Βιωματικές δράσεις Α΄ τάξη Σχ. Έτος: 2014-2015 Γ΄ Τρίμηνο Βαλλιάνειο Γυμνάσιο Κεραμειών Βιωματικές δράσεις Α΄ τάξη Σχ. Έτος: 2014-2015 Γ΄ Τρίμηνο
«παρατηρητής ή ενεργός διαμεσολαβητής;» ΣΧΟΛΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΖΩΗ «παρατηρητής ή ενεργός διαμεσολαβητής;» ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ ΜΑΓΓΙΩΡΟΥ ΜΑΡΙΑ ΠΕ20
Συμμετείχαν οι μαθητές Μπλέτσος Γιώργος Νικολοπούλου Ανδριάνα Παγουλάτου Ειρηνέττα Σίμο Σταύρο Σκλαβούνος Χριστόφορος Σταματάτος Γεράσιμος Γκιονάι Μαρσέλα Θεοδωροπούλου Ιωάννα Μουρελάτος Χρήστος Πλασάτη Μαρία Σφαέλλου Ξένια Βασιλειάδης Γεράσιμος Ζαπάντης Χάρης Καμπίτσης Δημήτρης Κοκκόσης Αρσένης Μανωλάτος Γιώργος Στρατιώτης Πέτρος Φραγκιάς Κώστας
Χωρισμός σε ομάδες Στην πρώτη μας συνάντηση χωριστήκαμε σε ομάδες. Εθελοντικά βρέθηκαν 3 «αρχηγοί» οι οποίοι επέλεγαν τους συμμαθητές που ήθελαν να έχουν στην ομάδα τους επιλέγοντας από τον πίνακα όποιο όνομα ήθελαν αρκεί να μην βρίσκεται στην ίδια γραμμή με το δικό τους όνομα.
Προβληματισμός….. Δόθηκε στους μαθητές μια παραλλαγή του παραμυθιού της κοκκινοσκουφίτσας που παρουσιάζει την ιστορία από τη πλευρά του λύκου. Σημεία Συζήτησης: Μπορεί να υπάρχει «καλός λύκος»; Συνήθως οι άνθρωποι βλέπουμε τις διαφορές μεταξύ δύο μερών από μία μόνο οπτική γωνία. Πώς εξηγείται αυτό;
Μέσα από ιδεοθύελλα και συζήτηση οι μαθητές αναγνωρίζουν τον ρόλο του διαμεσολαβητή αναφέρουν τα βήματα για να πετύχει κάποιος στο ρόλου του Καταγράφτηκαν τα βήματα στον πίνακα και στη συνέχεια έγιναν αφίσα.
Τα αρχαία και ο... Σωκράτης Στη δεύτερη συνάντηση δόθηκε σε όλες τις ομάδες το ίδιο σενάριο: «Ο Σωκράτης πήρε βαθμούς. Στο μάθημα των αρχαίων ελληνικών δεν έχει πάει καθόλου καλά». Είναι πολύ στεναχωρημένος και αποφασίζει: Α Ομάδα: να μιλήσει με το φιλόλογο Β Ομάδα: να μιλήσει με το φίλο του Στέλιο Γ Ομάδα: να μιλήσει με τη μητέρα του ή τον πατέρα του Κάθε ομάδα παρουσίασε τι κάνει και τι λέει ο Σωκράτης με κάθε συνομιλητή. Καταγράφηκαν οι «στρατηγικές» της κάθε ομάδας στον πίνακα σε τρεις αντίστοιχες στήλες.
Άξονες συζήτησης Γιατί ο Σωκράτης σε κάθε περίπτωση έχει διαφορετική συμπεριφορά; Πόσο το περιβάλλον και ο συνομιλητής επηρεάζουν την αντίδρασή μας; Σε ποιο βαθμό η ηλικία μας επηρεάζει τον τρόπο που χειριζόμαστε μια κατάσταση; Είναι ίδια τα γεγονότα που προκαλούν στρες σε όλες τις ηλικίες; Πόσο εύκολο είναι να υιοθετήσουμε εναλλακτικούς τρόπους αντιμετώπισης μιας δύσκολης κατάστασης;
Στην τρίτη συνάντηση δόθηκε στους μαθητές το παρακάτω σενάριο: «Κάθε μέρα μόλις σχολάσω, με περιμένουν κάποια αγόρια και με απειλούν ότι, αν δεν τους δώσω τα λεφτά που έχω στις τσέπες μου, θα με δείρουν. Με κοροϊδεύουν και με γελοιοποιούν μπροστά στον κόσμο. Θέλω να τους καταγγείλω στη Διεύθυνση του σχολείου, αλλά φοβάμαι. Ακόμη δεν το έχω πει στους γονείς μου, επειδή γνωρίζουν τους γονείς αυτών των αγοριών. Είμαι πραγματικά απελπισμένος/η…»
Άξονες συζήτησης Ποια μορφή βίας παρατηρείτε στην πιο πάνω ιστορία; Πώς νιώθει η κοπέλα ή το αγόρι; Πώς αντιδρά; Πώς νιώθετε εσείς για την κοπέλα ή το αγόρι; Τι θα συμβουλεύατε την κοπέλα ή το αγόρι να κάνει για να αντιμετωπίσει το πρόβλημά του; Ποιος / ποιοι μπορούν να τον / την βοηθήσουν;
«δώστε τη λύση» Στην τέταρτη συνάντηση κάθε ομάδα διάλεξε ένα σενάριο που περιγράφει μια κατάσταση σύγκρουσης, από δικές τους εμπειρίες. Ζητήθηκε από κάθε ομάδα να ταυτιστεί με μια πλευρά των εμπλεκομένων και να προσπαθήσουν καταγράψουν τα συναισθήματα που μπορεί να νιώθει. Έπειτα, ζητήθηκε να προσπαθήσουν να επιλύσουν τη σύγκρουση, χρησιμοποιώντας το προτεινόμενο μοντέλο επίλυσης και ακολουθώντας τα συγκεκριμένα στάδια της διαδικασίας αυτής. Ακολούθησε δραματοποίηση των σεναρίων στην τάξη
Άξονες συζήτησης Ποιες ομοιότητες και διαφορές υπήρχαν στα σενάρια επίλυσης της σύγκρουσης που παρουσίασαν οι ομάδες; Πόσο αποτελεσματικά επιλύθηκαν οι διαφορές; Πώς ένιωσαν οι μαθητές στον ρόλο τους; Διαφοροποιήθηκαν τα συναισθήματα των μαθητών στα διάφορα στάδια της σύγκρουσης; Πόσο ικανοποιημένοι ήταν οι μαθητές με την έκβαση που δόθηκε στη σύγκρουση;
Ένα επεισόδιο με καλό τέλος Οι μαθητές εικονογράφησαν το σενάριο που επεξεργάστηκαν στην προηγούμενη δραστηριότητα