Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Οδική ασφάλεια Σχ. Έτος 2013-2014 Α’ τετράμηνο Ερευνητική Εργασία των μαθητών της Α’ Τάξης του Εσπερινού ΓΕΛ Πολυγύρου Με θέμα:

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Οδική ασφάλεια Σχ. Έτος 2013-2014 Α’ τετράμηνο Ερευνητική Εργασία των μαθητών της Α’ Τάξης του Εσπερινού ΓΕΛ Πολυγύρου Με θέμα:"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Οδική ασφάλεια Σχ. Έτος Α’ τετράμηνο Ερευνητική Εργασία των μαθητών της Α’ Τάξης του Εσπερινού ΓΕΛ Πολυγύρου Με θέμα:

2 Ταυτότητα, Φιλοσοφία, Μεθοδολογία & Στόχοι της Ερευν. Εργασίας Με αυτήν την Ερευνητική Εργασία οι μαθητές της Α’ τάξης του Εσπερινού ΓΕΛ Πολυγύρου επιχειρούν να ερευνήσουν τα κύρια αίτια και τους τρόπους αντιμετώπισης των τροχαίων ατυχημάτων στην Ελλάδα. Το θέμα εξαρχής τους προκάλεσε έντονο ενδιαφέρον και προβληματισμό. Οι μαθητές της Α’ τάξης εργάστηκαν σε μικρές ομάδες και στα μέλη των ομάδων ανατέθηκαν υποθέματα προς αναζήτηση και προβληματισμό. Αξιοποιήθηκαν πηγές που αναζήτησαν στο διαδίκτυο και στον τύπο καθώς και πληροφορίες που άντλησαν από τον περίγυρό τους, στον τόπο τους. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε και σε πραγματικά περιστατικά και βιωματικές εμπειρίες που είχαν να μοιραστούν οι ίδιοι οι μαθητές. Επιπλέον εκπονήθηκε ιδία έρευνα με σύνταξη και χρήση ερωτηματολογίων για την εξαγωγή ορισμένων χρήσιμων συμπερασμάτων. Το παραγόμενο αποτέλεσμα υλοποιήθηκε σε μορφή παρουσίασης διαφανειών με λογισμικό MS PowerPoint, ενώ δημιουργήθηκε και αποκλειστική ιστοσελίδα την οποία δημιούργησαν οι μαθητές για τους σκοπούς της ερευνητικής εργασίας. Η εργασία δημοσιοποιείται επίσης και στο ιστολόγιο του σχολείου: Ο χώρος εργασίας τους ήταν κυρίως η σχολική τάξη και το σχολικό εργαστήριο πληροφορικής, αλλά και χώροι εκτός σχολικής μονάδας, ενώ επιτεύχθηκαν σε ικανοποιητικό βαθμό οι στόχοι για βιωματική, ομαδο-συνεργατική και διερευνητική διδασκαλία-μάθηση. Πέρα από την προφανή συνάφεια του αντικειμένου με τον κύκλο «Ανθρωπιστικές και Κοινωνικές Επιστήμες», το θέμα συμπεριλαμβάνει και γνωστικά στοιχεία της Πληροφορικής (αναζήτηση στο Διαδίκτυο, χρήση λογισμικού για επεξεργασία κειμένου και δημιουργία παρουσιάσεων, χειρισμός πολυμέσων και κατασκευή ιστοσελίδας), της Φυσικής (νόμος της ορμής), της Χημείας/Βιολογίας (αλκοόλ στο αίμα), της Γλώσσας (κατανόηση - ερμηνεία περιεχομένου, έκφραση) ακόμα και των Ξένων Γλωσσών (ορολογία, μεταφράσεις).

3 Μας αφορά; Μας αφορά άμεσα γιατί όλοι χρησιμοποιούμε συχνά κάποιο μέσο μεταφοράς (αυτοκίνητο, μοτοσικλέτα, ποδήλατο). Άρα εκτιθέμαστε καθημερινά σε κίνδυνο. Οδική ασφάλεια

4 Τι λένε οι αριθμοί; Οι θάνατοι, οι αναπηρίες και οι τραυματισμοί που οφείλονται στα τροχαία δυστυχήματα αυξάνονται δραματικά σε όλο τον κόσμο. Κάθε χρόνο παγκοσμίως σκοτώνονται από τροχαία δυστυχήματα 1,2 εκατομμύρια άνθρωποι. Οι αριθμοί δείχνουν μια ταχεία αύξηση και σύμφωνα με υπολογισμούς της Παγκόσμιας Οργάνωσης Υγείας, μέχρι το 2020 αναμένεται ο αριθμός των θανάτων να ανέλθει στα 2,4 εκατομμύρια ετησίως. Τα τροχαία δυστυχήματα αποτελούν σήμερα την 9η συχνότερη αιτία θανάτου των ανθρώπων γενικά και την 1η αιτία θανάτου σε παιδιά και νέους έως 25 ετών. Κάθε χρόνο στην Ελλάδα, σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Δημοσίας Τάξεως, έχουμε περίπου:  νεκρούς  σοβαρά τραυματισμένους και  ελαφρά τραυματισμένους Και στην Ελλάδα;

5 Αποτελέσματα Έρευνας μαθητών Εμείς κάναμε όμως και τη δική μας έρευνα και αντλήσαμε κάποια χρήσιμα συμπεράσματα. Χρησιμο- ποιήθηκε η μέθοδος των ερωτη- ματολογίων σε δείγμα 45 οικείων μας ατόμων. Έτσι, πάνω από τους μισούς ερωτηθέντες δήλωσαν ότι έχουν καλή ή άριστη γνώση του ΚΟΚ, ενώ λίγοι ήταν αυτοί που δήλωσαν ότι τον γνωρίζουν λίγο ή καθόλου. Επίσης περισσότεροι από τους μισούς δήλωσαν ότι γνωρίζουν σε πόσα ποτήρια αλκοολούχων ποτών αντιστοιχεί το επιτρεπτό όριο του ΚΟΚ, όμως ένα αρκετά μεγάλο ποσοστό δήλωσε άγνοια.

6 Αποτελέσματα Έρευνας μαθητών Ωστόσο όμως: Μόνο ο μισοί περίπου δεν ξεπερνάνε ποτέ (η έστω σπάνια), το επιτρεπόμενο όριο του αλκοόλ όταν οδηγούνε. Υπάρχει ένα 40% που δεν φοράει ζώνη όταν μπαίνει στο αυτοκίνητο και ένα 47% που δεν φοράει κράνος όταν ανεβαίνει σε μοτοσικλέτα! Μόνο 1 στους 4 τηρεί πάντα τα όρια ταχύτητας ενώ άλλο ένα 25% δήλωσε ότι δεν τα τηρεί ποτέ! Τουλάχιστον, 7 στους 10 δήλωσαν ότι συντηρούν τακτικά το όχημά τους…

7 Τι φταίει; Γιατί να συμβαίνουν όλα αυτά; Δεν είναι κρίμα; Δεν πρέπει να κάνουμε κάτι για αυτό; Πού πρέπει να δώσουμε έμφαση; Τι οφείλουμε να προσέξουμε; Τα αποτελέσματα της έρευνας είναι ανησυχητικά και οι αριθμοί μακάβριοι….

8 Υπερβολική Ταχύτητα ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΕΤΕ:  Η υπερβολική ταχύτητα ευθύνεται για το 1/3 του συνόλου των ατυχημάτων που σημειώνονται στους δρόμους, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του τομέα μεταφορών του ΟΟΣΑ, με αποτέλεσμα τα όρια ταχύτητας να συνδέονται άμεσα με τη θνησιμότητα και τους σοβαρούς τραυματισμούς από τροχαία.  Σύμφωνα με την πρόσφατη έρευνα του τομέα μεταφορών του ΟΟΣΑ, καταρρίπτεται η λανθασμένη εντύπωση πως εάν πατήσουμε το γκάζι λίγο παραπάνω περιορίζουμε το χρόνο της μετακίνησής μας. Είναι αποδεδειγμένο ότι η παρουσία φαναριών και διασταυρώσεων δεν επιτρέπει τη μείωση του χρόνου μετακίνησης στην πόλη, ακόμη κι αν αυξήσουμε την ταχύτητα του αυτοκινήτου.  Σύμφωνα με μελέτη του ΟΟΣΑ, σε περίπτωση που διερχόμενο όχημα με ταχύτητα 50 χλμ./ ώρα χτυπήσει πεζό, η πιθανότητα θανάσιμου τραυματισμού του πεζού αγγίζει το 80%, ενώ εάν η ταχύτητα του οχήματος είναι 30 χλμ./ ώρα ο κίνδυνος περιορίζεται στο 10%.  Ο οδηγός οχήματος που θα συγκρουστεί πλάγια με ταχύτητα μεγαλύτερη των 50 χλμ./ ώρα εκτιμάται ότι δεν έχει καμία πιθανότητα επιβίωσης, ενώ σε περίπτωση που η σύγκρουση είναι μετωπική, πιθανότητα επιβίωσης του οδηγού ή επιβάτη υπάρχει μόνον εάν η ταχύτητα δεν ξεπερνά τα 70 χλμ./ ώρα.

9 Υπερβολική Ταχύτητα (συνέχεια)  Τηρείτε πάντα τα όρια ταχύτητας του δρόμου. Τα όρια ταχύτητας έχουν υπολογιστεί βάσει πολλών παραμέτρων που σίγουρα εσείς δεν γνωρίζετε.  Βεβαίως, η ταχύτητά σας θα πρέπει να είναι ακόμη χαμηλότερη από τα όρια ταχύτητας σε περίπτωση που: o Υπάρχουν έργα στο δρόμο o Υπάρχουν πεζοί, ποδηλάτες, μοτοσικλετιστές o Οι καιρικές συνθήκες είναι κακές o Ο φωτισμός είναι κακός

10 Αλκοόλ και οδήγηση ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΕΤΕ  Οποιαδήποτε ποσότητα αλκοόλ στο αίμα επηρεάζει την οδηγική ικανότητα και τα αντανακλαστικά του οδηγού. Το μέγεθος της επίδρασης σε κάθε άνθρωπο έχει να κάνει με πολλούς παράγοντες όπως το βάρος, την ηλικία, το μεταβολισμό κ.α. Έτσι, δεν μπορεί κανείς να πει με σιγουριά ποια είναι τα όρια του αλκοόλ, ώστε να οδηγεί με ασφάλεια. Για να έχουμε μια ιδέα όμως αξίζει να αναφέρουμε ότι 1 ποτήρι κρασί μπορεί να μειώσει τα αντανακλαστικά στο μισό, ενώ 3 ποτήρια κρασί μπορεί να τα μειώσουν έως και 80%.  Σε κάθε περίπτωση όμως, οποιαδήποτε ποσότητα αλκοόλ συνεπά- γεται: o Καθυστέρηση στα αντανακλαστικά σας (διπλάσιοι ή και τριπλάσιοι χρόνοι αντίδρασης). o Αύξηση της απόστασης μέχρι να σταματήσετε o Μειωμένη αντίληψη του χώρου και της ταχύτητας o Μειωμένο οπτικό πεδίο o Αίσθημα υπερβολικής αυτοπεποίθησης

11 Αλκοόλ και οδήγηση (συνέχεια) Τι λένε οι αριθμοί;  Σύμφωνα με τη στατιστική υπηρεσία τους Ευρωπαϊκής Ένωσης, 1 στα 4 τροχαία ατυχήματα οφείλεται στην κατανάλωση οινοπνεύματος, ενώ περισσότερα από άτομα στην Ευρωπαϊκή Ένωση πεθαίνουν ετησίως σε τροχαία ατυχήματα που προκαλούνται από την κατανάλωση οινοπνεύματος.  Εάν οδηγείτε με ποσότητα αλκοόλ στο αίμα σας διπλάσια από το επιτρεπόμενο όριο, είναι τουλάχιστον 50 φορές πιο πιθανό να εμπλακείτε σε μια μοιραία σύγκρουση με το όχημά σας, απ’ ότι ένας οδηγός που δεν έχει πιει.

12 Αλκοόλ και οδήγηση (συνέχεια) Και τι λέει ο Κ.Ο.Κ.; Ο Κ.Ο.Κ ορίζει τα επιτρεπτά όρια στα 0,50 γραμμάρια αλκοόλ ανά λίτρο αίματος (gr/lit), αν γίνει μέτρηση με τη μέθοδο της αιμοληψίας. Όταν η μέτρηση γίνεται στον εμπνεόμενο αέρα, με συσκευή αλκοολομέτρου όπως αυτά που χρησιμοποιεί η τροχαία στους ελέγχους της, το επιτρεπτό όριο είναι τα 0,25 gr/lit. Από εκεί και πάνω καλό είναι να γνωρίζουμε και τις ποινές που επιβάλλονται στους παραβάτες οδηγούς: ΠΕΡΙΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑ (gr/l) ΠΡΟΣΤΙΜΟ 0,25-0,40200€ και 5 βαθμοί ποινής 0,40-0,60700€ και αφαίρεση επιτόπου της άδειας κυκλοφορίας για 90 ημέρες 9 βαθμοί ποινής Άνω των 0, €, φυλάκιση τουλάχιστον 2 μηνών & αφαίρεση επιτόπου της άδειας κυκλοφορίας για έως και 6 μήνες

13 Αν πιείτε, μην οδηγήσετε… Καλύτερα είναι να αφήσουμε το αυτοκίνητο μας και να πάρουμε κάποια συγκοινωνία, αν υπάρχει, ή ταξί ή να ζητήσουμε από κάποιο φίλο μας, που δεν έχει πιεί, να μας γυρίσει σπίτι και να πάμε να πάρουμε το αυτοκίνητό μας, από εκεί που το έχουμε αφήσει, την επόμενη μέρα.

14 Ζώνες ασφαλείας Κάθε χρόνο στην Ελλάδα είναι χιλιάδες οι τραυματίες και οι νεκροί από τα τροχαία ατυχήματα. Υπολογίζεται ότι περίπου οι μισοί θα σώζονταν εάν φορούσαν ζώνη ασφαλείας! Ο ΝΟΜΟΣ ΤΗΣ ΟΡΜΗΣ Ένα όχημα που προσκρούει, ακινητοποιείται άμεσα και βίαια. Οι επιβάτες που δε φορούν ζώνες ασφαλείας συνεχίζουν να ταξιδεύουν μέσα στο αυτοκίνητο με την ίδια ταχύτητα, πέφτοντας πάνω στο ταμπλό ή στο παρμπρίζ. Η ορμή με την οποία χτυπούν είναι ίση με το γινόμενο των κιλών τους επί την ταχύτητα κατά τη στιγμή της πρόσκρουσης. Για παράδειγμα, σε μια πρόσκρουση με 50 χιλιόμετρα την ώρα, ένας άνθρωπος 80 κιλών, θα χτυπήσει με (50Χ80 = κιλά) δηλαδή με ορμή ΤΕΣΣΑΡΩΝ ΤΟΝΩΝ! Μόνο η ζώνη ασφαλείας μπορεί προφυλάξει κάποιον άνθρωπο σε τέτοια περίπτωση.

15 Ζώνες ασφαλείας (συνέχεια) ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ Η ΖΩΝΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΣΤΟΥΣ ΠΙΣΩ ΕΠΙΒΑΤΕΣ Σε περίπτωση ατυχήματος, ο κίνδυνος θανάτου του οδηγού αυτοκινήτου ή κάποιου άλλου επιβάτη της μπροστινής θέσης, λόγω του ότι υπάρχουν επιβάτες στο πίσω κάθισμα που δεν έχουν βάλει τη ζώνη ασφαλείας τους, είναι 5 φορές μεγαλύτερος. Οι πίσω επιβάτες θα προσκρούσουν πάνω στους δεμένους μπροστινούς με την ορμή ενός ελέφαντα τεσσάρων τόνων! Ιάπωνες ερευνητές μελέτησαν στοιχεία δυστυχημάτων (1995 έως το 1999) και κατέληξαν ότι το 80% των θανάτων που προκλήθηκαν σε επιβαίνοντες των μπροστινών θέσεων θα μπορούσαν να αποφευχθούν εάν οι επιβάτες των πίσω θέσεων φορούσαν τη ζώνη ασφαλείας τους.

16 Ζώνες ασφαλείας (συνέχεια) -ΜΗΠΩΣ ΤΑ ΕΧΕΤΕ ΞΑΝΑΚΟΥΣΕΙ; «Πηγαίνω εδώ κοντά»: Στην πραγματικότητα, αυτή είναι από τις πιο ενδεδειγμένες στιγμές για να φορέσετε ζώνη ασφαλείας, καθώς η πλειοψηφία των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων συμβαίνουν μέσα στην πόλη και με ταχύτητα κάτω των 60 χιλιομέτρων την ώρα. «Είμαι καλός οδηγός και δε θα τρακάρω»: Μπορεί να αληθεύει, αλλά πάντα υπάρχουν πιθανότητες ένας όχι και τόσο "καλός" οδηγός να σας χτυπήσει. «Θα κρατηθώ γερά από το τιμόνι»: Κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό. Η δύναμη της ορμής το αποδεικνύει. «Δεν χρειάζομαι ζώνη ασφαλείας γιατί έχω αερόσακο»: Ο αερόσακος αυξάνει την αποτελεσματικότητα της ζώνης ασφαλείας κατά 40%. Σε περίπτωση όμως που δε χρησιμοποιείτε ζώνη ασφαλείας, ο αερόσακος μπορεί να σας τραυματίσει πολύ σοβαρά. Επιπλέον, ο αερόσακος δε σας προστατεύει καθόλου σε περιπτώσεις πλευρικής σύγκρουσης.

17 Οδήγηση Μοτοσικλέτας  Φορούμε ΠΑΝΤΑ κράνος και γάντια, ακόμα και για διαδρομή 10 μέτρων, γιατί τα τραύματα στο κεφάλι μπορεί να αποβούν μοιραία, ενώ τα χέρια είναι συνήθως το πρώτο σημείο επαφής του σώματος με το έδαφος.  Το κράνος πρέπει να είναι εγκεκριμένου τύπου και να καλύπτει όλο το πρόσωπο σε περίπτωση ατυχήματος.  Τηρούμε με ευλάβεια τον Κ.Ο.Κ.  Φορούμε όσο γίνεται προστατευτικό εξοπλισμό (ειδικό μπουφάν, μπότες, ζώνη μέσης κλπ.) και ποτέ κοντό παντελόνι ή σαγιονάρες  Προσπαθούμε να προβλέψουμε τα λάθη των άλλων χρηστών του δρόμου και να λαμβάνουμε τις αντίστοιχες προφυλάξεις  Στις στροφές με υψηλότερες ταχύτητες γέρνουμε το σώμα μας στο εσωτερικό κάθε στροφής, ενώ μετακινούμε και το γόνατο μας προς το εσωτερικό της.

18 Οδήγηση Μοτοσικλέτας (συνέχεια)  Ο συνεπιβάτης πρέπει να ακολουθεί τις κινήσεις του αναβάτη, χωρίς ΠΟΤΕ να τον σφίγγει ή να πέφτει πάνω του. Επίσης πρέπει να χρησιμοποιεί τις χειρολαβές που έχουν κάποια μοντέλα μότο, αντί να πιάνεται και με τα 2 χέρια από τον αναβάτη.  Αποφεύγουμε όσο μπορούμε την οδήγηση τη νύκτα. Με αυτό τον τρόπο στατιστικά πετυχαίνουμε μείωση της τάξης του 80% στην πιθανότητα σοβαρού ατυχήματος.  Για να περάσουμε από μια μεγάλη λακκούβα (όταν η αποφυγή της είναι αδύνατη) πρώτα φρενάρουμε όσο γίνεται και μόλις πριν πέσουμε μέσα επιταχύνουμε για να μειώσουμε την τάση της εμπρός ρόδας να μείνει μέσα στη λακκούβα διπλώνοντας το τιμόνι.  Η οδήγηση σε βροχή είναι ό,τι χειρότερο για το μοτοσικλετιστή. Τα λάστιχα χάνουν 50 – 75% της πρόσφυσης τους και η λάσπη στη ζελατίνα του κράνους μειώνει κατά πολύ την ορατότητα. Γι’ αυτό χρειάζεται προσοχή από τον αναβάτη, διατήρηση της ταχύτητας χαμηλά, μικρές κλίσεις στις στροφές και πάντα ομαλές κινήσεις.

19 Προσοχή στους μοτοσικλετιστές Ακολουθούν κάποιες συμβουλές για να αποφύγετε κάποιο ατύχημα με μοτοσικλετιστή:  Μην οδηγείτε εχθρικά. Οι μοτοσικλετιστές πολλές φορές κινούνται στο ενδιάμεσο των λωρίδων κυκλοφορίας, προκειμένου να αποφύγουν την κίνηση. Ακόμη κι αν σας εκνευρίζει αυτή η τακτική, μην κάνετε ενέργειες που μπορεί να ανακόψουν την πορεία τους και να οδηγήσουν σε ατύχημα.  Τηρείτε απόσταση ασφαλείας.  Όταν προσπερνάτε κάποιον μοτοσικλετιστή, δώστε όσο χώρο θα δίνατε αν προσπερνάγατε αυτοκίνητο.  Πάντα ελέγχετε τον καθρέφτη σας για μοτοσικλέτες, πριν αλλάξετε λωρίδα ή πριν στρίψετε.  Ελέγξτε προσεκτικά τις διασταυρώσεις  Πάντα ελέγχετε για μοτοσικλετιστές πριν ανοίξετε την πόρτα του αυτοκινήτου σας και βεβαιωθείτε ότι όλοι οι συνεπιβάτες σας θα κάνουν το ίδιο.

20 Τα ποδήλατα: Τι πρέπει να προσέχω; Όσοι κυκλοφορούν με ποδήλατο θα πρέπει επιπλέον να ακολουθούν και τους εξής κανόνες: Φοράω πάντα κράνος και προστατευτικά στους αγκώνες και τα γόνατα. Αφήνω πάντα περιθώριο από το πεζοδρόμιο, το άκρο του οδοστρώματος και τα κινούμενα, σταματημένα ή παρκαρισμένα οχήματα. Ελέγχω πριν περάσω την διασταύρωση, ακόμη και όταν το φανάρι μου είναι πράσινο. Προειδοποιώ πάντα τους οδηγούς για κάθε αλλαγή τις πορείας μου: για στροφή αριστερά εκτείνω το αριστερό χέρι, για δεξιά το δεξί και για μείωση ταχύτητας κινώ πάνω-κάτω εκτεταμένη την παλάμη μου.

21 Τα ποδήλατα: Τι πρέπει να προσέχω; (συνέχεια) Προσπερνώ πάντα από αριστερά όταν σταματά μπροστά μου λεωφορείο ή ταξί σε στάση, γιατί από δεξιά κατεβαίνουν επιβάτες και υπάρχει κίνδυνος ατυχήματος. Αποφεύγω να ποδηλατώ πάνω στο πεζοδρόμιο αλλά το κάνω μόνο όταν αυτό είναι απαραίτητο. Προτιμώ δρόμους με λιγότερη κίνηση που τα οχήματα κυκλοφορούν με χαμηλότερες ταχύτητες όπως στενά, απόκεντρους, παραλιακούς δρόμους, παράδρομους οδών κ.λπ.. Όπου υπάρχει δρόμος αποκλειστικής κυκλοφορίας ποδηλάτου (ποδηλατόδρομος) τον χρησιμοποιώ. Κατά τη νυκτερινή οδήγηση χρησιμοποιώ μεγάλα εμπρόσθια και οπίσθια φώτα, φοράω ανακλαστικό γιλέκο και αποφεύγω τα μαύρα ρούχα, έτσι ώστε να γίνομαι ευκολότερα ορατός.

22 Κινητά τηλέφωνα Ένας οδηγός διαθέτει λιγότερο από μισό δευτερόλεπτο για να αποφύγει μια σύγκρουση. Με βάση αυτά τα δεδομένα, οποιαδήποτε καθυστέρηση στην επεξεργασία των οπτικών πληροφοριών που συλλέγονται από τον εγκέφαλο, μπορεί να έχει καταστροφικές συνέπειες. Μια έρευνα του Transport Research Laboratory του Ηνωμένου Βασιλείου για τους οδηγούς που κρατάνε στο χέρι τους το κινητό, έδειξε:  Ο χρόνος αντίδρασης των οδηγών ήταν 50% μεγαλύτερος όταν μιλούσαν στο κινητό σε σύγκριση με εκείνους που οδηγούσαν κανονικά.  Οι οδηγοί που μιλούν σε κινητό χρειάζονται μισό δευτερόλεπτο περισσότερο να αντιδράσουν σε κάτι ξαφνικό στο δρόμο σε σύγκριση με αυτούς που οδηγούν χωρίς κινητό. Μισό δευτερόλεπτο περισσότερο σημαίνει 14 μέτρα περισσότερα για να σταματήσει το αυτοκίνητο, όταν κινείται με 110 χιλιόμετρα την ώρα.

23 Κινητά τηλέφωνα (συνέχεια)  Οι οδηγοί που κρατούσαν στο χέρι το κινητό τηλέφωνο είχαν χρόνο αντίδρασης κατά 30% μεγαλύτερο σε σύγκριση με αυτούς που είχαν επίπεδα αλκοόλης στο αίμα λίγο ψηλότερα από το επιτρεπόμενο όριο.  Όλες οι τηλεφωνικές συνομιλίες αποσπούν την προσοχή από την οδήγηση. Αποτέλεσμα: ο κίνδυνος να τρακάρουν μιλώντας στο κινητό ήταν τέσσερις φορές μεγαλύτερος του φυσιολογικού, ασχέτως αν χρησιμοποιούσαν Hands Free ή όχι. Αυτό συμβαίνει γιατί ο εγκέφαλος του ατόμου που μιλά στο κινητό επεξεργάζεται πολύ πιο αργά της οπτικές πληροφορίες που λαμβάνει. Κάτι πολύ ενδιαφέρον που διαπίστωσαν οι ερευνητές ήταν ότι, όταν ο οδηγός συνομιλεί με έναν συνεπιβάτη ή όταν ακούει μουσική από το ραδιόφωνο ή άλλη συσκευή, η ποιότητα οδήγησής του δεν επηρεάζεται.

24 Κινητά τηλέφωνα (συνέχεια) ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ  Πριν ξεκινήσετε την οδήγηση, βάλτε το κινητό σε σίγαση και μέσα σε κάποια τσάντα ή τσέπη, ώστε να μην μπαίνετε στον πειρασμό να απαντήσετε.  Ελέγξτε της κλήσεις που είχατε και τα μηνύματά σας, όταν πλέον έχετε φτάσει στον προορισμό σας.  Πείτε στους φίλους και τους συγγενείς σας ότι δε θα απαντάτε στο κινητό όση ώρα οδηγείτε.  Σε περίπτωση που είναι απόλυτη ανάγκη να μιλήσετε, ακινητοποιήστε το όχημά σας σε κάποιο ασφαλές σημείο για να μιλήσετε.  Μη γράφετε/ διαβάζετε μηνύματα ή παίζετε παιχνίδια στο κινητό ενώ οδηγείτε. Έχει αποδειχθεί ότι είναι ακόμη πιο επικίνδυνο από το να μιλάτε.  Σημαντικός είναι και ο ρόλος αυτών που καλούν. Εάν πάρετε κάποιον τηλέφωνο και αντιληφθείτε ότι οδηγεί, ενημερώστε τον άμεσα ότι θα ξαναπάρετε αργότερα και κλείστε το τηλέφωνο αμέσως.

25 Επιθετική οδήγηση Στην Ελλάδα, με βάση στοιχεία που προκύπτουν από διάφορες μετρήσεις και έρευνες, διαπιστώνεται ότι η επιθετική οδήγηση είναι από τις πρώτες αιτίες πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων. Ο αριθμός των οδηγών που εκνευρίζονται και εκφράζουν το θυμό και την επιθετικότητά τους όταν βρίσκονται στο τιμόνι, αυξάνεται. Αν και δεν υπάρχουν τεχνικές που μπορούν απόλυτα να μας προστατέψουν, υπάρχουν τρεις βασικές αρχές που μπορούν να προσφέρουν πολλά σε …. δύσκολες καταστάσεις. Μην προκαλείτε… Μην εμπλέκεστε… Προσαρμοστείτε …

26 Επιθετική οδήγηση (συνέχεια) Εάν βρίσκεστε σε μια λωρίδα κυκλοφορίας και ο οδηγός από πίσω σας προσπαθεί να σας προσπεράσει, αφήστε τον να περάσει. Αποφύγετε άσεμνες χειρονομίες. Ακόμη και το κούνημα του κεφαλιού σε ένδειξη αποδοκιμασίας είναι δυνατόν να εκνευρίσει έναν άλλο οδηγό. Χρησιμοποιείτε πάντοτε τα φλας εγκαίρως, όταν θέλετε να αλλάξετε λωρίδα κυκλοφορίας. Μην κορνάρετε παρά μόνο όταν είναι εξαιρετικά αναγκαίο. Δεν μπορεί να υπάρξει φιλονικία εάν μόνο ο ένας οδηγός το επιδιώκει. Μπορείτε να προστατεύετε τον εαυτό σας, αρνούμενοι να θυμώσετε με έναν άλλο οδηγό. Το πιο σημαντικό που μπορείτε να κάνετε για να αποτρέψετε την επιθετική οδήγηση είναι να αλλάξετε τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνεστε το ταξίδι με το αυτοκίνητο. Είναι πράγματι γεγονός ότι για πολλούς οδηγούς η οδήγηση εύκολα μετατρέπεται σε αγώνα. Για να αποφεύγετε καταστάσεις στρες και βιασύνης, δίνετε περισσότερο χρόνο για τις διαδρομές ή τα ταξίδια σας με το αυτοκίνητο. Μην περιμένετε την τελευταία στιγμή για να ξεκινήσετε.

27 Συντήρηση οχήματος Το καλοσυντηρημένο όχημα είναι ζήτημα ασφάλειας. Σημεία που πρέπει να προσέχετε και να ελέγχετε τακτικά είναι: Τα ελαστικά του αυτοκινήτου παίζουν σημαντικό ρόλο στη διατήρηση της πορείας του οχήματος, επειδή είναι η μόνη επαφή ανάμεσα στο δρόμο και στο όχημά σας. Γι' αυτό είναι σημαντική η καλή κατάσταση και η σωστή πίεσή τους. Δεν πρέπει να οδηγείτε με ελαστικά των οποίων οι πλευρές είναι παραμορφωμένες ή σχισμένες, επειδή είναι πολύ επικίνδυνο. Κυρίως ο κίνδυνος να σκάσουν ή να ξεφουσκώσουν είναι μεγάλος. Τα πλευρικά τοιχώματα μπορούν να καταστραφούν μετά από κάποια πρόσκρουση στα πεζοδρόμια. Για κάθε είδος οχήματος και για κάθε τύπο ελαστικών ο κατασκευαστής των ελαστικών και ο σχεδιαστής του οχήματος καθορίζουν κυρίως δύο τιμές πίεσης, για την πλήρωσή τους με αέρα: Μία για τη συνήθη χρήση και μια άλλη για κυκλοφορία με πλήρες φορτίο. Κάποια μείωση της πίεσης σε ένα από τα ελαστικά (ή σε περισσότερα) χαλάει την ισορροπία του οχήματος. (Μην ξεχνάτε ότι σε χαμηλές θερμοκρασίες η πίεση πέφτει). Μην αμελείτε να ελέγχετε και το βοηθητικό τροχό (ρεζέρβα) και να τον φουσκώνετε στην ανώτατη δυνατή πίεση.

28 Συντήρηση οχήματος (συνέχεια) Έλεγχος στους λαμπτήρες των φλας, των φώτων διασταύρωσης ή πορείας, και αντικατάσταση τους σε περίπτωση που κάποιος έχει καεί. Καλό επίσης είναι να έχετε πάντα κάποιες εφεδρικές ασφάλειες μαζί σας. Οι υαλοκαθαριστήρες να μην είναι φθαρμένοι και να καθαρίζουν καλά ώστε να έχουμε μέγιστη ορατότητα. Για μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα στο καθάρισμα του παρμπρίζ να χρησιμοποιείτε ειδικό αντιψυκτικό υγρό μαζί με το νερό. Με το υγρό αυτό ο κίνδυνος να παγώσει το νερό τον χειμώνα είναι εξαιρετικά μικρός.

29 Ελπίζουμε να βρήκατε ενδιαφέρουσα την εργασία μας και να κρατήσατε στο νου σας ορισμένα χρήσιμα, κατά τη γνώμη μας, στοιχεία. Ας διαδώσουμε αυτά που μάθαμε σε συγγενείς, φίλους και γνωστούς ώστε να μειωθούν επιτέλους τα τροχαία ατυχήματα. Ευχόμαστε σε όλους καλές και ασφαλείς διαδρομές!

30 Πηγές: Αττική Οδός - podilato.eu Ελληνική αστυνομία -http://astynomia.grhttp://astynomia.gr Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων - ΕΛΠΑ -http://www.elpa.grhttp://www.elpa.gr Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας Πάνος Μυλωνάς - Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας. (Για να κατεβάστε το νέο Κ.Ο.Κ κάντε κλικ εδώ)εδώ

31 Στην εργασία συνεργάστηκαν οι μαθητές: Αγγελής Αστέριος Γκρίλης Συμεών Κούλα Αλμπάνο Λειβαδιώτου Αθανασία Μαύρος Αστέριος Μπόλκας Βασίλειος και ο καθηγητής ΠΕ19 Καμπερίδης Κωνσταντίνος

32 Τέλος παρουσίασης Ευχαριστούμε για την προσοχή σας Επισκεφτείτε την ιστοσελίδα της εργασίας: και το ιστολόγιο του σχολείου μας:


Κατέβασμα ppt "Οδική ασφάλεια Σχ. Έτος 2013-2014 Α’ τετράμηνο Ερευνητική Εργασία των μαθητών της Α’ Τάξης του Εσπερινού ΓΕΛ Πολυγύρου Με θέμα:"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google