ΕΝΟΤΗΤΑ 2 – Κεφάλαιο 5: Γνωριμία με το Λογισμικό Λέξεις Κλειδιά: Λογισμικό (Software), Πρόγραμμα (Program), Προγραμματιστής (programmer), Λειτουργικό Σύστημα (Operating System), Λογισμικό Εφαρμογών, Λογισμικό Συστήματος, Υπολογιστικό Σύστημα. Για να λειτουργήσει ο Η/Υ ένα σύνολο από διάφορα τμήματα του υλικού συνεργάζονται μεταξύ τους. Όταν τον ανοίγουμε φωτάκια αναβοσβήνουν , ο σκληρός δίσκος κάνει θόρυβο, η οθόνη αρχίζει να ανταποκρίνεται , το πληκτρολόγιο και το ποντίκι είναι έτοιμα να λειτουργήσουν. Εικόνα 5.1: Τα βασικά μέρη του Η/Υ
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 – Κεφάλαιο 5: Γνωριμία με το Λογισμικό Πρόγραμμα Για να εκτελέσει ο υπολογιστής και την πιο απλή πράξη χρειάζεται ένα σύνολο οδηγιών για να τον καθοδηγήσουν και να συντονίσουν τα διάφορα εξαρτήματα του. Το σύνολο αυτών των εντολών που κατευθύνουν με κάθε λεπτομέρεια τον υπολογιστή, για να εκτελεί μια συγκεκριμένη εργασία ονομάζεται πρόγραμμα Συσκευές που λειτουργούν με πρόγραμμα είναι : το πλυντήριο, το βίντεο το dvd, παιχνιδομηχανές, κινητά τηλ
Τα δεδομένα τα επεξεργαζόμαστε ενώ το πρόγραμμα εκτελείται. Κεφάλαιο 5: Γνωριμία με το Λογισμικό Τα δεδομένα τα επεξεργαζόμαστε ενώ το πρόγραμμα εκτελείται. Παράδειγμα :οι αριθμοί είναι δεδομένα , το πώς θα γίνει η πρόσθεση δίνεται από το προγράμμα. Εικόνα 5.2: Όταν «ανοίγουμε» ένα πρόγραμμα μεταφέρεται στη μνήμη του υπολογιστή και στέλνεται σταδιακά στον επεξεργαστή για εκτέλεση
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 – Κεφάλαιο 5: Γνωριμία με το Λογισμικό Στον υπολογιστή υπάρχει ένα πλήθος προγραμμάτων που μας βοηθούν να γράφουμε κείμενα, να ζωγραφίζουμε, να επεξεργαζόμαστε εικόνες, να κάνουμε υπολογισμούς να επικοινωνούμε με άλλους υπολογιστές. Το σύνολο των προγραμμάτων που χρησιμοποιούνται από τους υπολογιστές ονομάζεται ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ Εικόνα 5.1: Τα βασικά μέρη του Η/Υ
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 – Κεφάλαιο 5: Γνωριμία με το Λογισμικό Τα προγράμματα βρίσκονται αποθηκευμένα στις μονάδες αποθήκευσης, αποτελούνται από ένα σύνολο εντολών, που είναι γραμμένες σε μια γλώσσα προγραμματισμού (γλώσσα κατανοητή από ανθρώπους και υπολογιστές) Εικόνα 5.1: Τα βασικά μέρη του Η/Υ
ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ Κεφάλαιο 5: Γνωριμία με το Λογισμικό – Είδη Λογισμικού ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ Περιλαμβάνει μια μεγάλη ποικιλία διαφορετικών προγραμμάτων, κατασκευασμένων με τέτοιο τρόπο ώστε να εκτελούν συγκεκριμένες εργασίες σύμφωνα με τις απαιτήσεις και τις ανάγκες μας. Παραδείγματα ( προγράμματα επεξεργασίας φωτογραφίας και εικόνων, επεξεργασίας κειμένων, παρουσίασης, τα εκπαιδευτικά προγράμματα, οι ηλεκτρονικές εγκυκλοπαίδειες, τα παιχνίδια, τηλεφωνικοί κατάλογοι ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ Στην κατηγορία αυτή περιλαμβάνονται όλα τα προγράμματα που χρησιμοποιούνται για τον έλεγχο της λειτουργίας του υπολογιστή και τη δημιουργία και εκτέλεση των προγραμμάτων εφαρμογών. Το βασικότερο λογισμικό της κατηγορίας αυτής είναι το Λειτουργικό Σύστημα.
Λειτουργικό Σύστημα Αποτελείται από μια ομάδα προγραμμάτων, που είναι απαραίτητη για τη λειτουργία του υπολογιστή Δίνει τη δυνατότητα στον υπολογιστή να υπακούει στις οδηγίες που του δίνουμε χρησιμοποιώντας το πληκτρολόγιο , το ποντίκι ή και άλλες μονάδες εισόδου. Μας επιτρέπει να βλέπουμε το αποτέλεσμα των ενεργειών μας στην οθόνη του υπολογιστή ή στις άλλες μονάδες εξόδου και να αποθηκεύσουμε τη δουλειά μας Συντονίζει κατάλληλα τη λειτουργία των εξαρτημάτων του υπολογιστή ώστε να επικοινωνούν αρμονικά μεταξύ τους.
Το Λειτουργικό Σύστημα Επιτρέπει σε μια ΚΜΕ να εκτελεί εναλλάξ παραπάνω από ένα προγράμματα μοιράζοντας κατάλληλα το χρόνο κατά τον οποίο καθένα από αυτά χρησιμοποιεί τόσο την ΚΜΕ όσο και τις υπόλοιπες μονάδες του υπολογιστή
Οργανώνει την αποθήκευση των αρχείων στη μνήμη ή στις περιφερειακές μονάδες αποθήκευσης . Κατανέμει το χώρο της μνήμης σε όσα προγράμματα βρίσκονται στη φάση εκτέλεσης τους και προστατεύει το χώρο του καθενός από επεμβάσεις των υπολοίπων Βρίσκει και μεταφέρει από το σκληρό δίσκο στη μνήμη το τμήμα εκείνο που χρειάζεται σε κάθε φάση εκτέλεσης της μια διεργασία και έτσι εξοικονομείται ελεύθερος χώρος στη μνήμη
Ενεργοποιεί διάφορα προγράμματα για να μεταφράζουν τα προγράμματα στη γλώσσα του υπολογιστή Ενεργοποιεί τα προγράμματα για τη συντήρηση των μονάδων αποθήκευσης Παίζει το ρόλο του διαιτητή στην περίπτωση που δύο μονάδες ζητούν ταυτόχρονα τον ίδιο πόρο , χωρίς να υπάρχει δυνατότητα σύγχρονης χρησιμοποίησης τους.π.χ χρήση του εκτυπωτή. Δημιουργεί ένα φιλικό περιβάλλον επικοινωνίας ανάμεσα στο χρήστη και στον υπολογιστή ώστε ο πρώτος χωρίς να ξέρει τι ακριβώς συμβαίνει σε επίπεδο υλικού, να μπορεί να δίνει εντολές στη μηχανή και να διαχειρίζεται τα αρχεία τις συσκευές κ.τ.λ
Εικόνα 5.4. Διάφορα πακέτα εφαρμογών. Κεφάλαιο 5: Γνωριμία με το Λογισμικό – Είδη Λογισμικού Εικόνα 5.4. Διάφορα πακέτα εφαρμογών. Εικόνα 5.5: Ο Η/Υ χρειάζεται συνέχεια το Λ.Σ, όπως ένα λεωφορείο χρειάζεται τον οδηγό του Εικόνα 5.3: Σχηματική Αναπαράσταση των κατηγοριών του Λογισμικού Εικόνα 5.6: Το Λ.Σ είναι ο «μαέστρος» του Η/Υ
Με τον όρο σύστημα εννοούμε ένα ολοκληρωμένο σύνολο από διαφορετικά μέρη που αλληλεπιδρούν και συσχετίζονται μεταξύ τους ώστε να επιτευχθεί ένας κοινός στόχος. Σύστημα Ηλεκτρονικού Υπολογιστή: Τα πολυάριθμα εξαρτήματα του Υλικού συνδέονται και συνεργάζονται μεταξύ τους σύμφωνα με τις εντολές των πολλών προγραμμάτων του λογισμικού. Όλα τα μέρη του υπολογιστή λειτουργούν αρμονικά μεταξύ τους και παράγουν τα επιθυμητά αποτελέσματα Όλα τα στοιχεία λειτουργούν μαζί ως σύνολο και έχουν ως κοινό σκοπό να επεξεργάζονται τα δεδομένα που δέχεται ο υπολογιστής ώστε να παρέχουν τα αντίστοιχα αποτελέσματα