Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου
Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών και Πολιτισμικών Σπουδών Τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Διαχείρισης Πολιτισμικών Αγαθών Παιδαγωγική: Ειδική Διδακτική των Αρχαιογνωστικών Μαθημάτων “Αρχαία Ελληνικά από μετάφραση στην Γ’ Γυμνασίου” (ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΟ ΕΤΟΣ: Ζ’ εξάμηνο) Βασιλική Χρονοπούλου (ΑΜ: ) Διδάσκουσα: Μαρία Ξέστερνου (Λέκτορας) Καλαμάτα, 2016

2 ΣΤΟΧΟΘΕΣΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ 1/2
Να εξοικειώνονται οι μαθητές/τριες με κείμενα απλά, εύληπτα που κινούν το ενδιαφέρον Να αντιληφθούν τη γλωσσική συνέχεια και την πολιτισμική διάσταση της αρχαίας ελληνικής γλώσσας Να διαμορφώσουν μια εικόνα για τον αρχαίο κόσμο στην εξέλιξή του Να κινηθεί το ενδιαφέρον τους για τον ελληνικό πολιτισμό Να αναγνωρίζουν τη συνέχεια ή την ασυνέχεια του πολιτισμικού φαινομένου και την αξία του παρελθόντος για την κατανόηση και την ερμηνεία του παρόντος

3 ΣΤΟΧΟΘΕΣΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ 2/2
Να παραλληλίζουν την αρχαία ελληνική με τη σύγχρονη φάση της γλώσσας μας χρησιμοποιώντας , όπου είναι ανάγκη, τη μέθοδο από τη μετάφραση στο πρωτότυπο. Να γνωρίσουν τα βασικά φαινόμενα του δυσλειτουργικού συστήματος της αρχαίας γλώσσας για να τα αξιοποιούν στην προσπάθεια να προσεγγίσουν το νόημα των κειμένων. ΚΡΙΤΗΡΙΑ = Βασικό κριτήριο είναι ο περιορισμός της ύλης σε συνδυασμό με την επιλογή της βέλτιστης αναδιάρθρωσης του υλικού, ώστε να γίνει ελκυστικότερο, ενδιαφέρον για τους μαθητές/τριες και ευκολότερα προσπελάσιμο.

4 ΣΤΟΧΟΘΕΣΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΑΠO ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ 1/2
Επιδίωξη είναι οι μαθητές να: Αντιληφθούν, ότι τα κείμενα από μετάφραση ανήκουν στην αρχαία ελληνική γραμματεία και όχι στη νεοελληνική Αποκτήσουν επίγνωση της ιδιοτυπίας που παρουσιάζει η αρχαία γραμματεία και στη μορφή και στο ιδεολογικό της περιεχόμενο Μυηθούν σταδιακά, στη διερεύνηση του τρόπου με τον οποίο οργανώνεται το κείμενο και να προχωρήσουν στην ερμηνεία του

5 ΣΤΟΧΟΘΕΣΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΑΠO ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ 2/2
Επιδίωξη είναι οι μαθητές να: Προσεγγίζουν τα κείμενα σε όσο γίνεται μεγαλύτερη έκταση, με τη βοήθεια του απολύτως απαραίτητου υπομνηματισμού Ανακαλύψουν τις ενδιάμεσες γέφυρες που ενώνουν την εποχή μας με την εποχή των κειμένων Δημιουργούν ομαδοσυνεργατικά το διάγραμμα του κειμένου, εννοιολογικούς χάρτες κ.ά. Αξιοποιούν κριτικά τα κείμενα αναφοράς (τα κείμενα των σχολικών εγχειριδίων) αλλά και κείμενα υποστηρικτικά τα οποία φιλοξενούνται στο διαδίκτυο (κριτικός γραμματισμός)

6 ΠΡΟΒΛΕΠΟΜΕΝΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Η Ελένη του Ευριπίδη διδάσκεται δύο (2) ώρες την εβδομάδα (σε συνεχόμενο δίωρο) από τον Σεπτέμβριο έως το τέλος Φεβρουαρίου. Το Ανθολόγιο Φιλοσοφικών Κειμένων διδάσκεται δύο (2) ώρες την εβδομάδα (σε συνεχόμενο δίωρο) από τον Μάρτιο έως και τον Μάιο.

7 ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραματική Ποίηση- Ευριπίδη ‘’Ελένη’’ (Γ’ Γυμνασίου) των Ν. Δεσύπρη, Δ. Παπαγεωργάκη κ.ά. Το Ανθολόγιο Φιλοσοφικών Κειμένων των Α. Γλυκοφρύδη-Λεοντσίνη, Χ. Σακελλίου και Ε. Λεοντσίνη

8 ΓΝΩΣΤΙΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΑΡΧΑΙΩΝ ΑΠΟ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ Γ’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ 1/2
ΕΥΡΙΠΙΔΗ - ΄΄ΕΛΕΝΗ΄΄ Μέσα στην τραγωδία παρουσιάζεται η μορφή της Ελένης Γίνεται συνολική θεώρηση της Ελένης μέσω της διερεύνησης του θέματος και σε άλλους αρχαίους έλληνες συγγραφείς και σε άλλες τραγωδίες του Ευριπίδη Δίνονται αποσπάσματα κειμένων αρχαίων ελλήνων συγγραφέων που αναφέρονται στο μυθικό πρόσωπο της Ελένης (έπη, λυρική ποίηση, δραματική ποίηση, Ηρόδοτος, Πλάτωνας, ρητορικά κείμενα, Λουκιανός, Παυσανίας) Δίνεται έμφαση της αντίθεσης «φαίνεσθαι-είναι» Στο έργο πραγματοποιείται αλληλεπίδραση «θείας-ανθρώπινης» δράσης Έχουμε ένα διάλειμμα ηθικής αποκατάστασης της ηρωίδας από την επική παράδοση, είναι πιο κοντά στην Ελένη της Οδύσσειας

9 ΓΝΩΣΤΙΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΑΡΧΑΙΩΝ ΑΠΟ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ Γ’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ 2/2
ΑΝΘΟΛΟΓΙΟ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΩΝ ΚΕΙΜΕΝΩΝ Στόχος του βιβλίου είναι να βοηθήσει τους μαθητές να κατανοήσουν όσο το δυνατό πληρέστερα τα φιλοσοφικά ζητήματα που θίγονται στα αποσπάσματα του σχολικού βιβλίου και τις φιλοσοφικές απόψεις που διατυπώνονται. Περιλαμβάνονται: Θεματικά κέντρα Συνοπτική απόδοση του κειμένου Λεξιλογικά – σημασιολογικά στοιχεία Ερμηνευτικός σχολιασμός Σύντομος σχολιασμός των παράλληλων κειμένων Συνολική θεώρηση Απαντήσεις στις εργασίες-ερωτήσεις, στα θέματα για συζήτηση ή γραπτή εργασία και στις διαθεματικές εργασίες του σχολικού βιβλίου

10 ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ
Οι παιδαγωγοί-καθηγητές για την καλύτερη κατανόηση και διαχείριση των μαθητών με την Αρχαία Ελληνική Γλώσσα, οφείλουν να δώσουν μια πιο βοηθητική πορεία, αρχίζοντας με μία εισαγωγή στη θεωρία της ΑΕΓ και στη μεταμφύτευση των κανόνων και των ανωμαλιών της γλώσσας, με σκοπό να καλυφθεί ένα μέρος δυσκολίας και αποριών στη γραμματική και το συντακτικό. Βέβαια είναι δύσκολο να επιτευχθεί, εξαιτίας μίας περπατημένης ύλης και ενός μη ικανοποιητικού εκπαιδευτικού συστήματος.

11 ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ 2/2
Ο καθηγητής να μετατρέψει και να δώσει μια πιο ελκυστική νότα στη μέθοδο διδασκαλίας των κειμένων Να δημιουργεί ομάδες των 4 ατόμων και να θέτει πολλών ειδών δοκιμασίες πάνω στα διδακτικά κείμενα Να επιχειρεί σύνδεση του παρελθόντος με το παρόν, με σκοπό την αναζήτηση διαχρονικών αξιών, όπως π.χ ο σεβασμός και η υπακοή στους νόμους Να καταδεικνύει στους μαθητές, ότι μέσω των αρχαίων κειμένων αναπτύχθηκαν η διανόηση και η τέχνη σ’ όλες τις εκφάνσεις τους

12 ΤΡΟΠΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ 1/2 Να δίνεται διδαγμένο κείμενο (10-20 στίχων) σε φωτοτυπία και οι μαθητές καλούνται να απαντήσουν σε τέσσερις ερωτήσεις: Ερώτηση 1η: Αφορά στο γραμματειακό είδος και το συγγραφέα του κειμένου την εποχή και το έργο του συγγραφέα (4 μονάδες) Ερώτηση 2η : Αφορά στο περιεχόμενο του κειμένου που εξετάζεται (κατανόηση ή σύντομη αποτίμηση φράσεων ή τμημάτων του κειμένου ή διερεύνηση θεμάτων- προβλημάτων ή περίληψη

13 ΤΡΟΠΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ 2/2 Ερώτηση 3η: Αφορά στη δομή του κειμένου και μπορεί να αναλύεται σε δύo ισοδύναμα υποερωτήματα: Χωρισμός σε μικρότερες ενότητες Εντοπισμός και αξιολόγηση του ρόλου των εκφραστικών -τρόπων αφηγηματικής και περιγραφικής τεχνικής (6 μονάδες 3+3) Ερώτηση 4η: Μια γενική ερώτηση πάνω σε χαρακτηρισμούς και συμπεριφορές των προσώπων του κειμένου, άλλα και στοιχείων του πολιτισμού που εντοπίζονται στο κείμενο (αξίες, ήθη-έθιμα, κοινωνία κ.ά) (6 μονάδες 3+3)

14 ΠΗΓΕΣ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ Ξέστερνου Μαρία, Οδηγός για Αρχαία Ελληνικά Γυμνασίου.pdf, e-class UOP, Φάκελος “Παιδαγωγική: Ειδική Διδακτική των Αρχαιογνωστικών Μαθημάτων”  

15 Ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας!


Κατέβασμα ppt "Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google