Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Ερευνητικές Εργασίες και ΟΜΑΔΕΣ Δρ. Νικόλαος Σταμπολίδης, Φυσικός – Ρ/Η, MSc, MA στην Εκπαίδευση, MA στη Διοίκηση Εκπαιδευτικών Μονάδων Σχολικός Σύμβουλος.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Ερευνητικές Εργασίες και ΟΜΑΔΕΣ Δρ. Νικόλαος Σταμπολίδης, Φυσικός – Ρ/Η, MSc, MA στην Εκπαίδευση, MA στη Διοίκηση Εκπαιδευτικών Μονάδων Σχολικός Σύμβουλος."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Ερευνητικές Εργασίες και ΟΜΑΔΕΣ Δρ. Νικόλαος Σταμπολίδης, Φυσικός – Ρ/Η, MSc, MA στην Εκπαίδευση, MA στη Διοίκηση Εκπαιδευτικών Μονάδων Σχολικός Σύμβουλος Δ.Ε., Φυσικών – Ρ/Η Ερευνητικές Εργασίες (Ερ. Ερ.) Α Τάξης ΓΕΛ- ΕΠΑΛ

2 2 Συμπεριφορισμός Βιομηχανική Επανάσταση Μορφολογική ψυχολογία Gelstat ΕκπαιδευτικόςΜαθητής Σχέση Εκπαιδευτικού- Μαθητή Σχέση μεταξύ Εκπαιδευτικών- Μαθητώ ν Dewey Κοινωνική θεωρία μάθησης Piaget Επικοδομισμός Bruner Ανακάλυψη Επανάσταση της κοινωνίας της πληροφορίας Gagne Επεξεργασία της πληροφορίας Vygotsky Scaffolding Κοινωνικός επικοκοδομισμός Επανάσταση της κοινωνίας της γνώσης Bandura Κοινωνιογνωστικές θεωρίες Ανθρωπισμός, Ντετερμινισμός Rogers Ανθρωπιστικές θεωρίες μάθησης ΕπιστήμηΤεχνολογία Επιστήμη και Τεχνολογία

3 Ερευνητικές Εργασίες (Ερ. Ερ.) Άξονες…….. Διερευνητικές Διαδικασίες Μάθησης Διαφοροποιημένη Προσέγγιση στη μάθηση Διεπιστημονική Συνεργασία Καθηγητών Ομαδοσυνεργατική Οργάνωση Μαθητών

4 Ομάδες Αρχική ολομέλεια- πρώτη σύνδεση Υποδεχόμαστε τα μέλη της ομάδας στην αίθουσα την οποία έχουμε από πριν φροντίσει, έχοντας φτιάξει τον κύκλο (χωρίς τραπέζια) με τόσες καρέκλες όσα τα μέλη της ομάδας. Δίνουμε λίγο χρόνο στην αρχική ολομέλεια για ένα καλωσόρισμα και μια αρχική σύνδεσή δική μας Έχοντας προηγουμένως διαμορφώσει μια πρώτη εικόνα για τους συμμετέχοντες, Ίσως μέσα από τα ερωτηματολόγιά, μπορούμε να την αξιοποιήσουμε σε αυτό το καλωσόρισμα, δίνοντας και εμείς μια πρώτη εικόνα για εμάς, με στοιχεία που νοιώθουμε ότι μας συνδέουν με τα μέλη της ομάδας.

5 Εξηγούμε στην ομάδα τη διαδικασία

6 Οι μαθητές ξέρουν το θέμα, έξηγούμε τον σκοπό Ελάτε να συνεργαστούμε στο να διαμορφώσουμε την ομάδα μας. Θα χρειαστεί να μετακινηθούμε και να φτιάξουμε μικρότερες κοινωνικές ενότητες που μας επιτρέπουν να καλλιεργήσουμε ένα πρώτο βαθμό οικειότητας και να αρχίσουμε να γνωριζόμαστε καλύτερα.

7 Καλλιεργώντας τον κήπο μας! Όπως είσαστε στην ολομέλεια κοιταχτείτε μεταξύ σας και διαλέξτε κάποιον, που σας είναι άγνωστος ή λιγότερο οικείος και που νιώθετε ότι θα θέλατε να τον γνωρίσετε περισσότερο. Φτιάξτε μια δυάδα» Πρώτο επίπεδο διεύρυνσης: από το άτομο-μέλος ολομέλειας στην δυάδα Συνδέουμε τους λιγότερο συνδεδεμένους. Βασική αρχή: η ομάδα λειτουργεί στο επίπεδο των πιο αδύναμων συνδέσεών της, δηλαδή αυτών των σχέσεων που είναι λιγότερο επεξεργασμένες και που έχουν τις μεγαλύτερες διαφορές

8 8 Δημιουργώντας την ομάδα Μόλις φτιάξτε δυάδες πάρτε τις καρέκλες και καθίστε όπου θέλετε στον χώρο». Αυτορρύθμιση- Δίνεται το πλαίσιο μέσα στο οποίο να αναδυθεί η αυτορρύθμιση της ομάδας: Ενθαρρύνουμε τα μέλη να μετακινηθούν και να καταλάβουν όλο το χώρο που έχει η ομάδα στη διάθεσή της Γνωριστείτε μεταξύ σας… λέγοντας κάποια βασικά, …όνομα κλπ, ή αν θέλετε δίνοντας μια εικόνα από τη καθημερινότητά σας, μέσα από την οποία θα θέλετε ο άλλος να σας γνωρίσει καλύτερα…, κάτι απλό που να μπορείτε να το μοιραστείτε σε αυτό το πλαίσιο και χρόνο» ( 3-4 λεπτά).

9 9 Η κάθε δυάδα να διαλέξει μια άλλη δυάδα με το ίδιο κριτήριο: διαλέξτε από τους πιο άγνωστους αυτούς που έχετε διάθεση να γνωρίσετε καλύτερα και καθίστε μαζί». Τετράδες ή Πεντάδες

10 10 Παρουσίαση των μελών της τετράδας Βοηθάμε την τετράδα να διαμορφωθεί: «κλείστε τον κύκλο, ώστε να μην αφήνετε ανοίγματα σε επισκέπτες, οριοθετηθείτε από τις άλλες ομάδες, και συγκεντρωθείτε στην δική σας συναλλαγή» Αρχικά γνωριστείτε μεταξύ σας η τετράδα με τον εξής λίγο διαφορετικό τρόπο: ας παρουσιάσει ο καθένας το ταίρι του

11 Κάθε ομάδα έχει το επι μέρους θέμα της Η ομάδα δημιουργήθηκε βάσει του κοινού ενδιαφέροντος για το επιμέρους θέμα ή αφού δημιουργήθηκε επιλέγεται το επιμέρους θέμα (πρόβλημα)

12 12 Εξάσκηση στην αξιοποίηση της ομάδας για την συν- διαμόρφωση εκπαιδευτικής δράσης με τους μαθητές Οι σχέσεις, στην πορεία ανάπτυξής τους, περνάνε από την ανίχνευση ομοιοτήτων, που βοηθούν στο ξεκίνημα το χτίσιμο ενός καλού αρχικού κλίματος, στην ανίχνευση διαφορών. Η πρώτη επαφή με τις διαφορές καμιά φορά δυσκολεύει και δημιουργεί ποικίλα συναισθήματα. Μετά από την παρουσίαση δύο διδακτικών δραστηριοτήτων ενδέχεται αρκετές διαφορές να αναδυθούν ανάμεσα στα μέλη της ομάδας. Χρειάζεται επομένως να δώσουμε στην ομάδα λίγο χρόνο να ενισχύσει την συνοχή της για να γίνει λίγο πιο ανθεκτική στην πολυπλοκότητα

13 13 Ζητάμε κάθε μέλος της ομάδας να γράψει γιατί διάλεξε από αυτό το θέμα ή τι περιμένει να μάθει από αυτό το θέμα. Ζητάμε να συνταχθεί το ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ αφού εξηγήσουμε τους ρόλους που αναλαμβάνουν τα μέρη της κάθε ομάδας Δένουμε τις ομάδες !

14 Το τμήμα ενδιαφέροντος σε ομάδες Βασικές αρχές 1. Κριτήρια 2. Κανόνες 3. Ρόλοι 4. Λογότυπο 5. Αξιολόγηση-Ημερολόγιο 6. Αξιολόγηση- Ημερολόγιο ομάδας 7. Προγραμματισμός

15 15 Επίκεντρο ο μαθητής

16 ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΕΒΔΟ ΜΑΔΑ ΦΑΣΕΙΣΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ 11η1η Ενημέρωση, δημιουργία ομάδων, «ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ» ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ (Ολομέλεια) 22η Οριοθέτηση του θέματος, ερευνητικά ερωτήματα 32η Σχηματική αποτύπωση, προβληματική, υποθέματα (Ολομέλεια- Ομάδες) 43η Συλλογή δεδομένων 53η Υλοποίηση Δράσεων των Ομάδων – Δραστηριότητες – Πειράματα.. 63η Συλλογή Δεδομένων (συνέχεια) των ομάδων - ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ 74η Επεξεργασία Δεδομένων 84η Επεξεργασία Δεδομένων 94η Επεξεργασία Δεδομένων βιβλιογραφία, συμπεράσματα, ερμηνείες, κριτική 104η Τελικά συμπεράσματα - ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ 115η5η Προετοιμασία παρουσίασης –τελευταίες διορθώσεις (Διακοπές Χριστουγέννων) 126η Προκαταρτική Παρουσίαση - ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ 137η Φάκελος (Ομαδικός) Ενημέρωση Ατομικού Φακέλου - Ημερολογίου 148η Παρουσιάσεις (από τους υπεύθυνους εκπαιδευτικούς αξιολόγηση) 158η Παρουσιάσεις (από τους υπεύθυνους εκπαιδευτικούς αξιολόγηση)

17 Για τη σωστή αξιολόγηση πρέπει να λάβω υπόψη ότι οι μαθητές: ΔΕΝ ΑΡΚΕΙ ΝΑ ΒΡΕΘΟΥΝ ΜΑΖΙ

18 Και ο εκπαιδευτικός! Διαφοροποιημένη Παιδαγωγική Οι λειτουργίες και οι ικανότητες του συντονιστή, εμψυχωτή, καθοδηγητή εκπαιδευτικού: Συναισθηματική ενεργοποίηση (emotional activation) Φροντίδα (caring) Απόδοση νοήματος (meaning attribution) Διοικητική λειτουργία (executive function) (Liebermam, Yalom και Miles, 2006)

19 Βιωματική – ενεργή μάθηση «Πες μου και θα ξεχάσω. Δείξε μου και μπορεί να θυμηθώ. Κάνε με να συμμετάσχω και θα καταλάβω » Κομφούκιος, 450 πχ. και τριών ειδών μαθητές: οι οπτικοί, οι ακουστικοί και οι κιναισθητικοί μαθητές.Εικόνα 6. Τα τρία στυλ μάθησης του μοντέλου VAK (Visual, Auditory, Kinesthetic). 3.1 Οπτική Μάθηση Η Οπτική μάθηση είναι ένα είδος διδασκαλίας και ένα στυλ μάθησης στοοποίο, οι ιδέες, οι έννοιες, τα δεδομένα και οι πληροφορίες, σχετίζονται με εικόνεςκαι τεχνικές. Οι οπτικοί μαθητές μαθαίνουν καλύτερα, όταν εμφανίζονται,διαγράμματα, γραφικές παραστάσεις, επίπεδες επιφάνειες, χάρτες,σχεδιαγράμματα και απεικονίσεις καθώς και από τις τεχνικές που χρησιμοποιούνταιστις οπτικές τεχνικές εκμάθησης για την ενίσχυση της σκέψης και των δεξιοτήτωντων μαθητών. Προτιμούν τα οπτικά μέσα διδασκαλίας, κάνουν υπογραμμίσεις μεπολλά χρώματα, κάθονται στις πρώτες θέσεις για να έχουν καλύτερη οπτική εικόνα,και μελετούν απομονωμένοι, μακριά από λεκτικές ενοχλήσεις. Προτιμούν ταεικονογραφημένα βιβλία, κρατάνε σημειώσεις στη τάξη και γενικά οπτικοποιούν τις

20 Ενεργός μάθηση Βιωματική εκπαίδευση είναι η διαδικασία κατά την οποία οι εκπαιδευόμενοι καλούνται να ζήσουν και ενσυνείδητα να κατανοήσουν τις δικές τους σκέψεις, τα συναισθήματα, τις δράσεις και αντιδράσεις σε μια κατάσταση. Αυτό μπορεί να γίνει είτε με το να μοιραστούν απλώς μια δική τους εμπειρία σχετική με το γνωστικό αντικείμενο είτε με το να συμμετέχουν στην αναπαράσταση μιας κατάστασης- αληθινής ή φανταστικής- την οποία εισάγει ο εκπαιδευτής με τη μορφή ενός γεγονότος και που προσφέρεται, ώστε οι συμμετέχοντες να κατανοήσουν βαθύτερα τις παραμέτρους της κατάστασης και να αναπτύξουν τις σχετικές ικανότητές τους. (Πολέμη- Τοδούλου Μ. στο Κόκκος Α., 2005 )

21 «μαθαίνουμε συλλαμβάνοντας και μετασχηματίζοντας τις εμπειρίες μας » Κύκλος του kolb, 1984

22 Ερ. Ερ. στο Τεχνολογικό Σχολείο Τι πρέπει να έχουμε υπόψη μας ; Σύλληψη της πληροφορίας Επεξεργασία του νοήματος

23

24 Πρέπει να γνωρίσουμε τους μαθητές μας! Διαμόρφωση των τεσσάρων μαθητύπων κατά Kolb: Αποκλίνων (diverger) Συγκλίνων (converger) Αφομοιωτής (assimulator) Ενεργητικός (accommodator)

25

26 Αποκλίνων

27 Αφομοιωτής

28 Συγκλίνων

29 Ενεργητικός (accommodator)

30 Πρέπει να εξηγήσουμε από την αρχή τους μαθητές μας το Γιατί! - Ακολουθούμε διαδικασίες -Αποκτούμε γνώσεις με το ρυθμό μας -Αποκτούμε στάσεις και συμπεριφορές -Αποκτούμε ικανότητες για να διαχειριζόμαστε νέα άγνωστα προβλήματα

31 Επίλυση προβλημάτων! 1. Ποιο είναι το πρόβλημα που αντιμετωπίζω; Πώς μπορώ να το περιγράψω; 2. Σχετικά με το πρόβλημα: Είναι δικιά μου ευθύνη να το λύσω; Μπορώ να το λύσω; Θέλω να το λύσω; 4. Ποιες αντικειμενικές πληροφορίες, γεγονότα γνωρίζω για αυτό το πρόβλημα; 5. Ποια είναι τα θετικά ή τα αρνητικά συναισθήματα ή αισθήματα του Παιδιού ως ‘κατάστασης του Εγώ’ μου σε αυτό το πρόβλημα; 7. Όσο αφορά την ‘κατάσταση του εγώ’ Παιδί: αναλύω τα συναισθήματα μου, ‘για να λύσω το πρόβλημα, θα ήθελα να….’:

32 Επίλυση του προβλήματος συνέχεια 9. Πώς θα ρισκάρω να σαμποτάρω αυτή την λύση; Τι θα ρίσκαρα να κάνω- ή να μην κάνω- το οποίο θα κατέληγε σε αποτυχία; 10. Σύμφωνα με το τρίγωνο του δράματος του Karpman (διώκτης/σωτήρας/θύμα), ποιόν ρόλο κατέχω σε αυτό το πρόβλημα; 11. Ποιοι έχουν αναλάβει τους υπόλοιπους ρόλους; 12. Αν δεν κάνω τίποτα τι θα συμβεί στο τρίγωνο; 13. Τι θα κάνω για να φύγω από το τρίγωνο;

33 Διαφοροποίηση της διδασκαλίας Είναι η ανταπόκριση του εκπαιδευτικού στις ανάγκες του μαθητή που καθοδηγείται από τις βασικές αρχές της διαφοροποίησης όπως: Αξιόλογη εργασία Ευέλικτη ομαδοποίηση Συνεχής αξιολόγηση και προσαρμογή

34 Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να διαφοροποιήσουν ΠεριεχόμενοΔιαδικασίαΤελικό αποτέλεσμα Σύμφωνα με ΕτοιμότηταΕνδιαφέρονταΜαθησιακό προφίλ Των μαθητών

35 Μέσω μιας σειράς διδακτικών και διοικητικών στρατηγικών όπως: Πολλαπλή νοημοσύνη Συναρμολόγηση Ηχογραφημένο υλικό Διάφορα μοντέλα Διαφορετικά εγχειρίδια Ποικίλο συμπληρωματικό υλικό Γωνία κατασκευών Διαρθρωμένα αποτελέσματα Μαθησιακά συμβόλαια Διδασκαλία σε μικρές ομάδες Ομαδική έρευνα Εξατομικευμένη μελέτη Διαφορετικές στρατηγικές υποβολής ερωτήσεων Γωνίες ενδιαφέροντος Ομάδες ενδιαφέροντος Διαφορετικές οδηγίες και καταγραφές στο ημερολόγιο

36 Συνδιδασκαλία (στα ΕΠΑΛ και σύντομαστα ΓΕΛ) Όταν δύο ή περισσότεροι επαγγελματίες συνεργάζονται για να προσφέρουν ουσιώδη εκπαίδευση σε μια ανομοιογενή, ή μεικτή ομάδα μαθητών σε ένα απλό φυσικό περιβάλλον Cook & Friend, 1995, p. 1

37 Συνδιδασκαλία Τρία βασικά μοντέλα Συμβουλευτικό μοντέλο Αρχηγικό μοντέλο Συνεργατικό ή ομαδικό μοντέλο Friend & Cook, 2003

38 Συνδιδασκαλία Οι κοινές προσεγγίσεις Μια διδασκαλία, μια παρακίνηση Παράλληλη διδασκαλία Σταθμευμένη διδασκαλία Εναλλασσόμενη διδασκαλία Ομαδική διδασκαλία Friend & Cook, 2003

39 « Σε κανένα δεν αρέσει η αλλαγή, εκτός από τα μωρά που είναι βρεγμένα» Τα 4 δωμάτια της αλλαγής για τους εκπαιδευτικούς: όμως

40 40


Κατέβασμα ppt "Ερευνητικές Εργασίες και ΟΜΑΔΕΣ Δρ. Νικόλαος Σταμπολίδης, Φυσικός – Ρ/Η, MSc, MA στην Εκπαίδευση, MA στη Διοίκηση Εκπαιδευτικών Μονάδων Σχολικός Σύμβουλος."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google