Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΑΡΧΑΙΑ ΑΘΗΝΑ: ΘΕΑΤΡΟ ΚΑΙ ΑΥΤΟΣΑΡΚΑΣΜΟΣ

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΑΡΧΑΙΑ ΑΘΗΝΑ: ΘΕΑΤΡΟ ΚΑΙ ΑΥΤΟΣΑΡΚΑΣΜΟΣ"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΑΡΧΑΙΑ ΑΘΗΝΑ: ΘΕΑΤΡΟ ΚΑΙ ΑΥΤΟΣΑΡΚΑΣΜΟΣ
Μαρία Αμπατζή, Ε2, 1ο Π.Τ.Δ.Ε. – Α.Π.Θ.

2 ΟΙ ΔΡΑΜΑΤΟΥΡΓΟΙ Ποιοι ήταν οι τρεις μεγάλοι αρχαίοι συγγραφείς και τι γνωρίζετε για τον καθένα; Οι τρεις πιο σημαντικοί δραματουργοί της αρχαίας Αθήνας ήταν: Ο Αισχύλος (525/4 – 456/5 π.Χ.), Ο Σοφοκλής (496 – 456 π.Χ.), και Ο Ευριπίδης (480 – 406 π.Χ.).

3 ΟΙ ΔΡΑΜΑΤΟΥΡΓΟΙ Ο Αισχύλος στις τραγωδίες του ήθελε να δείξει τη δύναμη των θεών και την αδυναμία των ανθρώπων. Ο Σοφοκλής κατείχε σπουδαία αξιώματα στην Αθήνα. Δυο από τα πιο σπουδαία έργα του είναι ο Οιδίπους Τύραννος και η Αντιγόνη, όπου δείχνει τις καταστροφές που μπορεί να προκαλέσει κάποιος στην πατρίδα του και την υπακοή των ανθρώπων στους νόμους των θεών. Ο Ευριπίδης έγραψε προκλητικά έργα για την εποχή του, γιατί αμφισβητούσε τη δύναμη των θεών.

4 ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ ΤΗΣ ΤΡΑΓΩΔΙΑΣ
Από που προέρχεται η αρχαία τραγωδία. Πώς γεννήθηκε το θέατρο; Οι ρίζες της τραγωδίας βρίσκονται στο διθύραμβο, στη λατρεία του Διόνυσου και στη μυθολογία. Το θέατρο το ξεκίνησε ο Θέσπης με το διάλογο.

5 Ο ΔΙΘΥΡΑΜΒΟΣ Τι ήταν ο διθύραμβος;
Ο διθύραμβος ήταν ένας αρχαίος ύμνος προς τιμήν του θεού Διόνυσου που τον τραγουδούσε ο χορός.

6 ΟΙ ΣΑΤΥΡΟΙ Τι ήταν οι Σάτυροι;
Στο σατυρικό δράμα οι Σάτυροι, μισοί άνθρωποι και μισοί τράγοι (όπως ο Πάνας), μέλη της συνοδείας του θεού Διόνυσου, εκδήλωναν τον τολμηρό και εύθυμο χαρακτήρα τους, διαλύοντας την αγωνία για το σκοτεινό πεπρωμένο των τραγικών ηρώων, δίνοντας τη θέση της στη χαρά.

7 ΟΙ ΗΘΟΠΟΙΟΙ Τι γνωρίζετε για τους ηθοποιούς;
Αρχικά υπήρχε μόνο ένας ηθοποιός στο θέατρο. Αργότερα ο αριθμός τους αυξήθηκε σε τρεις και ήταν όλοι άνδρες, πολίτες της Αθήνας. Τον 4ο π.Χ. αιώνα υπήρχαν ήδη ηθοποιοί – βεντέτες, διάσημοι σε όλη την Ελλάδα.

8 ΟΙ ΜΑΣΚΕΣ Τι γνωρίζετε για τις μάσκες; Οι ηθοποιοί φορούσαν προσωπεία και περούκες που έδειχναν ποιο πρόσωπο υποδύονταν και τις εκφράσεις του. Το άνοιγμα για το στόμα λειτουργούσε ως ηχείο και επέτρεπε στον ηθοποιό να ακούγεται καθαρά ως τις τελευταίες θέσεις του θεάτρου.

9 Ο ΧΟΡΟΣ Τι ήταν ο χορός; Ο χορός ήταν μια ομάδα ανδρών που τραγουδούσαν το διθύραμβο εκτελώντας μια σειρά από χορευτικές κινήσεις. Αργότερα διαμορφώθηκε ένα ποιητικό είδος που έδινε το λόγο εναλλάξ σ’ έναν ηθοποιό και στο χορό, αλλά τελικά ο ρόλος του χορού σταδιακά περιορίστηκε στο σχολιασμό της δράσης.

10 ΟΙ ΧΟΡΗΓΟΙ Τι ήταν οι χορηγοί;
Οι χορηγοί ήταν κάποιοι πλούσιοι πολίτες (οι αρχηγοί του χορού) που χρηματοδοτούσαν τις θεατρικές παραστάσεις και γι’ αυτό έπαιρναν και αυτοί βραβεία από την πολιτεία. Το μνημείο του Λυσικράτη

11 Η ΣΚΗΝΗ Τι ήταν η σκηνή και ποιός ήταν ο ρόλος της στο αρχαίο θέατρο;
Η σκηνή ήταν ένα οικοδόμημα στο οποίο άλλαζαν ρούχα οι ηθοποιοί. Η πρόσοψή της αποτελούσε το φόντο των παραστάσεων.

12 ΔΙΑΦΟΡΑ ΤΡΑΓΩΔΙΑΣ - ΚΩΜΩΔΙΑΣ
Ποια είναι η διαφορά της αρχαίας τραγωδίας από την κωμωδία; Η τραγωδία είχε στόχο την διαπαιδαγώγηση του κοινού και την «κάθαρσή» του, δηλ. τη λύτρωση από τη συναισθηματική ένταση που του είχε προκαλέσει η πλοκή. Η κωμωδία είχε θέματα διασκεδαστικά και φανταστικά, τα αστεία ήταν χοντροκομμένα και η υπόθεση γεμάτη παραλογισμούς και τρελές ιδέες που ενθουσίαζαν τους Αθηναίους.

13 ΚΩΜΙΚΟΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ Ποιους αρχαίους κωμικούς συγγραφείς γνωρίζεις; Γράψε μερικές λεπτομέρειες. Ο πιο διάσημος κωμικός συγγραφέας της αρχαίας Αττικής ήταν ο Αριστοφάνης (450 – 388 π.Χ. περίπου). Το παρατσούκλι του ήταν «πειραχτήρι» επειδή σατίριζε ανελέητα πολλούς από τους σύγχρονούς του, όπως για παράδειγμα τον Σοφοκλή στις «Νεφέλες».

14 ΚΩΜΙΚΟΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ Ένας ακόμη διάσημος κωμωδιογράφος της αρχαίας Αττικής ήταν ο Μένανδρος (342/1 – 293/2 π.Χ.), γνωστός και ως ο Γαλήνιος. Τα έργα του, πολύ πιο ήρεμα και κομψά από του Αριστοφάνη, αποτέλεσαν πρότυπο για τις κωμωδίες της ρωμαϊκής και της σύγχρονης εποχής.

15 ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΘΕΑΤΡΑ Ανέφερε μερικά αρχαία θέατρα.
Τα αρχαία ελληνικά θέατρα, μερικές φορές φτιαγμένα από πέτρα, ήταν χώροι διαμορφωμένοι έτσι ώστε να μπορούν όλοι οι πολίτες να παρίστανται στις γιορτές. Το πιο διάσημο αρχαίο ελληνικό θέατρο ήταν της Επιδαύρου (4ος π.Χ. αιώνας) στη Πελοπόννησο, και αποτελούσε μέρος ενός ιερού αφιερωμένου στον Ασκληπιό, θεό ιδιαίτερα αγαπητό στους κατοίκους της Επιδαύρου.

16 ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΘΕΑΤΡΑ Άλλα θέατρα της αρχαιότητας ήταν:
Του Θορικού, μικρής κωμόπολης της Αττικής. Της Δωδώνης στην Ήπειρο. Των Δελφών. Των Φιλίππων στην Καβάλα κ.α. Το θέατρο της Δωδώνης

17

18 ΟΙ ΕΠΙΣΗΜΟΙ ΠΡΟΣΚΕΚΛΗΜΕΝΟΙ
Ποιοι ήταν οι επίσημοι προσκεκλημένοι και που κάθονταν; Οι επίσημοι προσκεκλημένοι ήταν ιερείς, ανώτατοι αξιωματούχοι ή προσωπικότητες που η πολιτεία ήθελε να τιμήσει και κάθονταν στις πρώτες θέσεις του θεάτρου. Για όλους αυτούς υπήρχαν εκ των προτέρων θέσεις κρατημένες.

19 ΑΡΧΑΙΑ ΑΘΗΝΑ: ΘΕΑΤΡΟ ΚΑΙ ΑΥΤΟΣΑΡΚΑΣΜΟΣ
Μαρία Αμπατζή, Ε2, 1ο Π.Τ.Δ.Ε. – Α.Π.Θ.


Κατέβασμα ppt "ΑΡΧΑΙΑ ΑΘΗΝΑ: ΘΕΑΤΡΟ ΚΑΙ ΑΥΤΟΣΑΡΚΑΣΜΟΣ"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google