Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

3ο Γενικό Λύκειο Κατερίνης Μιλήτου 1, Κατερίνη “History tells us our story” A multilateral Comenius Project Δίον Η ιστορία μέσα στους αιώνες 2012.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "3ο Γενικό Λύκειο Κατερίνης Μιλήτου 1, Κατερίνη “History tells us our story” A multilateral Comenius Project Δίον Η ιστορία μέσα στους αιώνες 2012."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 3ο Γενικό Λύκειο Κατερίνης Μιλήτου 1, Κατερίνη “History tells us our story” A multilateral Comenius Project Δίον Η ιστορία μέσα στους αιώνες 2012

2 "History tells us our story" A Multilateral Comenius Project Δίον: Η ιστορία μέσα στους αιώνες Προτιμώ τη μυθολογία από την ιστορία, επειδή η ιστορία ξεκινά από την πραγματικότητα και καταλήγει στο ψέμα, ενώ η μυθολογία ξεκινάει από το ψέμα και καταλήγει στην αλήθεια. Bernardo Bertolucci

3 "History tells us our story" A Multilateral Comenius Project Δίον Το Δίον, τόπος πανάρχαιας λατρείας του Ολυμπίου Διός, αναδείχθηκε στα τέλη του 5ου αι. π.Χ. ως το επίσημο θρησκευτικό κέντρο των Μακεδόνων. Η γεωγραφική θέση του αρχαίου Δίου τοποθετείται στους ανατολικούς πρόποδες του Ολύμπου, εκεί όπου σήμερα βρίσκεται η ομώνυμη κωμόπολη. Μας είναι όμως άγνωστος ο χρόνος της ίδρυσής του. Η πρώτη γραπτή αναφορά στο Δίον είναι στον Θουκυδίδη, ο οποίος την αναφέρει ως την πρώτη πόλη από την οποία πέρασε ο στρατηγός της Σπάρτης Βρασίδας το 424 π.Χ. Η καθιέρωση των «εν Δίω Ολυμπίων», ολυμπιακών αγώνων προς τιμή του Διός και των Μουσών, από τον βασιλιά Αρχέλαο στα τέλη του 5ου αι. π.Χ. συνέβαλε στην πανελλήνια αναγνώριση του ιερού και στην αναβάθμιση του πολίσματος του Δίου, που απέκτησε μορφή αστικού κέντρου στα τέλη του 4ου αι. π.Χ. Στο ιερό του Ολυμπίου Διός πρόσφερε μεγαλοπρεπείς θυσίες ο Μ. Αλέξανδρος, πριν ξεκινήσει την εκστρατεία του στην Ασία και λίγο αργότερα αφιέρωσε το περίφημο έργο του Λυσίππου, ένα χάλκινο σύνταγμα των εικοσιπέντε έφιππων εταίρων, που έπεσαν στη μάχη του Γρανικού μαχόμενοι εναντίον των Περσών. Η πόλη γνώρισε σημαντικές αλλαγές στη μακραίωνη διάρκεια της ζωής της. Στα αυτοκρατορικά χρόνια εγκαταστάθηκαν άποικοι από την Ιταλία, οι οποίοι εισήγαγαν τη ρωμαϊκή πολιτειακή οργάνωση, ενώ μετά την επικράτηση του χριστιανισμού το Δίον έγινε έδρα επισκόπου Δίον: Η ιστορία μέσα στους αιώνες Location _______________________________________ 3 History _______________________________________ 4 Architecture ___________________________________ 6 Studying Subject: the Santuary of Isis _______________ 7 The Temples ___________________________________ 9 Theaters and Conservatory______ __________________ 13 The Arts _______________________________________ 23 Bibliography ___________________________________ 25 Γεωγραφική θέση: Η αρχαία πόλη του Δίου βρισκόταν στη βόρεια πλευρά του όρους Όλυμπος, 7 στάδια μακριά από τις ακτές της Πιερίας (5 χιλιόμετρα).To Δίον ήταν αρχικά ένα λιμάνι προτού γίνει ιερός ναός αφιερωμένος στους αρχαίους θεούς Δία, Άρτεμη, Ασκληπιό και τη αιγυπτιακή θεά Ίσιδα. Χτίστηκε εκεί επειδή η θέση του προσέφερε πλήρη έλεγχο του στενού περάσματος που οδηγούσε από τη Μακεδονία στη Θεσσαλία. Ο χώρος ήταν υγρός, ακόμη και όταν δεν έβρεχε. Επιπλέον το εύφορο έδαφος και το ήπιο κλίμα συνέβαλε στην ίδρυση οικισμού στον χώρο αυτό από αρχαιοτάτους χρόνους.

4 "History tells us our story" A Multilateral Comenius Project Δίον: Η ιστορία μέσα στους αιώνες Ιστορία: Το Αρχαίο Δίον υπήρξε πόλη τεράστιας σημασίας για το Μακεδονικό Βασίλειο. Ο ιστορικός Δήμιτσας υποστηρίζει πως το ίδρυσαν οι Περραιβοί της Θεσσαλίας, προς τιμή του Ολύμπιου Δία και ονομάστηκε από το όνομά του Δίον. Από τον 5ο αι. π.Χ. ήταν γνωστή ήδη ως μια αρχαιότατη πόλη. Οι κάτοικοί της ονομάζονταν Δίοι, Διασταί ή και Διείς. Μια παράδοση αναφέρει πως ο Ορφέας θανατώθηκε από τις γυναίκες του Δίου και σε απόσταση 20 σταδίων στήθηκε μια κολόνα, που στην κορυφή της τοποθετήθηκε λίθινη υδρία με τα οστά του. Κατά τις μαρτυρίες του Στράβωνα και του Λίβιου «το Δίον πόλις ουκ εν τω αιγιαλώ του Θερμαϊκού κόλπου εστίν εν ταις υπωρείαις του Ολύμπου, αλλ' όσον επτά απέχει σταδίους». Η ακμή της όμως αρχίζει από τον 5ο αι. π.Χ., κυρίως από την εποχή του αναμορφωτή βασιλιά της Μακεδονίας Αρχέλαου ( π.Χ.). Τότε έγινε διάσημο πολιτιστικό κέντρο της περιοχής, αργότερα και ολόκληρου του ελληνισμού. Ο Αρχέλαος διάλεξε το Δίο ανάμεσα σε όλες τις πόλεις, γιατί ως παλιά πολιτεία, συνδεδεμένη με τη μυθολογία του Ολύμπου, ήταν γνωστή και σεβαστή ως ιερός τόπος της λατρεία του Δία και των Πιερίδων Μουσών. Συγκεκριμένα ο μύθος θέλει την επιλογή της θέσης του ιερού του Διός να υπαγορεύτηκε από τα θεϊκά σημάδια. Ήταν τα κρυστάλλινα νερά που αναβλύζουν από πηγές και αιωνόβια δέντρα, τα οποία δέχονται τις συχνές ριπές των κεραυνών στη διάρκεια των καλοκαιρινών καταιγίδων. Έτσι ακολουθώντας την παράδοση, σύμφωνα με την οποία ο Δευκαλίων, βασιλιάς της Θεσσαλίας, είχε στήσει βωμό προς τιμήν του Δία στο Δίον, οι Μακεδόνες ανέδειξαν την πόλη σε θρησκευτικό κέντρο. Σε λίγο η πόλη κοσμήθηκε με στάδιο, θέατρο, αγάλματα, τείχη, δρόμους πλατιούς και πλακόστρωτους, ναούς και άλλα, όπως μαρτυρεί ο Πολύβιος. Εκεί γίνονταν αγώνες μουσικοί, γυμνικοί, δραματικοί, με πανελλήνιο χαρακτήρα. Έτσι το Δίο έγινε ένα μεγάλο καλλιτεχνικό και πνευματικό κέντρο της Βόρειας Ελλάδας, όσο και οι Δελφοί ή η Ολυμπία. Ο Αρχέλαος, λάτρης του αθηναϊκού μεγαλείου, κάλεσε τον Ευριπίδη στην αυλή του. Ο μεγάλος τραγικός όχι μονάχα δίδαξε τα έργα του «Αρχέλαος» και «Βάκχες» από τη σκηνή στο Δίο, αλλά μαζί με αυτόν διαγωνίστηκαν εκεί και άλλοι τραγικοί Εικόνα 1 η : Η τοποθεσία του Αρχαίου Δίου(στο Μακεδονικό κράτος)

5 "History tells us our story" A Multilateral Comenius Project Δίον: Η ιστορία μέσα στους αιώνες και κωμικοί ποιητές. Μετά την άλωση της Ολύνθου (348 π.Χ.) ο Φίλιππος τέλεσε «Ολύμπια» (δηλαδή αγώνες) στο Δίο «ποιήσας τοις θεοίς επινίκια». Και όταν το 338 π.Χ. ο Φίλιππος με τον Αλέξανδρο νίκησαν στη Χαιρώνεια, «τότε δ' ουν από στρατείας ήκοντες εν Δίω της Πιερίας έθυον ταις Μούσαις». Όταν ο Αλέξανδρος το 335 π.Χ. ξαναγύρισε στη Μακεδονία μετά την καταστροφή των Θηβών και πριν ξεκινήσει για την ασιατική εκστρατεία του «θυσίας μεγαλοπρεπείς τοις θεοίς συνετέλεσεν εν Δίω Μακεδονίας και σκηνικούς αγώνας Διί και Μούσαις, ους Αρχέλαος ο προβασιλεύσας πρώτος κατέδειξε». Το Δίο προκρίθηκε από όλες τις μακεδονικές πόλεις για να στηθούν εκεί οι 25 χάλκινοι ανδριάντες, έργο του Λύσιππου, προς τιμή ισάριθμων Μακεδόνων που έπεσαν στη μάχη του Γρανικού ποταμού (334 π.Χ.). Όταν το 168 π.Χ. κατέρρευσε το Μακεδονικό κράτος, το Δίο καταλήφθηκε από τους Ρωμαίους. Άκμασε και πάλι κάτω από τη ρωμαϊκή κυριαρχία, γιατί ιδρύθηκε εκεί ρωμαϊκή αποικία από τον Οκτωβιανό Αύγουστο το 32/31 π.Χ., γνωστή από νομίσματα που έχουν την επιγραφή: Colonia Julia Augusta Diensis. Μετά τα μέσα του 3ου αι. μ.Χ. βαρβαρικές επιδρομές, καταστρεπτικοί σεισμοί και πλημμύρες οδήγησαν την πόλη σε παρακμή. Το Δίον γνώρισε μία τελευταία περίοδο ακμής τον 4ο αι. μ.Χ., όταν έγινε επισκοπική έδρα. Από τα μέσα του 5ου αι. μ.Χ. οι φυσικές καταστροφές και οι επιδρομές των γοτθικών φύλων είχαν ως αποτέλεσμα την μετοίκηση των κατοίκων στα ορεινά. Στην εποχή του Κωνσταντίνου του Πορφυρογέννητου (10ος αι.), στο έργο «Περί Θεμάτων» του οποίου αναφέρεται και για τελευταία φορά, η πόλη λέγεται Δίος. Το 14ο αι. δοκιμάζεται από εχθρικές εισβολές και εμφύλιες ταραχές. Μετά την τουρκική εισβολή, στα τέλη του 14ου αι., καταστράφηκε τελείως και εγκαταλείφθηκε. Στις αρχές του 19ου αι. τα ερείπια του Δίου είχαν χαθεί μέσα στην πυκνή βλάστηση και τα νερά. Ο Άγγλος συνταγματάρχης και περιηγητής Ουίλιαμ Λικ, που σταμάτησε στο Δίον την 21η Δεκεμβρίου του 1806, ήταν ο πρώτος που ταύτισε με βεβαιότητα τη θέση του αρχαίου Δίου και την έκανε γνωστή στην επιστήμη. Τα ερείπια της πόλης βρίσκονται σε απόσταση 4 περίπου χλμ. από τη θάλασσα. Οι ανασκαφικές έρευνες στην περιοχή άρχισαν το 1928 και το 1973 συνεχίστηκαν από τον καθηγητή του πανεπιστημίου της Θεσσαλονίκης Δημήτρη Παντερμαλή. Ανακαλύφθηκαν έξω από τα τείχη το ιερό της Δήμητρας, που είναι από τα παλαιότερα μακεδονικά ιερά που έχουν βρεθεί, ιερά αιγυπτιακών θεών (Ίσιδας, Σάραπη και Άνουβη), μικρός ναός της Αφροδίτης Υπολυμπιδίας, ελληνιστικό θέατρο, που κατασκευάστηκε την περίοδο της βασιλείας του Φιλίππου Ε’ ( π.Χ.), ρωμαϊκό θέατρο, που χρονολογείται στο 2ο αι., στάδιο και παλαιοχριστιανική κοιμητηριακή βασιλική (τέλη του 4ου αι.). Στα ανατολικά της πόλης βρέθηκε η έπαυλη του Διονύσου με μεγάλη ψηφιδωτή σύνθεση που καλύπτει το δάπεδο της αίθουσας συμποσίων και αναπαριστά το Διόνυσο. Επίσης βρέθηκαν το Ασκληπείο, δρόμοι με καταστήματα, νεκροταφείο, που εκτείνεται στα νότια και ανατολικά της πόλης και περιλαμβάνει ταφικά μνημεία που χρονολογούνται από τον 5ο αι. π.Χ. ως τον 5ο αι. μ.Χ., το τείχος της πόλης και το Ωδείο. Στις νότιες παρυφές της πόλης βρέθηκαν

6 "History tells us our story" A Multilateral Comenius Project Δίον: Η ιστορία μέσα στους αιώνες ρωμαϊκές θέρμες (λουτρά) με πολλά γλυπτά, που χρονολογούνται στο 200 και καλύπτουν έκταση πάνω από τ.μ. Στο τέμενος του Δία βρέθηκαν λίθινες στήλες με κείμενα που αφορούσαν συνθήκες συμμαχίας, διακανονισμούς συνόρων, τιμητικά ψηφίσματα κ.ά. Από το 1982 ο καθηγητής Δημήτρης Παντερμαλής συνέχισε τις σημαντικές αρχαιολογικές ανακαλύψεις στην περιοχή. Αρχιτεκτονική: Η αρχιτεκτονική και οι τέχνες βρίσκονταν παντού στο Δίον. Αφού τα περισσότερα κτίρια του αποτελούσαν έργα αρχιτεκτόνων και τα πιο πολλά από τα αντικείμενα που χρησιμοποιούσαν ήταν καλλιτεχνήματα. Αρχιτεκτονική και τέχνες χρησιμοποιούσαν για να υμνήσουν τους Θεούς τους, στα μέρη τα οποία διασκέδαζαν (θέατρα, ωδεία, αγορά κ.α.) και στα δημόσια κτίρια. Επίσης έργα τέχνης χρησιμοποιούνταν και για να διακοσμήσουν ναούς, σπίτια, δρόμους ή δημόσια κτίρια. Pictures th Ιερά και Ναοί: Χαρακτηριστικό δείγμα της αξιοθαύμαστης αρχιτεκτονικής και τέχνης του αρχαίου Δίου είναι τα Ιερά και οι Ναοί όπου τιμούσαν διάφορους θεούς (όχι μόνο τοπικούς).

7 "History tells us our story" A Multilateral Comenius Project Δίον: Η ιστορία μέσα στους αιώνες Ιερό της Ίσιδας Σύμφωνα με επιγραφικές μαρτυρίες από τον 4 ο αι. π. Χ ήταν ιερό της Άρτεμης Ειληθίας, της Άρτεμης των τοκετών και το 2 ο αι. π. Χ γίνεται μία επίσημη μετατροπή από ιερό της Άρτεμης σε ιερό Ίσιδας Λοχίας. Οικοδομήθηκε τον 2ο αι. μ. Χ στη θέση ενός προγενέστερου ιερού, όπου λατρεύονταν θεότητες που σχετίζονταν με την ευφορία της γης και τη μητρότητα. Μέχρι εδώ δηλαδή ακολουθεί τα χαρακτηριστικά της γέννας και της λοχείας. Η μεγάλη απορία είναι συνήθως πού βρέθηκαν οι Αιγυπτιακές θεότητες στην Ελλάδα, γεγονός που εξηγείται ως συνέπεια της πολιτικής των Πτολεμαίων. Ο στρατηγός του Αλεξάνδρου, ο Αλέξανδρος Πτολεμαίος μετά το θάνατό του παίρνει την Αίγυπτο. Είναι μία φιλόδοξη δυναστεία, εισάγει ξένους θεούς σ’ άλλο βασίλειο και το στοιχείο αυτό δείχνει μία δύναμη και υπεροχή τουλάχιστον. Το άλλο στοιχείο είναι πως η Ίσιδα από μόνη της είναι μια ιδιαίτερη θεότητα και πρέπει να ήταν γνωστή στους Έλληνες από παλιά, με τις σχέσεις Ελλήνων - Αιγυπτίων από τα μυκηναϊκά χρόνια. Φανταστείτε ότι όλοι αυτοί οι ναυτικοί και οι έμποροι γνωρίζανε μία πολύ μειλίχια θεά στην Αίγυπτο και προφανώς φέρνανε μαζί του και κάποιο ειδώλιο ή κάτι άλλο με την Ίσιδα. Το αποτέλεσμα ήταν να γίνει πολύ γνωστή κι αγαπητή πράγμα που δεν το βλέπουμε στους υπόλοιπους Αιγύπτιους θεούς που εισάχθηκαν εδώ. Έχει και μια αλλαγή στο πιστεύω η Ίσιδα. Με την Ίσιδα και τον Μίθρα, πριν από τον Χριστιανισμό έχουμε την αλλαγή στο πιστεύω. Η Ίσιδα πιστεύει στην μετέπειτα ζωή γι’ αυτούς που σ’ αυτήν εδώ υποφέρουν. Επίσης θεραπεύει. Η αρετολογία της Ίσιδας, τα τραγούδια της, έγιναν αργότερα οι ύμνοι προς την Παναγία. Υπήρχε ένα συνέδριο, επιγραφικής, με ένα κείμενο από την Μέμφιδα, που αναπαράγεται σ’ όλα τα ελληνιστικά χρόνια και καταλήγει στα χριστιανικά σαν ύμνοι προς την Παναγία. Καιρός λοιπόν για αλλαγές, το ελληνικό δωδεκάθεο φαίνεται ότι έχει κουραστεί πλέον αφού και οι θεοί κουράζονται κι αυτό το διάστημα ο Σάραπις και η Ίσιδα θα αντικαταστήσουν τον Δία και την Ήρα, πολύ δυναμικά σ’ όλη την περιοχή. Picture 4 th: The Sanctuary of Isis

8 "History tells us our story" A Multilateral Comenius Project Δίον: Η ιστορία μέσα στους αιώνες Η πολιτική προπαγάνδα του Πτολεμαίου και η ανάγκη για αλλαγές, φέρνει του Αιγύπτιους θεούς στην Ελλάδα (Όσιρις, Ίσις, Άνουβις), αλλά ισχυρότερη είναι η Ίσιδα, μαζί με τον Διόνυσο και τον Ασκληπιό που επίσης θεραπεύουν. Σύμφωνα με την άποψη του κ. Παντερμαλή ενσωματώσανε στην Ίσιδα τα νερά, αφού η θεά είναι πάντα κοντά σε ποτάμια, ώστε να θυμίζει το Νείλο, τόσο πολύ, ώστε λέει ότι μαζί με του Ναϊσκους δεξιά κι αριστερά, που πρέπει να ήταν ιερές πηγές, αγιάσματα, σκόπιμα να θεμελιώθηκαν πάνω στις πηγές του ιερού βουνού. Πιστεύει επίσης ότι ακόμα κι αυτός ο διάδρομος που πάει προς το βωμό, δεν πρέπει να ήταν απλός διάδρομος για τον ιερέα ή την ιέρεια, αλλά τον εμβάθυναν, γιατί στα θεμέλια έχει μια παράξενη κατασκευή για υδραυλικές εγκαταστάσεις. Θα μπορούσε, για να μην έχουν προβλήματα με τις πλημμύρες και στην αρχαιότητα να ήταν βαθύς διάδρομος με νερά για να θυμίζει τον Νείλο. Όσον αφορά στα αρχιτεκτονικά στοιχεία του ιερού, βλέπουμε πως το τέμενος ήταν οργανωμένο γύρω από μία ευρύχωρη αυλή, την οποία διέσχιζε ένας μακρύς κτιστός διάδρομος, που συμβόλιζε τον ποταμό Νείλο. Ο ναός είχε δύο εισόδους, μία προς την ανατολή και μία προς την δύση. Η θέση των εισόδων ήταν συγκεκριμένη ώστε να φωτίζετε το άγαλμα της θεότητας από το φως του ήλιου. Η επίσημη είσοδος όμως βρισκόταν στα ανατολικά, ενώ ακόμα μία δευτερεύουσα είσοδος με πρόπυλο υπήρχε και στη βόρεια πλευρά. Στη δυτική πλευρά του τεμένους βρισκόταν ο ναός της Ίσιδος Λοχίας και ο μεγάλος βωμός για τις θυσίες. Ο κεντρικός ναός πλαισιωνόταν από τους ναΐσκους της Ίσιδος Τύχης και της Αφροδίτης Υπολυμπιδίας, που στέγαζαν ιερές πηγές και ένα τέταρτο, που μάλλον σχετιζόταν με τη λατρεία της Αφροδίτης. Τη βόρεια πλευρά του τεμένους έκλεινε ένα στωικό κτίριο, που περιλάμβανε το «εγκοιμητήριον» ενώ στη νότια πτέρυγα υπήρχαν βοηθητικοί χώροι. Γενικότερα το συγκρότημα ήταν διακοσμημένο με αγάλματα της θεάς, άλλων μικρότερων θεοτήτων, όπως του ερμαφρόδιτου, αλλά και αγάλματα δωρητριών, που είχαν προσφέρει χρήματα για τις ανάγκες του ναού. Το ιερό καταστράφηκε τον 4ο αι. μ.Χ. από σεισμούς και πλημμύρες. Picture 5 th: The Santuary of Isis

9 "History tells us our story" A Multilateral Comenius Project Δίον: Η ιστορία μέσα στους αιώνες Ιερό Διός Υψίστου: Βρίσκεται ανάμεσα στα ιερά της Δήμητρας και της Ίσιδος και είναι ένα λαμπρότατο οικοδόμημα με στοές και υπέροχη διακόσμηση (ψηφιδωτό με λευκό ταύρο κ.α.). Το ιερό του Διός Υψίστου αποτελείται από μια ευρύχωρη πλατεία, η οποία περιβάλλεται από στοές με δωμάτια. Στη νότια είσοδο της πλατείας πιθανότατα κατέληγε ένας ιερός δρόμος, δεξιά και αριστερά του οποίου ήταν στημένα χαρακτηριστικά αναθήματα στον Δία Ύψιστο, όπως οι κιονίσκοι που στήριζαν μαρμάρινους αετούς. Στη βόρεια πλευρά του τεμένους δεσπόζει ο μονόχωρος ναός του Θεού, μέσα στον οποίο βρέθηκε το λατρευτικό άγαλμα του, που ήταν πλαισιωμένο από μαρμάρινους αετούς. Από το ψηφιδωτό δάπεδο του ναού σώζονται δύο μικροί πίνακες με παράσταση κοράκων. Ο ναός περιβάλλεται από πτερό, στη δυτική πλευρά του οποίου υπάρχει μια δεξαμενή νερού. Μπροστά στο ναό βρίσκεται ο βωμός, στον οποίο προσαρμοσμένο ένα ημίτομο μαρμάρινης λεκάνης και ένα ρείθρο, καθώς και μια μονόλιθη βάση με σιδερένιο δακτύλιο, στον οποίο προσδένονταν τα ζώα για τη θυσία. Picture 6 th: The Temple of Zeus Hypsistos

10 "History tells us our story" A Multilateral Comenius Project Δίον: Η ιστορία μέσα στους αιώνες Ιερό Ολυμπίου Διός: Το ιερό είχε οργανωμένη αρχιτεκτονική μορφή στα ελληνιστικά χρόνια. Στο εσωτερικό του ναού ήταν στημένα επίχρυσα αγάλματα Μακεδόνων βασιλέων καθώς και βασιλικά αναθήματα. Το ιερό καταστράφηκε το 219 π.Χ. και ανοικοδομήθηκε αμέσως με υλικά από κατεστραμμένα κτήρια. Η έκταση του ορίζεται από έναν περίβολο. Επίσης μια στοά με πρόπυλο διαχώριζε τον βωμό από την ευμεγέθη αυλή στα δυτικά. Τέλος ο μνημειακός βωμός του ιερού είχε μήκος 22μ. Μπροστά του παρατάσσονταν τρεις σειρές έντεκα πώρινων βάσεων με χάλκινους κρίκους στο πάνω μέρος, οι οποίοι χρησιμοποιούνταν για το δέσιμο των ζώων που θα θυσιάζονταν. Picture 7 th: The Temple of Olympian Zeus

11 "History tells us our story" A Multilateral Comenius Project Δίον: Η ιστορία μέσα στους αιώνες Ιερό Δήμητρας: Το ιερό είναι από τα αρχαιότερα του Δίου. Ο ναός,αρχικά, χτίστηκε σε δωρικό ρυθμό και στη συνέχεια σε αρχαϊκό ρυθμό. Μέσα στον ναό υπήρχαν αγάλματα αλλά και μικροί μονοθάλαμοι οίκοι για τη λατρεία των θεών. Ασφαλώς υπήρχαν και αρκετοί βωμοί στο ναό για τις θυσίες. Από κάποια υλικά που χρησιμοποιήθηκαν για την οικοδόμηση του ναού,όπως το κονίαμα και οι πλίνθοι, καταλαβαίνουμε ότι υπήρξαν Ρωμαϊκές επιρροές. Picture 8 th: The Temple of Demeter

12 "History tells us our story" A Multilateral Comenius Project Δίον: Η ιστορία μέσα στους αιώνες Ιερό Ασκληπιού: Ο ναός χτίστηκε τον 4ο αιώνα π.Χ. Το ιερό αποτελείτε από έναν πρόναο και ένα σηκό. Καθοριστικό ρόλο στην επιλογή της τοποθεσίας έπαιξαν τα πηγαία ύδατα. Pictures th: The Temple of Askelepios

13 "History tells us our story" A Multilateral Comenius Project Δίον: Η ιστορία μέσα στους αιώνες Θέατρο και Ωδείο: Τα θέατρα και το ωδείο είναι αξιοθαύμαστα επιτεύγματα της αρχιτεκτονικής του Αρχαίου Δίου (καθώς έχουν πάρα πολύ καλή ακουστική) και σχετίζονται άμεσα με την τέχνη αφού εκεί ουσιαστικά άνθιζαν κάποιες από τις τέχνες της αρχαίας αυτής Πόλης. Ελληνιστικό Θέατρο: Το ελληνιστικό θέατρο χτίστηκε τον 3ο αιώνα π.Χ. Πρόκειται για θεατρική κατασκευή, με ελληνιστική διάταξη, αποτελούμενη από χωμάτινη ορχήστρα (κονίστρα), λίθινο περιμετρικό αποχετευτικό αγωγό, κοίλο και λίθινο κτήριο σκηνής. Το θέατρο είναι χτισμένο στην πλαγιά χαμηλού φυσικού λόφου και έχει προσανατολισμό βορειοανατολικό. Ο αρχιτέκτονας του μνημείου, εκμεταλλευόμενος τη μορφολογία του εδάφους, διαμόρφωσε κατάλληλα το χώρο με μερική αποχωμάτωση και τεχνητή επίχωση, η οποία χαρακτηρίζεται από τις επιτυχέστερες στο είδος της. Η ορχήστρα, με διάμετρο περίπου 26 μ., ορίζεται από ακάλυπτο πέτρινο περιμετρικό αγωγό και είχε δάπεδο από πατημένο χώμα. Επίσης, το δάπεδο της ορχήστρας είναι χαμηλότερο από το δάπεδο της σκηνής. Στον άξονα του θεάτρου και μέσα στην ορχήστρα υπήρχε ένας υπόγειος διάδρομος με δυο θαλάμους, ένα σε κάθε άκρο, ο οποίος συνέδεε τη σκηνή με τους άλλους χώρους. Πίσω από τη σκηνή βρίσκονταν τα παρασκήνια με τον εξοπλισμό για τις παραστάσεις. Picture 12 th: The Ellenistic Theatre

14 "History tells us our story" A Multilateral Comenius Project Δίον: Η ιστορία μέσα στους αιώνες Ρωμαϊκό Θέατρο: Το ρωμαϊκό θέατρο χτίστηκε τον 2ο αιώνα μ.Χ. Είχε σφηνοειδείς καμαροσκέπαστους χώρους. Ήταν διακοσμημένο με πολλά γλυπτά και είχε πλούσια διακοσμημένη πρόσοψη. Pictures th: The Roman Theatre

15 "History tells us our story" A Multilateral Comenius Project Δίον: Η ιστορία μέσα στους αιώνες Ωδείο: Το ρωμαϊκό ωδείο του Δίου ανήκει στο κτιριακό συγκρότημα των μεγάλων Θερμών και χτίστηκε στα τέλη του 2ου αιώνα μ.Χ. Το ωδείο ήταν μια στεγασμένη θεατρική αίθουσα πολλαπλών χρήσεων για τετρακόσιους περίπου θεατές, ορθογώνια εξωτερικά, με ημικυκλική διάταξη καθισμάτων στο εσωτερικό και υποτυπώδες προσκήνιο. Σε αυτό μπορούσαν να πραγματοποιηθούν διάφορες εκδηλώσεις, όπως απαγγελία, μουσική, χορός, μικρές θεατρικές παραστάσεις, παντομίμα, διδασκαλία κ.α. Picture 15 th: The Roman Conservatory

16 "History tells us our story" A Multilateral Comenius Project Dion: The history through the centuries Πόλη: Στην πόλη βρέθηκαν διάφορα κτίρια. Κυρίως οικίες, θέρμες, αποχωρητήρια και μαγαζιά. Επίσης έχει σωθεί και ένα μεγάλο μέρος των τειχών της αρχαίας πόλης. Picture 16 th: Epigenos’ residence Οικία Εύβολου: Η είσοδος στο κτίριο γινόταν από το δρόμο που οδηγούσε στη δυτική πύλη του τείχους,ενώ στα ανατολικά υπήρχε πλακοστρωμένη πάροδος που συνέδεε το δρόμο με την πλατεία της αγοράς. Στο κτίριο υπήρχαν,επίσης, διάφοροι χώροι με ψηφιδωτό δάπεδο. Από αυτούς ξεχωρίζουν το αίθριο στο κέντρο και η διπλανή μεγάλη αίθουσα, το αναβρυτήριο. Οικία Επιγένους: Στο δυτικό τμήμα του τετραγώνου της αγοράς, σε υπερυψωμένο πάτωμα, 2 μέτρα ψηλότερα από το επίπεδο της πλατείας, υπήρχαν ευρύχωρες πολυτελείς κατοικίες. Σε αυτή την περιοχή έχει αποκαλυφθεί ένα συγκρότημα με δύο αίθρια, το οποίο χρονολογείται στο δεύτερο μισό του 3ου αιώνα μ.Χ. Το κτίριο ήταν διακοσμημένο με ψηφιδωτά δάπεδα και διέθετε κτιστούς αποχετευτικούς αγωγούς και δίκτυο παροχής νερού με μολύβδινο αγωγό.

17 "History tells us our story" A Multilateral Comenius Project Δίον: Η ιστορία μέσα στους αιώνες Έπαυλη Διονύσου: H έπαυλη οικοδομήθηκε τον 2ο αιώνα μ.Χ. Είναι ένα οικοδομικό συγκρότημα, το οποίο περιλαμβάνει πολυτελείς χώρους οργανωμένους γύρω από 4 αίθρια και μια τετράστηλη αυλή, λατρευτικό οίκο του Διονύσου, λουτρό και καταστήματα. Κάποια από τα κτίρια είχαν ψηφιδωτά δάπεδα και στις επίσημες αίθουσες υπήρχαν αγάλματα και πολύτιμα έπιπλα. Pictures th: Dyonisios’ residence

18 "History tells us our story" A Multilateral Comenius Project Δίον: Η ιστορία μέσα στους αιώνες Θέρμες κεντρικού δρόμου: Το λουτρικό αυτό συγκρότημα είχε δύο κατώφλια που οδηγούσαν στον προθάλαμο. Επίσης, υπήρχε μεγάλη αίθουσα υποδοχής. Η οποία επικοινωνούσε με μια μικρότερη παρόμοια, που είχε ψηφιδωτό δάπεδο, 2 κίονες και μαρμάρινη επένδυση στο εσωτερικό. Στη βόρεια πλευρά του συγκροτήματος υπήρχε ψυχρό λουτρό με ευρύχωρη μπανιέρα και αποχωρητήριο. Στα ανατολικά υπήρχαν τρεις χώροι για χλιαρό και ζεστό λουτρό. Κάτω από το δάπεδο των θερμαινόμενων χώρων σώζεται το υπόκαυστο. Τέλος, στο πίσω μέρος του συγκροτήματος, ανατολικά βρίσκονταν οι απαραίτητοι χώροι καύσης για την θέρμανση του κτηρίου. Picture 19 th: Baths of the Main Street

19 "History tells us our story" A Multilateral Comenius Project Dion: The history through the centuries Ρωμαϊκή Αγορά: Η ρωμαϊκή αγορά εμφανίστηκε τον 2ο με 3ο αιώνα μ.Χ. Αποτελείται από μια πλακοστρωμένη πλατεία, η οποία περιβάλλεται από στοές και δημόσια καταστήματα. Στη δυτική πλευρά βρίσκεται ένα μονόχωρο κτίριο με δωρικό ρυθμό, υπερυψωμένο ψηφιδωτό δάπεδο και τοιχογραφίες, το οποίο ήταν ναός αφιερωμένος στην επίσημη λατρεία των ρωμαίων αυτοκρατόρων. Pictures th: Roman Forum

20 "History tells us our story" A Multilateral Comenius Project Δίον: Η ιστορία μέσα στους αιώνες Πραιτόριο: Η είσοδος στο κτίριο γινόταν από την νότια πλευρά, όπου υπήρχαν τρία καταστήματα προσβάσιμα από το δρόμο. Στο ανατολικό τμήμα, γύρω από μια ευρύχωρη αυλή, βρίσκονταν πέντε υπνοδωμάτια και το πολυτελές τρίκλινο του πραιτορίου. Στο δυτικό τμήμα του συγκροτήματος υπήρχαν δύο ταβέρνες, που ήταν μεγάλα δωμάτια με προθάλαμο. Τέλος, ανάμεσα από τις ταβέρνες και το πραιτόριο υπήρχε στάβλος για τα ζώα. Pictures th: The Praetorium

21 "History tells us our story" A Multilateral Comenius Project Δίον: Η ιστορία μέσα στους αιώνες Δημόσια Αποχωρητήρια: Τα δημόσια αποχωρητήρια εξυπηρετούσαν τους επισκέπτες της πόλης αλλά και τους ενοίκους του πραιτορίου. Η είσοδος στο κτίριο γινόταν μέσω δύο πλάγιων προθαλάμων. Στο εσωτερικό της βεσπασιανής υπήρχε ένα τετράπλευρο αίθριο με χτιστή λεκάνη στο κέντρο. Το άνοιγμα της στέγης στήριζαν τέσσερις ξύλινοι κίονες με λίθινες βάσεις. Ανάμεσα στους δύο προθάλαμους υπήρχε μια κρήνη με συνεχή ροή νερού. Pictures th: Public Toilets

22 "History tells us our story" A Multilateral Comenius Project Δίον: Η ιστορία μέσα στους αιώνες Ελληνιστικό και Ρωμαϊκό τείχος: Το τείχος κατασκευάστηκε στα τέλη του 4ου αιώνα π.Χ. Είχε τετράγωνο σχήμα και κάθε τριάντα τρία μέτρα υπήρχε ένας πύργος. Στα ρωμαϊκά χρόνια το τείχος εγκαταλείφθηκε και σε ορισμένα σημεία κατεδαφίστηκε. Στα μέσα του 3ου αιώνα μ.Χ., εξαιτίας των Βαρβαρικών επιδρομών έγιναν επισκευές, στις οποίες χρησιμοποιήθηκαν ως υλικά αρχιτεκτονικά μέλη παλαιότερων κτηρίων και κατεστραμμένα αγάλματα.. Pictures th: Hellenistic and Roman Wall

23 "History tells us our story" A Multilateral Comenius Project Δίον: Η ιστορία μέσα στους αιώνες Ψηφιδωτά: Στο Δίον έχουν βρεθεί αξιόλογα ψηφιδωτά σύνολα που ανάγονται στους ρωμαϊκούς χρόνους. Κατασκευασμένα από πολύχρωμες ψηφίδες φανερώνουν άρτια τεχνική κατάρτιση και πείρα από την πλευρά των ψηφοθετών. Στο θρησκευτικό κέντρο των Μακεδόνων, το Δίον, αποκαλύφτηκαν επίσης ψηφιδωτά δάπεδα με διονυσιακά θέματα. Το εντυπωσιακότερο κοσμεί το δάπεδο μεγάλης αίθουσας συμποσίων και απεικονίζει τη θριαμβική «επιφάνεια» του Διονύσου. Ενδιαφέρον παρουσιάζει, στο ψηφιδωτό αυτό, ο συνδυασμός των διονυσιακών στοιχείων με θέματα θαλασσινά, για παράδειγμα θαλάσσιοι δαίμονες. Picture 28 th: Mosaics in ancient Dion

24 "History tells us our story" A Multilateral Comenius Project Δίον: Η ιστορία μέσα στους αιώνες Κοινωνική Ζωή: Η κοινωνική ζωή στο αρχαίο Δίον, αποτελούνταν κυρίως από τις γιορτές προς τους θεούς, την καθημερινή ζωή και συνήθειες. Γιορτές: Οι γιορτές για το Δία και τις Μούσες στα χρόνια του δραστήριου βασιλιά Αρχελάου ( π.Χ.) απέκτησαν ιδιαίτερη λαμπρότητα και μεγάλη φήμη ως οι ολυμπιακοί αγώνες της Μακεδονίας, αθλητικούς και σκηνικούς διάρκειας εννέα ημερών, τα "εν Δίω Ολύμπια". Στις θεατρικές παραστάσεις που ανέβηκαν εκεί ασφαλώς θα περιλαμβάνονταν και τα δράματα “Αρχέλαος” και “Βάκχες” που συνέθεσε ο Ευριπίδης στα τελευταία χρόνια της ζωής του στη μακεδονική αυλή. Ακόμα με γιορτές τιμόταν και η Αιγύπτια Θεά, Ίσιδα. Σύμφωνα με το συνηθισμένο τυπικό δύο φορές το χρόνο, άνοιξη και φθινόπωρο, γινόταν το πανηγύρι της Ίσιδας. Μέσα στο τέμενος έμπαιναν οι μυημένοι και πρόσφεραν για τις θυσίες, ανάλογα με τις δυνατότητές τους, από βόδια μέχρι πουλερικά. Γύρω από το τέμενος οι πλανόδιοι μικροπωλητές έστηναν πρόχειρα παραπήγματα και πουλούσαν σκλάβους, ζώα, ρούχα, χρυσά και ασημικά. Μέσα στο άδυτο του ναού όμως επιτρεπόταν η είσοδος μόνο σ’ ορισμένους που στον ύπνο τους τούς επισκεπτόταν η μεγάλη θεά και τους μιλούσε. Καθημερινή ζωή: Οι πολίτες εκείνης της εποχής συνήθιζαν να περνούν αρκετές ώρες σχεδόν καθημερινά στις θερμές, όπου εκτός από το λουτρό υπήρχε δυνατότητα για κοινωνική συναναστροφή, για λατρεία των θεών, για περιποίηση του σώματος και για αναψυχή. Ακόμα, συχνός τόπος συγκέντρωσης ήταν το μικρό στεγασμένο θέατρο, το ωδείο, όπου γίνονταν μουσικές εκδηλώσεις ή ανάγνωση βιβλίων και το οποίο προφανώς χρησίμευε και ως βουλευτήριο, μια και ακριβώς πίσω του βρισκόταν η αγορά. Επίσης, διοργάνωναν συμπόσια όπου διασκέδαζαν με τη συνοδεία της νάβλας, ενός οργάνου που μοιάζει με άρπα και κιθάρα..

25 "History tells us our story" A Multilateral Comenius Project Δίον: Η ιστορία μέσα στους αιώνες Βιβλιογραφία Έντυπη: Ράπτης Γ., Όλυμπος- Πιέρια,Βέρμιο και Άθως στη ζωή των Μακεδόνων, εκδ. Όλυμπος, Κατερίνη 1996 Συλλογικό έργο, Εγκυκλοπαίδεια 2002, τόμος 5, εκδ Συλλογικό έργο, Εγκυκλοπαίδεια Παιδεία, τόμος 8, εκδ. Μαλλιάρης Παιδεία, Θεσσαλονίκη 2005 Παντερμαλής Δ., ΔΙΟΝ, Εκδόσεις ΑΔΑΜ, Αθήνα 1997, σελίδες 10, 28 – 29, 33, 36, 86, 94 – 95. Ελένη Μπενάκη, σημειώσεις Ηλεκτρονική: Άλλες Συνήθειες: Τα κτερίσματα στους τάφους των νεκρών τους: Κτερίσματα των ταφών της εποχής του Σιδήρου ήταν οι κρατήρες, σκύφοι, οπισθότμητες οινοχόες ( σχήματα αγγείων ), η επιφάνεια των οποίων αλειφόταν με ανοιχτό καστανό ή κόκκινο βερνίκι. Η διακόσμηση όταν υπάρχει, είναι γεωμετρική με ιδιαίτερη προτίμηση στα ομόκεντρα ημικύκλια. Ακόμα, από μεταλλικά ευρήματα, χάλκινες οκτώσημες πόρπες και μεγάλες περόνες, που στερέωναν και διακοσμούσαν το ένδυμα. Χάλκινα σπειροειδή βραχιόλια και περιδέραια από σάρδιο ανήκαν στα συνήθη κοσμήματα των γυναικών. Οι άνδρες έχουν μερικές φορές ως κτέρισμα ένα μαχαίρι


Κατέβασμα ppt "3ο Γενικό Λύκειο Κατερίνης Μιλήτου 1, Κατερίνη “History tells us our story” A multilateral Comenius Project Δίον Η ιστορία μέσα στους αιώνες 2012."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google