Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
1
ΓΕΩΡΓΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ ΑΓΓΕΛΙΚΗ
ΟΜΑΔΑ Γ ΑΣΠΡΟΜΑΛΗ ΓΕΩΡΓΙΑ ΒΛΑΧΟΥ ΓΕΩΡΓΙΑ ΓΕΩΡΓΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΡΙΑ
2
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΑ ΤΟΥ ΣΚΑΚΙΟΥ
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΑ ΤΟΥ ΣΚΑΚΙΟΥ
3
Η ψυχαγωγική διάσταση του σκακιού
Επιτυχημένο εκπαιδευτικό εργαλείο, λέει ο Τιμ Ρέντμαν, γενικός γραμματέας της επιτροπής της Διεθνούς Ομοσπονδίας Σκακιού FIDE, που επιδιώκει να βάλει το σκάκι στα σχολεία. "Όταν τα παιδιά μάθουν σκάκι, θέλουν να παίζουν το παιχνίδι αυτό χωρίς να συνειδητοποιούν πως μαθαίνουν ή πως το μυαλό τους αναπτύσσεται", λέει ο Ρέντμαν. "Το σκάκι είναι ένα είδος αόρατης διδασκαλίας".
4
ΤΟ ΣΚΑΚΙ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΔΙΔΑΣΚΕΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΝΑ ΣΚΕΠΤΟΝΤΑΙ
ΤΟ ΣΚΑΚΙ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΔΙΔΑΣΚΕΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΝΑ ΣΚΕΠΤΟΝΤΑΙ «Το σκάκι δεν είναι απλώς διασκέδαση. Αρκετές πολύτιμες ιδιότητες του μυαλού, χρήσιμες στη πορεία της ανθρώπινης ζωής, αποκτώνται και ενισχύονται απ’ αυτό. Γιατί η ζωή είναι ένα είδος σκακιού». Το έγραψε στα 1779 ο Βενιαμίν Φραγκλίνος. Οι σημερινοί εκπαιδευτικοί λένε πως το σκάκι βελτιώνει επίσης τόσο την ικανότητα ανάγνωσης όσο και τις επιδόσεις στα μαθηματικά, καθώς και την αναλυτική και δημιουργική σκέψη.
5
10 οφέλη που έχεις όταν παίζεις σκάκι
1. Αυξάνει την νοημοσύνη 2. Βοηθά στην πρόληψη κατά του Αλτσχάιμερ 3. Εξασκεί τα 2 ημισφαίρια του εγκεφάλου 4. Αυξάνει την δημιουργικότητα 5. Βελτιώνει την μνήμη
6
10 οφέλη που έχεις όταν παίζεις σκάκι
6. Βελτιώνει την ικανότητα επίλυσης διαφόρων προβλημάτων 7. Βελτιώνει την ικανότητα μελέτης 8. Βελτιώνει την συγκέντρωση 9. Αναπτύσσει δενδρίτες στους νευρώνες του εγκεφάλου 10. Αναπτύσσει την ικανότητα στρατηγικού σχεδιασμού και πρόβλεψης
7
ΓΙΑ ΠΟΙΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΤΟ ΣΚΑΚΙ ΑΠΟΤΕΛΕΣΕ ΚΑΙ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΜΕΛΕΤΗΣ ΤΩΝ ΣΥΓΧΡΟΝΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ;
8
ΤΟ ΣΚΑΚΙ ΩΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗ , ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΑΘΛΗΜΑ
ΤΟ ΣΚΑΚΙ ΩΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗ , ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΑΘΛΗΜΑ Το σκάκι είναι αναμφισβήτητα το δημοφιλέστερο παιχνίδι στον κόσμο, παρόλο που αυτό το στοιχείο δεν ευρέως γνωστό. Μπορεί κάθε χώρα να έχει το δικό της εθνικό παιχνίδι, παγκοσμίως όμως κυριαρχεί το σκάκι. Ακόμα και στη χώρα μας υπάρχουν περισσότεροι από αθλητές και αθλήτριες εγγεγραμμένοι στα μητρώα των σωματείων – μελών της Ελληνικής Σκακιστικής Ομοσπονδίας . Εξάλλου η Διεθνής Σκακιστική Ομοσπονδία (Federation International des Echecs, συντομογραφικά FIDE), αριθμεί 181 χώρες μέλη, οπότε δίκαια κατατάσσεται ανάμεσα στους πιο πολυμελείς διεθνείς οργανισμούς. Από το βιβλίο του Ηλία Κουρκουνάκη Σκάκι και Σύγχρονη Κοινωνία
9
ΠΟΙΟΙ ΛΟΓΟΙ ΟΔΗΓΗΣΑΝ ΤΟ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟ ΝΑ ΕΚΔΩΣΕΙ ΣΧΕΤΙΚΗ ΟΔΗΓΙΑ ΓΙΑ ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΣΗ ΤΗΣ ΕΝΤΑΞΗΣ ΤΟΥ ΣΚΑΚΙΟΥ ΣΤΑ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΩΝ ΧΩΡΩΝ ΜΕΛΩΝ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ;
10
Zylack Sue
11
Πρόγραμμα "Σκάκι στο σχολείο" στα εκπαιδευτικά συστήµατα της Ευρωπαϊκής Ένωσης
****∆ήλωση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου της 15ης Μαρτίου 2012 σχετικά µε την καθιέρωση του προγράµµατος «Σκάκι στο σχολείο» στα εκπαιδευτικά συστήµατα της Ευρωπαϊκής Ένωσης Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, – έχοντας υπόψη το άρθρο 6 και το άρθρο 165 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, – έχοντας υπόψη το άρθρο 123 του Κανονισµού του, A. λαµβάνοντας υπόψη ότι, σύµφωνα µε το άρθρο 6 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο αθλητισµός αποτελεί έναν από τους τοµείς για τον οποίο «η Ένωση έχει αρµοδιότητα να αναλαµβάνει δράσεις για να υποστηρίζει, να συντονίζει ή να συμπληρώνει τη δράση των κρατών µελών»· B. λαµβάνοντας υπόψη ότι το σκάκι είναι ένα άθληµα προσιτό σε παιδιά κάθε κοινωνικής οµάδας, θα µπορούσε συνεπώς να συµβάλει στην κοινωνική συνοχή και στην επίτευξη στόχων πολιτικής, όπως η κοινωνική ενσωµάτωση, η καταπολέµηση των διακρίσεων, η µείωση της εγκληµατικότητας, ακόµη και η µάχη µε διάφορες εξαρτήσεις· Γ. λαµβάνοντας υπόψη ότι, ανεξάρτητα από την ηλικία του παιδιού, το σκάκι µπορεί να βελτιώσει τη συγκέντρωση, την υποµονή και την επιµονή του, και να συµβάλει στην ανάπτυξη της δηµιουργικότητας, της διαίσθησης, της µνήµης και των δεξιοτήτων ανάλυσης και λήψης αποφάσεων· επίσης το σκάκι διδάσκει την αποφασιστικότητα, τη θετική στάση και την άµιλλα· 1. καλεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη µέλη να ενθαρρύνουν την καθιέρωση του προγράµµατος «Σκάκι στο σχολείο» στα εκπαιδευτικά συστήµατα των κρατών µελών της ΕΕ· 2. καλεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να δώσει την απαραίτητη προσοχή στο πρόγραµµα «Σκάκι στο σχολείο» και να διασφαλίσει την επαρκή χρηµατοδότησή του από το 2012 και µετά· 3. καλεί την Επιτροπή να λάβει υπόψη τα αποτελέσµατα των µελετών όσον αφορά την επίδραση του προγράμματος στην ανάπτυξη των παιδιών· 4. Αναθέτει στον Πρόεδρό του να διαβιβάσει την παρούσα δήλωση, µαζί µε τα ονόµατα των υπογραφόντων, στην Επιτροπή και στα κοινοβούλια των κρατών µελών. Ο κατάλογος των υπογραφόντων δημοσιεύεται στο Παράρτηµα 3 των Πρακτικών της 15ης Μαρτίου 2012 (P7_PV-PROV(2012)03-15(ANN3)).
12
ΣΤΙΣ ΧΩΡΕΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΧΩΡΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
ΤΙ ΙΣΧΥΕΙ ΣΗΜΕΡΑ ΣΤΙΣ ΧΩΡΕΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΧΩΡΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
14
ΣΚΑΚΙ ΚΑΙ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΥΠΟΛΟΙΠΟ ΚΟΣΜΟ
ΣΚΑΚΙ ΚΑΙ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΥΠΟΛΟΙΠΟ ΚΟΣΜΟ Η εκπαιδευτική αξία του σκακιού έχει επίσημη αναγνώριση σε αρκετές χώρες. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση το σκάκι έχει εισαχθεί στα σχολεία με διάφορες οργανωτικές δομές. Στη Γερμανία σήμερα το σκάκι διδάσκεται σε 4000 δημόσια σχολεία. Επίσης υπάρχει μια σχολική σκακιστική υποδομή και στα 16 ομόσπονδα κρατίδια ,που κατευθύνονται από ειδικό κεντρικό όργανο για το σχολικό σκάκι. Διοργανώνουν σχολικούς αγώνες ,σεμινάρια εκπαιδευτών κ.α. Το 1996 σε διασχολικούς αγώνες συμμετείχαν σχολικές ομάδες. Στην Αγγλία υπάρχει ειδικός φορέας για το σκάκι στην βασική εκπαίδευση (EPSCA), καθώς και ειδικός εθνικός φορέας για το νεανικό σκάκι (NYCA). Από τους φορείς αυτούς διοργανώνονται ατομικοί και διασχολικοί αγώνες. Στις χώρες της Ανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης (ιδιαίτερα στην τ. Σοβιετική Ένωση) έγινε μεγάλη προσπάθεια για την προώθηση του σκακιού στα σχολεία με καταπληκτικά αποτελέσματα. Αντίστοιχα προγράμματα γίνονται στην Νότια Αμερική και συγκεκριμένα στην Βραζιλία, στην Αργεντινή και στο Μεξικό. Βεβαίως σε όλες τις χώρες που προαναφέρθηκαν κυρίαρχη είναι η συμβολή των οικείων ομοσπονδιών.
15
Αρμενία: Υποχρεωτικό μάθημα το σκάκι στα δημοτικά σχολεία
Θα διδάσκεται σε παιδιά ηλικίας 7 έως 9 ετών μαζί με τα μαθηματικά και την ιστορία Ο Νταβίντ Αϊραπετιάν σίγουρα δεν θα δυσανασχετήσει με την εισαγωγή του σκακιού στη σχολική ύλη, καθώς ο 8χρονος Αρμένιος θεωρείται ήδη μεγάλος παίκτης. Το μόνο που μπορεί να ελπίζει είναι να βρεθεί στο σχολείο του ένας αντάξιος αντίπαλος. AP Photo/PanARMENIAN, Tigran Mehrabyan
16
ΤΟ ΣΚΑΚΙ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΔΙΔΑΣΚΕΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΝΑ ΣΚΕΠΤΟΝΤΑΙ
Ενώ ο Φραγκλίνος αναφερόταν σε ιδιότητες όπως η προνοητικότητα, η περίσκεψη και η επιμονή, οι σημερινοί εκπαιδευτικοί λένε πως το σκάκι βελτιώνει επίσης τόσο την ικανότητα ανάγνωσης όσο και τις επιδώσεις στα μαθηματικά, καθώς και την αναλυτική και δημιουργική σκέψη. Οι παράγοντες αυτοί έχουν δημιουργήσει μια παγκόσμια τάση να περιληφθεί το σκάκι στα σχολεία, είτε ως επιλογή είτε κανονικά στο σχολικό πρόγραμμα, όπως συμβαίνει σε περισσότερες από 30 χώρες. Το ευτύχημα είναι, πάντως, πως για τους μαθητές το σκάκι παραμένει διασκέδαση. Όλο και περισσότερα σχολεία στο Καναδά εφαρμόζουν πρόγραμμα συνδυασμένης διδασκαλίας σκάκι και μαθηματικών από την ηλικία των επτά ετών. Η Κίνα έχει επίσης ένα μεγάλο πρόγραμμα διδασκαλίας του σκάκι στα σχολεία ενώ η Τουρκία, η οποία έχει επίσης ένα καινούργιο τέτοιο πρόγραμμα, θα φιλοξενήσει τον Απρίλιο διεθνές σχολικό τουρνουά και μία διάσκεψη στην οποία θα συμμετάσχουν δάσκαλοι από όλο το κόσμο που διδάσκουν σκάκι στα σχολεία. «Είμαι καθηγητής των μαθηματικών», λέει ο Ζαν-Κλοντ Λουμπατιέρ, επικεφαλής της Γαλλικής Ομοσπονδίας. «Και στο σκάκι υπάρχει ένα ρητό που λέει πως τρεις ώρες σκάκι ισοδυναμούν με δύο ώρες μαθηματικών συν δύο ώρες λατινικών. Το σκάκι είναι κάπως σαν μία παγκόσμια γλώσσα, στην οποία υπάρχουν κανόνες και αρχές και κάθε άτομο πρέπει να έχει ταυτόχρονα πειθαρχία και φαντασία». Άρθρο από τα ΝΕΑ 18/02/04
17
Του Καναδού ζωγράφου Rob Gonsalves (1959- )
18
Μια πενταετής μελέτη που έγινε από τον Ρόμπερτ Φέργκιουσον στη Πελσυβάνια στην αρχή της δεκαετίας του ’80 έδειξε πως η ικανότητα κριτικής σκέψης βελτιώθηκε κατά 17,3% σε μαθητές που παρακολουθούσαν μαθήματα σκάκι, σε σύγκριση με μόνο 4,56% στα παιδιά που δεν παρακολουθούσαν. Το 1996, μια έρευνα του Στιούαρτ Μαργκούλις, ψυχολόγου εξειδικευμένου σε εκπαιδευτικά θέματα, έδειξε πως το σκάκι βελτιώνει την ικανότητα των παιδιών να διαβάζουν. Η έρευνα αυτή πραγματοποιήθηκε στη Νέα Υόρκη στο πλαίσιο ενός προγράμματος που ονομάσθηκε «Σκάκι στα Σχολεία». Το πρόγραμμα ξεκίνησε το 1986 και τώρα μετέχουν σ’ αυτό μαθητές, από το νηπιαγωγείο ως το γυμνάσιο, σε 160 σχολεία.
19
Boys in the garden (1980) Evgenia Petrovna Antipova (1917 – 2009 )
20
Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
21
Στην χώρα μας το σκάκι έχει ευρύτατη διάδοση στα σχολεία (αν και εκτός ημερησίου προγράμματος) με πρωτοβουλία αθλητικών σωματείων της ΕΣΟ και Συλλόγων Γονέων Επίσης σε αρκετούς δήμους της χώρας με πρωτοβουλία των φορέων αυτοδιοίκησης οργανώνονται προγράμματα για το σχολικό σκάκι. Μετά τις δύο ιδιαίτερα επιτυχημένες σκακιστικές Ολυμπιάδες (1984,1988) που διοργανώθηκαν στην Θεσσαλονίκη, δόθηκε ιδιαίτερη πνοή στο σχολικό σκάκι στην πόλη. Ο δήμος Θεσσαλονίκης ξεκίνησε από το 1984 και υλοποιεί ακόμα και σήμερα το πρόγραμμα ''Μαθαίνω σκάκι ''. Τα μαθήματα αφορούν μαθητές δημοτικού και γίνονται σε σχολεία εκτός σχολικού ωραρίου με την βοήθεια βιβλίου που εκδόθηκε για τον σκοπό αυτό. Παράλληλα γίνονται σχετικές εκδηλώσεις και αγώνες. Υπό την αιγίδα του ΥΠΕΠΘ , με κύριο διοργανωτή την ΕΣΟ τελούνται σε ετήσια βάση ατομικοί αγώνες το ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΚΥΠΕΛΛΟ και σε όλες της φάσης μετέχουν περίπου παιδιά. Ο ετήσιος θεσμός του ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΚΥΠΕΛΛΟΥ που η τελική του φάση τελείται το Μάιο, κατά περίπτωση και εκτός Αθήνας (Θεσσαλονίκη, Χανιά) λαμβάνει μεγάλη προβολή και συγκεντρώνει το ενδιαφέρον μαθητών και γονέων. Στην ΕΣΟ λειτουργεί σε μόνιμη βάση η Επιτροπή για το Σχολικό Σκάκι που επιλαμβάνεται των σχετικών θεμάτων. Ήδη κατά τον Νοέμβριο του 1997, στο πλαίσιο του κοινοτικού προγράμματος ''ΕΥΡΑΘΛΟΝ'' η ΕΣΟ διοργάνωσε ευρωπαϊκό FORUM με θέμα ''Το σκάκι στα σχολεία της Ε.Ε. πλέον η ΕΣΟ λειτουργεί σαν εστιακό σημείο για την ανταλλαγή πληροφοριών και εμπειρίας αναφορικά με το σκάκι στην Ε.Ε. Έτσι το σκάκι εντάχθηκε από το 1997 σε δύο δημοτικά σχολεία του Δήμου Νέας Καλλικράτειας Χαλκιδικής με εκπαιδευτή τον κ. Γιουβαντσιούδη σε ώρα αισθητικής αγωγής-πολιτισμού εντός σχολικού ωραρίου. Από τότε έως σήμερα το σκάκι εντάχθηκε σε πολύ περισσότερα σχολεία σε όλη την Ελλάδα.
22
ΣΚΑΚΙΣΤΙΚΕΣ ΕΠΙΤΥΧΙΕΣ
ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΣΚΑΚΙΣΤΙΚΕΣ ΕΠΙΤΥΧΙΕΣ
23
Παγκόσμια πρωταθλήτρια Νεανίδων 2013 - 2015 - 2016
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΤΣΟΛΑΚΙΔΟΥ Παγκόσμια πρωταθλήτρια Νεανίδων
24
ΕΥΓΕΝΙΟΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ ΠΡΩΤΑΘΛΗΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ ΣΤΑ ΑΓΟΡΙΑ 10 ΕΤΩΝ ΤΟ 2011
ΕΥΓΕΝΙΟΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ ΠΡΩΤΑΘΛΗΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ ΣΤΑ ΑΓΟΡΙΑ 10 ΕΤΩΝ ΤΟ 2011
25
ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΠΡΩΤΑΘΛΗΤΡΙΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΣΚΑΚΙ ΣΤΑ ΚΟΡΙΤΣΙΑ 13 ΕΤΩΝ ΤΟ 2013
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΑΒΡΑΜΙΔΟΥ ΠΡΩΤΑΘΛΗΤΡΙΑ ΕΥΡΩΠΗΣ ΣΤΑ ΚΟΡΙΤΣΙΑ 12 ΕΤΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΑΓΑ ΤΟ 2012 ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΠΡΩΤΑΘΛΗΤΡΙΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΣΚΑΚΙ ΣΤΑ ΚΟΡΙΤΣΙΑ 13 ΕΤΩΝ ΤΟ 2013
26
Θα θέλαμε να σας ευχαριστήσουμε για την προσοχή σας και να σας αποχαιρετήσουμε με ένα τραγούδι!
27
Ανδρεάτος Γεράσιμος το σκάκι
Τραγούδι για το σκάκι ? Ανδρεάτος Γεράσιμος το σκάκι
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.