Εισαγωγή στη Ψυχολογία

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΥΠΑΡΞΗ.
Advertisements

Το στυλ ζωής μας και πώς το υιοθετούν τα παιδιά μας
Θεωρία Μάθησης Ο ατομικός Εποικοδομητισμός του Piaget
ΣΧΟΛΗ ΤΕΧΝΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΗΛΙΚΙΑΣ
Ώρες γραφείου: Δευτέρα-Τρίτη: Υλικό μαθημάτων:
Το παιδικό παιχνίδι Εισαγωγικά σχόλια και ερμηνευτικές υποθέσεις
NUR211-Ψυχολογία Τμήμα Νοσηλευτικής
Είναι ο κλάδος της φιλοσοφίας που προσπαθεί να ερμηνεύσει την φύση της πραγματικότητας του όντος και του κόσμου.  Ποια είναι η φύση της πραγματικότητας.
Οι επιρροές του κοινωνικού περιβάλλοντος
Θεωρία Μάθησης Εποικοδομητισμού
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΤΑΣΕΩΝ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ Με τον όρο Ψυχολογία (ετυμολογείται από την αρχαία ελληνική: Ψυχή + λόγος), εννοείται η μελέτη της συμπεριφοράς, του νου και της σκέψης. Κυρίως.
ΞΑΝΘΟΥΛΗ ΜΑΡΙΑ ΘΕΩΡΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΕΞΑΜΗΝΟ Α. Η ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΓΝΩΣΤΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΑΝΤΙΤΑΣΣΕΤΑΙ ΜΕ ΤΟ ΜΠΙΧΙΕΒΙΟΡΙΣΜΟ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΜΗΧΑΝΙΣΤΙΚΟ ΤΡΟΠΟ ΜΑΘΗΣΗΣ ΤΥΠΟΥ Ε-Α.
Τμήμα Πληροφορικής και Επικοινωνιών Αμπαλάκης Στέλιος Διδακτική.
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Επιθετικότητα Επιθετικότητα είναι η συμπεριφορά που έχει στόχο να πληγώσει κάποιον ή να καταστρέψει κάτι. Η επιθετικότητα συνδέεται με κάποιες συγκινησιακές.
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
project: οψεις της ψυχολογιας
Β΄ Τάξη 1ου Κύκλου Ειδικότητα: Βοηθών Βρεφονηπιοκόμων
ΕΙΣΑΓΩΓΗ Η επιστημονική μέθοδος
Φιλοσοφική / Ερμηνευτική Παιδαγωγική
Γνωστική προσέγγιση: Μελέτη στην αφετηρία της νόησης
3/4/2015Μαθηματικές έννοιες και Φυσικές Επιστήμες 1 ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ Συνάντηση 5η.
Πανεπιστήμιο Κρήτης Σχολή Επιστημών Αγωγής Παιδαγωγικό Τμήμα Δ.Ε. Στοιχεία φοιτητή: Ονομ/μο:Κρητικός Λογοθέτης Α.Μ.:2648 Εξάμηνο Σπουδών:8ο.
ΘΕΩΡΙΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ (Σ.Ψ.)
Η ΑΝΑΓΚΗ ΜΙΑΣ ΣΥΝΘΕΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ ΙΜΜΑΝΟΥΕΛ KANT ( )
Αύγουστος Κόντ Η ζωή και το έργο του.
ΝΗΠΙΑΚΗ ΗΛΙΚΙΑ (3-5 χρ.).
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Συναισθηματική Νοημοσύνη: Ορισμός, δομή, μοντέλα, μέσα αξιολόγησης
Μ Α Θ Η Σ Η. Συσκευή για τη μέτρηση της εξαρτημένης αντίδρασης Σε αυτή τη βελτιωμένη εκδοχή της αυθεντικής συσκευής του Pavlov μετριέται η ποσότητα σιέλου.
Μνήμη Η ικανότητα αποθήκευσης και ανάσυρσης πληροφοριών στη διάρκεια του χρόνου Μια πολύπλοκη και δυναμική διαδικασία, ποικιλόμορφη και συναισθηματικά.
Η Θεωρία του Κ. Lewin για το ζωτικό χώρο E ργασία στο πλαίσιο του μαθήματος «Ψυχολογία» από τους φοιτητές: Γεράσιμο Βαρσάνη Δέσποινα Μπρέκου Σπύρο Ζαρογιάννη.
ΕΙΣΑΓΩΓΉ ΣΤΗΝ ΓΕΝΙΚΉ ΨΥΧΟΛΟΓΊΑ - ΧΕΙΜΕΡΙΝΌ ΕΞΆΜΗΝΟ - ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ ΛΆΡΙΣΑ 2015 Δήμητρα Παπαστεργίου Ψυχολόγος MSc.
ΣΥΝΑΙΣΘΉΜΑΤΑ ΓΕΝΙΚΉ ΨΥΧΟΛΟΓΊΑ Δήμητρα Παπαστεργίου MSc – Λάρισα 2016.
Αντίληψη, Απόδοση Αιτιών Συμπεριφοράς, Μάθηση (Perception, Attribution, Learning) ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4.
Γλώσσα και Σκέψη Εργασία Ψυχολογίας Τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας-Διατροφής Ιωάννου Γεωργία Φίλιππα Δήμητρα Χατωνίδη Γεωργία.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 4: Στρες και Στρατηγικές Αντιμετώπισης – Νοσηλευτική Φροντίδα. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής,
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΩΝ Β ΕΠΙΠΕΔΟΥ-ΠΑΚΕ ΒΟΛΟΥ Κωνσταντίνα Ματσούκα, φιλόλογος.
Εισαγωγή στην Ψυχολογία Ενότητα 2:Τομείς Έρευνας της Σύγχρονης Ψυχολογίας Διδάσκουσα: Ειρήνη Σκοπελίτη Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην.
Εισαγωγή στην Ψυχολογία Ενότητα 1: Εισαγωγική στην επιστήμη της ψυχολογίας-Ιστορική αναδρομή Διδάσκουσα: Ειρήνη Σκοπελίτη Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης.
John Dewey
«Κοινωνική Μάθηση» Α.Bandura
Βασικοί Παιδαγωγικοί όροι
Ανάλυση κρίσιμου συμβάντος
Εισαγωγή στην Ψυχολογία
Φιλοσοφία της εκπαίδευσης και Πρόγραμμα Σπουδών
Εισαγωγή στη Ψυχολογία
ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ.
Μάθηση σημαίνει τροποποίηση συμπεριφοράς & σχηματισμό συνηθειών
ΘΕΩΡΙΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ (Σ.Ψ.)
Εννοιολογική Ανάπτυξη Μέρος Β
ΘΕΩΡΙΕΣ ΓΝΩΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Α) Κριτική Θεωρία.
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
Η ανάπτυξη του παιδιού Καλαϊτζίδης Αγάπιος.
ΠEΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:
Από τις θεωρίες μάθησης… στην θεωρία του BLOOM
Εισαγωγή στη Ψυχολογία
Η ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ- ΓΝΩΣΤΙΚΗΣ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗΣ
Συμπεριφορισμός ( ) ξεχνάμε τις εσωτερικές διεργασίες του νου και επικεντρονώμαστε στη συμπεριφορά, που είναι το μόνο αντικειμενικά παρατηρήσιμο.
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠ/ΚΩΝ ΣΤΙΣ ΤΠΕ
ΤΜΗΜΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ α’
Η ΓΝΩΣΤΙΚΗ ΕΞΕΛΙΚΤΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΟΥ Jean Paiget
– Η ταυτότητα του ρόλου του φύλου
ΟΙ ΔΙΟΜΑΔΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Η Θεωρία της Γνωστικής Ανάπτυξης του Piaget
Αποσυνδετικές διαταραχές
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Εισαγωγή στη Ψυχολογία Κωνσταντινος Μουτούσης kmoutou@phs.uoa.gr

τι μελετά η Ψυχολογία; ψυχή + λόγος (μελετώ) το νου και τη συμπεριφορά (Ψ είναι η επιστημονική μελετη του...) παρατηρήσημο vs. θεωρητική κατασκευή πριν τη ψυχολογία; φιλοσοφία & τέχνη φυσιολογικές ψυχολογικές λειτουργίες: αντίληψη, μνήμη, μάθηση, προσοχή, σκέψη, συγκινήσεις κλπ παθολογία: ψυχικές διαταραχές, στρες, κατάθλιψη, νευρώσεις κλπ εξελικτικά: ο νους σαν μια προσαρμοστική λύση στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι στον πραγματικό κόσμο διαπλοκή νου & εγκεφάλου; ενσωμάτωση των νευροεπιστημών η Ψυχολογία είναι μια ζωντανή επιστήμη, αλλάζει, εξελίσεται

Φιλοσοφία πριν την Ψ όπως ο φυσικός κόσμος, έτσι και ο νους απασχόλησε τους φιλόσοφους σχέση νου – γνώσης (γνωσιακή, γνωστική, cognition, νόηση) Νατιβισμός: ορισμένα είδη γνώσης είναι έμφυτα ή εγγενή (Πλάτων) Εμπειρισμός: η γνώση κατακτάται μέσω της εμπειρίας (Αριστοτέλης, tabula rasa) φιλόσοφοι: προσωπική παρατήρηση, ενόραση, εικασία μέσα για να ελέγξουν τις θεωρίες τους; διαφορά φιλοσοφίας – επιστήμης Rene Descartes (1596-1650): δυισμός Thomas Hobbes (1588-1679): ο νους είναι αυτό που κάνει ο εγκέφαλος η σχέση εκεφάλου-νου απασχόλησε πολύ τους φιλόσοφους αλλά και τους επιστήμονες από παλιά

ο νους βασίζεται σε μια υλική ουσία που ονομάζεται εγκέφαλος οι φυσιολόγοι που μελετούν τις διάφορες βιολογικές διεργασίες ασχολήθηκαν και με τον εγκέφαλο η λειτουργία του εγκεφάλου ‘παράγει’ νοητικές διεργασίες και άρα περνάμε ιστορικά από την φυσιολογία στη ψυχολογία οι νοητικές διεργασίες έχουν ένα υλικό υπόστρωμα και άρα και περιορισμούς, όπως π.χ. το ότι δεν συμβαίνουν ακαριαία ερέθισμα: αισθητήρια εισροή από το περιβάλλον χρόνος αντίδρασης/ απόκρισης στο ερέθισμα (συμπεριφορικό δεδομένο) μετάδοση σήματος στον εγκέφαλο: νευροφυσιολογικό δεδομένο η νέα αυτή επιστήμη της Ψυχολογίας γεννιέται στη Γερμανία

Wilhelm Wundt (1832-1920) πατέρας της ψυχολογίας βοηθός του Helmholtz δίδαξε για πρώτη φορά στον κόσμο ένα μάθημα Φυσιολογίας της Ψυχολογίας, το 1867 στο πανεπιστήμιο της Χαϊδελβέργης ‘Principles of Physiological Psychology’ (1874) ίδρυσε το πρώτο εργαστήριο ψυχολογίας στον κόσμο, το 1879 στο πανεπιστήμιο της Λειψίας μελέτησε τη συνείδηση και προσπάθησε να την διαχωρίσει σε στοιχειώδεις αισθήσεις και συναισθήματα (δομισμός, όπως στη χημεία) χρησιμοποίησε τη μέθοδο της ενδοσκόπησης, δηλ της υποκειμενικής παρατήρησης των ίδιων των εμπειριών μας περιγράψτε τη φωτεινότητα ενός χρώματος, την ένταση ενός ήχου, τα συνασθήματα για μια εμπειρία αντικειμενικές μετρήσεις: χρόνοι απόκρισης και μεταβολλή αυτών καθώς το έργο γίνεται πιο σύνθετο

ο πατέρας της ψυχολογίας στην Αμερική ταξίδεψε στην Ευρώπη όπου έμαθε τη νέα επιστήμη «η σκέψη έχει σκοπό τη δράση» σχέση Φυσιολογίας-Ψυχολογίας (Harvard 1875): το πρώτο μάθημα σε Αμερικανικό πανεπιστήμιο που ασχολήθηκε με τη νέα πειραματική ψυχολογία ήταν εναντίον του δομισμού/στρουκτουραλισμού λειτουργισμός: μελέτη των λειτουργιών και των σκοπών που επιτελούν οι νοητικές διεργασίες, καθώς ο άνθρωπος προσαρμόζεται στο περιβάλλον του επηρεασμένος από την αρχή της φυσικής επιλογής του Δαρβίνου (‘The Origin of Species’, 1859) η συνείδηση υπηρετεί μια σημαντική βιολογική λειτουργία και το έργο των ψυχολόγων είναι να καταλάβουν ποιά είναι αυτή πίστευε ότι το εργαστήριο περιορίζει τη μελέτη της συνειδησης, ότι θα ήτανε καλύτερα στο φυσικό περιβάλλον ‘The principles of Psychology’ (1890) Wundt: το θεώρησε λογοτεχνία! εργαστήριο vs. φύση

Müller-Lyer Illusion

Gestalt Psychology αντιληπτικές πλάνες: μας δίνουνε μια ιδέα για το πως λειτουργεί το σύστημα η πλάνη της κίνησης έδωσε την ιδέα ότι η αντίληψη λειτουργεί συνολικά στο χώρο και το χρόνο αντιλαμβανόμαστε το όλο (σύνολο) παρά τα μέρη που το απαρτίζουν (αντίθετο από το δομισμό) το όλο είναι κάτι παραπάνω από το άθροισμα των μερών που το απαρτίζουν ο νους επιβάλλει δομή και οργάνωση σε ότι αντιλαμβάνεται, όπως είχε πει και ο Immanuel Kant (1724-1824)

Gestalt Psychology

Ψυχικές διαταραχές, παθολογία, αλλά και εξήγηση της προσωπικότητας και της συμπεριφοράς εν γένει πολλαπλοί εαυτοί: η ντροπαλή Φελιντά ξέχασε ότι είχε μείνει έγκυος ενώ βρισκόταν στην εξωστρεφή φάση της! υστερία: η προσωρινή απώλεια της γνωστικής ή κινητικής λειτουργίας, συνληθως ως αποτέλεσμα συγκινησιακά δυσάρεστων εμπειριών (ύπνωση) από τους πειραματικούς μόνο ο James τους έδωσε σημασία, οι άλλοι σνόμπαραν.. (δυσκολία επαλήθευσης θεωριών) διαχωρισμός ακαδημαϊκών – κλινικών ψυχολόγων Sigmund Freud (1856-1939): ψυχαναλυτική θεωρία, οδυνηρές εμπειρίες παιδικής ηλικίας, απώθηση, ασυνείδητο (διαμορφώνει σκέψεις, συναισθηματα, συμπεριφορές), ψυχανάλυση, όνειρα, σεξουαλικές επιθυμίες, άνγχος του θανάτου -Jung, Adler, Lacan.. Ανθρωπιστική ψυχολογία: οι άνθρωποι δεν είναι φυλακισμένοι μέσα στα γεγονότα του μακρινού παρελθόντος, αλλά έχουνε θετικό δυναμικό και πρέπει να προσανατολιστούν προς την κατεύθυνση της ανάπτυξής τους

Συμπεριφορισμός (1920-1960) ξεχνάμε τις εσωτερικές διεργασίες του νου και επικεντρονώμαστε στη συμπεριφορά, που είναι το μόνο αντικειμενικά παρατηρήσιμο απόριψη της ενδοσκόπησης σα μέθοδο και της μελέτης των νοητικών διεργασιών γενικότερα τι κάνουν οι άνθρωποι, όχι τι βιώνουν Ερέθισμα => Αντίδραση Ο Pavlov (1849-1936) παρατήρησε ότι τρέχουν τα σάλια του σκύλου όταν δει αυτόν που τον ταΐζει: Κλασική Εξάρτηση (με ένα κουδούνι) John Watson (1878-1958): οι άνθρωποι είναι ζώα και θα πρέπει να τους μελετάμε όπως τα ζώα, τα οποία ακόμα και αν έχουνε εσωτερικές εμπειρίες δεν μπορούμε να τα ρωτήσουμε για αυτές Watson + Rayner: ο μικρός Albert που τον κάναν να φοβάται μικρά, γλυκούλικα χνουδωτά ζωάκια Skinner: όχι πειράματα με παθητικούς συμμετέχοντες αλλά συμπεριφορισμός με δράση η έννοια της ενίσχυσης λόγω των συνεπειών μιας συμπεριφοράς: επαναλαμβάνω θετικές και αποφεύγω αρνητικές κομματάκι κομματάκι έμαθε περιστέρια να παίζουν πινγκ-πονγκ (αμφιλεγόμενες) εφαρμογές στην εκπαίδευση και την κοινωνία (πίνε γάλα, μη καπνίζεις κλπ) η ελεύθερη βούληση πάει περίπατο; Spinoza (1632-1677): οι άνθρωποι αγνοούν τις αιτίες των πράξεών τους και έχουν την ψευδαίσθηση της ελευθερίας

Γνωστική Ψυχολογία (50’s-60’s on...) στο συμπεριφορισμό, κανένα ψυχολογικό φαινόμενο δεν ήταν αληθινό παρά μόνο αν μπορούσες να το παρατηρήσεις και σε ένα αρουραίο (εξαίρεση οι κλινικοί ψυχολόγοι – άλλο φρούτο) Ηλεκτρονικός Υπολογιστής: σύστημα επεξεγασίας πληροφοριών Ερέθισμα => επεξεργασία (νους) => Αντίδραση μία ευκαιρία να μελετήσουμε το νου επιστημονικά; μια νέα προσέγγιση στη ψυχολογία, όπου ανοιχτά και χωρίς ντροπές όχι μόνο δεν αγνοούμε την ύπαρξη του νου και των νοητικών διεργασιών, αλλά ίσα ίσα προσπαθούμε να τις μελετήσουμε επιστημονικά (αντίληψη, μνήμη, μάθηση, σκέψη, προσοχή, γλώσσα κλπ) Bartlett (1886-1969): μελέτησε τη μνήμη και είδε ότι οι συμμετέχοντες σε έρευνες συχνά ανακαλούσαν αυτό που έπρεπε να είχε συμβεί ή αυτό που προσδοκούσαν να συμβεί παρά αυτό που πραγματικά συνέβη και άρα η μνήμη δεν είναι φωτογραφική αναπαραγωγή εμπειριών αλλά επηρεάζεται από γνώσεις, πιστεύω, ελπίδες, προσδοκίες, επιθυμίες κλπ Piaget (1896-1980): πειράματα με παιδιά και ανακάλυψη διάφορων νοητικών σφαλμάτων (π.χ. σταθερότητα μάζας) που δίνουν μια εικόνα για το νοητικό κόσμο του παιδιού και το πως αυτός αναπτύσεται και αλλάζει Broadbent (1926-1993): μελέτησε την προσοχή και το πως αυτή δεν μπορεί να εστιαστεί σε πολλά αντικείμενα ταυτόχρονα (κυρίως σε σχέση με εφαρμογές σε πιλότους) Miller (1920-2012): ο μαγικός αριθμός 7±2 διαφορετικών πραγμάτων που μπορούμε να συγκρατήσουμε στη μνήμη μας Chomsky (1928-present): έγραψε μία σαρωτική κριτική στο βιβλίο Verbal Behavior (Skinner 1957) και έδειξε ότι η γλώσσα, η ικανότητα του ανθρώπου να κατανοεί και να παράγει λόγο βασίζεται σε ενγενείς κανόνες/ιδιότητες του νου, είναι έμφυτη, αποτελεί χαρακτηριστικό του και όχι κάτι που παίρνει από το περιβάλλον Γνωσιακή Νευροεπιστήμη: το πεδίο στο οποίο επιχειρείται η κατανόηση της σχέσης μεταξύ των γνωστικών διαδικασιών και της λειτουργίας του εγκεφάλου (επιστροφή εκεί από όπου ξεκινήσαμε!)

Εξελικτική Ψυχολογία συμπεριφορισμός: οι οργανισμοί είναι κενοί μαυροπίνακες πάνω στους οποίους η εμπειρία γράφει τα μαθήματά της όμως: αρουραίοι που είχανε γεννηθεί στο εργαστήριο συνδέουν τη ναυτία με το φαΐ πολύ πιο εύκολα από ότι με ένα φως (Garcia 60’s και 70’s) εκατομμύρια χρόνια εξέλιξης είχαν προετοιμάσει τον εγκέφαλό τους να μάθει το φυσικό συσχετισμό πιο γρήγορα από τον τεχνητό εξήγηση της συμπεριφοράς με βάση την προσαρμοστική αξία των ικανοτήτων που διατηρήθηκαν μέσα στο χρόνο με φυσική επιλογή ο νους εξελίσεται έτσι ώστε να μπορεί να επιλύσει τα προβλήματα της επιβίωσης του ατόμου και του είδους το παράδειγμα της ζήλειας Πέρα από το άτομο: Κοινωνική Ψυχολογία: τα άτομα υπάρχουν μέσα σε κοινωνίες, αλληλεπιδρούν Πολιτισμική Ψυχολογία: απολυτοκρατία ή σχετικισμός;