Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΧΡΗΣΗ ΦΑΚΕΛΟΥ ΥΛΙΚΟΥ (PORTFOLIO) ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΧΡΗΣΗ ΦΑΚΕΛΟΥ ΥΛΙΚΟΥ (PORTFOLIO) ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΧΡΗΣΗ ΦΑΚΕΛΟΥ ΥΛΙΚΟΥ (PORTFOLIO) ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ
ΜΙΑ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΣΕ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΜΟΡΦΗ Χριστοπούλου Σοφία, φιλόλογος, MSc στις Επιστήμες της Αγωγής

2 μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως τρόπος μάθησης
Ο φάκελος υλικού (portfolio), ένας από τους πολλούς «εναλλακτικούς τρόπους αξιολόγησης έχει τη δυνατότητα να παρέχει μια πλήρη εικόνα των δυνατοτήτων του μαθητή σε πολλές εργασίες μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως τρόπος μάθησης Χριστοπούλου Σοφία, φιλόλογος MSc στις Επιστήμες της Αγωγής

3 Οι πλέον γνωστοί εναλλακτικοί τρόποι αξιολόγησης εκτός του portfolio:
τα ημερολόγια του μαθητή, η συνέντευξη, η συνομιλία, η αυτοαξιολόγηση Χριστοπούλου Σοφία, φιλόλογος MSc στις Επιστήμες της Αγωγής

4 Ορισμός «σκόπιμη συλλογή εργασίας μαθητή που διηγείται την ιστορία των προσπαθειών του, την πρόοδό του ή την επίδοσή του σε μια δεδομένη περιοχή του αναλυτικού προγράμματος» (Γεωργούσης 1998:25). Χριστοπούλου Σοφία, φιλόλογος MSc στις Επιστήμες της Αγωγής

5 την προσπάθειά του μαθητή, την πρόοδό του, τα προβλήματά του, αλλά και
Συλλέγονται εργασίες πάνω σ’ ένα γνωστικό πεδίο που περιλαμβάνεται στο αναλυτικό πρόγραμμα, οι οποίες αναδεικνύουν την προσπάθειά του μαθητή, την πρόοδό του, τα προβλήματά του, αλλά και την τελική του επίδοση στο θέμα αυτό. Χριστοπούλου Σοφία, φιλόλογος MSc στις Επιστήμες της Αγωγής

6 ψυχολογία των κινήτρων
ο μαθητής κινητοποιείται θετικότερα, όταν ασκεί έλεγχο πάνω στη μαθησιακή του προσπάθεια (Spaulding 1992). Χριστοπούλου Σοφία, φιλόλογος MSc στις Επιστήμες της Αγωγής

7 Με το φάκελο υλικού δίνεται
έμφαση στη διαδικασία μάθησης και δυνατότητα παρέμβασης σ’ αυτήν βελτιωτικά Χριστοπούλου Σοφία, φιλόλογος MSc στις Επιστήμες της Αγωγής

8 παρέχει μια σπουδαία ευκαιρία στο μαθητή (αλλά και στο διδάσκοντα)
να παρακολουθήσει τα βήματά του ένα προς ένα για την κατάκτηση του γνωστικού χώρου και να παρεμβαίνει σ’ αυτήν διορθωτικά. Χριστοπούλου Σοφία, φιλόλογος MSc στις Επιστήμες της Αγωγής

9 Εφαρμογή Χριστοπούλου Σοφία, φιλόλογος MSc στις Επιστήμες της Αγωγής

10 Στόχος η ανάπτυξη των δεξιοτήτων γραφής των μαθητών σε διάφορα είδη γραπτού λόγου (π.χ. ιστορίες, γράμματα, επιχειρηματολογία, περιγραφή, αφήγηση, κτλ.) Χριστοπούλου Σοφία, φιλόλογος MSc στις Επιστήμες της Αγωγής

11 Ο στόχος αυτός περιλαμβάνεται στο αναλυτικό πρόγραμμα του γλωσσικού γραμματισμού. Κατά τη διάρκεια κρατήθηκε ημερολόγιο, από όπου και η περιγραφή. Χριστοπούλου Σοφία, φιλόλογος MSc στις Επιστήμες της Αγωγής

12 1η φάση Εξήγησα στους μαθητές τι είναι ο φάκελος υλικού;
σε τι αποσκοπεί; δεν είναι μόνον τρόπος αξιολόγησης, είναι εργαλείο μάθησης για τη βελτίωση των δεξιοτήτων στη γραφή. Χριστοπούλου Σοφία, φιλόλογος MSc στις Επιστήμες της Αγωγής

13        ζήτησα να εφοδιαστούν μ’ ένα φάκελο της αρεσκείας τους (μέγεθος, χρώμα, κτλ.), να τον διακοσμήσουν όπως επιθυμούσαν, να κολλήσουν στην εσωτερική σελίδα του εξωφύλλου μια λευκή σελίδα για τα περιεχόμενα του φακέλου. Χριστοπούλου Σοφία, φιλόλογος MSc στις Επιστήμες της Αγωγής

14 2η φάση Έδωσα δυο φύλλα εργασίας που στόχευαν στη συνειδητοποίηση της έως τότε διαδικασίας που ακολουθούσαν, όταν αντιμετώπιζαν μια γραπτή εργασία και ερωτήσεις σχετικά με τι τους άρεσε να γράφουν, τι θα ήθελαν να μάθουν να γράφουν. Χριστοπούλου Σοφία, φιλόλογος MSc στις Επιστήμες της Αγωγής

15 Βάλτε × σ’ ένα κουτί για κάθε πρόταση
Πριν την εργασία: Ναι Όχι Μίλησα σε φίλο ή συμμαθητή για το θέμα Ƃ Ƃ Έκανα κατάλογο ιδεών σχετικά με το θέμα Ƃ Ƃ Έκανα σχεδιάγραμμα κύριων ιδεών ή εννοιών Ƃ Ƃ Κατά τη διάρκεια της εργασίας: Παρέλειψα λέξεις που δε γνώριζα και γύρισα Ƃ Ƃ ξανά αργότερα Αντικατέστησα μια λέξη με κάποια άλλη Ƃ Ƃ Χρησιμοποίησα σχέδια ή εικόνες στο γραπτό μου Ƃ Ƃ Μετά την εργασία: Έλεγξα αν το γραπτό εκπλήρωσε το στόχο μου Ƃ Ƃ Το ξαναδιάβασα για να βεβαιωθώ ότι ήταν λογικό Ƃ Ƃ Πρόσθεσα πληροφορίες ή πήρα πληροφορίες Ƃ Ƃ Έλεγξα ορθογραφία, στίξη, κεφαλαία και γραμματική Ƃ Ƃ Χριστοπούλου Σοφία, φιλόλογος MSc στις Επιστήμες της Αγωγής

16 Όνομα:……………………………………..
Βάλτε × σ’ ένα κουτί για κάθε πρόταση πάρα πολύ πολύ λίγο καθόλου Μου αρέσει να γράφω ιστορίες Ƃ Ƃ Ƃ Ƃ Είμαι καλός/ή συγγραφέας Ƃ Ƃ Ƃ Ƃ Μου είναι εύκολο να γράφω ιστορίες Ƃ Ƃ Ƃ Ƃ Είναι διασκεδαστικό να γράφω σε φίλους Ƃ Ƃ Ƃ Ƃ Το γράψιμο με βοηθάει στο σχολείο Ƃ Ƃ Ƃ Ƃ Μου αρέσει να μοιράζομαι τα γραπτά μου Ƃ Ƃ Ƃ Ƃ Γράφω στο σπίτι Ƃ Ƃ Ƃ Ƃ Για τι είδους θέματα σου αρέσει να γράφεις;………………………………... Τι μπορείς να κάνεις καλά;………………………………………………….. Τι θέλεις να βελτιώσεις στο γράψιμό σου;…………………………………... Χριστοπούλου Σοφία, φιλόλογος MSc στις Επιστήμες της Αγωγής

17 Στη συνέχεια Πήρα τα φύλλα και τα μελέτησα,
εντόπισα ζητήματα που αφορούσαν τον καθένα χωριστά, πρότεινα την πρώτη γραπτή εργασία, σχετική με τα δικά τους ενδιαφέροντα. Την επόμενη φορά πήρα το φάκελο υλικού και επεσήμανα τις αδυναμίες που εντόπισα στον καθένα χωριστά με προσωπικό σημείωμα ζήτησα να ξαναγράψουν την εργασία τους λαμβάνοντας υπόψη τις παρατηρήσεις μου Χριστοπούλου Σοφία, φιλόλογος MSc στις Επιστήμες της Αγωγής

18 3η φάση Με τον ίδιο τρόπο οι μαθητές
έγραψαν κι άλλες εργασίες, ποικίλων μορφών άρχισαν να ζητούν προς πραγμάτωση θέματα που ένοιωθαν αδυναμία να χειριστούν Έδωσα ότι ζητούσαν παρέχοντάς τους επανατροφοδότηση κάθε φορά. Χριστοπούλου Σοφία, φιλόλογος MSc στις Επιστήμες της Αγωγής

19 Ο φάκελος υλικού, τρόπος προσωπικής «αλληλογραφίας»,  στόχευε στη βελτίωση των γραπτών ικανοτήτων των μαθητών. Όταν ένα πρόβλημα επέμενε, είχα και κατ’ ιδίαν συνάντηση με το μαθητή, δηλαδή προφορική διδασκαλία μέσα από τη συζήτηση. Χριστοπούλου Σοφία, φιλόλογος MSc στις Επιστήμες της Αγωγής

20 Κάποια τέτοια θέματα ήταν:
η σύνταξη της νεοελληνικής γλώσσας, η χρήση των κατάλληλων χρόνων, η ακολουθία των χρόνων, η χρήση συνδετικών λέξεων, η λειτουργία των κανόνων της παραγράφου, κτλ. Χριστοπούλου Σοφία, φιλόλογος MSc στις Επιστήμες της Αγωγής

21 4η φάση Στην τελευταία μας συνάντηση, αφού τα περιεχόμενα περιελάμβαναν: περιγραφή μιας περιοχής ταξιδεύοντας, περιγραφή μιας περιοχής από κάτω προς τα πάνω, περιγραφή ενός προσώπου, περιγραφή ενός οικείου αρχαίου μνημείου, άρθρο για εφημερίδα ή περιοδικό, αναφορά, έκθεση γεγονότων, έκθεση καταστάσεων, Χριστοπούλου Σοφία, φιλόλογος MSc στις Επιστήμες της Αγωγής

22 πρόσκληση σε πάρτυ ή επίσημη συγκέντρωση,
περίληψη ενός παραμυθιού, περιγραφή του χαρακτήρα των ηρώων ενός παραμυθιού, αίτηση για μια περιστασιακή εργασία, παραγωγή διαφήμισης, αίτηση για εργασία στη διάρκεια του καλοκαιριού, προχώρησα στην αξιολόγηση των φακέλων από τους ίδιους τους μαθητές βάσει κριτηρίων, που τους πρότεινα με ένα φύλλο εργασίας. Χριστοπούλου Σοφία, φιλόλογος MSc στις Επιστήμες της Αγωγής

23 Αξιολόγηση του συμμαθητή Αυτό το γραπτό κομμάτι ήταν………………………………………………….. Το κομμάτι που μου άρεσε περισσότερο ήταν………………………………….. Αυτό το κομμάτι μπορεί να βελτιωθεί ως προς………………………………… Σημεία ελέγχου Πρόσεξε τα πιο κάτω όταν ελέγχεις το γραπτό κάποιου Σημεία στίξης τελείες ερωτηματικά κεφαλαία στην αρχή και στα κύρια ονόματα Προτάσεις είναι πλήρεις-έχουν ρήμα υπάρχει ποικιλία χρησιμοποιούνται παράγραφοι Ορθογραφία σωστές λέξεις Άλλα καθαρά γράμματα Γενική εικόνα έχει κύρια ιδέα Είναι λογικό και έχει νόημα Είναι καλά οργανωμένο Χριστοπούλου Σοφία, φιλόλογος MSc στις Επιστήμες της Αγωγής

24 Ακολούθησε η δική μου αξιολόγηση, βασισμένη στα εξής:
συμμετοχή των μαθητών, πληρότητα του φακέλου, πρόοδος που επετεύχθη στη γραφή των συγκεκριμένων τύπων γραπτών εργασιών, αξιολόγηση των τελικών προϊόντων των μαθητών ένα προς ένα. Χριστοπούλου Σοφία, φιλόλογος MSc στις Επιστήμες της Αγωγής

25 Αξιολόγηση της προσπάθειας  Το εγχείρημα ήταν επιτυχές για τους εξής λόγους:  1. η σχέση με τους μαθητές έγινε ουσιαστικότερη, μέσα από την προσωπική επαφή με τον καθένα μαθητή χωριστά και την ενασχόληση με τα ιδιαίτερα προβλήματά τους, Χριστοπούλου Σοφία, φιλόλογος MSc στις Επιστήμες της Αγωγής

26  2. οι μαθητές παρουσίασαν βελτίωση στα συγκεκριμένα είδη γραπτού λόγου που περιελήφθησαν στο φάκελο, 3. οι μαθητές συνειδητοποίησαν τα προβλήματά τους και έγιναν μέτοχοι της προσπάθειας να τα ξεπεράσουν. Διαπίστωσαν ότι μπορούν να βελτιωθούν και ότι η μάθηση είναι ένα μαγικό παιχνίδι προσπάθειας, αυτογνωσίας και τελικά κατάκτησης της γνώσης. Χριστοπούλου Σοφία, φιλόλογος MSc στις Επιστήμες της Αγωγής

27 κάποιοι ανταποκρίνονταν με προχειρότητα στα γραπτά,
Προβλήματα κάποιοι μαθητές ξεχνούσαν να φέρουν τους φακέλους τους τις συγκεκριμένες ημέρες, κάποιοι ανταποκρίνονταν με προχειρότητα στα γραπτά, αφιέρωσα επιπλέον χρόνο προετοιμασίας και διόρθωσης, που όμως άξιζε τον κόπο. Χριστοπούλου Σοφία, φιλόλογος MSc στις Επιστήμες της Αγωγής

28 Σας ευχαριστώ!


Κατέβασμα ppt "ΧΡΗΣΗ ΦΑΚΕΛΟΥ ΥΛΙΚΟΥ (PORTFOLIO) ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google