Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Διδασκαλία μαθημάτων Φυσικών Επιστημών Γυμνασίου

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Διδασκαλία μαθημάτων Φυσικών Επιστημών Γυμνασίου"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Διδασκαλία μαθημάτων Φυσικών Επιστημών Γυμνασίου 2015-16
Κρητικού Ελένη Σχ. Σύμβουλος ΠΕ04 Δ. Δ. Ε. Α΄ Αθήνας

2 Το πλαίσιο Ωρολόγιο πρόγραμμα Γυμνασίου(ΦΕΚ 2121Β/2013)
Ισχύον ΔΕΠΠΣ/Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών (ΦΕΚ 304Β/2003 & ΦΕΚ1196Β/2003) Οδηγίες για τη διδασκαλία (Εγκύκλιος ΥΠΟΠΑΙΘ /Δ2/ ) Χρήση ψηφιακού υλικού από το ψηφιακό σχολείο: διαδραστικά βιβλία μαθητή, φωτόδεντρο μαθησιακά αντικείμενα, βίντεο, εκπαιδευτικά λογισμικά (συμπιεσμένα, online) Ισχύον νομικό πλαίσιο για την αξιολόγηση μαθητών (ΠΔ39/ΦΕΚ75Α/2014, ΠΔ409/ΦΕΚ226Α/1994)

3 γενικά Εστίαση της διδασκαλίας στην κατανόηση των εννοιών και στη διασύνδεση με την καθημερινή ζωή Έμφαση σε απλές πειραματικές ομαδικές δραστηριότητες Επιλεγμένα προβλήματα και ασκήσεις, με απλές μαθηματικές πράξεις Αξιολόγηση με ποικιλία μεθόδων Θέματα γραπτών αξιολογήσεων με βάση την κείμενη νομοθεσία και τη διδακτέα ύλη

4 Διδασκαλία με βάση το ισχύον ΑΠΣ (1/3)
Σελ. 102 (ΦΕΚ 304Β/2003) «H διδασκαλία ΦΕ πρέπει να συμβάλλει: Στην απόκτηση γνώσεων...ώστε ο μαθητής να είναι ικανός να ερμηνεύει τα ...φαινόμενα... Στην ανάπτυξη της προσωπικότητας του μαθητή με την προώθηση της ανεξάρτητης σκέψης....και της δυνατότητας για επικοινωνία και συνεργασία με άλλα άτομα

5 Διδασκαλία με βάση το ισχύον ΑΠΣ (2/3)
Στην απόκτηση της ικανότητας να γνωρίζει την ενότητα και τη συνέχεια της επιστημονικής γνώσης... Στην εξοικείωση με ... την επιστημονική μεθοδολογία.... Στη δυνατότητα αξιολόγησης των επιστημονικών και τεχνολογικών εφαρμογών ώστε ως μελλοντικός πολίτης να τοποθετείται κριτικά απέναντί τους....

6 Διδασκαλία με βάση το ισχύον ΑΠΣ (3/3)
.... στην απόκτηση της ικανότητας να συμμετέχει στην επίλυση κοινωνικών προβλημάτων.... .... στην απόκτηση της ικανότητας να επικοινωνεί, να συνεργάζεται με επιστημονικούς και κοινωνικούς φορείς, να συλλέγει πληροφορίες, να παρουσιάζει τις σκέψεις ή τα συμπεράσματα από τις μελέτες του....

7 Αξιολόγηση μαθητών (1/6)
Η αξιολόγηση των μαθητών στο Γυμνάσιο για όλα τα μαθήματα των Φ.Ε. γίνεται σύμφωνα με τα: ΠΔ39/ΦΕΚ75Α/2014, ΠΔ409/ΦΕΚ226Α/1994 και άλλα παλαιότερα. Σύμφωνα με αυτά: Φυσική, Χημεία, Βιολογία, Γεωγραφία θεωρούνται πλέον μαθήματα της ομάδας Α΄ και όχι διδακτικά αντικείμενα-κλάδοι οπότε δεν εξάγεται μέσος όρος των βαθμών τους. Ως εξεταστέα ύλη κατά μάθημα ορίζονται τα 3/5 της ύλης που διδάχθηκε με την προϋπόθεση ότι αυτα δεν είναι λιγότερα από το 1/2 της διδακτέας ύλης. Ύλη που έχει αφαιρεθεί με βαση τις οδηγίες διδασκαλίας δε διδάσκεται και προφανώς δεν εξετάζεται.

8 Η αξιολόγηση, ως εξατομικευμένη εκτίμηση της επίδοσης του μαθητή,
Αξιολόγηση μαθητών 2/6 Η αξιολόγηση, ως εξατομικευμένη εκτίμηση της επίδοσης του μαθητή, δεν είναι αυτοσκοπός και σε καμία περίπτωση δεν προσλαμβάνει χαρακτήρα ανταγωνιστικό..... δεν αναφερεται μονο στην επιδοση του στα μαθηματα αλλά και .... στην προσπάθεια που καταβάλλει, το ενδιαφέρον, τις πρωτοβουλίες, τη συνεργασία...

9 να ελέγχεται η απόδοση πληροφοριακών γνωστικών στοιχείων και
Αξιολόγηση μαθητών 3/6 Κατά τις γραπτές ανακεφαλαιωτικές εξετάσεις, τα θέματα διατυπώνονται έτσι ώστε να ελέγχεται η απόδοση πληροφοριακών γνωστικών στοιχείων και να διερευνάται η ικανότητα του μαθητή να εφαρμόζει, να συνδυάζει, να συνθέτει, να κρίνει και γενικότερα να επεξεργάζεται δημιουργικά ένα δεδομένο υλικό.

10 Γνώση εννοιών/ µεγεθών, συµβόλων,
Αξιολόγηση μαθητών 4/6 Στα θέματα γραπτών ανακεφαλαιωτικών εξετάσεων θα πρέπει να εκφράζονται και οι τρεις παρακάτω κατηγορίες στόχων. Στόχοι (α): Γνώση εννοιών/ µεγεθών, συµβόλων, θεωριών, φαινοµένων, περιγραφών, µεθόδων, καταστάσεων, κριτηρίων ταξινόµησης, κλπ.

11 διατύπωση συλλογισµών, προβλέψεις από δεδοµένα,
Αξιολόγηση μαθητών 5/6 Στόχοι (β): διατύπωση συλλογισµών, προβλέψεις από δεδοµένα, εξηγήσεις καταστάσεων ή φαινοµένων, διατυπώσεις εξηγητικών υποθέσεων, κ.ά

12 - γραφικών παραστάσεων
Αξιολόγηση μαθητών 6/6 Στόχοι (γ): Σχεδιασµός: - γραφικών παραστάσεων - διαγραµµάτων που αναπαριστούν συστήµατα (πχ τροφικά πλέγµατα) - πειραµατικών διατάξεων µε σύµβολα - εννοιολογικών χαρτών, διαγραμμάτων ταξινόµησης, κ.ά

13 Χρήσιμα εργαλεία διδασκαλίας
ΔΕΠΠΣ/ΑΠΣ οδηγίες διδασκαλίας βιβλίο εκπαιδευτικού διαδραστικό βιβλίο μαθητή/φωτόδεντρο εργαστηριακός οδηγός τετράδιο εργασιών εκπαιδευτικό CD ετήσιος προγραμματισμός

14 Η πραγματικότητα Ο προγραμματισμός σας

15 Βιολογία

16 Βιολογία Α΄ Γυμνασίου: Οδηγίες διδασκαλίας 2015-16 (α)
1. Η οργάνωση της ζωής 1.1 Τα χαρακτηριστικά των οργανισμών 1.2 Κύτταρο: η μονάδα της ζωής 1.3 Η οργάνωση των πολυκύτταρων οργανισμών 5. Στήριξη και Κίνηση 5.1 Η στήριξη και κίνηση στους μονοκύτταρους οργανισμούς. 5.2 Η στήριξη στα φυτά. 5.4 Το μυοσκελετικό σύστημα του ανθρώπου 2. Πρόσληψη ουσιών και πέψη & εισαγωγή 4. Αναπνοή Εισαγωγή 2.1 H παραγωγή θρεπτικών ουσιών στα φυτά- Η φωτοσύνθεση. Εισαγωγή κεφ. 4 4.2 Η αναπνοή στα φυτά 2.4 Η πρόσληψη ουσιών και η πέψη στον άνθρωπο.

17 Βιολογία Α΄ Γυμνασίου: Οδηγίες διδασκαλίας 2015-16 (β)
3. Μεταφορά και αποβολή ουσιών. Εισαγωγή 3.2 Η μεταφορά και αποβολή ουσιών στα φυτά 3.4 Η μεταφορά και η αποβολή ουσιών στον άνθρωπο 4. Αναπνοή 4.4 Η αναπνοή στον άνθρωπο 6. Αναπαραγωγή 6.2 Αναπαραγωγή στα φυτά. 6.4 Αναπαραγωγή στον άνθρωπο 7. Ερεθιστικότητα 7.4 Το νευρικό σύστημα του ανθρώπου Εσπερινά Γυμνάσια: προτείνεται να μη διδαχτούν τα κεφάλαια Στήριξη-Κίνηση (κεφ.5) και Ερεθιστικότητα (κεφ.7)

18 Βιολογία Α΄ Γυμνασίου: Οδηγίες διδασκαλίας 2015-16 (γ)
Προτεινόμενες εργαστηριακές ασκήσεις 1 και 2: Μικροσκοπική παρατήρηση φυτικών και ζωικών κυττάρων 4: Η σημασία του φωτός για τη φωτοσύνθεση 5 : Η μεταφορά ουσιών στα φυτά 14: Οι επιδράσεις της άσκησης στο ρυθμό της αναπνοής

19 Βιολογία Α΄ Γυμνασίου: ΔΕΠΠΣ/ΑΠΣ

20 Βιολογία Α΄ Γυμνασίου: Διαδραστικό βιβλίο μαθητή

21 Βιολογία Α΄ Γυμνασίου: Σχέδιο εργασίας από το ψηφιακό σχολείο
Προσδοκώμενα αποτελέσματα (διδακτικοί στόχοι) Βασικά θέματα (επιστημονικό περιεχόμενο) Ενδεικτικές δραστηριότητες (διδακτικές και μαθησιακές δραστηριότητες)** Εκπαιδευτικό υλικό (μαθησιακό/ά αντικείμενο/α) Οι μαθητές: να διακρίνουν τον ρόλο του σπερματοζωαρίου και του ωαρίου, να περιγράφουν τη διαδικασία της γονιμοποίησης και δημιουργίας του εμβρύου, να συσχετίζουν τη γονιμοποίηση με συγκεκριμένες ημέρες του έμμηνου κύκλου. Η αναπαραγωγή στον άνθρωπο Γονιμοποίηση – Δημιουργία εμβρύου Οι μαθητές σχηματίζουν ομάδες των τριών ή τεσσάρων ατόμων. Δραστηριότητα 1η (5') Οι μαθητές παρακολουθούν την προσομοίωση με τίτλο «ΓΟΝΙΜΟΠΟΙΗΣΗ ΩΑΡΙΟΥ». Δραστηριότητα 2η (25') Με βάση την προσομοίωση και αξιοποιώντας προηγούμενες γνώσεις τους, οι μαθητές απαντούν σε ερωτήματα όπως: 1. Ποια είναι η διαφορά στην πορεία και την εξέλιξη ενός ωαρίου που γονιμοποιείται σε σχέση με ένα ωάριο που δεν γονιμοποιείται; 2. Γνωρίζοντας πώς μετριούνται οι ημέρες του έμμηνου κύκλου και τη διάρκεια ζωής του σπερματοζωαρίου και του ώριμου ωαρίου, ποιες είναι οι «γόνιμες ημέρες» μιας γυναίκας; 3. Με δεδομένο ότι από τα εκατομμύρια σπερματοζωάρια, ένα μόνο θα καταφέρει να διαπεράσει την κυτταρική μεμβράνη του ωαρίου και θα το γονιμοποιήσει, ποιον χαρακτηρισμό ή χαρακτηρισμούς θα δίνατε σ' αυτό το σπερματοζωάριο (ζωηρό, κινητικό, έξυπνο, υγιές…); 4. Ποιος είναι ο ρόλος της μήτρας στην ανάπτυξη του εμβρύου; Κάθε ομάδα ανακοινώνει τις απόψεις της στις υπόλοιπες. Ακολουθεί συζήτηση προκειμένου οι μαθητές να καταλήξουν σε κοινά συμπεράσματα. Προσομοίωση ΓΟΝΙΜΟΠΟΙΗΣΗ ΩΑΡΙΟΥ

22 Βιολογία Α΄ Γυμνασίου: Εκπαιδευτικό cd βιολογίας

23 Βιολογία Β΄ Γυμνασίου: Οδηγίες διδασκαλίας 2015-16 (α)
Από το διδακτικό εγχειρίδιο της Α΄ Γυμνασίου 6. Αναπαραγωγή Εισαγωγή 6.2 Αναπαραγωγή στα φυτά. 6.4 Αναπαραγωγή στον άνθρωπο Από το διδακτικό εγχειρίδιο της Γ΄ Γυμνασίου 2: Οι οργανισμοί στο περιβάλλον τους 2.1 Ισορροπία στα βιολογικά συστήματα 2.2 Οργάνωση και λειτουργίες του οικοσυστήματος- Ο ρόλος της ενέργειας 2.4 Παρεμβάσεις του ανθρώπου στο περιβάλλον 4: Οι ασθένειες και οι παράγοντες που σχετίζονται με την εμφάνισή τους 4.1 Ομοιόσταση 4.2 Ασθένειες 4.3 Αμυντικοί μηχανισμοί του ανθρώπινου οργανισμού 4.4 Τρόπος ζωής και ασθένειες

24 Βιολογία Β΄ Γυμνασίου: Οδηγίες διδασκαλίας 2015-16 (β)
Προτεινόμενες εργαστηριακές ασκήσεις 5: Καταγραφή ενός πληθυσμού σε ένα οικοσύστημα 6: Μέτρηση του ρυθμού αποικοδόμησης του χαρτιού 2: Παρατήρηση πρωτοζώων 3: Παρατήρηση βακτηρίων

25 Βιολογία Γ΄ Γυμνασίου: Οδηγίες διδασκαλίας 2015-16 (α)
1: Οργάνωση της ζωής – Βιολογικά συστήματα 1.1 Τα μόρια της ζωής 1.2 Κύτταρο – Η μονάδα της ζωής 1.3 Τα επίπεδα οργάνωσης της ζωής 5: Διατήρηση και συνέχεια της ζωής 5.1 Το γενετικό υλικό οργανώνεται σε χρωμοσώματα 5.2 Η ροή της γενετικής πληροφορίας 5.3 Αλληλόμορφα 5.4 Κυτταρική διαίρεση 5.5 Κληρονομικότητα 5.6 Μεταλλάξεις 6: Γενετική Μηχανική και Βιοτεχνολογία 6.1 Εφαρμογές της Βιοτεχνολογίας 6.2 Γενετική μηχανική και βιοτεχνολογία 7: Εξέλιξη 7.1 Η εξέλιξη και οι «μαρτυρίες» της 7.2 Η Εξέλιξη του ανθρώπου

26 Βιολογία Γ΄ Γυμνασίου: Οδηγίες διδασκαλίας 2015-16 (β)
Προτεινόμενες εργαστηριακές ασκήσεις Εργαστηριακή άσκηση μικροσκοπίου με τη χρήση μόνιμων ή νωπών παρασκευασμάτων Εσπερινά Γυμνάσια: Προτείνεται να μη διδαχθεί το κεφάλαιο 6 «Γενετική Μηχανική και Βιοτεχνολογία»

27 Γεωλογία-Γεωγραφία

28 Γεωλογία-Γεωγραφία Α΄ Ημερ. & Εσπ.Γυμνασίου:
Γεωλογία-Γεωγραφία Α΄ Ημερ. & Εσπ.Γυμνασίου: Οδηγίες διδασκαλίας (α) ΕΝΟΤΗΤΑ Α: ΧΑΡΤΕΣ Α.1.1. Γεωγραφικές συντεταγμένες (Όχι: δρ. Α1.1. τετράδιο) Α.1.2. Παιχνίδια με τις γεωγραφικές συντεταγμένες (Όχι: “Από την υδρόγειο σφαίρα στους χάρτες”, “Κάθε χαρτογραφική προβολή έχει και συνέπειες”, “Ας κάνουμε τους χαρτογράφους”, δρ. Α1.2. τετράδιο) Α.1.3. Η χρήση των χαρτών στην καθημερινή ζωή (Όχι: “Τα συστήματα Γεωγραφικών Πληροφοριών (GIS)”) Α1.4.Ποιόν χάρτη να διαλέξω; (Όχι: “Συνταγές για νεαρούς χαρτογράφους”) ΕΝΟΤΗΤΑ Β: Φυσικό περιβάλλον Β.1.2. Χωρίζοντας το περιβάλλον σε ενότητες Β.2.1. Σύνθεση της Ατμόσφαιρας, θερμοκρασία, άνεμοι (Όχι: δρ. B2.1.) Β.2.2. Οι βροχές, το κλίμα Β.3.1. Το νερό στη φύση (Όχι: “ Οι μεγάλες λίμνες του κόσμου”) Β.3.2. Ωκεανοί και θάλασσες (Όχι: δρ. B3.2) Β.3.4. Τα ποτάμια του κόσμου Β.4.2. Το εσωτερικό της Γης. Β.4.3. Δυνάμεις που διαμορφώνουν την επιφάνεια της Γης: Ενδογενείς και εξωγενείς Β.4.4. Μορφές του ανάγλυφου της Γης Β.5.1. Η γεωγραφική κατανομή των οργανισμών

29 Γεωλογία-Γεωγραφία Α΄ Ημερ. & Εσπ
Γεωλογία-Γεωγραφία Α΄ Ημερ. & Εσπ.Γυμνασίου: Οδηγίες διδασκαλίας (β) ΕΝΟΤΗΤΑ Γ: Ανθρωπογενές περιβάλλον Γ.1.1. Ο πληθυσμός της Γης Γ.1.2. Η κατανομή των ανθρώπων στη Γη Γ.1.3. Παιχνίδια με τις ηλικιακές πυραμίδες… Γ.1.4. Οι μεγάλες πόλεις του πλανήτη Γ.1.5. Που είναι χτισμένες οι μεγάλες πόλεις του πλανήτη; Γ.1.6. Τόσο διαφορετικοί, τόσο ίδιοι Γ.2.1. Φυσικοί πόροι Γ.2.2. Ανθρώπινοι πόροι Γ.2.3. Προβλήματα που ζητούν απαντήσεις ΕΝΟΤΗΤΑ Δ: Ήπειροι … Στιγμιότυπα (Όχι: Δ.7. Ευρώπη) Προτείνεται να διδαχθεί σε μορφή project

30 Γεωλογία-Γεωγραφία Β΄ Ημ. Γυμνασίου: Οδηγίες διδασκαλίας 2015-16 (α)
Γεωλογία-Γεωγραφία Β΄ Ημ. Γυμνασίου: Οδηγίες διδασκαλίας (α) ΕΝΟΤΗΤΑ 1η Χάρτες Οι έννοιες «Γεωγραφική» και «σχετική» θέση Η σημασία της σχετικής θέσης για τους ανθρώπους Μελετώντας με χάρτες τη θέση της Ευρώπης στον κόσμο Μελετώντας με χάρτες το φυσικό περιβάλλον της Ευρώπης Μελετώντας με χάρτες τους κατοίκους της Ευρώπης ΕΝΟΤΗΤΑ 2η Το Φυσικό Περιβάλλον της Ευρώπης Σεισμική και ηφαιστειακή δράση στην Ευρώπη και στην Ελλάδα Η επίδραση των σεισμών και των ηφαιστείων στη ζωή μας Οι θάλασσες της Ευρώπης Η Μεσόγειος Θάλασσα Οι άνθρωποι στη Μεσόγειο Τα βουνά και οι πεδιάδες της Ευρώπης Τα βουνά και οι πεδιάδες στη ζωή των Ευρωπαίων Το κλίμα της Ευρώπης 21. Τα ποτάμια και οι λίμνες της Ευρώπης Τα ποτάμια και οι λίμνες στη ζωή των Ευρωπαίων Η βλάστηση της Ευρώπης

31 Γεωλογία-Γεωγραφία Β΄ Ημ. Γυμνασίου: Οδηγίες διδασκαλίας 2015-16 (β)
Γεωλογία-Γεωγραφία Β΄ Ημ. Γυμνασίου: Οδηγίες διδασκαλίας (β) ΕΝΟΤΗΤΑ 3Η Οι κάτοικοι της Ευρώπης 25. Η πολιτική διαίρεση της Ευρώπης 26. Η Ευρωπαϊκή Ένωση 27. Η σημασία της Ευρωπαϊκής Ένωσης 29. Ο πληθυσμός της Ευρώπης 30. Τα χαρακτηριστικά του πληθυσμού της Ευρώπης 32. Τα πολιτισμικά χαρακτηριστικά των Ευρωπαίων 33. Οι μεγάλες πόλεις της Ευρώπης 35. Οι Βαλκανικές χώρες 36. Οι γείτονές μας στα Βαλκάνια ΕΝΟΤΗΤΑ 4η Οι οικονομικές δραστηριότητες των Ευρωπαίων 37. Οι τομείς παραγωγής της Ευρωπαϊκής Οικονομίας 38. Η γεωργία και η δασοκομία στην Ευρώπη 39. Η κτηνοτροφία, η αλιεία και οι υδατοκαλλιέργειες στην Ευρώπη 41. Η βιομηχανία και η βιοτεχνία στην Ευρώπη 42. Η παραγωγή και η κατανάλωση ενέργειας στην Ευρώπη 43. Η εξόρυξη και οι κατασκευές στην Ευρώπη Γεωλογία-Γεωγραφία Β΄ Εσπερινού Γυμνασίου όπως το ημερήσιο, αλλά μέχρι και το μάθημα 27

32 Χημεία

33 Χημεία Β΄ Ημ. & Εσπ. Γυμνασίου: Οδηγίες διδασκαλίας 2015-16 (α)
ΕΝΟΤΗΤΑ 1: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΧΗΜΕΙΑ 1.1 Τι είναι η Χημεία και γιατί τη μελετάμε 1.2 Καταστάσεις των υλικών 1.3 Φυσικές ιδιότητες των υλικών: εργαστήριο ΕΝΟΤΗΤΑ 2: ΑΠΟ ΤΟ ΝΕΡΟ ΣΤΟ ΑΤΟΜΟ 2.1 Το νερό στη ζωή μας 2.2 Το νερό ως διαλύτης-Μείγματα 2.3 Περιεκτικότητα διαλύματος-Εκφράσεις περιεκτικότητας 2.3.1 Περιεκτικότητα διαλύματος στα εκατό βάρος προς βάρος (% w/w) : εργαστήριο 2.3.2 Περιεκτικότητα διαλύματος στα εκατό βάρος προς όγκο (% w/w) 2.3.3 Περιεκτικότητα διαλύματος στα εκατό όγκο προς όγκο (% v/v) : εργαστήριο 2.4 Ρύπανση του νερού: ως σχέδιο εργασίας (project)

34 Χημεία Β΄ Ημ. & Εσπ. Γυμνασίου: Οδηγίες διδασκαλίας 2015-16 (β)
2.5 Διαχωρισμός μειγμάτων: εργαστήριο 2.6 Διάσπαση νερού-χημικές ενώσεις και χημικά στοιχεία 2.6.1 Ηλεκτρολυτική διάσπαση νερού (Όχι: εφαρμογή αριθ. 4 από την «Στάση για εμπέδωση») 2.6.2 Φυσικές σταθερές των χημικών ουσιών: Μόνο ο Πίνακας 4 «Διαφορές μειγμάτων και χημικών ουσιών» 2.7 Χημική αντίδραση 2.8 Άτομα και μόρια 2.9 Υποατομικά σωματίδια – Ιόντα (Όχι: Παράθυρο στο εργαστήριο: «Αγωγιμότητα διαλύματος μαγειρικού άλατος») 2.10 Σύμβολα χημικών στοιχείων και χημικών ενώσεων 2.11 Χημική εξίσωση  ΕΝΟΤΗΤΑ 3: ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΙΚΟΣ ΑΕΡΑΣ 3.1 Σύσταση του ατμοσφαιρικού αέρα ΕΝΟΤΗΤΑ 4: ΕΔΑΦΟΣ 4.1 Το έδαφος και το υπέδαφος 4.2 Ρύπανση του εδάφους

35 Χημεία Β΄ Ημ. & Εσπ. Γυμνασίου: Οδηγίες διδασκαλίας 2015-16 (γ)
Χημεία Β΄ Ημ. & Εσπ. Γυμνασίου: Οδηγίες διδασκαλίας (γ) Προτεινόμενες εργαστηριακές ασκήσεις 1. Μελέτη ορισμένων ιδιοτήτων των υλικών 3. Παρασκευή διαλυμάτων ορισμένης περιεκτικότητας: μέρος 1ο % w/w, μέρος 3ο %v/v 4. Διαχωρισμός μειγμάτων μέρος 1ο με απόχυση, μέρος 2ο με διήθηση και μέρος 3ο με χρωματογραφία χάρτου

36 Χημεία Γ΄ Ημ. & Εσπ. Γυμνασίου: Οδηγίες διδασκαλίας 2015-16 (α)
ΕΝΟΤΗΤΑ 2: ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ ΤΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ – ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΕ ΙΔΙΑΙΤΕΡΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ  1. ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ 3. ΜΕΡΙΚΕΣ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΧΡΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΜΕΤΑΛΛΩΝ 3.1 Μέταλλα και αμέταλλα 3.2 Οι αντιδράσεις των μετάλλων με αραιά διαλύματα οξέων: στο εργαστήριο 3.4 Κράματα. 4. Ο ΑΝΘΡΑΚΑΣ 5. ΤΟ ΠΥΡΙΤΙΟ ως σχέδιο εργασίας (project) ΕΝΟΤΗΤΑ 3: Η ΧΗΜΕΙΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΑΚΑ 1. ΟΙ ΥΔΡΟΓΟΝΑΝΘΡΑΚΕΣ (Όχι: 1.2 Ταξινόμηση υδρογονανθράκων) 2. ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ - ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ – ΠΕΤΡΟΧΗΜΙΚΑ (Στο 2.7 Πολυμερισμός, να δοθεί έμφαση μόνο στον ορισμό του πολυμερούς και όχι στη γραφή των αντιδράσεων) 3. Η ΑΙΘΑΝΟΛΗ

37 Χημεία Γ΄ Ημ. & Εσπ. Γυμνασίου: Οδηγίες διδασκαλίας 2015-16 (β)
ΕΝΟΤΗΤΑ 1: ΟΞΕΑ-ΒΑΣΕΙΣ-ΑΛΑΤΑ   1. ΤΑ ΟΞΕΑ Στο 1.2 Οξέα κατά Arrhenius μόνο δύο παραδείγματα από τον πίνακα 1. 2. ΟΙ ΒΑΣΕΙΣ Στο 2.2 Βάσεις κατά Arrhenius μόνο δύο παραδείγματα από τον πίνακα 2. 3. ΕΞΟΥΔΕΤΕΡΩΣΗ 4. ΤΑ ΑΛΑΤΑ 4.1 Σχηματισμός κρυστάλλων χλωριούχου νατρίου 4.3 Τα άλατα (Να μην απομνημονευθεί ο πίνακας 3 «Ορισμένα άλατα») 5. ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΩΝ ΟΞΕΩΝ, ΒΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΑΛΑΤΩΝ ΣΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΖΩΗ: ως σχέδιο εργασίας (project)

38 Χημεία Γ΄ Ημ. & Εσπ. Γυμνασίου: Οδηγίες διδασκαλίας 2015-16 (γ)
Προτεινόμενες εργαστηριακές ασκήσεις 1.5 Επίδραση των διαλυμάτων οξέων στα μέταλλα 1.1 Μέτρηση του pH των διαλυμάτων ορισμένων οξέων με πεχαμετρικό χαρτί 2.1 Βασικές ιδιότητες διαλυμάτων καθημερινής χρήσης 3.1 Διαδοχικές εξουδετερώσεις οξέος από βάση και το αντίστροφο

39 Φυσική

40 Φυσική Α΄ Ημ. & Εσπ. Γυμνασίου: Οδηγίες διδασκαλίας 2015-16
Θεματικές Ενότητες 1. Μετρήσεις μήκους – Η μέση τιμή. 2. Μετρήσεις χρόνου – Η ακρίβεια. 3. Μετρήσεις μάζας – Τα διαγράμματα. 4. Μετρήσεις θερμοκρασίας – Η βαθμονόμηση. 5. Από τη θερμότητα στη θερμοκρασία – Η θερμική ισορροπία. 6. Οι αλλαγές κατάστασης του νερού – Ο "κύκλος" του νερού. 7. Η διαστολή και συστολή του νερού – Μια φυσική "ανωμαλία". 8. Το φως θερμαίνει – "ψυχρά" και "θερμά" χρώματα. 9. Το φαινόμενο του θερμοκηπίου υπερ-θερμαίνει. 10. Το ηλεκτρικό βραχυ-κύκλωμα – Κίνδυνοι και "ασφάλεια". 11. Από τον ηλεκτρισμό στο μαγνητισμό – Ο ηλεκτρικός (ιδιο-) κινητήρας. 12. Από το μαγνητισμό στον ηλεκτρισμό – Η ηλεκτρική (ιδιο-)γεννήτρια.

41 Φυσική Β΄ Ημ. Γυμνασίου: Οδηγίες διδασκαλίας 2015-16 (α)
1. Εισαγωγή 1.3 Τα φυσικά μεγέθη και οι μονάδες τους: Μόνο στο εργαστήριο 2. Κινήσεις 2.1. Περιγραφή της κίνησης : Μόνο - Οι δραστηριότητες «Προσδιορισμός της θέσης σώματος» και «Σημείο αναφοράς και μετατόπιση» & - Οι υποενότητες: «Χρονικό διάστημα», «Τροχιά» 2.2 Η έννοια της ταχύτητας : Μόνο - Η έννοια της ταχύτητας - Μέση ταχύτητα στην καθημερινή γλώσσα - Στιγμιαία ταχύτητα στην καθημερινή γλώσσα

42 Φυσική Β΄ Ημ. Γυμνασίου: Οδηγίες διδασκαλίας 2015-16 (β)
3. Δυνάμεις 3.1 Η έννοια δύναμη 3.2 Δύο σημαντικές δυνάμεις στον κόσμο 3.3 Σύνθεση και ανάλυση δυνάμεων (Όχι: Δύναμη που ασκείται από τραχειά επιφάνεια, Ανάλυση δύναμης) 3.4 Δύναμη και ισορροπία 3.5 Ισορροπία υλικού σημείου (Όχι: Ανάλυση δυνάμεων και ισορροπία και παραδ. 3.2) 3.6 Δύναμη και μεταβολή της ταχύτητας 3.7 Δύναμη και αλληλεπίδραση (Όχι: Εφαρμογές) 4. Πίεση Πίεση και δύναμη δύο διαφορετικές έννοιες 4.1 Πίεση (όχι: παράδειγμα εικόνας 4.4 για την διείσδυση της πινέζας) 4.2 Υδροστατική πίεση 4.3. Ατμοσφαιρική πίεση (Όχι: Πως υπολογίζουμε την ατμοσφαιρική πίεση;) 4.4. Μετάδοση των πιέσεων στα ρευστά – Αρχή του Πασκάλ (Όχι: δραστηριότητα «Μετάδοση πιέσεων») 4.5. Άνωση – Αρχή του Αρχιμήδη

43 Φυσική Β΄ Ημ. Γυμνασίου: Οδηγίες διδασκαλίας 2015-16 (γ) 5. Ενέργεια
Ενέργεια μια θεμελιώδης έννοια της Φυσικής 5.1 Έργο και ενέργεια. (Όχι:η δεύτερη παράγραφος (ιστορία της έννοιας του έργου), Περιπτώσεις έργου, Β. Δύναμη πλάγια σε σχέση με την μετατόπιση 5.2. Δυναμική – Κινητική ενέργεια. Δύο βασικές μορφές ενέργειας Από το «Έργο και μηχανική ενέργεια» μόνο από «..Το άθροισμα της δυναμικής …» ως και τον τύπο με το οποίο ορίζεται η μηχανική ενέργεια. 5.3. Η μηχανική ενέργεια και η διατήρησή της. 5.4. Μορφές και μετατροπές ενέργειας. (Όχι: Θεμελιώδεις μορφές ενέργειας) 5.5. Διατήρηση της ενέργειας 5.8. Ισχύς. (Όχι: Ισχύς και κίνηση) 6. Θερμότητα Η Θερμότητα και ανθρώπινος πολιτισμός 6.2. Θερμότητα: Μια μορφή ενέργειας 6.4. Θερμοκρασία, θερμότητα και μικρόκοσμος (Όχι: «Θερμική ενέργεια», «Δυνάμεις μεταξύ μορίων και εσωτερική ενέργεια σώματος», «Η θερμότητα και η αρχή διατήρηση της ενέργειας».)

44 Φυσική Β΄ Ημ. Γυμνασίου: Οδηγίες διδασκαλίας 2015-16 (δ)
7. Αλλαγές κατάστασης Η Εισαγωγή «Η θερμότητα προκαλεί μεταβολές 7.1. Αλλαγές κατάστασης και θερμότητα (Όχι: «Θερμότητα τήξης και βρασμού» από την παράγραφο «Όταν σε ένα υγρό…» έως τέλος 7.1. ) 7.3. Εξάτμιση και συμπύκνωση Φυσική Β΄ Εσπερινού Γυμνασίου: 1. Εισαγωγή, 2. Κινήσεις, 3. Δυνάμεις: όπως στο ημερήσιο 4. Πίεση (επιπλέον όχι: στο 4.3 «Μέτρηση της ατμοσφαιρικης πίεσης», και 4.4) 5. Ενέργεια (επιπλέον όχι: 5.4, 5.5, 5.8) Όχι: 6. Θερμότητα και 7. Αλλαγές κατάστασης

45 Φυσική Β΄ Ημ. & Εσπ. Γυμνασίου: Οδηγίες διδασκαλίας 2015-16
Προτεινόμενες εργαστηριακές ασκήσεις Παλιός εργ. οδηγός 1 (μόνο το πείραμα 3): Μέτρηση Όγκου στερεού Νέος εργ. οδηγός 2: Μέτρηση Όγκου υγρού και στερεού σώματος ) Παλιός εργ. οδηγός 2: Μετρηση βάρους, μάζας, πυκνότητας (στερεού και υγρού) Νέος εργ. οδηγός 3 και 4: πειραματικός υπολογισμός πυκνότητας υγρού και στερεού σώματος Παλιός εργ. οδηγός 7 -Νέος εργ. οδηγός 10 : Νόμος του Hooke Παλιός εργ. οδηγός 9- Νέος εργ. οδηγός 12 και 13: Άνωση – Αρχή του Αρχιμήδη

46 Φυσική Γ΄ Ημ. & Εσπ. Γυμνασίου: Οδηγίες διδασκαλίας 2015-16 (α)
1. Ηλεκτρική δύναμη και φορτίο Από το κεχριμπάρι στον υπολογιστή  1.1. Γνωριμία με την ηλεκτρική δύναμη.   1.2. Το ηλεκτρικό φορτίο.   1.3. Το ηλεκτρικό φορτίο στο εσωτερικό του ατόμου.   1.4. Τρόποι ηλέκτρισης και η μικροσκοπική ερμηνεία (Όχι: Δρ. «Διαμοιρασμός φορτίου της σφαίρας», «ηλέκτριση με επαγωγή», «ηλέκτριση μονωτών με επαγωγή») 1.5. Νόμος του Κουλόμπ. (Όχι:«Έλξη μεταξύ φορτισμένου και ουδέτερου σώματος») 1.6. Το ηλεκτρικό πεδίο. (Όχι: «Περιγραφή του ηλεκτρικού πεδίου», «Ηλεκτρικές δυναμικές γραμμές», «Ηλεκτρική θωράκιση», «Ηλεκτρικό πεδίο και ενέργεια») 2. Ηλεκτρικό ρεύμα   Ηλεκτρικό ρεύμα και σύγχρονος πολιτισμός 2.1. Το ηλεκτρικό ρεύμα. 2.2 Το ηλεκτρικό κύκλωμα. (όχι: «Ταχύτητα των ηλεκτρονίων στο ηλεκτρικό κύκλωμα». Η έννοια «διαφορά δυναμικού» μέσα από τις εργαστηριακές ασκήσεις)  2.3 Ηλεκτρικά δίπολα. (Όχι: «Ισχύει ο νόμος του Ωμ για κάθε ηλεκτρικό δίπολο;» έως το τέλος της υποενότητας, «Ο νόμος του Ohm και μικρόκοσμος», «Μικροσκοπική ερμηνεία της αντίστασης ενός μεταλλικού αγωγού»)  2.5. Εφαρμογές αρχών διατήρησης στη μελέτη απλών ηλεκτρικών κυκλωμάτων Μόνο: «Σύνδεση αντιστατών», «Σύνδεση δύο αντιστατών σε σειρά», «Παράλληλη σύνδεση αντιστατών».

47 Φυσική Γ΄ Ημ. & Εσπ. Γυμνασίου: Οδηγίες διδασκαλίας 2015-16 (β)
3. Ηλεκτρική ενέργεια Ηλεκτρική ενέργεια και σύγχρονη ζωή 3.1. Θερμικά αποτελέσματα του θερμικού ρεύματος. (Όχι: «Πειραματική μελέτη του φαινομένου Τζάουλ», «Νόμος Τζάουλ», «Ερμηνεία φαινομένου Τζάουλ») 3.6. Ενέργεια και ισχύς του ηλεκτρικού ρεύματος. 4. Ταλαντώσεις Περιοδικές κινήσεις 4.1 Ταλαντώσεις (Όχι: «Δύναμη στην απλή αρμονική ταλάντωση») 4.2. Μεγέθη που χαρακτηρίζουν μια ταλάντωση. 4.3. Ενέργεια και ταλάντωση. 5. Μηχανικά κύματα Η ενέργεια ταξιδεύει» 5.1 Μηχανικά κύματα  5.2. Κύμα και ενέργεια. 5.3. Χαρακτηριστικά μεγέθη του κύματος. (Όχι: Η απόδειξη της εξίσωσης υ = λf, «Κυματικά φαινόμενα: Ανάκλαση και διάθλαση μηχανικών κυμάτων», «Ανάκλαση», «Διάθλαση»)

48 6. Φύση και διάδοση του φωτός Φως από το μύθο στην τεχνολογία
Φυσική Γ΄ Ημ. Γυμνασίου: Οδηγίες διδασκαλίας (γ) 5.4. Ήχος. 5.5. Υποκειμενικά χαρακτηριστικά του ήχου. 6. Φύση και διάδοση του φωτός Φως από το μύθο στην τεχνολογία 6.1. Φως: όραση και ενέργεια (Προαπαιτούμενη έννοια είναι το φωτόνιο που δεν έχει διδαχθεί.) 6.2. Διάδοση του φωτός. (Όχι: «Αρχή του ελαχίστου χρόνου».) 7. Ανάκλαση του φωτός 7.1. Ανάκλαση του φωτός. (Όχι: «Ανάκλαση και αρχή του ελαχίστου χρόνου»). 7.2. Εικόνες σε καθρέφτες: είδωλα. Μόνο «Εικόνες σε καθρέπτες: είδωλα», «Επίπεδοι καθρέπτες»   8. Διάθλαση του φωτός 8.1. Διάθλαση του φωτός Μόνο «Το φώς μέσα στην ύλη: Διάθλαση»

49 Φυσική Γ΄ Ημ. & Εσπ. Γυμνασίου: Οδηγίες διδασκαλίας 2015-16 (δ)
Προτεινόμενες εργαστηριακές ασκήσεις 1. Ηλεκτρικές αλληλεπιδράσεις 2. Νόμος Ohm 4. Σύνδεση αντιστατών σε σειρά 5. Παράλληλη σύνδεση αντιστατών 6. Διακοπή και βραχυκύκλωμα 7. Πειραματικός έλεγχος των νόμων του απλού εκκρεμούς 9. Μελέτη κυμάτων, μόνο πείραμα 1: Εγκάρσια και Διαμήκη κύματα 12. Διάθλαση

50 Ευχαριστώ για την υπομονή σας

51

52 Ψηφιακό σχολείο http://dschool.edu.gr/

53 Διαδραστικά σχολικά βιβλία http://ebooks.edu.gr/

54 Φωτόδεντρο http://photodentro.edu.gr/aggregator/


Κατέβασμα ppt "Διδασκαλία μαθημάτων Φυσικών Επιστημών Γυμνασίου"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google