Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Θέματα αναφορικά με τη χρήση και τον τρόπο αναφοράς των ψυχομετρικών τεστ Μάθημα: Ψυχομετρία II Διάλεξη Νο 4.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Θέματα αναφορικά με τη χρήση και τον τρόπο αναφοράς των ψυχομετρικών τεστ Μάθημα: Ψυχομετρία II Διάλεξη Νο 4."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Θέματα αναφορικά με τη χρήση και τον τρόπο αναφοράς των ψυχομετρικών τεστ Μάθημα: Ψυχομετρία II Διάλεξη Νο 4

2 Συνθήκες για την ορθή χρήση:  Οδηγίες, διαδικασία (τόνος φωνής, αυτοσχεδιασμός, κλπ.)  Κατάσταση Υλικού  Αναγκαία για τη χορήγηση υλικά  Περιβαλλοντολογικές Συνθήκες Θόρυβος Φωτισμός Καθίσματα, κλπ

3 Σχέση Εξεταστή –Εξεταζόμενου «Rapport» Πριν από κάθε εξέταση, κάθε εξεταζόμενος/η διακατέχεται από μερικούς φόβους:  Φόβοι από προηγούμενες εμπειρίες σχετικά με τα τεστ  Φόβοι για τους ψυχολόγους  Φόβοι από το περίεργο περιεχόμενο κάποιων τεστ

4 Σχέση Εξεταστή –Εξεταζόμενου «Rapport» Αυτοί οι φόβοι πρέπει να αναγνωρίζονται από τον εξεταστή και να:  Δείχνει κατανόηση  Είναι υποστηρικτικός/ή  Δίνει πληροφορίες  Μην υποδηλώνει ότι βρίσκεται σε άμυνα Η σωστή συλλογή δεδομένων εξαρτάται από την εδραίωση μιας διαπροσωπικής σχέσης ανάμεσα στον Εξεταστή και τον Εξεταζόμενο.

5 Rapport – Ψυχική Επαφή Η εδραίωση του “Rapport” αναφέρεται στις προσπάθειες του εξεταστή να προετοιμάσει το άτομο να δώσει μια σειρά απαντήσεων, οι οποίες αποτελούν βάσιμους δείκτες των χαρακτηριστικών του. Ανάλογα με την ηλικιακή ομάδα και διαφορετική στρατηγική;  Σε εφήβους: Ειλικρίνεια  Σε παιδιά: Σαν παιχνίδι, όχι πολύ χρόνο  Σε ηλικιωμένους: Σεβασμός στις ιδιαιτερότητές τους

6 Παραδείγματα ανάπτυξης «Rapport» WISC-R-IIIWISC-R-III (Να ακούσουν με προσοχή τις οδηγίες) MMPIMMPI (Να απαντήσουν με ειλικρίνεια) Benter-GestaltBenter-Gestalt (Να ζωγραφίσουν με ακρίβεια) Μελανοκηλίδες RorschachΜελανοκηλίδες Rorschach (όσο πιο λίγες οδηγίες γίνεται)

7 Γενικές Συμβουλές κατά τη διάρκεια χορήγησης ενός τεστ Όχι εκφράσεις επιδοκιμασίας ή αποδοκιμασίας Να ελέγχονται και να καταγράφονται η συναισθηματικές αντιδράσεις των ατόμων στη διάρκεια της χορήγησης Σε περίπτωση άσχημης συναισθηματικής κατάστασης είναι καλύτερα να διακόπτεται η διαδικασία Στην κλινική διάγνωση αυτά τα δεδομένα είναι πολύ σημαντικά

8 Προβλήματα στη διάρκεια της αξιολόγησης Η επίδραση του Πυγμαλίωνα Η επίδραση του Πυγμαλίωνα και Το φαινόμενο του φωτοστέφανου Το φαινόμενο του φωτοστέφανου

9 Η επίδραση του Πυγμαλίωνα Κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας, συμβαίνει να ενισχύουμε χαρακτηριστικά του ατόμου που αξιολογούμε ανάλογα με τα χαρακτηριστικά που αναμένουμε να δούμε σε αυτό.

10 Η επίδραση του Πυγμαλίωνα Ερευνητικά Δεδομένα: Rosenthal (Harvard University) Rosenthal (Harvard University) Μεταπτυχιακοί φοιτητές να μετρήσουν την ταχύτητα με την οποία τα ποντίκια μάθαιναν να βρουν τη διέξοδο από ένα λαβύρινθο Masling (1965) Masling (1965) 14 Μεταπτυχιακοί φοιτητές κλινικής ψυχολογίας να χορηγήσουν το Rorschach σε φυσιολογικούς ανθρώπους

11 Το φαινόμενο του φωτοστέφανου (Hallo effect) Κατά τη διάρκεια αυτού του φαινομένου, τείνουμε να θεωρούμε τις απαντήσεις ενός εξεταζόμενου σωστές ή λάθος ανάλογα με τη γενική εντύπωση της ικανότητας που έχουμε σχηματίσει.

12 Το φαινόμενο του φωτοστέφανου (Hallo effect) Για παράδειγμα, αν δούμε ότι κάποιος έχει ένα χαρακτηριστικό (π.χ. πολλές σωστές απαντήσεις), είναι λιγότερο πιθανό να παρατηρούμε πράγματα που τείνουν να μην συμφωνούν με αυτό το χαρακτηριστικό (π.χ. λάθος απάντηση)

13 Το φαινόμενο του φωτοστέφανου (Hallo effect) Ερευνητικά Δεδομένα: Jerome Sattler Jerome Sattler Διαπίστωσε (πειραματικά) ότι οι εξεταστές που βαθμολογούν ένα τεστ νοημοσύνης, έτειναν να βαθμολογήσουν ως «σωστές» απαντήσεις που ήταν λανθασμένες σε άτομα που τους ήταν αρεστά ή που τους είχαν κάνει καλή εντύπωση από την αρχή (π.χ. όμορφοι, ζεστοί, ευγενικοί)

14 Το φαινόμενο του φωτοστέφανου (Hallo effect) Διαπίστωση: ΧΟΡΗΓΗΣΗ, ΒΑΘΜΟΛΟΓΗΣΗ,ΕΡΜΗΝΕΙΑ Δεν υπάρχουν τρόποι εξάλειψης αυτών των επιδράσεων. Είναι όμως καθήκον του εξεταστή να γνωρίζει ότι η ΧΟΡΗΓΗΣΗ, η ΒΑΘΜΟΛΟΓΗΣΗ, και η ΕΡΜΗΝΕΙΑ των επιδόσεων των ατόμων σε ένα τεστ, υπόκεινται σε αυτές τις επιδράσεις.

15 Η εκπαίδευση του Εξεταστή Προσόντα: Γνώσεις Ψυχομετρίας (επιλογή και αξιολόγηση του κατάλληλου τεστ) Γνώσεις ψυχολογίας – ψυχοπαθολογίας Ειδική εκπαίδευση – εξάσκηση στο συγκεκριμένο τεστ

16 Πιστοποίηση Προσόντων Ψυχολογικές Εταιρείες – Σύλλογοι Ψυχολόγων British Psychological Society (Level A, B) Κάθε εκδοτική Εταιρεία Φόρμα Προσόντων (Qualification Form)

17 Πιστοποίηση από Σύλλογο

18 Φόρμα Προσόντων από Εταιρεία

19 Αξιολόγηση ατόμων με ιδιαιτερότητες Άτομα με ιδιαιτερότητες: Ποια είναι; Φυσικά Πνευματικά Εξελικτικά Προβλήματα Θα πρέπει ο κατασκευαστής να έχει προβλέψει και αυτές τις περιπτώσεις

20 Αξιολόγηση ατόμων με ιδιαιτερότητες Στρατηγικές Τροποποίησης: Τροποποίηση του φυλλαδίου ερωτήσεωνΤροποποίηση του φυλλαδίου ερωτήσεων Τροποποίηση του τρόπου απάντησηςΤροποποίηση του τρόπου απάντησης Τροποποίησης της ώρας χορήγησηςΤροποποίησης της ώρας χορήγησης Τροποποίησης του τρόπου χορήγησηςΤροποποίησης του τρόπου χορήγησης Τροποποίηση του υλικού του τεστΤροποποίηση του υλικού του τεστ

21 Αξιολόγηση ατόμων με διαφορετικό γλωσσικό πλαίσιο Ποιο είναι το πρόβλημα; Ποιο είναι το πρόβλημα; Τι επίπτωση μπορεί να έχει στην επίδοση του ατόμου; Τι επίπτωση μπορεί να έχει στην επίδοση του ατόμου; Τι θα πρέπει να κάνουμε για να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα; Τι θα πρέπει να κάνουμε για να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα;ΜετάφρασηΑντιστοιχίαΣτάθμιση

22 Αξιολόγηση ατόμων με διαφορετικό γλωσσικό πλαίσιο  Αν πρέπει να αξιολογήσουμε άτομα που δεν μιλούν ελληνικά ως μητρική γλώσσα, τι πρέπει να προσέξουμε; Πιστοποίηση γλώσσας Πιστοποίηση γλώσσας  Αν πρέπει να αξιολογήσουμε δίγλωσσα άτομα, τι πρέπει να προσέξουμε; Επιβεβαίωση ποια γλώσσα είναι η καλύτερή του (Προσοχή!! Δεν μιλά και τις δύο γλώσσες το ίδιο καλά)


Κατέβασμα ppt "Θέματα αναφορικά με τη χρήση και τον τρόπο αναφοράς των ψυχομετρικών τεστ Μάθημα: Ψυχομετρία II Διάλεξη Νο 4."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google