Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η δύναμη της μουσικής στην καθημερινότητα και στην εκπαίδευση Σίσσυ Τσιγκανέ Παναγιώτης Χρηστακάκος Παναγιώτα Μπαρμπαγιάννη Δημήτρης Κυριακούλιας Άλκηστις.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Η δύναμη της μουσικής στην καθημερινότητα και στην εκπαίδευση Σίσσυ Τσιγκανέ Παναγιώτης Χρηστακάκος Παναγιώτα Μπαρμπαγιάννη Δημήτρης Κυριακούλιας Άλκηστις."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Η δύναμη της μουσικής στην καθημερινότητα και στην εκπαίδευση Σίσσυ Τσιγκανέ Παναγιώτης Χρηστακάκος Παναγιώτα Μπαρμπαγιάννη Δημήτρης Κυριακούλιας Άλκηστις Τράκα Στέλα Μαλαβάζου Γεωργιάννα Γριμανέλη Κυριάκος Κούζουνας Θοδωρής Σπηλιώτης Αναστασία Γομάτου Μπιάνκα Τσιόμαγκ Παναγιώτα Λαμπρινάκου

2 Μουσική είναι η τέχνη που βασίζεται στην οργάνωση ήχων με σκοπό τη σύνθεση, εκτέλεση και ακρόαση/λήψη ενός μουσικού έργου. Σήμερα μπορούμε να πούμε ότι η μουσική ως τέχνη, έρχεται να καλύψει την ανάγκη του ανθρώπου να εκφράσει με τους ήχους, τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τις ψυχικές του καταστάσεις.

3

4

5

6 Η μουσική κι εγώ

7 Τι μου φέρνει στο μυαλό η λέξη Μουσική Στίχοι Νότες Τέχνη Μελωδία Μούσες Έκφραση Σκέψεις

8 Τι μου φέρνει στο μυαλό η λέξη Μουσική Στίχοι Νότες Τέχνη Μελωδία Μούσες Αναμνήσεις Σκέψεις

9 Τι μου φέρνει στο μυαλό η λέξη Μουσική Στίχοι Αρμονία Έκφραση Σκέψη Αγάπη Χωρισμός

10 Η μουσική και εγώ Πραγματοποιήθηκε έρευνα για τη σχέση των εφήβων με τη μουσική

11 Ταυτότητα Έρευνας Δείγμα:31 μαθητές Μέθοδος: ερωτηματολόγιο σε ηλεκτρονική μορφή Το ερωτηματολόγιο δημιουργήθηκε με το εργαλείο Google forms και αναρτήθηκε ηλεκτρονικά σε πλατφόρμες κοινωνικών δικτύων.

12 Σου αρέσει η μουσική; Όλοι οι μαθητές απάντησαν ότι τους αρέσει η μουσική.

13 Τι μουσική ακούς; Οι περισσότεροι μαθητές ακούνε ροκ, ενώ ελάχιστοι ακούνε τζαζ.

14 Ασχολείσαι με την μουσική εκτός από το να ακούς; Οι περισσότεροι ερωτηθέντες απάντησαν ότι ασχολούνται με την μουσική, ενώ το 32% απλά την ακούει.

15 Σου αρέσουν τα μιούζικαλ; Στο 48% των ερωτηθέντων δεν αρέσουν τα μιούζικαλ, στο 35% ναι, ενώ το 16% τα παρακολουθεί μερικές φορές.

16 Προτιμάς ξένη ή ελληνική μουσική; Οι περισσότεροι ερωτηθέντες προτιμούν την ξένη από την ελληνική μουσική.

17 Πας στο μουσικό σχολείο γιατί θέλεις να γίνεις μουσικός; Το 55% απάντησε «όχι», το 19% «ναι», ενώ το 26% απάντησε «ίσως».

18 Πας σε ωδείο; Το 70% των μαθητών που απάντησαν δεν πηγαίνουν σε ωδείο

19 Συμμετέχεις σε κάποιο συγκρότημα-μουσικό σύνολο; Το 57% των μαθητών που απάντησαν δεν συμμετέχουν σε συγκρότημα- μουσικό σύνολο.

20 Προτιμάς μουσική Ανατολής ή Δύσης; Οι μαθητές προτιμούν εξίσου την Ανατολική και Δυτική μουσική

21 Ποιο είναι το αγαπημένο σου συγκρότημα;

22 Τι συναισθήματα σου δημιουργεί η μουσική;

23 Είναι η μουσική τα πάντα για εσένα;

24 Επηρεάζουν οι στίχοι την ζωή σου;

25 Ακούς τη μουσική των παππούδων σου;

26 Επηρεάζει η μουσική την συμπεριφορά σου;

27 Ασχολείσαι με την μουσική εκτός από το να ακούς;

28 Ξέρουν οι γονείς σου τι μουσική ακούς;

29 Η Μουσική στην πόλη μου (Σπάρτη)

30

31 Τι υπάρχει Διάφορα μαγαζιά που παίζουν κυρίως Pop, Rock & ελληνικά Ωδεία (τέσσερα) Μουσικό σχολείο Φιλαρμονική (μόνο πνευστά) Εκκλησιαστική χορωδία Μαγαζιά που πωλούνται όργανα Μαγαζιά που γίνονται live (τέσσερα)

32 Τι λείπει από την πόλη μου Αίθουσα μουσικών εκδηλώσεων Μουσική ένωση για όλους τους δημότες Εξοπλισμός Χώρος για πρόβες & ηχογραφήσεις Καλύτερο Μουσικό Σχολείο Μαγαζιά με εναλλακτική μουσική Club R&B Hip Hop Reggae Ορχήστρα του δήμου με όλα τα όργανα Χορωδία του δήμου

33 Η μουσική στην εκπαίδευση

34 ‘’Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ’’ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ: Στο Νηπιαγωγείο οι ώρες της μουσικής είναι ενσωματωμένες στις υπόλοιπες δραστηριότητες. Στο Δημοτικό η 1η και η 2η τάξη, διδάσκονται εβδομαδιαία από 2 ώρες η κάθε μία. Οι υπόλοιπες τάξεις του Δημοτικού διδάσκονται από 1 ώρα εβδομαδιαία.

35 ΓΕΝΙΚΟΣ ΣΚΟΠΟΣ Ανάπτυξη και καλλιέργεια της ικανότητας για αισθητική απόλαυση κατά την ακρόαση. Εκτέλεση και δημιουργία μουσικής ως μιας από τις εκδηλώσεις καλλιτεχνικής έκφρασης και δημιουργικότητας του ανθρώπου. Γενικότερη καλλιέργεια της δημιουργικότητας και της προσωπικότητας των μαθητών, μέσα από την ενεργητική ακρόαση, τις δραστηριότητες μουσικής δημιουργίας και εκτέλεσης.

36 ΓΕΝΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ 1ο Επίπεδο (Νηπιαγωγείο Α’ και Β’ τάξεις Δημοτικού) Ανάπτυξη θετικής στάσης και αγάπης για τη μουσική. Εκτέλεση απλών ρυθμικών και μελωδικών σχημάτων. Ομαδική εκτέλεση διάφορων τραγουδιών. Εξοικείωση με απλά μουσικά όργανα. Αναγνώριση και ταύτιση με εικόνες, ήχους της φύσης του αστικού εργασιακού περιβάλλοντος και της φωνής των ζώων.

37 ΓΕΝΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ 1ο Επίπεδο (Νηπιαγωγείο Α’ και Β’ τάξεις Δημοτικού) Συνδυασμός ήχων για την παραγωγή απλών συνθέσεων. Καταγραφή της μουσικής τους για να τη θυμούνται αργότερα, χρησιμοποιώντας κατάλληλα μέσα. Άκουσμα διάφορων ειδών μουσικής και αναγνώριση των βασικών στοιχείων. Χρησιμοποίηση απλών όρων μουσικής που έχουν ακούσει και εκτελέσει.

38 ΓΕΝΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ 2ο Επίπεδο (Νηπιαγωγείο Γ’, Δ’, Ε’ και ΣΤ’ τάξεις Δημοτικού) Ερμηνεία πιο πολύπλοκων ρυθμικών σχημάτων με βάση μουσικά σύμβολα, κατανοώντας τα στοιχεία της μουσικής σημειογραφίας. Ερμηνεία μουσικής από διάφορες εποχές και κουλτούρες. Επινόηση και ανάπτυξη μουσικών ιδεών με απλή δομή. Δημιουργία και καταγραφή συνθέσεων κατανοώντας τα μουσικά σύμβολα. Άκουσμα μουσικής και αναγνώριση των βασικών της στοιχείων και διαχώριση με αυξανόμενη ακρίβεια.

39 ΓΕΝΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ 2ο Επίπεδο (Γ’, Δ’, Ε’ και ΣΤ’ τάξεις Δημοτικού) Αναγνώριση των χαρακτηριστικών διαφόρων μουσικών ειδών και αιτιολόγηση των προτιμήσεών τους χρησιμοποιώντας απλούς όρους. Ακρόαση με προσοχή και εσωτερίκευση και ανακάλεση ήχων με αυξανόμενη ακουστική μνήμη. Οργάνωση των μουσικών στοιχείων (τονικό ύψος, διάρκεια κ.λπ.) σε μουσικές δομές και χρησιμοποίηση για μετάδοση διαφορετικών, ψυχικών διαθέσεων. Κατανόηση ότι η μουσική παράγεται με διαφορετικούς τρόπους και περιγράφεται μέσω εδραιωμένης και επινοημένης μουσικής σημειογραφίας.

40 ΓΕΝΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ 2ο Επίπεδο (Γ’, Δ’, Ε’ και ΣΤ’ τάξεις Δημοτικού) Κατανόηση της επίδρασης που ασκεί ο χρόνος και ο χώρος στη δημιουργία, της εκτέλεσης και ακρόασης της μουσικής.

41 H μουσική στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση Ώρες διδασκαλίας Γυμνάσιο: 1 Λύκειο: 0

42 Οι στόχοι της διδασκαλίας στο γυμνάσιο Ανάπτυξη ακουστικών ικανοτήτων των μαθητών. Ανάπτυξη της επιθυμίας να τραγουδούν οι μαθητές με τονική ακρίβεια. Εκμάθηση των συμβόλων της μουσικής για δημιουργία μουσικής. Κατανόηση στις βασικές έννοιες της θεωρίας, της μορφολογίας και της ιστορίας της μουσικής.

43 Απόλαυση και εκτίμηση της καλής μουσική Γνωριμία των μαθητών με Βυζαντινό και Δημοτικό Τραγούδι Εκτίμηση των μαθητών για την μουσική κληρονομιά άλλων λαών Καλλιέργεια της ικανότητας των μαθητών να αξιολογούν και να επιλέγουν συνθέσεις λαϊκής μουσικής Ανάπτυξη μουσικών ικανοτήτων των μαθητών

44 Σύνδεση της μουσικής με άλλες τέχνες από τους μαθητές Χρησιμοποίηση της μουσικής από τους μαθητές για ανάπτυξη υπευθυνότητας, συνεργασίας και ομαδικότητας Εξοικείωση των μαθητών με σύγχρονη τεχνολογία για θέματα μουσικής

45 Η μουσική στην τριτοβάθμια εκπαίδευση

46 Μουσικά ΑΕΙ και ΤΕΙ Α.Ε.Ι Τμήμα Μουσικών Σπουδών Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης τηλ , , Fax: Διεύθυνση: Θέρμης, Θεσσαλονίκης Τμήμα Μουσικών Σπουδών Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Τμήμα Μουσικών Σπουδών Πανεπιστημίου Αθηνών τηλ Διεύθυνση: Πανεπιστημιούπολη, Ζωγράφου, τ.κ , Αθήνα Πληροφορίες για το διδακτικό και διοικητικό προσωπικό, όπως και τηλέφωνα υπάρχουν εδώ. Τμήμα Μουσικών Σπουδών Πανεπιστημίου Αθηνώνεδώ. Τμήμα Μουσικών Σπουδών Ιονίου Πανεπιστημίου (Κέρκυρα) τηλ Διεύθυνση: Παλαιό Φρούριο, τ.κ , Κέρκυρα Το πρόγραμμα των Μεταπτυχιακών Σπουδών του Τμήματος υπάρχει εδώ: ή Τμήμα Μουσικών Σπουδών Ιονίου Πανεπιστημίου Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης Πανεπιστημίου Μακεδονίας (Θεσσαλονίκη) τηλ , , , fax: Διεύθυνση: Εγνατία 156, τ.κ.54006, Θεσσαλονίκη Τμήμα Τεχνών Ήχου και Εικόνας - Ιόνιο Πανεπιστήμιο Διεύθυνση: Πλατεία Τσιριγώτη 7, Κέρκυρα Τηλ: , Fax:

47 Τ.Ε.Ι Τμήμα Μουσικής Τεχνολογία & Ακουστικής, Τ.Ε.Ι. Κρήτης - Παράρτημα Ρεθύμνου Πρόεδρος: Παπαδογιαννάκης Νεκτάριος Γραμματεία: τηλ , 902 & 903, fax: Διεύθυνση: Ε. Δασκαλάκη - Περιβόλια, τ.κ , Ρέθυμνο - Κρήτης Τμήμα Τεχνολογίας Ήχου και Μουσικών Οργάνων-ΤΕΙ Ιονίων Νήσων (Ληξούρι Κεφαλλονιάς) Γραμματεία: τηλ , fax: Διεύθυνση: Στυλιανού Τυπάλδου, τ.κ ΤΕΙ Ηπείρου (Άρτα) - Τμήμα Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής τηλ. ΤΕΙ ΑΡΤΑΣ , τηλ

48 Το τμήμα μουσικών σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου Λειτουργεί στην Κέρκυρα από τον Οκτώβριο του 1992 με βάση ένα πολυδύναμο πενταετές πρόγραμμα Καλύπτει ευρύ φάσμα της μουσικής θεωρίας και πράξης Προσφέρει κατάρτιση σε σπάνιους και μοναδικούς κλάδους (Παλιά Μουσική, Εκκλησιαστικό Όργανο, Τζαζ και Ηλεκτροακουστική Μουσική)

49 Ιόνιο Πανεπιστήμιο Το πρόγραμμα σπουδών- Κατευθύνσεις Μουσική Σύνθεση Μουσική Εκτέλεση Μουσική Επιστήμη

50 Μουσική σύνθεση και εκτέλεση Εξασφαλίζουν επαγγελματική επάρκεια σε συνθέτες και εκτελεστές οργάνων, τραγουδιστές και μαέστρους χορωδίας ή ορχήστρας Η Τρίτη επισφραγίζει την επάρκεια στη Μουσική Παιδαγωγική, τη Μουσική Τεχνολογία ή τη Μουσικολογία. Η κατεύθυνση του πτυχίου πιστοποιεί επαγγελματική επάρκεια αλλά όχι εξειδίκευση. Η εξειδίκευση εξασφαλίζεται και πιστοποιείται με το πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών.

51 ΜΟΥΣ. ΤΕΧΝ/ΓΙΑΣ & ΑΚΟΥΣΤΙΚΗΣ - ΚΡΗΤΗΣ-TEI Σκοπός Σχολής Το αντικείμενο σπουδών του Τμήματος θα είναι η εφαρμογή της σύγχρονης ηλεκτρονικής τεχνολογίας στη σύνθεση, παραγωγή και διαχείριση του μουσικού ήχου καθώς και η τεχνολογία των μουσικών οργάνων και των χώρων παραγωγής της μουσικής. Προγράμματα Σπουδών 7 εξάμηνα θεωρητικής και εργαστηριακής διδασκαλίας (1) εξάμηνο πτυχιακής εργασίας και επιβλεπόμενης πρακτικής άσκησης Αντικείμενο σπουδών του τμήματος είναι η εφαρμογή της σύγχρονης ηλεκτρονικής τεχνολογίας στη σύνθεση, παραγωγή και διαχείριση του μουσικού ήχου, καθώς και η τεχνολογία της ακουστικής των χώρων. Αγορά Εργασίας Οι πτυχιούχοι του τμήματος θα έχουν αποκτήσει τη γνώση και τις δεξιότητες ώστε να είναι σε θέση να απασχοληθούν αυτοδύναμα ή σε συνεργασία με άλλους επιστήμονες στη μελέτη, έρευνα και εφαρμογή της σύγχρονης τεχνολογίας στη μουσική, στην παραγωγή και διαχείριση του μουσικού ήχου, καθώς και στους τομείς της τεχνολογίας των μουσικών οργάνων και των χώρων παραγωγής και χρήσης της μουσικής.

52 ΜΟΥΣΙΚ. ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ & ΤΕΧΝΗΣ - ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ Σκοπός Σχολής κατάρτιση επιστημόνων στην επιστήμη της βυζαντινής μουσικής,της ελληνικής παραδοσιακής,της ευρωπαικής κλασικής και της σύγχρονης. πρότυπες ορχήστρες, χορωδίες, μονωδούς και άλλα οργανικά και φωνητικά σύνολα οι υποψήφιοι φοιτητές πρέπει υψηλό μουσικό θεωρητικό επίπεδο και καλλιτεχνικές δεξιότητες στο πιάνο ή στο βιολί ή στη φωνητική ή στη βυζαντινή μουσική Η επιλογή του τμήματος πρέπει να υπαγορεύεται αυστηρά από προαπαιτούμενες μουσικές Περιλαμβάνει προγράμματα εφαρμοσμένων μουσικών σπουδών, στα πρότυπα των Ανωτάτων Μουσικών Ακαδημιών και παρέχει επιστημονική στέγη για τη συστηματική καλλιέργεια, προβολή και έρευνα τεσσάρων επιμέρους κλάδων: α) της ευρωπαϊκής β) της βυζαντινής, γ) της ελληνικής παραδοσιακής δ) της σύγχρονης μουσικής. Αγορά Εργασίας Οι μουσικοί έχουν ικανοποιητική ζήτηση στην αγορά εργασίας που όμως υπερκαλύπτεται από αντίστοιχη υπερβάλλουσα προσφορά. Αυτό αφορά τους μουσικούς της ελαφράς και λαικής μουσικής που μεγάλος αριθμός δυσκολεύεται να βρεί εργασία σε μόνιμη βάση. Στο χώρο της κλασικής μουσικής προβλέπεται αυξημένη ζήτηση σε επαγγελματίες εκτέλεστες εγχόρδων και πνευστών επειδή υπάρχει τάση αύξησης και βελτίωσης των συμφωνικών ορχηστρών στην Ελλάδα.

53 ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΑΘΗΝΑ Σκοπός Σχολής α) Η προαγωγή της Μουσικής σε καλλιτεχνικό και επιστημονικό επίπεδο. β) Η εξοικείωση με τις σύγχρονες μορφές της τεχνολογίας που χρησιμοποιούνται στη Μουσική. γ) Η κατάρτιση ειδικών που θα μπορέσουν να πραγματοποιήσουν επιτυχή καλλιτεχνική, επιστημονική ή επαγγελματική σταδιοδρομία υπηρετώντας τη Μουσική. Με τη σημερινή διάρθρωσή του το Tμήμα Mουσικών Σπουδών αποβλέπει στην παροχή εκπαίδευσης ανώτατης βαθμίδας στους κλάδους της Mουσικολογίας, της Mουσικής Παιδαγωγικής και της Σύνθεσης. Σκοπός του Τμήματος αυτού είναι να μεταδώσει στους φοιτητές τις απαραίτητες γνώσεις μουσικολογίας και μουσικής παιδαγωγικής για να μπορέσουν να ασχοληθούν με τη μουσικολογική έρευνα και να προωθήσουν τη μουσική εκπαίδευση στη χώρα μας. Η Mουσική Παιδαγωγική είναι ο κλάδος εφαρμοσμένης μουσικολογίας που ασχολείται με τα προβλήματα εκμάθησης και διδασκαλίας της μουσικής Περιλαμβάνει προγράμματα εφαρμοσμένων μουσικών σπουδών, στα πρότυπα των Ανωτάτων Μουσικών Ακαδημιών, και παρέχει επιστημονική στέγη για τη συστηματική καλλιέργεια, προβολή και έρευνα τεσσάρων επιμέρους κλάδων: α) της ευρωπαϊκής β) της βυζαντινής, γ) της ελληνικής παραδοσιακής δ) της σύγχρονης μουσικής. Αγορά Εργασίας Οι μουσικοί έχουν ικανοποιητική ζήτηση στην αγορά εργασίας που όμως υπερκαλύπτεται από αντίστοιχη υπερβάλλουσα προσφορά. Αυτό αφορά τους μουσικούς της ελαφράς και λαικής μουσικής που μεγάλος αριθμός δυσκολεύεται να βρεί εργασία σε μόνιμη βάση. Στο χώρο της κλασικής μουσικής προβλέπεται αυξημένη ζήτηση σε επαγγελματίες εκτέλεστες εγχόρδων και πνευστών επειδή υπάρχει τάση αύξησης και βελτίωσης των συμφωνικών ορχηστρών στην Ελλάδα.

54 ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ Σκοπός Σχολής α) Η προαγωγή της Μουσικής σε καλλιτεχνικό και επιστημονικό επίπεδο. β) Η εξοικείωση με τις σύγχρονες μορφές της τεχνολογίας που χρησιμοποιούνται στη Μουσική. γ) Η κατάρτιση ειδικών που θα μπορέσουν να πραγματοποιήσουν επιτυχή καλλιτεχνική, επιστημονική ή επαγγελματική σταδιοδρομία υπηρετώντας τη Μουσική. Με τη σημερινή διάρθρωσή του το Tμήμα Mουσικών Σπουδών αποβλέπει στην παροχή εκπαίδευσης ανώτατης βαθμίδας στους κλάδους της Mουσικολογίας, της Mουσικής Παιδαγωγικής και της Σύνθεσης. Σκοπός του Τμήματος αυτού είναι να μεταδώσει στους φοιτητές τις απαραίτητες γνώσεις μουσικολογίας και μουσικής παιδαγωγικής για να μπορέσουν να ασχοληθούν με τη μουσικολογική έρευνα και να προωθήσουν τη μουσική εκπαίδευση στη χώρα μας. Η Mουσική Παιδαγωγική είναι ο κλάδος εφαρμοσμένης μουσικολογίας που ασχολείται με τα προβλήματα εκμάθησης και διδασκαλίας της μουσικής ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ: Πτυχίο μουσικών σπουδών με ειδικότητες Μουσικολογίας και Παιδαγωγικής. ΑΓΟΡΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Οι μουσικοί έχουν ικανοποιητική ζήτηση στην αγορά εργασίας που όμως υπερκαλύπτεται από αντίστοιχη υπερβάλλουσα προσφορά.Αυτό αφορά τους μουσικούς της ελαφράς και λαικής μουσικής που μεγάλος αριθμός δυσκολεύεται να βρεί εργασία σε μόνιμη βάση.Στον χώρο της κλασικής μουσικής προβλέπεται αυξημένη ζήτηση σε επαγγελματίες εκτελεστές εγχόρδων και πνευστών επειδή υπάρχει τάση αύξησης και βελτίωσης των συμφωνικών ορχηστρών στην Ελλάδα.

55 Η μουσική ως μέσο θεραπείας και ένταξης

56

57 Η Μουσικοθεραπεία είναι μια θεραπευτική παρέμβαση μέσω τέχνης κατά την οποία η προσοχή του θεραπευτή εστιάζεται στην δημιουργία και αξιολόγηση της εξελισσόμενης θεραπευτικής σχέσης με την βοήθεια της μουσικής και των ήχων. Η σχέση αυτή δημιουργείται κυρίως μέσω του μουσικού αυτοσχεδιασμού ή της μουσικής ακρόασης, χωρίς βέβαια να αποκλείει την δυνατότητα λεκτικής επικοινωνίας. Ως επάγγελμα αποτελεί υποστηρικτικό επάγγελμα υγείας. Μουσικοθεραπεία

58 Σε τι ωφελεί; Βελτιώνει: ●στην θετική αλλαγή ψυχικής διάθεσης ●την αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση του ατόμου ●την ικανότητα μάθησης και μελέτης ●την άρθρωση λόγου ●εκμάθηση συμπεριφορών προσαρμοστικότητας Αναπτύσσει: ●αυθορμητισμό και ελεύθερη έκφραση του ατόμου ●δημιουργικότητα ●το πεδίο συγκέντρωσης και προσοχής ●κοινωνική προσαρμογή Προωθεί: Οργάνωση σκέψεων και ιδεών ηρεμία και ψυχαγωγία μείωση του στρες

59 Η μουσικοθεραπεία χρησιμοποιείται περιπτώσεις όπως: Ανάπτυξη προσωπικότητας Συναισθηματικές/αγχώδεις διαταραχές Κατάθλιψη Ψυχοσωματικές διαταραχές Ψυχιατρικές παθήσεις Αναπτυξιακές Διαταραχές (νοητική στέρηση, αυτισμός κλπ) ● Μαθησιακές δυσκολίες Ογκολογία Νευρολογικές παθήσεις Αποκατάσταση - Κοινωνική επανένταξη (ιατρική - ψυχιατρική) Γυναικολογία (εγκυμοσύνη, κλπ) Απεξάρτηση

60 Σε ποιους απευθύνεται: ●ενήλικες ●εφήβους ●παιδιά ●εφαρμόζεται σε ατομικό ή ομαδικό επίπεδο

61 Η χρήση της στην ειδική αγωγή Η μουσικοθεραπεία σε παιδιά ενδείκνυται όταν το παιδί παρουσιάζει διαταραχή στη συναισθηματική ανάπτυξη και στην ικανότητα δημιουργίας σχέσης. Οι μουσικοθεραπευτικές παρεμβάσεις, κινητοποιούν το υγιές κομμάτι παιδιών με αυτισμό ή νοητική καθυστέρηση, προωθώντας την πολύπλευρη ανάπτυξή τους.

62 Η διαχρονική χρήση της μουσικοθεραπείας Η χρησιμοποίησή της ως μέρος θεραπευτικών τελετών είναι μια αρχαία τακτική. ● Σ τους πρωτόγονους πληθυσμούς πιστευόταν ότι η ασθένεια οφειλόταν σε μαγικό-θρησκευτικές δυνάμεις κι επιρροές ή στην καταπάτηση των taboο. Έτσι, η μουσική μαζί με τον χορό και τις λέξεις, συμπεριλαμβανομένων των τραγουδιών, καθώς και τα όργανα που την παράγουν θεωρούνταν αποτελεσματικά στον εξορκισμό της ασθένειας και την ίαση των πληγών. Μάλιστα, το αρχαιότερο ντοκουμέντο που αναφέρει τη χρήση των τραγουδιών για θεραπευτικούς σκοπούς είναι ο πάπυρος Ka¬hum, που χρονολογείται από το 1850 π.Χ. ●Στην κλασσική αρχαιότητα η ασθένεια αντιμετωπίζονταν ως μια δυσαρμονία ανάμεσα στην ψυχική και σωματική φύση του ανθρώπου. Υπό αυτό το πρίσμα, λοιπόν, η μουσική θεωρούνταν θεϊκής σημασίας με ασυναγώνιστες θεραπευτικές και καταπραϋντικές ιδιότητες στο αναστατωμένο πνεύμα και το ασθενές σώμα.

63 Η περίπτωση της ταραντέλας ● Η μουσική που θεραπεύει το τσίμπημα της μαύρης δηλητηριώδους αράχνης, συνδέεται με το φαινόμενο ταραντισμός, μια μορφή κρίσης μανίας που θεωρούσαν ότι οφειλόταν στο τσίμπημα μιας αράχνης για αυτό και ονομάζεται και ταραντέλα πίτσικα από το πιτσικάρε -τσιμπάω. ● Για να θεραπευτεί κάποιος γινόταν ένας μουσικός εξορκισμός. Δηλαδή ειδικοί οργανοπαίχτες πήγαιναν στο σπίτι του άρρωστου και άρχιζαν να παίζουν 12 διαφορετικά μοτίβα. Στην αντίστοιχη μελωδία που θεωρούσαν ότι αντιστοιχεί στο μέγεθος και στο χρώμα της αράχνης που τον τσίμπησε ο άρρωστος άρχιζε να χτυπιέται και ξεκινούσε έναν ξέφρενο μιμητικό χορό που μιμούνταν τις κινήσεις της αράχνης. Αυτό μπορούσε να κρατήσει και 3 ολόκληρες μέρες χωρίς διακοπή. Αυτός έπεφτε στο πάτωμα κουρασμένος και εξουθενωμένος αλλά θεραπευμένος ● Αρκετές κινήσεις θυμίζουν εικόνες από αρχαία αγγεία σε χορό και οι γυναίκες κυρίως είναι αυτές που παίρνουν το ταμπορέλλο το ντέφι, το οποίο στην αρχαία Ελλάδα το έπαιζαν οι Βακχίδες οι ακόλουθες του Διόνυσου.

64 Μουσική και κοινωνική ένταξη Η περίπτωση του Εl sistema

65 Εl sistema ●Σύστημα μουσικής εκπαίδευσης στη Βενεζουέλα ●Δημιουργήθηκε τη δεκαετία του '70 με σκοπό να βοηθήσει φτωχά παιδιά, να τους δώσει δημιουργική διέξοδο από τη σκληρή πραγματικότητα που βίωναν μέσω της μουσικής ●Υπάρχει ακόμα ●Τα παιδιά μαθαίνουν παίζοντας κατευθείαν σε ορχήστρες ●Οι μεγαλύτεροι διδάσκουν τους μικρούς ●Βασίζεται σε πυρήνες ανά γειτονιά. Ο πρώτος πυρήνας είχε 14 παιδιά.

66 ●Υπάρχουν πυρήνες και σε φυλακές και αναμορφωτήρια. ●Όλες οι κυβερνήσεις υποστηρίζουν το el sistema από την ίδρυσή του. ●Σήμερα υπάρχουν περίπου παιδιά που συμμετέχουν στο el sistema. ●Υπάρχει το εργοστάσιο παραγωγής οργάνων που δίνει δωρεάν όργανα στα παιδιά αλλά και δουλειά σε πολλούς ανθρώπους.

67 ●Έχει βοηθήσει στην αυτοεκτίμηση, την ανάπτυξη του σεβασμου, της πειθαρχίας και την κοινωνική επανένταξη για παιδιά με τάσεις εγκληματικότητας. ●Έχει προσφέρει και προσφέρει σε παιδιά από πολύ φτωχές και υποβαθμισμένες γειτονιές (ψυχολογική στήριξη,ευκαιρίες επιτυχίας, καλύτερα πρότυπα, προοπτικές για καλύτερη ζωή) ●Κάποια παιδιά από φτωχές γειτονιές συμμετέχουν σε παγκόσμιες ορχήστρες.

68 “Ένα φτωχό παιδί, απ΄τη στιγμή που κρατάει ένα βιολί, παύει να είναι φτωχό.”

69 ΜΟΥΣΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ

70 ΜΕΡΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ Πόσα υπάρχουν στην Ελλάδα; Πόσοι μαθητές; Πόσες ώρες μουσικής ανά βδομάδα;

71 Η ΕΡΕΥΝΑ ΜΑΣ Δείγμα: 68 μαθητές από τα Μουσικά Σχολεία Σπάρτης, Κατερίνης, Ξάνθης, Πειραιά, Ιλίου. Μεθοδολογία: Ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο, ανάρτηση σε δίκτυα κοινωνικής δικτύωσης.

72 ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ 1.Ποιο θεωρείς το βασικό πλεονέκτημα του σχολείου; 2.Ποιο θεωρείς το βασικό πρόβλημα του σχολείου; 3.Ποια είναι η πιο ωραία σου εμπειρία από το Μουσικό Σχολείο; 4.Πως θεωρείται τα Μουσικά Σχολεία σε σχέση με τα υπόλοιπα;

73 ΒΑΣΙΚΑ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ

74 ΒΑΣΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ

75 ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΑ ΓΕΝΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ.. Η συντριπτική πλειοψηφία απάντησε πως θεωρεί τα Μουσικά σχολεία καλύτερα

76 Η ΠΙΟ ΟΜΟΡΦΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ -Η 7ήμερη εκδρομή στην Αυστρία- Ουγγαρία που συμμετείχαμε και σε ένα φεστιβάλ μουσικής με την παραδοσιακή ορχήστρα και χορωδία του σχολείου μας. -Το Χατζιδάκειο Φεστιβάλ -οι εκδηλώσεις τα ατομικά μαθήματα και η συνεργασία με τα υπόλοιπα παιδιά! -Τα σύνολα και η συνεργασία με τους καθηγητές για ένα καλό αποτέλεσμα -Η συμμετοχή μου σε εκδηλώσεις του σχολείου! -Που έμαθα να παίζω πιάνο!

77 Η ΠΙΟ ΟΜΟΡΦΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ - Ήμασταν στην Κωνσταντινούπολη εκδρομή, είχαμε πάει να κάνουμε αδελφοποίηση με την μεγάλη του γένους σχολή κι εκεί που είχαμε πάει να φάμε για μεσημέρι τα αγόρια είχαν μαζί τα όργανα κι αρχίσαμε να τραγουδάμε και όπως πάντα έγινε ένα μικρό υπέροχο πανηγύρι όπως κάθε φορά.

78 ΤΙ ΖΗΤΑΜΕ Καθηγητές από όλες τις ειδικότητες από την αρχή της χρονιάς !! Καλύτερες κτιριακές εγκαταστάσεις !! Σίτιση !!

79 Επίλογος Η δύναμη της μουσικής είναι μεγάλη σε κάθε τομέα της ζωής! Μουσικά Σχολεία που προάγουν την Μουσική αξίζουν προσοχή και ενίσχυση!

80 Πηγές... ●http://e-psychology.gr/psychotherapy/177---http://e-psychology.gr/psychotherapy/ ●http://www.perceptum.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=23:music- therapy&catid=2:mar09&Itemid=14http://www.perceptum.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=23:music- therapy&catid=2:mar09&Itemid=14 ●http://www.inital.gr/%CE%9C%CE%B5%CE%B3%CE%AC%CE%BB%CE%B7- %CE%95%CE%BB%CE%BB%CE%AC%CE%B4%CE%B1/398- %CE%A4%CE%91%CE%A1%CE%91%CE%9D%CE%A4%CE%95%CE%9B%CE%91- %CE%9C%CE%A5%CE%98%CE%9F%CE%A3-%CE%9A%CE%91%CE%99- %CE%A0%CE%A1%CE%91%CE%93%CE%9C%CE%91%CE%A4%CE%99%CE%9A%CE% 9F%CE%A4%CE%97%CE%A4%CE%91http://www.inital.gr/%CE%9C%CE%B5%CE%B3%CE%AC%CE%BB%CE%B7- %CE%95%CE%BB%CE%BB%CE%AC%CE%B4%CE%B1/398- %CE%A4%CE%91%CE%A1%CE%91%CE%9D%CE%A4%CE%95%CE%9B%CE%91- %CE%9C%CE%A5%CE%98%CE%9F%CE%A3-%CE%9A%CE%91%CE%99- %CE%A0%CE%A1%CE%91%CE%93%CE%9C%CE%91%CE%A4%CE%99%CE%9A%CE% 9F%CE%A4%CE%97%CE%A4%CE%91 ●http://www.musictherapy.gr/el/%CE%BC%CE%BF%CF%85%CF%83%CE%B9%CE%BA%CE %BF%CE%B8%CE%B5%CF%81%CE%B1%CF%80%CE%B5%CE%AF%CE%B1http://www.musictherapy.gr/el/%CE%BC%CE%BF%CF%85%CF%83%CE%B9%CE%BA%CE %BF%CE%B8%CE%B5%CF%81%CE%B1%CF%80%CE%B5%CE%AF%CE%B1 ●http://www.sigmalive.com/lifestyle/health/439351http://www.sigmalive.com/lifestyle/health/ ●wikipedia ● Exandas documentaries ● ΔΕΠΣ- ΑΠΣ Μουσικής


Κατέβασμα ppt "Η δύναμη της μουσικής στην καθημερινότητα και στην εκπαίδευση Σίσσυ Τσιγκανέ Παναγιώτης Χρηστακάκος Παναγιώτα Μπαρμπαγιάννη Δημήτρης Κυριακούλιας Άλκηστις."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google