Αλίκη Αγγελίδου Τμήμα κοινωνικής ανθρωπολογίας Πάντειο πανεπιστήμιο

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΚΕΝΤΡΟ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ & ΑΝΕΡΓΩΝ ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΡΓΑΤΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ.
Advertisements

Η Άνοδος και η Πτώση του Ελληνικού Σχεδίου για την Οικονομική Ανασυγκρότηση των Βαλκανίων Χαράλαμπος Τσαρδανίδης - Αστέρης Χουλιάρας.
3o ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΤΑΥΡΟΥΠΟΛΗΣ Σχ. Έτος :
Ιστορίες Καθημερινής Επισφάλειας νο2.
1 ΔΗΜΟΣ ΙΕΡΑΠΕΤΡΑΣ Πνευματικό Κέντρο 3 Μαρτίου 2008 “ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΙΔΙΩΤΙΚΗ- ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΖΩΗ ” Άννα Καραμάνου τ. ευρωβουλευτής.
 Οικογενειακό Δίκαιο Οικογενειακό Δίκαιο είναι το σύνολο των κανόνων που ρυθμίζει τις οικογενειακές σχέσεις κυρίως μεταξύ συζύγων καθώς και γονέων και.
Ρόλοι κατοίκων: ● Άντρες :γεωργοί, πολιτικοί αρχηγοί, θρησκευτικοί ηγέτες, στρατιώτες, σύζυγοι έπαιρναν μέρος σε όλες τις δημόσιες τελετές ● Γυναίκες:
ΔΙΑΦΥΛΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ.
1.1 Η οικογένεια- Η ελληνική οικογένεια
 Ευρωπαϊκή Οικονομική Κοινότητα  Ε.Ο.Κ..
Τμήμα Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών Πτυχίο Δημοσιογραφίας Πανεπιστήμιο Κύπρου.
Κοινωνικό κράτος και κρίση Με έμφαση στις ανισότητες ανάμεσα στα φύλα Χρήστος Κουτσαμπέλας Κέντρο Οικονομικών Ερευνών, Πανεπιστήμιο Κύπρου.
Οι νόμοι του Σόλωνα Πεισίστρατος
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ & ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ «ΦΥΛΟ ΚΑΙ ΝΕΑ ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ.
European Commission 1 Μετανάστευση: Αποτελεσματική Πολιτική και Ανοιχτή Κοινωνία ΟΜΙΛΙΑ ΤΗΣ ΑΝΔΡΟΥΛΛΑΣ ΚΑΜΙΝΑΡΑ ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΤΗΣ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΙΑΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ.
Η δυναμική της ελληνικής γλώσσας εκτός Ελλάδας σε περίοδο κρίσης Στόγιος Νικόλαος.
Διάσκεψη Σερρών Ιουνίου 2004 Ερίκ Γκαζόν Σύμβουλος σε θέματα Εργασιακών Σχέσεων & Απασχόλησης Ποιές είναι οι προοπτικές απασχόλησης στους νόμους.
επιπτώσεις της στους νέους
ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ ΣΤΟΝ ΑΓΡΟΤΙΚΟ ΧΩΡΟ
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΡΑΦΑΕΛΛΑ Β’
Δόμηση και αποδόμηση κειμένων εκπαιδευτικής πολιτικής
ΙΣΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΔΥΟ ΦΥΛΩΝ.
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ
ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ.
Ισότητα Φύλων Πανταζάκου Χριστίνα.
Τρόποι Αντιμετώπισης της Μετανάστευσης
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ.
Ε. Η ΕΝΤΑΞΗ ΤΩΝ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ 1. Η ενσωμάτωση των προσφύγων
Κοινωνικός και οικονομικός ρόλος της εκπαίδευσης ενηλίκων στην Ελλάδα
Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΡΙΣΗ ΚΑΙ ΟΙ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΤΗΣ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΠΕΠΟΙΘΗΣΗ ΜΕΡΙΚΩΝ ΟΤΙ Η ΜΟΡΦΩΣΗ ΕΙΝΑΙ «ΑΧΡΗΣΤΗ» Β’ ομάδα:Λιόλιου Αρετή, Ματσούκα Αντωνία,
Ο ΘΕΣΜΟΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΕΣ ΣΤΗ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ Όνομα:Χίνη Δήμητρα Εξάμηνο σπουδών:Δ Αριθμός μητρώου:3305.
Παρουσίαση Τμήματος Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών
Πόσο Ελεύθερες είναι οι Προσωπικές Επιλογές μας
Μετανάστης είναι αυτός που έχει μεταναστεύσει, ιδίως με κίνητρο την εργασία. Οι μετανάστες ωθούνται από τη φτώχεια και την ανέχεια να αφήσουν τη χώρα.
Προπονώντας Γυναίκες & Άντρες
1 Ο ρόλος των ΤΠΕ στη δόμηση της κοινωνίας της Γνώσης Η ένταξη των ΤΠΕ στα πλαίσια των στόχων της εκπαίδευσης για το 2010.
Εργασία Λογοτεχνίας “Η γυναίκα στην σύγχρονη εποχή” Από τους μαθητές:
΄ `Milena Benovska-Sabkova Επιμέλεια: Βασιλική – Βεατρίκη Φύκα
ΜΑΘΗΜΑ 9 Η ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ ΕΧΕΙ ΦΥΛΟ. NANCY GREEN ΚΕΦ. 5 ΑΠΟ ΤΟΝ ΜΕΤΑΝΑΣΤΗ ΣΤΗ ΜΕΤΑΝΑΣΤΡΙΑ.
Αναστασία Ρεγγίνα Χριστίνα Μαρία
 Σήμερα θα ασχοληθούμε με θέματα ταυτότητας.  Αλλά τι είναι η ταυτότητα; Τι εννοούμε με τον όρο/ έννοια ταυτότητα;  Σε τι αναφερόμαστε όταν μιλάμε.
HUMAN RESOURCE MANAGEMENT II – CHAPTER 11 ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΠΟΡΩΝ ΔΙΕΘΝΩΣ.
Οι συνθήκες ζωής των υποδούλων. Στο προηγούμενο μάθημα αναφέραμε ότι με την άλωση της Πόλης πολλές οικογένειες Βυζαντινών έφυγαν για να μην γίνουν σκλάβοι.
Τα χαρακτηριστικά του πληθυσμού της Ευρώπης Παναγιώτης Αυγουστίδης 5 ο Γυμνάσιο Μυτιλήνης Γεωγραφία Β΄ Γυμνασίου
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Β’ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ 1 Καζάκου Γεωργία, ΠΕ09 Οικονομολόγος.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Β’ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ 1 Καζάκου Γεωργία, ΠΕ09 Οικονομολόγος.
Υποδείγματα Συμπεριφοράς n Η ερμηνεία της χωροθέτησης πρέπει να στηρίζεται στην συμπεριφορά: –των ατόμων (decision makers) –των επιχειρήσεων (decision.
2 η Εργασία «ΟΙ ΕΜΠΟΡΟΙ ΤΟΥ ΔΡΟΜΟΥ» Πάνος Πλαγάκης Έφη Φλώρου.
Τα χαρακτηριστικά του πληθυσμού της Ευρώπης
Παρουσίαση Τμήματος Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τι είναι η κινητικότητα;
Συνθήκες Διαβίωσης Στη Ζίτσα
Τμήμα Ιστορίας Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας Μάθημα: Ο εθνοτικός «άλλος» στη σύγχρονη Ελλάδα Θέμα: Φιλιππινέζες μετανάστριες και η εκκρεμότητα.
Τα επαγγέλματα παίζουν σημαντικό ρόλο στη ζωή μας;
Eτερότητα και Εκπαίδευση στην Ελληνική Διασπορά
Η ΑΠΟΔΗΜΙΑ – Ο ΚΑΗΜΟΣ ΤΗΣ ΞΕΝΙΤΙΑΣ
Σταυρούλα Σαμαρτζή και Σμαράγδα Καζή Τμήμα Ψυχολογίας
ΚΑΘΟΛΙΚΕΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Η οικογένεια - Η ελληνική οικογένεια
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ : ΣΎΝΟΡΑ ΚΑΙ ΜΟΡΦΈΣ ΕΤΕΡΌΤΗΤΑΣ
Ευρωπαϊκός Πυλώνας Κοινωνικών Δικαιωμάτων:
Ο ρόλος των ΤΠΕ στη δόμηση της κοινωνίας της Γνώσης
Εργασία στο μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής 2 Ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ ΤΑΞΗ Γ1 ΘΕΜΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟΙ ΘΕΣΜΟΙ ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ: Κ.ΣΤΡΑΤΗΣ.
Εκπαίδευση και μειονότητες
Η ισότητα των δυο φύλων Η θέση της γυναίκας ιστορικά
Διαπολιτισμική Προσέγγιση και Παγκοσμιοποίηση
Οι συνθήκες ζωής των υποδούλων. Εν.2 κεφ.2 Ούρδας Ιωάννης 2013.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Αλίκη Αγγελίδου Τμήμα κοινωνικής ανθρωπολογίας Πάντειο πανεπιστήμιο Όταν οι γυναίκες ταξιδεύουν: γυναικεία μετανάστευση από την Βουλγαρία οικονομικές πρακτικές και έμφυλες ταυτότητες. Αλίκη Αγγελίδου Τμήμα κοινωνικής ανθρωπολογίας Πάντειο πανεπιστήμιο

Η διάβαση των συνόρων είναι ένα οικονομικό φαινόμενο από τις φτωχότερες χώρες της Ευρώπης στις πιο εύπορες. Η μετανάστευση των Βουλγάρων γυναικών δεν είναι καθαρά μόνο οικονομική, αποτελεί ένα τρόπο αντιμετώπισης των ποικίλλων κοινωνικών επιπτώσεων που είχε η κατάρρευση του κοινωνικού κράτους στις χώρες της πρώην Ανατολικής Ευρώπης και η εφαρμογή νέο-φιλελεύθερων πολιτικών που την ακολούθησε. Τα κίνητρα είναι οι σχέσεις μέσα στην οικογένεια, τον επαναπροσδιορισμό στον ιδιωτικό και στον δημόσιο χώρο, και τους έμφυλους ρόλους μέσα και έξω από την οικογένεια.

Τα στοιχεία προέρχονται από επιτόπια συμμετοχική παρατήρηση, συνεντεύξεις και συζητήσεις στα βουλγάρικα, στην Αθήνα και στην περιαστική περιοχή του Μαραθώνα το 2005-2006, και με τις ίδιες πληροφορήτριες το 2007-2008 αμέσως μετά την ένταξη της Βουλγαρίας στην Ε.Ε. για τις ενδεχόμενες αλλαγές στις καθημερινές πρακτικές και αναπαραστάσεις. Παρόλο που η συμμετοχική παρατήρηση έγινε σε γυναίκες διαφορετικών περιοχών, ενός αστικού και ενός αγροτικού χώρου, δεν παρατηρήθηκαν σημαντικές διαφορές στις αναπαραστάσεις. Η στεγανότητα μεταξύ αγροτικού χώρου και αστικού είναι σχετική, καθώς οι μετανάστριες βρίσκονται σε μια συνεχή χωρική κινητικότητα.

Κοινωνικοί μετασχηματισμοί στην μετακομμουνιστική Ανατολική Ευρώπη και γυναικεία μετανάστευση Κοινωνικές συνέπειες που είχε η πτώση του κομμουνιστικού καθεστώτος στην Βουλγαρία ήταν : Η ανεργία. Οι χαμηλά αμειβόμενες εργασίες. Εργασίες που αφορούν την επιβίωση. Η μη επιχειρηματική παραγωγή για τις γυναίκες. Η κοινωνική θέση και η αναπαράσταση του φύλου στην χώρα προέλευσης συνιστά ενδιαφέρον για τον ρόλο του φύλου στην μετανάστευση. Για να τα κατανοήσουμε αυτά πρέπει να δούμε πώς αρθρώνεται ο ρόλος των ίδιων των μεταναστριών γύρω από τα κίνητρα της μετανάστευσης.

Τα οικονομικά κίνητρα της μετανάστευσης Η Βουλγαρική μετανάστευση προς την Ελλάδα ξεκινά στα τέλη του 90’ μετά την Αλβανική μετανάστευση και είναι κατά κύριο λόγο ατομική και γυναικεία. η Ε. Μάρκοβα (2001), περιγράφει τα χαρακτηριστικά της γυναικείας αυτής μετανάστευσης: οι περισσότερες γυναίκες είναι ηλικίας μεταξύ 30-50 έως και 60 ετών, απασχολούνται, νόμιμα και μη, ως οικιακές βοηθοί, για τη φροντίδα κυρίως ηλικιωμένων ατόμων και, δευτερευόντως, μικρών παιδιών καθώς και σε αγροτικές εργασίες. Οι νεότερες απασχολούνται επίσης σε εστιατόρια ή σε κέντρα διασκέδασης. Οι λόγοι εδώ είναι καθαρά οικονομικοί. Μεταξύ Ελλάδας-Βουλγαρίας ως γειτονικές χώρες, το σύνορο είναι εκείνο που δημιουργεί αξία από τις οικονομικές ανισότητες που υπάρχουν στις δύο πλευρές και καθιστά την μετακίνηση συμφέρουσα. Δεν είναι μόνο η έλλειψη εργασίας λόγος για μετανάστευση, αλλά τα γεγονός ότι η εργασία αυτή ήταν κακοπληρωμένη, τα λεφτά δεν επαρκούσαν για τον νέο καπιταλιστικό τρόπο ζωής και προτίμησαν να φύγουν.

Η γεωγραφική γειτνίαση παίζει σημαντικό ρόλο, οι γυναίκες αναφέρουν ως κίνητρο για την επιλογή της Ελλάδας ως χώρα προορισμού την εγγύτητα, γεωγραφική και πολιτισμική ανάμεσα στις δύο χώρες. Η επιλογή της Ελλάδας ήταν επειδή είχαν κάποιον γνωστό ή συγγενή, αλλά καμιά δεν μίλησε για μόνιμη εγκατάσταση. Από τις συζητήσεις προέκυψε ότι η γυναικεία μετανάστευση δεν είχε μόνο οικονομικούς λόγους. Ήταν ένα μέσο επίλυσης οικογενειακών προβλημάτων και διαπραγμάτευσης έμφυλων ρόλων και σχέσεων εξουσίας. Οι γυναίκες από την Βουλγαρία μεταναστεύουν για προσωπικους λόγους όπως λένε, γίνονται έτσι αρχηγοί της οικογένειας, και τα χρήματα που στέλνουν πίσω είναι για τα παιδιά τους και μερικές φορές για τους συνταξιούχους γονείς τους. Ο γυναικείος αριθμός μετανάστευσης από την Βουλγαρία προς την Ελλάδα είναι μεγαλύτερος από εκείνον των αντρών, γιατί όπως υποστηρίζουν οι ίδιες τις «αντρικές» δουλείες τις έχουν προλάβει οι Αλβανοί και μερικοί δεν καταδέχονται να δουλέψουν σε κάτι υποδεέστερο από την εργασία τους στην Βουλγαρία (οικοδομή και αγροτικό τομέα).

Καμιά γυναίκα δεν κάνει στην Ελλάδα την δουλειά που σπούδασε στην Βουλγαρία, και δεν ελπίζει να την κάνει. Κάνουν εργασίες «κατώτερες» κοινωνικά από αυτές που έκαναν στην πατρίδα τους. Ένα άλλο πρόβλημα που επιλύεται με την γυναικεία μετανάστευση είναι εκείνο των διαζυγίων, που οξύνθηκε μετά την πτώση του κομμουνισμού, λόγω της πρώιμης ηλικίας γάμου. Ξεφεύγουν από δύσκολες οικογενειακές καταστάσεις για να κάνουν μια νέα αρχή στη ζωή τους. Πολλές βρίσκουν κάποιον μόνιμο άντρα στην Ελλάδα είτε ντόπιο είτε μετανάστη και άλλες κάνουν εφήμερες σχέσεις ακόμη και αν είναι παντρεμένες στην Βουλγαρία. Οι μεικτοί γάμοι γίνονται για το συμφέρον λένε και το κατακρίνουν. Θεωρούν τους Έλληνες άντρες πολύ πιο «πατριαρχικούς» και κακομαθημένους από τους Βούλγαρους, αυτό γιατί τα κομμουνιστικά καθεστώτα υποστηρίζουν την ισότητα, αλλά με την πτώση του όμως οι γυναίκες έπρεπε να γυρίσουν στον ιδιωτικό χώρο αφού την εξουσία την πήραν οι άντρες.

Οικονομικές στρατηγικές και οριοθετήσεις του εαυτού. Παρατηρούμε δύο διαφορετικές στρατηγικές για το πώς αντιλαμβάνονται οι μετανάστριες τον εαυτό τους, την μετακίνηση, αλλά και την παραμονή τους στην Ελλάδα. Ένα «οικογενειοκεντρικό» και ένα «ατομοκεντρικό» σύστημα. Στην πρώτη ομάδα συγκαταλέγονται γυναίκες 45-65 ετών και ζευγάρια, οπου ο χρόνος της μετανάστευσης στη Ελλάδα είναι «νεκρός». Δεν σπαταλούν χρήματα για την προσωπική τους διασκέδαση και φροντίδα, γιατί τα χρήματα που βγάζουν τα στέλνουν στα παιδιά τους, τα εγγόνια τους, τους συνταξιούχους γονείς τους και σκοπό έχουν την δημιουργία ακινήτου πισω στην χώρα τους. Στην δεύτερη ομάδα βρίσκονται γυναίκες 25-45 ετών, κάποιες από αυτές έχουν παιδιά στην Βουλγαρία που τους στέλνουν χρήματα για τις σπουδές τους. Αυτές οι γυναίκες ζουν στην Ελλάδα στο παρόν, πηγαίνουν διακοπές, ψωνίζουν υλικά αγαθά για τον εαυτό τους, στόχος και αυτών είναι να αποκτήσουν ένα ακίνητο στην Βουλγαρία αλλά και ένα αυτοκίνητο στην Ελλάδα. Δουλεύουν με μεροκάματο και σερβιτόρες και όχι όπως οι μεγαλύτερες ως τροφοί, οικιακοί βοηθοί και αποκλειστικές ηλικιωμένων.

Προοπτικές για το μέλλον Δεν κάνουν σχέδια για το μέλλον, περιμένουν να δουν τις αλλαγές που θα φέρει η ένταξη της Βουλγαρίας στην Ε.Ε. και άλλες έχουν ξεκινήσει τον επαναπατρισμό τους. Λίγες παρακινούν τα παιδιά τους να έρθουν στη Ελλάδα και πρώτος τους στόχος είναι να τους προσφέρουν περισσότερα εφόδια για ένα καλυτερο μέλλον στην Βουλγαρία. Σχετικά με τις προοπτικές για το μέλλον είναι η απόκτηση ενός ακινήτου και οι σπουδές των παιδιών τους, τα χρήματα που βγάζουν δεν έχουν σκοπό να τα επενδύσουν σε κάποια επιχείρηση.

ενώ για ορισμένες γυναίκες η εμπειρία της μετανάστευσης τους επιτρέπει να ξεφύγουν από τους «παραδοσιακούς» ρόλους στους οποίους ωθούνταν από τις μετακομμουνιστικές νέο-φιλελεύθερες και εθνικιστικές πολιτικές και να διεκδικήσουν τη διατήρηση θέσεων και ιδιοτήτων που απέκτησαν κατά το κομμουνιστικό καθεστώς, για άλλες, εξυπηρετεί ακριβώς το αντίθετο, την αναπαραγωγή των ρόλων αυτών μέσα στην οικογένεια.