Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Σούλα Ιωάννου, Χριστιάνα Κούτα, Νεόφυτος Χαραλάμπους.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Σούλα Ιωάννου, Χριστιάνα Κούτα, Νεόφυτος Χαραλάμπους."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Σούλα Ιωάννου, Χριστιάνα Κούτα, Νεόφυτος Χαραλάμπους

2 1.1. ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΕΞΕΛΙΞΗ ΕΑΥΤΟΥ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 1. ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ ΕΑΥΤΟΥ

3 5 υποενότητες  1.1Ανάπτυξη και Εξέλιξη Εαυτού  1.2 Συναισθηματική Εκπαίδευση και Αυτοεκτίμηση  1.3 Αξίες Ζωής  4.2. Οικονομική και Επαγγελματική Αγωγή  4.3 Δικαιώματα και Υποχρεώσεις

4 ΑΣΚΗΣΗ 1  Αναστοχασμός : Η ζωή μου ως κινηματογραφική ταινία. Ποιες εικόνες θα ήθελα να περιλάβω.  Με το διπλανό / τη διπλανή μου βρίσκουμε 5 ομοιότητες και 5 διαφορές. Τις ανακοινώνουμε στην ομάδα.

5 ΝΟΗΤΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΗΘΙΚΗ ΣΩΜΑΤΙΚΗ ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ

6 ΟΙ 4 ΠΥΛΩΝΕΣ ΜΑΘΑΙΝΩ ΠΩΣ ΝΑ ΜΑΘΑΙΝΩ ΜΑΘΑΙΝΩ ΝΑ ΠΡΑΤΤΩ ΜΑΘΑΙΝΩ ΝΑ ΣΥΝΥΠΑΡΧΩ ΜΑΘΑΙΝΩ ΝΑ ΖΩ

7  ΑΝΑΠΤΥΞΗ = ΩΡΙΜΑΣΗ Χ ΜΑΘΗΣΗ

8 Διδασκαλία σημαίνει ενεργοποίηση του δασκάλου Μάθηση σημαίνει ενεργοποίηση του μαθητή

9 ΑΛΛΑΓΕΣ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ Οι αλλαγές μέσω της μάθησης συντελούνται σε πέντε κυρίως πεδία :  Των γνώσεων  Των δεξιοτήτων  Των στάσεων  Των συναισθημάτων  Των αξιών

10 % Διαβάζω 20% Ακούω 30% Βλέπω 50% ΒλέπωΑ κούω 70% Συζητώ 80% Βιώνω 95% Διδάσκω Πώς μαθαίνουμε; William Glasser

11 1.3 Στόχοι - Δείκτες επιτυχίας Ανάπτυξη και ενδυνάμωση εαυτού Οι μαθητές/τριες αναμένεται: ΑΞΟΝΑΣ Α 1. Να γνωρίσουν τον εαυτό τους και τις πέντε διαστάσεις του (σωματική, νοητική, συναισθηματική, κοινωνική, ηθική). 2. Να κατανοούν την αλληλεπίδραση και αλληλεξάρτηση που υπάρχει ανάμεσα στους πέντε εαυτούς. 3. Να αναγνωρίζουν ότι η ανθρώπινη ανάπτυξη είναι πολυδιάστατη. 4. Να αναγνωρίζουν ανθρώπινα συναισθήματα. 5. Να προσδιορίζουν τα αίτια και τις συνέπειες συναισθημάτων στη ζωή των ανθρώπων. 6. Να γνωρίζουν βασικές αξίες ζωής. 7. Να περιγράφουν τις αλλαγές που συμβαίνουν σε κάθε στάδιο ανάπτυξης του ανθρώπου και να αναστοχάζονται δικές τους εμπειρίες.

12 1.3 Στόχοι - Δείκτες επιτυχίας Ανάπτυξη και ενδυνάμωση εαυτού ΑΞΟΝΑΣ Β 8. Να επιδεικνύουν συμπεριφορές οι οποίες δείχνουν ότι αποδέχονται και εκτιμούν τον εαυτό τους. 9. Να εφαρμόζουν συμπεριφορές που δείχνουν ότι αποδέχονται τα συναισθήματα των άλλων. 10. Να διερευνούν κοινωνικά στερεότυπα σε σχέση με το ανδρικό και γυναικείο σώμα και τη συμπεριφορά. 11. Να επιδεικνύουν σεβασμό σε πανανθρώπινες αξίες ζωής. 12. Να διερευνούν συνέπειες κοινωνικών ανισοτήτων.

13 1.3 Στόχοι - Δείκτες επιτυχίας Ανάπτυξη και ενδυνάμωση εαυτού ΑΞΟΝΑΣ Γ 13. Να καλλιεργήσουν δεξιότητες που σχετίζονται με νοητικές ικανότητες, όπως κριτική σκέψη, δημιουργική σκέψη, στοχοθέτηση, λήψη απόφασης και επίλυσης προβλημάτων σε σχέση με θέματα που αφορούν στην υγιή ανάπτυξη. 14. Να εκφράζουν και διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους. 15. Να αναλύουν συστήματα αξιών σε σχέση με συμπεριφορές που αφορούν την ανάπτυξη. 16. Να διαμορφώνουν το δικό τους σύστημα αξιών και να αναλύουν τη συμπεριφορά τους.

14 1.3.2 Δείκτες Επιτυχίας ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 1- ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ ΕΑΥΤΟΥ 1.1 ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΕΑΥΤΟΥ Προδημοτική, Α΄- Β΄ τάξη  Να περιγράφουν τον εαυτό τους (χαρακτηριστικά, συνήθειες κ.ά.).  Να εκτιμούν την αξία των βασικών μερών και λειτουργιών του σώματος.

15 1.1 ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΕΑΥΤΟΥ (Δ.Ε) Γ΄- Δ΄ τάξη  Να περιγράφουν τα διάφορα στάδια ανάπτυξης του ανθρώπου  Να αναφέρουν συμπεριφορές που προάγουν την ανάπτυξή τους στο σπίτι και στο σχολείο.

16 1.1 ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΕΑΥΤΟΥ (Δ.Ε) Ε΄ - Στ΄ τάξη  Να αναλύουν τον εαυτό τους στις πέντε διαστάσεις του (σωματική, νοητική, συναισθηματική, κοινωνική και ηθική).  Να περιγράφουν τις σωματικές, νοητικές, συναισθηματικές και κοινωνικές αλλαγές που συμβαίνουν σε κάθε στάδιο ανάπτυξης.  Να αναφέρουν τους προβληματισμούς τους για τις αλλαγές που συμβαίνουν στην εφηβεία.  Να καταρτίζουν το προσωπικό τους πρόγραμμα ισορροπημένης ανάπτυξης με βάση τις πέντε διαστάσεις του εαυτού τους.

17 1.1 ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΕΑΥΤΟΥ (Δ.Ε) Α΄ - Β΄ Γυμνασίου  Να αξιολογούν την επίδραση των διαφόρων εξωτερικών παραγόντων στην όλη ανάπτυξη.  Να διερευνούν τις συνέπειες των κοινωνικών ανισοτήτων στην ανάπτυξη.  Να επισημαίνουν τα δυνατά και τα αδύνατα σημεία του εαυτού τους με βάση τις πέντε διαστάσεις του.  Να διερευνούν κοινωνικά στερεότυπα σε σχέση με το ανδρικό και γυναικείο σώμα.

18 Γ’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ-Α’ ΛΥΚΕΙΟΥ 1.1Ανάπτυξη και εξέλιξη εαυτού  Οι ανάγκες του ανθρώπου και η σχέση τους με την υγεία  Η αλληλεπίδραση γενετικών και περιβαλλοντικών παραγόντων στην ανάπτυξη και στην υγεία  Η επίδραση της τεχνολογίας στην ανάπτυξη και στην υγεία

19 ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ ΤΟΥ ΕΑΥΤΟΥ  ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ :  Ποιος είμαι ; Παρουσιάζω τον εαυτό μου  Αναστοχασμός - κάτι που θυμάμαι από την νηπιακή / παιδική / εφηβική μου ηλικία  Τι θα ήθελα να αλλάξω στους πέντε εαυτούς μου  Υπόδυση ρόλων ( π. χ. αν ήμουν γονιός τι θα έκανα για την υγεία της οικογένειας μου )  Συνήθειες που προάγουν την υγεία μου και συνήθειες που φθείρουν την υγεία μου  Φτιάχνω ένα νοητικό χάρτη για το σχολείο που προάγει την υγεία  Ομαδικό project για το ρόλο της κοινότητας στη προαγωγή της υγείας

20 1.2. ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ ΕΑΥΤΟΥ

21 « Μόνο με την καρδιά βλέπει κανείς σωστά. Αυτά που είναι σημαντικά είναι αόρατα στο μάτι ». Αντουάν Ντε Σαιντ Εξυπερύ

22 ΑΣΚΗΣΗ 2 1. Με το διπλανό / τη διπλανή μας μοιραζόμαστε τα συναισθήματά μας από το πρωί μέχρι αυτή τη στιγμή 2. Προσπαθώ να κάνω κάτι ώστε ο / η σύντροφός μου να νιώσει καλύτερα.

23 Η πιο χαμένη από όλες τις μέρες μας είναι εκείνη η μέρα που δε γελάσαμε. Γιατί να μισούμε ο ένας τον άλλον ; Είμαστε επιβάτες του ίδιου πλανήτη, που ο ένας εξαρτάται από τον άλλον, πλήρωμα του ίδιου καραβιού. Αντουάν Ντε Σαιντ Εξιπερύ

24 Ο ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ  Οδηγούν σε δράση ή αδράνεια  Ρυθμίζουν τη σχέση νου και σώματος  Επηρεάζουν τη μνήμη  Επηρεάζουν την κρίση  Επηρεάζουν τις σχέσεις μας  Έχουν σχέση με την πειθώ

25 Αλεξιθυμία & Συναισθηματικός Αναλφαβητισμός Αποκαλείται η συναισθηματικά επίπεδη συμπεριφορά.  Δυσκολία αναγνώρισης συναισθημάτων  Δυσκολία περιγραφής συναισθημάτων  Σκέψη εξωτερικά προσανατολισμένη

26 ΤΙ ΛΕΕΙ Η ΕΡΕΥΝΑ ΓΙΑ ΤΗ ΣΝ Η ΣΝ συσχετίζεται με  Αποδοτικότητα  Ικανοποίηση από τη ζωή και την εργασία  Ικανότητα επίλυσης προβλημάτων  Λιγότερο άγχος  Κοινωνικοποίηση και πνεύμα συνεργασίας  Θετικές σχέσεις στην οικογένεια και στην εργασία  Αισιοδοξία  Υψηλότερη ενσυναίσθηση  Υψηλό αυτοέλεγχο  Υψηλότερη ψυχική ανθεκτικότητα

27 ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ  Γνώση των συναισθημάτων μας  Έλεγχος των συναισθημάτων  Εξεύρεση κινήτρων για τον εαυτό μας  Αναγνώριση των συναισθημάτων των άλλων  Χειρισμός των σχέσεων

28 Θεωρία των θετικών συναισθημάτων (Fredickson,1998,2000)  Ακυρώνουν τις συνέπειες των αρνητικών συναισθημάτων  Ενισχύουν την προσοχή  Ενισχύουν τις γνωστικές λειτουργίες  Διευρύνουν το ρεπερτόριο επιλογών και δράσεων  Δημιουργούν αίσθηση ευημερίας  Ενισχύουν μακροχρόνια τους ενδοπροσωπικούς πόρους ( σωματικούς, ψυχικούς, κοινωνικούς )  Αυξάνουν τη δημιουργικότητα

29 ΑΣΚΗΣΗ 3  Συζητούμε με τον / τη σύντροφό μας Α ) ποια συναισθήματα προάγουν και διευκολύνουν τη μάθηση Β ) ποια συναισθήματα εμποδίζουν τη μάθηση

30 Ψυχική ανθεκτικότητα - Ορισμοί  « Η ικανότητα του ατόμου να επανέρχεται, να αντέχει στις δυσκολίες και να επαναδομεί τον εαυτό του » (Wolin,1993)  « Η ικανότητα του ατόμου να αναγεννάται, να επανέρχεται, να προσαρμόζεται με επιτυχία στο περιβάλλον παρά τις αντιξοότητες και να αναπτύσσει κοινωνική, ακαδημαϊκή και επαγγελματική επάρκεια παρά την έκθεσή του σε έντονο στρες » (Rirkin & Hooperman,

31 ΨΥΧΙΚΗ ΑΝΘΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑ - Ενδογενείς Παράγοντες - Ατομικά χαρακτηριστικά (Henderson&Milstein,2003) 1. Θέτει τον εαυτό του στην υπηρεσία των άλλων ή στην επίτευξη ενός σκοπού 2. Διαθέτει κοινωνικές δεξιότητες, όπως η ικανότητα λήψης απόφασης,διεκδικητικότητα, η ικανότητα επίλυσης προβλημάτων 3. Δημιουργεί υγιείς και ζεστές σχέσεις 4. Έχει χιούμορ 5. Διαθέτει το εσωτερικό κέντρο ελέγχου 6. Χαρακτηρίζεται από αυτονομία/ανεξαρτησία 7. Έχει διαμορφώσει μια αισιόδοξη στάση για την προσωπική του εξέλιξη 8. Είναι ευέλικτος/η 9. Έχει τις ικανότητες για μάθηση 10. Παρέχει κίνητρα στον εαυτό του/της 11. Είναι καλός/καλή σε κάποιον τομέα 12. Έχει διαμορφώσει μια αίσθηση αυταξίας και εμπιστοσύνης στον εαυτό του

32 ΨΥΧΙΚΗ ΑΝΘΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑ - Περιβαλλοντικοί Προστατευτικοί Παράγοντες (Henderson&Milstein,2003) 1. Προάγουν τη δημιουργία στενών δεσμών 2. Εκτιμούν και ενθαρρύνουν τη διαδικασία της μάθησης 3. Υιοθετούν χαμηλά επίπεδα κριτικής 4. Θέτουν σαφή όρια 5. Ανάπτυξη υποστηρικτικών σχέσεων με ενήλικες που νοιάζονται και φροντίζουν 6. Προάγουν την κατανομή ευθυνών 7. Παρέχουν ευκαιρίες ικανοποίησης προσωπικών αναγκών 8. Εκφράζουν υψηλές και ρεαλιστικές προσδοκίες για επιτυχία 9. Υποστηρίζουν την ικανότητα των παιδιών να στοχοθετούν 10. Συμβάλλουν στην ανάπτυξη των αξιών ( π.χ. αλτρουισμός και κοινωνικών δεξιοτήτων (συνεργατική διάθεση) 11. Παρέχουν ευκαιρίες για ανάληψη ευθύνης, για τη λήψη απόφασης και για ουσιώδη συμμετοχή στα δρώμενα 12. Εκτιμούν τα μοναδικά ταλέντα και δυνατότητες του κάθε ατόμου

33 Αγχογόνες καταστάσεις Αντιξοότητα Παράγοντες κινδύνου Προσωπικοί & Περιβαλλοντικοί παράγοντες Διαταραχή Αντιμετώπιση προβλημάτων Αντιμετώπιση με ψυχική ανθεκτικότητα Αντιμετώπιση με επιστροφή στην ασπίδα ανακούφισης (ομοιόσταση) Αντιμετώπιση με απώλειες Δυσλειτουργική αντιμετώπιση Το μοντέλο της ψυχικής ανθεκτικότητας (Henderson&Milstein,2003)

34 Πώς ενισχύεται η Ψυχική Ανθεκτικότητα  Ανάπτυξη θετικών συναισθηματικών σχέσεων  Σαφή και ξεκάθαρα όρια  Εκμάθηση δεξιοτήτων ζωής  Παροχή φροντίδας και στήριξης  Ύπαρξη υψηλών προσδοκιών  Ευκαιρίες για ουσιαστική συμμετοχή

35 1.2. ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ (Δ.Ε) Προδημοτική, Α΄ - Β΄ τάξη  Να αναγνωρίζουν τα βασικά συναισθήματα ( χαρά, λύπη, φόβος, θυμός ).  Να εντοπίζουν τα αίτια των βασικών συναισθημάτων.

36 2. ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ (Δ.Ε) Γ΄ - Δ΄ τάξη  Να κρίνουν τις συνέπειες των βασικών συναισθημάτων στην συμπεριφορά.  Να εφαρμόζουν τουλάχιστον δύο τεχνικές διαχείρισης του φόβου, του θυμού και του πένθους.

37 1.2. ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ (Δ.Ε) Ε΄ - Στ΄ τάξη  Να επεξηγούν τη σχέση μεταξύ συναισθήματος και συμπεριφοράς.  Να αναγνωρίζουν τα συναισθήματα των άλλων και να δείχνουν ενσυναίσθηση.  Να εφαρμόζουν τρόπους διαχείρισης του άγχους.  Να ανακαλούν επιτυχίες που είχαν στη ζωή τους σε σχέση με ταλέντα και ικανότητές τους.

38 1.2. ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ (Δ.Ε) Α΄ - Β΄ Γυμνασίου  Να αξιολογούν τον βαθμό της αυτοεκτίμησής τους βασιζόμενοι σε συμπεριφορές.  Να εντοπίζουν παράγοντες που επηρεάζουν την αυτοεκτίμηση.  Να επιδεικνύουν τουλάχιστον δύο τρόπους διαχείρισης του άγχους και του θυμού.

39 Γ’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ-Α’ ΛΥΚΕΙΟΥ 1.2 Συναισθηματική εκπαίδευση και αυτοεκτίμηση  Η αυτοεκτίμηση και η κοινωνική συμπεριφορά του ατόμου  Διαχείριση του άγχους, του θυμού, του πένθους, του έρωτα  Τρόποι ενίσχυσης της αυτοεκτίμησης

40 ΠΩΣ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΕΝΙΣΧΥΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ  Γνωρίζω τις πολλαπλές νοημοσύνες και προσαρμόζω τη διδασκαλία μου  Γνωρίζω το στιλ μάθησης και προσαρμόζω τη διδασκαλία μου  Δημιουργώ ευκαιρίες επιτυχίας για κάθε μαθητή  Αναθέτω ευθύνες  Δημιουργώ ευκαιρίες να κάνει επιλογές  Επαινώ τις θετικές συμπεριφορές  Μαθαίνω το παιδί να δέχεται την αποτυχία

41  Αποφεύγω τις συγκρίσεις και τον ανταγωνισμό  Δημιουργώ ευκαιρίες συνεργατικής μάθησης  Αποφεύγω την υπερπροστασία  Ενθαρρύνω το παιδί να ριψοκινδυνεύει  Ζητώ τη γνώμη του παιδιού  Επιτρέπω στο παιδί να συμμετέχει στη λήψη αποφάσεων  Είμαι ο ίδιος θετικό πρότυπο αυτοεκτίμησης

42 ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ :  Το συναισθηματικό μου λεξικό  Ποιήματα και τραγούδια για την αγάπη  Το ημερολόγιο των συναισθημάτων  Το θερμόμετρο των συναισθημάτων  Υπόδυση ρόλων ( π. χ. εάν είμαι θυμωμένος / η με έναν φίλο / η μου, τι κάνω για να διαχειριστώ τον θυμό μου )  Μαντεύουν τα συναισθήματα των άλλων  Τεχνικές αναπνοής και χαλάρωσης  Τα φώτα της τροχαίας  Αντίστροφη μέτρηση από το 20-0 για συναισθηματική εκτόνωση  Η λίστα των επιτυχιών μου ή εγώ το έκανα  Τι μπορώ να προσφέρω στο σπίτι μου / στο σχολείο μου / την κοινότητα

43 ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΟΥ ΕΑΥΤΟΥ  Αυτογνωσία  Αυτοεκτίμηση  Συναισθήματα  Στόχοι και Προγραμματισμός  Σχέσεις  Συνεργασία  Θετική Σκέψη

44  Η διδασκαλία είναι πρώτα υπόθεση καρδιάς και ύστερα του μυαλού. Δάσκαλος γίνεσαι μόνο με την αγάπη, την αφοσίωση και το πάθος. Ας δούμε τους μαθητές μας με τα μάτια της καρδιάς !!!

45 Φώτα τροχαίας 1. Στοπ: Ηρέμησε και σκέψου. 2. Μίλησε για το πρόβλημα και 2. Μίλησε για το πρόβλημα και πως νιώθεις γι΄αυτό. 3. Θέσε ένα θετικό στόχο. 4. Σκέψου εναλλακτικές λύσεις 5. Προχώρησε και εφάρμοσε το καλύτερο σχέδιο το καλύτερο σχέδιο.

46 ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΤΟΥ ΘΥΜΟΥ  Τεχνικές χαλάρωσης  Γνωστική αναδόμηση - αναπλαισίωση  Λύση προβλημάτων  Βελτίωση επικοινωνίας  Χιούμορ  Αλλαγή περιβάλλοντος -time out  Αποφυγή  Αλλαγή χρόνου συζήτησης  Δημιουργική έκφραση του θυμού

47 ΥΠΕΡΒΟΛΙΚΟ STRESS ΧΑΡΑ ΤΟΥ STRESS ΠΟΛΥ ΛΙΓΟ STRESS 100%

48 1.3. ΑΞΙΕΣ ΖΩΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ ΕΑΥΤΟΥ

49 ΑΣΚΗΣΗ 4  Τι είναι οι αξίες ζωής  Ιδεοθύελλα αξιών  Ποιος ο ρόλος των αξιών  Ποιες αξίες θεωρείτε σημαντικές για ένα / μια εκπαιδευτικό

50 ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ

51 ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΞΙΕΣ  Οι αξίες μας επηρεάζουν τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τις συμπεριφορές μας  Οι αξίες μας έχουν σχέση με το : - Πώς γεμίζουμε τον χρόνο μας - Πώς ξοδεύουμε τα λεφτά μας - Το είδος και την ποιότητα των σχέσεων - - Με τους στόχους που θέτουμε - Με τις επιθυμίες μας - Με τις προτεραιότητές μας

52 ΠΟΙΟΙ ΔΙΑΜΟΡΦΩΝΟΥΝ ΤΙΣ ΑΞΙΕΣ ΜΑΣ ΗΗ οικογένεια ΤΤο σχολείο  Η Η κοινότητα  Ο Οι φίλοι ΗΗ τηλεόραση ΗΗ εκκλησία ΗΗ μουσική ΤΤα βιβλία ΗΗ κουλτούρα ΗΗ εργασία ΗΗ ηλικία

53 Αγάπη Ειρήνη Υπευθυνότητα Απλότητα Τόλμη Ελευθερία ΟΙ 6 ΕΝΔΟΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΑΞΙΕΣ ©

54 Συνεργασία Σεβασμός Ηγεσία Δικαιοσύνη Προσφορά Πολιτότητα ΟΙ 6 ΔΙΑΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΑΞΙΕΣ

55 1.3 ΑΞΙΕΣ ΖΩΗΣ Προδημοτική, Α΄ - Β΄ τάξη  Να περιγράφουν πράξεις αγάπης, υπευθυνότητας και τόλμης.

56 1.3 ΑΞΙΕΣ ΖΩΗΣ Γ΄ - Δ΄ τάξη  Να διακρίνουν μορφές αγάπης, υπεύθυνης / ανεύθυνης συμπεριφοράς και τόλμης / δειλίας.  Να περιγράφουν συμπεριφορές που υποδεικνύουν την αξία της απλότητας

57 1.3 ΑΞΙΕΣ ΖΩΗΣ Ε΄ - Στ΄ τάξη  Να περιγράφουν πώς οι αξίες επηρεάζουν τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τις συμπεριφορές μας.  Να αυτοαξιολογούν τον βαθμό της υπευθυνότητάς τους και να προβλέπουν τις συνέπειες της ανεύθυνης συμπεριφοράς.  Να επεξηγούν την έννοια της εσωτερικής ειρήνης.  Να αναφέρουν παραδείγματα χαράς σε μικρά πράγματα της ζωής.  N α μελετήσουν φιλειρηνικά κινήματα και προσωπικότητες

58 1.3 ΑΞΙΕΣ ΖΩΗΣ Α΄ - Β΄ Γυμνασίου  Να επεξηγούν τη σχέση « αξίες ζωής με τις επιλογές των ανθρώπων ».  Να αναφέρουν υπεύθυνες συμπεριφορές στο σπίτι, στο σχολείο, στο γήπεδο και στην κοινότητα.  Να επεξηγούν τη σχέση αγάπης του εαυτού με την αγάπη προς τους άλλους.  Να διερευνούν συνέπειες κοινωνικών ανισοτήτων

59 Γ’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ-Α’ ΛΥΚΕΙΟΥ 1.3 Αξίες ζωής  Οι παράγοντες που διαμορφώνουν τις αξίες της ζωής μας  Οραματίζομαι έναν κόσμο αγάπης  Οραματίζομαι έναν κόσμο ειρήνης

60 1.3: ΑΞΙΕΣ ΖΩΗΣ ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ :  Μουσική ακρόαση ( π. χ. επιλογή μουσικών που προάγουν την ηρεμία, την γαλήνη, την ειρήνη )  Πώς περνώ τις 168 ώρες της βδομάδας  Έρευνα για ήρωες της ειρήνης  Αναστοχασμός για ανεύθυνες συμπεριφορές  Υπόδυση ρόλων ανεύθυνων και υπεύθυνων ανθρώπων  Η τούρτα της ειρήνης / της αγάπης  Συνεργατική μάθηση : συζητούμε λόγια σοφά για τις αξίες  Οραματισμός για ένα κόσμο απλότητας

61 4.2. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 4- ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΕΝΕΡΓΟΥ ΠΟΛΙΤΗ

62 ΑΣΚΗΣΗ 5  Τι σημαίνει για σένα ενεργός πολίτης ;  Συζητούμε με τον διπλανό / τη διπλανή μας συμπεριφορές του ενεργού πολίτη σε σχέση με την υγεία

63 4. Διαμόρφωση ενεργού πολίτη Οι μαθητές/τριες αναμένεται: ΑΞΟΝΑΣ Α 1. Να γνωρίζουν τα δικαιώματά τους ως καταναλωτές/τριες. 2. Να ταξινομούν διάφορα επαγγέλματα σε σχέση με τα ενδιαφέροντα, κλίσεις και προσόντα ενός ατόμου. 3. Να γνωρίζουν τη σημασία των θετικών και αρνητικών επιδράσεων της εργασίας στην υγεία. 4. Να αναγνωρίζουν τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους ως μέλη μιας κοινότητας (π.χ. σχολείο, οικογένεια, κοινωνία), σε σχέση με την υγεία.

64 4. Διαμόρφωση ενεργού πολίτη ΑΞΟΝΑΣ Β 5. Να αναπτύξουν διεκδικητική στάση όσον αφορά τα δικαιώματά τους που αφορούν στην υγεία ως πολίτες. 6. Να αναπτύσσουν κριτική σε σχέση με την αποταμίευση και τη σπατάλη. 7. Να σέβονται την υγεία, την ασφάλεια και την ευημερία των άλλων. 8. Να δραστηριοποιούνται συλλογικά στην επίλυση / αντιμετώπιση προβλημάτων που σχετίζονται με την υγεία στο σχολείο και την κοινότητα.

65 4. Διαμόρφωση ενεργού πολίτη ΑΞΟΝΑΣ Γ 9. Να εφαρμόζ o υν αρχές και δεξιότητες σε σχέση με υγιείς επιλογές ως καταναλωτές. 10. Να αξιολογούν παράγοντες που επηρεάζουν την επιλογή επαγγέλματος ( π. χ. στερεότυπα, οικογένεια ). 11. Να διερευνούν πηγές πληροφόρησης και ιδεών απασχόλησης. 12. Να εντοπίζουν προβλήματα υγείας στην κοινωνία και να εισηγούνται τρόπους επίλυσής τους. 13. Να εφαρμόζουν τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους ως μέλη μιας κοινότητας ( π. χ. σχολείο, οικογένεια, κοινωνία ), σε σχέση με την υγεία.

66 ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 4 - ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΕΝΕΡΓΟΥ ΠΟΛΙΤΗ 4.2 ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ Προδημοτική, Α΄ - Β΄ τάξη  Να αναγνωρίζουν τον ρόλο του κάθε επαγγέλματος στην κοινωνία.  Να αναγνωρίζουν τα νομίσματα και να εκτιμούν την αξία του χρήματος.  Να αναγνωρίζουν τις θετικές και αρνητικές επιδράσεις της εργασίας.

67 4.2 ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ Γ΄ - Δ΄ τάξη  Να είναι σε θέση να διακρίνουν τις επιδράσεις διαφόρων επαγγελμάτων στην υγεία.  Να εκτιμούν τη σημασία και τη χρησιμότητα του κάθε επαγγέλματος.

68 4.2 ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ Ε΄ - Στ΄ τάξη  Να κρίνουν τα επαγγέλματα σύμφωνα με τις συνθήκες υγείας και ασφάλειας που παρέχουν.  Να γνωρίσουν περισσότερα επαγγέλματα μέσα από έρευνα και να μπορούν να τα κατατάσσουν σε τομείς, σύμφωνα με τις δικές τους προτιμήσεις.  Να συσχετίζουν τους τύπους νοημοσύνης με τα επαγγέλματα.  Να αναπτύσσουν κριτική σε σχέση με την αποταμίευση και τη σπατάλη.  Να εντοπίζουν κοινωνικά στερεότυπα σε σχέση με τα επαγγέλματα ( π. χ. σε σχέση με το φύλο, κοινωνική τάξη, μετανάστευση ).

69 4.2 ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ Α΄ - Β΄ Γυμνασίου  Να αναλύουν και να αξιολογούν τους διάφορους παράγοντες που επηρεάζουν την επιλογή επαγγέλματος ( π. χ. οικογένεια ).  Να διερευνούν σύγχρονους κλάδους επαγγελμάτων που έχουν σχέση με την υγεία, το περιβάλλον, την κοινωνική μέριμνα και την τεχνολογία.  Να είναι σε θέση να καταρτίζουν τον προσωπικό τους προϋπολογισμό ( εβδομαδιαίο ή μηνιαίο ).  Να κατανοούν τα αίτια και τις συνέπειες της ανεργίας και της φτώχιας.

70 Γ’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ-Α’ ΛΥΚΕΙΟΥ 4.2 Οικονομική και επαγγελματική αγωγή  Προσωπικοί και κοινωνικοί παράγοντες επιλογής επαγγέλματος ( π. χ. φίλοι, οικογένεια, φύλο, μετανάστευση )  Τρόποι διασφάλισης της υγείας και της ασφάλειας στον χώρο εργασίας διαφόρων επαγγελμάτων

71 ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ :  Σενάρια και υπόδυση ρόλων διαφόρων επαγγελμάτων  Επισκέψεις σε διάφορους επαγγελματικούς χώρους  Έρευνα για παραδοσιακά και σύγχρονα επαγγέλματα  Συνεντεύξεις από διάφορους επαγγελματίες  Μελέτη περίπτωσης ( π. χ. επαγγελματική επιλογή και μελλοντική υγεία )  Συζήτηση σε ομάδες σύγχρονων προβλημάτων εργασίας και απασχόλησης  Συμπλήρωση και ανάλυση τεστ επαγγελματικού προσανατολισμού  Πρόβλεψη για νέα επαγγέλματα  Καταρτισμός οικογενειακού προϋπολογισμού

72 4.3. ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ 4. ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΕΝΕΡΓΟΥ ΠΟΛΙΤΗ

73 ΑΣΚΗΣΗ 6  Με ιδεοθύελλα καταγράφουμε σύγχρονα προβλήματα υγείας και ασφάλειας ( τοπικά και παγκόσμια ) Τα συζητούμε με τον διπλανό / τη διπλανή μας  Συζητούμε τα βασικά ανθρώπινα δικαιώματα του παιδιού

74 4.3 ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ Προδημοτική, Α΄ - Β΄ τάξη  Να αναφέρουν βασικά δικαιώματα και υποχρεώσεις που έχουν στο σπίτι και στην τάξη.  Να συνεργάζονται στην τάξη.  Να αναφέρουν παραδείγματα συμπεριφορών που δείχνουν σεβασμό σε πρόσωπα και περιβάλλον σε σχέση με την υγεία.  Να επισημαίνουν πρόσωπα που χρειάζονται τη βοήθειά τους.

75 4.3 ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ Γ΄ - Δ΄ τάξη  Να αναφέρουν ομάδες όπου η συνεργασία είναι απαραίτητη.  Να κατανοούν ότι έχουν δικαίωμα να ζουν, να παίζουν και να εκπαιδεύονται σε περιβάλλον που τους προσφέρει ασφάλεια, υγεία και ποιότητα ζωής.  Να εκτιμούν αυτά που τους προσφέρουν οι γονείς, οι δάσκαλοι και η πατρίδα τους.  Να ακούν προσεκτικά και να σέβονται τη διαφορετική άποψη  Να συμμετέχουν στη θέσπιση των κανόνων λειτουργίας της τάξης τους και να συμπεριφέρονται σύμφωνα με αυτούς.

76 4.3 ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ Ε΄ - Στ΄ τάξη  Να είναι σε θέση να αναφέρουν και να υπερασπίζονται τα βασικά δικαιώματα του παιδιού.  Να μπορούν να κρίνουν πράξεις ανθρώπων μέσα από σενάρια, χωρίς προκαταλήψεις.  Να είναι σε θέση να αναφέρουν τα ατομικά, πολιτικά και κοινωνικά δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του Κύπριου πολίτη.  Να γνωρίζουν τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους σε σχέση με τις υπηρεσίες υγείας που τους προσφέρει η κοινότητα.  Να είναι σε θέση να αναφέρουν οργανισμούς εθελοντισμού και κοινωνικής προσφοράς.

77 4.3 ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ Α΄ - Β΄ Γυμνασίου  Να διακρίνουν τις τρεις μορφές κοινωνικής συμπεριφοράς ( ατομισμός, ανταγωνισμός, συνεργασία ) και να προβλέπουν τις συνέπειές τους.  Να ερευνούν και να συζητούν σύγχρονα προβλήματα δημόσιας υγείας που αντιμετωπίζει η κοινωνία, να εντοπίζουν τους παράγοντες που τα προκαλούν και να εισηγούνται τρόπους επίλυσής τους.  Να αποφεύγουν συμπεριφορές που μπορούν να απειλήσουν την υγεία και την ασφάλεια των άλλων.  Να μην αποδέχονται την εκμετάλλευση του εαυτού τους ή των άλλων.  Να θέλουν να συμμετέχουν σε ομάδες και οργανώσεις εθελοντισμού.  Να προτείνουν τρόπους βελτίωσης των υπηρεσιών υγείας και ασφάλειας.  Να αναγνωρίζουν τα δικαιώματα των μεταναστών / στριών σε σχέση με την υγεία και ασφάλεια.

78 Γ’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ-Α’ ΛΥΚΕΙΟΥ 4.3. Δικαιώματα και υποχρεώσεις  Δικαιώματα και υποχρεώσεις του ευρωπαίου πολίτη ή και του παιδιού  Ανάλυση του συστήματος υγείας σε σχέση με τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του ατόμου  Ανάλυση των μέτρων αποκατάστασης της δικαιοσύνης για άτομα, ομάδες και λαούς που αδικούνται  Τρόποι διεκδίκησης των δικαιωμάτων  Εθελοντισμός και εθελοντικοί οργανισμοί

79 4.3: ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ :  Βασικές κοινωνικές αξίες : Πολιτότητα, σεβασμός, συνεργασία, προσφορά, δικαιοσύνη  Ατομικά, πολιτικά, κοινωνικά και πολιτιστικά δικαιώματα  Σύγχρονα τοπικά και παγκόσμια προβλήματα υγείας και ασφάλειας  Παράγοντες που προκαλούν τα προβλήματα υγείας και ασφάλειας  Η σχέση δικαιωμάτων και υποχρεώσεων στις δημοκρατικές κοινωνίες  Δικαιώματα και ευθύνες στην οικογένεια, στο σχολείο, στην κοινότητα.  Τόποι που προσφέρονται υπηρεσίες υγείας και ασφάλειας  Προστασία του περιβάλλοντος και υγεία  Αξίες : Πολιτότητα, Σεβασμός, Συνεργασία, Προσφορά, Δικαιοσύνη  Η Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Παιδιού  Οικουμενική Διακήρυξη Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων

80 4.3: ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ :  Μελέτη και συζήτηση για τα δικαιώματα του πολίτη, σε σχέση με την υγεία  Έρευνα για το πόσο οι πολίτες της κοινότητας γνωρίζουν τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους, σε σχέση με την υγεία  Οραματίζονται το σχολείο που προάγει την υγεία  Συνεργατική μάθηση - Μέθοδος αντιπαράθεσης  Η λίστα των δικαιωμάτων και υποχρεώσεων στην οικογένεια, στο σχολείο και στην κοινωνία, σε σχέση με την υγεία  Σχέδιο εργασίας για τη Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Παιδιού

81 ΣΥΝΑΙΣΘΗMATIKH ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ  Bradberry T. & Greaves J. (2006). Συναισθηματική Νοημοσύνη-Το απλό βιβλίο). Εκδ. Κριτική  Cooper,R.&Sawaf,A. (1996). Executive EQ. –Emotional Intelligence in Leadership and Organizations. A Perigee Book.  Gottman,John (2000). Η Συναισθηματική Νοημοσύνη των Παιδιών, Ελληνικά Γράμματα • Henderson&Milstein (2003). Σχολεία που προάγουν την ψυχική ανθεκτικότητα. Τυπωθήτω. • Hunter,E. (2008).Το μικρό βιβλίο των μεγάλων αισθημάτων. Εκδ. Κριτική.  Δημόπουλος,Γ.(2007). Συναισθήματα- Ο καθρέφτης της ψυχής. Ελληνικά Γράμματα  Filliozat Isabelle (2001). H νοημοσύνη της καρδιάς.Ενάλιος  Prekop, J.(2005). H Ευφυία Της Καρδιάς. Θυμάρι.  Πλωμαρίτου,Β.(2004). Πρόγραμμα Ανάπτυξης Συναισθηματικής Νοημοσύνης. Εκδ. Γρηγόρη. Roet,B.(2004). Συναισθήματα- Εξερευνώντας τα Συναισθήματά μας.Αλκυών.  Shapiro,L.(2001).Πώς να μεγαλώσετε ένα παιδί με υψηλό EQ. Δωρικός.  Χαραλάμπους,Ν. &Λιβίτζη Χρ. (2004). Η Νέα Επιστήμη του Εαυτού – Ένα Πρόγραμμα Συναισθηματικής και Κοινωνικής Εκπαίδευσης.  Χατζηχρήστου,Χρ. κ.ά.(2001).Κοινωνική και Συναισθηματική Αγωγή στο Σχολείο. Κέντρο Έρευνας και Εφαρμογών Σχολικής Ψυχολογίας

82 ΑΞΙΕΣ  Borba,M.(2001). Building Moral Intelligence, Jossey-Bass  Dotson & Wisont (2001). The Character Education Handbook, Character Press  Mannix,D.(2002). Character Building Activities For Kids.Jossey- Bass.  Ponz&Gonzalez (2003).Μάθετε τα παιδιά σας 20 αξίες της ζωής, Εκδ. ΑΓΚΥΡΑ  Xαραλάμπους, Ν. (2009). Πρόγραμμα ΑΡΕΤΗ- Ένα Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Χαρακτήρα.

83 ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ...


Κατέβασμα ppt "ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Σούλα Ιωάννου, Χριστιάνα Κούτα, Νεόφυτος Χαραλάμπους."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google