Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ: ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΚΡΙΣΗΣ     «Ν’ αγαπάς την ευθύνη. Να λες: εγώ μονάχος έχω χρέος να σώσω.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ: ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΚΡΙΣΗΣ     «Ν’ αγαπάς την ευθύνη. Να λες: εγώ μονάχος έχω χρέος να σώσω."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ: ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΚΡΙΣΗΣ     «Ν’ αγαπάς την ευθύνη. Να λες: εγώ μονάχος έχω χρέος να σώσω τη γης. Αν δε σωθεί , εγώ φταίω» Νίκος Καζαντζάκης, Ασκητική

2 ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΟΜΑΔΑΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΗΣ Β΄ΤΑΞΗΣ ΤΟΥ 1ου ΓΕΛ ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ ΣΧ. ΕΤΟΣ 2013-2014

3

4 ΟΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥ ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΥ

5 η οργανωμένη, εκούσια και ανιδιοτελής προσφορά υπηρεσιών στο κοινωνικό σύνολο
η ενεργητική συμμετοχή και η ανάληψη δράσης των πολιτών, για την αντιμετώπιση προβλημάτων, για την επίτευξη κοινωφελών στόχων και τελικά για την ποιότητα ζωής και την ευτυχία των ανθρώπων βασίζεται στην ιδέα της ανθρώπινης  αλληλοβοήθειας είναι ο δείκτης τού πολιτισμού μιας κοινωνίας. Γι’ αυτό, όπου κι όπως κι αν εκδηλώνεται, αποτελεί δείγμα υψηλού επιπέδου, ανθρωπιάς, κοινωνικότητας και πολιτικής ωριμότητας ανθρώπων και κοινωνιών

6 Παραδείγματα εθελοντισμού:

7 Ανθρωπιστικές οργανώσεις εθελοντών προσφέρουν τις υπηρεσίες τους για την καταπολέμηση της φτώχειας, της αρρώστιας, του αναλφαβητισμού και αγωνίζονται με αυταπάρνηση για να καταργηθούν οι διακρίσεις, η εκμετάλλευση και οι διώξεις Φιλανθρωπικές οργανώσεις και σύλλογοι ενισχύουν υλικά και ηθικά ανθρώπους που δεινοπαθούν (φτωχούς, ανέργους, αστέγους) και περιθάλπτουν αρρώστους, ηλικιωμένους, ανάπηρους, ορφανά

8  Δραστήρια μέλη οικολογικών οργανώσεων αγωνίζονται για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος
Σύλλογοι για τη διαφύλαξη της πολιτιστικής κληρονομιάς και για τη διάδοση της γνώσης, της τέχνης του πολιτισμού αναπτύσσουν αξιόλογη δράση και αντιστέκονται στην πολιτιστική ισοπέδωση Ζωτικής σημασίας είναι και η προσφορά των εθελοντών αιμοδοτών και των δωρητών οργάνων

9 Μέσω του εθελοντισμού επιτυγχάνονται τα εξής:

10 Φέρνει τους ανθρώπους πιο κοντά και βοηθάει να διευθετηθούν  τα κοινωνικά προβλήματα στη βάση
Ενισχύει την απόκτηση κοινωνικών, επικοινωνιακών και επαγγελματικών δεξιοτήτων και αναπτύσσει νέες ικανότητες Ενδυναμώνει και δίνει νέο περιεχόμενο στη ζωή των ενηλίκων

11 Αυξάνει τη δυνατότητα της ενεργούς συμμετοχής των νέων στη ζωή και την εργασία
Αποτελεί εν δυνάμει χώρο ανάπτυξης νέων κοινωνικών υπηρεσιών αυξάνοντας την απασχόληση Οδηγεί στην εσωτερική ολοκλήρωση του πολίτη-εθελοντή και στη συνολική μετεξέλιξη της κοινωνίας από άκρως ατομικιστικής σε κοινωνία αλληλεγγύης

12 Να ξέρεις ότι… Η αξία του εθελοντισμού έγκειται στο ότι με αυτόν διαμορφώνεται μια κοινωνία, πεμπτουσία της οποίας είναι η ενεργός συμμετοχή του πολίτη στα κοινά. Η ευοίωνη προοπτική που υπάρχει για τον εθελοντισμό οφείλεται στην αξία του. Ο εθελοντισμός είναι ενέργεια με βαθύτατα ηθικό περιεχόμενο.

13 και ότι… Ο εθελοντισμός αντιστρατεύεται το πνεύμα του ατομισμού, της ναρκισσιστικής εσωστρέφειας και της ιδιοτέλειας που επικρατεί στην εποχή μας. Ο άνθρωπος που προσφέρει εθελοντικά τις υπηρεσίες του στο κοινωνικό σύνολο δε βλέπει πια τη ζωή του με τη ματιά του εγωκεντρικού ατόμου που βάζει πάνω από όλα το προσωπικό του συμφέρον και κύρος, αλλά με την ευρύτητα της σκέψης του ανθρώπου που συναισθάνεται πως είναι μέλος μιας κοινότητας ανθρώπων και πως η προσωπική του ζωή είναι άρρηκτα δεμένη με αυτήν

14 Παράγοντες που συμβάλουν στον εθελοντισμό:

15 ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ: Εάν η οικογένεια με την ανατροφή που προσφέρει, γαλουχήσει τα μέλη της με πνεύμα ανιδιοτελούς προσφοράς και συντροφικότητας, θα τα βοηθήσει να εκτιμήσουν το εθελοντικό πνεύμα και να το ασπαστούν ΣΧΟΛΕΙΟ: Αν με το περιεχόμενο της μάθησης που προσφέρει διαμορφώνει προσωπικότητες που εμφορούνται από ηθικές αξίες και ανθρωπιστικά ιδεώδη. Αν αναλαμβάνει πρωτοβουλίες οργανωμένης εθελοντικής δράσης ή συμμετέχει σε τέτοιες δραστηριότητες και εθίζει τους μαθητές σ’ αυτές

16 Μ.Μ.Ε.: Παρουσιάζοντας τα αποτελέσματα της εθελοντικής προσφοράς και δράσης και προβάλλοντας ως πρότυπα δημοφιλείς κυρίως προσωπικότητες που συμμετέχουν στον εθελοντισμό  Πολιτικοί, πνευματικοί και θρησκευτικοί ηγέτες: Δίνοντας με το έργο τους απτά δείγματα ανιδιοτελούς κοινωνικής προσφοράς μπορούν να αποτελέσουν παράδειγμα για τον κόσμο και να γίνουν κήρυκες του εθελοντικού πνεύματος

17 Οργανώσεις των εθελοντών: Όσο πιο ανιδιοτελής, ανυστερόβουλη και αποτελεσματική θα είναι η δράση τους, τόσο πιο μεγάλη θα είναι η καταξίωσή τους, ο σεβασμός και η ευγνωμοσύνη που θα τρέφει γι’ αυτές η κοινωνία

18 Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΥ

19 Ο εθελοντισμός από την αρχαιότητα μέχρι το βυζάντιο

20 Ο Προμηθέας, αυτός που έκλεψε τη φωτιά από τους θεούς και την έδωσε στους ανθρώπους και μαζί τους χάρισε τη γνώση και τις τέχνες Οι αμφικτιονίες στην αρχαία Ελλάδα. Οι αμφικτιονίες ήταν η πρώτη προσπάθεια που έγινε για να ρυθμιστούν οι σχέσεις μεταξύ των λαών. Είχαν οικιοθελή χαραχτήρα και χωρίς αμοιβή για τους συμμετέχοντες. Αργότερα ο θεσμός αυτός αντικαταστάθηκε από τα κοινά και από τις συμπολιτείες

21 Περίοδος Τουρκοκρατίας έως 1914

22 Η oσία Φιλοθέη η οποία παρά τις αντιδράσεις των Τούρκων, οικοδόμησε διάφορα φιλανθρωπικά ιδρύματα, νοσηλευτήρια, ορφανοτροφεία και σχολεία. Το έργο της ξεπέρασε τα όρια της Αθήνας και έγινε γνωστό σε όλη την Ελλάδα. Η Μαντώ Μαυρογένους διέθεσε όλη την πατρική περιουσία στον απελευθερωτικό αγώνα, ενώ έλαβε και η ίδια μέρος σε πολλές επιχειρήσεις.

23 Ακόμα … Στα χρόνια που ακολούθησαν την Επανάσταση του 1821 βοήθεια παρεχόταν από δωρητές , την εκκλησία και γενικά εύπορους πολίτες τόσο του εσωτερικού αλλά και του εξωτερικού. Η σταθεροποίηση του νεοελληνικού κράτους οδήγησε στην ανάπτυξη της φιλανθρωπίας ως μιας νέας μορφής κοινωνικής αλλά και ταξικής παρέμβασής. Το 1910 έχουμε τη δημιουργία του Σώματος Ελλήνων Προσκόπων. Ο προσκοπισμός είναι μια εθελοντική, μη πολιτική παιδαγωγική κίνηση, για νέους ανθρώπους, ανοικτή σε όλους, χωρίς διάκριση καταγωγής, φυλής ή πίστης, με σκοπό να συμβάλλει στην ανάπτυξη των νέων σωματικά, διανοητικά, κοινωνικά και πνευματικά μέσω της αλληλεκπαίδευσης με έμφαση στην υπαίθρια ζωή.

24 Περίοδος Πρώτου & Δεύτερου Παγκοσμίου Πολέμου

25 Ιδρύεται το Πατριωτικό Ίδρυμα Κοινωνικής Πρόνοιας και Αντίληψης (ΠΙΚΠΑ ) για ανάπηρα παιδάκια με σκοπό να καλύψει τις ανάγκες τους κατά τη διάρκεια του Πρώτου Παγκοσμίου πολέμου. Κατά τον Δεύτερο Παγκόσμιο πόλεμο, αν και περιορίζεται ο εθελοντισμός στην Ελλάδα, τρανό παράδειγμα εθελοντισμού έδωσαν οι γυναίκες που ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα της πατρίδας . Οι γυναίκες ήταν οι αφανείς ηρωίδες του έπους του ’40.

26 Οι δεκαετίες του ’ 80 και του ’ 90
Οι δεκαετίες του ’ 80 και του ’ 90

27 Από την δεκαετία του 1980 και μετά αναδύεται η έννοια του πολίτη ενεργού μέλους της κοινωνίας πολιτών Εμφανίζονται οι πρώτες πρωτοβουλίες του κράτους να προσεγγίσει και να προσεταιριστεί τον εθελοντικό τομέα . Το τέθηκε για ακόμα μια φορά ως βασική προτεραιότητα, περιλάμβανε μέτρα όπως επέκταση και αποπεράτωση της απογράφης των εθελοντικών οργανώσεων , αξιολόγηση των υπηρεσιών , έγκαιρη χρηματοδότηση , εκπαίδευση εθελοντών κλπ, που τελικά δεν εφαρμοστήκαν

28 Η σύγχρονη μορφή του εθελοντισμού

29 Ο εθελοντισμός σήμερα δεν ταυτίζεται με την παροχή στρατιωτικών υπηρεσιών, αλλά ούτε και με τη δράση του Ερυθρού Σταυρού Ο εθελοντισμός έτσι όπως αναδύεται, ιδιαίτερα στις χώρες της Ευρώπης, οριοθετεί τον τρίτο πυλώνα της οικονομίας παρέχοντας υλικά αγαθά και υπηρεσίες που αδυνατούν να προσφέρουν το κράτος και η ελεύθερη αγορά

30 Πώς εκδηλώνεται ο εθελοντισμός σήμερα;

31 Ο εθελοντισμός σήμερα εκδηλώνεται σε πολλά επίπεδα:

32 1. Στην οργανωτική του όψη ως κοινωνικός επαγγελματισμός
2. Στον τρόπο παρέμβασης συνδυάζοντας παραδοσιακές μεθόδους με νέες μεθόδους π.χ δικτυωμένη κοινωνική εργασία 3. Στους τομείς παρέμβασης, όχι μόνο βοήθεια στους φτωχούς, αλλά καταπολέμησης της φτώχειας ως κοινωνικού φαινομένου ή κοινωνικές ανάγκες όπως η προστασία του περιβάλλοντος κ.α. 4. Στα κοινωνικά του κίνητρα που έχουν να κάνουν με φιλανθρωπία και με προάσπιση θεμελιωδών δικαιωμάτων

33 5. Στην πολιτική του διάσταση που απουσίαζε από παλαιότερες μορφές εθελοντικής δραστηριότητας
6. Στην δημιουργική του λειτουργία ως πεδίου έκφρασης κοινωνικού πνεύματος αλληλεγγύης, υπέρ των λιγότερο ευνοούμενων ατόμων 7. Και τέλος στο προοδευτικά αυξανόμενο οικονομικό του μέγεθος που συμβάλλει στην λεγόμενη « αλληλέγγυα οικονομία» που εκφράζεται στην δημιουργία νέων θέσεων εργασίας

34 Ο ρόλος του εθελοντισμού στην Ευρώπη
Ο ρόλος του εθελοντισμού στην Ευρώπη

35 Παρά τις διαφορετικές εκδηλώσεις και εκφράσεις του ο ρόλος του εθελοντισμού είναι ιδιαίτερα σημαντικός σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Εκατομμύρια πολίτες σε ολόκληρη την Ευρώπη ασχολούνται ενεργά με τις διάφορες μορφές εθελοντισμού.

36 Συγκεκριμένα … Το 2002 ο χρόνος που αφιερώθηκε σε εθελοντικές εργασίες, σε διάφορους συνδέσμους-οργανώσεις στην Γαλλία, ήταν ισοδύναμος με περισσότερο από θέσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης. Το 2004 στην Πολωνία, περίπου 5,4 εκατομμύρια πολίτες ασχολήθηκαν με τον εθελοντισμό, το οποίο αντιπροσωπεύει το 18,3% του συνολικού πληθυσμού. Στη Γερμανία 23 εκατομμύρια πολίτες ( 36% ) συμμετέχουν σε διάφορα είδη εθελοντικής εργασίας, ενώ το 33% του ενήλικου πληθυσμού στην Ιρλανδία περίπου άτομα ασχολείται με τον εθελοντισμό.

37 Οι τύποι του Εθελοντισμού

38 Τέσσερις διαφορετικοί τύποι δραστηριότητας εντάσσονται στο πλαίσιο του εθελοντισμού
Αμοιβαία βοήθεια ή αυτοβοήθεια Φιλανθρωπία ή βοήθεια στους άλλους Συμμετοχή ή πολιτική ενεργοποίηση Ακτιβισμός

39 Μορφές εθελοντισμού

40 Ο επίσημος εθελοντισμός: αφορά για παράδειγμα την προσφορά για μια μη κυβερνητική οργάνωση ή ένα ίδρυμα. Ο ανεπίσημος εθελοντισμός: αφορά την προσφορά σε περισσότερο προσωπικό επίπεδο, βοηθώντας π.χ. κάποιον ηλικιωμένο στο δρόμο.

41 Οι αρχές του Εθελοντισμού

42 Ο εθελοντισμός ωφελεί την κοινωνία και τον εθελοντή
Η εργασία των εθελοντών είναι άμισθη Ο εθελοντισμός είναι πάντα θέμα επιλογής Ο εθελοντισμός προάγει τα ανθρώπινα δικαιώματα και την ισότητα Ο εθελοντισμός σέβεται τα δικαιώματα, την αξιοπρέπεια και τον πολιτισμό όλων των ανθρώπων Ο εθελοντισμός είναι ένα θεμιτός τρόπος με τον οποίο οι πολίτες μπορούν να συμμετέχουν στις δραστηριότητες της κοινωνίας τους

43 Ο εθελοντισμός είναι ο μόνος τρόπος με το οποίο άτομα ή ομάδες μπορούν να εκφράσουν ανθρώπινες, περιβαλλοντικές και κοινωνικές ανησυχίες Ο εθελοντισμός είναι μια δραστηριότητα που επιτυγχάνεται μόνο σε μη κερδοσκοπικό πλαίσιο Ο εθελοντισμός δεν είναι υποκατάστατο της αμειβόμενης εργασίας Οι εθελοντές δεν αντικαθιστούν τους αμειβόμενους εργαζόμενους και δεν αποτελούν απειλή για την εργασιακή ασφάλεια

44 Τα Οφέλη του Εθελοντισμού

45 Συνεισφορά - Αλληλεγγύη - Αλτρουισμός
Ο πιο προφανής λόγος που οι άνθρωποι γίνονται εθελοντές είναι το πάθος τους για κάτι που αγαπούν. Οι άνθρωποι, που έχουν προσωπική σύνδεση με μία περιοχή, δρουν εθελοντικά στην κοινότητά τους θέλοντας να δημιουργήσουν ένα καλύτερο μέρος τόσο για τους ίδιους όσο και για τους συνδαιτυμόνες τους.

46   Προσωπικά Οφέλη Μέσα από τις μοναδικές εμπειρίες που προσφέρει ο εθελοντισμός οι εθελοντές ενισχύουν τις καλές πλευρές του χαρακτήρα τους και διαμορφώνουν ένα καλύτερο πρόσωπο. Οι εθελοντές γίνονται πιο ανεξάρτητοι, πιο θαρραλέοι, ανοιχτόμυαλοι και τολμηροί.

47 Εκμάθηση νέων πραγμάτων
Ο εθελοντισμός ανοίγει ένα παράθυρο στον κόσμο. Μόνο όταν κάποιος δει κατάματα την ακραία φτώχεια, τις σκιές που αφήνει πίσω του ένας πόλεμος, την ανάγκη για επιβίωση, την εξαφάνιση των ειδών, μπορεί εντέλει να κατανοήσει τι σημαίνουν όλα αυτά για τον ίδιο και πόσο μπορεί να επηρεάσουν τον υπόλοιπο κόσμο.

48 Εύρεση Εργασίας Οι εθελοντές συχνά έχουν τη δυνατότητα να γίνουν συντονιστές εθελοντών και να προσληφθούν από τις αντίστοιχες οργανώσεις. Ταυτόχρονα οι εθελοντές μπορούν να δοκιμάσουν ένα τομέα εργασίας για να καταλάβουν αν πραγματικά τους ενδιαφέρει, και αν ναι να αφομοιώσουν στο έπακρο τον τρόπο λειτουργίας και τα «μυστικά» της συγκεκριμένης εργασίας, αποκτώντας ένα σημαντικό προβάδισμα για τη μελλοντική τους πιθανή επιλογή σε αυτόν τον τομέα εργασίας.

49 Φιλίες Οι άνθρωποι βρίσκουν συχνά ισόβιες φιλίες μέσω της εθελοντικής εργασίας. Πολλοί είναι αυτοί που επιλέγουν τον εθελοντισμό κυρίως για να αναπτύξουν φιλίες αντιμετωπίζοντας έτσι τη μοναξιά των καιρών μας. Διασκέδαση Εθελοντική εργασία μπορεί να είναι σκληρή, επίπονη, και απογοητευτική, αλλά είναι επίσης συνήθως πολύ διασκεδαστική και άκρως ικανοποιητική.

50  Ο Εθελοντής

51 Προσφέρει ανιδιοτελώς τον ελεύθερο χρόνο του ή τις γνώσεις του για χρήσιμες δράσεις προς όφελος άλλων χωρίς αντάλλαγμα Ταυτίζεται με τη φιλανθρωπία κυρίως για να αποδώσει μια καινούργια αρετή, την αγάπη για τον συνάνθρωπο Αντιμετωπίζει τα άτομα που έχουν δυσκολίες, τα άτομα που προσφέρει εθελοντική εργασία όχι με οίκτο αλλά σαν άτομα ισότιμα τα οποία περνούν δυσκολίες και στα οποία μπορεί να προσφέρει Δεν θεωρεί τον εαυτό του ανώτερο, ότι ξέρει περισσότερα, ότι είναι καλύτερος

52 Τα Οφέλη του Εθελοντή

53 Μαθαίνει συνεχώς και αναπτύσσει νέες δεξιότητες
Αναπτύσσονται δια βίου μαθησιακές δεξιότητες που σχετίζονται με τη διαχείριση χρόνου, ανάληψη ευθυνών, ικανότητα ολοκλήρωσης ενός έργου, λήψη αποφάσεων και επίλυση προβλημάτων Αναπτύσσει αίσθημα προσφοράς προς το κοινωνικό σύνολο Νιώθει ένα αίσθημα ολοκλήρωσης. Μέσα από την ενασχόληση σε εθελοντικές δραστηριότητες, αποκτά θετική εικόνα για τον εαυτό του και αυτοπεποίθηση για τις ικανότητές του

54 Αποκτά νέα ενδιαφέροντα, νέες εμπειρίες και γνωρίζεται με νέους ανθρώπους
Δίνει ώθηση στις επαγγελματικές του δυνατότητες. Μέσα από τον εθελοντισμό αποκτούνται εμπειρίες και εξειδίκευση αλλά και γνώση ως προς τις επαγγελματικές του επιλογές Αποτελεί πηγή έμπνευσης για τους άλλους. Ο εθελοντής έχει μια δυναμική που μπορεί να αποτελέσει παράδειγμα προς μίμηση για τους άλλους

55 Τα Κίνητρα ενός Εθελοντή

56 Αλτρουισμός: πηγάζει από το αίσθημα της αλληλεγγύης και της προσφοράς προς αυτούς που χρειάζονται υποστήριξη Δύναμη: πηγάζει από το αίσθημα επιρροής και συμμετοχής στη λήψη αποφάσεων Συμμετοχή σε ομάδες: πηγάζει από το αίσθημα συντροφικότητας και κοινωνικότητας Επίτευξη: πηγάζει από το αίσθημα προσωπικής ικανοποίησης και ολοκλήρωσης

57 Εμπειρία: πηγάζει από το αίσθημα απόκτησης γνώσης, μάθησης και προσωπικής ανάπτυξης
Καταξίωση: πηγάζει από την ανάγκη αναγνώρισης των δεξιοτήτων και των επιτευγμάτων Επαγγελματική δικτύωση: σχετίζεται με την ανάπτυξη επαγγελματικών δεξιοτήτων και δικτύου επαφών Διασκέδαση: πηγάζει από την ανάγκη ευχαρίστησης

58 Τα Δικαιώματα του Εθελοντή
Τα Δικαιώματα του Εθελοντή

59 Να λαμβάνει ενημέρωση, καθοδήγηση, υποστήριξη και τα απαραίτητα μέσα και υλικά για να εκτελέσει τις αρμοδιότητες που του έχουν ανατεθεί Να υπάρχει σεβασμός ως προς την ελευθερία του, την αξιοπρέπεια και τις πεποιθήσεις του Να συμμετέχει ενεργά στην οργάνωση ή στη δράση στην οποία εμπλέκεται, εκφράζοντας τη γνώμη του στην ανάπτυξη, σχεδιασμό, υλοποίηση και αξιολόγηση των προγραμμάτων σύμφωνα με τους κανονισμούς

60 Να είναι ασφαλισμένος από κάθε κίνδυνο ατυχήματος που μπορεί να προκύψει από την άσκηση των εθελοντικών του καθηκόντων και να εκτελεί τις αρμοδιότητές του σε ένα περιβάλλον ασφαλές και που σέβεται τους κανόνες υγιεινής Να έχει διαπίστευση που να υποδεικνύει ότι είναι εθελοντής Να λαμβάνει το σεβασμό και την αναγνώριση για την κοινωνική αξία της προσφοράς του

61 Οι Υποχρεώσεις του Εθελοντή
Οι Υποχρεώσεις του Εθελοντή

62 Να φέρνει εις πέρας τις δεσμεύσεις του με την εθελοντική οργάνωση ή δράση που έχει αναλάβει, σεβόμενος τους σκοπούς και τους κανονισμούς τους Να σέβεται τον εμπιστευτικό χαρακτήρα κάποιων πληροφοριών Να αρνείται οποιασδήποτε οικονομική ανταμοιβή που του προσφέρεται για την εθελοντική του εργασία Να σέβεται τα δικαιώματα των δικαιούχων των εθελοντικών δράσεων

63 Να έχει αλληλέγγυα συμπεριφορά μέσα σε ένα πλαίσιο συνεργασίας
Να παρακολουθεί τα εκπαιδευτικά προγράμματα που προβλέπονται από την οργάνωση ή τη δράση στην οποία συμμετέχει για τη βελτίωση των γνώσεων και των δεξιοτήτων του Να ακολουθεί τις υποδείξεις που του γίνονται για την άσκηση των καθηκόντων του Να κάνει σωστή χρήση της διαπίστευσής του και των λογοτύπων της οργάνωσης και να προσέχει το υλικό που του έχει δοθεί για την άσκηση των καθηκόντων του

64 Εμπόδια Ενασχόλησης με τον Εθελοντισμό

65 Κοινωνικά εμπόδια : κοινωνικός αποκλεισμός και διακρίσεις, ελλιπής υποστήριξη από το σπίτι, περιορισμένες κοινωνικές δεξιότητες Οικονομικά εμπόδια : χαμηλό επίπεδο ζωής και εισόδημα οικογένειας, ανεργία ή οικονομικά προβλήματα Έλλειψη χρόνου : εργασιακές και οικογενειακές υποχρεώσεις. Απουσία ενημέρωσης και απουσία υποστήριξης από το οικογενειακό και κοινωνικό περιβάλλον.

66 ΕΘΕΛΟΝΤΕΣ

67 Γεώργιος Αβέρωφ Βοήθησε την ελληνική κοινότητα της Αλεξάνδρειας
ιδρύοντας σχολεία και νοσοκομεία. χορήγησε λεφτά για την επέκταση του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, την αναμόρφωση του Παναθηναϊκού σταδίου . Σε αυτόν οφείλονται η ανέγερση των φυλακών Αβέρωφ η σχολή Ευελπίδων, το Ωδείο των Αθηνών, κ.α. Το μεγαλύτερο ευεργέτημα του θεωρείται η δωρεά χρυσών φράγκων στο Πολεμικό Ναυτικό, με τα οποία ναυπηγήθηκε το θωρηκτό «Γεώργιος Αβέρωφ».

68 Σεβαστή Καλλισπέρη Αφιέρωσε την ζωή της στην βελτίωση
και αναβάθμιση της ελληνικής εκπαίδευσης. Λίγο πριν πεθάνει, το 1953, κληροδότησε στο ελληνικό δημόσιο την περιουσία της: το πατρικό της σπίτι, που βρισκόταν απέναντι από την Ακρόπολη, με σκοπό να αξιοποιηθεί για τις ανάγκες της εκπαίδευσης, καθώς και οικόπεδα στην περιοχή Χαλανδρίου, μέσα στα οποία κτίστηκαν και λειτουργούν μέχρι σήμερα, το 1ο και το 2ο Γυμνάσιο και Γενικό Λύκειο Χαλανδρίου.

69 Μητέρα Τερέζα Το 1948 με ελάχιστους
πόρους εγκαινίασε ένα αν- οιχτό σχολείο για τα άπορα παιδιά της Καλκούτα και σύ- ντομα βρήκε συμπαράσταση από εθελοντές και χορηγούς που της έδωσαν την δυνατότητα να επεκτείνει το πεδίο δράσης της. Το 1950 δημιούργησε το δικό της «τάγμα», τις «Ιεραποστολές Φιλανθρωπίας» έργο του οποίου ήταν να αγαπάει και να φροντίζει όσους ήταν στο περιθώριο της ζωής Βραβεύτηκε με Νόμπελ Ειρήνης (1971) Το  1972 τιμήθηκε με το Βραβείο Νεχρού για την προώθηση της παγκόσμιας ειρήνης

70 Άλλοι εθελοντές…

71 Ι. Ερρίκος Πεσταλότσι Αντρέας Συγγρός

72 Ερρίκος Ντυνάν Ιωάννης Βαρβάκης

73 Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις

74 Ορισμός Οι MΚΟ ορίζονται από την Παγκόσμια Τράπεζα ως «ιδιωτικοί οργανισμοί που ασκούν δραστηριότητα για να προωθήσει τα συμφέροντα των φτωχών, την προστασία του περιβάλλοντος, την παροχή βασικών κοινωνικών υπηρεσιών, ή αναλαμβάνουν την ανάπτυξη της κοινότητας»

75 Ιστορία Ιδρύονται τουλάχιστον από το 1839
Ιδρύονται τουλάχιστον από το 1839 Εκτιμάται ότι μέχρι το 1914 υπήρχαν το λιγότερο ΜΚΟ. Οι διεθνείς ΜΚΟ ήταν σημαντικές για το κίνημα κατά της δουλείας και το κίνημα για την ψήφο των γυναικών Δεν περιορίζονται μόνο στην εκπροσώπηση των κοινών συμφερόντων των πολιτών, αλλά προωθούν, επίσης, τη συμμετοχή των πολιτών στα κοινά και μάχονται για μια νέα διαμόρφωση του δημόσιου χώρου μέσα στον οποίο θα ασκείται η δημόσια εξουσία από περισσότερους δρώντες.

76 Στόχος σήμερα Η προώθηση νέων μορφών διαβούλευσης και συμμετοχικής δημοκρατίας. Οι Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις του 21ου αιώνα ισχυροποιούνται εξαιτίας της αυτονομίας που απολαμβάνουν στη χάραξη των πολιτικών τους, εξαιτίας της ανεξαρτησίας στη λειτουργία τους από την κεντρική διοίκηση, αλλά και λόγω της προώθησης νέων μοντέλων συμμετοχικής διακυβέρνηση. Ο αριθμός των διεθνών ΜΚΟ, εκτιμάται σε

77 Η μια όψη του νομίσματος

78 Οι Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις χαρακτηρίζονται από την απουσία του κερδοσκοπικού κινήτρου αφού :
η δράση τους είναι ανεξάρτητη από τον κρατικό τομέα διαθέτουν ανεξάρτητη δημοκρατική διοίκηση η λήψη των αποφάσεων γίνεται με δημοκρατικό τρόπο η συμμετοχή εθελοντών είναι ελεύθερη ο στόχος τους είναι η εξύψωση ανθρωπιστικών και δημοκρατικών αρχών και η εξυπηρέτηση κοινωνικών σκοπών ανεξαρτήτως οικονομικών κινήτρων εκπροσωπούν τα αιτήματα και τις επιθυμίες των πολιτών

79 Η άλλη όψη του νομίσματος
Η άλλη όψη του νομίσματος

80 Η περίοδος άνθησης των ΜΚΟ ξεκινάει το 2000
Η περίοδος άνθησης των ΜΚΟ ξεκινάει το 2000.Εκείνη τη χρονιά, με απόφαση της Ε.Ε όλα τα κράτη-μέλη, και η Ελλάδα φυσικά, θα έπρεπε στο εξής να διαθέτουν το 0,21% του Εθνικού τους Εισοδήματος σε ανθρωπιστική και αναπτυξιακή βοήθεια. Στο εξής, οι ΜΚΟ θα αρχίσουν να φυτρώνουν σαν τα μανιτάρια Το 2000 μόνο, μέσα στο πρώτο εξάμηνο από 10 ΜΚΟ που υπήρχαν μέχρι τότε, δημιουργήθηκαν άλλες 300. Σήμερα, κανείς δε γνωρίζει με ακρίβεια, πόσες είναι. Επισήμως στα αρχεία του ΥΠΕΞ είναι καταγεγραμμένες περίπου 600 ΜΚΟ

81 Στην χώρα μας υπάρχουν τουλάχιστον 3000 ΜΚΟ
Στην Ελλάδα δεν υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο για το πώς λειτουργούν και πώς θα ελεγχθούν οι ΜΚΟ Δεν υπάρχει όργανο με θεσμοθετημένο ρόλο τη διενέργεια ελέγχου στη διαχείριση των κονδυλίων που εισέπρατταν οι ΜΚΟ Στην κυριολεξία όποιος ήθελε, μπορούσε να ιδρύσει μία ΜΚΟ με ένα ΑΦΜ και μόνο και να χρηματοδοτείται από το κράτος

82 Διεθνείς Οργανισμοί και Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις

83 Greenpeace Αγωνίζεται για…
την ο παύση των πυρηνικών δοκιμών και της χρήσης όπλων μαζικής καταστροφής, τη διάσωση των αρχέγονων δασών, την εφαρμογή της απαγόρευσης της φαλαινοθηρίας, την προστασία των ωκεανών, τη διατήρηση της βιοποικιλότητας και την απαγόρευση της απελευθέρωσης γενετικά μεταλλαγμένων οργανισμών στα τρόφιμα και το περιβάλλον, την απαγόρευση των επικίνδυνων τοξικών ουσιών, την αποτροπή των κλιματικών αλλαγών και την προώθηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

84 Γιατροί Χωρίς Σύνορα Διεθνής, ανεξάρτητη,
ιατρική ανθρωπιστική οργάνωση Παρέχει επείγουσα βοήθεια σε άτομα που έχουν πληγεί από ένοπλες συγκρούσεις, επιδημίες, αποκλεισμό από την παροχή ιατρικής φροντίδας και φυσικές καταστροφές.

85 Διεθνής Αμνηστία Επιδιώκει… να σταματήσει παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων που έχουν διαπραχθεί, μέσω της πίεσης της κοινής γνώμης, να προλάβει τις παραβιάσεις πριν διαπραχθούν να προωθήσει το σεβασμό όλων των ανθρωπίνων δικαιωμάτων μέσα από την εκπαίδευση και την ευαισθητοποίηση του κοινού.

86 Χαμόγελο του Παιδιού Έχει κάνει πράξη την αντιμετώπιση των
καθημερινών προβλημάτων των παιδιών. Κύριο μέλημά του είναι να προασπίσει τα δικαιώματα των παιδιών καθημερινά, 24 ώρες την ημέρα, 365 ημέρες το χρόνο και να εξασφαλίσει τα απαραίτητα για τη σωματική, ψυχική και πνευματική ισορροπία τους. Βασίζεται στις υπηρεσίες του κράτους (Αστυνομία, Νοσοκομεία κ.α.), όπου υπάρχουν άνθρωποι ευαισθητοποιημένοι που συμβάλλουν στην προσπάθειά του να αντιμετωπίσει τα προβλήματα των παιδιών. Στηρίζει τους θεσμούς, ώστε να γίνουν αποδοτικότεροι σε θέματα παιδιών.

87 ΕΡΕΥΝΑ Πραγματοποιήσαμε έρευνα με τη μορφή ερωτηματολογίου και θέμα: «Εθελοντισμός: Ιστορική αναδρομή και εφαρμογή στη σύγχρονη εποχή της κρίσης» Συμμετείχαν 119 άτομα από τα οποία οι 48 ήταν άντρες και οι 71 γυναίκες Προσπαθήσαμε το δείγμα να είναι όσο περισσότερο αντιπροσωπευτικό δηλ. και ηλικιακά από 17 ετών έως 50 και πάνω και σε σχέση με την εκπ/ση τους δηλ. από βασική έως ανώτατη. Έπειτα από επεξεργασία της έρευνάς μας καταλήξαμε στα παρακάτω συμπεράσματα:

88 ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΕΡΕΥΝΑΣ

89 Το μεγαλύτερο ποσοστό των ανδρών και γυναικών που συμμετείχαν στην έρευνα είναι ηλικίας μέχρι 18 ετών, γι’ αυτό οι περισσότεροι έχουν κυρίως Λυκειακή εκπαίδευση. Οι γυναίκες σε σχέση με τους άνδρες είναι περισσότερο ενημερωμένες σχετικά με τον εθελοντισμό, ωστόσο και για τις δύο κατηγορίες η κύρια πηγή ενημέρωσης είναι ο ηλεκτρονικός τύπος Η πιο δημοφιλής εθελοντική οργάνωση που δρα στην Ελλάδα, τόσο για τους άνδρες όσο και για τις γυναίκες είναι «Το Χαμόγελο του Παιδιού», ενώ για το εξωτερικό «Οι Γιατροί Χωρίς Σύνορα» Οι γυναίκες σε σχέση με τους άνδρες είναι περισσότερο ευαισθητοποιημένες με τον εθελοντισμό, γι’ αυτό και οι περισσότερες έχουν αναπτύξει κάποια μορφή κοινωνικής δράσης

90 Κίνητρο συμμετοχής σε εθελοντική δραστηριότητα για τις γυναίκες και τους άνδρες είναι κυρίως η κοινωνική ευαισθησία και λιγότερο η καταξίωση Ο κύριος λόγος μη συμμετοχής σε εθελοντική οργάνωση και για τις δύο κατηγορίες είναι η μη ύπαρξη ελεύθερου χρόνου και λιγότερο το οικονομικό κόστος Η στάση ανδρών και γυναικών απέναντι στον εθελοντισμό είναι θετική, ενώ πιστεύουν πως τα κοινωνικά ζητήματα είναι αυτά που λύνει κυρίως ο εθελοντισμό Οι άντρες και οι γυναίκες πιστεύουν πως ο ελεύθερος χρόνος είναι αυτό που χρειάζεται κάποιος για να γίνει εθελοντής και όχι τόσο η γνώση ή οι δεξιότητες

91

92

93

94

95

96

97

98

99 ΔΡΑΣΕΙΣ Συμμετοχή στο Χριστουγεννιάτικο bazaar του σχολείου με το στύψιμο πορτοκαλιών. Τα χρήματα που μαζεύτηκαν, δόθηκαν για λειτουργικά έξοδα του σχολείου Συλλογή τροφίμων για φιλανθρωπικό σκοπό Καθαρισμός του κήπου του σχολείου, κλάδεμα, ξεχορτάριασμα, σκάψιμο, φύτευση φυτών και λουλουδιών. Βάψιμο των ζαρντινιέρων

100

101 ΑΝΤΙ ΕΠΙΛΟΓΟΥ Μισό μήλο εμείς, άλλο μισό ο απέραντος κόσμος.
ΑΝΤΙ ΕΠΙΛΟΓΟΥ Αν δώσεις ένα ψάρι σ’ έναν άνθρωπο θα φάει μια φορά. Αν τον μάθεις να ψαρεύει, θα τρώει σ’ όλη του τη ζωή. Αν τα σχέδια σου είναι για ένα χρόνο, σπείρε σπόρους. Αν είναι για δέκα χρόνια, φύτεψε δέντρο. Αν είναι για εκατό χρόνια, μόρφωσε το λαό. Σπέρνοντας μια φορά σπόρους, σοδιάζεις μια φορά. Φυτεύοντας ένα δέντρο, σοδιάζεις δέκα φορές. Μορφώνοντας το λαό, σοδιάζεις εκατό φορές Κουάνγκ-Τσέου, 4ος– 3ος αι. π.Χ., Κίνα Μισό μήλο εμείς, άλλο μισό ο απέραντος κόσμος. άλλο μισό οι άνθρωποι. Μισό μήλο εσύ, άλλο μισό εγώ εμείς… Ναζίμ Χικμέτ

102 ΟΜΑΔΕΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΜΑΥΡΗ ΟΜΑΔΑ: Αλεξιάδης Άγγελος, Λάμπογλου Αλέξανδρος, Σαρρής Μάριος, Σαμαράς Δημήτρης, Φερέτος Κων/νος. ΚΟΚΚΙΝΗ ΟΜΑΔΑ: Γαλάνης Ανδρέας, Κουρέα Αθανασία, Βρεττού Κατερίνα, Μέντη Βασιλική, Χρονοπούλου Βασιλεία ΟΙ ΛΕΥΚΟΙ ΟΔΟΙΠΟΡΟΙ: Μουρτζανάκης Χάρης, Νασιώτης Κων/νος, Θεοδώσιου Άγγελος, Βλάχος Λευτέρης, Παρλιάρου Χαρά

103 Ληξουριώτη Ζαφειρούλα
Η ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ Ληξουριώτη Ζαφειρούλα

104 ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ! 


Κατέβασμα ppt "ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ: ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΚΡΙΣΗΣ     «Ν’ αγαπάς την ευθύνη. Να λες: εγώ μονάχος έχω χρέος να σώσω."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google