Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Εαρινο ΕξαΜηνο Η Παραδοση (6/5/2014)

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Εαρινο ΕξαΜηνο Η Παραδοση (6/5/2014)"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Εαρινο ΕξαΜηνο 2013-14 6Η Παραδοση (6/5/2014)
Βακχυλίδης Εαρινο ΕξαΜηνο 6Η Παραδοση (6/5/2014)

2 17η ωδή, στίχοι 1-7, κείμενο Κυανόπρῳρα μὲν ναῦς μενέ- (1)
Κυανόπρῳρα μὲν ναῦς μενέ-  (1)   κτυ[πον] Θησέα δὶς ἑπτ[ά] τ’ ἀγλαοὺς   ἄγουσα κούρους Ἰαόνω[ν] Κρητικὸν τάμνε πέλαγος· τηλαυγέϊ γὰρ [ἐν] φάρεϊ βο-  (5)   ρήϊαι πίτνο[ν] αὖραι κλυτᾶς ἕκατι π[ε]λεμαίγιδος Ἀθάν[ας·]

3 17η ωδή, λεξιλογική επεξεργασία
Montanari Franco, (επιμ. ελλην. Έκδοσης Α. Ρεγκάκος) Σύγχρονο Λεξικό της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας, Αθήνα (Εκδόσεις Δημ. Ν. Παπαδήμα) 2013

4 17η ωδή, λεξιλόγιο κυανόπρῳρα (κύανος + πρῴρα) = βαθυκύανος, σκουρόχρωμος μενέκτυπος (μένω + κτυπέω) αυτός που αντέχει τον κρότο Ἰαόνων (ασυναίρετος τύπος) = Ἰώνων τάμνε (αναύξητος πρτ) < τέμνω = διασχίζω τηλαυγές (τῆλε+αὐγή) αυτός που φαίνεται από μακριά, ολοκάθαρος πελέμαιγις, -ιδος (πελεμίζω + αἰγίς) = αυτή που σείει την ασπίδα

5 17η ωδή, λεξιλόγιο πίτνον<πίτνω (ποιητικός τύπος) < πίπτω = πέφτω κλυτός-ή-όν (κλύω) = αυτός για τον οποίο ακούει κανείς να μιλάνε, ξακουστός ἕκατι (δωρ. τύπος/ἕκητι με επιρρημ. χρήση + Γενική) με τη θέληση [άλλες σημασίες = για χάρη, εξαιτίας/ ως προς φᾶρος, -εος/-ους = πλατύ κομμάτι ύφασμα, πανί πελέμαιγις, -ιδος (πελεμίζω + αἰγίς) = αυτή που σείει την ασπίδα

6 17η ωδή, βασικές δομές και προσδιορισμοί
Κυανόπρῳρα μὲν ναῦς μενέκτυ[πον] Θησέα δὶς ἑπτ[ά] τ’ ἀγλαοὺς  ἄγουσα κούρους Ἰαόνω[ν] Κρητικὸν τάμνε πέλαγος ἄγουσα μτχ, υποκ. ναῦς) ἄγουσα αντικείμενα της μετοχής, Θησέα …τ’ … κούρους

7 17η ωδή, βασικές δομές και προσδιορισμοί
Ασκήσεις πέλαγος : να βρεθούν οι ομοιόπτωτοι προσδιορισμοί ναῦς: να βρεθούν οι ομοιόπτωποι προσδιορισμοί κούρους: να βρεθούν οι ετερόπτωτοι προσδιορισμοί

8 17η ωδή, βασικές δομές και προσδιορισμοί
τηλαυγέϊ γὰρ [ἐν] φάρεϊ βορήϊαι πίτνο[ν] αὖραι κλυτᾶς ἕκατι π[ε]λεμαίγιδος Ἀθάν[ας·] πίτνον <πίπτω Εμπρόθετοι προσδιορισμοί τηλαυγέϊ [ἐν] φάρεϊ ἕκατι κλυτᾶς π[ε]λεμαίγιδος Ἀθάν[ας

9 17η ωδή – επιλεγμένη βιβλιογραφία
Ελληνόγλωσση βιβλιογραφία (όπου και παραπομπές σε ξενόγλ Αθανασάκη, Λουκία ἀείδετο πὰν τέμενος. Οι χορικές παραστάσεις και το κοινό τους στην αρχαϊκή και πρώιμη κλασική περίοδο. Ηράκλειο: ΠΕΚ. σσ , Maehler, Herwig [ελλ. μτφρ. Κ. Δημοπούλου] Πίνδαρος. Βακχυλίδης. Ανθολογία σχολιασμένων αποσπασμάτων. Αθήνα: Μεταίχμιο. σσ

10 17η ωδή – Ο μύθος της κατάδυσης του Θησέα
αρχετυπικό μυθικό πρότυπο: το ταξίδι ενός νεαρού ήρωα στη στεριά και τη θάλασσα σε αναζήτηση του πατέρα του. Επιτυχής αντιμετώπιση δοκιμασιών που σηματοδοτούν τη μετάβασή του από την εφηβεία στην ενηλικίωση (βλ. π.χ. την ιστορία του Τηλέμαχου στην Οδύσσεια)

11 17η ωδή – ένας παλιός μύθος

12 17η ωδή – ένας παλιός γνωστός μύθος
κρατήρας François ( π.Χ.), τώρα στο Μουσείο της Φλωρεντίας Αττικό κεραμικό εργαστήρι (έργο των Εργότιμου και Κλειτία) Ανακαλύφθηκε το 1855 στην Ετρουρία (Chiusi) από τον Alessandro François Επιστροφή του Θησέα και των συντρόφων του από την Κρήτη

13 κρατήρας François – ο χορός του Θησέα και των συντρόφων του στη Δήλο

14 17η ωδή - η επιστροφή του Θησέα και των επτά και επτά
Πλούταρχος (Θησεύς 21) Ο Θησέας σταμάτησε στη Δήλο στο ταξίδι της επιστροφής από την Κρήτη Θυσία στον Απόλλωνα – ίδρυση αγώνων Χόρεψε μαζί με τους συντρόφους του γύρω από τον Κερατώνα βωμό ένα χορό που μιμούνταν τους ελιγμούς του στον λαβύρινθο (γέρανος)

15 17η ωδή – ο μύθος της θαλασσοκρατίας (μια σημαντική εικαστική εκδοχή)
Η κύλικα του Ευφρονίου (γύρω στο π.Χ.) - Λούβρο

16 17η ωδή – ο μύθος της θαλασσοκρατίας
Η κύλικα του Ευφρονίου (Θησέας, Αθηνά, Αμφιτρίτη)

17 17η ωδή – το πολιτικοκοινωνικό υπόβαθρο
Αναμέτρηση του Θησέα με τον Μίνωα – αναμέτρηση των Ελλήνων με τους Πέρσες Χρονολόγηση της ωδής στη δεκαετία του 470 (post 478/77) (πρβλ. την πρώιμη χρονολόγηση του Maehler)

18 17η ωδή – το πορτρέτο του Μίνωα από τον Θησέα
ἴσχε μεγάλαυχον ἥρως βίαν (23) [σ]ὺ δὲ βαρεῖαν κάτεχε/ μῆτιν (28-29). Τῶ σε, πολέμαρχε Κνωσίων,/ κέλομαι πολύστονον/ἐρύκεν ὕβριν· (40-41) ἐπεί τιν’ ἠϊθέ[ων]/ σὺ δαμάσειας ἀέκοντα (44- 45)

19 17η ωδή – το ηγετικό προφίλ του Θησέα
[τ]άφον δὲ ναυβάται [φ]ωτὸς ὑπεράφανον [θ]άρσος· Ἁλίου τε γαμβρῷ χόλωσεν ἦτορ, (50) ὕφαινέ τε ποταινίαν μῆτιν,

20 17η ωδή – η επίσκεψη του Θησέα στην Αμφιτρίτη
Ο πεντηκονταμελής χορός των Νηρηίδων! Τα δώρα της Αμφιτρίτης (πορφυρός μανδύας και στεφάνι από τριαντάφυλλα) Προοικονομία των γεγονότων στην Κρήτη Ο Θησέας νόμιμος κυρίαρχος της θάλασσας

21 17η ωδή – Η εμφάνιση του Θησέα
ἅ νιν ἀμφέβαλεν ἀϊόνα πορφυρέαν, κόμαισί τ’ ἐπέθηκεν οὔ-   λαις ἀμεμφέα πλόκον, τόν ποτέ οἱ ἐν γάμῳ  (115) δῶκε δόλιος Ἀφροδίτα ῥόδοις ἐρεμνόν.

22 17η ωδή – Θησέας και Κίμων ἀϊόνα, σπάνια λέξη, μετρική και ηχητική ομοιότητα με τον ιωνικό/αττικό τύπο ἠιών John P. Barron, ‘Bacchylides, Theseus and a Woolly Cloak’, BICS 27: 1-8

23 Κίμων (συνέχεια) 478: συνεργάζεται με τον Αριστείδη για την ένταξη των νησιωτών στη συμμαχία της Δήλου 476/5 νίκη στην Ηιόνα στον ποταμό Στρυμώνα

24 17η ωδή – το Θησείο και η τοιχογραφία του Μίκωνα
Παυσανίας (Ι ) Ανέγερση του Θησείου περί το 475 π.Χ. με αφορμή την ανακομιδή των οστών του Θησέα Τι ζωγράφισε ο Μίκων σύμφωνα με τον Παυσανία; Η ταύτιση του Κίμωνα με τον Θησέα Οι κανόνες της δημοκρατίας (βλ. Πλουτάρχου Κίμων 4)


Κατέβασμα ppt "Εαρινο ΕξαΜηνο Η Παραδοση (6/5/2014)"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google