Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
1
ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
ΕΝΩΣΗ ΕΛΛΗΝΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΘΕΜΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ « Εξατομικευμένο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης μαθητών με Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες – Δυσλεξία» Γεια σας ονομάζομαι Κίντζιος Γεώργιος και η εργασία που θα σας παρουσιάσω έχει σαν θέμα : « Εξατομικευμένο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης μαθητών με Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες – Δυσλεξία» Κίντζιος Γεώργιος Εκπαιδευτικός Τεχνολόγος Ηλεκτρολόγος Μηχανικός ΠΕ17.03
2
Εισαγωγή Τα τελευταία χρόνια, είναι πολύ συχνό το φαινόμενο των μαθητών που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες. Για να μπορούν και αυτοί οι μαθητές να έχουν ίσες ευκαιρίες στη μάθηση με τους συμμαθητές τους, το Υπουργείο Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων έχει θεσμοθετήσει νόμους όπου προσδιορίζονται ποιες είναι αυτές οι μαθησιακές δυσκολίες και περιγράφονται τα μέτρα που πρέπει να λαμβάνονται για την εκπαίδευση και αξιολόγηση των μαθητών αυτών
3
Εισαγωγή Στην εργασία που ακολουθεί παρατίθενται στοιχεία σχετικά με τη διδασκαλία μαθητών με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες και συγκεκριμένα μαθητών με δυσλεξία. Η εργασία αποτελείται από 5 κεφάλαια: 1ο Κεφάλαιο: παρουσιάζουμε ορισμούς που έχουν διατυπωθεί για τη δυσλεξία. 2ο κεφάλαιο: παρουσιάζουμε τα βασικά χαρακτηριστικά που παρουσιάζουν οι μαθητές που έχουν δυσλεξία. 3ο κεφάλαιο: παρουσιάζονται οι τρόποι προσέγγισης των μαθητών που παρουσιάζουν δυσλεξία, 4ο κεφάλαιο: παρουσιάζουμε τις αλλαγές που πρέπει να γίνουν στο αναλυτικό πρόγραμμα ώστε να προσαρμοστεί στη διδασκαλία μαθητών με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες – δυσλεξία. 5ο κεφάλαιο : συμπεράσματα
4
1ο Κεφάλαιο Δυσλεξία Οι ειδικές μαθησιακές δυσκολίες (εφεξής ΕΜΔ) αποτελούν μια πολυσυζητημένη περιοχή της ειδικής αγωγής και αυτό είναι εμφανές, από το πλήθος των ορισμών που χρησιμοποιούνται από την επιστημονική κοινότητα (Πολυχρόνη, Χατζηχρήστου, Μπίμπου, 2006).
5
Ορισμός της Δυσλεξίας 1ο Κεφάλαιο
Ο όρος «δυσλεξία» είναι ένας όρος για τον οποίο έχουν δοθεί πολλοί ορισμοί αν κάνουμε βιβλιογραφική έρευνα διαπιστώνουμε ότι οι επικρατέστεροι ορισμοί είναι οι παρακάτω (Κολοβού Σ. Σεμινάριο Ειδικής αγωγής): Βρετανική Ψυχολογική εταιρεία (1997): η Δυσλεξία είναι σύνθετη νευρολογική κατάσταση ιδιοσυστατικής προέλευσης Orton Society = Pymfrey ’95,’96,’97 & Thomson: η δυσλεξία είναι νευρολογικής φύσεως συχνά οικογενειακή διαταραχή που έχει σχέση με την κατάκτηση του λόγου. Διεθνή Εταιρεία Δυσλεξίας, το έτος 2002: «Η δυσλεξία είναι μια διαταραχή με νευρολογική βάση, συχνά κληρονομική, η οποία εμποδίζει την κατάκτηση της γλώσσας»
6
Που οφείλεται η Δυσλεξία
1ο Κεφάλαιο Που οφείλεται η Δυσλεξία Η Δυσλεξία ΔΕΝ οφείλεται: σε έλλειψη κινήτρων σε αισθητηριακές βλάβες, σε ακατάλληλη διδασκαλία ή σε πρόσφορες συνθήκες περιβάλλοντος ωστόσο η δυσλεξία μπορεί να συνυπάρχει με αυτές, η Δυσλεξία είναι πρόβλημα. Το ποσοστό των δυσλεκτικών ατόμων επί του συνόλου του πληθυσμού κυμαίνεται μεταξύ 4-10%. Αν και η δυσλεξία διαρκεί καθ’ όλη τη ζωή του ατόμου, τα άτομα με δυσλεξία συχνά ανταποκρίνονται με επιτυχία σε έγκαιρη και κατάλληλη παρέμβαση» (Πολυχρόνη, Χατζηχρήστου & Μπίμπου 2006).
7
2.Βασικά χαρακτηριστικά μαθητών με δυσλεξία
2ο Κεφάλαιο 2.Βασικά χαρακτηριστικά μαθητών με δυσλεξία Στην ανάγνωση: Δυσκολεύονται στην ανάγνωση και διαβάζουν αργά, παραλείπουν λέξεις , έχουν πρόβλημα στην κατανόηση των κειμένων . Στον γραπτό λόγο: Στο γραπτό λόγο εμφανίζονται οι κυριότερες και πιο συχνές δυσκολίες. Στην απομνημόνευση: Έχουν προβλήματα στο να συγκρατήσουν στη μνήμη τους κανόνες και πίνακες. Στη συγκέντρωση της προσοχής: Δυσκολεύονται να συγκεντρώσουν την προσοχή τους για μεγάλο χρονικό διάστημα. Στο συγχρονισμό των κινήσεων: Παρουσιάζουν έλλειψη συγχρονισμού στις κινήσεις. Στην αυτοεκτίμηση: Λόγω των παραπάνω προβλημάτων και της κοινωνικής αποδοκιμασίας που βιώνουν, απογοητεύονται και έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση.
8
3. Τρόποι προσέγγισης των δυσλεκτικών μαθητών (1/2)
3ο Κεφάλαιο 3. Τρόποι προσέγγισης των δυσλεκτικών μαθητών (1/2) Ενδυνάμωση της αυτοεκτίμησης: Είναι αναγκαίο να τους παρέχεται ψυχοσυναισθηματική στήριξη και ενθάρρυνση. Σωστή θέση στην τάξη: Καλό είναι να κάθονται σε μπροστινά θρανία, μακριά από παράθυρα. Απλή και κατανοητή διεξαγωγή του μαθήματος: οι στόχοι του μαθήματος να διατυπώνονται απλά και με σαφήνεια. να γίνεται σωστή παρουσίαση του μαθήματος και να δίνονται τα βασικά του νοήματα. Επισήμανση βασικών σημείων ή παραγράφων: Να τονίζονται τα νοήματα ή οι παράγραφοι που πρέπει να προσεχθούν. Να επιτρέπεται η επιλογή εργασίας για το σπίτι.
9
3. Τρόποι προσέγγισης των δυσλεκτικών μαθητών (2/2)
3ο Κεφάλαιο 3. Τρόποι προσέγγισης των δυσλεκτικών μαθητών (2/2) Κατανόηση στη διάρκεια των προφορικών εξετάσεων: Τα θέματα θα πρέπει να διαβάζονται από τον καθηγητή και να προσφέρεται αρκετός χρόνος για απάντηση. Συμμετοχή στις ολιγόλεπτες γραπτές δοκιμασίες: Για να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους στο γραπτό λόγο, οι δυσλεκτικοί μαθητές είναι χρήσιμο να συμμετέχουν στα τεστ. Συνεργασία με τους γονείς: Οι γονείς θα πρέπει να προτρέπονται να αναγνωρίζουν τα δυνατά σημεία των παιδιών τους. Να τους εξασφαλίζουν ήσυχο χώρο μελέτης, κατά προτίμηση μακριά από παράθυρο.
10
4. Προσαρμογή του Α.Π. για μαθητές με Δυσλεξία
4ο Κεφάλαιο 4. Προσαρμογή του Α.Π. για μαθητές με Δυσλεξία Με την ολοκλήρωση της αξιολόγησης για τον προσδιορισμό των προσαρμοστικών αλλαγών ενός Α.Π., ο εκπαιδευτικός μπορεί να προχωρήσει στην υλοποίηση των προσαρμογών σε ένα ή περισσότερα από τα τέσσερα δομικά του στοιχεία. Κάθε φορά, μετά την εφαρμογή τους στην τάξη, κρίνεται απαραίτητο ο εκπαιδευτικός να παρακολουθεί την πρόοδο του μαθητή με Μαθησιακές Δυσκολίες και να ελέγχει αν επιτεύχθηκαν οι διδακτικοί στόχοι, ώστε να αναπροσαρμόζει αποτελεσματικά τις παρεμβάσεις του. Συγκεκριμένα, οι γενικές αρχές που διέπουν την υλοποίηση των προσαρμογών σε καθένα από τα στοιχεία ενός Α.Π. είναι οι εξής:
11
4. Προσαρμογή του Α.Π. για μαθητές με Δυσλεξία
4ο Κεφάλαιο 4. Προσαρμογή του Α.Π. για μαθητές με Δυσλεξία Α. Προσαρμογή περιεχομένου Με δεδομένο ότι η δυνατότητα παρέμβασης του εκπαιδευτικού στον καθορισμό της διδακτέας ύλης είναι ελάχιστη έως ανύπαρκτη προς το παρόν, οι αλλαγές που μπορούν να εφαρμοστούν αφορούν: στο ρυθμό κάλυψης της διδακτέας ύλης, στην αλλαγή του σκελετού της διδακτέας ύλης, στην απλοποίηση των κειμένων να αφιερώσει περισσότερες ή λιγότερες διδακτικές ώρες σε ορισμένες ενότητες
12
4. Προσαρμογή του Α.Π. για μαθητές με Δυσλεξία
4ο Κεφάλαιο 4. Προσαρμογή του Α.Π. για μαθητές με Δυσλεξία Β. Προσαρμογή στρατηγικών διδασκαλίας Οι στρατηγικές μάθησης, αναφέρονται σε τεχνικές, που σαν στόχο έχουν να αναπτύξουν τις δεξιότητες μελέτης ώστε να βοηθήσουν τους μαθητές, αφενός να διαχειρίζονται πολύ καλά την ύλη που μελετούν και αφετέρου να εκπονούν μέχρι τέλους τις σχολικές εργασίες» (Ρηγοπούλου, 2005). Η προσαρμογή των στρατηγικών διδασκαλίας δεν είναι τίποτα άλλο από την επιλογή και εφαρμογή των καταλληλότερων στρατηγικών και πρακτικών, έτσι ώστε οι μαθητές με Μ.Δ. να επωφελούνται κατά το μέγιστο από τη διδασκαλία.
13
4. Προσαρμογή του Α.Π. για μαθητές με Δυσλεξία
4ο Κεφάλαιο 4. Προσαρμογή του Α.Π. για μαθητές με Δυσλεξία Β1. Στρατηγικές και πρακτικές Διδασκαλίας (1/2) η σαφής διατύπωση των στόχων κάθε διδασκαλίας. η χρήση οργανογράμματος στην αρχή της διδασκαλίας (advance organiser) που παρουσιάζει το σκελετό του μαθήματος η «βήμα με βήμα» παρουσίαση της ύλης και γενικότερα η ανάλυση ενός έργου σε μικρότερα και απλούστερα κομμάτια. η μοντελοποίηση, δηλαδή η υποδειγματική παρουσίαση μιας διαδικασίας από τον εκπαιδευτικό . η παρουσίαση αφηρημένων εννοιών με απτά παραδείγματα, οπτικοποιημένα, ή μέσω δραστηριοτήτων. η χρήση λεκτικών και μη λεκτικών νύξεων από τον εκπαιδευτικό κατά την παράδοση, για να κεντρίσει την προσοχή των μαθητών .
14
4. Προσαρμογή του Α.Π. για μαθητές με Δυσλεξία
4ο Κεφάλαιο 4. Προσαρμογή του Α.Π. για μαθητές με Δυσλεξία Β2. Στρατηγικές και πρακτικές Διδασκαλίας (2/2) η ανακεφαλαίωση των βασικών σημείων του μαθήματος από τους μαθητές στο τέλος της παράδοσης. η αύξηση του χρόνου αναμονής των απαντήσεων των μαθητών η δυνατότητα να επιλέγει ο μαθητής εργασίες μεταξύ δύο ή περισσότερων ισοδύναμων περιπτώσεων. η δημιουργία ειδικών χώρων μέσα στην αίθουσα με εκπαιδευτικά υλικά που να επιτρέπουν την πρόσβαση στη μάθηση. Οι παραπάνω στρατηγικές είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικές στο καθημερινό εκπαιδευτικό έργο, όχι μόνο για τους μαθητές με Μ.Δ., αλλά και για τους υπόλοιπους μαθητές χωρίς ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
15
4. Προσαρμογή του Α.Π. για μαθητές με Δυσλεξία
4ο Κεφάλαιο 4. Προσαρμογή του Α.Π. για μαθητές με Δυσλεξία Γ. Προσαρμογή διδακτικού περιβάλλοντος Η οργάνωση της τάξης και η ομαδοποίηση των μαθητών είναι μια σημαντική παράμετρος της μάθησης. Τα κριτήρια σύμφωνα με τα οποία θα πρέπει να διαμορφώνεται το διδακτικό περιβάλλον είναι: (α) η ελαχιστοποίηση του κινδύνου αποτυχίας των μαθητών, (β) η έμφαση στην αυτορρύθμιση της συμπεριφοράς των μαθητών, (γ) η ενίσχυση για την ολοκλήρωση των εργασιών τους.
16
4. Προσαρμογή του Α.Π. για μαθητές με Δυσλεξία
4ο Κεφάλαιο 4. Προσαρμογή του Α.Π. για μαθητές με Δυσλεξία Δ. Προσαρμογή των συμπεριφορών των μαθητών Οι προσαρμογές που μπορούν να υλοποιηθούν σε αυτό τον τομέα εστιάζουν κυρίως στον αυτοέλεγχο και στην ανάπτυξη μεταγνωστικών δεξιοτήτων των μαθητών. Όλες οι προηγούμενες προσαρμογές θα πρέπει να ενισχύουν αυτά τα δύο στοιχεία, έτσι ώστε ο μαθητής με Μ.Δ. να αυτορρυθμίζει τη συμπεριφορά του στη μάθηση, αλλά και στη διαχείριση των προσωπικών του σχέσεων μέσα στο σχολείο. O εκπαιδευτικός για να βοηθήσει τα παιδιά στην προσπάθειά τους, θα πρέπει να τους κατευθύνει στο να θέτουν ρεαλιστικούς και πραγματοποιήσιμους στόχους.
17
5. Συμπεράσματα (1/2) 5ο Κεφάλαιο
Εν κατακλείδι, καταλήγουμε στα κάτωθι συμπεράσματα: Θα πρέπει να σεβόμαστε τα παιδιά που έχουν δυσλεξία και να μην τα χαρακτηρίζουμε ως τεμπέληδες ή αδιάφορους. Να λαμβάνουμε συγκεκριμένες πρωτοβουλίες ώστε να ενεργοποιήσουμε τους μαθητές με δυσλεξία όπως: (α) σωστή θέση μέσα στην τάξη (β) συνεργασία με τους γονείς (γ) να τους ενθαρρύνουμε (δ) κατάλληλα δομημένες σημειώσεις ώστε να βοηθάμε τους συγκεκριμένους μαθητές Να δίνουμε τον απαιτούμενο χρόνο στους μαθητές
18
5. Συμπεράσματα (2/2) 5ο Κεφάλαιο
Τέλος, είναι σημαντικό να τονιστεί ότι για την αντιμετώπιση των δυσλεξικών μαθητών δεν αρκεί μόνο η ευαισθητοποίηση των εκπαιδευτικών, αλλά χρειάζεται και συνεχής ενημέρωση και επιμόρφωση, ώστε να αντιμετωπίζεται το θέμα με επιτυχία, διότι και οι μαθητές αυτοί έχουν δικαίωμα στη μόρφωση και στην εκπαίδευση γενικότερα. Επίσης, είναι σημαντικό να εξεταστεί ο τρόπος αξιολόγησης των μαθητών με ΜΔ δεδομένου ότι: η ίση μεταχείριση ανόμοιων περιπτώσεων οδηγεί ουσιαστικά στην ανισότητα.
19
Μπορείτε να δείτε την πλήρη εργασία στο blog:
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ Δράκος, Γ. Δ. (2003). Ειδική Παιδαγωγική των Προβλημάτων Λόγου και Ομιλίας. Αθήνα: Ατραπός. Κολοβού Σ. Σεμινάριο Ειδικής Αγωγής, Ένωσης Ελλήνων Φυσικών. Αθήνα. Παπαδάτος, Γ. (2011). Ψυχοφυσιολογία. Αθήνα: Παρισιάνου. Πολυχρόνη, Φ., Χατζηχρήστου, Χ. & Μπίμπου, Α. (2006). Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες- Δυσλεξία. Ταξινόμηση, αξιολόγηση και παρέμβαση. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Ρηγοπούλου, Τ. (2005). Στρατηγικές μελέτης για τους μαθητές με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, Θέματα Ειδικής Αγωγής Μπορείτε να δείτε την πλήρη εργασία στο blog:
20
ευχαριστώ πολύ
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.