριο μαθητών-καθηγητών για τις Θετικές Επιστήμες, στην Κάτω Πάφο από 27 Φεβρουαρίου – 1 Μαρτίου όπου συνάδελφοι Χημικοί με μαθητές τους συμμετείχαν με εργασίες.

79 Erasmus+ International Joint Master Degree in AquaCulture, Environment and Society (ACES) (Μεταπτυχιακό δίπλωμα) Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος που αφορά μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών συνεργασίας Πανεπιστημίου Κρήτης, Université de Nantes, University of the Highlands and Islands και της Σκωτσέζικης Ένωσης για τη Θαλάσσια Επιστήμη (Scotish Association for Marine Science-SAMS) με αντικείμενο: AquaCulture, Environment and Society (ACES). (Υδατοκαλλιέργεια, Περιβάλλον και Κοινωνία) Έναρξη μαθημάτων: Σεπτέμβριος 2015 Ημερομηνία λήξης αποστολής αιτήσεων: 20 Φεβρουαρίου 2015 Για περαιτέρω πληροφορίες:

80 Υποτροφίες που προσφέρονται από τη Σχολή Μοριακής Ιατρικής Κύπρου του Ινστιτούτου Νευρολογίας και Γενετικής. Η Σχολή Μοριακής Ιατρικής της Κύπρου είναι στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσει την έναρξη της περιόδου υποβολής αιτήσεων για το ακαδημαϊκό έτος Το δυναμικό εύρος των προγραμμάτων μας περιλαμβάνει τώρα τις καινοτόμες κλάδους της νευρολογίας και της βιοϊατρικής έρευνας εκτός από της Μοριακής Ιατρικής και Ιατρικής Γενετικής. Προθεσμία υποβολής αιτήσεων: Τετάρτη 30, Απριλίου :59 τοπική ώρα.

81 Το βραβείο Νόμπελ Χημείας 2014 απονέμεται στους Eric Betzig, Stefan W
Το βραβείο Νόμπελ Χημείας 2014 απονέμεται στους Eric Betzig, Stefan W. Hell και William E. Moerner για την ανάπτυξη υψηλής ανάλυσης μικροσκοπίων. Από τη μικροσκοπία στη νανομετρία. Ανάπτυξη υψηλής ανάλυσης μικροσκοπίων. Οι επιστήμονες μπορούν να απεικονίσουν τις διαδρομές συγκεκριμένων μορίων μέσα σε ζωντανά κύτταρα, να δουν πώς τα μόρια δημιουργούν συνάψεις μεταξύ νευρικών κυττάρων στον εγκέφαλο, να παρακολουθούν πρωτείνες που εμπλέκονται στις ασθένειες Parkinson, Alzheimer και Huntington κ.λπ.

82 Παρουσίαση με θέμα: «Επίπεδα σωματικής και ψυχικής υγείας παιδιών και εφήβων στη Κύπρο» από τον Μιχάλη Τορναρίτη Καθηγητή Π.Ι

83 Τελοσ παρουσιασησ Ευχαριστουμε για την προσοχη σασ
Τελοσ παρουσιασησ Ευχαριστουμε για την προσοχη σασ Dennis Rodman «Η χημεία είναι ένα μάθημα που παίρνεις στο γυμνάσιο ,στο λύκειο ή στο πανεπιστήμιο και μαθαίνεις ότι μας κάνουν 10, ή κάτι τέτοιο...»


Κατέβασμα ppt "Σεμινάρια Χημείας Φεβρουαρίου-Μαρτίου 2015"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google