Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΕΡΓΑΣΙΑ PROJECT Με θέμα : Το Facebook είναι εθιστικό ; Έφηβοι και Internet Café Επιμέλεια : ΟΜΑΔΑ Γ΄ Αναστασία Καποδίστρια, Δώρα Σουμελίδη, Μαρούσα Στούπακη,

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΕΡΓΑΣΙΑ PROJECT Με θέμα : Το Facebook είναι εθιστικό ; Έφηβοι και Internet Café Επιμέλεια : ΟΜΑΔΑ Γ΄ Αναστασία Καποδίστρια, Δώρα Σουμελίδη, Μαρούσα Στούπακη,"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΕΡΓΑΣΙΑ PROJECT Με θέμα : Το Facebook είναι εθιστικό ; Έφηβοι και Internet Café Επιμέλεια : ΟΜΑΔΑ Γ΄ Αναστασία Καποδίστρια, Δώρα Σουμελίδη, Μαρούσα Στούπακη, Χριστίνα Τσιρακίδου

2  Facebook: Γιατί εθιζόμαστε σε αυτό ;  Ποιοι παράγοντες οδηγούν στον εθισμό ;  F.A.D.(Facebook Addiction Disorder)  5 Συμπτώματα που δηλώνουν τον εθισμό  Εξομολόγηση μιας Εξαρτημένης ( Γράμμα της Amelie Law)  Τρόποι απεξάρτησης από το Facebook  Internet Café: Μια νέα εμμονή των εφήβων  Συνέντευξη με τον κ. Κορμά από το Κέντρο Εφηβικής Υγείας του ‘’ ΠΑΙΔΩΝ ’’  Παρουσίαση Έρευνας ( Διαγράμματα )  Γενικό Συμπέρασμα ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

3 Ένα βίντεο που μας παρουσιάζει το μέγεθος του εθισμού στο Facebook σε ολόκληρο τον κόσμο. THE WORLD IS OBSESSED WITH FACEBOOK

4 FACEBOOK: ΓΙΑΤΙ ΕΘΙΖΟΜΑΣΤΕ Σ ’ ΑΥΤΟ ; • Είναι πλέον αντιληπτό ότι οι άνθρωποι αναλώνουν όλο και περισσότερο χρόνο της ημερήσιας δραστηριότητάς τους στο facebook χωρίς να δίνουν πραγματική σημασία σε ότι συμβαίνει γύρω τους. • Αυτό έχει ως συνέπεια την σταδιακή εξάρτηση και προσκόλλησή μας σε αυτό. Ωστόσο θα πρέπει να αναρωτηθούμε γιατί συμβαίνει αυτό ; Ποια τελικά είναι η βαθύτερη αιτία αυτού του φαινομένου ; Μας ελέγχει ή το ελέγχουμε ; Καταρχήν τόσο σε κοινωνικό όσο και σε εργασιακό και οικονομικό επίπεδο βιώνουμε μια προσωπική ανασφάλεια η οποία στην συνέχεια εξελίσσεται σε αποξένωση. • Δυστυχώς στην σημερινή εποχή, η ύπαρξη υγιών σχέσεων είναι δυσχερής. Πλέον περιορίζονται σε σχέσεις ανάγκης και ιδιοτέλειας δηλαδή κάνουμε παρέα όσους έχουμε να κερδίσουμε κάτι ή από την άλλη σχέσεις βεβιασμένες στις οποίες αναγκαζόμαστε να κάνουμε παρέα με άτομα από το εργασιακό μας περιβάλλον πχ γιατί απλά « πρέπει ». Έτσι λοιπόν το facebook εμφανίζεται σαν μια σανίδα σωτηρίας που μας απαλλάσσει από αυτή την κατάσταση. • Εκεί έχουμε « φίλους » με βάσει τα κοινά μας ενδιαφέροντα, ωστόσο ποια είναι αυτά τα ενδιαφέροντα ; Είναι πράγματι δικές μας επιλογές ή απλώς συμβιβαζόμαστε μ ’ εκείνα που μας επιβάλλει το στενό πλαίσιο επιλογών των δεκάδων εφαρμογών του facebook, βιώνοντας έτσι την ψευδαίσθηση ότι αποτελούν δική μας επιλογή ;

5 • Στο facebook ο αριθμός των φίλων ενός χρήστη υποδηλώνει την αποδοχή του από αυτόν τον πλασματικό κοινωνικό περίγυρο, δηλαδή την επιθυμία κάθε ανθρώπου. Η αποδοχή αυτή γίνεται δίχως να μας κρίνουν μιας και δεν αναπτύσσεται πραγματική προσωπική σχέση, συνεπώς δεν αναπτύσσονται και απαιτήσεις. • Ο λόγος αυτού του φαινομένου είναι το γεγονός ότι ο σύγχρονος άνθρωπος καταπιέζεται από την σύγχρονη τάξη πραγμάτων και δεν μπορεί να είναι παραγωγικός, κάτι που συνδέεται στενά με την ψυχική και σωματική ισορροπία του ανθρώπου. • Ο άνθρωπος αυτός : • είτε εξασκεί κάποιο επάγγελμα που δεν τον εκφράζει, • είτε εξασκεί κάποιο επάγγελμα εντελώς « μηχανικά » εξειδικευμένο • είτε θα είναι άνεργος. • Συνεπώς δεν θα αισθάνεται χρήσιμος και παραγωγικός, κάτι πολύ οδυνηρό για τον ψυχισμό ενός ανθρώπου. Ουσιαστικά το παιχνίδι μεταλλάσσεται σε « εργασία », με καθορισμένες ώρες κι απαιτήσεις που με την εκπλήρωση τους τους κάνουν να αισθάνονται άτομα παραγωγικά, χρήσιμα και εξελίσιμα. Η ικανοποίηση του ανθρώπου από την επιβολή του σε άψυχα πράγματα που ο ίδιος έχει φτιάξει δηλώνει την προσωπική του ευτυχία

6 ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΟΔΗΓΟΥΝ ΣΤΟΝ ΕΘΙΣΜΟ ΣΤΟ FACEBOOK • Σε ότι αφορά τους παράγοντες που οδηγούν στον εθισμό του εφήβου στο Διαδίκτυο, η εξάρτηση μπορεί να είναι το αποτέλεσμα άλλων ψυχικών διαταραχών, όπως • κατάθλιψη, αγχώδεις διαταραχές, διαταραχές προσωπικότητας και κοινωνική φοβία, μεταξύ άλλων. Εξάλλου, το θέμα της « συννοσηρότητας », της ταυτόχρονης διαταραχών ( κατάθλιψη, υπερκινητικότητα ) που έχουν ως αποτέλεσμα τη συγκεκριμένη εξάρτηση είναι ζήτημα που εξετάζεται και στη Μονάδα Εφηβικής Υγείας. • Μάλιστα σε κάποιες από τις περιπτώσεις αυτές μπορεί να χρειαστεί και φαρμακοθεραπεία προκειμένου να αντιμετωπιστούν παράλληλα οι δύο διαταραχές. Ακόμη η συμπεριφορά του εφήβου και η αποκλειστική ενασχόληση τους με το Facebook μπορεί να οδηγήσει σε εθιστικές συμπεριφορές. • Ο ψηφιακός αναλφαβητισμός των γονέων καθώς και οι πιθανές οικογενειακές δυσλειτουργίες ωθούν τους νέους σ ’ αυτό το μέσο κοινωνικής δικτύωσης.

7  FAD ή αλλιώς Facebook Addiction Disorder ονομάζουμε τον εθισμό στην χρήση του Facebook κατά την οποία ο χρήστης είναι ανίκανος να διαχειριστεί το χρόνο ενασχόλησης του στον ιστότοπο, εξελίσσοντας σε καθημερινή ανάγκη. Τα άτομα που είναι εθισμένα στο Facebook αναπτύσσουν το αίσθημα ανοχής δηλαδή βιώνουν την ανάγκη για μεγαλύτερες δόσεις της εθιστικής ουσίας ( στην προκειμένη περίπτωση το Facebook) προς ικανοποίησης τους.  Ως επί των πλείστον, οι χρήστες του Facebook ξεπερνούν τη μια ώρα χρήσης την ημέρα. Συνεπώς η απόδοση τους στην εργασία είναι ανεπαρκής ενώ δεν μπορούν να αφιερώσουν χρόνο σε άλλες ενασχολήσεις όπως το διάβασμα και ο αθλητισμός. Στην περίπτωση που η χρήση διακοπεί, ο χρήστης παρουσιάζει το σύνδρομο στέρησης που εκδηλώνεται με συμπτώματα άγχους και εκνευρισμού. Αναμφίβολα στον καθένα από εμάς θα γεννιέται η απορία για το ποιες κοινωνικές δεξιότητες θα αποκτήσει ένα άτομο που πιθανότατα θα καταλήξει κοινωνικά ευνουχισμένο. F.A.D. (FACEBOOK ADDICTION DISORDER)

8 Επιπλέον άλλη ένδειξη που δηλώνει την εθιστική συμπεριφορά είναι όταν ο χρόνος χρήσης ξεπερνάει το επιθυμητό. Τότε αναφερόμαστε σε κατάχρηση όταν για παράδειγμα ο χρήστης έχει σκοπό να διαθέσει μισή ώρα και καταλήγει άγρυπνος μέχρι το πρωί – επομένως την επόμενη μέρα να μην λειτουργεί σωτά σ ’ όλα τα επίπεδα. Τέλος η πιο σημαντική ένδειξη εθισμού είναι όταν το εξαρτημένο άτομο από το Facebook έχει πλήρη επίγνωση της ζημίας που του προξενεί ο εθισμός του δίχως παρόλα αυτά να σταματά την χρήση. Πιθανότατα το Facebook έχει εξελιχθεί στο μεγαλύτερο μέσο εθισμού του 21 ου αιώνα. Όσα άτομα αντιμετωπίζουν προβλήματα με την διαχείριση του Facebook θα πρέπει να δράσουν τάχιστα προτού εξελιχθεί σε διαταραχή.

9  Ανοχή : Περιγράφει απόλυτα την συμπεριφορά ενός ατόμου εθισμένου στο Facebook. Ξοδεύουν ένα μεγάλο μέρος μ αυτήν την ενασχόληση, φτάνοντας στο σημείο να εξαρτώνται απ ’ αυτό ώστε να λάβουν ικανοποίηση. Αυτό έχει αρνητικές επιπτώσεις σε αυτούς τόσο ως προσωπικότητες όσο και στη ζωή τους. Όσον αφορά τον οικογενειακό τους περίγυρο, οι συγγενείς και οι φίλοι πιστεύουν πως έχουν να κάνουν μ ’ έναν εξαρτημένο.  Τα συμπτώματα στέρησης : Γίνονται εμφανή μετά την διακοπή της χρήσης ενώ παρουσιάζεται με συμπτώματα άγχους και εκνευρισμού μιας και το μόνο που σκέφτονται είναι τι συνέβη στον κόσμο του Facebook.  Μείωση των κανονικών κοινωνικών / ψυχαγωγικών δραστηριοτήτων : Κάποιος που πάσχει από FAD θα μειώσει το χρόνο που δαπανά στις εξόδους με τους φίλους του, κάνοντας τον αθλητισμό μόνο και μόνο για να περάσει περισσότερο χρόνο στο Facebook. 5 ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ ΠΟΥ ΔΗΛΩΝΟΥΝ ΕΘΙΣΜΟ ΣΤΟ FACEBOOK

10  Εικονική ημερομηνίες συνάντησης : Είναι προφανές ότι τα πράγματα είναι ακραία, όταν οι πραγματικές ημερομηνίες αντικαθίστανται με εικονικές ημερομηνίες. Δίνουν δηλαδή ραντεβού ορισμένη ώρα στο facebook αντί έξω.  Ψεύτικοι φίλοι : Σε περίπτωση που 8 στους 10 ανθρώπους που εμφανίζονται στο Facebook σελίδα τους είναι τελείως ξένοι, είναι αναμφισβήτητο : ότι έχουν μια σοβαρή περίπτωση της FAD.

11 Αγαπημένο μου facebook ήρθε η ώρα να μάθεις. Ήρθε η ώρα να μάθω κι εγώ. Δεν αρκεί να παθαίνω. Πρέπει και να μαθαίνω. Και μερικές φορές, τι μερικές τις περισσότερες, για να μάθεις πρέπει να πάθεις. Πολλά. Σήμερα έκανα πολλά χιλιόμετρα για να πω σ ’ ένα πολύ αγαπημένο μου πρόσωπο αυτά που θα σου εξομολογηθώ σήμερα. Πολλά να πάω και πολλά να γυρίσω. Πολλά σου λέω. Αυθημερόν. Διότι μερικές φορές, τι μερικές όλες, δεν αρκεί να λες, πρέπει και να κάνεις. Να δείχνεις ότι δεν είσαι από χαρτί, από... πίξελ ή από αέρα κοπανιστό. Το αποτέλεσμα δεν έχει σημασία. Ποτέ δεν έχει. Η ζωή μας είναι γεμάτη από αδιέξοδα, ανεπιτυχείς προσπάθειες και στάχτες ονείρων και επιδιώξεων. Το ζητούμενο είναι η πρόθεση. Η διάθεση. Και η στάση. Η στάση ζωής. Που όταν γίνεται καθιστική δημιουργεί πρόβλημα. Αγαπημένο μου facebook, ήρθε η ώρα να μάθεις. Δεν είμαι εικονική. Δεν είναι άβαταρ. Δεν είμαι περσόνα. Δεν είμαι ένα δημιούργημα που κατασκεύασα για να πονάω λιγότερο, για να προσελκύσω θαυμαστές ή φίλους ή εν δυνάμει αγαπημένους. Είμαι εγώ. Ολόκληρη. Έχω αίμα και σάρκα και φωνή κι έναν ολόκληρο κόσμο εντός μου που πάλλεται και φωνάζει. Και αγαπημένο μου facebook είσαι πολύ μικρό για να με χωρέσεις. Είσαι πολύ μικρό για να γεμίσεις με την ύπαρξή μου τις οθόνες. Όσο χρόνο κι αν σου βάζω υπέροχή μου εικονική πραγματικότητα, όση ενέργεια, είσαι πολύ λιγοστή για μένα. Αγαπημένο μου facebook. Είσαι εθιστικό. Ακραία εθιστικό. Και γω είμαι άρρωστη. Βαριά και βαθιά.

12 Η ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ ΜΙΑΣ ΕΞΑΡΤΗΜΕΝΗΣ Η ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ ΜΙΑΣ ΕΞΑΡΤΗΜΕΝΗΣ (AMELIE LAW) (AMELIE LAW)

13 ΤΡΌΠΟΙ ‘’ ΑΠΕΞΆΡΤΗΣΗΣ ’’ ΑΠΌ ΤΟ FACEBOOK Το πρώτο βήμα είναι να αποδεχθείτε το πρόβλημα. Εάν η οικογένειά σας και οι φίλοι σας ανησυχούν, τότε πιθανότατα να έχουν δίκιο. Εάν μιλάτε στο Facebook με τους φίλους σας περισσότερο από ότι στην πραγματικότητα το πρόβλημα είναι ακόμα σοβαρότερο. Δεχθείτε ότι έχετε εξαρτηθεί και ακολουθήστε μερικές βασικές συμβουλές για να αντιμετωπίσετε το πρόβλημά σας :  Βάλτε χρονικό όριο : Βάλτε κάποιο λογικό χρονικό όριο για το πόσο θα μπορείτε να κάθεστε στον υπολογιστή κάθε μέρα. Χρησιμοποιήστε ένα χρονόμετρο με αντίστροφη μέτρηση. Όταν ο χρόνος τελειώσει, σηκωθείτε από τον υπολογιστή.  Υπάρχει και το τηλέφωνο : Εάν ο μόνος τρόπος επικοινωνίας με τους φίλους σας είναι πλέον το Facebook, έχετε σοβαρό πρόβλημα. Εάν οι φίλοι σας έχουν ξεχάσει την φωνή σας και οι ευχές που τους στέλνετε για " χρόνια πολλά " είναι ένα post στο wall τους, θα πρέπει να λάβετε δραστικά μέτρα. Σταματήστε να επικοινωνείτε μέσω του υπολογιστή, σηκώστε το τηλέφωνο και μιλήστε μαζί τους ! Είναι σίγουρο ότι μετά θα συναντιέστε συχνότερα.  Βγείτε έξω, στον πραγματικό κόσμο : Θυμάστε εκείνο το κίτρινο στρογγυλό πράγμα στον ουρανό ; Αυτό λέγεται ήλιος. Βγείτε έξω και κάντε μια βόλτα. Θα σας κάνει καλό και θα δείτε αμέσως την διαφορά.

14  Δώστε τις σωστές προτεραιότητες στη ζωή σας : Χρησιμοποιήστε τα site αυτά μόνο όταν είναι απαραίτητα για την δουλειά σας ή στο 10 λεπτο διάλλειμα σας. Όταν έχετε δουλειά να κάνετε μην ασχολείστε με το αν η φωτογραφία που έχετε για προφίλ σας παχαίνει. Δώστε προτεραιότητα στην δουλειά σας. Έτσι όχι μόνο θα είστε παραγωγικότεροι, αλλά θα αποκτήσετε και περισσότερη πειθαρχεία.  Μην είστε φυγόπονοι : Αν σκέφτεστε την δουλειά που σας περιμένει και καταφεύγετε στο Facebook για να χαλαρώσετε και να την αποφύγετε, κάνετε μεγάλο λάθος. Τίποτα δεν είναι πιο σημαντικό από την εργασία σας. Τελειώστε αυτό που έχετε να κάνετε και μετά θα έχετε τον χρόνο να κουτσομπολέψετε στο Facebook.  Αφιερώστε χρόνο στην οικογένειά σας και τους φίλους σας : Το πρόβλημα της εξάρτησής σας από τα διάφορα sites όπως το Facebook είναι ένα πρόβλημα το οποίο εκτός από εσάς, αγγίζει έμμεσα και το περιβάλλον σας. Όσο εσείς κοιτάτε φωτογραφίες στο Facebook, η οικογένεια και οι φίλοι σας χάνουν την παρουσία σας. Σηκωθείτε επιτέλους από τον υπολογιστή και ασχοληθείτε με τα άτομα που νοιάζονται για εσάς.

15 Ο ΚΟΣΜΟΣ ΜΑΣ ΔΙΧΩΣ ΤΟ FACEBOOK Ένα βίντεο που παρουσιάζει πως θα ήταν ο κόσμος μας χωρίς την εφεύρεση του Mark Zuckerberg

16 Η ΖΩΗ ΣΤΑ INTERNET CAFE

17 INTERNET CAFÉ: Η ΝΕΑ ΕΦΗΒΙΚΗ ΕΜΜΟΝΗ  Όποιος παρατηρήσει ένα internet café κάποιο απόγευμα, θα διαπιστώσει πως είναι γεμάτο εφήβους διάφορων ηλικιών. Τα internet café αποτελούν τόπο συναναστροφών όπως συνέβαινε παλαιότερα με τα μπιλιαρδάδικα και ηλεκτρονικά παιχνίδια. Αναμφίβολα η συμμετοχή σε εικονικούς χώρους συζητήσεων η περιήγηση στο διαδίκτυο και πολύ πιο εξελιγμένα παιχνίδια που είναι διαθέσιμα στη σημερινή εποχή αποτελούν ενασχολήσεις πιο δημιουργικές από τα ηλεκτρονικά παιχνίδια των περασμένων δεκαετιών.  Παρ ’ όλα αυτά αρκετοί γονείς πιστεύουν πως τα παιδία τους ασχολούνται υπερβολικά πολύ με το internet. Από την μια πλευρά, η ανησυχία των γονέων πηγάζει από το γεγονός ότι οι ίδιοι δεν μπορούν να αντιληφθούν το σύγχρονο εικονικό κόσμο. Οι γονείς είναι ψηφιακά αναλφάβητοι ενώ ακόμα και οι « σχετικοί » δεν μπορούν να κατανοήσουν τις ιστοσελίδες και τα παιχνίδια που επιλέγουν τα παιδιά τους. Με αυτό τον τρόπο περιγράφετε μια άλλη διάσταση του χάσματος των γενεών, ενός θέματος που ανέκαθεν απασχολούσε γονείς και παιδαγωγούς. Συχνά όμως η ανησυχίες των γονέων είναι υπερβολικές.

18  Όμως υπάρχουν αρκετά περιστατικά οπού το πρόβλημα του εθισμού εφήβων στο διαδίκτυο είναι υπαρκτό. Οι γονείς θα πρέπει να έχουν την απαραίτητη ενημέρωση ούτως ώστε να αναγνωρίσουν το πρόβλημα όταν παρουσιαστεί και να βοηθήσουν το παιδί τους. Τα συμπτώματα του εθισμού επικεντρώνονται στην παραμέληση των κοινωνικών δραστηριοτήτων και σχολικών υποχρεώσεων από το παιδί και σε ακραίες περιπτώσεις ακόμα βασικών λειτουργιών όπως ο ύπνος και ατομική υγιεινή.  Σύμφωνα με την ψυχολόγο Αλεξάνδρα Καππάτου από το Κέντρο Υγείας του νοσοκομείου ‘’ ΠΑΙΔΩΝ ’’, ένα παιδί κατά την περίοδο της προεφηβείας, αφενός έχει μεγαλύτερη επίβλεψη από τους γονείς αφετέρου βρίσκει δύσκολη τη συμμετοχή του σε πολύ απαιτητικά και εθιστικά παιχνίδια. Ωστόσο έχει τη δυνατότητα να παίζει με τις ώρες playstation. Αυτή η ενασχόληση του παιδιού μπορεί να υποσκάψει την απόδοση τόσο στο σχολείο όσο και στις κοινωνικές δραστηριότητες.  Παράλληλα θα πρέπει να κατανοήσουμε ότι το βασικό στοιχείο που εμπεριέχεται σ ’ αυτά τα παιχνίδια είναι η βία και απορρόφηση σ ’ έναν φανταστικό κόσμο που τα επηρεάζει ψυχολογικά. Έτσι ενισχύεται η πιθανότητα εθισμού σε ένα άλλο παιχνίδι. Από την ηλικία των 14 – 15 ετών ο έφηβος αρχίζει να ανεξαρτητοποιείται συνεπώς ελέγχεται δυσκολότερα από τους γονείς.

19  Είναι γνωστό ότι τόσο στην Ευρώπη όσο και σε ολόκληρο τον κόσμο παρουσιάζονται φαινόμενα εθιστικής συμπεριφοράς στο Διαδίκτυο. Να προσεγγίζουν τα εξαρτημένα στο διαδίκτυο παιδιά με ηρεμία, χωρίς επικριτική διάθεση και ν ’ ακούν με προθυμία τα όσα τούς λένε, ώστε να εγκατασταθεί ένα αμφίδρομος δίαυλος επικοινωνίας, προτείνει στους γονείς, που εντοπίζουν πρόβλημα εθισμού των παιδιών τους στο διαδίκτυο, ο Κωνσταντίνος Σιώμος, ψυχίατρος παιδιών κι εφήβων και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Μελέτης της Διαταραχής Εθισμού στο Διαδίκτυο. « Η διατήρηση ενός καλού επιπέδου επικοινωνίας στην οικογένεια είναι θεμελιώδους σημασίας για την προστασία του εθισμένου παιδιού στη χρήση του διαδικτύου. Αυτό επιτυγχάνεται με τον καθορισμό των στόχων από την πλευρά των γονέων, την επιλογή της κατάλληλης στιγμής για συζήτηση, η οποία πρέπει να είναι πριν την πλοήγηση στο διαδίκτυο και όχι κατά τη διάρκεια ή στο τέλος της ». Η ΘΕΡΑΠΕΊΑ ΤΟΥ ΕΘΙΣΜΟΎ ΣΤΟ INTERNET

20 Οι γονείς οφείλουν να χρησιμοποιούν επιχειρήματα, να είναι προετοιμασμένοι για την αρνητική στάση του παιδιού και εάν αποτύχουν να σκεφτούν νέους τρόπους επικοινωνίας με τα παιδιά τους, υπογραμμίζει ο ίδιος. « Αν γίνουν αυτά τα βήματα, στις περισσότερες περιπτώσεις δεν διαταράσσεται η επικοινωνία στην οικογένεια. Επίσης, είναι σημαντικό οι γονείς να έχουν κοινή στάση στην αντιμετώπιση του προβλήματος, να δείχνουν στο παιδί τους πόσο νοιάζονται, να βάζουν λογικούς κανόνες στη χρήση του διαδικτύου, η τοποθέτηση του υπολογιστή θα πρέπει να είναι σε κοινό χώρο στο σπίτι για να ελέγχεται το είδος της χρήσης και τέλος πρέπει να ενθαρρύνουν το παιδί να βρει εναλλακτικές δραστηριότητες ». Στις περιπτώσεις, όμως, όπου η χρήση του διαδικτύου δεν ελέγχεται και οι ώρες αυξάνονται, παρ ’ όλο που οι γονείς ακολούθησαν τις παραπάνω οδηγίες, υπάρχουν συνέπειες στη σχολική επίδοση και την οργάνωση της καθημερινότητας και οι οικογενειακές σχέσεις επηρεάζονται αρνητικά, είναι απαραίτητο οι γονείς να απευθυνθούν σε ειδικούς ψυχικής υγείας εξειδικευμένους στον εθισμό στο Διαδίκτυο.

21 ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟΝ ΚΟ. ΚΟΡΜΑ ΑΠΌ ΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΕΦΗΒΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ « ΠΑΙΔΩΝ » 1. Στο Κέντρο Εφηβικής Υγείας « Παίδων », το μεγαλύτερο μέρος των ασθενών είναι αγόρια ή κορίτσια ; Η Μονάδα Εφηβικής Υγείας λειτουργεί ήδη 4 χρόνια. Το 2007, έρευνα παρουσίασε ότι το 80% των εθισμένων στο Διαδίκτυο είναι αγόρια ενώ το 20% αντιστοιχεί στα κορίτσια. Αίτιο αυτής της αύξησης του ποσοστού αποτέλεσε η κυκλοφορία του LineAge. Ωστόσο σε δεύτερη έρευνα που διεξήχθη το 2010, το ποσοστό του εθισμού στο Ίντερνετ είναι Η δημιουργία του Facebook προκάλεσε την άνοδο του ποσοστού των κοριτσιών. 2. Ποιοι παράγοντες οδηγούν σε αυτές τις εθιστικές συμπεριφορές ; Οι παράγοντες που ωθούν σε παρόμοιες συμπεριφορές είναι η συννοσηρότητα δηλαδή η κατάθλιψη ή η υπερκινητικότητα. Η συνεχής και αποκλειστική ενασχόληση του εφήβου προκαλεί το αίσθημα υποχρέωσης απέναντι στο παιχνίδι, οδηγώντας στον εθισμό. Τέλος ο χαρακτήρας του νέου και η ομαλή λειτουργία της οικογένειας επηρεάζουν τον έφηβο αφού οι γονείς είναι υπεύθυνοι για την σωστή σωματική και πνευματική του ανάπτυξη.

22 3. Ποια είναι η κατάσταση στην Ελλάδα ; Στην Ελλάδα 1 στα 10 παιδιά έρχονται σε επαφή με το Διαδίκτυο από την νηπιακή ηλικία την ίδια στιγμή που οι Έλληνες γονείς είναι στο μεγαλύτερο ποσοστό ψηφιακά αναλφάβητοι. Συνεπώς όταν διαγνωστεί κάποια εθιστική συμπεριφορά από τον έφηβο οι γονείς δεν είναι σε θέση να το αντιληφθούν άμεσα. Από την στιγμή που το πρόβλημα γίνει εμφανές στην οικογένεια κυριαρχεί απόγνωση. Τα παιδιά πλέον σταματούν τις εξωσχολικές τους δραστηριότητες όπως τον αθλητισμό και απομονώνονται από τον κοινωνικό τους περίγυρο. Ακόμη αισθητή γίνεται η μείωση της επίδοσης στο σχολείο ενώ σπανιότερα παρουσιάζονται κρούσματα ενδοοικογενειακής βίας. 4. Τι επιπτώσεις έχει η δημιουργία του Facebook στον εθισμό στο Διαδίκτυο ; Στην χώρα μας, υπάρχουν 3 εκατομμύρια χρήστες του Facebook, είμαστε δηλαδή η 3 η χώρα με τους περισσότερους χρήστες παγκοσμίως. Σήμερα όλο και περισσότερα παιδία από πολύ μικρές ηλικίες εκτίθενται στο Facebook ενώ οι έφηβες αναζητούν την θηλυκότητα τους μέσω αυτού. Εντάσσονται σε ένα κοινωνικό πλαίσιο στο οποίο επιδιώκουν να είναι αρεστές. Συνεπώς χάνουν τις διαπροσωπικές τους σχέσεις και την καθημερινότητα τους ενώ συγχρόνως βρίσκονται εκτεθειμένες σε ανθρώπους που δεν γνωρίζουν ή είναι επικίνδυνοι για αυτές ( παιδεραστές, άνθρωποι με ψυχολογικές διαταραχές ). Τέλος ανησυχητικό είναι το γεγονός ότι 1 στα 5 παιδία συναντούν άγνωστα άτομα από το Facebook.

23 5. Με ποιους τρόπους μπορεί να προληφθεί ο εθισμός ; Οι έφηβοι θα πρέπει να μαθαίνουν από τους μεγαλύτερους και τις εμπειρίες τους και να βάζουν όρια στην συμπεριφορά τους. Οι γονείς θα πρέπει να ελέγχουν τα παιχνίδια και τις ιστοσελίδες που επισκέπτεται το παιδί τους ανάλογα την ηλικία τους. Ακόμη εκείνοι θα πρέπει να καθορίζουν στο παιδί τους το χρόνο ενασχόλησης τους με το διαδίκτυο ενώ τα φίλτρα μπορούν να αποτρέψουν την επαφή του παιδιού με ακατάλληλες εικόνες ή ιστότοπους. 6.Σε περίπτωση εθισμού, ποια είναι τα συμπτώματα που παρουσιάζει ο έφηβος ; Ο εθισμός ενός εφήβου στο Διαδίκτυο τις περισσότερες φορές προκύπτει από τα Internet Café μιας και εκεί γίνεται αποκλειστικά χρήση του Interet. Αποτελεί την αφετηρία του εθισμού, το κύκλωμα στο οποίο εισέρχεται ο νέος / α. Σύμφωνα με έρευνα, το μεγαλύτερο ποσοστό των παιδιών (70 %) δεν θεωρούν ότι είναι εθισμένα στο διαδίκτυο αφού η ενασχόλησης τους με αυτό αποτελεί κομμάτι της καθημερινότητας τους. Ακόμη η επιθετικότητα και η εσωστρέφεια του εφήβου δηλώνει τον εθισμό. Τέλος όταν ο έφηβος αδυνατεί να απέχει από το internet και παρουσιάζει στερητικό σύνδρομο, τότε είναι φανερός ο εθισμός.

24 7. Με ποιον τρόπο μπορεί ο έφηβος να απεξαρτηθεί από το Διαδίκτυο ; Κατά βάση, η απεξάρτηση είναι θέμα οικογένειας. Εξαρτάται από το οικογενειακό περιβάλλον και την στάση του παιδιού απέναντι στο διαδίκτυο και τον εθισμό του σε αυτό. Είναι απαραίτητο ο έφηβος να ξεφύγει και να λειτουργεί σκεπτικά. Ωστόσο δεν μπορεί να ‘’ κόψεις ’’ το Interet στον έφηβο - περιορίζει απλά την χρήση του. Ουσιαστικά αυτό που χρειάζονται τα παιδιά είναι η παρέα διότι νιώθουν εγκλωβισμένα και παγιδευμένα στο Διαδίκτυο. Έτσι θα πρέπει να αναπτύσσεται διάλογος ανάμεσα στους γονείς και τα παιδία, ώστε να μπορούν να επικοινωνούν και καταλαβαίνει ο ένας τις ανάγκες του άλλου. Ακόμα θα πρέπει να παροτρύνουν τα παιδιά τους να ασχολούνται με τον αθλητισμό, τις τέχνες, τους φίλους τους ενώ θα πρέπει να αντιληφθούν τις κλίσεις και τα ταλέντα των εφήβων. Τέλος, οι γονείς θα πρέπει να αντιλαμβάνονται το Διαδίκτυο σαν ένα χρήσιμο εργαλείο επικοινωνίας και ένα τρόπο να έρχονται σε επαφή με τα παιδιά τους και να περνούν τον χρόνο τους μαζί. Να αποτελεί δηλαδή τον συνδετικό κρίκο ανάμεσά τους αλλά και με τον εφηβικό, προσωπικά δικό τους, κόσμο.

25 ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ ΣΤΟΙΧΕΙΟ ΕΡΕΥΝΑΣ : Η έρευνα διεξήχθη στα πλαίσια της εργασίας του PROJECT με θέμα : Έφηβοι και Internet Café από τις μαθήτριες Αναστασία Καποδίστρια, Χριστίνα Τσιρακίδου, Μαρούσα Στουπάκη και Δώρα Σουμελίδη. Ημερομηνία Διεξαγωγής : 14-27/11/2011 Μέθοδος : Διανομή Ερωτηματολογίων σε Internet Café Δείγμα : 72 άτομα κάθε ηλικίας Γεωγραφική κάλυψη : Δήμος Νέας Σμύρνης, Αττική

26 ΓΙΑΤΙ ΠΟΙΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣΑΙ ΤΟ INTERNET CAFÉ; Σύμφωνα με το παραπάνω γράφημα, ποσοστό 38 % επιλέγουν το internet café ως τόπο συνάντησης με φίλους ενώ ένα ποσοστό 29% δεν διαθέτει Η / Υ.

27 Με βάση το διάγραμμα, το 79% δηλώνει πως επισκέπτεται σπάνια κάποιο Internet Café εν αντιθέσει το 12% των νέων συχνάζει καθημερινά σε αυτά.

28 ΓΙΑ ΠΟΙΟ ΛΟΓΟ ΓΙΝΕΤΑΙ Η ΧΡΗΣΗ ΤΟΥ INTERNET; ΓΙΑ ΠΟΙΟ ΛΟΓΟ ΓΙΝΕΤΑΙ Η ΧΡΗΣΗ ΤΟΥ INTERNET; Το μεγαλύτερο ποσοστό (39%) χρησιμοποιεί το Internet για ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης (Facebook,T witter), το 26% επισκέπτεται ιστοσελίδες ηλεκτρονικών παιχνιδιών.

29 ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΠΌ ΤΗΝ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ  Το 64% χρησιμοποιεί πολύ το Internet, το 35 % λίγο ενώ μόλις το 1% δεν το χρησιμοποιεί καθόλου.  Οι περισσότεροι επισκέπτονται τα Internet Café απογευματινές ώρες (72 %). Το 13% τα επισκέπτεται μεσημεριανές ώρες και το 15% πρωινές.  Το 67% πιστεύει πως η χρήση του Internet δεν έχει επηρεάσει την κοινωνική του ζωή. Στον αντίποδα το 10% έχει επηρεαστεί στην κοινωνική του ζωή από την χρήση του διαδικτύου.  Σημαντικό στοιχείο της έρευνας αποτελεί το γεγονός ότι το 93% θα επέλεγε μια έξοδο με τους φίλους του ενώ μόνο το 7% θα προτιμούσε να επισκεφθεί κάποιο Internet Café.  Το 47% επιλέγει να ξοδεύει τον ελεύθερο τους χρόνο με τον αθλητισμό, το 25% με άλλες δραστηριότητες ( τηλεόραση, εξόδους με φίλους κα.) ενώ το 20% επιλέγει το θέατρο και τον κινηματογράφο.

30 ΓΕΝΙΚΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ Αναμφίβολα, το Internet αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα εργαλεία επικοινωνίας, ανταλλαγής πληροφοριών αλλά και ψυχαγωγίας. Στη σημερινή εποχή είναι αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας, αφού μέσω αυτού αποκαλύπτεται ένας καινούριος κόσμος μάθησης και διασκέδασης. Ωστόσο το νόμισμα έχει πάντοτε δυο όψεις. Η υπερβολική απασχόληση στο διαδίκτυο ή / και σε ηλεκτρονικά παιχνίδια μπορεί να δημιουργήσει πολλά προβλήματα στον έφηβο από μείωση της σχολικής επίδοσης μέχρι και δυσκολία στις οικογενειακές και φιλικές τους σχέσεις ενώ σπανιότερα παρουσιάζονται προβλήματα υγείας όπως πονοκέφαλοι, κούραση των ματιών ακόμα και σπασμοί. Είναι πολύ σημαντική η πρόληψη και η άμεση διάγνωση του προβλήματος ούτως ώστε να αντιμετωπισθούν οι επιπτώσεις με την ανάλογη θεραπεία. Φτάνει μοναχά ο έφηβος να βρίσκεται σε θέση να αντιμετωπίσει το πρόβλημα με ωριμότητα και κριτική σκέψη ενώ είναι απαραίτητη η συμβολή και η βοήθεια των γονέων μιας και αυτοί επιδρούν καταλυτικά στην ζωή του νέου / ας. Κλείνοντας θα πρέπει να θυμόμαστε πως ο πραγματικός κόσμος βρίσκεται πέρα από την οθόνη του Η / Υ, μακριά από τα καλώδια, τους κωδικούς, από τα όνειρα που στοιβάζονται στα sites, από κραυγές που έχουν γίνει απλά status και από φίλοι μόνο εικόνες. Είναι εκεί έξω που ζούμε τις στιγμές, χωρίς όρια και περιορισμούς.

31 ΚΛΕΙΝΟΝΤΑΣ … “ Διαδίκτυο : Απόλυτη επικοινωνία, απόλυτη απομόνωση.’’ Paul Carvel, Βέλγος Συγγραφέας, “ “ Υπάρχουν καταπληκτικοί άνθρωποι για κάθε βλάκα στο Διαδίκτυο. Πέραν τούτου παραμένει μεγάλος αριθμός. Προχωρήστε με σύνεση και τα μάτια ορθάνοικτα.’’ Don Rittner, Αμερικανός Αρχαιολόγος Το Διαδίκτυο είναι τόσο μεγάλο, τόσο ισχυρό και άσκοπο που για μερικούς ανθρώπους αποτελεί ένα πλήρες υποκατάστατο της ζωής. Andrew Brown, Παίκτης Baseball

32 ΑΠΟΨΕΙΣ ΕΦΗΒΩΝ ΓΙΑ ΤΑ INTERNET CAFÉ ΚΑΙ ΤΟ FACEBOOK

33

34


Κατέβασμα ppt "ΕΡΓΑΣΙΑ PROJECT Με θέμα : Το Facebook είναι εθιστικό ; Έφηβοι και Internet Café Επιμέλεια : ΟΜΑΔΑ Γ΄ Αναστασία Καποδίστρια, Δώρα Σουμελίδη, Μαρούσα Στούπακη,"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google