Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
ΔημοσίευσεAcheron Petro Τροποποιήθηκε πριν 10 χρόνια
1
Ποινική ευθύνη των εκπαιδευτικών από παραβίαση υποχρεώσεων εποπτείας των μαθητών εκτός του σχολικού χώρου ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΠΕ13 Νομικός Dr, Msc, Διευθύντρια ΓΕΛ Ν. Αγιονερίου
2
Το θεσμικό πλαίσιο Π.Δ. 201/1998 καθορίζει το γενικό πλαίσιο
Λεπτομέρειες για τις εκδρομές, τις επισκέψεις και τις λοιπές δραστηριότητες ρυθμίζουν υπουργικές αποφάσεις και εγκύκλιοι (βλ. υπ’ αριθμ /Γ2/2 /12/ 2011 ΥΑ)
3
ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ ΕΚΔΡΟΜΩΝ
1. Να αποκλείονται τα ταξιδιωτικά εκείνα γραφεία τα οποία κατ’ επανάληψη έχουν υποπέσει σε παραβάσεις
4
2.Πριν από την αναχώρηση να τονίζεται στους μαθητές η ανάγκη για τη σχολαστική τήρηση του προγράμματος της εκδρομής (κανονισμός)
5
3.Ο αρχηγός της εκδρομής να φροντίζει να αναρτηθεί ευανάγνωστη πινακίδα με την ένδειξη «Σχολική Εκδρομή – (όνομα σχολείου)»
6
ΣΥΝΕΠΕΙΑ Όταν ο αρχηγός της εκδρομής παραλείψει από αμέλεια να αναρτήσει την πινακίδα και συμβεί τροχαίο με αποτέλεσμα τον τραυματισμό κάποιου παιδιού, δεν μπορεί να του αποδοθεί ποινική ευθύνη για φυσική αυτουργία με παράλειψη
7
4. Η εκκίνηση των εκδρομών γίνεται από το χώρο του σχολείου όχι πριν από τις 6 π.μ.
Η άφιξη στον τόπο προορισμού ή η επιστροφή στο σχολείο πραγματοποιείται το αργότερο μέχρι τις 10 μ.μ., όταν η εκδρομή πραγματοποιείται οδικώς
8
ΣΥΝΕΠΕΙΑ Αν γυρίσουν στις 11 μ.μ. και συμβεί τροχαίο με αποτέλεσμα την πρόκληση σωματικής βλάβης σε μαθητή ποινικά υπεύθυνος είναι μόνο ο οδηγός του οποίου η πράξη συνδέεται αιτιακά με το αποτέλεσμα.
9
5. Αναχώρηση για την εκδρομή των μαθητών από το σχολείο και επιστροφή στο χώρο του σχολείου
(Γ2/13324/. 07/02/2006 ΥΠ.Ε.Π.Θ. Φ.Ε.Κ. 206/ )
10
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ Κατά την επιστροφή μαθητών επαρχιακής πόλης από εκδρομή επετράπη σε κάποιους από αυτούς να αποβιβαστούν νωρίτερα, στη διασταύρωση του χωριού που κατοικούσαν. Διερχόμενο αυτοκίνητο παρέσυρε τους μαθητές και προκάλεσε το θάνατό τους
11
ΣΥΝΕΠΕΙΑ Στην περίπτωση αυτή ευθύνεται ο οδηγός του αυτοκινήτου που με την πράξη του προκάλεσε τον θάνατο των μαθητών. Οι συνοδοί καθηγητές θα ευθύνονται για ανθρωποκτονία από αμέλεια με παράλειψη μόνο στην περίπτωση που το σημείο αποβίβασης των μαθητών ήταν ακατάλληλο, δηλαδή επικίνδυνο
12
Καταγραφή παραβάσεων από την τροχαία
Χρονικό διάστημα από μέχρι 796 λεωφορεία (ΚΤΕΛ – Τουριστικά) Αποτέλεσμα 242 παραβάσεις
13
Ανυπαρξία δελτίου Τεχνικού ελέγχου…………………………….4
Ύπαρξη φθαρμένων ελαστικών…………… Ανυπαρξία βιβλίου δρομολογίων …………………………….…86 Παραβάσεις σχετικά με τον ταχογράφο………………………...38 Μη χρήση ζωνών ασφαλείας……………………………………...9 Ανυπαρξία απαιτούμενης άδειας ικανότητας οδηγού…………..3 Υπέρβαση ορίου ταχύτητας………………………………………24 Παράβαση ωραρίου οδήγησης…………………………………..21 Λοιπές παραβάσεις………………………………………………..54 ΣΥΝΟΛΟ………………………………………………………….242
14
Θέματα ευθύνης των εκπαιδευτικών
Ένας εκπαιδευτικός θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι πραγματώνει την αντικειμενική υπόσταση της σωματικής βλάβης ή της ανθρωποκτονίας με παράλειψη στις παρακάτω περιπτώσεις:
15
1η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ Αν ως συνοδός της εκδρομής δεν κάθεται στην τελευταία θέση στο λεωφορείο και δεν έχει τον πλήρη έλεγχο των μαθητών. Κάποιος μαθητής βγάζει τη ζώνη ασφαλείας και σε κάποιο φρενάρισμα που πραγματοποιεί ο οδηγός του λεωφορείου, ο μαθητής τραυματίζεται ή σκοτώνεται. Η οφειλόμενη ενέργεια του εκπ/κού μπορεί η ίδια να αποτρέψει το αποτέλεσμα
16
2η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ Θέμα αυτουργικής ευθύνης για έναν εκπ/κό τίθεται όταν, ενώ βλέπει ότι η οδήγηση του οχήματος γίνεται επικίνδυνη ή παραβιάζεται το όριο ταχύτητας, δεν ειδοποιεί τις αστυνομικές αρχές της περιοχής και από την επικίνδυνη οδήγηση προκληθεί τροχαίο ατύχημα και τραυματιστεί κάποιος μαθητής
17
ΣΥΝΕΠΕΙΑ Καθώς περιεχόμενο της ιδιαίτερης νομικής υποχρέωσης δεν είναι η ανακοπή της προσβλητικής ενέργειας του οδηγού, ο εκπ/κός δεν μπορεί να θεωρηθεί φυσικός αυτουργός σωματικής βλάβης του μαθητή με παράλειψη.
18
Ιδιαίτερη αναφορά στο υπ’ αριθ
Ιδιαίτερη αναφορά στο υπ’ αριθ. 41/1972 βούλευμα του Εφετείου Κρήτης, με το οποίο έγινε δεκτή η πρόταση του Εισαγγελέα Εφετών Λ. Παπακαρυά και αφορούσε στην παράλειψη εκπαιδευτικών από αμέλεια, με αποτέλεσμα την ανθρωποκτονία μαθητριών με πνιγμό, κατά τη διάρκεια εκδρομής
19
ΠΑΡΑΛΕΙΨΕΙΣ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ
Παρέλειψαν να ασκήσουν την απαραίτητη εποπτεία ώστε να αποφευχθεί ο στοίβασμα των μαθητριών στο κατάστρωμα Δεν συνόδεψαν τις μαθήτριες στην θαλάσσια αυτή εκδρομή αναψυχής όπως όφειλαν Δεν έλεγξαν αν το σκάφος διέθετε τα απαραίτητα σωστικά μέσα Δεν έλεγξαν την καταλληλότητα του σκάφους, το οποίο ήταν μια αλιευτική λέμβος ακατάλληλη να πραγματοποιεί θαλάσσιες εκδρομές Δεν έλεγξαν αν ο κυβερνήτης της λέμβου διέθετε άδεια ικανότητας πραγματοποίησης τέτοιων εκδρομών
20
Ενδιαφέρον παρουσιάζει η υπ’ αριθμ
Ενδιαφέρον παρουσιάζει η υπ’ αριθμ. 1243/1987 απόφαση του Αρείου Πάγου, που αναίρεσε καταδικαστική απόφαση σε βάρος καθηγήτριας γυμναστικής για την ανθρωποκτονία από αμέλεια μαθήτριας με πράξεις και παραλείψεις
21
ΠΑΡΑΛΕΙΨΕΙΣ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑΣ
Η καθηγήτρια δεν έλαβε τα ιδιαίτερα μέτρα που απαιτούνται για την αποφυγή ατυχήματος: τοποθέτηση προειδοποιητικών πινακίδων συνδρομή και παρουσία της τροχαίας ώστε να λαμβάνουν γνώση οι διερχόμενοι οδηγοί
22
Πότε δεν υπάρχει ευθύνη
Δεν υπάρχει ευθύνη όταν ο καθηγητής προβεί σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες και παρόλα αυτά συμβεί κάποιο ατύχημα
23
1ο ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ Όταν μετά την άφιξη των μαθητών στο ξενοδοχείο για να καταλύσουν, οι καθηγητές φροντίσουν να πάρουν οι μαθητές τα δωμάτιά τους, καταμετρούν τους μαθητές περνώντας από όλα τα δωμάτια ελέγχοντας πως όλοι είναι στα κρεβάτια τους και κατά τη διάρκεια της νύχτας κάποιος μαθητής πιει μεγάλη ποσότητα αλκοόλης από ποτό που μετέφερε στις αποσκευές του και περιέλθει σε κώμα
24
2ο ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ Το τραγικό ατύχημα που συνέβη στην Κέρκυρα το 2007, κατά το οποίο πνίγηκε μαθητής του Τεχνικού Λυκείου Γλαύκης της Ξάνθης στην πισίνα του ξενοδοχείου
25
Η δυνατότητα ενέργειας
Με τον όρο «δυνατότητα» εννοείται η φυσική δυνατότητα
26
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ Ο εκπ/κός ο οποίος αγνοεί κολύμβηση δεν παραλείπει να σώσει τον μαθητή που κινδυνεύει να πνιγεί σε πισίνα Δεν παραλείπει ο εκπ/κός ο οποίος που δεν μπορεί να προσφύγει σε καμιά σωστική ενέργεια
27
Η απροθυμία των εκπ/κών να συνοδεύσουν μαθητές σε εκδρομές
Η απροθυμία των εκπ/κών να συνοδεύσουν μαθητές σε εκδρομές
28
ΤΑ ΑΙΤΙΑ Τα πολλά τραγικά ατυχήματα που συνέβησαν κατά τη διάρκεια εκδρομών Οι μαθητές των Γυμνασίων – Λυκείων παιδιά εφηβικής ηλικίας, είναι ιδιαίτερα δύσκολο να τηρήσουν τα προδιαγεγραμμένα και προσυμφωνημένα όρια
29
Δεν προτείνεται η κατάργηση των εκδρομών, των εκπαιδευτικών περιπάτων, διδακτικών επισκέψεων κ.λ.π, καθώς με αυτές από τη μια συμπληρώνονται οι στόχοι της εκπαιδευτικής διαδικασίας, από την άλλη αποτελούν σημείο αναφοράς για τους μαθητές
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.