Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Πανεπιστήμιο Αθηνών Παιδαγωγικό Τμήμα Δ.Ε. Εργαστήριο Φυσικών Επιστημών, Τεχνολογίας και Περιβάλλοντος Τεχνολογίας και Περιβάλλοντος Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Πανεπιστήμιο Αθηνών Παιδαγωγικό Τμήμα Δ.Ε. Εργαστήριο Φυσικών Επιστημών, Τεχνολογίας και Περιβάλλοντος Τεχνολογίας και Περιβάλλοντος Πανεπιστήμιο Αθηνών."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Πανεπιστήμιο Αθηνών Παιδαγωγικό Τμήμα Δ.Ε. Εργαστήριο Φυσικών Επιστημών, Τεχνολογίας και Περιβάλλοντος Τεχνολογίας και Περιβάλλοντος Πανεπιστήμιο Αθηνών Παιδαγωγικό Τμήμα Δ.Ε. Εργαστήριο Φυσικών Επιστημών, Τεχνολογίας και Περιβάλλοντος Τεχνολογίας και Περιβάλλοντος Καθηγ. Γεώργιος Θεοφ. Καλκάνης Δρ Σοφία Στράγκα, Δρ Ματθαίος Πατρινόπουλος, Δρ Δέσποινα Ιμβριώτη Δρ Εμμανουήλ Αποστολάκης, Υπ. Δρ Κοσμάς Δενδρινός, Υπ. Δρ Σαράντος Οικονομίδης, Υπ. Δρ Ουρανία Γκικοπούλου

2 Ενότητες Τάξη Ε΄ Ενότητες Τάξη Ε΄ ΦΥΤΑ ΖΩΑ ΑΕΡΑΣ ΝΕΡΟ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΔΥΝΑΜΗ-ΠΙΕΣΗ ΥΛΙΚΑ ΣΩΜΑΤΑ ΜΙΓΜΑΤΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΘΕΡΜΟΤΗΤΑ ΜΗΧΑΝΙΚΗ ΠΕΠΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΗΛΕΚΤΡΙΣΜΟΣ ΦΩΣ ΗΧΟΣ ΦΥΤΑ ΖΩΑ ΑΕΡΑΣ ΝΕΡΟ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ (Στ΄)

3 Ενότητες Τάξη Στ΄ Ενότητες Τάξη Στ΄ ΘΕΡΜΟΤΗΤΑ ΕΜΒΙΑ - ΑΒΙΑ ΦΥΤΑ ΖΩΑ ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΗΛΕΚΤΡΟΜΑΓΝΗΤΙΣΜΟΣ ΜΕΤΑΔΟΤΙΚΕΣ ΑΣΘΕΝΕΙΕΣ ΑΝΑΠΑΡΑΓΩΓΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΑΝΑΠΝΕΥΣΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΦΩΣ ΗΧΟΣ ΜΥΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ - ΘΕΡΜΟΤΗΤΑ ΣΤΕΡΕΑ – ΥΓΡΑ - ΑΕΡΙΑ ΜΙΓΜΑΤΑ ΟΞΕΑ – ΒΑΣΕΙΣ - ΑΛΑΤΑ ΗΛΕΚΤΡΙΣΜΟΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΔΙΑΣΤΗΜΑ ΗΧΟΣ ΜΥΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΣΤΕΡΕΑ – ΥΓΡΑ - ΑΕΡΙΑ ΜΙΓΜΑΤΑ ΔΙΑΣΤΗΜΑ (Ε΄) (Ε΄+) (Ε+) (Ε΄)

4 ΒΙΒΛΙΟ ΔΑΣΚΑΛΟΥΤΕΤΡΑΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΩΝΒΙΒΛΙΟ ΜΑΘΗΤΗ

5

6 Η Συστημική Ανάλυση / Συσχέτιση και Η Διαθεματικότητα

7 Πειραματική διαδικασία i. εκτέλεση πειράματος σε ομάδες ii. προετοιμασία (συγκέντρωση υλικών) iii. ερευνητική προσέγγιση (παρατηρώ – συμπεραίνω, το λάθος) iv. πείραμα επίδειξης (μαθητές σε ρόλο βοηθού) v. καταγραφή παρατηρήσεων i. εκτέλεση πειράματος σε ομάδες ii. προετοιμασία (συγκέντρωση υλικών) iii. ερευνητική προσέγγιση (παρατηρώ – συμπεραίνω, το λάθος) iv. πείραμα επίδειξης (μαθητές σε ρόλο βοηθού) v. καταγραφή παρατηρήσεων

8 Πρότυπο μικρόκοσμου • ερμηνευτική προσέγγιση • ενοποιητική και συνεκτική θεώρηση του κόσμου • δομή, αλληλεπιδράσεις και κινήσεις σωματιδίων • μοντέλα οπτικοποίησης (συμβάσεις) • ερμηνευτική προσέγγιση • ενοποιητική και συνεκτική θεώρηση του κόσμου • δομή, αλληλεπιδράσεις και κινήσεις σωματιδίων • μοντέλα οπτικοποίησης (συμβάσεις)

9 Δειγματικές οθόνες από πρόγραμμα οπτικοποιήσης των φαινομένων του μικρόκοσμου

10 ΒΙΒΛΙΟ ΜΑΘΗΤΗΤΕΤΡΑΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΩΝΒΙΒΛΙΟ ΔΑΣΚΑΛΟΥ Τα νέα τεύχη

11 Εισαγωγικό ερέθισμα Πειραματική αντιμετώπιση Διατύπωση υποθέσεων Τετράδιο Εργασιών («Φύλλα Εργασίας»)

12 Τετράδιο Εργασιών («Φύλλα Εργασίας») Εξαγωγή συμπεράσματος Εφαρμογές

13 Βιβλίο Μαθητή μικροΕρμηνεία Γενίκευση

14 Βιβλίο Μαθητή Συσχέτιση Εμπέδωση

15

16 Διαθεματικό υποστηρικτικό υλικό: Βιβλίο μαθητή •Στοιχεία από την ιστορία των επιστημών •Ερεθίσματα από την ελληνική και παγκόσμια ιστορία •Λογοτεχνικά αποσπάσματα •Μύθοι σχετικοί με τα φαινόμενα που μελετήθηκαν •Οδηγίες για περαιτέρω πειραματισμό και κατασκευές •Διδακτικά παιχνίδια

17 Βιβλίο μαθητή («αναφοράς») Στοιχεία από την ιστορία των επιστημών

18 Βιβλίο μαθητή Ερεθίσματα από την ελληνική και την παγκόσμια ιστορία

19 Βιβλίο μαθητή Γλωσσικές αναφορές – λογοτεχνικά αποσπάσματα

20 Βιβλίο μαθητή Μύθοι σχετικοί με τα φαινόμενα που μελετήθηκαν

21 Βιβλίο μαθητή Μικρόκοσμος

22 Βιβλίο μαθητή Μικρόκοσμος

23 Βιβλίο μαθητή Oδηγίες για περαιτέρω πειραματισμό και κατασκευές

24 Βιβλίο μαθητή Γλωσσάρι – Με μια ματιά

25 Βιβλίο δασκάλου Συνοπτική και αναλυτική παρουσίαση κεφαλαίου

26 Βιβλίο δασκάλου Διδακτικοί στόχοι Αναλυτικές διδακτικές κατευθύνσεις Διάρκεια ενότητας Λεξιλόγιο Όργανα & υλικά Ενδεικτικές απαντήσεις

27 ΑξιολόγησηΑξιολόγηση • πειραματικές δεξιότητες • περιγραφή και παρατηρήσεις πειράματος • συμπεράσματα και ερμηνεία πειραμάτων • σύνδεση με καθημερινή ζωή • πειραματικές δεξιότητες • περιγραφή και παρατηρήσεις πειράματος • συμπεράσματα και ερμηνεία πειραμάτων • σύνδεση με καθημερινή ζωή

28 Πανεπιστήμιο Αθηνών Παιδαγωγικό Τμήμα Δ.Ε. Εργαστήριο Φυσικών Επιστημών, Τεχνολογίας και Περιβάλλοντος Ναβαρίνου 13 α τηλ Ελληνογερμανική Αγωγή τηλ Παιδαγωγικό Ινστιτούτο

29 Για επιμορφωτικό υλικό / λογισμικό στη διεύθυνση: Θα βρείτε: Περιγραφή των νέων βιβλίων “ΦΥΣΙΚΑ – Ερευνώ και Ανακαλύπτω” ενδεικτικές Μεθοδολογικές Οδηγίες, Συστημικές / Διαθεματικές Συσχετίσεις, Προσομοιώσεις / Οπτικοποιήσεις μικροΚόσμου, Προτάσεις Επιλογής / Προγραμματισμού Θεματικών Ενοτήτων και Προετοιμασία / Χρονικό Καταμερισμό της Εκπαιδευτικής Διαδικασίας / Πειραματικές Πρακτικές και -κυρίως- Παραδείγματα Εφαρμογής / Δειγματική Παρουσίαση της Εκπαιδευτικής Διαδικασίας για τη βέλτιστη αξιοποίηση των νέων βιβλίων από τους εκπαιδευτικούς

30

31 Οδηγίες για τους επιμορφωτές / Σχόλια για τις διαφάνειες Διαφάνεια 1 Διαφάνεια 2 – 3 •Το περιεχόμενο των βιβλίων ακολουθεί πιστά τις οδηγίες του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών. Υπάρχει παρόλα αυτά δυνατότητα αλλαγής της σειράς με την οποία θα διδαχθούν τα κεφάλαια από τον εκπαιδευτικό ή και επιλογής των θεματικών ενοτήτων με κριτήριο την εξοικείωση των μαθητών στα βήματα του μεθοδολογικού εκπαιδευτικού προτύπου (και) όχι απαραίτητα την εξάντληση των θεματικών ενοτήτων του αναλυτικού προγράμματος. Διαφάνεια 4 •Βιβλίο Δασκάλου: Έχει αφαιρεθεί το παράρτημα ΙΙ «Αναφορά στο μικρόκοσμο», το οποίο έχει κατά μέρη εισαχθεί στο Βιβλίο Μαθητή. •Τετράδιο Εργασιών: Περιλαμβάνει τα φύλλα εργασίας που καλείται ο μαθητής να ακολουθήσει κατά την πειραματική διαδικασία, βασισμένα στην επιστημονική μεθοδολογία, και εργασίες για το σπίτι. •Βιβλίο Μαθητή: Περιλαμβάνει διαθεματικές πληροφορίες και το ένθετο «Με μια ματιά». •Δεν περιλαμβάνονται στο διδακτικό πακέτο του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Φύλλα Αξιολόγησης. Διαφάνεια 5

32 Διαφάνεια 6 •Το διαθεματικό περιεχόμενο από το Βιβλίο Μαθητή προτείνεται να χρησιμοποιείται κατά το βήμα της γενίκευσης / εμπέδωσης. Οι υποθέσεις, τα πειράματα και τα συμπεράσματα έχουν επιστημοκεντρικό χαρακτήρα. Διαφάνεια 7 •i. Προτείνονται πολλές και ολιγομελείς ομάδες (αρχικά σε επίπεδο δυάδας) •ii. Τα απλά υλικά μπορούν να συγκεντρωθούν είτε στην αρχή της χρονιάς είτε στην αρχή κάθε κεφαλαίου. •iii. Προτείνεται να διακρίνεται το επίπεδο παρατήρησης του πειράματος από το επίπεδο ερμηνείας και συμπεράσματος. Το λάθος / σφάλμα είναι εγγενές στην πειραματική διαδικασία το εκμεταλλευόμαστε διδακτικά, συνίσταται ο εκπαιδευτικός να έχει εκτελέσει το πείραμα ο ίδιος με τα ίδια υλικά πριν από τη διδασκαλία στην τάξη. •iv. Πειράματα επίδειξης προτείνονται να γίνονται στις περιπτώσεις που η πειραματική διαδικασία είναι πολύ απλή και δεν προσφέρεται για ανάπτυξη πειραματικών δεξιοτήτων, τα υλικά δεν μπορούν να υπάρχουν σε πολλαπλότητα στην τάξη, η διαδικασία ενέχει κάποιο κίνδυνο για τους μαθητές (π.χ. βρασμός νερού). Και σε αυτές τις περιπτώσεις καλούνται μαθητές ως βοηθοί. •v. Προτείνεται οι παρατηρήσεις να καταγράφονται σε πρόχειρο τετράδιο από ένα μέλος κάθε ομάδας μαθητών. Οι μαθητές καταγράφουν ακριβώς ό,τι παρατηρούν. Μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων στην τάξη, καταγράφονται τυχόν επισημάνσεις ώστε σε περίπτωση επανάληψης του πειράματος να το επαναλάβουν επιτυχώς οι μαθητές που δεν το «πέτυχαν» την πρώτη φορά.

33 Διαφάνεια •Το μοντέλο του μικρόκοσμου χρησιμοποιείται για τις ερμηνείες των φυσικών διαδικασιών που περιλαμβάνει το κάθε κεφάλαιο. Καθώς το ίδιο μοντέλο χρησιμοποιείται σε όλα τα κεφάλαια, προβάλλεται η ενοποιητική και συνεκτική θεώρηση του κόσμου. Τα σχετικά κείμενα περιλαμβάνονται στο διαθεματικό υλικό του Βιβλίου του Μαθητή. Οι απεικονίσεις του μικρόκοσμου στο βιβλίο εξυπηρετούν στην παρουσίασή του αρκεί να επισημαίνονται οι συμβάσεις που κάθε φορά έχουν γίνει (π.χ. τα μοντέλα μορίων είναι μεγαλύτερα από τα πραγματικά μόρια). Διαφάνεια 10 – 26 •Στις διαφάνειες αυτές γίνεται μια σύντομη παρουσίαση των καινούριων βιβλίων με ιδιαίτερη έμφαση στο βιβλίο του μαθητή που έχει ρόλο βιβλίου αναφοράς και που θα πρέπει να παραμένει στο σχολείο ώστε να αποφύγουμε φαινόμενα «εξαναγκασμού» των μαθητών σε στείρα απομνημόνευση των κειμένων που συμπεριλαμβάνονται και να χρησιμοποιούνται ως πηγές διαθεματικής πληροφορίας σύμφωνα νε τα επιλογές του εκπαιδευτικού της τάξης ή τα ενδιαφέροντα των μαθητών.

34 Συνήθεις ερωτήσεις / απορίες Πώς θα προλάβουμε να καλύψουμε την ύλη; •Δεν απαιτείται να διδαχθεί η ύλη στο σύνολό της, αλλά οι ενότητες των κεφαλαίων που θα διδαχθούν να ακολουθούν την προτεινόμενη μεθοδολογία και να πραγματοποιούνται τα πειράματα από τους μαθητές. Οι σχολικοί σύμβουλοι έχουν ενημερωθεί και δεν θα απαιτήσουν την κάλυψη όλης της ύλης. Τι καταγράφουν οι μαθητές μόνοι και τι υπαγορεύουμε; •Καταγράφουν τις παρατηρήσεις των πειραμάτων ελεύθερα, καθοδηγούνται από τον εκπαιδευτικό στη διατύπωση του συμπεράσματος. Πώς χρησιμοποιούνται τα δύο τεύχη; •Από το Βιβλίο Μαθητή αναζητείται το υλικό για γενίκευση / εμπέδωση. Από το Τετράδιο Μαθητή ακολουθούνται οι οδηγίες για τα πειράματα, καταγράφουν οι μαθητές παρατηρήσεις και συμπεράσματα και δίνονται εργασίες για το σπίτι. Πώς γίνεται η αξιολόγηση; •Δεν περιλαμβάνονται στο διδακτικό πακέτο Φύλλα Αξιολόγησης. Ο εκπαιδευτικός διαμορφώνει δικά του τεστ αξιολόγησης με βάση το επαναληπτικό υλικό «Με μια ματιά» που περιλαμβάνεται στο Βιβλίο Μαθητή.

35 Γιατί άλλαξε η σειρά των κεφαλαίων; •Οφείλεται στο νέο ΔΕΠΠΣ Γιατί αφαιρέθηκαν κάποια κεφάλαια; •Οφείλεται στο νέο ΔΕΠΠΣ Θα εισαχθεί και στην Στ’ τάξη το νέο βιβλίο; •Η συγγραφική ομάδα έχει προτείνει οι μαθητές της Στ’ τάξης για το σχολικό έτος να διδαχθούν με βάση το προηγούμενο σχολικό βιβλίο. Δίνουμε εργασίες για το σπίτι; •Προτείνεται οι «Εργασίες για το σπίτι» από το Τετράδιο Εργασιών να συμπληρώνονται στην τάξη. Θα υπάρχει εκπαιδευτικό λογισμικό; •Ναι, όμως δεν θα παραδοθεί στα σχολεία για το σχολικό έτος Πώς αλλιώς οπτικοποιείται το μοντέλο του μικρόκοσμου; •Στην περίπτωση που δεν υπάρχουν προσομοιώσεις / οπτικοποιήσεις του μοντέλου σε Η/Υ, προτείνεται το βιωματικό παιχνίδι. Ωστόσο, και στην ιστοσελίδα διατίθεται εκπαιδευτικό λογισμικό με προσομοιώσεις του μοντέλου του μικρόκοσμου.http://micro-kosmos.uoa.gr


Κατέβασμα ppt "Πανεπιστήμιο Αθηνών Παιδαγωγικό Τμήμα Δ.Ε. Εργαστήριο Φυσικών Επιστημών, Τεχνολογίας και Περιβάλλοντος Τεχνολογίας και Περιβάλλοντος Πανεπιστήμιο Αθηνών."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google