Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΘΕΜΑ:ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΤΜΘ «ΝΟΗΣΙΣ» ΜΑΘΗΜΑ: ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΘΕΜΑ:ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΤΜΘ «ΝΟΗΣΙΣ» ΜΑΘΗΜΑ: ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΘΕΜΑ:ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΤΜΘ «ΝΟΗΣΙΣ» ΜΑΘΗΜΑ: ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΟΝΟΜΑ:ΚΑΣΑΡΗ ΑΣΠΑΣΙΑ ΑΕΜ:7142 ΕΞΑΜΗΝΟ:ΣΤ΄ ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΑ: ΡΕΠΟΥΣΗ ΜΑΡΙΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΜΑΪΟΣ 2010 ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΘΕΜΑ:ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΤΜΘ «ΝΟΗΣΙΣ» ΜΑΘΗΜΑ: ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΟΝΟΜΑ:ΚΑΣΑΡΗ ΑΣΠΑΣΙΑ ΑΕΜ:7142 ΕΞΑΜΗΝΟ:ΣΤ΄ ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΑ: ΡΕΠΟΥΣΗ ΜΑΡΙΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΜΑΪΟΣ 2010 ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

2 ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΚΕΝΤΡΟ ΔΙΑΔΟΣΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ &ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ «ΝΟΗΣΙΣ» τάξη Ε΄ και ΣΤ΄ Δημοτικού

3

4 ΣΤΟΧΟΙ ΠΟΥ ΠΡΟΣΔΟΚΟΥΜΕ ΝΑ ΕΠΙΤΕΥΧΘΟΥΝ α) δηλωτικοί στόχοι •να γνωρίσουν την ύπαρξη αρχαίας ελληνικής τεχνολογίας •να γνωρίσουν μέσα από τις αναπλάσεις επιτεύγματα-δημιουργήματα της αρχαίας ελληνικής τεχνολογίας •να γνωρίσουν τους τρόπους με τους οποίους χρησιμοποιήθηκε-αξιοποιήθηκε στις μεταφορές,στην οικοδόμηση κτιρίων,στην επικοινωνία,στις καθημερινές δραστηριότητες των ανθρώπων της εποχής αλλά και ως θρησκευτική παραπλάνηση. • γνωριμία με τον Ήρωνα της Αλεξάνδρειας, τον Αρχιμήδη, τον Φίλωνα… •να γνωρίσουν την ύπαρξη αρχαίας ελληνικής τεχνολογίας •να γνωρίσουν μέσα από τις αναπλάσεις επιτεύγματα-δημιουργήματα της αρχαίας ελληνικής τεχνολογίας •να γνωρίσουν τους τρόπους με τους οποίους χρησιμοποιήθηκε-αξιοποιήθηκε στις μεταφορές,στην οικοδόμηση κτιρίων,στην επικοινωνία,στις καθημερινές δραστηριότητες των ανθρώπων της εποχής αλλά και ως θρησκευτική παραπλάνηση. • γνωριμία με τον Ήρωνα της Αλεξάνδρειας, τον Αρχιμήδη, τον Φίλωνα… Ήρων της Αλεξάνδρειας, Αρχιμήδης

5 α) δηλωτικοί στόχοι(συνέχεια) • να κατανοήσουν τη σημασία και συμβολή της επιστήμης της αρχαιολογίας, στην προσέγγιση και κατανόηση του τρόπου ζωής των ανθρώπων στο παρελθόν •να κατανοήσουν ότι η αρχαιολογία ασχολείται με τα «.ίχνη» που άφησαν αληθινοί άνθρωποι,σαν εμάς στο πέρασμα των αιώνων. • γνωριμία και κατανόηση του τρόπου λειτουργίας κατασκευασμάτων, του τρόπου κατασκευής οικοδομημάτων της αρχαιότητας και ταυτόχρονα να απομυθοποιήσουν από τη μαγικότητα και την θαυματουργικότητά τους συμβάντα της αρχαιότητας • να κατανοήσουν τη σημασία και συμβολή της επιστήμης της αρχαιολογίας, στην προσέγγιση και κατανόηση του τρόπου ζωής των ανθρώπων στο παρελθόν •να κατανοήσουν ότι η αρχαιολογία ασχολείται με τα «.ίχνη» που άφησαν αληθινοί άνθρωποι,σαν εμάς στο πέρασμα των αιώνων. • γνωριμία και κατανόηση του τρόπου λειτουργίας κατασκευασμάτων, του τρόπου κατασκευής οικοδομημάτων της αρχαιότητας και ταυτόχρονα να απομυθοποιήσουν από τη μαγικότητα και την θαυματουργικότητά τους συμβάντα της αρχαιότητας

6 Β) μεθοδολογικοί στόχοι •κατανόηση, σωστή και ορθή επεξεργασία των πηγών •κατανοούν τη σημασία της ύπαρξης,της μελέτης και αξιοποίησης των γραπτών κείμενων της αρχαιότητας και το καθοριστικό τους ρόλο έτσι ώστε να υπάρχουν αυτά τα ομοιώματα της έκθεσης •κατανόηση -διάκριση των πηγών σε πρωτογενής ή μη • χειρισμός και εμπέδωση των ιστορικών πηγών (είδος,μορφή, ποιος πού πότε, γιατί, με ποιο σκοπό και σε ποιο κοινό απευθυνόταν) •Παρατηρούν,συγκεντρώνουν πληροφορίες, μελετούν, κρίνουν, συγκρίνουν, συμπεραίνουν •Περιγράφουν,ανακαλούν •κατανόηση, σωστή και ορθή επεξεργασία των πηγών •κατανοούν τη σημασία της ύπαρξης,της μελέτης και αξιοποίησης των γραπτών κείμενων της αρχαιότητας και το καθοριστικό τους ρόλο έτσι ώστε να υπάρχουν αυτά τα ομοιώματα της έκθεσης •κατανόηση -διάκριση των πηγών σε πρωτογενής ή μη • χειρισμός και εμπέδωση των ιστορικών πηγών (είδος,μορφή, ποιος πού πότε, γιατί, με ποιο σκοπό και σε ποιο κοινό απευθυνόταν) •Παρατηρούν,συγκεντρώνουν πληροφορίες, μελετούν, κρίνουν, συγκρίνουν, συμπεραίνουν •Περιγράφουν,ανακαλούν

7 Γ) εννοιολογικοί στόχοι •Γνώση και κατανόηση των εννοιών που σχετίζονται με : την αρχαία ελληνική τεχνολογία, αρχαία Ελλάδα, εφευρέσεις Ήρωνας,Αρχιμήδης, μεταφορά, μέτρηση, υπολογισμοί, αυτοματοποιητική (αυτοματισμοί) •Ορισμός της έννοιας «τεχνολογία» κατανόηση της χρήσης του όρου και του περιεχομένου του στο παρελθόν και το παρόν •Γνώση και κατανόηση των εννοιών του χώρου και του χρόνου: αρχαιότητα – χρόνος, αρχαία Ελλάδα –χώρος •αναγνώριση και κατανόηση των εννοιών: αρχαιολόγος, ιστορικός, ιστορικά κείμενα,αναπλάστης, ομοιώματα/ομοιότυπα, μουσειολόγος •Γνώση και κατανόηση των εννοιών που σχετίζονται με : την αρχαία ελληνική τεχνολογία, αρχαία Ελλάδα, εφευρέσεις Ήρωνας,Αρχιμήδης, μεταφορά, μέτρηση, υπολογισμοί, αυτοματοποιητική (αυτοματισμοί) •Ορισμός της έννοιας «τεχνολογία» κατανόηση της χρήσης του όρου και του περιεχομένου του στο παρελθόν και το παρόν •Γνώση και κατανόηση των εννοιών του χώρου και του χρόνου: αρχαιότητα – χρόνος, αρχαία Ελλάδα –χώρος •αναγνώριση και κατανόηση των εννοιών: αρχαιολόγος, ιστορικός, ιστορικά κείμενα,αναπλάστης, ομοιώματα/ομοιότυπα, μουσειολόγος

8 Καλλιέργεια στάσεων και αντιλήψεων • Αναγνώριση της συμβολής των τεχνολογικών επιτευγμάτων της αρχαιότητας στην καθημερινότητα των ανθρώπων • Καλλιέργεια κριτικά θετικής και όχι αφοριστικής στάσης απέναντι στην τεχνολογία του σήμερα • Αναγνώριση της προσφοράς της αρχαίας ελληνικής τεχνολογίας στο παρελθόν αλλά και στο παρόν • Ευαισθητοποίηση σε θέματα εφευρέσεων μελέτης αρχαίων κειμένων • Αναγνώριση της συμβολής των τεχνολογικών επιτευγμάτων της αρχαιότητας στην καθημερινότητα των ανθρώπων • Καλλιέργεια κριτικά θετικής και όχι αφοριστικής στάσης απέναντι στην τεχνολογία του σήμερα • Αναγνώριση της προσφοράς της αρχαίας ελληνικής τεχνολογίας στο παρελθόν αλλά και στο παρόν • Ευαισθητοποίηση σε θέματα εφευρέσεων μελέτης αρχαίων κειμένων

9 Απαραίτητες προϋποθέσεις για την επίτευξη των στόχων της μουσειακής εκπαίδευσης • η σύνδεση του μουσείου με το σχολείο, • συνεργασία μουσικοπαιδαγωγών και εκπαιδευτικών • οι επισκέψεις σε μουσεία δεν μπορούν από μόνες τους να συμβάλουν στην ανάπτυξη των παιδιών, αν δεν συνδέονται με εκπαιδευτικά προγράμματα. • οι προτεινόμενες δράσεις πρέπει να επιχειρούν να υπερβούν τους εγγενείς κινδύνους της μουσειοποίησης και να αναδείξουν το Μουσείο ως χώρο δημιουργικής μάθησης, έμπνευσης και χαράς. • Σε κάθε σχολείο δίνεται η δυνατότητα από το ΤΜΘ(Τεχνολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης) «ΝΟΗΣΗΣ» να το επισκεφθεί. • Π αρ αυτά, δεν υπάρχει εκπαιδευτικό πρόγραμμα για το χώρο της Έκθεσης Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας. Συνεπώς το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που παρουσιάζεται στην συνέχεια αποτελεί προσωπική μου πρόταση. • η σύνδεση του μουσείου με το σχολείο, • συνεργασία μουσικοπαιδαγωγών και εκπαιδευτικών • οι επισκέψεις σε μουσεία δεν μπορούν από μόνες τους να συμβάλουν στην ανάπτυξη των παιδιών, αν δεν συνδέονται με εκπαιδευτικά προγράμματα. • οι προτεινόμενες δράσεις πρέπει να επιχειρούν να υπερβούν τους εγγενείς κινδύνους της μουσειοποίησης και να αναδείξουν το Μουσείο ως χώρο δημιουργικής μάθησης, έμπνευσης και χαράς. • Σε κάθε σχολείο δίνεται η δυνατότητα από το ΤΜΘ(Τεχνολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης) «ΝΟΗΣΗΣ» να το επισκεφθεί. • Π αρ αυτά, δεν υπάρχει εκπαιδευτικό πρόγραμμα για το χώρο της Έκθεσης Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας. Συνεπώς το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που παρουσιάζεται στην συνέχεια αποτελεί προσωπική μου πρόταση.

10 Α)στάδιο Πριν την επίσκεψη Α)στάδιο Πριν την επίσκεψη Β) στάδιο Κατά την επίσκεψη Β) στάδιο Κατά την επίσκεψη Γ)στάδιο Μετά την επίσκεψη Γ)στάδιο Μετά την επίσκεψη Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα «ραντεβού με την αρχαία ελληνική τεχνολογία»

11 Α) ΣΤΑΔΙΟ πριν την επίσκεψη των παιδιών Προκαταρτική επίσκεψη του δάσκαλου • Προκαταρτική έρευνα στη λίστα των μουσείων της περιοχής για την επιλογή μουσείου • Ο εκπαιδευτικός επισκέπτεται το ΤΜΘ «ΝΟΗΣΙΣ» συγκεντρώνει πληροφορίες και υλικό σε σχέση με τα εκθέματα και τις δραστηριοτήτες που συμπεριλαμβάνονται στο πρόγραμμα. • Συνομιλεί με τους αρμόδιους εκπαιδευτές, μουσειοπαιδαγωγούς, ενημερώνεται για τυχόν εκδόσεις του μουσείου, • προμηθεύεται φωτογραφίες αντίγραφα των εκθεμάτων, δανείζεται το διαθέσιμο εποπτικό υλικό ή τις μουσειοσκευές «μουσειοβαλίτσα» • Προκαταρτική έρευνα στη λίστα των μουσείων της περιοχής για την επιλογή μουσείου • Ο εκπαιδευτικός επισκέπτεται το ΤΜΘ «ΝΟΗΣΙΣ» συγκεντρώνει πληροφορίες και υλικό σε σχέση με τα εκθέματα και τις δραστηριοτήτες που συμπεριλαμβάνονται στο πρόγραμμα. • Συνομιλεί με τους αρμόδιους εκπαιδευτές, μουσειοπαιδαγωγούς, ενημερώνεται για τυχόν εκδόσεις του μουσείου, • προμηθεύεται φωτογραφίες αντίγραφα των εκθεμάτων, δανείζεται το διαθέσιμο εποπτικό υλικό ή τις μουσειοσκευές «μουσειοβαλίτσα»

12 Προϊδέασης - Προετοιμασία παιδιών στην τάξη  ο/η εκπαιδευτικός έχει δανειστεί και παρουσιάζει στην τάξη το διαθέσιμο εποπτικό υλικό την «μουσειοβαλίτσα» η οποία περιέχει -φωτογραφίες αντίγραφα των εκθεμάτων – video για να ενεργοποιήσει το ενδιαφέρον των παιδιών. • Το εκπαιδευτικό υλικό παρουσιάζεται με τη χρήση οπτικοακουστικών μέσων,και αφορά το ΤΜΘ «ΝΟΗΣΙΣ»(γενικές πληροφορίες) • Γίνεται παρουσίαση ορισμένων εκθεμάτων από την έκθεση αρχαίας ελληνικής τεχνολογίας σε φωτογραφίες και διαφάνειες προβολής • ο εκπαιδευτικός ξεκινά συζήτηση για να διερευνήσει τις προγενέστερες γνώσεις και εμπειρίες των παιδιών σχετικά με μουσεία •  ο/η εκπαιδευτικός έχει δανειστεί και παρουσιάζει στην τάξη το διαθέσιμο εποπτικό υλικό την «μουσειοβαλίτσα» η οποία περιέχει -φωτογραφίες αντίγραφα των εκθεμάτων – video για να ενεργοποιήσει το ενδιαφέρον των παιδιών. • Το εκπαιδευτικό υλικό παρουσιάζεται με τη χρήση οπτικοακουστικών μέσων,και αφορά το ΤΜΘ «ΝΟΗΣΙΣ»(γενικές πληροφορίες) • Γίνεται παρουσίαση ορισμένων εκθεμάτων από την έκθεση αρχαίας ελληνικής τεχνολογίας σε φωτογραφίες και διαφάνειες προβολής • ο εκπαιδευτικός ξεκινά συζήτηση για να διερευνήσει τις προγενέστερες γνώσεις και εμπειρίες των παιδιών σχετικά με μουσεία •

13 Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες: α) ομάδα αναλαμβάνει να βρει και να παρουσιάσει πληροφορίες για την αρχαία ελληνική τεχνολογία β) ομάδα αναλαμβάνει να «επισκεφτεί» την ιστοσελίδα του ΤΜΘ «ΝΟΗΣΙΣ» και να παρουσιάσει πληροφορίες για το μουσείο γ) και δ) ομάδα αναλαμβάνει να «συντάξει» και να παρουσιάσει στην τάξη «κώδικα συμπεριφοράς» για το μουσείο δραστηριότητες Προϊδέασης - Προετοιμασίας παιδιών στην τάξη •Προτείνουμε στα παιδιά και συναποφασίζουμε επίσκεψη στο «ΝΟΗΣΙΣ» •Οριστικοποιείται ο χρόνος της Επίσκεψης •Γίνεται κράτηση

14 ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 1 Ονοματεπώνυμα μαθητών ομάδας:………………………………………………….. α) ομάδα • «Αναζητήστε σε βιβλιοθήκες και στο διαδίκτυο πληροφορίες για την αρχαία ελληνική τεχνολογία με σκοπό να τα παρουσιάσετε στην τάξη» Ενδεικτικές ιστοσελίδες:  Β) ομάδα «Αναζητήστε στο διαδίκτυο πληροφορίες για το ΤΜΘ –ΝΟΗΣΙΣ Με σκοπό να τις παρουσιάσετε στην τάξη» Ενδεικτικές ιστοσελίδες:  Τεχνικό Μουσείο Θεσσαλονίκης

15 ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 2 Ονοματεπώνυμα μαθητών ομάδας:………………………………………………….. γ) ομάδα • Συζητήστε τι μπορούμε να κάνουμε και τι δεν μπορούμε να κάνουμε σε ένα μουσείο… • Καταγράψτε τις σκέψεις σας σε έναν πίνακα με δύο στήλες. • Με τα εργαλεία ζωγραφικής εικονογραφήστε τον πίνακά σας με σημεία δηλωτικά προτροπής ή αποτροπής, ώστε να αποτελέσει αυτός ένα φύλλο κώδικα συμπεριφοράς στο μουσείο. -να γραφτεί στο word -να τον εκτυπώσετε και -να τον διανείμετε στα παιδιά της τάξης σας» …………………………………………………………………………………………………

16 ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 3 Ονοματεπώνυμα μαθητών ομάδας:………………………………………………….. δ) ομάδα Υποθέστε ότι: (ΝΟΗΣΙΣ): Για να επισκεφτείτε ένα μουσείο (ΝΟΗΣΙΣ): Χρειάζεστε χορηγό για τα εισιτήρια του λεωφορείου. Γράψτε ένα γράμμα στον πρόεδρο του Συνδέσμου Γονέων για να τον πείσετε να χορηγήσει την επίσκεψη (επιχειρηματολογία) …………………………………………………………………………………………………. …………………………………………………………………………………………………..

17 Προετοιμασία παιδιών πριν την επίσκεψη Διαχωρισμός μαθητών σε ισοδύναμες ομάδες Φωτογραφικ ή μηχανή / Κάμερα Φωτογραφικ ή μηχανή / Κάμερα Έγκαιρη προσέλευση/α ποχώρηση Αυτοκόλλητα με τα ονόματά τους

18 • Η περισσότερο ενημερωμένη ομάδα θα ανταμειφθεί με μια μεγάλη έκπληξη στο μουσείο! • Τετάρτη 8:00 θα μας περιμένει το πούλμαν στην είσοδο του σχολείου. • Μην ξεχάσετε φωτογραφικές μηχανές, τετράδια, μολύβια, τον οδηγό σας και το φύλλο κώδικα καλής συμπεριφοράς!!! • Η περισσότερο ενημερωμένη ομάδα θα ανταμειφθεί με μια μεγάλη έκπληξη στο μουσείο! • Τετάρτη 8:00 θα μας περιμένει το πούλμαν στην είσοδο του σχολείου. • Μην ξεχάσετε φωτογραφικές μηχανές, τετράδια, μολύβια, τον οδηγό σας και το φύλλο κώδικα καλής συμπεριφοράς!!!

19 β) ΣΤΑΔΙΟ κατά την επίσκεψη των παιδιών στο μουσείο

20 Το πρόγραμμα διαρκεί περίπου 120 λεπτά και περιλαμβάνει: 1. ΥΠΟΔΟΧΗ 2 ΣΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ 3.ΑΙΘΟΥΣΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ συζήτηση για τα εκθέματα που παρατήρησαν 4. ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΣΤΟ ΧΩΡΟ ΤΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ 5.ΕΠΙΛΥΣΗ ΦΥΛΛΩΝ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Το πρόγραμμα διαρκεί περίπου 120 λεπτά και περιλαμβάνει: 1. ΥΠΟΔΟΧΗ 2 ΣΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ 3.ΑΙΘΟΥΣΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ συζήτηση για τα εκθέματα που παρατήρησαν 4. ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΣΤΟ ΧΩΡΟ ΤΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ 5.ΕΠΙΛΥΣΗ ΦΥΛΛΩΝ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Β) ΣΤΑΔΙΟ Κατά την επίσκεψη Πραγματοποίηση της επίσκεψης Β) ΣΤΑΔΙΟ Κατά την επίσκεψη Πραγματοποίηση της επίσκεψης

21  ο/η εκπαιδευτικός έχει ορίσει την ημερομηνία και την ώρα της επίσκεψης και συνοδεύει τους μαθητές στο χώρο του μουσείου.  Φροντίζουμε να είμαστε συνεπείς στην προκαθορισμένη ώρα του ραντεβού μας  Φτάνουμε με τα παιδιά στο μουσείο. Βλέπουν για λίγο το χώρο και τις εγκαταστάσεις εξωτερικά  Πριν μπούμε στο εσωτερικό «θυμόμαστε» επιγραμματικά τον «κώδικα» συμπεριφοράς για το χώρο του μουσείου  Μας υποδέχεται η μουσειοπαιδαγωγός που θα μας συνοδεύσει κατά τη διάρκεια της επίσκεψής μας.

22 Κατά την επίσκεψη « Καλώς ορίσατε!» υποδοχή Εισαγωγή: Η ταυτότητα του ΤΜΘ «ΝΟΗΣΙΣ» ΠΡΟΑΥΛΙΟ  Γενικές οδηγίες για τη συμπεριφορά των παιδιών στο μουσείο.  Τι περιλαμβάνει το πρόγραμμα.  Τι περιλαμβάνει το πρόγραμμα.  Χωρισμός των παιδιών σε τέσσερις ομάδες.  Χωρισμός των παιδιών σε τέσσερις ομάδες.  Γενικές οδηγίες για τη συμπεριφορά των παιδιών στο μουσείο.  Τι περιλαμβάνει το πρόγραμμα.  Τι περιλαμβάνει το πρόγραμμα.  Χωρισμός των παιδιών σε τέσσερις ομάδες.  Χωρισμός των παιδιών σε τέσσερις ομάδες. ΣΤΟΝ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ ΧΩΡΟ ΤΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ Τα παιδιά,  Παρατηρούν το χώρο στην είσοδο του μουσείου και στο χώρο υποδοχής και εντοπίζουν το μουσείο «αρχαίας ελληνικής τεχνολογίας»  Ενημερώνονται με σύντομη ιστορική αναφορά για τη δημιουργία,τους σκοπούς του μουσείου και τα προγράμματα του.  Ενημερώνονται με σύντομη ιστορική αναφορά για τη δημιουργία,τους σκοπούς του μουσείου και τα προγράμματα του. Τα παιδιά,  Παρατηρούν το χώρο στην είσοδο του μουσείου και στο χώρο υποδοχής και εντοπίζουν το μουσείο «αρχαίας ελληνικής τεχνολογίας»  Ενημερώνονται με σύντομη ιστορική αναφορά για τη δημιουργία,τους σκοπούς του μουσείου και τα προγράμματα του.  Ενημερώνονται με σύντομη ιστορική αναφορά για τη δημιουργία,τους σκοπούς του μουσείου και τα προγράμματα του.

23 Το Κέντρο Διάδοσης Επιστημών & Μουσείο Τεχνολογίας αποτελεί έναν πολιτιστικό και επιμορφωτικό φορέα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, με έτος ίδρυσης το Προσφέρει στο κοινό το κατάλληλο περιβάλλον για τη γνωριμία και την κατανόηση θεμάτων επιστήμης και τεχνολογίας και παρεμβαίνει σε θέματα τεχνικού πολιτισμού. Το Ίδρυμα αποτελεί μετεξέλιξη του Τεχνικού Μουσείου Θεσσαλονίκης (έτος ίδρυσης 1978), με κύριο στόχο την δημιουργία ενός σύγχρονου "Κέντρου Διάδοσης Επιστημών και Μουσείου Τεχνολογίας", μοναδικού στην Ελλάδα και τα Βαλκάνια.

24

25 Έκθεση Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας Τεχνολογικού μουσείου Θεσσαλονίκης  Η έκθεση της Αρχαίας Ελληνικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του ΤΜΘ «NOESIS» αποτελεί ουσιαστικά μια μεγάλη διαδρομή στο χρόνο από τους Προϊστορικούς χρόνους μέχρι τα Μεταβυζαντινά χρόνια. Στόχος είναι να παρουσιαστούν οι εξελίξεις της τεχνολογίας που άλλαξαν ριζικά τη ζωή των ανθρώπων σε όλα τα επίπεδα και να αναδείξει μία πλευρά του αρχαιοελληνικού πολιτισμού που ερευνήθηκε και προβλήθηκε πολύ λιγότερο από την φιλοσοφία, την τέχνη, την πολιτική, την στρατιωτική ιστορία, την θρησκεία.  Η έκθεση της Αρχαίας Ελληνικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του ΤΜΘ «NOESIS» αποτελεί ουσιαστικά μια μεγάλη διαδρομή στο χρόνο από τους Προϊστορικούς χρόνους μέχρι τα Μεταβυζαντινά χρόνια. Στόχος είναι να παρουσιαστούν οι εξελίξεις της τεχνολογίας που άλλαξαν ριζικά τη ζωή των ανθρώπων σε όλα τα επίπεδα και να αναδείξει μία πλευρά του αρχαιοελληνικού πολιτισμού που ερευνήθηκε και προβλήθηκε πολύ λιγότερο από την φιλοσοφία, την τέχνη, την πολιτική, την στρατιωτική ιστορία, την θρησκεία.  Στην έκθεση παρουσιάζονται δείγματα τεχνολογικών στοιχείων και επιτευγμάτων της αρχαίας Ελλάδας, με ομοιώματα-ομοιότυπα που κατασκευάσθηκαν με βάση πληροφορίες από γραπτές πηγές και την κατασκευή των οποίων έχουν επιμεληθεί επιστήμονες και ερευνητές που συνεργάζονται με το Κέντρο  Τα εκθέματα αυτά από τους τομείς της καθημερινής ζωής, των κατασκευών, της μηχανολογίας, της ναυπηγικής, του πολέμου, των τηλεπικοινωνιών, των μετρητικών οργάνων, των αυτοματισμών και άλλων, αντανακλούν τις τεχνικές και το πολιτισμικό πλαίσιο μέσα στο οποίο εμφανίσθηκαν, αποτυπώνοντας τον ρόλο και την σημασία της τεχνολογίας στην ανάπτυξη του αρχαιοελληνικού και του παγκόσμιου πολιτισμού.

26 Αρχαία Ελληνική Τεχνολογία  Αρχαιοελληνικός πολιτισμός: αντικείμενο μελέτης και θαυμασμού διεθνώς.  Μια πλευρά του πολιτισμού τους λιγότερο γνωστή, είναι αυτή της τεχνικής και τεχνολογικής εξέλιξής τους.  Εντυπωσιακές για την εποχή τους εφευρέσεις είχαν να κάνουν με πολεμικές επιχειρήσεις, με τη δόμηση της πόλης και κάθε κτιρίου ξεχωριστά, με τις γεωργικές και τις κτηνοτροφικές εργασίες, με τη διαχείριση υδάτων, με τη ναυσιπλοΐα και τη ναυπηγική, την ψυχαγωγία, εν γένει με την εξυπηρέτηση και τη διευκόλυνση του καθημερινού ανθρώπινου βίου  Τα ευρήματα των ανασκαφών και οι αναφορές σε αρχαία κείμενα, μας επιτρέπουν να θεωρήσουμε, ότι τα επιτεύγματα εκείνης της εποχής δεν διαφέρουν από τα επιτεύγματα της σημερινής «υψηλής τεχνολογίας»...  Αρχαιοελληνικός πολιτισμός: αντικείμενο μελέτης και θαυμασμού διεθνώς.  Μια πλευρά του πολιτισμού τους λιγότερο γνωστή, είναι αυτή της τεχνικής και τεχνολογικής εξέλιξής τους.  Εντυπωσιακές για την εποχή τους εφευρέσεις είχαν να κάνουν με πολεμικές επιχειρήσεις, με τη δόμηση της πόλης και κάθε κτιρίου ξεχωριστά, με τις γεωργικές και τις κτηνοτροφικές εργασίες, με τη διαχείριση υδάτων, με τη ναυσιπλοΐα και τη ναυπηγική, την ψυχαγωγία, εν γένει με την εξυπηρέτηση και τη διευκόλυνση του καθημερινού ανθρώπινου βίου  Τα ευρήματα των ανασκαφών και οι αναφορές σε αρχαία κείμενα, μας επιτρέπουν να θεωρήσουμε, ότι τα επιτεύγματα εκείνης της εποχής δεν διαφέρουν από τα επιτεύγματα της σημερινής «υψηλής τεχνολογίας»...

27 Στην έκθεση αρχαίας ελληνικής τεχνολογίας

28 •ο/η μουσειοπαιδαγωγός και ο/η εκπαιδευτικός οδηγούν τα παιδιά στην αίθουσα με τα εκθέματα της αρχαίας ελληνικής τεχνολογίας Αφήνουμε για λίγο τα παιδιά να «περιηγηθούν» ελεύθερα στο χώρο και να δούνε από κοντά τα εκθέματα •ο/η μουσειοπαιδαγωγός και ο/η εκπαιδευτικός εξηγούν από την αρχή ότι όλα τα εκθέματα είναι αναπλάσεις-ομοιότυπα των αρχικών κατασκευών με βάση πληροφορίες από αρχαία κείμενα και την συνεργασία αρχαιολόγων,μελετητών αρχαίων κειμένων και αναπλαστών. •εξηγούμε τι σημαίνει αναπλάσεις – ομοιότυπα και αναπλάστες •ο/η μουσειοπαιδαγωγός και ο/η εκπαιδευτικός οδηγούν τα παιδιά στην αίθουσα με τα εκθέματα της αρχαίας ελληνικής τεχνολογίας Αφήνουμε για λίγο τα παιδιά να «περιηγηθούν» ελεύθερα στο χώρο και να δούνε από κοντά τα εκθέματα •ο/η μουσειοπαιδαγωγός και ο/η εκπαιδευτικός εξηγούν από την αρχή ότι όλα τα εκθέματα είναι αναπλάσεις-ομοιότυπα των αρχικών κατασκευών με βάση πληροφορίες από αρχαία κείμενα και την συνεργασία αρχαιολόγων,μελετητών αρχαίων κειμένων και αναπλαστών. •εξηγούμε τι σημαίνει αναπλάσεις – ομοιότυπα και αναπλάστες

29 Παιχνίδι με τις καρτέλες  Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες, παίρνουν μία καρτέλα η κάθε μία και ξεκινούν την εξερεύνηση.  Εντοπίζουν στις προθήκες τα εκθέματα που αναφέρονται και εικονίζονται στις καρτέλες o μηχανισμός Αντικυθήρων o κοχλίας Αρχιμήδη o ανυψωτική μηχανή o Υδραυλικός τηλέγραφος o Η αιολόσφαιρα του Ήρωνα o Αυτόματες πύλες ναού o Υδραυλις o Τριήρης o Αργαλειός • Αφού τελειώσει η ελεύθερη περιήγηση συγκεντρώνουμε όλα τα παιδιά σε ένα σημείο και καλείται με την σειρά κάθε ομάδα παιδιών να παρουσιάσει το έκθεμα που έχει στο φύλλο εργασίας.

30 ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ : Παιχνίδι με τις καρτέλες • Ονοματεπώνυμα μαθητών ομάδας:…………………………………………………..  Να εντοπίσετε στις προθήκες τα εκθέματα που βρίσκονται στις καρτέλες για την κάθε ομάδα χωριστά  να διαβάσετε τα καρτελάκια με τις πληροφορίες κάθε εκθέματος  να κρατήσετε σημειώσεις με τις πληροφορίες,με απορίες και τις σκέψεις α)εικόνα ονομασία: χρήση :………… όνομα «εφευρέτη»: ……………….. όνομα αναπλάστη:…………………. συνοπτική περιγραφή τρόπου λειτουργίας:…………………… Β) εικόνα ονομασία: χρήση :………… όνομα εφευρέτη: ……………….. όνομα αναπλάστη :…………………. συνοπτική περιγραφή τρόπου λειτουργίας:……………………

31 •ο/Η μουσειοπαιδαγωγός και ο/η εκπαιδευτικός βοηθούν και συμπληρώνουν εάν χρειαστεί τις ομάδες των παιδιών στις πληροφορίες που δίνουν και στην παρουσίαση που κάνουν •ο/η μουσειοπαιδαγωγός και ο/η εκπαιδευτικός λύνουν τις απορίες των παιδιών •Τα παιδιά επεξεργάζονται τα ομοιότυπα-αναπλάσεις και σε αναπαράσταση βλέπουν-όπου αυτό είναι δυνατό-τον τρόπο λειτουργίας τους θέτοντας το ανάπλασμα σε λειτουργία •ο/Η μουσειοπαιδαγωγός και ο/η εκπαιδευτικός βοηθούν και συμπληρώνουν εάν χρειαστεί τις ομάδες των παιδιών στις πληροφορίες που δίνουν και στην παρουσίαση που κάνουν •ο/η μουσειοπαιδαγωγός και ο/η εκπαιδευτικός λύνουν τις απορίες των παιδιών •Τα παιδιά επεξεργάζονται τα ομοιότυπα-αναπλάσεις και σε αναπαράσταση βλέπουν-όπου αυτό είναι δυνατό-τον τρόπο λειτουργίας τους θέτοντας το ανάπλασμα σε λειτουργία

32 ΑΙΘΟΥΣΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ 1) Η κάθε ομάδα παρουσιάζει τα αντικείμενα που είχε στην καρτέλα της και έχει παρατηρήσει. Ακολουθεί συζήτηση με όλα τα παιδιά.(«παιχνίδι με τις καρτέλες») ) 2) Παρακολουθούν την προβολή σχετικού βίντεο για καλύτερη κατανόηση του τρόπου λειτουργίας κάποιων εκθεμάτων 3) Ακολουθεί διαλεκτική, εποικοδομητική συζήτηση σχετικά με απορίες εντυπώσεις και σκέψεις των παιδιών,ανάμεσα στα παιδιά τον/την μουσειοπαιδαγωγό και τον/την εκπαιδευτικό συμμετοχή σε μία συζήτηση που μπορεί να ενισχύσει την αυτοπεποίθηση των μαθητών, η οποία είναι σημαντικός παράγοντας στην ανάπτυξη της προσωπικότητας τους. 1) Η κάθε ομάδα παρουσιάζει τα αντικείμενα που είχε στην καρτέλα της και έχει παρατηρήσει. Ακολουθεί συζήτηση με όλα τα παιδιά.(«παιχνίδι με τις καρτέλες») ) 2) Παρακολουθούν την προβολή σχετικού βίντεο για καλύτερη κατανόηση του τρόπου λειτουργίας κάποιων εκθεμάτων 3) Ακολουθεί διαλεκτική, εποικοδομητική συζήτηση σχετικά με απορίες εντυπώσεις και σκέψεις των παιδιών,ανάμεσα στα παιδιά τον/την μουσειοπαιδαγωγό και τον/την εκπαιδευτικό συμμετοχή σε μία συζήτηση που μπορεί να ενισχύσει την αυτοπεποίθηση των μαθητών, η οποία είναι σημαντικός παράγοντας στην ανάπτυξη της προσωπικότητας τους.

33 ΑΙΘΟΥΣΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ • Ονοματεπώνυμο μαθητή :………………………………………………….. «με οδηγό την εικόνα να ταιριάσεις τα κομμάτια του πάζλ για να φτιάσεις τη δική σου τριήρη» • Ονοματεπώνυμο μαθητή :………………………………………………….. «με οδηγό την εικόνα να ταιριάσεις τα κομμάτια του πάζλ για να φτιάσεις τη δική σου τριήρη» ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ : φτιάχνω το πάζλ «της τριήρους»

34 ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ «στείλε το μήνυμα» Ονοματεπώνυμα μαθητών ομάδας:………………………………………………… «είστε πολεμιστές της αρχαιότητας και θέλετε να στείλετε το μήνυμα της νίκης στην πόλη σας με τον υδραυλικό τηλέγραφο»  Υδραυλικός τηλέγραφος του Αινεία.. Ονοματεπώνυμα μαθητών ομάδας:………………………………………………… «είστε πολεμιστές της αρχαιότητας και θέλετε να στείλετε το μήνυμα της νίκης στην πόλη σας με τον υδραυλικό τηλέγραφο»  Υδραυλικός τηλέγραφος του Αινεία.. Οι ομάδες παιδιών διαβάζουν μηνύματα η μία στην άλλη με τη χρήση του υδραυλικού τηλέγραφου του Αινεία

35 ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: «ποιά είναι η σωστή ονομασία » Ονοματεπώνυμο μαθητή :………………………………………………….. «οι εικόνες και η ονομασία της καθεμιάς ανακατεύτηκαν Προσπάθησε να τα ξεμπερδέψεις αντιστοιχώντας το σωστό όνομα στην κάθε εικόνα» ΑΝΥΨΩΤΙΚΗ ΜΗΧΑΝΗ ΗΡΩΝΟΣ Ο ΚΟΧΛΙΑΣ ΤΟΥ ΑΡΧΙΜΗΔΟΥΣ Ο ΚΟΧΛΙΑΣ ΤΟΥ ΑΡΧΙΜΗΔΟΥΣ Ο ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΑΝΤΙΚΥΘΗΡΩΝ Ο ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΑΝΤΙΚΥΘΗΡΩΝ ΥΔΡΑΥΛΙΚΟΣ ΤΗΛΕΓΡΑΦΟΣ ΤΟΥ ΑΙΝΕΙΑ ΑΥΤΟΜΑΤΕΣ ΠΥΛΕΣ ΝΑΟΥ ΤΟΥ ΗΡΩΝΑ ΣΦΑΙΡΑ ΤΟΥ «ΑΙΟΛΟΥ» «ΤΡΙΗΡΗΣ»

36 ΑΙΘΟΥΣΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ Παιχνίδι: «Τότε και τώρα»: Τα παιδιά της τάξης χωρίζονται σε δύο ομάδες. Η μια ομάδα αποτελείται από ανθρώπους σύγχρονους ενώ η άλλη ομάδα, από ανθρώπους της αρχαίας Ελλάδας που συναντιούνται στη μηχανή του χρόνου. Κάνουν ερωτήσεις και συγκρίνουν αντικείμενα.π.χ.:  Ανυψωτική μηχανή  ανυψωτικοί γερανοί  Υδραυλικής  μουσικό εκκλησιαστικό όργανο  τριήρης  σύγχρονα πολεμικά πλοία(φρεγάτες υποβρύχια )  Τηλέγραφος Αινεία  τηλέφωνο  Μηχανισμός Αντικυθήρων  φορητό υπολογιστή  Σφαίρα του Αιόλου  ατμομηχανή ή χύτρα ταχύτητος  οδόμετρο  ταξίμετρο  Υδραυλικός τηλέγραφος Αινεία  τηλέφωνο Παιχνίδι: «Τότε και τώρα»: Τα παιδιά της τάξης χωρίζονται σε δύο ομάδες. Η μια ομάδα αποτελείται από ανθρώπους σύγχρονους ενώ η άλλη ομάδα, από ανθρώπους της αρχαίας Ελλάδας που συναντιούνται στη μηχανή του χρόνου. Κάνουν ερωτήσεις και συγκρίνουν αντικείμενα.π.χ.:  Ανυψωτική μηχανή  ανυψωτικοί γερανοί  Υδραυλικής  μουσικό εκκλησιαστικό όργανο  τριήρης  σύγχρονα πολεμικά πλοία(φρεγάτες υποβρύχια )  Τηλέγραφος Αινεία  τηλέφωνο  Μηχανισμός Αντικυθήρων  φορητό υπολογιστή  Σφαίρα του Αιόλου  ατμομηχανή ή χύτρα ταχύτητος  οδόμετρο  ταξίμετρο  Υδραυλικός τηλέγραφος Αινεία  τηλέφωνο Σύγκριση των μουσειακών αντικείμενων με τα αντίστοιχα σύγχρονα αντικείμενα.

37 Να κάνεις την αντιστοίχηση ανάμεσα στο «χθες» και το «σήμερα»

38 Αποχαιρετούμε...με φάκελο Φάκελο (με τα φύλλα εργασίας των παιδιών) Δίπλωμα συμμετοχής Δώρο στα παιδιά (Μαγνήτης με το λογότυπο του εκπαιδευτικού προγράμματος «ραντεβού με την αρχαία ελληνική τεχνολογία» Φάκελο (με τα φύλλα εργασίας των παιδιών) Δίπλωμα συμμετοχής Δώρο στα παιδιά (Μαγνήτης με το λογότυπο του εκπαιδευτικού προγράμματος «ραντεβού με την αρχαία ελληνική τεχνολογία» ραντεβού με την αρχαία ελληνική τεχνολογία

39 Τα παιδιά κατανοούν το υλικό της έκθεσης σε τέσσερα στάδια: αντίληψη, εξερεύνηση, ερώτηση και χρήση • δίνεται η δυνατότητα στους επισκέπτες μαθητές, για ενεργό μάθηση με τη διοργάνωση ομαδοσυνεργατικών παιχνιδιών και δραστηριοτήτων βασισμένων στη θεματολογία του μουσείου. • Ενσωμάτωση φυσικών εννοιών στο παιχνίδι, στην επαφή με το υλικό και στον πειραματισμό. • δίνεται η δυνατότητα στους επισκέπτες μαθητές, για ενεργό μάθηση με τη διοργάνωση ομαδοσυνεργατικών παιχνιδιών και δραστηριοτήτων βασισμένων στη θεματολογία του μουσείου. • Ενσωμάτωση φυσικών εννοιών στο παιχνίδι, στην επαφή με το υλικό και στον πειραματισμό.

40 γ) ΣΤΑΔΙΟ μετά την επίσκεψη Ολοκλήρωση της διαδικασίας στην τάξη Ο εκπαιδευτικός αφού έχει δώσει στα παιδιά την ευκαιρία να εξερευνήσουν και να πειραματιστούν, μπορεί να μεταδώσει τα νέα δεδομένα με γνώριμους τρόπους. Μπορεί να χρησιμοποιήσει παιχνίδια ρόλων –δραματοποίηση που πιθανόν θα δώσουν στα παιδιά μια διαφορετική προοπτική Τα παιδιά αναδιπλώνουν τις εν δυνάμει παραστάσεις που απέκτησαν στο μουσείο

41 1. Δημιουργική εργασία στο μάθημα της γλώσσας Προτεινόμενα θέματα:  Ο δύτης που έφερε στο φως το μηχανισμό των Αντικυθήρων ζωντανεύει και μας διηγείται την ημέρα εκείνη.  Οι εφευρέσεις της αρχαιότητας τσακώνονται ποια ήταν η πιο χρήσιμη.  Είσαι δημοσιογράφος και παίρνεις συνέντευξη από έναν αρχαιολόγο, αναπλάστη που εργάστηκε για τα εκθέματα του μουσείου.  Διηγείσαι τις εντυπώσεις σου από την επίσκεψη σου στο μουσείο  Με την γνώση ότι οι αναπλάσεις που είδατε στο μουσείο προέκυψαν από περιγραφές ιστορικών χειρόγραφων να γράψετε ένα κείμενο λογοτεχνικής αφήγησης με τίτλο «Ένα χειρόγραφο διηγείται» Παραγωγή γραπτού και προφορικού λόγου

42 2. Διαγωνισμός αφίσας για:  το Εκπαιδευτικό πρόγραμμα Μουσειακής Αγωγής στο οποίο συμμετείχαν 3. Σύνταξη επιστολής:  Γράφω σε ένα/μια φίλο/φίλη και τον/την πείθω να επισκεφθεί το ΤΜΘ και την έκθεση αρχαίας ελληνικής τεχνολογίας( επιχειρηματολογία)  Γράφω ευχαριστήρια Επιστολή στο ΤΜΘ για την φιλοξενία 4. Γράφω άρθρο για τη σχολική εφημερίδα  Μόλις επισκεφτήκατε το μουσείο ΤΜΘ «Νόησης» και είστε ενθουσιασμένοι ! Στην τάξη σας ζητούν να γράψετε ένα άρθρο παρουσίαση του μουσείου αυτού, για την εφημερίδα του σχολείου σας. Για ευκολία σας συμπληρώστε τον πίνακα που ακολουθεί (πώς λέγεται / πού βρίσκεται/.....)

43 Περιγραφή ενός αυτοκινήτου Σελίδα 9 (άσκηση 3) βιβλίο γλώσσας ΣΤ΄ «Ένα παμπάλαιο αυτοκίνητο που έμοιαζε με οβίδα» (Χρώμα, σχήμα, εξωτερικές/εσωτερικές λεπτομέρειες, σχόλια) Όπως στην παραπάνω άσκηση του βιβλίου κάνε την γραπτή περιγραφή μιας τριήρους Περιγραφή ενός εκθέματος •Παίζουμε το παιχνίδι «μαντεύω τί είναι;» Οι ομάδες των παιδιών προσπαθεί η καθεμιά να περιγράψει ένα έκθεμα με στόχο,τα παιδιά των άλλων ομάδων να μαντέψουν ποιο είναι το έκθεμα Μπορεί να δίδονται κάποια στοιχεία όπως το μέγεθος η λειτουργία η χρήση του κ.α.

44 Μουσική: Ακούμε και τραγουδάμε το  Τραγούδι «Μες το μουσείο» από το δίσκο «Εδώ Λιλιπούπολη», o στίχοι: Μ. Κριεζή, μουσική: Ν. Κυπουργός, o διευθύνει ο Μ. Χατζιδάκις. Μες το μουσείο, μες το μουσείο μια μέρα μπήκα με φόρα κι εγώ μη με τραβάτε, μη μου κολλάτε, Απ τό μουσείο δε θέλω να βγω τρέχω, τρέχω, μες τα δωμάτια μ’ όλου του κόσμου τους θησαυρούς που δεν τους χωράει ανθρώπου νους… Αχ το μουσείο, αχ το μουσείο Φεγγοβολάει σαν άστρο χρυσό δεν θέλω μπάλα, ούτε τραμπάλα, δεν θέλω ούτε να παίξω κουτσό. Θέλω, θέλω, θέλω μουσείο, θέλω να βλέπω τους θησαυρούς που δεν τους χωράει ανθρώπου νους… Μη με τραβάτε, μη μου κολλάτε, απ’ το μουσείο δε θέλω να βγω μες το μουσείο, μες το μουσείο θέλω να γίνω πορτραίτο κι εγώ μες το μουσείο… μες το μουσείο… θέλω να γίνω πορτραίτο κι εγώ μες το μουσείο… μες το μουσείο… μη με τραβάτε, μη μου κολλάτε, θέλω να γίνω πορτραίτο κι εγώ Μες το μουσείο… μουσείο, μουσείο, μουσείο μουσείο…

45 Δραματοποίηση-θεατρικό παιχνίδι •Κάποια παιδιά είστε δημοσιογράφοι και παίρνετε συνέντευξη από κάποια άλλα παιδιά που είναι ο Ήρωνας, ο Αρχιμήδης και ο Φίλωνας •είστε επιστήμονες και αναπλάστες που ερευνούν αρχαία κείμενα για να αναπλάσουν εργαλεία του παρελθόντος •είστε οι δύτες και οι αρχαιολόγοι που ανακαλύπτουν το μηχανισμό των Αντικυθήρων •Κάποια παιδιά είστε δημοσιογράφοι και παίρνετε συνέντευξη από κάποια άλλα παιδιά που είναι ο Ήρωνας, ο Αρχιμήδης και ο Φίλωνας •είστε επιστήμονες και αναπλάστες που ερευνούν αρχαία κείμενα για να αναπλάσουν εργαλεία του παρελθόντος •είστε οι δύτες και οι αρχαιολόγοι που ανακαλύπτουν το μηχανισμό των Αντικυθήρων

46 γνωστική καλλιέργεια- παραγωγή προφορικού λόγου ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ •συζητούμε για το έργο των αρχαιολόγων,των ιστορικών και των αναπλαστών ομοιωμάτων/ ομοιότυπων. •Τα παιδιά κατά ομάδες συλλέγουν πληροφορίες και οπτικό υλικό για τα τεχνολογικά επιτεύγματα και άλλων αρχαίων λαών/πολιτισμών (εκτός Ελλάδας) και τα παρουσιάζουν στην τάξη •Στο μουσείο απασχολούνται συνήθως διάφορες ειδικότητες επαγγελματιών. συντηρητής,φύλακας, αρχαιολόγος, ξεναγός μουσειοπαιδαγωγός, μουσειολόγος Συζητάμε για αυτά τα επαγγέλματα στην τάξη •συζητούμε για το έργο των αρχαιολόγων,των ιστορικών και των αναπλαστών ομοιωμάτων/ ομοιότυπων. •Τα παιδιά κατά ομάδες συλλέγουν πληροφορίες και οπτικό υλικό για τα τεχνολογικά επιτεύγματα και άλλων αρχαίων λαών/πολιτισμών (εκτός Ελλάδας) και τα παρουσιάζουν στην τάξη •Στο μουσείο απασχολούνται συνήθως διάφορες ειδικότητες επαγγελματιών. συντηρητής,φύλακας, αρχαιολόγος, ξεναγός μουσειοπαιδαγωγός, μουσειολόγος Συζητάμε για αυτά τα επαγγέλματα στην τάξη

47 Άσε ελεύθερη τη φαντασία και τη δημιουργικότητά σου... ψηφίδεςψηφίδες πέτρα πέτρα πηλός πηλός μολύβιμολύβι χρώματαχρώματα κάρβουνο κάρβουνο

48

49 Χρησιμοποιώντας διάφορους τύπους έγχρωμου ή ζωγραφισμένου χαρτιού από τα ίδια τα παιδιά, χαρτί εφημερίδας ή περιοδικού, φτιάχνουν σε χοντρό χαρτόνι, ξύλο ή άλλη επιφάνεια, το δικό τους ελεύθερο κολάζ από χάρτινες ψηφίδες. Φτιάχνουν κολάζ με ότι σχετικό βρούνε για το ΤΜΘ αλλά και με διάφορα άλλα παρόμοια μουσεία (περιοδικά, αποκόμματα εφημερίδων – άρθρα – φωτογραφίες κτλ) καθώς και συνθέσεις από παραστάσεις που γνώρισαν κατά την επίσκεψή τους (π.χ. μια βιτρίνα του μουσείου). Ζωγραφίζουν Παραστάσεις από το χώρο της επίσκεψής τους Φτιάχνουν Κάρτες σε χαρτί με κάτι που τους έκανε εντύπωση από το μουσείο. Τα παιδιά δημιουργούν: Κατασκευή ειδωλίων, αγγείων, εργαλείων με ζυμάρι,χαρτοπολτό ή πηλό που μπορούν να βαφτούν με τέμπερες ή φυσικά χρώματα. Δημιουργία τρισδιάστατων εργαλείων, αντικειμένων της έκθεσης χρησιμοποιώντας πηλό, εφημερίδες, χαρτοταινία, ξύλα, πέτρες, τέμπερες, μακαρόνια, σχοινί κ.ά.

50 1. Επιλογή θέματος 2. Τίτλος έκθεσης 3. Έρευνα για συλλογή αντικειμένων 4. Επιλογή αντικειμένων (φωτογραφίες, κάρτες, ποιήματα, ημερολόγια. εικόνες, ταινίες, αντικείμενα) 5. Πληροφοριακά στοιχεία για το κάθε αντικείμενο 6. Αισθητική παρουσίαση της έκθεσης 7. Διοργάνωση παρουσίασης της έκθεσης (αφίσα, προσκλήσεις προς συμμαθητές, δασκάλους, γονείς, γειτονικά σχολεία) 1. Επιλογή θέματος 2. Τίτλος έκθεσης 3. Έρευνα για συλλογή αντικειμένων 4. Επιλογή αντικειμένων (φωτογραφίες, κάρτες, ποιήματα, ημερολόγια. εικόνες, ταινίες, αντικείμενα) 5. Πληροφοριακά στοιχεία για το κάθε αντικείμενο 6. Αισθητική παρουσίαση της έκθεσης 7. Διοργάνωση παρουσίασης της έκθεσης (αφίσα, προσκλήσεις προς συμμαθητές, δασκάλους, γονείς, γειτονικά σχολεία)

51 αισθητική καλλιέργεια-ιστορική γνώση  Τα παιδιά δημιουργούν μια «γωνιά μουσείου» ιστορίας της αρχαίας τεχνολογίας και εκθέτουν το υλικό που έχουν συλλέξει(φωτογραφίες,σχέδια, αποκόμματα εφημερίδων,περιοδικών εξώφυλλα σχετικών βιβλίων,σχετικά διαδικτυακά άρθρα κ.α.) Επίσης το υλικό που έφτιαξαν μόνοι τους όπως αναπλάσεις εκθεμάτων, τεχνολογικές κατασκευές,ζωγραφιές,κολάζ έργα από πηλό και ζυμάρι  η παραπάνω «γωνιά του μουσείου» μπορεί να φτιαχτεί σε ένα χώρο του σχολείου έτσι ώστε να είναι επισκέψιμη από όλα τα παιδιά του σχολείου τους δασκάλους και τους γονείς των παιδιών.  Τα παιδιά δημιουργούν μια «γωνιά μουσείου» ιστορίας της αρχαίας τεχνολογίας και εκθέτουν το υλικό που έχουν συλλέξει(φωτογραφίες,σχέδια, αποκόμματα εφημερίδων,περιοδικών εξώφυλλα σχετικών βιβλίων,σχετικά διαδικτυακά άρθρα κ.α.) Επίσης το υλικό που έφτιαξαν μόνοι τους όπως αναπλάσεις εκθεμάτων, τεχνολογικές κατασκευές,ζωγραφιές,κολάζ έργα από πηλό και ζυμάρι  η παραπάνω «γωνιά του μουσείου» μπορεί να φτιαχτεί σε ένα χώρο του σχολείου έτσι ώστε να είναι επισκέψιμη από όλα τα παιδιά του σχολείου τους δασκάλους και τους γονείς των παιδιών.

52 • Γράφουν ένα γράμμα ή προς το μουσείο με εντυπώσεις- προτάσεις- ευχαριστίες των παιδιών προς τους υπευθύνους του προγράμματος μουσειακής αγωγής •γράφουν στην ιστοσελίδα του σχολείου για την επίσκεψη τους στο μουσείο και «ανεβάζουν» φωτογραφικό υλικό •Στο τέλος της χρονιάς μπορεί η όλη δουλειά της τάξης να παρουσιαστεί σε μορφή βιβλίου ή/και σε CD. • Επισκέπτονται το διαδικτυακό τόπο του Υπουργείου Πολιτισμού ΟΔΥΣΣΕΥΣ (http://odysseus.culture.gr/h/1/gh110.jsp), όπου θα βρούνε το θεματικό κατάλογο των ελληνικών μουσείων • Γράφουν ένα γράμμα ή προς το μουσείο με εντυπώσεις- προτάσεις- ευχαριστίες των παιδιών προς τους υπευθύνους του προγράμματος μουσειακής αγωγής •γράφουν στην ιστοσελίδα του σχολείου για την επίσκεψη τους στο μουσείο και «ανεβάζουν» φωτογραφικό υλικό •Στο τέλος της χρονιάς μπορεί η όλη δουλειά της τάξης να παρουσιαστεί σε μορφή βιβλίου ή/και σε CD. • Επισκέπτονται το διαδικτυακό τόπο του Υπουργείου Πολιτισμού ΟΔΥΣΣΕΥΣ (http://odysseus.culture.gr/h/1/gh110.jsp), όπου θα βρούνε το θεματικό κατάλογο των ελληνικών μουσείων ανάπτυξη δεξιοτήτων στη χρήση H/Y-καλλιέργεια γραπτού λόγου

53 Αξιολόγηση της επίσκεψης Το αναπτυξιακό πρόγραμμα ολοκληρώνεται με την αξιολόγησή του. •γίνεται συζήτηση για τα οφέλη που αποκόμισαν τα παιδιά από το πρόγραμμα, • διαπιστώνονται οι στάσεις και γνώσεις που αποκτήθηκαν • εξετάζουμε αν οι στόχοι που τέθηκαν στην αρχή του προγράμματος επιτεύχθηκαν. Το αναπτυξιακό πρόγραμμα ολοκληρώνεται με την αξιολόγησή του. •γίνεται συζήτηση για τα οφέλη που αποκόμισαν τα παιδιά από το πρόγραμμα, • διαπιστώνονται οι στάσεις και γνώσεις που αποκτήθηκαν • εξετάζουμε αν οι στόχοι που τέθηκαν στην αρχή του προγράμματος επιτεύχθηκαν.

54 Αντιπροσωπευτικά δείγματα εικόνων των αρχαιοελληνικών ομοιότυπων/αναπλάσεων του μουσείου αρχαίας ελληνικής τεχνολογίας ΤΜΘ «ΝΟΗΣΙΣ» Παράρτημα

55 Υδραυλικός τηλέγραφος του Αινεία Ηλιακό ρολόι των Φιλίππων magepages/arxaia17.htm

56 Αντλία ύδατος (κοχλίας) του Αρχιμήδη Μηχανή άρδευσης ύδατος από μία χαμηλή στάθμη σε υψηλότερη. Χρησίμευε στην άρδευση αγρών, καθώς και στην άντληση υδάτων από τα βάθη πλοίου.

57 «Τριήρης», 5ος αιώνας π.Χ.

58 Ατμοκίνητη σφαίρα του «Αιόλου» από τον Ήρωνα Η αιολόσφαιρα του Ήρωνα αξιοποιεί την πίεση του ατμού κα ι την μετατρέπει σε κινητήρια περιστροφική δύναμη. Ατή η διεργασία αποτελεί πρόδρομο της ατμομηχανής. ancientgreektech.e-paideia.net/default.aspx?p

59 Εσωτερική διάταξη μηχανισμών του αυτομάτου θεάτρου του Ήρωνα ο πρόγονος της τηλεόρασης και του κινηματογράφου,με τηλεχειρισμό...

60 Αποτελείται από δύο όμοιους κυλίνδρους που φέρουν έμβολα, τα οποία με τη βοήθεια μοχλού κινούνται παλινδρομικά και σε αντίθετη κατεύθυνση. Η κίνηση αυτή δημιουργεί κενά αέρος και αναρρόφηση του νερού. Τα ανοίγματα φράσσονται με κατάλληλες βαλβίδες έτσι ώστε το νερό που αναρροφείται να εξωθείται στη συνέχεια προς την έξοδο που βρίσκεται ψηλότερα από την επιφάνεια της άντλησης. ΑΝΤΛΙΑ ΚΤΗΣΙΒΙΟΥ

61 ΑΝΥΨΩΤΙΚΗ ΜΗΧΑΝΗ ΗΡΩΝΟΣ (ΔΙΚΟΛΟΣ) Ομοίωμα μηχανισμού για την ανύψωση δομικών υλικών. Αποτελείται από μία ξύλινη γέφυρα σχήματος Π και δύο τροχαλίες, μία κινητή και μία σταθερή.

62 ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΑΝΤΙΚΥΘΗΡΩΝ

63 Ομοίωμα ενός από τους πλέον σύνθετους μηχανισμούς που διασώθηκαν από την αρχαία Ελλάδα Αποτελείται από 32 (τουλάχιστον) γρανάζια, διαφόρων μεγεθών, τα οποία έμπαιναν σε κίνηση ταυτόχρονα από μία χειρολαβή Η επιστημονική και ιστορική αξία του οργάνου είναι τεράστια, αφού όμοιό του δεν έχει βρεθεί αλλού. ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΑΝΤΙΚΥΘΗΡΩΝ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΑΝΤΙΚΥΘΗΡΩΝ

64 Αυτόματες πύλες ναού του Ήρωνα Ο Ήρων αξιοποιεί σ’ αυτό το μηχανισμό τη διαστολή του θερμαινόμενου αέρα κάτω από το βωμό. Με την πίεση του αέρα μεταφέρει υγρό από ένα σταθερό σε ένα κινητό δοχείο και στη συνέχεια χρησιμοποιεί σύστημα τροχαλιών και αντίβαρων για την περιστροφή των πυλών του ναού.

65 Υδραυλις Η Υδραυλις προέκυψε από το συνδυασμό ενός μουσικού οργάνου με σειρά αυλών (σύριγγες) με τη νέα τεχνική που εξασφάλιζε με υδραυλικό τρόπο σταθερή πίεση αέρα. es/arxaia17.htm

66 Υδραυλικό ρολόι Κτησίβιου, «Υδραυλίδα» Το υδραυλικό ρολόι του Κτησίβιου (3ος αι. π.Χ.) αποτελείται από συνδυασμό δοχείων, εφοδιασμένων με ρυθμιζόμενους ελεγκτές ροής του ύδατος, έτσι ώστε να επιτυγχάνεται η επιθυμητή ανύψωση του πλωτήρα στο τελευταίο δοχείο. Ανυψωτική μηχανή νερού Περαχώρας

67  Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα και οι δραστηριότητες που προεγράφησαν αφορούν παιδιά της Ε΄,ΣΤ΄ τάξης της δημοτικής εκπαίδευση  Το πρόγραμμα που προηγήθηκε είναι μία προσωπική πρόταση δεδομένου ότι το ΤΜΘ έχει αναπτύξει πλούσια και ιδιαίτερα ενδιαφέροντα προγράμματα παρ αυτά δεν υπάρχει ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα για την έκθεση αρχαίας ελληνικής τεχνολογίας.  Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα και οι δραστηριότητες που προεγράφησαν αφορούν παιδιά της Ε΄,ΣΤ΄ τάξης της δημοτικής εκπαίδευση  Το πρόγραμμα που προηγήθηκε είναι μία προσωπική πρόταση δεδομένου ότι το ΤΜΘ έχει αναπτύξει πλούσια και ιδιαίτερα ενδιαφέροντα προγράμματα παρ αυτά δεν υπάρχει ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα για την έκθεση αρχαίας ελληνικής τεχνολογίας.

68 ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ: -Το Εκθετήριο Τεχνολογίας Μεταφορών Το Τεχνοπάρκο, ένα χώρο διάδρασης, όπου ο επισκέπτης συμμετέχει ενεργά, πρωταγωνιστεί και μαθαίνει διασκεδάζοντας Το εκθετήριο Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας Κοσμοθέατρο, κινηματογράφο γιγαντοοθόνης όπου γίνεται η παρουσίαση επιστημονικών και περιβαλλοντικών ταινιών σε 3 διαστάσεις Ψηφιακό Πλανητάριο, όπου γίνεται αναπαράσταση αστρονομικών και φυσικών φαινομένων, με χρήση εξειδικευμένου τεχνικού εξοπλισμού ψηφιακών προβολών Προσομοιωτή Εικονικής Πραγματικότητας, όπου γίνεται δυναμική προσομοίωση διαφόρων καταστάσεων π.χ. ενός ταξιδιού στο Διάστημα ή στον βυθό του Ωκεανού. Εστία Δημιουργικότητας και Καινοτομίας, για καινοτομικές εκπαιδευτικές δραστηριότητες, με ομάδες μαθητών, αλλά και απλούς επισκέπτες. Show Point, κινητό Αμφιθέατρο Επιδείξεων και Πειραμάτων, όπου παρουσιάζονται εντυπωσιακά πειράματα των θετικών επιστημών. Τεχνικά Εργαστήρια, τα οποία παρέχουν την αναγκαία τεχνική υποστήριξη για την επισκευή και συντήρηση εκθεμάτων Συνεδριακό κέντρο-Χώρο Περιοδικών Εκθέσεων- Βιβλιοθήκη-Χώρους Εστίασης και Αναψυχής. Χώρους Πώλησης Επιστημονικών ειδών, Βιβλίων και Ενθυμημάτων ΟΙ ΚΥΡΙΕΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΤΜΘ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΟΥΝ:

69 Ορισμένες από τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες του ΤΜΘ «Η Επιστήμη στην κουζίνα σας» Γνωρίστε τους νόμους της Φυσικής και της Χημείας με τον πιο «νόστιμο» τρόπο «Η Επιστήμη στην κουζίνα σας» Γνωρίστε τους νόμους της Φυσικής και της Χημείας με τον πιο «νόστιμο» τρόπο Κινηματογραφικό Αφιέρωμα Κινηματογραφικό Αφιέρωμα «Science Fiction: Φαντασία ή Επιστήμη ; δεύτερη χρονιά στο πολιτιστικό τμήμα της ΜΑΘΗΤΙΑΔΑΣ με πρόγραμμα διαδραστικών πειραμάτων Φυσικής

70

71 εκκίνηση video εκκίνηση video ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΑΝΤΙΚΥΘΗΡΩΝ Υπουργείο δια βίου μαθησης και θρησκευμάτων ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΑΝΤΙΚΥΘΗΡΩΝ Υπουργείο δια βίου μαθησης και θρησκευμάτων

72 ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ  Καλεσοπούλου, Δ. (2000): “Εκπαιδευτικά προγράμματα στο μουσείο. Πώς το μουσείο γίνεται σχολείο. Η περίπτωση του μουσείου τέχνης”. Ανοιχτό Σχολείο  Ντολιοπόυλου, Έλ. (2005) Αθήνα :«Σύγχρονες Τάσεις της Προσχολικής Αγωγής» Εκδόσεις : Τυπωθήτω-Δαρδάνος σελ.:  Ρεπούση Μαρ., Ανδρεάδου Χ.,Πουταχίδης Α.,Τσιβάς Αρμ. (2008) «Στα νεότερα και σύγχρονα χρόνια» Ιστορία για την ΣΤ΄δημοτικού β΄εκδ. βιβλίο δασκάλου σελ 16-18,23 Εκδόσεις :βιβλιόραμμα  Σδρόγος, Σ. (2002): “Πριν και μετά την επίσκεψη στο μουσείο. Παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου σύμφωνα με τη διδασκαλία της λειτουργικής χρήσης της γλώσσας”. Ανοιχτό Σχολείο σελ :8-11

73 ΔΙΑΔΥΚΤΙΑΚΕΣ ΠΗΓΕΣ  Τεχνικό Μουσείο Θεσσαλονίκης  Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ:www.tf.auth.gr/teloglion  Ελληνικό παιδικό μουσείο:http://www.hcm.gr  Εκπαιδευτικά προγράμματα για σχολικές ομάδες Μουσείο Μπενάκη:http://www.benaki.gr  Περιοδικό Αρχαιολογία :  Ελλάδα και Τεχνολογία :ancientgreektech.e-paideia.net/default.aspx  Αρχαία Ελληνική Τεχνολογίαhttp://  Ιστορία της Τεχνολογίας Φραγκόπουλος Στυλιανός  Ριζοσπάστης «επτά μέρες μαζί» Αρχαία ελληνική τεχνολογία  Καθημερινή «επτά μέρες» Αρχαία ελληνική τεχνολογία wwk.kathimerini.gr/kath/7days/1998/01/ pdf  Κοτσάνας Κώστας :www.kotsanas.com  Μηχανισμός Αντικυθήρων -Υπουργείο παιδείας και δια βίου μάθησης-

74 ΤΕΛΟΣ


Κατέβασμα ppt "ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΘΕΜΑ:ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΤΜΘ «ΝΟΗΣΙΣ» ΜΑΘΗΜΑ: ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google