Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Κοινωνικεσ ανισοτητεσ

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Κοινωνικεσ ανισοτητεσ"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Κοινωνικεσ ανισοτητεσ
Anyon-Bowles&Gintis-Willis

2 Μάθημα:Kοινωνιολογία της Εκπαίδευσης
Εργασία των Φοιτητριών ΣΤ’ Εξαμήνου Φ.Π.Ψ: Θεοδώρα-Μαργαρίτας Δαμιανού (Paul Willis) Πηνελόπης Ξαρχάκου (Jean Anyon) Καλλιόπης Βούρου(Samuel Bowles-Herbert Gintis) Υπεύθυνη Καθηγήτρια:Aντιγόνη-Άλμπα Παπακωνσταντίνου

3 Ο όρος κοινωνική ανισότητα:
Οι άνθρωποι στο πλαίσιο μιας κοινωνίας, αλλά και όλες οι κοινωνίες παγκόσμια δεν απολαμβάνουν τα ίδια αγαθά και υπηρεσίες. Οι κοινωνικές ανισότητες που υπάρχουν συνδέονται με τα πιο σημαντικά από τα προβλήματα όπως: Φτώχεια Ανεργία Βία Μετανάστευση Ρατσισμός

4 Κοινωνική τάξη: Ορίζεται ως η ιεράρχηση των ατόμων και των ομάδων σύμφωνα με κάποιο κριτήριο. Εμφανίστηκε για πρώτη φορά μετά τη Γαλλική Επανάσταση Τέθηκε σε μεγάλη οξύτητα από τον Karl Marx τον περασμένο αιώνα Σύμφωνα με τον Marx υπάρχει σε κάθε κοινωνία μια ανισορροπία εξαιτίας της άνισης κατανομής αγαθών, ρυθμίζει τελικά το σύστημα στρωμάτωσης της κοινωνίας. Αυτό οδηγεί σε συγκρούσεις αναμεσά σε προνομιούχους και μη, γεγονός που οδηγεί στη διαλεκτική εξέλιξη της κοινωνίας

5 Κοινωνική τάξη: Marx Λειτουργιστές
Για τους λειτουργιστές, αντίθετα, η στρωμάτωση ανταποκρίνεται σε κοινωνική αναγκαιότητα και είναι ένας τρόπος κατανομής των διάφορων ρόλων, ώστε να εκπληρώνονται συγκεκριμένες υποχρεώσεις και να μπορεί να λειτουργεί ο κοινωνικός μηχανισμός.

6 Διαφοροποίηση κοινωνικών τάξεων:
Τα κριτήρια με τα οποία γίνεται η διάκριση αναμεσά στις κοινωνικές τάξεις αποτελούν σταθερά στοιχεία συνήθως και είναι , η οικονομική κατάσταση , η εκπαίδευση και το επάγγελμα, χωρίς όμως να θεωρούνται μοναδικά. Οι βασικές συνθήκες διαφοροποίησης των κοινωνικών τάξεων, που ασκούν επίδραση στην κοινωνικοποίηση του παιδιού είναι : οι οικονομικές οι οικολογικές και οι πολιτισμικές

7 Κοινωνικο- ποίηση παιδιού Οικολογικό στοιχείο
Το οικονομικό στοιχείο: υπεισέρχεται έντονα στη ζωή των ατόμων και καθορίζει σε μεγάλο βαθμό τον τρόπο και τις συνθήκες μέσα στις οποίες αναπτύσσονται τα παιδί . Το οικολογικό στοιχείο :αναφερόμαστε στο ευρύτερο περιβάλλον ,στο οποίο κατοικεί η οικογένεια ,π.χ. χωριό, πόλη, συνοικία. Το πολιτισμικό στοιχείο :αποτελούν ίσως και τον ουσιαστικότερο παράγοντα κοινωνικοποίησης .Σε αυτές εντάσσονται οι αξιολογικές και κοινωνικές αντιλήψεις , το θρήσκευμα, οι παραδόσεις, τα ήθη και τα έθιμα, η σχολική και η κοινωνική μόρφωση κ.ά. Κοινωνικο- ποίηση παιδιού Οικονομικό στοιχείο Οικολογικό στοιχείο Πολιτισμικό στοιχείο

8 Πρόληψη και Προστασία απο προβλήματα
Εκπαίδευση: Η εκπαίδευση αυτοτελές υποσύστημα στα πλαίσια του ευρύτερου κοινωνικού συστήματος. Δεν είναι μονοδιάστατη Σύνολο υπολειτουργιών Σκοπός Πρόληψη και Προστασία απο προβλήματα

9 Ισότητα ευκαιριών στην Εκπαίδευση:
Εκπαίδευση υπο κρατική επίβλεψη Εκπαίδευση και ισότητα διασφάλιση συμμετοχής όλων των πολιτών Κράτος εξάλειψη κάθε εμποδίου Ισότητα τυπική εγγενής αδυναμία του εκπαιδευτικού συστήματος ΣΥΝΘΉΚΕΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ

10 Εκπαιδευτική Ανισότητα:
Περίοδος τεχνολογικής και βιομηχανικής ανάπτυξης Εκπαίδευση δίοδος προς τις θέσεις εργασίας «Γιατί στα ψηλά σκαλοπάτια φθάνουν ελάχιστοι συγκριτικά με το μέγεθος του πληθυσμού;» Ταξικά κριτήρια δεξιότητες,κλίσεις,δίκαιες απαιτήσεις ΒΑΣΙΚΟ ΕΡΩΤΗΜΑ

11 Εκπαιδευτικές ανισότητες:
διαφυλικό επίπεδο(αντρες-γυναίκες) φυλετικό/θρησκευτικό αναφορικά με τον τόπο κατοικίας μη εγγραφή στο σχολείο πρώιμος οργανικός και λειτουργικός αναλφαβητισμός κίνητρα μάθησης επίδοση τάσεις ιδιωτικοποίησης της εκπαίδευσης χρήση των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών

12 Ομαδοποίηση μαθητών στα πλαίσια του σχολείου
Αναπαραγωγή κοινωνικής διαστρωμάτωσης Κοινωνικός διαφορισμός στιγματισμός των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας ΑΡΓΟΠΟΡΙΑ ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΨΗ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΧΑΜΗΛΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΠΙΔΟΣΗ

13 Μαρξισμός και εκπαίδευση:
Οι πολιτικοί και κοινωνικοί θεσμοί Εξυπηρετούν τα συμφέροντα της καπιταλιστικής τάξης Με στόχο Τη σταθερότητα των κοινωνικών σχέσεων

14 Για τον Μάρξ: Το κράτος με σύμμαχο την εκπαίδευση γίνεται όργανο επιβολής μονήρους ταξικής κυριαρχίας. Το Σχολείο Μέσα από τις λειτουργίες του είναι σε θέση να αναπαράγει να διατηρήσει και να κρατήσει ζωντανό κάθε αίτημα του κρατικού μηχανισμού Με αποτέλεσμα τη διατήρηση και μονιμότητα των ήδη υπαρχόντων κοινωνικών δομών και σχέσεων

15 Η εκπαίδευση για τον Μάρξ:
Πρέπει να είναι: Δημόσια Υποχρεωτική Δωρεάν Προσβάσιμη σε όλα τα τμήματα του πληθυσμού Οι ανώτερες τάξεις να φορολογούνται

16 Paul Willis: Bρετανός κοινωνιολόγος
Στο βιβλίο του Learning to Labor, διεξήγαγε μια εθνογραφική έρευνα σε ένα σύνολο μαθητών που προέρχονταν από την εργατική τάξη μιας περιοχής της Μεγάλης Βρετανίας. προσπαθεί να ανακαλύψει γιατί τα οι μαθητές που προέρχονται από την εργατική τάξη επιλέγουν δουλειές της εργατικής τάξης.

17 Τα κύρια χαρακτηριστικά των μαθητών και η αντικομφορμιστική στάση:
Ατίθαση συμπεριφορά Ανυπακοή στην εξουσία του σχολείου Χαμηλή επίδοση στα μαθήματα Ρατσιστικές και σεξιστικές απόψεις Αντι-σχολική Διαφορετικός τρόπος ντυσίματος Κουλτούρα Κάπνισμα Χρήση αλκοόλ Έλλειψη σεβασμού στους δασκάλους Προσπάθεια κατατρόπωσης της εξουσίας του σχολείου

18 Σύμφωνα με τον Willis: Η συμπεριφορά αυτή ερμηνεύεται ως αντίσταση και αντίθεση (opposition) στην κυρίαρχη εξουσία του σχολείου Κάτι τέτοιο μπορεί να θεωρηθεί φυσικό επακόλουθο καθώς οι μαθητές αυτοί θεωρούν ότι το σχολείο τους φέρεται με Περιφρόνηση- Αδικία -Απόρριψη Επιλογή ημι-ειδικευμένων επαγγελμάτων όπως αυτά των γονέων τους (εργοστάσιο) Φαύλος κύκλος μη επιδιωκόμενων συνεπειών

19 Ο όρος «Κοινωνική Αναπαραγωγή»:
Έχει τις ρίζες του στην εκπαιδευτική ανισότητα Προέρχεται από την μαρξιστική θεωρία Στην κοινωνιολογία η αναπαραγωγή δηλώνει τη σταθερή επανάληψη και συνέχεια ενός συστήματος δομικών σχέσεων κατά το μέρος που η επανάληψη και η συνέχεια είναι σταθερή και για όσο διαρκεί.

20 Άνισες ευκαιρίες στο σχολείο
Χαμηλή επίδοση, διακοπή σπουδών και μη εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση Μη απόκτηση πτυχίων και μορφωτικών βεβαιώσεων Κοινωνική στασιμότητα-Μη επίτευξη κοινωνικής κινητικότητας Παραμονή στην κατώτερη τάξη του κοινωνικού συστήματος

21 Η αντικομφορμιστική συμπεριφορά των «παλικαριών»:
Μεταφράζεται ως μια προσπάθεια ανάκτησης του ελέγχου της ζωής τους καθώς και ως μια κατοχύρωσης της ανεξαρτησίας και της αυτονομίας τους. Ψευδεπίγραφη ελευθερία Παγίδα κοινωνικής αναπαραγωγής Στάσιμοι και δέσμιοι στην εργατική τάξη

22 Συμβολή: Ο Willis συνέβαλε σε μεγάλο βαθμό σε μια καινούρια πολύπλευρη θεώρηση του θεσμού της εκπαίδευσης Επηρέασε μεταγενέστερους θεωρητικούς της εκπαίδευσης και κοινωνιολόγου Κριτική: Κάποια ευρήματα της έρευνας δεν ήταν πειστικά Δεν είναι σωστό να θεωρήσουμε ότι τα «παλικάρια» αντιπροσωπεύουν τις αξίες και την κουλτούρα της εργατικής τάξης Η αντι-σχολική κουλτούρα των μαθητών δεν πρέπει να σχετίζεται απόλυτα με την εργατική κουλτούρα των εργατών αφού άλλες έρευνες δείχνουν ότι οι εργάτες γενικότερα είναι έντιμοι άνθρωποι, δουλεύουν σκληρά και διακατέχονται από μια έντονη αίσθηση αξιοπρέπειας

23 Συμπερασματικά για τον Willis:
Σε αντίθεση με τον μαρξισμό, η εκπαίδευση δεν αναπαράγει «τυφλά» το καπιταλιστικό σύστημα Οι ίδιοι οι μαθητές επιλέγουν την κατάλληλη για εκείνους ζωή. Η κοινωνική αναπαραγωγή δεν είναι επιδίωξη ούτε του σχολείου αλλά ούτε των ίδιων των μαθητών Εκπαίδευση Κράτος

24 Jean Anyon: Πρωτοποριακή Αμερικανίδα ερευνήτρια, ασχολήθηκε με τον τομέα της εκπαίδευσης Εντάχθηκε στη δεύτερη φάση της ανάπτυξης των μαρξιστικών προσεγγίσεων(όπως Bowles-Gintis,Willis) Στόχος της η εξήγηση της αναπαραγωγής της ταξικής κυριαρχίας μέσω της εκπαίδευσης. 1960 : σύνδεση των ανισοτήτων στην εκπαίδευση και της σχολικής αποτυχίας με την κοινωνικοοικονομική προέλευση των μαθητών και όχι με τις ατομικές τους ικανότητες

25 Έρευνα: Η Jean Anyon, με βάση μια σειρά από εθνογραφικές μελέτες, συσχέτισε τις λειτουργίες του αναλυτικού προγράμματος με την ταξική προέλευση των μαθητών.  Σύμφωνα με την έρευνα που πραγματοποίησε σε πέντε σχολεία διαφόρων περιοχών της Η.Π.Α., κατά τη διάρκεια ενός πλήρους σχολικού έτους παρατήρησε ότι: Στα σχολεία της εργατικής τάξης οι μαθητές : Αποχωρούσαν μόνο με ρητή άδεια του καθηγητή από την τάξη. Αποκτούσαν στείρα γνώση χωρίς ταυτόχρονα να μαθαίνουν αλλά απλά να αφομοιώνουν. Διδάσκονταν γνώσεις που στόχευαν στην εκμάθηση της υπακοής και η απόλυτη συμμόρφωση στις εντολές του δασκάλου.

26 Στα σχολεία της μεσαίας τάξης οι μαθητές :
Γνώριζαν από πριν πότε γινόταν το διάλειμμα. Αναλάμβαναν εργασίες με βάση όχι τόσο την ποιότητα της εργασίας αλλά τη θέληση τους. Η διδασκαλία στόχευε στην ανάπτυξη της δημιουργικότητας τους , καθώς και στην ανάληψη πρωτοβουλιών. Στα σχολεία της ανώτερης τάξης οι μαθητές : Δεν χρειάζονταν απαραίτητα την ρητή άδεια του καθηγητή τους για την έξοδο τους από την αίθουσα. Αποκτούσαν την γνώση με την μορφή εργασίας. Κατέβαλλαν προσπάθεια για εύρεση εναλλακτικών λύσεων σε ασκήσεις μαθηματικών. Το μάθημα γινόταν σε αίθουσα παρόμοια με εργαστηρίου και όχι μιας τυποποιημένης τάξης. Η διδασκαλία ανέπτυσσε την εφευρετικότητά τους ,καθώς και την κριτική σκέψη τους.

27 Αποτελέσματα έρευνας:
Η Anyon κατέληξε ότι ανάλογα με το οικονομικό υπόβαθρο, οι μαθητές είναι σε θέση να καταλάβουν συγκεκριμένες βαθμίδες στην κοινωνική κλίμακα. Με αυτόν τον τρόπο συμπεραίνουμε το εξής: Οι κατώτερες κοινωνικές τάξεις : Αποφοιτούν χωρίς πνευματικά εφόδια, ικανότητα να ασκούν κριτική την ηθικοπνευματική καλλιέργεια . Αποκτούν χρησιμοθηρικές γνώσεις , δηλαδή γνώσεις πρακτικών μαθημάτων μόνο για να επιλύουν προβλήματα της καθημερινής ζωής και όχι να αξιοποιούν την παρεχόμενη γνώση.Έτσι : Απευθύνονται σε επαγγέλματα που χρειάζονται κοινωνική συμμόρφωση και υπακοή σε ιεραρχικά ανώτερους . Ο κόσμος για αυτούς είναι μια «αντικειμενική» πραγματικότητα

28 Oι μεσαίες κοινωνικές τάξεις : Μάθαιναν να προσαρμόζονται ανάλογα με τις ανάγκες του νέου περιβάλλοντος να κοινωνικοποιούνται ομαλά στις νέες συνθήκες και να παίρνουν πρωτοβουλίες ως ένα σημείο. Ανέπτυσσαν την δημιουργικότητα και την κοινωνικότητα τους. Προορίζονταν για επαγγέλματα μεσαίας κοινωνικής τάξης Οι ανώτερες κοινωνικές τάξεις : Δέχονταν εκπαίδευση διευρύνοντας την κριτική τους σκέψη Αποκάλυπταν την γνώση και τον κόσμο μόνα τους Μάθαιναν την επίλυση δύσκολων προβλημάτων έτσι ώστε :

29 Απευθύνονται σε επαγγέλματα με κοινωνική ισχύ που απαιτείται η ανάληψη πρωτοβουλίας και ευθύνης.
Το σχολείο : Παρουσιάζεται ως «πατερναλιστικό» και «φορμαλιστικό». Προσκολλημένο στα κοινωνικά στερεότυπα, με εμμονή στο ήδη μορφοποιημένο και γενικά αποδεκτό παρόν, ενώ παράλληλα στηρίζεται σε σχήματα του παρελθόντος ή σε μια ανώτερη εξουσία που το καθορίζει.

30 Σε ένα μεγάλο βαθμό, οι άνθρωποι «αντιγράφονται» σε επίπεδο προσωπικότητας και καταβάλλεται προσπάθεια να αντιγράφει η συνείδηση των απερχομένων γενεών βάσει όμως, την ταξική τους καταγωγή . Αυτό όμως θα ήταν καταστροφικό ,εντελώς «πατερναλιστικό» και συνάμα θα οδηγούσε την κοινωνία σε ένα απολυταρχικό επίπεδο . Γι’ αυτό και το απορρίπτουμε,γιατί όχι μόνο διαρρηγνύεται ο κοινωνικός ιστός αλλά και η κοινωνική κινητικότητα .

31 Κοινές συνιστάμενες με άλλους μελετητές:
Bowles- Gintis : το σχολείο σύμφωνα με αυτούς συμβάλλει στην διαμόρφωση κοινωνικών σχέσεων παραγωγής. Young : το αναλυτικό πρόγραμμα επιτελούσε μία μορφή ιδεολογικής χειραγώγησης. Ήταν ένα εργαλείο κοινωνικού αποκλεισμού καθώς κατακερμάτιζε την επιστημονική γνώση Parsons : διατυπώνει την άποψη ότι το σχολείο πρέπει να εκπαιδεύει τους μαθητές να αναλαμβάνουν την «ευθύνη του ρόλου», να είναι υπεύθυνοι ,να αναλάβουν τα καθήκοντα τους στην ιδιωτική και δημόσια ζωή ανεξάρτητα από τις προσωπικές τους επιλογές και αντιρρήσεις.

32 4.Marx : αναφέρθηκε στην αντιστοιχία του εκπαιδευτικού συστήματος με το ισχύον σύστημα ,αλλά και στο γεγονός ότι δεν παρουσιάζεται η απαιτούμενη αξιοκρατία και η ισότητα ευκαιριών στους νέους. Τέλος : Η μεταγενέστερη εργασία της συνέβαλε σημαντικά στην κοινωνική και εκπαιδευτική θεωρία και παρείχε μια ισχυρή απεικόνιση της αναγκαίας σύνδεσης της μεταρρύθμισης του αστικού σχολείου με την κοινωνική και οικονομική πολιτική και με τα τοπικά, κοινοτικά κινήματα.

33 Samuel Bowles-Herbert Gintis:
Αμερικάνοι οικονομολόγοι,που ασχολήθηκαν με την συσχέτιση εκπαίδευσης-οικονομίας. Εμπνέυστηκαν απο τις μαρξιστικές προσεγγίσεις και τις επέκτειναν. Ασχολούνται με τον τομεα «Οικονομία και αγορά εργασίας». Συνεργάστηκαν το 1976 στη μελέτη «Schooling in Capitalist America”

34 Τα βασικά ερωτήματα: Α)Ποιά λειτουργία επιτελεί η εκπαίδευση.
Αντίθετα αποτελέσματα εκπαίδευσης. Ταξικές ανισότητες. Επιβολή βιας απο τα «όργανα της τάξης». Β)Με ποιό τρόπο αναπαράγει το καπιταλιστικό σύστημα. Έννοια της «Εμπειρίας του σχολείου»

35 Θεωρία Αντιστοιχίας: Χαρακτηρίζει τις σχέσεις σε όλα τα επίπεδα χώρο εργασίας και χώρο εκπαίδευσης . Κοινωνικές σχέσεις στην εκπαίδευση κοινωνικές σχέσεις στον χώρο της εργασίας. Αντιστοιχία σε πολλαπλά επίπεδα.

36 Επίπεδα: Α) Αντιστοιχία στον τρόπο οργάνωσης των εργασιακών και των εκπαιδευτικών σχέσεων Ιεραρχική οργάνωση σχέσεων Κατάτμηση και αποσπασματικότητα μεταξύ των αντικειμένων εργασίας και μαθημάτων Αλλοτρίωση Ανταγωνισμος

37 ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΒΑΘΜΊΔΕΣ
Β) Αντιστοιχία ανάμεσα στις βαθμίδες εκπαίδευσης και στις θέσεις εργασίας στη δομή της απασχόλησης. ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΒΑΘΜΊΔΕΣ ΓΝΩΣΤΕΣ ΝΕΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΤΙΤΛΟΙ ΣΠΟΥΔΩΝ ΥΠΟΨΗΦΙΟΙ ΠΡΕΠΕΙ

38 Γ) Αντιστοιχία ανάμεσα στα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας που απαιτούνται απο τους υποψηφίους για την κατάληψη μιας θέσης στην ιεραρχική δομή της απασχόλησης και στα αντιστοιχα χαρακτηριστικά που διδάσκονται στο σχολείο. Διαφορετικές βαθμίδες(ανώτερη,μεσαία,κατώτερη) διαφορετικοί κανόνες Ελαχιστοποιήση κανόνων όσο ανεβαίνουμε την εργασιακή κλίμακα Εκπαίδευση αύξηση ελευθεριών απο τη μια βαθμίδα στην άλλη

39 Δ)Ανάλογα με την κοινωνική τάξη απο την οποία προέρχεται το παιδί τα σχολεία διδάσκουν τα απαιτούμενα χαρακτηριστικά προσωπικότητας Παιδιά κατώτερων κοινωνικών τάξεων τεχνικά επαγγέλματα Ανώτερων κοινωνικών τάξεων νέες δεξιότητες Ελλιπής χρηματοδότηση σχολείων μη ‘προνομιούχων’ παιδιών

40 Κριτική: Ντετερμινισμός εξυπηρέτηση συμφερόντων καπιταλιστικής τάξης
Ντετερμινισμός εξυπηρέτηση συμφερόντων καπιταλιστικής τάξης Μηχανιστική εξήγηση ΚΡΙΤΙΚΗ ΩΣ ΕΝΑ ΣΗΜΕΙΟ ΑΠΟΔΕΚΤΗ

41 Επίλογος: Όλα όσα αναφέρθηκαν εντάσσονται στην κατηγορία των κοινωνικών ανισοτήτων εστιασμένα στην εκπαιδευτική ανισότητα και το πώς επηρεάζει τη σύγχρονη κοινωνία. Το σχολείο μέσα από τον κοινωνικοποιητικό του ρόλο δρα ανισότιμα, με λειτουργία εντελώς διαφορετική από αυτή που θα περιμέναμε. Σε αυτήν την διαπίστωση κατέληξαν και οι : Jean Anyon , Samuel Bowles-Herbert Gintis, Paul Willis

42 J. Anyon Συνέκρινε τις λειτουργίες του αναλυτικού προγράμματος με την κοινωνικό-οικονομική προέλευση των μαθητών Συμπέρανε ότι ανάλογα με το οικονομικό υπόβαθρο, οι μαθητές είναι σε θέση να καταλάβουν συγκεκριμένες βαθμίδες στην κοινωνική κλίμακα Έτσι: Ορισμένοι μαθητές εκπαιδεύονται με στόχο την κατάκτηση της επαγγελματικής γνώσης, ενώ άλλοι να παράγουν στο μέλλον επιστήμονες και επαγγελματίες σε ανώτερες κοινωνικά εργασίες.

43 S.Bowles-H. Gintis Ανέπτυξαν τη «θεωρία αντιστοιχίας»
Η βασική θέση τους δηλαδή είναι, ότι οι κοινωνικές σχέσεις στον χώρο της εκπαίδευσης αναλογούν με τη μορφή των κοινωνικών σχέσεων στο χώρο της εργασίας. Το μέλλον τους ίσως είναι προδιαγεγραμμένο εξαιτίας της προέλευσής τους Έτσι εξηγούνται και οι ελάχιστοι πόροι που παρέχονται στα σχολεία, όπου φοιτούν παιδιά κατώτερων κοινωνικών τάξεων.

44 P.Willis : Διεξήγαγε μια έρευνα σε ένα σύνολο μαθητών προερχόμενο από την εργατική τάξη μιας περιοχής της Μ. Βρετανίας. Σημείωσε ανυπακοή, χαμηλή επίδοση ένα μεγάλο σύνολο αρνητικών χαρακτηριστικών και μια άκρως «επαναστατική» συμπεριφορά, μεταφρασμένη ως μια προσπάθεια εναντίωσης προς τους κανόνες της σχολικής κοινότητας και απόκτησης ανεξαρτησίας. Το αποτέλεσμα ήταν αυτά τα παιδιά να επιλέξουν στο μέλλον δουλειές της εργατικής τάξης απ’ όπου προέρχονταν Καταλαβαίνουμε λοιπόν πωςγια κανέναν δεν διευκολύνεται: Η κοινωνική κινητικότητα Η αλλαγή των κοινωνικών δομών

45 ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ Kreckel, R. (1992, 1997): Politische Soziologie der sozialen Un gleichheit, FrΜαρξ, K., Ένγκελς. (1999): Το Μανιφέστο του Κομμουνιστικού Κόμματος, Εκδόσεις θεμέλιο, Αθήνα. G.GURVITSCH, Μελέτες για τις κοινωνικές τάξεις, ελλην. μεταφρ Μ.ΛΥΚΟΥΔΗ ,Αθήνα 1976 Πυργιωτάκης Ε. Ιωάννης , Κοινωνικοποίηση και εκπαιδευτικές ανισότητες, Αθήνα 1984 (Social Class and the Hidden Curriculum of Workhttp://www1.udel.edu/educ/whitson/897s05/files/hiddencurriculum.htm) Anyon J. (1980) “Social Class and the Hidden Curriculum of Work”, Journal of Education, 162:1,

46 Καντζάρα, Βασιλική. Τα όρια της εκπαίδευσης : Δοκίμια / Βασιλική Καντζάρα. - 1η έκδ. - Αθήνα : Ατραπός, σ. · 21x14εκ. Καντζάρα, Βασιλική. Εκπαίδευση και κοινωνία : Κριτική διερεύνηση των κοινωνικών λειτουργιών της εκπαίδευσης / Βασιλική Καντζάρα · επιμέλεια σειράς Γιώργος Μανιάτης. - 1η έκδ. - Αθήνα : Πολύτροπον, σ. · 21x14εκ. - (Θεωρία - Ιδέες) MARX K.,ENGELES F., L’ideologie allemande, EDITIONS SOCIALES, PARIS 1968,σελ. 61) Μυλωνάς, Θ. (1998 / 2006). Κοινωνιολογία της Ελληνικής Εκπαίδευσης (συμβολές). Αθήνα: Gutenberg. [Αρ. Ταξ. Βιβλ. Ρόδου ΜΥΛ] Anthony Giddens The Constitution of Society: Outline of the Theory of Structuration Outline of the Theory of Structuration University of California Press, 1984 Blackledge, David and Barry Hunt Social Interpretations of Education. London: Croom Helm Blackledge & Hunt 1994: essay.php Jerome Karabel and A. H. Halsey, Power and Ideology in the Curriculum (New York: Oxford University

47 Σιάνου - Κύργιου, Ελένη. Εκπαίδευση και κοινωνικές ανισότητες [e-book] : Η μετάβαση από τη δευτεροβάθμια στην ανώτατη εκπαίδευση / Ελένη Σιάνου - Κυργίου · επιμέλεια σειράς Βάσω Βασιλού - Παπαγεωργίου. - Αθήνα : Μεταίχμιο, σ. - (Επιστήμες της Αγωγής) DURKHEIM E., De la division du travail sociale, στο ΚΑΒΒΑΔΙΑΣ Γ., Γενική Κοινωνιολογία, I & Π, ΣΑΚΚΟΥΛΑΣ, 1983 Sauvy Alfred, Girard Alain. Les diverses classes sociales devant l'enseignement. Mise au point générale des résultats. In: Population, 20ᵉ année, n°2, pp BANKS O. “ Η Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης’’, ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΣ, ΘΕΣ/ΝΙΚΗ, 1987 Τσουκαλάς, Κωνσταντίνος,  Εξάρτηση και αναπαραγωγή : Ο κοινωνικός ρόλος των εκπαιδευτικών μηχανισμών στην Ελλάδα: / Κωνσταντίνος Τσουκαλάς · μετάφραση Ιωάννα Πετροπούλου, Κωνσταντίνος Τσουκαλάς. - 6η έκδ. - Αθήνα : Θεμέλιο, σ. · 21x14εκ. ΚΥΡΙΔΗΣ Α. «Οι ανισωτικές λειτουργίες του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος όπως εμφανίζονται μέσα από τους εισιτήριους διαγωνισμούς για τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα»- ( ), ΑΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗ ΔΙΔΑΚΤΟΡΙΚΗ ΔΙΑΤΡΙΒΗ, ΑΘΗΝΑ, ΚΥΡΙΔΗΣ Α., ΜΑΥΡΙΚΑΚΗ Ε. & ΝΕΡΟΥΤΣΟΣ Α. «Συμβολή στην μελέτη τηε ελληνικής εκπαιδευτικής ανισότητας με βάση τα στατιστικά στοιχεία της ανώτατης εκπαίδευσης» – ( ), ΣΥΧΡΟΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ, τευχ.76 WOLFLE D., “Educational Opportunity. Measured intelligence and social background”, στο HALSEY A.H., Theoretical advance and empirical challenge, HUTCINSON, 1971, σελ.236 ΚΥΡΙΔΗΣ Α., “Οι κοινωνικές προεκτάσεις του συστήματος αξιολόγησης της μαθητικής επίδοσης – Η στρατηγική μιας κοινωνικής επιλογής”, ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ, τευχ. 79, 1994

48 ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΑΣ


Κατέβασμα ppt "Κοινωνικεσ ανισοτητεσ"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google