Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
ΔημοσίευσεNora Spiteri Τροποποιήθηκε πριν 9 χρόνια
1
Αξιοποίηση των ΤΠΕ για την κριτική και δημιουργική προσέγγιση της αρχαίας ελληνικής γλώσσας. Ένα παράδειγμα Β. Συμεωνίδης, Καθηγητής φιλόλογος ΠΕ 02, 3ο Γενικό Λύκειο Δράμας Στ. Φώλια Καθηγήτρια πληροφορικός ΠΕ 19, 2ο Γυμνάσιο Δράμας
2
Διδασκαλία της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας
δημιουργική αξιοποίηση των γνώσεων που ήδη κατέχουν οι μαθητές συνεχής ενίσχυση της αυτό-εκτίμησης των μαθητών Δημιουργία παιδαγωγικού και δημιουργικού κλίματος διάκριση «αρχαιογνωσίας» και «αρχαιογλωσσίας» 5ο Συνέδριο στη Σύρο - ΤΠΕ στην εκπαίδευση, 8-10/5/2009
3
Περιγραφή του σεναρίου
Οι μαθητές σε μια από τις αίθουσες που διαθέτουν ηλεκτρονικό υπολογιστή και προτζέκτορα 5ο Συνέδριο στη Σύρο - ΤΠΕ στην εκπαίδευση, 8-10/5/2009
4
Περιγραφή του σεναρίου, το ερέθισμα
«Αστερίκιος εν Ολυμπία» που είναι μεταφρασμένο στα αρχαία ελληνικά από το Φάνη Ι. Κακριδή 5ο Συνέδριο στη Σύρο - ΤΠΕ στην εκπαίδευση, 8-10/5/2009
5
Περιγραφή του σεναρίου, το ερέθισμα
να αποκτήσουν οι μαθητές την αίσθηση ότι η αρχαία ελληνική υπήρξε γλώσσα καθημερινής επικοινωνίας 5ο Συνέδριο στη Σύρο - ΤΠΕ στην εκπαίδευση, 8-10/5/2009
6
Περιγραφή του σεναρίου, το ερέθισμα
και όχι μόνο γλώσσα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας 5ο Συνέδριο στη Σύρο - ΤΠΕ στην εκπαίδευση, 8-10/5/2009
7
Περιγραφή του σεναρίου, η ιδέα
κόμικ του Αρκά σχετικά με την εκπαίδευση από τη συλλογή «... με τον κηδεμόνα σου» 5ο Συνέδριο στη Σύρο - ΤΠΕ στην εκπαίδευση, 8-10/5/2009
8
Περιγραφή του σεναρίου, η ιδέα
να προσπαθήσουμε όλοι μαζί να αποδώσουμε τους μικρούς και σύντομους διαλόγους στην αρχαία ελληνική γλώσσα 5ο Συνέδριο στη Σύρο - ΤΠΕ στην εκπαίδευση, 8-10/5/2009
9
Περιγραφή του σεναρίου, αντίδραση μαθητών
Οι μαθητές αντιλαμβάνονται το πρόβλημα ως πρόκληση και παιχνίδι και αυτό τους οδηγεί στον προβληματισμό για την επίλυση του. Κινητοποιούνται μαθητές που δεν είναι τόσο «καλοί» στα αρχαία ελληνικά και δεν ανταποκρίνονται κατά την κλασική διδασκαλία, κυρίως όταν γίνεται με την «γραμματικο-συντακτική» μέθοδο. Επίσης κινητοποιούνται μαθητές που έχουν ξεχωριστή αίσθηση της γλώσσας και λειτουργεί η εμπειρία της αρχαίας ελληνικής γλώσσας με την οποία έχουν, σε κάποιο βαθμό, εξοικειωθεί. Με το χιουμοριστικό χαρακτήρα των κειμένων έχει διαμορφωθεί το κατάλληλο παιδαγωγικό κλίμα στην τάξη 5ο Συνέδριο στη Σύρο - ΤΠΕ στην εκπαίδευση, 8-10/5/2009
10
Περιγραφή του σεναρίου, οι διάλογοι του κόμικ
- Για πες μου, τι έμαθες σήμερα στο μάθημα; - Πολλά!.. Έμαθα για το Χριστόφορο Κολόμβο, για το Γαλιλαίο, για το Νεύτωνα. - Α, ωραία!.. Για πες μου τι έμαθες για το Χριστόφορο Κολόμβο; - Ο Χριστόφορος Κολόμβος, εκεί που καθόταν του έπεσε ένα μήλο στο κεφάλι και αμέσως ανακάλυψε την Αμερική! - Τα έχεις μπερδέψει!.. Στο Νεύτωνα έπεσε ένα μήλο στο κεφάλι και ανακάλυψε το νόμο της βαρύτητας! - Δίκιο έχεις! - Σημασία έχει πάντως, ότι σε όποιον πέσει ένα μήλο στο κεφάλι, αμέσως κάνει μια ανακάλυψη! Εκτός από σένα βέβαια που για να κάνεις κάποια ανακάλυψη πρέπει να σου πέσει στο κεφάλι ένα καρπούζι! - Τι ανοησίες Θεέ μου!.. - Σωστά! Ακόμα και τότε είναι πιο πιθανό να κάνει την ανακάλυψη το καρπούζι! 5ο Συνέδριο στη Σύρο - ΤΠΕ στην εκπαίδευση, 8-10/5/2009
11
Περιγραφή του σεναρίου, η απόδοση στην αρχαία ελληνική
- Εἰπὲ μοι τὶ διήκουσας σήμερον ἐν τῇ διδασκαλία; - Μάλα, ἔμαθον περὶ τοῦ Χριστοφόρου Κολόμβου, περὶ τοῦ Γαλιλαίου, περὶ τοῦ Νεύτωνος - Α, καλῶς!.. εἰπὲ μοι τὶ διήκουσας περὶ τοῦ Χριστοφόρου Κολόμβου; - Χριστοφόρου Κολόμβου καθεζομένου, μῆλον τι ἔπεσεν ἐπὶ τῆς κεφαλῆς αὐτοῦ καὶ εὐθὺς ἀνεῦρε τὴν Ἀμερικήν! - Σύμφυρτος εἶ!.. Ἐπὶ τοῦ Νεύτωνος ἔπεσεν μῆλον τι καὶ ἀνεῦρε τὸν νόμον τῆς βαρύτητος! -Ὀρθῶς λέγεις! Ἀξιόλογον δῆτα, εἰς οὗτινος τὴν κεφαλὴν πίπτει μῆλον τι εὐθὺς ἀνευρίσκει ἀνακάλυψιν τινὰ! Ἐκτός σοῦ βεβαίως, ἵνα σὺ ἀνεύρῃς ἀνακάλυψιν τινὰ δεῖ πίπτειν ἐπὶ τῆς σῆς κεφαλῆς xarbuz* τι! - Ὁποὶα εὐήθεια Ζεῦ!.. - Ὀρθῶς! Πιθανότερον ἐστὶ τὴν ἀνακάλυψιν ἀνευρεῖν τὸ xarbuz! (λέξις περσική, παραδόξως τὸ κοινῶς λεγόμενον "υδροπέπων" οὐκ ἔστι παρά τοῖς ἡμετέροις προγόνοις) 5ο Συνέδριο στη Σύρο - ΤΠΕ στην εκπαίδευση, 8-10/5/2009
12
Περιγραφή του σεναρίου
Ακολούθως το «αρχαίο» κείμενο που προκύπτει ψηφιοποιείται στο word με πολυτονική γραμματοσειρά. 5ο Συνέδριο στη Σύρο - ΤΠΕ στην εκπαίδευση, 8-10/5/2009
13
Περιγραφή του σεναρίου
επεξεργασία των καρέ του κόμικ στη ζωγραφική, αφαίρεση των πρωτότυπων διάλογων και εισαγωγή των «αρχαιοελληνικών» 5ο Συνέδριο στη Σύρο - ΤΠΕ στην εκπαίδευση, 8-10/5/2009
14
Περιγραφή του σεναρίου
εισαγωγή των διαλόγων στο κόμικ, δημιουργία αρχείου PowerPoint που προβάλλεται κατά τη δεύτερη ώρα της δραστηριότητας 5ο Συνέδριο στη Σύρο - ΤΠΕ στην εκπαίδευση, 8-10/5/2009
15
Περιγραφή του σεναρίου
εισαγωγή των διαλόγων στο κόμικ, δημιουργία αρχείου PowerPoint που προβάλλεται κατά τη δεύτερη ώρα της δραστηριότητας 5ο Συνέδριο στη Σύρο - ΤΠΕ στην εκπαίδευση, 8-10/5/2009
16
Περιγραφή του σεναρίου
εισαγωγή των διαλόγων στο κόμικ, δημιουργία αρχείου PowerPoint που προβάλλεται κατά τη δεύτερη ώρα της δραστηριότητας 5ο Συνέδριο στη Σύρο - ΤΠΕ στην εκπαίδευση, 8-10/5/2009
17
Περιγραφή του σεναρίου
εισαγωγή των διαλόγων στο κόμικ, δημιουργία αρχείου PowerPoint που προβάλλεται κατά τη δεύτερη ώρα της δραστηριότητας 5ο Συνέδριο στη Σύρο - ΤΠΕ στην εκπαίδευση, 8-10/5/2009
18
Περιγραφή του σεναρίου
εισαγωγή των διαλόγων στο κόμικ, δημιουργία αρχείου PowerPoint που προβάλλεται κατά τη δεύτερη ώρα της δραστηριότητας 5ο Συνέδριο στη Σύρο - ΤΠΕ στην εκπαίδευση, 8-10/5/2009
19
Περιγραφή του σεναρίου
εισαγωγή των διαλόγων στο κόμικ, δημιουργία αρχείου PowerPoint που προβάλλεται κατά τη δεύτερη ώρα της δραστηριότητας 5ο Συνέδριο στη Σύρο - ΤΠΕ στην εκπαίδευση, 8-10/5/2009
20
Περιγραφή του σεναρίου
δημιουργείται ένα αρχείο βίντεο .mpg 5ο Συνέδριο στη Σύρο - ΤΠΕ στην εκπαίδευση, 8-10/5/2009
21
Περιγραφή του σεναρίου
δημιουργείται ένα αρχείο βίντεο .mpg 5ο Συνέδριο στη Σύρο - ΤΠΕ στην εκπαίδευση, 8-10/5/2009
22
Περιγραφή του σεναρίου
προβάλλεται την τρίτη ώρα της διαδικασίας και σηματοδοτεί και την ολοκλήρωσή του σεναρίου 5ο Συνέδριο στη Σύρο - ΤΠΕ στην εκπαίδευση, 8-10/5/2009
23
5ο Συνέδριο στη Σύρο - ΤΠΕ στην εκπαίδευση, 8-10/5/2009
αξιολόγηση διαμορφωτική αξιολόγηση (έρευνα των αποτελεσμάτων της διδακτικής πράξης κατά την εξέλιξή της με άτυπες μορφές, όπως η αξιολόγηση με παρατήρηση με συζήτηση μέσα στην τάξη 5ο Συνέδριο στη Σύρο - ΤΠΕ στην εκπαίδευση, 8-10/5/2009
24
η αξιολόγηση με παρατήρηση
Προθυμία Συμμετοχή Κινητοποίηση αδιάφορων και αδύναμων Συζήτηση μεταξύ τους Δοκιμή λύσεων Επίλυση τεχνικών ζητημάτων 5ο Συνέδριο στη Σύρο - ΤΠΕ στην εκπαίδευση, 8-10/5/2009
25
αξιολόγηση με συζήτηση
σύγκριση διδασκαλίας με τη χρήση των ΤΠΕ με τη διδασκαλία χωρίς αυτές αποτελεσματικότητα σε σχέση με την κατάκτηση γνώσεων, το παιδαγωγικό κλίμα, ο ρόλος του δασκάλου, η διάθεση συμμετοχής που είχαν 5ο Συνέδριο στη Σύρο - ΤΠΕ στην εκπαίδευση, 8-10/5/2009
26
5ο Συνέδριο στη Σύρο - ΤΠΕ στην εκπαίδευση, 8-10/5/2009
αξιολόγηση Καταγραφή σκέψεων σχετικά με α) πώς βλέπω το μάθημα σε σχέση με τη δική μου συμμετοχή και απόδοση, β) πώς βλέπω το μάθημα σε σχέση με τη συμμετοχή και απόδοση των συμμαθητών μου, γ) πώς βλέπω το μάθημα σε σχέση με τον καθηγητή και το ρόλο του 5ο Συνέδριο στη Σύρο - ΤΠΕ στην εκπαίδευση, 8-10/5/2009
27
με συζήτηση στην τάξη, μία εβδομάδα μετά την ολοκλήρωση του ερώτημα:
αξιολόγηση με συζήτηση στην τάξη, μία εβδομάδα μετά την ολοκλήρωση του ερώτημα: «πόσο η συγκεκριμένη δραστηριότητα επηρέασε θετικά τη στάση σας απέναντι στο μάθημα της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας;». 5ο Συνέδριο στη Σύρο - ΤΠΕ στην εκπαίδευση, 8-10/5/2009
28
5ο Συνέδριο στη Σύρο - ΤΠΕ στην εκπαίδευση, 8-10/5/2009
συμπεράσματα Η έννοια της πολυτροπικότητας βοήθησε να αναδειχθεί με πολύπλευρο τρόπο η αξία της αρχαίας ελληνικής γλώσσας ως πολιτισμικού αγαθού. 5ο Συνέδριο στη Σύρο - ΤΠΕ στην εκπαίδευση, 8-10/5/2009
29
5ο Συνέδριο στη Σύρο - ΤΠΕ στην εκπαίδευση, 8-10/5/2009
συμπεράσματα Οι ΤΠΕ μπορούν να υποστηρίξουν αμεσότερα και πιο ευχάριστα της διαδικασίες οικοδόμησης της γνώσης και την ανάπτυξη σχετικών δεξιοτήτων με έμφαση στην κοινωνική διάσταση της μάθησης 5ο Συνέδριο στη Σύρο - ΤΠΕ στην εκπαίδευση, 8-10/5/2009
30
5ο Συνέδριο στη Σύρο - ΤΠΕ στην εκπαίδευση, 8-10/5/2009
συμπεράσματα Η χρήση των ΤΠΕ μπορεί να συντελέσει θετικά στην αντιμετώπιση του προβλήματος της μαθητικής αδιαφορίας. έμφαση στην κοινωνική διάσταση της μάθησης και στην πιο ενεργή συμμετοχή των μαθητών δημιουργία κλίματος αποδοχής διαφορετικών προσεγγίσεων από τους μαθητές 5ο Συνέδριο στη Σύρο - ΤΠΕ στην εκπαίδευση, 8-10/5/2009
31
5ο Συνέδριο στη Σύρο - ΤΠΕ στην εκπαίδευση, 8-10/5/2009
συμπεράσματα Με τη χρήση των ΤΠΕ επιτυγχάνεται ευκολότερα κατάλληλο παιδαγωγικό κλίμα διδασκαλία αποτελεσματικότερη και πιο ευχάριστη. υιοθέτηση θετικότερης στάσης, διάθεση συμμετοχής και ανάληψη πρωτοβουλιών αλληλο-τροφοδότηση της διαδικασίας μάθησης 5ο Συνέδριο στη Σύρο - ΤΠΕ στην εκπαίδευση, 8-10/5/2009
32
5ο Συνέδριο στη Σύρο - ΤΠΕ στην εκπαίδευση, 8-10/5/2009
συμπεράσματα Η σύνδεση του μαθήματος με τις ΤΠΕ λειτουργεί ως επιπλέον κίνητρο αξιοποίηση των γνώσεων που έχουν οι μαθητές στις νέες τεχνολογίες, έξαψη της περιέργειας για τον τρόπο που μπορούν να αξιοποιηθούν οι νέες τεχνολογίες στη διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών 5ο Συνέδριο στη Σύρο - ΤΠΕ στην εκπαίδευση, 8-10/5/2009
33
5ο Συνέδριο στη Σύρο - ΤΠΕ στην εκπαίδευση, 8-10/5/2009
συμπεράσματα Οι μαθητές αντιλήφθηκαν σε μεγάλο βαθμό τη δομή, τον επικοινωνιακό χαρακτήρα της αρχαίας ελληνικής γλώσσας 5ο Συνέδριο στη Σύρο - ΤΠΕ στην εκπαίδευση, 8-10/5/2009
34
5ο Συνέδριο στη Σύρο - ΤΠΕ στην εκπαίδευση, 8-10/5/2009
συμπεράσματα Για το δάσκαλο η χρήση των ΤΠΕ απαιτεί δεξιότητες συναίσθηση επαγγελματικής και κοινωνικής ευθύνης επίγνωση ότι οι ΤΠΕ αποτελούν εργαλείο αποτελεσματικότερης οργάνωσης της διδασκαλίας επίγνωση ότι οι ΤΠΕ δεν είναι πανάκεια 5ο Συνέδριο στη Σύρο - ΤΠΕ στην εκπαίδευση, 8-10/5/2009
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.