ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ ΣΟΛΩΜΟΥ «Ο ΚΡΗΤΙΚΟΣ» Κατερίνα Τζάμου, Δρ. Φιλόλογος

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Παράδειγμα eTwinning καλής πρακτικής
Advertisements

Ιδέες Συνεργασιών Η παρουσίαση αυτή απευθύνεται κυρίως στους χρήστες που έχουν εγγραφεί στην πλατφόρμα eTwinning αλλά δεν έχουν συνάψει ακόμα συνεργασία.
Ιωάννης Βηλαράς
Θέματα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης
Ο Goya, ο Beethoven και ο Ρομαντισμοσ. .
Νίκου Εγγονόπουλου, «Νέα περί του θανάτου του Ισπανού ποιητού Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα στις 19 Αυγούστου του 1936 μέσα στο χαντάκι του καμίνο ντε λα φουέντε»
Ευρωπαϊκή Επιτροπή Γενική Διεύθυνση Εκπαίδευσης & Πολιτισμού Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων Πολιτισμός και Παραδόσεις της Πατρίδας μου.
ΜΥΘΟΙ & ΘΡΥΛΟΙ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΤΩΝ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
Λατινοκρατία: κυρίως περιοχές υπό βενετική κυριαρχία, μετά την Τέταρτη Σταυροφορία
ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ
Κριτική παιδαγωγική & δημιουργία σχολικού κήπου
ΣΟΛΩΜΟΣ «ΚΡΗΤΙΚΟΣ» Αποσπασμα 1 ΝΥΧΤΕΡΙΝΗ ΚΑΤΑΙΓΙΔΑ
ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟ ΣΕΒΑΣΜΟΣ – ΕΥΘΥΝΗ - ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟ ΣΕΒΑΣΜΟΣ – ΕΥΘΥΝΗ - ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ Τελετή Έναρξης Προγράμματος.
Ανδρέας Λασκαράτος ( ) Τα μυστήρια της Κεφαλλονιάς ή σκέψες απάνου στην οικογένεια, στη θρησκεία και στην πολιτική εις την Κεφαλλονιά.
 Ζάκυνθος (νόθο παιδί του Κόντε Νικολάου Σολωμού και της Αγγελικής Νίκλη)  Ιταλία - σπουδές και μελέτη της ιταλικής ποιητικής παράδοσης 
1. Σκοπός του ΜΘ στη Δημόσια Εκπαίδευση είναι οι μαθητές/τριες να γνωρίσουν: α) την αντίληψη της Ορθόδοξης Εκκλησίας για τη σχέση του ανθρώπου με τον.
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ.
ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΖΩΗ.
Η ανάγνωση, το βιβλίο και ο κόσμος μας. Από το μαθητή στον αναγνώστη
1 ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΤΟΥ ‘ΑΛΛΟΥ’ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗ.
Ελεύθεροι πολιορκημένοι! Ένα θεατρικό δρώμενο για την 25η Μαρτίου.
ΕΠΤΑΝΗΣΙΑΚΗ ΣΧΟΛΗ ΠΟΙΗΣΗ ΘΕΑΤΡΟ ΣΑΤΙΡΑ και αργότερα…ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ
Παράδοση και Μοντερνισμός. Διδασκαλία και Αξιολόγηση
Βασίλης Αθανασιάδης Τάξη Ε2 ΠΤΔΕ-ΑΠΘ
Ελευθεροτεκτονισμός (ΜΑΣΟΝΙΑ)
Υπερφυσικό και κοινωνικές πρακτικές Μύθος και θρησκεία στην αρχαία Ελλάδα. Jean-Pierre Vernant.
Διονύσιος Σολωμός, ο εθνικός μας ποιητής
Οδυσσέας Ελύτης 2 Νοεμβρίου Μαρτίου 1996.
ΟΙ ΔΑΣΚΑΛΟΙ ΤΟΥ ΓΕΝΟΥΣ.
1ο Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης 2015
ΘΕΜΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 37. ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ ΚΑΙ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΓΥΜΝΟΠΟΥΛΟΥ 3122 ΣΤ’ ΕΞΑΜΗΝΟ 2014 ΚΑΡΑΚΑΤΣΑΝΗ Δ. (2004). ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ.
Υπερφυσικό και κοινωνικές πρακτικές Ιγνατιάδου Αναστασία-Μιχαέλα Παρουσίαση : από το βιβλίο «Μύθος, Λατρεία, Ταυτότητες» της Μαριλένας Παπαχρηστοφόρου.
Γνωριμία με το βιβλίο της… Γ’ ΤΑΞΗΣ. Αυτή τη σχολική χρονιά θα γνωρίσετε σύγχρονα ρεύματα μουσικής δημιουργίας από τον ελληνικό και τον παγκόσμιο μουσικό.
Όνομα ομάδας: Γαλαζοπράσινο Μαθητές: Καραίσκου Ρανια, Γιαμαίου Σπυριδούλα, Παπαδόπουλος Ευσέβιος, Τσατσαράγκος Θανάσης Θέμα: Φώς, Χρώμα και τέχνη Σχολείο:6ο.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ: ΤΑΧΟΥ-ΗΛΙΑΔΟΥ Καραντάκη Μαργαρίτα Α.Ε.Μ.: 3141.
Κωστής Παλαμάς Φανή Λαζάρου-Τρανού Στ ο Πειραματικό Δημοτικό Θεσ/νίκης Π.Τ.Δ.Ε.-Α.Π.Θ.
1 Παιδική Λογοτεχνία Κωτόπουλος H. Τριαντάφυλλος Π.Τ.Ν. – Π.Δ.Μ.
ΧΟΡΟΣ-ΜΟΥΣΙΚΗ ΟΙ ΧΟΡΟΓΡΑΦΟΙ. ΧΟΡΟΣ Ο χορός είναι μορφή καλλιτεχνικής και αθλητικής έκφρασης η οποία γενικά αναφέρεται στην κίνηση του σώματος, συνήθως.
Εργασία στο μάθημα της Γλώσσας Μαρία Φώτη Νίκος Μυλωνάς Φανταστικό ταξίδι στην Γαλλία την περίοδο του Διαφωτισμού.
Ένα εισαγωγικό ταξίδι στον κόσμο της τέχνης..  Η τέχνη, ως δημιούργημα του ανθρώπου, είτε υπηρετεί τη θρησκεία, τις πεποιθήσεις, τα ιδανικά είτε εξυπηρετεί.
Ρυθμός και μετρική: ρυθμός, μετρικά σχήματα και σχήματα λόγου μετρική: τα δύο μετρικά συστήματα τύποι στίχου: ο έμμετρος στίχος, ο ελευθερωμένος στίχος,
John Dewey
Φιλοσοφία της εκπαίδευσης και Πρόγραμμα Σπουδών
ΜΑΘΗΜΑ: ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΙΔΕΕΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΥΚΛΟΣ:Α' ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΕΞΑΜΗΝΟ:ΧΕΙΜΕΡΙΝΟ ( ) ΔΙΔΑΣΚΩΝ:ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ.
Ελληνισμος και χριστιανισμοσ
Κοσμοθεωρίες: Εναλλακτικές κουλτούρες αναπαράστασης και διαχείρισης της σχέσης του «φυσικού κόσμου» με τον «ανθρώπινο εαυτό» Βασίλης Τσελφές.
Ιστορία του γυναικείου κινήματος
Ευρωπαϊκή Ιστορία 5 συνάντηση (21/3/2017)
Εθνικιστική Ιδεολογία, εθνικά κινήματα και δημιουργία εθνικών κρατών
ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ..
ΜΑΘΗΜΑ: ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΙΔΕΕΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΥΚΛΟΣ:Α' ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΕΞΑΜΗΝΟ:ΧΕΙΜΕΡΙΝΟ ( ) ΔΙΔΑΣΚΩΝ:ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ.
Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης Λέκτορας Διδακτικής των Θρησκευτικών
Μαθημα 2ο Τα επαναστατικα κινηματα στην ευρωπη 19ος αιωνασ
Η δυτική ζωγραφική από τον 14ο αιώνα έως τον 18ο αιώνα
ΓΑΛΛΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ , ΑΘΛΗΤΕΣ Κ.Α. ΝΕΦΕΛΗ ΜΗΛΙΩΝΗ
ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ
Πίστη και επιστήμη. Αλληλοαποκλειόμενα ή αλληλοσυμΠληρούμενα
ΠΡΟΤΥΠΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ ΜΑΘΗΜΑ: ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΔΥΤΙΚΗ τεχνη Υπεύθυνος καθηγητής: κ. Καπετανάκης Παρασκευή Πυρπιρή Β2 Σχ. Έτος:
«πάνω ή πέρα από την πραγματικότητα»
ΔΥΤΙΚΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ Μάθημα: Θρησκευτικά Τμήμα: Β2 Σχολική χρονιά: Σχολείο: Πρότυπο Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Μαριάννα Αδαμάκη.
Τα κυριότερα επαναστατικά κινήματα
Θανοσ Βλεκασ του Παύλου Καλλιγά.
Η δυτική ζωγραφική τον 14ο -18ο αιώνα
H ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1821 ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΔΥΣΗΣ ΤΩΝ ΕΘΝΙΚΩΝ ΙΔΕΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥ ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΙΣΜΟΥ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ.
Η εξέλιξη της ποίησης.
ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ Ο ΚΡΗΤΙΚΟΣ
ΟΜΗΡΟΥ «ΟΔΥΣΣΕΙΑ» ΕΙΣΑΓΩΓΗ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ.
Νεότερη ποίηση Από την εισαγωγή του σχολικού βιβλίου Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, β’ τεύχος (σελ )
Χαρακτηριστικά, θεμελιώδεις έννοιες και αρχές της διαθεματικής προσέγγισης.
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΛΕΩΝΙΔΙΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ ΣΟΛΩΜΟΥ «Ο ΚΡΗΤΙΚΟΣ» Κατερίνα Τζάμου, Δρ. Φιλόλογος ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ Να κατατοπιστούν οι μαθητές γύρω στη φυσιογνωμία της Επτανησιακής Σχολής ως γραμματολογικού φαινομένου με ιδιαίτερη σπουδαιότητα για τη συγκρότηση του νεοελληνικού πολιτισμού Να αποκτήσουν πληρέστερη γνωριμία με τον Σολωμό, έτσι όπως προκύπτει από τα έργα της ωριμότητάς του, ανακαλώντας και την προηγούμενη εμπειρία τους από την επαφή τους με το έργο του Να ασκηθούν στη συνάντηση με ένα κείμενο ξεχωριστής ποιότητας αλλά και υψηλών απαιτήσεων για τους αναγνώστες του Να κάνουν «ένα βήμα προς τα εμπρός» στο βαθύτερο, αργότερο και στοχαστικότερο διάβασμα που τέτοια κείμενα επιβάλλουν

Επτανησιακή Σχολή Χαρακτηριστικά: Λατρεία της θρησκείας Λατρεία της πατρίδας Λατρεία της γυναίκας Λατρεία της φύσης Προσήλωση στη δημοτική γλώσσα Επιδράσεις: Α) ιταλική και γενικότερα ευρωπαϊκή λογοτεχνία Β) κρητική λογοτεχνία Γ) δημοτικό τραγούδι Δ) έργο Βηλαρά και Χριστόπουλου

Ιστορικό πλαίσιο 1204: ενετική κατοχή 1667: Κρήτες έποικοι στα επτάνησα 1789: γαλλική επανάσταση 1797: συνθήκη Καμποφόρμιο – ο γαλλικός στόλος φτάνει στα Ιόνια νησιά και καταλύει το φεουδαρχικό καθεστώς – ο λαός καίει το Λίμπρο ντ’ όρο 1798: ρωσική κατοχή 1800: ιδρύεται η Ιόνιος Πολιτεία 1807-1815: γαλλική κατοχή 1815: αγγλική κατοχή- πτώση Ναπολέοντα 1864: ένωση με το ελληνικό κράτος

Ιστορικό πλαίσιο Μακρόχρονη επαφή με τη Δύση Απουσία τουρκικού ζυγού Ειρηνική διαβίωση των κατοίκων Καλλιέργεια γραμμάτων και τεχνών 1824: ιδρύεται η Ιόνιος Ακαδημία στην Κέρκυρα, το πρώτο ελληνικό Ανώτατο εκπαιδευτικό ίδρυμα

εκπρόσωποι Διονύσιος Σολωμός (1798-1857) Ανδρέας Κάλβος (1792-1869) Αριστοτέλης Βαλαωρίτης (1824-1879) Ανδρέας Λασκαράτος (1811-1901) Γεώργιος Τερτσέτης (1800-1874) Αντώνιος Μάτεσης (1794-1874) Ιάκωβος Πολυλάς (1825-1896) Λορέντζος Μαβίλης (1860-1912)

Ρομαντισμός Συναίσθημα Φαντασία Απόλυτο Υπερβολικό Συγκινησιακό Ιδανικό

Ο ρομαντικός καλλιτέχνης Αισθάνεται απόλυτα ελεύθερος να αποκαλύψει μέσα από την τέχνη του την προσωπική του ιδιοφυία και κάθε του διαίσθηση Ενδιαφέρεται για τη σύνδεση τέχνης και ζωής Πιστεύει στα ιδανικά της επανάστασης Επιδιώκει πολιτική δράση

Χαρακτηριστικά στοιχεία Παράδοξο Μυστηριώδες Όνειρο Υπερφυσικό Εξωτισμός Μελαγχολία Νοσταλγία

θέματα Προσωπική εμπειρία της φύσης Ο θεός Περιπέτεια Έρωτας (συνήθως μελαγχολικός ή καταδικασμένος) Ηρωισμός Αγώνες για την ελευθερία Θρύλοι και παραδόσεις

θέματα Χρησιμοποίηση υποβλητικών σκηνικών όπως τα νυχτερινά φεγγαρόλουστα τοπία, τα ερείπια, οι τάφοι, οι μακάβριες εικόνες θανάτου Καλλιέργεια του πάθους για τον περιηγητισμό, την περιπέτεια και το ταξίδι Ιδιαίτερη επιμονή στο «εγώ» του δημιουργού ή ήρωα,

Απόλυτη πρωτοκαθεδρία του πνεύματος επί της ύλης Επιρροές - Ρίζες Φιλοσοφία του Καντ Ιδεαλισμός Απόλυτη πρωτοκαθεδρία του πνεύματος επί της ύλης

Φιλοσοφικό υπόβαθρο Αντικατάσταση του θεού με το «εγώ», το δημιουργικό και απόλυτο, ισορροπία και διαλεκτική σύνθεση ανάμεσα στο εμπειρικό εγώ και μη-εγώ. Η γνώση και η πραγματικότητα είναι μέσα στον άνθρωπο, διότι μόνο το εγώ είναι πραγματικό Ο κόσμος είναι σαν ένα κλειστό και συμβολικό βιβλίο που βασίζεται στη σύνθεση των αντιθέτων Ενόραση της κοσμικής ενότητας όπου τα αντίθετα συμπληρώνονται Ενότητα εξωτερικού και εσωτερικού, λογικής και πάθους, ονείρου και πραγματικότητας, επιστήμης και τέχνης

Γερμανικός ιδεαλισμός Επικαλούμενοι την ενόραση και την αναλογική γνώση, οι ιδεαλιστές ανακαλύπτουν μια κρυφή ομοιότητα ανάμεσα σε όλα τα όντα του σύμπαντος και θεωρούν τον άνθρωπο, μικρόκοσμο του μακρόκοσμου, ως το σημείο σύγκλισης όλων αυτών των αναλογιών. Συνεπώς το να γνωρίζεις τον εαυτό σου είναι σα να γνωρίζεις το Παν.

Εκπρόσωποι στη Λογοτεχνία Rousseau (1712-1778) Goethe (1749-1832) Novalis (1792-1801) Byron (1788-1824) Heinrich Heine (1797-1856) Shelley (1792-1822) John Keats (1795-1821) Giacomo Leopardi (1798-1837) Pouchkin (1799-1837) Alfred de Musset (1810-1857) Alfred de Vigny (1797-1863) Victor Hugo (1802-1885) Alphonse de Lamartine (1790-1869) Το κίνημα «Θύελλα και Ορμή» - Sturm und Drag

Εκπρόσωποι στη Ζωγραφική Eugène Delacroix (1798-1863) Théodore Géricault (1791-1824) J.Α.D. Ingres (1780-1867) G. D. Friedrich (1774-1840) Goya (1746-1828) William Blake (1757-1827) Το κίνημα «Θύελλα και ορμή» Sturm und Drag

Ντελακρουά, Η σφαγή της Χίου Ντελακρουά, Η σφαγή της Χίου

Εκπρόσωποι στη Μουσική Ludwich van Beethoven (1770-1827) Frederic Chopin (1810-1849) Verdi (1813-1901) Schubert (1797-1828) Schuman (1810-1856) Franz Liszt (1811-1886) Tchaikovsky (1840-1893)

Ρομαντισμός και εθνικές σχολές Η συγκρότηση των εθνικών κρατών στον ευρωπαϊκό χώρο και η καλλιέργεια της εθνικής συνείδησης επηρέασαν καθοριστικά την πορεία προς τη νεωτερικότητα. Η ιδέα του εθνικού κράτους αποτέλεσε κυρίαρχο σύστημα πολιτικής οργάνωσης και ήταν βασική αξίωση των εθνικών κινημάτων που ξέσπασαν στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης.

Ρομαντισμός και εθνικές σχολές Ένα από τα σημαντικότερα φαινόμενα του ρομαντισμού είναι η ανάπτυξη εθνικών μουσικών σχολών σε χώρες που δε διέθεταν μουσική παράδοση ανάλογη με αυτή της Γαλλίας, Ιταλίας ή Γερμανίας. Το φαινόμενο αυτό ήταν αποτέλεσμα της επιθυμίας των λαών που ήταν υποτελείς να υψώσουν το δικό τους ανάστημα και να καλλιεργήσουν τη δική τους όχι μόνο πολιτική και κοινωνική ταυτότητα αλλά και καλλιτεχνική.

Ρομαντισμός και εθνικές σχολές Η στιχουργία και η δημοτική που χρησιμοποιούνται στα δημοτικά τραγούδια που εξέδωσε το 1824 ο Φωριέλ, επηρεάζουν την ποίηση του Σολωμού. Θα αποτελέσουν το θεμελιώδες στοιχείο της νεοελληνικής ιδεολογίας και λογοτεχνίας.

Διονύσιος Σολωμός Τα έργα του Σολωμού είναι ρομαντικά για τον πατριωτισμό, τον ιδεαλισμό, και τον αποσπασματικό τους χαρακτήρα. Γραμμένα στη δημοτική αποτελούν ένα «είδος μικτό, αλλά νόμιμο» όπου η ρομαντική έμπνευση ντύνεται μια λιτή, καθαρή μορφή, όπου το ηθικό και το μαγαλειώδες συμπίπτουν με το ωραίο.

Gericault, le radeau de la “Meduse”

Ντελακρουά, Γαλλιλαία

Διονυσίου Τσόκρου, Η φυγή από την Πάργα

Ο Κρητικός Εκοίταα, κι ήτανε μακριά ακόμη τα’ ακρογιάλι· «Αστροπελέκι μου καλό, για ξαναφέξε πάλι!». Τρία αστροπελέκια επέσανε, ένα ξοπίσω στ’ άλλο, πολύ κοντά στην κορασιά, με βρόντημα μεγάλο· τα πέλαγα στην αστραπή κι ο ουρανός αντήχαν, οι ακρογιαλιές και τα βουνά μ’ όσες φωνές κι αν είχαν.