Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΦΛΩΡΙΝΑΣ-ΤΜΗΜΑ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ Πιπίνη Ελευθερίου Μεταπτυχιακή Διπλωματική.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΦΛΩΡΙΝΑΣ-ΤΜΗΜΑ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ Πιπίνη Ελευθερίου Μεταπτυχιακή Διπλωματική."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΦΛΩΡΙΝΑΣ-ΤΜΗΜΑ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ Πιπίνη Ελευθερίου Μεταπτυχιακή Διπλωματική εργασία «Ανάπηρος, ψυχοπαθής, τρελός, ανίκανος, αλλόκοτος, χωρίς φίλους, θλιμμένος »: στερεοτυπικές αντιλήψεις και στάσεις μαθητών του ελληνικού δημοτικού σχολείου για τα άτομα με ειδικές ανάγκες Επόπτρια: Ιφιγένεια Βαμβακίδου Βαθμολογήτριες: Αναστασία Αλευριάδου Ευαγγελία Μαυρικάκη Φλώρινα 2008

2 Σχεδιασμός και διεξαγωγή της έρευνας Μεθοδολογία Ανάλυση Μ. Φουκό Κοινωνιοσημειωτική ανάλυση Σχολιασμός-Παρατηρήσεις Σκοπός Διερεύνηση αντιλήψεων μαθητών του δημοτικού σχολείου για τα αμεα –εντοπισμός στερεότυπων αντιλήψεων και στάσεων Δείγμα Κείμενα μαθητώ ν Ιχνογραφήματα μαθητών

3 Σκοπός της έρευνας Διερεύνηση αντιλήψεων μαθητών του δημοτικού σχολείου για τα αμεα – εντοπισμός στερεότυπων αντιλήψεων και στάσεων

4 Δείγμα  208 ζωγραφιές (εικόνα-σημείο) μαθητών Στ΄τάξης Δημοτικού Σχολείου των νομών:  Θεσσαλονίκης: 40 (Κ) - 30 (Α)  Χαλκιδικής 23 (Κ) – 18 (Α)  Κιλκίς 30 (Κ) – 22 (Α)  Πιερίας 22 (Κ) – 23 (Α)  101 κείμενα μαθητών (λέξη-σημείο) Στ΄ τάξης Δημοτικών Σχολείων του νομού Θεσσαλονίκης

5 Μεθοδολογία Ανάλυση Μ. Φουκό  Η μέθοδός του ονομάζεται «αρχαιολογία»  Ο άξονας θεματολογίας επικεντρώνεται:  Στο πώς οι άνθρωποι στις δυτικές κοινωνίες εγκαθιδρύουν «λόγους αλήθειας»  Στην έρευνα νέων θεσμικών δομών εξουσίας και ελέγχου  Στην ανάλυση νέων μορφών γνώσης

6 Ο Μ.Φουκό  Ανατρέπει την τάξη του λόγου  Αναζητά αυτό που η κοινωνία αποκλείει

7 Ερωτήματα έρευνας/μελέτης Με βάση τη μεθοδολογία του Μ. Φουκό αναρωτιόμαστε:  σε ποιο βαθμό είναι νόμιμο να αντιμετωπίζουμε τις ποικίλες δυσκολίες προσαρμογής των αμεα σαν διανοητικές παθήσεις ή σαν μορφή τρέλας  αν έχουμε το δικαίωμα να τις αντιμετωπίζουμε μαζί σε διπολικά σχήματα (υγιούς/ασθενούς, ισχυρού/αδύναμου) και να οδηγούμαστε ως κοινωνίες και πολιτείες στον αποκλεισμό τους

8 Μεθοδολογία Κοινωνιοσημειωτική Σύμφωνα με την κοινωνιοσημειωτική  τα σημεία ενός κειμένου σχετίζονται με τα σημαινόμενά τους  τα συστήματα σημείων εμπλέκονται στην κατασκευή της σημασίας

9 Κοινωνιοσημειωτική και λεκτικό κείμενο Σύμφωνα με την κοινωνιοσημειωτική  η μελέτη της σημασίας του λόγου είναι σημαντική  η λεξικοποίηση της κοινωνικής πραγματικότητας διαμορφώνει μια συγκεκριμένη εκδοχή και εικόνα για τον κόσμο  ο πιο χρήσιμος τρόπος για να κατανοήσει κανείς οποιοδήποτε πρόβλημα είναι να το σκεφτεί «γραμματικά»

10 Κοινωνιοσημειωτική και οπτικό κείμενο Μέσω της κοινωνιοσημειωτικής επιχειρούμε:  την τεχνική και υλική τεκμηρίωση οπτικού σημείου  τη δημιουργία του συνταγματικού άξονα  τον εντοπισμό μεταφορών, μετωνυμιών  τον εντοπισμό των κωδίκων

11 Μεθοδολογία της έρευνας Στο οπτικό και γλωσσικό δείγμα της έρευνας εφαρμόζουμε τις θέσεις της κοινωνιοσημειωτικής με σκοπό:  να προσδιορίσουμε το σημασιολογικό περιεχόμενο των αντιλήψεων των μαθητών /τριών του δημοτικού σχολείου για τα άτομα με ειδικές ανάγκες  να εντοπίσουμε εάν μεταξύ των γενικών αντιλήψεών τους, σχετικά με τη θέση των αμεα στην κοινωνία, υπάρχουν στερεότυπες αντιλήψεις και στάσεις

12 Το γλωσσικό δείγμα Κείμενα παιδιών με θέμα: Γράψε κάτω από τη φράση άτομα με ειδικές ανάγκες όσες λέξεις σου έρχονται στο μυαλό με σκοπό: να ανασύρουν και να κωδικοποιήσουν (λεκτικά) τις πληροφορίες που ήδη έχουν για τα αμεα

13 Το γλωσσικό δείγμα Κοινωνιοσημειωτική ανάλυση Στο γλωσσικό δείγμα γίνεται:  καταγραφή των όρων με βάση το γραμματικό και συντακτικό είδος  περιγραφή των λέξεων και των ορισμών Εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν  Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής - Α.Π.Θ  Γραμματική τηςΕλληνικής Γλώσσας  Λεξικό ψυχολογίας  Ιατρικό λεξικό

14 Το γλωσσικό δείγμα-Παρατηρήσεις Οι θεματικές ενότητες των λέξεων που επιλέγουν οι μαθητές αφορούν:  στην ορολογία προσδιορισμού της αναπηρίας και τα είδη της  στις παρανοήσεις με άλλους ασθενείς/ετερότητες  στην κοινωνική/ανθρωπιστική στάση/φροντίδα που χρειάζονται τα αμεα

15 Τα παιδιά  λεξικοποιούν στερεότυπες συμπεριφορές  αναπαράγουν στο λεξιλόγιο τις επικρατούσες κοινωνικές αντιλήψεις και στάσεις  εμπλέκουν τα αμεα με άτομα με ψυχικές ασθένειες  προσδιορίζουν τα αμεα ως ετερότητα

16 Οπτικό δείγμα Κοινωνιοσημειωτική ανάλυση Το ιχνογράφημα αποτελεί:  πεδίο έρευνας και πειραμάτων για ψυχολόγους και παιδαγωγούς  στο χώρο των πολιτισμικών σπουδών το ενδιαφέρον εντοπίζεται στη σημειωτική ανάλυση

17

18 Το οπτικό δείγμα Ιχνογραφήματα παιδιών με θέμα: Ζωγράφισε τα άτομα με ειδικές ανάγκες με σκοπό: να αναπαραστήσουν τα αμεα με βάση τις πληροφορίες που ήδη έχουν γι’ αυτά

19  Σημαντικό  Συντακτικό  Πραγματιστικό Σημειωτικά πεδία στο οπτικό δείγμα της έρευνας

20 Οπτικό δείγμα - Παρατηρήσεις Στα ιχνογραφήματα παρατηρούνται:  λεκτικές αναφορές /λεζάντες με: υπαινικτικά και προστακτικά σημεία  υψηλός βαθμός εικονικότητας Επίσης στα ιχνογραφήματα  τα αμεα περιγράφονται ως ετερότητα σε:  διπολικά σχήματα (υγιούς/ασθενούς)  στερεότυπα ικεσίας και επαιτείας

21  κυριαρχούν τα άτομα με κινητικές αναπηρίες  η στάση των παιδιών είναι ατομική, κοινωνική, φιλάνθρωπη, συμπονετική, οίκτου, αδιάφορη  υπάρχουν περισσότερα δραστικά έργα  εντοπίζεται ο κοινωνικός αποκλεισμός

22 Ο πτικό και γλωσσικό δείγμα Γενικές Παρατηρήσεις Στο σύνολο του δείγματος:  παρατηρείται διαφορετική χρήση της εικόνας/σημείο από τη λέξη/σημείο  αναδεικνύεται η δύναμη του πολυτροπικού κειμένου  τα αμεα προσδιορίζονται ως ετερότητα  αναδεικνύονται στερεότυπα και προκαταλήψεις και περιγράφονται σε διπολικά σχήματα

23  Αναδεικνύεται η ανάγκη υιοθέτησης :  κριτικής χρήσης της γλώσσας και  οπτικού γραμματισμού

24


Κατέβασμα ppt "ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΦΛΩΡΙΝΑΣ-ΤΜΗΜΑ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ Πιπίνη Ελευθερίου Μεταπτυχιακή Διπλωματική."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google