Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
ΔημοσίευσεΜίνως Γκόφας Τροποποιήθηκε πριν 7 χρόνια
1
ΓΕΛ ΟΙΧΑΛΙΑΣ Η A΄ ΤΑΞΗ ΣΑΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΙ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΜΕ ΘΕΜΑ Υπεύθυνοι καθηγητές Κλάντζου Ευαγγελή ΠΕ Μήτσιος Ηλίας ΠΕ Λυγούρα Ανδρομάχη ΠΕ02
2
ΜΟΥΣΕΙΟ ΕΝΑ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
3
ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΟΥΣΕΙΟΥ Η ίδια η λέξη Μουσείο δηλώνει την προέλευσή της από τις Μούσες, αρχαίες ελληνικές θεότητες, προστάτιδες των Τεχνών και των Γραµµάτων, κόρες του ∆ία και της Μνημοσύνης Η αρχαία έννοια της λέξης παραπέµπει στο ναό που είναι αφιερωμένος στις Μούσες. Από το τέµενος των Μουσών η εξέλιξη του Μουσείου είναι διαρκής και συναντάται σε όλες τις περιόδου της ιστορίας.
4
Σήµερα, ο επίσημος ορισµός που έχει δοθεί στο Μουσείο από το ∆ιεθνές Συµβούλιο των Μουσείων (ICOM - International Council of Museums) έχει ως εξής: το Μουσείο είναι «ο µόνιµος θεσµός, χωρίς κερδοσκοπικό χαρακτήρα, στην υπηρεσία της κοινωνίας και της ανάπτυξής της, ανοιχτός στο κοινό, ο οποίος αποκτά, συντηρεί, µελετά, κοινοποιεί και εκθέτει υλικές µαρτυρίες του ανθρώπου και του περιβάλλοντός του µε σκοπό τη µελέτη, την εκπαίδευση και την ψυχαγωγία».
5
Το πρώτο Μουσείο στην παγκόσµια ιστορία συστάθηκε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου τον 3o π.Χ. αι. από τον Πτολεµαίο Σωτήρα. Περιελάµβανε γλυπτά, εκµαγεία, χειρουργικά εργαλεία, αστρονοµικά όργανα, καθώς και βοτανικό και ζωολογικό κήπο. Ήταν κυρίως ένας χώρος µελέτης και συγκέντρωσης των επιστηµών, έχοντας περισσότερο τη µορφή ακαδηµίας.
6
Κατά τη ρωµαϊκή περίοδο
το Μουσείο εξελίσσεται Παίρνει τη λατινική ονοµασία «museum» και λειτουργεί όχι ως χώρος έκθεσης, αλλά ως τόπος συνάντησης «ανήσυχων προσωπικοτήτων» που συζητούν για θέµατα φιλοσοφίας και επιστήµης. πολλές είναι οι ιδιωτικές συλλογές που φιλοξενούν στις επαύλεις τους οι πλούσιοι ρωµαίοι και οι στρατηγοί.
7
Στο Μεσαίωνα η έκθεση συγκεντρωμένων αντικειμένων σε δηµόσιους χώρους επικεντρώνεται σε θρησκευτικά αντικείμενα, όπως εικόνες και βιβλία, που προέρχονταν από εκκλησίες και µοναστήρια. οι Σταυροφόροι κατά την επιστροφή δωρίζουν στους ευγενείς της εποχής πολύτιµα αντικείμενα από χώρες που λεηλάτησαν.
8
Στην Αναγέννηση ο όρος Μουσείο αρχίζει να χρησιμοποιείται για να δηλώσει τις συλλογές των θησαυρών που είχαν στην ιδιοκτησία τους οι πλούσιοι άρχοντες. Οι συλλογές έχουν αυστηρά ιδιωτικό χαρακτήρα και απευθύνονται σε συγκεκριμένο κοινό
9
Τον 16ο και 17ο αίωνα η «συνάντηση» µε ένα αρχαίο αντικείµενο φάνταζε εξωτική και για πολλά χρόνια η επίσκεψη σε ένα εκθεσιακό χώρο υπήρξε προνόµιο µόνο της αριστοκρατικής τάξης. Ο «θάλαµος των περιέργων», όπως αποκαλούσαν τους χώρους αυτούς, και τα «πολύτιµα συρτάρια» µε αντικείµενα από µακρινές ηπείρους αποτελούσαν κύριο θέµα συζήτησης της αφρόκρεµας της ευρωπαϊκής κοινωνίας..
10
Τον 18ο και 19ο αιώνα οι περισσότερες συλλογές εκτέθηκαν σε κοινή θέα καθώς οι κάτοχοι των συλλογών συχνά δεν είχαν ικανοποιητικό εισόδημα ή υπέκυπταν στις εγκλίσεις των τοπικών αρχών. Πολλές συλλογές µεταφέρθηκαν σε δηµόσια κτίρια και πωλήθηκαν στο δηµόσιο Τα έργα τέχνης ενσωματώθηκαν σε Μουσεία Τέχνης, ενώ οι βοτανικές συλλογές και τα ταριχευμένα ζώα µεταφέρθηκαν σε Μουσεία Φυσικής Ιστορίας
11
Η ανάπτυξη του ∆ιαφωτισµού συνέβαλε στην μελέτη και την οργάνωση των συλλογών
Οι συλλογές αποτέλεσαν αντικείμενο μελέτης και γνωριμίας των πολιτισμών από όπου προέρχονταν Οι πρώτοι επιμελητές των Μουσείων, οι οποίοι ήταν ακαδημαϊκοί, εργάστηκαν για την ταξινόμηση και την ερμηνεία τους.
12
Πολλά από τα ευρωπαϊκά Μουσεία ιδρύθηκαν µε τη βοήθεια των Πανεπιστημίων όπως το Μουσείο Ασµόλιαν του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης που είναι και το πρώτο πανεπιστημιακό Μουσείο που ιδρύθηκε το 1683 Το πρώτο εθνικό και δηµόσιο Μουσείο της Ευρώπης είναι το Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου(1753). Ανήκε στο έθνος και ήταν ανοιχτό σε όλους τους «φιλομαθείς και περίεργους ανθρώπους»
13
Κατά τη διάρκεια του 19ου αιώνα, µε την ίδρυση των εθνικών κρατών, τα ευρωπαϊκά Μουσεία πληθαίνουν, προς ενίσχυση της εθνικής – πολιτιστικής ταυτότητας των νεοϊδρυθέντων κρατών. Αρχές του 19ου αιώνα εμφανίζονται και τα πρώτα μουσεία στις ΗΠΑ
14
ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΜΟΥΣΕΙΟ Ο 20ος αιώνας αποτέλεσε σημαντικό σταθμό στην ιστορία του θεσμού των μουσείων. Η συνεχής ανάπτυξη νέων τύπων μουσείων, αλλά και η αλλαγή της φιλοσοφίας τους που δίνει προτεραιότητα στην κοινωνική και εκπαιδευτική αποστολή τους, όπως και η νέα ανθρωποκεντρική αντίληψη, με επίκεντρο τον επισκέπτη αποδέκτη, διευρύνει την έννοια του σύγχρονου μουσείου και αναδεικνύει την επικοινωνία σε θεμελιώδη. Τα μουσεία, ακολουθώντας τις εξελίξεις της εποχής, υιοθετούν μια μοντέρνα προσέγγιση, όπου τα αντικείμενα παρουσιάζονται σε σχέση με το κοινωνικό τους πλαίσιο και παρέχουν πολλών ειδών πληροφορίες και ενδείξεις, ώστε να διευκολύνουν την προσέγγιση και κατανόηση από το κοινό τους μέσω βιωματικού τρόπου. Τα αντικείμενα εκθέτονται βάσει θεματικού περιεχομένου, ώστε να βοηθήσουν στη δόμηση γνώσεων.
15
ΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ Στην Ελλάδα η ιστορία των μουσείων είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη συλλογή και την προστασία των αρχαιοτήτων που θα καταδείκνυαν την ιστορική γραμμή της συνέχειας του ελληνικού έθνους και ξεκινά με την ίδρυση του ελληνικού κράτους. Η πρώτη προτροπή για τη διάσωση των προγονικών αρχαιοτήτων και την ίδρυση ελληνικού μουσείου αποδίδεται στον Αδαμάντιο Κοραή, ως αντίδραση στη σύληση και μεταφορά τους στα μουσεία και στις ιδιωτικές συλλογές της Ευρώπης από ξένους περιηγητές Στο νεόκοπο ελληνικό κράτος του 19ου αιώνα το μουσείο ως τόπος εξυπηρετούσε ύψιστο εθνικό σκοπό: τη διαμόρφωση εθνικής ταυτότητας και εθνικής συνείδησης της νέας συλλογικότητας, η οποία διεκδικούσε την αυτονομία της διακριτής οντότητάς της Για το λόγο αυτό, η λειτουργία του μουσείου προσδιορίζεται από το δημόσιο και κοινωνικό του χαρακτήρα, αντίθετα από την υπόλοιπη Ευρώπη, στην οποία τα πρώτα μουσεία συστήνονται από εύπορους ιδιώτες, οι οποίοι επιδιώκουν την προβολή τους μέσα από την έκθεση αντικειμένων διαφορετικών κατηγοριών
16
Το πρώτο μουσείο δημιουργείται το 1829 από τον Καποδίστρια, στο ορφανοτροφείο της Αίγινας. Με τα σημερινά δεδομένα το μουσείο είχε περισσότερο τη μορφή αποθήκης, καθώς επιτελούσε το ρόλο της διαφύλαξης των αρχαιοτήτων.
17
Ακολουθεί το 1833 η ίδρυση της αρχαιολογικής υπηρεσίας και το ο πρώτος αρχαιολογικός νόμος που προβλέπει τη δημιουργία μουσείων και στις επαρχιακές πόλεις. Οι συνθήκες της εποχής όμως δεν άφηναν περιθώρια για τέτοιες δραστηριότητες, με αποτέλεσμα τα ευρήματα των ανασκαφών να στεγάζονται σε εκκλησίες, σχολεία και άλλα δημόσια κτήρια. Οι συλλογές αυτές αποτέλεσαν αργότερα τους πυρήνες για τη δημιουργία των μουσείων. Το ιδρύεται το Αρχαιολογικό Μουσείο Σπάρτης και το 1887 το Αρχαιολογικό Μουσείο Ολυμπίας.
18
Στα τέλη του 19ου αιώνα αναγνωρίζεται ο ρόλος της βυζαντινής, υστεροβυζαντινής και νεότερης περιόδου, ως το ενδιάμεσο διάστημα που συνδέει ιστορικά και πολιτιστικά την αρχαιότητα με την σύγχρονη Ελλάδα, με αποτέλεσμα τα αντικείμενα αυτής της περιόδου να λαμβάνονται ως στοιχεία του αρραγούς χαρακτήρα του ελληνικού πολιτισμού Έτσι τις πρώτες δεκαετίες του 20ου αι. δημιουργούνται μουσεία που στηρίζουν αυτή την τάση όπως το Βυζαντινό Μουσείο (1914), το Λαογραφικό Μουσείο(1918), το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο και το Μουσείο Μπενάκη (1930).
19
Κατά τη διάρκεια του πολέμου και της κατοχής καταβάλλονται μεγάλες προσπάθειες για την απόκρυψη και προστασία των αρχαιοτήτων τόσο στην Αθήνα όσο και στις επαρχιακές πόλεις
20
Μετά το Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο αρχίζει νέα περίοδος με επέκταση και δημιουργία πολλών νέων μουσείων σ’ όλη την Ελλάδα Σημαντική ανάπτυξη γνωρίζει η ιδιωτική πρωτοβουλία με την ίδρυση μουσείων ιδιωτικού χαρακτήρα Επίσης πρωτοβουλίες αναλαμβάνουν τοπικοί πολιτιστικοί φορείς, σύλλογοι και εταιρείες, καθώς ακόμη και τράπεζες μέσω των πολιτιστικών τους τμημάτων. Την πλειονότητα των νεοϊδρυόμενων μουσείων αποτελούν τα αρχαιολογικά και τα λαογραφικά μουσεία, αλλά, συγχρόνως, εμφανίζονται και μουσεία κάθε κατηγορίας, που απευθύνονται σε διαφορετικές πολιτισμικές ομάδες του πληθυσμού: Αφής, Design, Κινηματογράφου, Χημείας, Παιδικό, Παιδικής Τέχνης, Φυσικής Ιστορίας, Επιστημών και Τεχνολογίας κ.ά. Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται ιδιαίτερη άνθηση στην ίδρυση μουσείων νεότερης και σύγχρονης τέχνης
21
ΧΩΡΟΣ ΤΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ Οι ομάδες αρχιτεκτόνων – μηχανικών οι οποίες αναλαμβάνουν τον σχεδιασμό ή τη μουσειακή αξιοποίηση παλαιών κτηριακών εγκαταστάσεων φροντίζουν για:
22
την ένταξη του μουσείου στο φυσικό αστικό ή ημιαστικό τοπίο της περιοχής
την κατάλληλη ένταξη ειδικών συσκευών κλιματισμού, προαπαιτούμενων για τη συντήρηση και καλή κατάσταση των μουσειακών αντικειμένων τις βοηθητικές εγκαταστάσεις τα διαδραστικά τεχνοπάρκα τα εργαστήρια συντήρησης τα γραφεία διοικητικού προσωπικού τους κατάλληλους χώρους αποθήκευσης ώστε να αποφευχθούν κατά το δυνατόν οι ανθρωπογενείς και οι περιβαλλοντικές αιτίες καταστροφής των μουσειακών αντικειμένων
23
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΜΟΥΣΕΙΑΚΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ και ΕΚΘΕΣΕΩΝ
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΜΟΥΣΕΙΑΚΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ και ΕΚΘΕΣΕΩΝ Η διαδικασία υποδοχής και οργάνωσης των αντικειμένων πολιτισμικού ενδιαφέροντος που θα αποτελέσουν την μουσειακή συλλογή είναι η εξής: Tεκμηρίωση: τα αντικείμενα καταγράφονται στους καταλόγους του μουσείου είτε με συμβατικά, είτε με ψηφιακά μέσα, ώστε το καθένα να αποκτήσει τον δικό του μουσειακό αύξοντα αριθμό (ταυτότητα). Ο αριθμός αυτός σημειώνεται πάνω στο αντικείμενο με ειδικό μελάνι Στη συνέχεια εκτιμώνται από τον υπεύθυνο συλλογών και τους συνεργάτες του, φωτογραφίζονται, σχεδιάζονται από το σχεδιαστή του μουσείου και καταγράφεται το υλικό και η τεχνική κατασκευής τους, η κατάστασή τους, οι όποιες πολιτισμικές και ιστορικές αναφορές, ο τόπος και η ημερομηνία παραγωγής –ανεξάρτητα από τη στρωματογραφική τους ημερομηνία- η/οι φωτογραφήσεις τους και η πιθανή τους συντήρηση.
24
Συντήρηση: έλεγχος για ανάγκη συντήρησης, ανάλογα με το υλικό από το οποίο το κάθε αντικείμενο είναι κατασκευασμένο (συγκόλληση, συμπλήρωση, αισθητική αποκατάσταση). Αποθήκευση: αφού γίνει η καταλογογράφηση και οι εργασίες συντήρησης το αντικείμενο ετοιμάζεται για αποθήκευση Η θέση αποθήκευσης του σημειώνεται στο δελτίο καταγραφής του αντικειμένου, για να είναι εύκολος ο μελλοντικός του εντοπισμός Το αντικείμενο μπορεί να παραμείνει στον χώρο που θα αποθηκευθεί για άγνωστο χρονικό διάστημα ή ακόμη και για ελάχιστο χρονικό διάστημα, εφόσον επιλεγεί για να αποτελέσει τμήμα της μουσειακής έκθεσης.
25
Όταν όλα τα αντικείμενα για την μουσειακή έκθεση επιλεγούν, ανάλογα με τα ζητούμενα της έκθεσης (θεματική ή χρονολογική οργάνωση), τότε πρέπει να γίνει ο σχεδιασμός της έκθεσης για το που και πως θα τοποθετηθούν τα αντικείμενα αυτά Ταυτόχρονα, πρέπει να γίνει ειδική μελέτη για την προμήθεια των προθηκών που θα φιλοξενήσουν τα εκθέματα Αντίστοιχη μελέτη πρέπει να γίνει για το χρώμα των τοίχων των αιθουσών της έκθεσης, το χρώμα και το υλικό του πατώματος και οροφής, τον φωτισμό (τεχνητό ή φυσικό), τον εξαερισμό, την πορεία που θα ακολουθούν οι επισκέπτες.
26
ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΕΝΟΣ ΜΟΥΣΕΙΟΥ
Πίσω από τις προθήκες µε τα αντικείμενα υπάρχει ένας ολόκληρος κόσµος, ο κόσµος των υπαλλήλων ενός Μουσείου, οι οποίοι εργάζονται για να διαφυλάξουν τα αντικείμενα και να διασφαλίσουν στον επισκέπτη την άνετη περιήγησή του.
27
Ο ∆ιευθυντής ή Διευθύντρια φέρει την ευθύνη για όλο το προσωπικό
Ο ∆ιευθυντής ή Διευθύντρια φέρει την ευθύνη για όλο το προσωπικό. Είναι το άτοµο που εγκρίνει όλες τι διαδικασίες και είναι πολύ καλός γνώστης των Συλλογών και των αναγκών του χώρου που διοικεί. Οι επιμελητές των Συλλογών έχουν γνώση της ιδιαιτερότητας του κάθε εκθέµατος, φέρουν την ευθύνη του και φροντίζουν για τη γνωριμία του µε το ευρύ κοινό. Οι συντηρητές είναι αυτοί που συντηρούν τα εκθέματα. Ο ρόλος του συντηρητή σε ένα Μουσείο είναι από τους πιο σημαντικούς, καθώς από αυτόν εξαρτάται - στο μεγαλύτερο μέρος - η προστασία του αντικειμένου. Η συνεργασία επιμελητή – συντηρητή είναι άµεση και αποτελεί το βασικό κρίκο της μουσειακής αλυσίδας. Ο μουσειολόγος ασχολείται με την οργάνωση εκθέσεων, τις έρευνες του κοινού, τη διοίκηση των συλλογών, την προβολή του Μουσείου, τις δημόσιες σχέσεις, την εκπαίδευση κ.ά Ο ρόλος του είναι συμπληρωματικός σε όλες τις ειδικότητες ενός Μουσείου και σε πολλά θέµατα επιτελικός.
28
Το προσωπικό φύλαξης μεριμνά για την προστασία των εκτεθέντων αντικειμένων από βανδαλισμούς και διατίθεται για την εξυπηρέτηση των επισκεπτών. Ο μουσειοπαιδαγωγός είναι υπεύθυνος για τα εκπαιδευτικά προγράµµατα και την εξοικείωση των παιδιών µε το μουσειακό χώρο Οι διοικητικοί υπάλληλοι, οι σχεδιαστές – ζωγράφοι, οι φωτογράφοι και οι τεχνικοί εκτελούν καθήκοντα απαραίτητα για την οµαλή λειτουργία του ιδρύµατος
29
Είδη μουσείων Αεροπορικά Αθλητισμού Ανθρωπολογικά Αρχαιολογικά
Αεροπορικά Αθλητισμού Ανθρωπολογικά Αρχαιολογικά Ασιατικής τέχνης Βιογραφικά Βιομηχανικά Βυζαντινά Γεωλογικά Εθνολογικά Επιστημών Θεατρικά Θρησκευτικά
30
Ιατρικά Ιστορικά Κοινωνιολογικά Λαογραφικά Μεταφορών Μουσικά Μουσικών οργάνων Ναυτικά Νομισματικά
31
Ιστορικές οικίες-μουσεία
Ολοκαυτώματος Πόλεων Στρατιωτικά Τέχνης Τεχνολογίας Υπαίθρια Φιλοτελικά Φυσικής ιστορίας Φωτογραφίας
32
Τα 10 πιο παράξενα στον κόσμο!
Τα 10 πιο παράξενα στον κόσμο! Στα… ασυνήθιστα μουσεία του κόσμου μπορούμε να δούμε εκ των έσω την… παραξενιά των ανθρώπων
33
Μουσείο Υπονόμων, Παρίσι, Γαλλία Μουσείο Παπουτσιών, Τορόντο, Καναδάs
Μουσείο Υπονόμων, Παρίσι, Γαλλία Μουσείο Παπουτσιών, Τορόντο, Καναδάs
34
Μουσείο Μαγισσών, Κορνουάλλη, Αγγλία
Μουσείο Μαγισσών, Κορνουάλλη, Αγγλία Βρετανικό Μουσείο Χλοοκοπτικών Μηχανών
35
Μουσείο με Καπάκια Τουαλέτας, Τέξας, Η.Π.Α.
Μουσείο με Καπάκια Τουαλέτας, Τέξας, Η.Π.Α. Ramen Museum, Οσάκα, Ιαπωνία (Ramen παραδοσιακό ιαπωνικό πιάτο με κρέας ή ψάρι)
36
Μουσείο Αλατιέρας & Πιπεριέρας, Τεννεσί, ΗΠΑ
Μουσείο Αλατιέρας & Πιπεριέρας, Τεννεσί, ΗΠΑ Μουσείο Μολυβιών, Keswick, Αγγλία
37
Μουσείο Κατασκοπείας, Ουάσινγκτον, ΗΠΑ Μουσείο Γάτας, Μαλαισία
Μουσείο Κατασκοπείας, Ουάσινγκτον, ΗΠΑ Μουσείο Γάτας, Μαλαισία
38
Το Σπίτι της Σκιάς στην Ξάνθη Δημιουργήθηκε για να στεγάσει τα έργα σκιάς του καλλιτέχνη Τραντάφυλλου Βαϊτση
39
Μέσα επικοινωνίας του μουσείου με το κοινό
Στη σύγχρονη εποχή τα περισσότερα μουσεία έχουν προχωρήσει από την παραδοσιακή εικόνα ενός χώρου με ανέγγιχτα εκθέματα και έχουν μεταμορφωθεί σε χώρους πιο δυναμικούς, σε μέρη στα οποία το κοινό μπορεί να ενθουσιαστεί ,αλλά παράλληλα να αναρωτηθεί, να δοκιμάσει, να πειραματιστεί και να διαμορφώσει τη δική του άποψη. Από στατικούς χώρους αποθήκευσης και φύλαξης σπάνιων και περίεργων αντικειμένων μετατρέπονται σε χώρους ενεργούς με σκοπό την επιμόρφωση και τη ψυχαγωγία, στρέφοντας το ενδιαφέρον τους προς το κοινό και ορίζοντας την ουσιαστική επικοινωνία τους με αυτό ως το εστιακό τους σημείο. Οι επικοινωνιακές πρακτικές και τα μέσα που χρησιμοποιούν τα μουσεία για την επίτευξη του στόχου αυτού είναι:
40
Εντός του μουσείου Εκθέσεις Αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι του επικοινωνιακού συστήματος του μουσείου Εποπτικό υλικό Το συνοδευτικό-πληροφοριακό υλικό των εκθεμάτων που μπορεί να έχει τη μορφή λεζάντας, επιτοίχιου κειμένου, χάρτη, αναπαράστασης κ.ά Η λεζάντα είναι το πιο σηµαντικό συνοδευτικό υλικό ενός εκθέµατος σε ένα Μουσείο, καθώς δίνει τις βασικές πληροφορίες, όπως την ονομασία, το υλικό, τη χρονολογία, την προέλευση και τη χρήση του Τα επιτοίχια κείµενα, λόγω του μεγέθους τους, δίνουν περαιτέρω πληροφορίες που αφορούν την εκθεσιακή ενότητα στην οποία βρίσκεται ο επισκέπτης. Είναι καθαρογραμμένα και παρέχουν πιο ειδική γνώση Οι χάρτες, οι φωτογραφίες, οι αναπαραστάσεις, οι χρονολογικοί πίνακες και το υπόλοιπο συνοδευτικό υλικό (που διαφέρει ανάλογα µε το είδος του μουσείου) έχουν ως κύριο στόχο την παίδευση του επισκέπτη Τα σύγχρονα μουσεία έχουν πολλές φορές και οπτικοακουστικό- διαδραστικό υλικό ώστε ο επισκέπτης να έχει τη δυνατότητα να κατανοήσει βαθύτερα τα εκθέµατα και την ιδιότητά τους, η οποία πολλές φορές δεν είναι έκδηλη µόνο από την παράθεσή τους στις προθήκες.
41
Διαλέξεις Ξεναγήσεις Περιήγηση στις συλλογές µε τη βοήθεια της νέας τεχνολογίας Η χρήση βίντεο, οθονών αφής, προσομοιωτών, εικονικής πραγματικότητας, φορητών υπολογιστών και ακουστικών οδηγών για ξενάγηση σε μουσεία και άλλων τεχνολογικών μέσων δε βοηθούν μόνο στην παροχή πληροφοριακού υλικού για τα εκθέματα αλλά ζωντανεύουν την έκθεση, δίνουν τη δυνατότητα στους επισκέπτες να βιώσουν εμπειρίες, εξηγούν σύνθετες ιδέες, βοηθούν στην αναβίωση σημαντικών ιστορικών γεγονότων και εποχών και πολλαπλασιάζουν τις ευκαιρίες για αλληλεπίδραση. Έντυπο ενημερωτικό υλικό και κατάλογοι των συλλογών τους
42
Εκπαιδευτικά προγράµµατα
θεωρούνται ως ο σύγχρονος τρόπος προσέγγισης του φυσικού και πολιτισμικού περιβάλλοντος. Αποτελούν το κύριο μέσο για την επίτευξη της βιωματικής προσέγγισης στα μουσεία και μια οργανωμένη διαδικασία που νοηματοδοτεί τα μουσειακά αντικείμενα, στηρίζεται σε ενεργητικές μεθόδους μάθησης και επιδιώκει την εξοικείωση με το μουσείο και την ανάδειξη της επίσκεψης σε ψυχαγωγική και διδακτική εμπειρία Τα εκπαιδευτικά προγράµµατα απευθύνονται σε σχολικές οµάδες, σε οικογένειες, αλλά και σε μεμονωμένους ανήλικους επισκέπτες. Μπορεί να λειτουργούν ως ομαδική δραστηριότητα στο μουσείο, στο σχολείο ή και στο σπίτι. Τα προγράµµατα που απευθύνονται σε μαθητές διεξάγονται στους εκθεσιακούς χώρους ή στην αίθουσα εκπαιδευτικών προγραμμάτων του μουσείου και υλοποιούνται τις περισσότερες φορές από μουσειοπαιδαγωγούς ή ειδικούς ερμηνευτές, οι οποίοι διακρίνονται από τη μεταδοτικότητα που έχουν στα παιδιά. Παιχνίδια, δραματοποίηση, αφήγηση ιστορίας, πειράματα, σχέδιο-ζωγραφική -κατασκευές, ξενάγηση και διάλογος είναι οι συνηθέστερες μορφές εκπαιδευτικών προγραμμάτων που πραγματοποιούνται στα ελληνικά μουσεία και είναι ιδιαίτερα αγαπητά στα παιδιά.
43
Δραματοποίηση Πρόκειται για τη βιωματική προσέγγιση των εκθεμάτων μέσα από αναπαραστάσεις στις οποίες χρησιμοποιούνται ηθοποιοί. Η πρακτική αυτή είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη σε μουσεία του εξωτερικού. Οργάνωση ποικίλων πολιτιστικών εκδηλώσεων
44
Εργαστήρια απτικής εµπειρίας αντικειμένων που επιτρέπουν τους συμμετέχοντες να πιάσουν και να χρησιμοποιήσουν αντικείμενα από τις μουσειακές συλλογές ή που ενθαρρύνουν την ανάπτυξη δεξιοτήτων που σχετίζονται με το θέμα και τα αντικείμενα του μουσείου Η μέθοδος αυτή έχει ως στόχο να φέρει τους επισκέπτες πιο κοντά στο αντικείμενο, καθώς η επεξεργασία του βοηθάει στην καλύτερη κατανόησή του. Επαφή µε το επιστημονικό προσωπικό του μουσείου Οργάνωση “δωματίων μελέτης” και ανακάλυψης εντός των εκθεσιακών χώρων
45
Εκτός του μουσείου Οργάνωση εκθέσεων και εκπαιδευτικών προγραμμάτων σε εναλλακτικούς μη μουσειακούς χώρους(εμπορικά κέντρα, νοσοκομεία, φυλακές, οίκοι ευγηρίας). Απευθύνονται σε ανθρώπους που συνήθως δεν επισκέπτονται το μουσείο λόγω φυσικών ή κοινωνικών περιορισμών όπως άτομα τρίτης ηλικίας, άτομα με μειωμένη κινητικότητα, μειονότητες κ.ά. Μουσειοσκευές Είναι βαλίτσες με εκπαιδευτικό υλικό όπως μακέτες αντίγραφα αντικειμένων, διαφάνειες ή και αυθεντικά αντικείμενα που δανείζονται από τα μουσεία και προορίζονται κυρίως για σχολική χρήση. Μουσειολεωφορεία Αποτελούν κινητές εκθέσεις αυθεντικών αντικειμένων και αντιγράφων τους από τις συλλογές ενός μουσείου. Επαφή µε τοπικά και εθνικά μέσα ενημέρωσης Συνεργασία µε διάφορες κοινωνικές οµάδες για την οργάνωση πρωτότυπων πολιτιστικών δράσεων
46
Διαδίκτυο Οι ηλεκτρονικές εκδόσεις(ενημερωτικό υλικό, κατάλογοι, οπτικοακουστικό υλικό) μπορούν να φτάσουν , μέσω του διαδικτύου, και στην πιο απομακρυσμένη γεωγραφικά περιοχή. Πολλά μουσεία δίνουν στον εικονικό επισκέπτη τη δυνατότητα διαδικτυακής πρόσβασης στις συλλογές τους και του προσφέρουν, μέσα από τις ιστοσελίδες τους, πλούσιο πληροφοριακό υλικό. Κάποια από τα μεγάλα μουσεία προσφέρουν ψηφιακή πανοραμική περιήγηση στις αίθουσές τους και δυνατότητα παρατήρησης των μουσειακών αντικειμένων με τη βοήθεια φωτογραφιών υψηλής ανάλυσης. Επιπλέον η ανάρτηση των ιστοσελίδων του μουσείου στο διαδίκτυο έχει ως αποτέλεσμα την προσέγγιση ενός διεθνούς κοινού, ακόμη και σε περιπτώσεις μικρών και απομονωμένων μουσείων , τα οποία με αυτόν τον τρόπο αποκτούν περισσότερους εικονικούς επισκέπτες σε σχέση με τους πραγματικούς. κοινωνικά δίκτυα σύστηµα επικοινωνίας µε το μουσείο δια αλληλογραφίας (mail lists)
47
Ο ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ και ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ
Τα μουσεία Αποτελούν χώρο στον οποίο μπορεί να αναπτυχθεί κοινωνική αλληλεπίδραση ανάμεσα στους επισκέπτες τους τόσο κατά τη διάρκεια της επίσκεψης μιας έκθεσης όσο και μέσα από τη συμμετοχή σε οργανωμένες εκπαιδευτικές δραστηριότητες. Παρέχουν τη δυνατότητα στον άνθρωπο να ξεφύγει από την κοινωνική ομάδα στην οποία ανήκει και να επικοινωνήσει με το ευρύτερο κοινωνικό σύνολο. Ενισχύουν την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης. Τα θέματα των εκθέσεων που απασχολούν τα μουσεία προωθούν τους επιστημολογικούς, μεταφυσικούς και κοινωνικούς προβληματισμούς Οι επισκέπτες έχουν τη δυνατότητα να αλληλεπιδράσουν με τα αντικείμενα και να τα προσεγγίσουν κριτικά.
48
Μέσα από την ποικιλία των θεμάτων τους μπορούν να ανταποκριθούν στην πρόκληση της πραγματικής κατανόησης του κόσμου Ως χώροι διαφύλαξης και ερμηνείας της υλικής και άυλης κληρονομιάς εκφράζουν ποικίλες ιδέες για τον κόσμο που μπορεί να αλλάζουν με το πέρασμα του χρόνου Τα μουσεία μέσα από την ποικιλία των θεμάτων τους μπορούν να προσεγγίσουν ολιστικά τον κόσμο με στόχο την πραγματική κατανόησή του. Τα αντικείμενα που εκθέτουν είναι δείγματα της ανθρώπινης εμπειρίας και του φυσικού κόσμου τα οποία μπορούν να κατανοήσουν οι επισκέπτες του καθώς τα παρατηρούν μέσα από το πέρασμά τους στο χρόνο. Μέσα από την επαφή και τη γνωριμία με την ιστορία τα άτομα μπορούν να κατανοήσουν καλύτερα τον εαυτό τους και τον κόσμο ενώ ταυτόχρονα αποκομίζουν σημαντικά οφέλη για το μέλλον.
49
Προσφέρουν σημαντικές ευκαιρίες πολυπολιτισμικής μάθησης.
Οι σύγχρονες κοινωνίες χαρακτηρίζονται από πολυπολιτισμικότητα μέσα στο πλαίσιο της οποίας υπάρχει ανάγκη να γνωρίσουμε τις πολιτιστικές διαφορές και να μάθουμε μέσα από αυτές Μέσα από τις θεματικές των εκθέσεών τους τα μουσεία παρουσιάζουν πολιτιστικά στοιχεία άλλων λαών με τέτοιο τρόπο ώστε να γίνονται κατανοητά και σεβαστά απ’ όλους Συνιστούν χώρο προβολής και αποδοχής της διαφορετικότητας καθώς συχνά περιλαμβάνουν αντικείμενα που αντιπροσωπεύουν τις εθνικές μειονότητες της περιοχής τους Το διαφορετικό στοιχείο δεν προβάλλεται πλέον από τα σύγχρονα μουσεία με σκοπό μόνο να προκαλέσει το θαυμασμό των επισκεπτών αλλά τοποθετείται στο κοινωνικοπολιτιστικό πλαίσιο στο οποίο ανήκει προσφέροντας τη δυνατότητα της ουσιαστικής κατανόησής του και τελικά της αποδοχής του.
50
Συμβάλλουν σημαντικά στη διάδοση της ιδέας της δια βίου μάθησης.
Συμβάλλουν σημαντικά στη διάδοση της ιδέας της δια βίου μάθησης. Τα ίδια τα αντικείμενα των εκθέσεων, ο τρόπος προβολής τους αλλά και οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες που οργανώνονται εξάπτουν την περιέργεια των επισκεπτών, δημιουργώντας τους νέα ερωτήματα που θα τους κινητοποιήσουν σε περαιτέρω εκπαιδευτικές διαδικασίες. Ταυτόχρονα η ενεργή συμμετοχή των επισκεπτών στις εκπαιδευτικές δραστηριότητες καλλιεργεί το αίσθημα της αυτοπεποίθησης αλλά και της οικειότητας σε μαθησιακά περιβάλλοντα, συμβάλλοντας στη διάδοση της δια βίου μάθησης.
51
Βοηθούν το άτομο να αποκτήσει καλύτερη αίσθηση της ταυτότητας του εαυτού του, της κοινότητας και του πολιτισμού του και ότι ανήκει κάπου μέσα από την επαφή του με την πολιτιστική του κληρονομιά Αποτελούν το συνδετικό κρίκο ανάµεσα στο παρελθόν και το παρόν και προετοιμάζουν για το μέλλον
52
Συμβάλλουν στην αισθητική αγωγή.
Φέρνοντας τους επισκέπτες σε επαφή με την τέχνη βοηθούν στην καλλιέργεια της φαντασίας και του αισθητικού της κριτηρίου καθώς και στην καλλιέργεια της ευαισθησίας μπροστά σε ένα έργο τέχνης, κάτι που μπορεί πολλές φορές να αποτελέσει την αφετηρία και για μετέπειτα καινούριες δημιουργίες.
53
Συνιστούν ευχάριστο χώρο μάθησης ακόμη και για άτομα που δεν είναι εξοικειωμένα με εκπαιδευτικές δραστηριότητες επειδή έχουν το προνόμιο, λόγω του άτυπου και μη τυπικού εκπαιδευτικού τους χαρακτήρα, να σέβονται τους ρυθμούς των ατόμων, τις προτιμήσεις και την περιέργειά τους Για το παιδικό ειδικότερα κοινό, το μουσείο αποτελεί τον κατεξοχήν χώρο σύνδεσης της θεωρητικής παρελθοντολογίας με τη χειροπιαστή οπτική απόδειξη. Προσφέρει την εύκολη συνειδητοποίηση της ιστορικής πραγματικότητας φέρνοντας το θεατή, τον επισκέπτη σε επαφή με τα αυθεντικά ντοκουμέντα, καθρέφτες μιας εποχής που του επιτρέπουν να ξαναβρεί τα ίχνη ενός παρελθόντος το οποίο όμως μόνο θεωρητικά μελετούν.
54
Στα μουσεία υπάρχουν οι υλικές αποδείξεις- τεκμήρια κάθε επιστήμης
Στα μουσεία υπάρχουν οι υλικές αποδείξεις- τεκμήρια κάθε επιστήμης. Γι’ αυτό το λόγο προσφέρονται κατεξοχήν για την εφαρμογή μεθοδολογίας διαθεματικής - διεπιστημονικής μάθησης, μέσα στο πλαίσιο των προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων, πολιτιστικών, περιβαλλοντικών, αγωγής υγείας ή άλλων μεμονωμένων δράσεων ενταγμένων ή όχι στην τυπική εκπαίδευση.
55
ΠΗΓΈΣ https://el.wikipedia.org/wiki/Μο υσείο
constantinoskyriakis.blogspot.c om/2013/06 ejst.teiath.gr/issue_28/Kalofori dis_28.pdf ss.com/2011/03/gri mouseio-k-mathisi.pdf repository.edulll.gr/edulll/retriev e/3466/1030.pdf σημειώσεις - eClass eclass.teipat.gr/eclass/modules/.. ./σημειωσεις_ μουσειολογίας εξωφυλλο - Πανεπιστήμιο Πατρών nemertes.lis.upatras.gr/jspui/bitstr eam/10889/4495/1/diplomatiki ΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΕΣΟ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΙ ΑΓΩΓΗΣ Ράνυ Καλούρη Αντωνοπούλου/ Χρίστος Κάσσαρης
56
Ευχαριστούμε για την προσοχή σας!!
Ευχαριστούμε για την προσοχή σας!!
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.