Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
1
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΙΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣ – ΜΑΪΟΣ 2017
ΝΗΣΙΩΤΙΚΟΤΗΤΑ & ΓΑΛΑΖΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΙΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣ – ΜΑΪΟΣ 2017 Οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού ως μοχλός παραγωγικής τουριστικής ανασυγκρότησης των μικρότερων νησιών Χρήστος Πετρέας Οικονομολόγος – Εμπειρογνώμων Τουριστικής & Περιφερειακής Ανάπτυξης Επιστημονικός Συνεργάτης ΕΟΑΕΝ
2
Παραγωγική ανασυγκρότηση είναι ……..
Παραγωγική ανασυγκρότηση είναι …….. Παραγωγική ανασυγκρότηση είναι ένα σχέδιο που καταστρώνουν οι κυβερνήσεις διάφορων χωρών προκειμένου να ανασυντάξουν το παραγωγικό δυναμικό μιας χώρας. Στην ουσία, χώρες με υψηλά ποσοστά ανεργίας, ψάχνουν τρόπους για να επανεντάξουν τους άνεργους στην παραγωγική διαδικασία. Οι κινήσεις αυτές πρέπει να γίνονται βάσει ενός οργανωμένου σχεδίου, το οποίο ονομάζεται σχέδιο παραγωγικής ανασυγκρότησης. Η αλλαγή αυτή του παραγωγικού μοντέλου είναι η λεγόμενη παραγωγική ανασυγκρότηση. Είναι αδύνατο να συμβεί χωρίς την αληθινή αφύπνιση και συμμετοχή της ιδίας της κοινωνίας
3
ΓΙΑΤΙ παραγωγική ανασυγκρότηση; Επιθυμητοί στόχοι
ΒΕΛΤΙΩΣΗ – ΕΠΑΥΞΗΣΗ: Εισοδήματα (περισσότερες εισροές) Απασχόληση (περισσότερες θέσεις - μεγαλύτερης διάρκειας) Κερδοφορία (αύξηση προστιθέμενης αξίας) Τι μπορούμε να παράγουμε καλά σήμερα σε αυτόν τον τόπο – τα νησιά Τι θέση μπορεί να έχει το προϊόν αυτό στις διεθνείς αγορές Ποιες είναι οι αναγκαίες θεσμικές αλλαγές, προκειμένου όλα αυτά να μπορούν να συμβούν
4
Τα νησιά και η παραγωγική ανασυγκρότηση - γενικά
Πρωτογενής τομέας Μεταποίηση αγροτικών προϊόντων Βιοτεχνία Βιομηχανία Εμπορικές δραστηριότητες Υπηρεσίες – εξ’ αποστάσεως Υπηρεσίες διάφορες (π.χ. μεταφορές, υγείας κλπ.) Δημόσιος τομέας Τουρισμός
5
Η λειτουργία του τουρισμού στα νησιά;;
ΝΗΣΙΑ 3+1 ΤΑΧΥΤΗΤΩΝ 1. Γνωστά με εδραιωμένη τουριστική ταυτότητα, π.χ. Κρήτη, Ρόδος, Κώς, Σαντορίνη, Μύκονος, Κέρκυρα, Ζάκυνθος, … 2. Αναγνωρίσιμα με εξελισσόμενη και αναπτυσσόμενη τουριστική δραστηριότητα, π.χ. Πάρος, Σύρος, Λευκάδα, Κεφαλονιά, Πάτμος, Κάλυμνος, Εύβοια, Σκύρος, Κάρπαθος, Νάξος, …. 3. Με επιθυμία τουριστικής ανάπτυξης, με υφιστάμενη ή λίγη τουριστική δραστηριότητα, αλλά όχι ακόμη σαφώς αναγνωρίσιμα, π.χ. Νίσυρος, Μήλος, Ίος, Αστυπάλαια, Ψέριμος, Τήλος, …. +1. Με αναπτυσσόμενο τουρισμό – αλλά με προβλήματα ιδιαίτερα με τα θέματα των προσφυγικών ροών, όπως κυρίως Λέσβος, Χίος, Σάμος και λιγότερο Λέρος, και άλλα
6
“The end of tourism, as we know it” «Το τέλος του τουρισμού, όπως τον ξέρουμε»
7
Η νέα στρατηγική της Κοπενχάγης – 2016-2020
“The end of tourism, as we know it” «Το τέλος του τουρισμού, όπως τον ξέρουμε» Η νέα στρατηγική της Κοπενχάγης –
8
Προοπτικές και διεθνείς τάσεις τουρισμού για την Ελλάδα
Περισσότερα ταξίδια και μικρότερης διάρκειας Αναπτυσσόμενος ανταγωνισμός Ζήτηση τουρισμού εμπειρίας – ειδικών ενδιαφερόντων «Έκρηξη» της τεχνολογίας Διαφοροποίηση κατάτμησης της αγοράς Νέες τουριστικές αγορές (BRIC)
9
Τι έχει αλλάξει στην τουριστική Ελλάδα; - Επισημάνσεις
ΕΠΟΧΙΚΟΤΗΤΑ ΠΡΟΣΒΑΣΙΜΟΤΗΤΑ ΚΟΚΚΙΝΑ ΔΑΝΕΙΑ ΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ (ΚΑΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΤΩΝ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΩΝ) ΕΞΑΡΤΗΣΗ ΑΠΟ TOUR OPERATORS ΜΕΙΟΥΜΕΝΗ ΚΑΤΑ ΚΕΦΑΛΗΝ ΔΑΠΑΝΗ ΑΥΞΗΣΗ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΌΥ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΖΗΤΗΣΗΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ & ΑΝΩΔΟΜΕΣ ΠΟΙΟΤΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΤΑΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΔΙΑΜΟΙΡΑΣΜΟΥ
10
Δυνητικές «ειδικές – εναλλακτικές μορφές» τουρισμού
Δυνητικές «ειδικές – εναλλακτικές μορφές» τουρισμού ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ 37% + ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΚΟΣ ~44% ΤΩΝ ΤΑΞΙΔΙΩΤΩΝ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΤΑΙ ΓΙΑ «ΦΑΓΗΤΟ» ΚΑΤΑΔΥΤΙΚΟΣ ΑΓΟΡΑ ~ ΓΑΜΗΛΙΟΣ ΑΓΟΡΑ ΜΕΓ. ΒΡΕΤΑΝΙΑΣ > ΓΑΜΟΙ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ (ΣΕ ) ΠΟΔΗΛΑΤΙΚΟΣ ΑΓΟΡΑ ΓΕΡΜΑΝΙΑΣ ~ ΘΑΛΑΣΣΙΑ ΣΠΟΡ WINDSURFING ΑΓΟΡΑ ~ ΠΕΖΟΠΟΡΙΚΟΣ ΑΓΟΡΑ ΓΑΛΛΙΑΣ ~ ΠΕΖΟΠΟΡΟΙ ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΑΣ – ΑΚΡΑΙΑ ΣΠΟΡ ΑΥΞΑΝΕΤΑΙ ~+17% ΕΤΗΣΙΩΣ = > ΤΑΞΙΔΙΑ ΑΜΕΑ > ΓΕΡΜΑΝΟΙ ΑΜΕΑ ΤΑΞΙΔΕΥΟΥΝ ΕΤΗΣΙΩΣ ΣΠΗΛΑΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΑΓΟΡΑ ΓΑΛΛΙΑΣ ~ ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ ΣΕ ΣΠΗΛΑΙΑ / ΕΤΟΣ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΟΣ – ΦΥΣΗΣ Π.Ο.Τ ΕΚΤΙΜΑ ΕΤΗΣΙΑ ΑΥΞΗΣΗΣ >10%
11
Εθνικότητες ΕΕ που ξοδεύουν >€100 ΜΚΔ
Διαφοροποίηση της ΜΚΔ Μαζικός τουρισμός Εθνικότητες ΕΕ που ξοδεύουν >€100 ΜΚΔ ΕΛΛΑΔΑ ΜΚΔ = € – Περίοδος 2007, 2010, 2012 ΜΚΔ = €67 Περίοδος 2016 ΕΕ (Eurostat): €747 μέση δαπάνη ανά ταξίδι ΓΑΛΛΟΙ - €986 μέση δαπάνη ανά ταξίδι €86 ΜΚΔ για ταξίδια εξωτερικού Το 78% των ταξιδιωτικών δαπανών των Ευρωπαίων είναι εντός Ευρώπης Λουξεμβουργο Αυστρία Μάλτα Δανία Φιλανδία Ιρλανδία
12
Ανισότητες και προβληματισμοί στα νησιά
13
Νέα προσέγγιση: ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ
ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΜΕ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΠΟΙΗΣΗ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΚΥΡΙΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΟΥ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΥ ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΟΥ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΟΣ (ΜΕ ΚΟΙΝΗ ΣΥΝΕΝΑΙΣΗ) ΕΠΙΛΟΓΗ ΔΥΝΗΤΙΚΩΝ ΑΓΟΡΩΝ ΚΑΙ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΡΟΠΟΥ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΕΝΗΣ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΔΕΙΞΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΒΟΛΗΣ
14
Πρακτικές αλλαγές προσέγγισης:
Α. ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΙΜΟΤΗΤΑΣ Ενεργοί επισκέπτες/πελάτες Τι αντίληψη έχει ο επισκέπτης για το νησί; Τι προβάλλεται σήμερα για το νησί; Υπάρχει σχετική αναγνωρισιμότητα και γιατί; Υπάρχει προηγούμενη πελατεία; Γιατί έρχεται; Τι ξέρει για το νησί; Ποιες δραστηριότητες κάνει; Ποια είναι γενικότερα : Ανάγκες; Ενδιαφέροντα; Επιθυμίες:
15
Πρακτικές αλλαγές προσέγγισης:
Β. ΕΜΒΛΗΜΑΤΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΆ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ Ενεργοί επισκέπτες/πελάτες Καταγραφή τουριστικών πόρων και χαρακτηριστικών Επιλογή και αξιολόγηση προτεραιοτήτων αξιολόγησης Ανάδειξη επιλεγμένων Ποιοι και πόσοι πάνε ή κάνουν; Τι τους αρέσει; Πως περιγράφω την «εμπειρία» τους;
16
Πρακτικές αλλαγές προσέγγισης:
Γ. ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΛΑΝΘΑΝΟΥΣΑΣ / ΔΥΝΗΤΙΚΗΣ ΠΕΛΑΤΕΙΑΣ Ενεργοί επισκέπτες/πελάτες Μελέτη χαρακτηριστικών συμπεριφοράς και επιλογών των κατά περίπτωση «εθνικών αγορών χωρών» (Ευρωπαίοι, Ασιάτες, Κινέζοι, κλπ.) Μελέτη χαρακτηριστικών τμημάτων αγοράς «ειδικών – ενδιαφερόντων (εναλλακτικών μορφών)» Ταιριάζουν τα μελετημένα χαρακτηριστικά με τους αντίστοιχους πελάτες; Πού μπορούν να γίνουν τοπικές βελτιώσεις υπηρεσιών και προϊόντων 9εξυπηρέτηση, συσκευασία, ενημέρωση εργαζομένων, κλπ)
17
Πρακτικές αλλαγές προσέγγισης:
Δ. ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΗ ΠΡΟΒΟΛΗ Ενεργοί επισκέπτες/πελάτες Βελτίωση πληροφόρησης «Σωστή « διαδικτυακή παρουσία Ανάδειξη εμβληματικών χαρακτηριστικών Προσέγγιση μέσων πληροφόρησης των δυνητικών αγορών Καλλιέργεια ενεργών επισκεπτών Επιβεβαίωση στοιχείων αναγνωρισιμότητας Εκτίμηση ικανοποίησης ταξιδίου - εμπειρίας
18
Πρακτικές αλλαγές προσέγγισης:
Σχεδιασμός στρατηγικών επιλογών Στοχευμένες ενέργειες επιλεγμένες ανά νησί ή ομάδα νησιών - «Δεν προσφέρω όλα για όλους» Εκπαίδευση – επιμόρφωση – κατάρτιση στελεχιακού δυναμικού Λίγα ολιγό-ωρα προγράμματα επικαιροποίησης γνώσεων εργαζομένων και στελεχών Υποστήριξη ενεργειών μείωσης κόστους π.χ clusters για κοινές προμήθειες, ομαδοποίηση προσφοράς καταλυμάτων, κλπ.
19
Παραδείγματα εμβληματικών επιλογών
20
Παραδείγματα εμβληματικών επιλογών
21
Εφαρμογή των 7 «Σ»: Σχέδιο Δράσης (γραπτό, 3-ετές)
Στόχευση – συγκεκριμενοποίηση Συνεργασία όλων Συνέχεια δράσεων (χρονοπρόγραμμα, αλληλουχία) Συμπληρωματικότητα – «χτίσιμο» εικόνας/εμπειρίας Συντονισμός φορέων – επιχειρήσεων – πολιτών Συμπεράσματα αξιολόγηση αποτελεσμάτων
22
ΓΕΡΜΑΝΙΑ: Τουριστικά Γραφεία «ειδικών ενδιαφερόντων»
ΓΕΡΜΑΝΙΑ: Τουριστικά Γραφεία «ειδικών ενδιαφερόντων» Δραστηριότητα % Πολιτιστικά 47% Ηλιος-θάλασσα 29% Θρησκευτικά 25% Αγροτουρισμός 19% Πεζοπορία 17% Γαστρονομία 16% Ποδηλασία 10% Από τα σύνολο των γραφείων στην Γερμανία, 3% ασχολούνται αποκλειστικά με την αγορά ειδικών ενδιαφερόντων, 15% εξαρτώνται περισσότερο από την αγορά ειδικών ενδιαφερόντων αφού οι περισσότερες πωλήσεις τους κατανέμονται στη συγκεκριμένη κατηγορία (οι πωλήσεις για ειδικά ενδιαφέροντα είναι μεταξύ του 55% και 90%), 3% κατανέμουν ισομερώς τις πωλήσεις στις δύο κατηγορίες τουρισμού και 78% επικεντρώνονται κυρίως στις διακοπές γενικών ενδιαφερόντων αφού οι πωλήσεις στην κατηγορία των ειδικών ενδιαφερόντων κυμαίνεται από 5% έως 45% του συνολικού κύκλου πωλήσεων.
23
Ενδιαφέρουσες αναπτυσσόμενες κατηγορίες – τμήματα τουριστικής αγοράς
Millenials – ηλικία 18-34 3η ηλικία - Συνταξιούχοι Ταξιδιώτες «περιπέτειας – δράσης» Αθλούμενοι (διάφορες δραστηριότητες) Ενδιαφερόμενοι για «ιαματικά» Προσκυνητές – επισκέπτες θρησκευτικών μνημείων Μικρά συνέδρια
24
Οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού ως μοχλός παραγωγικής τουριστικής ανασυγκρότησης των μικρότερων νησιών Ευχαριστώ πολύ Χρήστος Πετρέας Οικονομολόγος – Εμπειρογνώμων Τουριστικής & Περιφερειακής Ανάπτυξης Επιστημονικός Συνεργάτης ΕΟΑΕΝ
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.