Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΠΑΙΔΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ ΚΑΙ ΚΑΘΕΣΤΩΤΑ ΑΛΗΘΕΙΑΣ Γιάννης Πεχτελίδης 15/4/2015 1 Αναπαραστάσεις της παιδικής ηλικίας.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΠΑΙΔΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ ΚΑΙ ΚΑΘΕΣΤΩΤΑ ΑΛΗΘΕΙΑΣ Γιάννης Πεχτελίδης 15/4/2015 1 Αναπαραστάσεις της παιδικής ηλικίας."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΠΑΙΔΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ ΚΑΙ ΚΑΘΕΣΤΩΤΑ ΑΛΗΘΕΙΑΣ Γιάννης Πεχτελίδης 15/4/ Αναπαραστάσεις της παιδικής ηλικίας

2 Εισαγωγή  Η λογοτεχνία, ο κινηματογράφος, τα κόμικς με πρωταγωνιστές παιδιά είναι λόγοι που αναπαριστούν την παιδική ηλικία και ως εκ τούτου αποτελούν μέρος της κατασκευής της παιδικής ηλικίας  Οι λόγοι, ως ιδιαίτερες πολιτισμικές μορφές, είναι σημαντικοί για τη διαμόρφωση των ενήλικων στάσεων, αναφορών και εμπειριών. 15/4/2015 Αναπαραστάσεις της παιδικής ηλικίας 2

3 Ρητορικά σχήματα και στερεότυπα  «παιδική αθωότητα»  «χαμένη παιδική ηλικία»  Παιδική ηλικία ως τη «χρυσή εποχή του ανθρώπου»  Τα παιδιά ως μικροί βάρβαροι ή άγριοι  Οι ενήλικοι ως ορθολογικοί και πολιτισμένοι 15/4/2015 Αναπαραστάσεις της παιδικής ηλικίας 3

4 Ρήγματα και αντιφάσεις  Οι λόγοι δεν συνιστούν ένα απολύτως συνεκτικό και ενιαίο «σώμα» χωρίς ρήγματα και αντιφάσεις  Υπάρχουν λόγοι, που παράγουν αναπαραστάσεις που αμφισβητούν τα κυρίαρχα στερεότυπα απέναντι στα παιδιά 15/4/2015 Αναπαραστάσεις της παιδικής ηλικίας 4

5 Συγγραφική λειτουργία και «αλήθεια»  Η μυθοπλαστική συγγραφική λειτουργία συμμετέχει ενεργά στον κοινωνικό διάλογο γύρω από την αλήθεια μιας ορισμένης καθημερινότητας.  Διαφοροποίηση μυθοπλασίας από επιστημονικό και δημοσιογραφικό λόγο. 15/4/2015 Αναπαραστάσεις της παιδικής ηλικίας 5

6 Καθεστώς «αλήθειας»  Κάθε κοινωνία θεμελιώνεται σ’ ένα καθεστώς αλήθειας, εννοώντας ότι παράγει συγκεκριμένους λόγους τους οποίους προβάλλει και κάνει να λειτουργούν ως αληθινούς.  Υπάρχουν οικονομικά και πολιτικά κίνητρα πίσω από την παραγωγή αλήθειας  Η αλήθεια παράγεται από την εξουσία και παράγει αποτελέσματα εξουσίας 15/4/2015 Αναπαραστάσεις της παιδικής ηλικίας 6

7 « Υ πάρχει μια μάχη για την αλήθεια»  Η αλήθεια είναι το θέμα μιας πολιτικής διαμάχης και κοινωνικής αντιπαράθεσης.  «δεν είναι μια μάχη υπέρ της αλήθειας, αλλά μια μάχη σχετικά με τη θέση της αλήθειας και τον οικονομικό και πολιτικό ρόλο που παίζει » 15/4/2015 Αναπαραστάσεις της παιδικής ηλικίας 7

8 Ιδεολογικοί αγώνες  Η κοινωνική αντιπαράθεση σχετικά με το ζήτημα της «αλήθειας»διεξάγεται στη σφαίρα του συμβολικού πεδίου, επομένως η έννοια της ιδεολογίας είναι κατάλληλη για να δηλώσει αυτό τον ανταγωνισμό στο λόγο 15/4/2015 Αναπαραστάσεις της παιδικής ηλικίας 8

9 Οι λόγοι ως προοπτική  Παράγουν ένα σύνολο αναπαραστάσεων για την παιδική ηλικία από μια καθορισμένη προοπτική  Τόσο το αφήγημα όσο και ο επιστημονικός λόγος δεν προσφέρουν μια καταγραφή της «αλήθειας» των παιδιών, αλλά μια δυνατή ανακατασκευή του «κόσμου» των παιδιών από μια ορισμένη προοπτική και σκοπιά 15/4/2015 Αναπαραστάσεις της παιδικής ηλικίας 9

10 Όπως λέει η Alison James  «....όταν ισχυρίζομαι ότι γράφω από την προοπτική του «παιδιού» δεν υποστηρίζω ότι αποκαλύπτω το αυθεντικό παιδί, αλλά παράγω μια ερμηνεία αυτού που μπορεί να μοιάζει η παιδική ηλικία»  Επιπλέον, υπάρχουν κοινωνικές και πολιτικές συνέπειες των λόγων στη κατασκευή της παιδικής ηλικίας 15/4/2015 Αναπαραστάσεις της παιδικής ηλικίας 10

11 Νέα κοινωνιολογία της παιδικής ηλικίας  Η ανάλυση των λόγων αναπτύσσεται σε συνάρτηση με τις παραδοχές της νέας κοινωνιολογίας της παιδικής ηλικίας.  «το να υποστηρίξουμε ένα νέο παράδειγμα κοινωνιολογίας της παιδικής ηλικίας σημαίνει να εμπλακούμε και να αποκριθούμε στη διαδικασία ανασυγκρότησης της παιδικής ηλικίας στην κοινωνία» (James και Prout, 1990) 15/4/2015 Αναπαραστάσεις της παιδικής ηλικίας 11

12 Η θέση (status) των παιδιών στην κοινωνία  να λάβουμε υπόψη «ότι μπορεί ολόκληρη η αρχιτεκτονική και το τοπίο της παιδικής ηλικίας να έχουν αφεθεί στα χέρια άλλων για το σχεδιασμό και την εφαρμογή τους – άλλων, που δεν έχουν σκεφτεί ούτε για μια στιγμή από την οπτική γωνία των παιδιών, όχι επειδή είναι εχθρικοί προς τα παιδιά αλλά απλώς επειδή η παιδική ηλικία δεν ήταν στο μυαλό τους» (Qvortrup, 2003) 15/4/2015 Αναπαραστάσεις της παιδικής ηλικίας 12

13 Μεθοδολογία: Ανάλυση λόγου  Κανόνες σχηματισμού ενός λόγου (discourse).  πώς επιλέχθηκαν να αναπαρασταθούν ορισμένα αντικείμενα και αποκλείσθηκαν κάποια άλλα,  με ποιο τρόπο έγινε η εκφορά των λεγομένων,  πάνω σε ποιες έννοιες στηρίχθηκε η οργάνωση του λόγου  ποιες θεματικές επιλέχθηκαν ως τα ιδεολογικά/στρατηγικά σημεία αιχμής του. 15/4/2015 Αναπαραστάσεις της παιδικής ηλικίας 13

14 Zητήματα που χρήζουν διερεύνησης  Ποιες είναι οι ερμηνείες ή οι ιδεολογικές θέσεις που παράγονται στο πλαίσιο ενός λόγου γύρω από την παιδική ηλικία;  Πώς αναπαρίστανται οι κοινωνικές σχέσεις ανάμεσα στα παιδιά και τους ενηλίκους; 15/4/2015 Αναπαραστάσεις της παιδικής ηλικίας 14

15 Zητήματα που χρήζουν διερεύνησης  Αντιμετωπίζονται προνομιακά συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες, πρακτικές και θεσμοί;  πώς επενεργούν αυτές οι αναπαραστάσεις στην κοινωνική θέση των παιδιών και στις σχέσεις τους με την κοινωνία των ενηλίκων; 15/4/2015 Αναπαραστάσεις της παιδικής ηλικίας 15

16 Αναπαραγωγή ή αμφισβήτηση μύθων  Η παιδική ηλικία η «χρυσή εποχή» ανθρώπου  Οι ενήλικες ικανοποιούν τα δικαιώματα και τις ανάγκες των παιδιών  Η παιδική ηλικία είναι μία, πανανθρώπινη και πανιστορική 15/4/2015 Αναπαραστάσεις της παιδικής ηλικίας 16

17 Δύο παλαιοί μύθοι  Ο ένας μύθος αναπτύσσεται γύρω από την εικόνα του εγγενώς κακού, διεφθαρμένου, ηδονοθηρικού, ατίθασου και απείθαρχου παιδιού.  η κοινωνικοποίηση μια μάχη, προκειμένου το νωθρό, ατίθασο και πεισματάρικο παιδί να «σπάσει» και να πειθαρχήσει, πρώτα από όλα για το δικό του καλό 15/4/2015 Αναπαραστάσεις της παιδικής ηλικίας 17

18 Το «αθώο» παιδί  Ο άλλος παράλληλος μύθος αναπτύσσεται γύρω από την εικόνα ενός παιδιού που είναι από τη φύση του καλό και αθώο σαν τους αγγέλους  Το κάθε παιδί θεωρείται φορέας μιας μοναδικότητας, την οποία θα πρέπει να ανακαλύψει με τη διακριτική βοήθεια των ενηλίκων.  το παιδί δεν τιμωρείται ούτε συγκρατείται, αλλά ενθαρρύνεται και διευκολύνεται. 15/4/2015 Αναπαραστάσεις της παιδικής ηλικίας 18

19 Εναλλακτικός λόγος  Τα παιδιά προσεγγίζονται άμεσα  Δεν είναι παντού και πάντα τα ίδια  Παράγεται γνώση για τις συνθήκες διαβίωσής τους. Πώς βιώνουν τις κοινωνικές συνθήκες και πώς τις διαχειρίζονται;  Δεν ανήκουν στο περιθώριο, είναι ενεργητικά 15/4/2015 Αναπαραστάσεις της παιδικής ηλικίας 19


Κατέβασμα ppt "ΠΑΙΔΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ ΚΑΙ ΚΑΘΕΣΤΩΤΑ ΑΛΗΘΕΙΑΣ Γιάννης Πεχτελίδης 15/4/2015 1 Αναπαραστάσεις της παιδικής ηλικίας."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google