ΑΦΟΜΟΙΩΣΗ Η ΕΝΤΑΞΗ; ΜΟΝΤΕΛΑ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗΣ ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Παραγωγα δικαιωματα – κυπριακη πρακτικη υπο το φως των ευρωπαϊκων και διεθνων υποχρεωςεων Νικολέττα Χαραλαμπίδου – ΚΙΣΑ – Κίνηση για Ισότητα, Στήριξη,
Advertisements

Μετανάστευση - Ένταξη των μεταναστών Βασίλειος Πανταζής Μετανάστευση, Διαδικασίες Ένταξης των Μεταναστών και των Παιδιών των Μεταναστών στην Ελληνική.
1.3 Ο κοινωνικός περίγυρος – Μορφές διαπροσωπικών σχέσεων
Θέματα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης
ΣΥΓΧΡΟΝΑ ΒΑΣΙΚΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ
Εισαγωγή στη Διαπολιτισμική Παιδαγωγική
Διοίκηση της Μετανάστευσης και νομική ένταξη υπηκόων τρίτων χωρών στην Ελλάδα Στάθης Καμπουρίδης Στέλεχος Δ/νσης Αστικής Κατάστασης Αθηνών Α & Κοινωνικών.
Διδάσκων : Κουντούρης Νικόλας. Δρ. Πολιτειολόγος
ΤΡΟΠΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΔΙΑΚΡΑΤΙΚΩΝ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΩΝ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 3.1 Η Ευρωπαϊκή Διάσταση.
ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ και Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη
Β΄ τμήμα μετανάστευσης μ Χ Χώρες προορισμού Αυστραλία, Ευρωπαϊκές χώρες και Δυτική Γερμανία.
Η δυναμική της ελληνικής γλώσσας εκτός Ελλάδας σε περίοδο κρίσης Στόγιος Νικόλαος.
Δρ Ι.Π.Αμπελάς Ορισμός, αίτια, συνέπειες, τρόποι αντιμετώπισης
1ο γενικο λυκειο μαρκοπουλου
Κοινωνικές και πολιτικές διαστάσεις της βιομηχανικής επανάστασης
ΘΕΩΡΙΕΣ ΤΗΣ ΣΥΝΑΙΝΕΣΗΣ ΤΗΣ ΑΠΟΚΛΙΝΟΥΣΑΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ
Εισαγωγή στη Δια Βίου μάθηση Θέμα:Επίσημη και μη-επίσημη μάθηση Ευαγγελία Σουργιαδάκη Α.Μ 3284.
3. Οι οικονομικές συνθήκες κατά την περίοδο
ΜΑΘΗΜΑ 3 Το κράτος, το έθνος και οι υπερεθνικοί οργανισμοί.
ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗΣ
Μάθημα: Κοινωνιολογία του Τουρισμού
Επισκόπηση μεταναστευτικών ροών
ΜΑΘΗΜΑ 9 Η ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ ΕΧΕΙ ΦΥΛΟ. NANCY GREEN ΚΕΦ. 5 ΑΠΟ ΤΟΝ ΜΕΤΑΝΑΣΤΗ ΣΤΗ ΜΕΤΑΝΑΣΤΡΙΑ.
ΜΑΘΗΜΑ 4 Η ΝΕΑ ΜΟΥΣΕΙΟΛΟΓΙΑ.
Ευρωπαϊκή Ένωση: 28 κράτη μέλη 5 υποψήφια 3 δυνάμει υποψήφια.
Γιώργος Μαυρομμάτης.  Το 2011 ο πληθυσμός της ΕΕ (27) ήταν εκ. Σε σχέση με 1/1/ εκ. περισσότεροι. Ο.5 εκ. φυσικοί λόγοι ( γεννήσεις.
Πανσυλλεκτικό-Πολυσυλλεκτικό Κόμμα Χρονική περίοδος: Καθολική ψηφοφορία Βαθμός κοινωνικής ανάπτυξης: η οικονομική ανάπτυξη μειώνει ανισότητες και.
5. Οι αξίες της ΕΕ Άρθρο 2 ΣΕΕ. Από τις αρχές στις Αξίες Η ΕΕ βασίζεται στις αξίες του σεβασμού της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, της ελευθερίας, της δημοκρατίας,
Γιώργος Μαυρομμάτης.  Στο σημερινό μάθημα θα ασχοληθούμε με τη μετανάστευση, τους διαφορετικούς πληθυσμούς και την έννοια της ένταξης  Τι είναι ένταξη.
Η ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ ΣΗΜΕΡΑ
ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΤΗΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ 20 ου ΑΙΩΝΑ. Η ΠΟΡΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΗΝ « ΠΟΛΥΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟΤΗΤΑ » ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΘΡΑΚΗΣ. Φωτεινή Τσιμπιρίδου …  Καθηγήτρια.
Τα χαρακτηριστικά του πληθυσμού της Ευρώπης Παναγιώτης Αυγουστίδης 5 ο Γυμνάσιο Μυτιλήνης Γεωγραφία Β΄ Γυμνασίου
Ονοματεπώνυμο: Γκουτζήκα Όλγα ΑΕΜ:3120 Εξάμηνο: Στ’ Μάθημα: Εκπαιδευτική Πολιτική Διδάσκουσα: Tάχου-Ηλιάδου.
Γιώργος Μαυρομμάτης.  Το 2011 ο πληθυσμός της ΕΕ (27) ήταν εκ. Σε σχέση με 1/1/ εκ. περισσότεροι. Ο.5 εκ. φυσικοί λόγοι ( γεννήσεις.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Β’ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ 1 Καζάκου Γεωργία, ΠΕ09 Οικονομολόγος.
Η σύγχρονη παιδαγωγική σκέψη βρίσκεται ανάμεσα σε δύο ρεύματα, της κοινωνικής ανανέωσης και της κοινωνικής συντήρησης. Τα νέα άτομα στη διαδικασία της.
Ένταξη και εκπαίδευση των αλλοδαπών μαθητών στο δημοτικό σχολείο. Από την ομοιογένεια στην πολυπολιτισμικότητα.
ΠΜΣ Ευρωπαϊκή Κοινωνική Πολιτική Ευρωπαϊκές Πολιτικές Μετανάστευσης και Κοινωνικής Ενσωμάτωσης Θεματική ενότητα 2 ου εξαμήνου / 3 τρίωρα σεμινάρια.
2 η Εργασία «ΟΙ ΕΜΠΟΡΟΙ ΤΟΥ ΔΡΟΜΟΥ» Πάνος Πλαγάκης Έφη Φλώρου.
Σχολική επίδοση και μειονότητες
ΕΤΕΡΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΙΑΣΠΟΡΑ ΕΡΓΑΣΙΑ: ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΜΕΛΕΤΗΤΗ ΤΗΣ ΔΙΑΣΠΟΡΑΣ RICHARD CLOGG Φοιτητριες: ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΥ ΧΡΙΣΤΙΝΑ.
Τα χαρακτηριστικά του πληθυσμού της Ευρώπης
Το φαινόμενο της υπερατλαντικής μετανάστευσης.
Μάθημα: Ιστορία και πολιτισμός Ιστορία και πολιτισμός στην εκπαίδευση Etta R. Hollins Κεφάλαιο 8: Μετασχηματισμός της επαγγελματικής πρακτικής Διδάσκον:Α.Ανδρέου.
Οι χώρες της Ε.Ε..
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΘΕΣΜΟΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑΤΗΣ ΜΕΤΑΠΟΛΙΤΕΥΣΗΣ
ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΒΟΗΘΕΙΑΣ arsisathina.
Μάθημα: Πολιτική Παιδεία
ΙIΙ. Ένταξη του μετανάστη και πολιτικές μετανάστευσης
Eτερότητα και Εκπαίδευση στην Ελληνική Διασπορά
Αγωγή Ειρήνης και Διαπολιτισμική Αγωγή
Διαπολιτισμικότητα και Φυσική Αγωγή
ΦΟΡΕΙΣ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΟΣ ΜΑΡΙΑ-ΛΙΖΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ
Ισότητα Mind Mosaic Από τις μαθήτριες: Καραγιωργάκη Κατερίνα, Κυπραίου Αγγελική, Πολίτη Κατερίνα, Τσαγκαράκη Μαρία.
Μαθημα 2ο Τα επαναστατικα κινηματα στην ευρωπη 19ος αιωνασ
Μετανάστευση.
Erasmus+ International Credit Mobility
ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ Έννοια και Σκοποί του Νέου Λυκείου
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Το Δίκαιο.
Κοινωνικές και πολιτικές διαστάσεις της βιομηχανικής επανάστασης
Ηλίας Μπουναρτζής/users.sch.gr/bounartzis
Εκπαίδευση και μειονότητες
ΔΙΑΤΜΗΜΑΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ ΣΤΟ ΜΙΚΡΟ-ΕΠΙΠΕΔΟ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Διαπολιτισμική Προσέγγιση και Παγκοσμιοποίηση
Προσβασιμότητα για ΑμεΑ
Κοινωνικές και πολιτικές διαστάσεις της βιομηχανικής επανάστασης
Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΑΦΟΜΟΙΩΣΗ Η ΕΝΤΑΞΗ; ΜΟΝΤΕΛΑ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗΣ ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑ 4 ΑΦΟΜΟΙΩΣΗ Η ΕΝΤΑΞΗ; ΜΟΝΤΕΛΑ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗΣ ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ

Πως οι μετανάστες γίνονται μέρος της κοινωνίας υποδοχής

ΜΟΝΤΕΛΑ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗΣ ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ ΜΟΝΤΕΛΑ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗΣ ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ 1850-1990

ΟΙ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ, Η ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΥΠΟΔΟΧΗΣ 5 μοντέλα Αφομοίωση (assimilation) (ΗΠΑ, Γαλλία) Χωνευτήρι (melting pot) (ΗΠΑ) Μερικός αποκλεισμός (partial exclusion) (Γερμανία Δ.Ευρώπη, γκασταρμπάιτερ) Ένταξη (integration) ή ενσωμάτωση (incorporation) (Δ.Ευρώπη) Πολυπολιτισμικότητα (multiculturalism, Canada, Australia) Βλ. Castles & Miller, The Age of Migration, 245-250

Χρήσιμη βιβλιογραφία Castles & Miller, The Age of Migration, , 41-49, 245-250 Green, Nancy 2004 Οι δρόμοι της μετανάστευσης. Αθήνα: Σαββάλας κεφ. 3, σ. 81-92 Λιάκος, Αντώνης, 2005 Πως στοχάστηκαν το έθνος

Το μοντέλο της αφομοίωσης Α + Β + Γ = Α Ο μετανάστης ξένο σώμα, πρέπει να αποβάλλει τα ιδιαίτερα πολιτιστικά στοιχεία για να γίνει μέλος του έθνους Αμερική – μέσα 19ου αι, Ευρώπη Μεσοπόλεμος

Το χωνευτήρι (melting pot) A + B + Γ = Δ Όσμωση πολιτισμών μεταναστών και γηγενών Από τη συγχώνευση δημιουργείται νέος άνθρωπος Δεκαετία 1920, Σχολή του Σικάγο Απάντηση μεταναστευτικών κοινοτήτων στο μοντέλο της αφομοίωσης Κριτική: νόμος του Χάνσεν (1930): Η 1η γενιά μεταναστεύει, η 2η αφομοιώνεται, η 3η επιστρέφει «στις ρίζες» Κριτική 1950-1970: αμφισβήτηση και της αφομοίωσης και της συγχώνευσης ---- > πολυπολιτισμικότητα

Ένταξη/ενσωμάτωση Κριτική στην έννοια της αφομοίωσης Επιπολιτισμός, προσαρμογή ως σταδιακή διαδικασία Η ένταξη αποτέλεσμα δύο διαδικασιών: Κεντρική πολιτική του κράτους (παραχώρηση κοινωνικών και πολιτικών δικαιωμάτων) Συνεργασία και συμβίωση γηγενών και μεταναστών

Μερικος αποκλεισμός, μερική ένταξη Το μοντέλο Γκασταρμπάιτερ Ένταξη στην αγορά εργασίας Αποκλεισμός από κοινωνικά και πολιτικά δικαιώματα Μεταπολεμική Δ.Ευρώπη, κυρίως Δ.Γερμανία Μετά το 1970 σταδιακό πέρασμα στις πολιτικές ένταξης

Πολυπολιτισμός Glazer & Moynihan Beyond the Melting Pot (Πέρα από το Χωνευτήρι) (1963) A + B + Γ = A1 + B1 + Γ1 Αμερική δεκαετία του 1960: κίνημα των μαύρων για πολιτικά δικαιώματα Ευρώπη 1968: το δικαίωμα στη διαφορά Βασικές αρχές: Ισότιμη συμμετοχή μεταναστών στην πολιτεία Διατήρηση του δικαιώματος στη διαφορά Σχηματισμός εθνοτικών ομάδων Σεβασμός κεντρικών αξιών της κοινωνίας υποδοχής

Πολυπολιτισμός: 2 παραλλαγές ΗΠΑ (από δεκαετία 1970) : αναγνώριση της πολιτισμικής διαφοράς, μη παρέμβαση του κράτους για κοινωνική δικαιοσύνη ή διατήρηση εθνοτικών πολιτισμικών στοιχείων Καναδάς, Αυστραλία, Ολλανδία, ΗΒ, Σουηδία (δεκαετία 1970 – δεκαετία 1990) Ο πολυπολιτισμός ως κρατική πολιτική για ίσα δικαιώματα Castles & Miller, The Age of Migration, 247-250

Κριτική στο πολυπολιτισμικό μοντέλο Αμερική: οδηγεί στη γκετοποίηση, επιστροφή στο χωνευτήρι Ευρώπη: δεν μειώνει επαρκώς τον κοινωνικό αποκλεισμό, ενίσχυση των πολιτικών ένταξης Μεταναστευτικές κοινότητες: δικαίωμα στην ομοιότητα αντί στη διαφορά (Brubaker)

QUIZ Ποιο μοντέλο υιοθετεί μια χώρα που: Ζητάει εξετάσεις γλώσσας και πολιτισμού της χώρας υποδοχής ως προϋπόθεση για άδεια διαμονής; Έχει ραδιοφωνικές εκπομπές στη γλώσσα των μεταναστών στο δημόσιο ραδιόφωνο; Συμβουλεύεται τις κοινότητες μεταναστών για τη χάραξη μεταναστευτικής πολιτικής; Χορηγεί την ιδιότητα του πολίτη με βάση το αίμα (καταγωγή); Χορηγεί την ιδιότητα του πολίτη με βάση το έδαφος (που γεννήθηκε); Ενθαρρύνει τους μικτούς γάμους;

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΗΣ ΑΦΟΜΟΙΩΣΗΣ; 1990-2014 ΜΕΡΟΣ 2 ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΗΣ ΑΦΟΜΟΙΩΣΗΣ; 1990-2014

Rogers Brubaker , "Η επιστροφή της αφομοίωσης; Αλλάζοντας προσεγγίσεις για τη μετανάστευση και τα παρεπόμενά της στη Γαλλία, τη Γερμανία και τις Ηνωμένες Πολιτείες« [2001] - 2011

Δύο διαπιστώσεις Το χωνευτήρι δεν έγινε ποτέ (Glazer & Moynihan) Επικράτηση της πολυπολιτισμικότητας στις δεκαετίες του 1980 και 1990 Μια νέα στροφή σήμερα;

«Αφομοίωση»: 2 έννοιες Γενική και αφηρημένη έννοια: αυξανόμενη ομοιότητα Διαδικασία κατά την οποία κάποιος γίνεται όμοιος, κάνει κάποιον όμοιον ή του φέρεται ως όμοιον Ειδική και οργανική έννοια: πλήρη απορρόφηση Η στροφή προς την 1η έννοια και ως προς το πρώτο και τρίτο σκέλος (γίνομαι όμοιος, μου φέρονται ως όμοιος)

Παράδειγμα 1: ο δημόσιος λόγος Γαλλία: από το δικαίωμα στη διαφορά στο δικαίωμα στην ομοιότητα ή το δικαίωμα στην αμεροληψία (Harlem Desir, SOS Racisme) Το φαινόμενο Λεπέν (δικαίωμα στη διαφορά μόνο για Γάλλους)

Παράδειγμα 2: η μεταναστευτική πολιτική Γερμανία: διεύρυνση της ιδιότητας του πολίτη Ιθαγένεια: από το δίκαιο του αίματος στο δίκαιο του εδάφους (1999)

Παράδειγμα 3: η ακαδημαϊκή έρευνα ΗΠΑ 1920-1960: αγγλοσυμμόρφωση, χωνευτήρι 1965-1985: πολυπολιτισμικότητα, διατήρηση εθνοτικού στοιχείου Μετά το 1985: νέα ματιά στην «αφομοίωση» Κριτική στη μονοπώληση της έρευνας στις εθνοτικές κοινότητες μεταναστών Δεν ανήκουν όλοι οι μετανάστες σε αυτές Νέο ενδιαφέρον για το μετανάστη ως άτομο Εντός ποιών ομάδων γίνεται η αφομοίωση;

Νέα πρόσληψη αφομοίωσης Εστίαση σε ομάδες μεταναστών πέρα από τις εθνοτικές κοινότητες Νέο ενδιαφέρον για διεθνοτικές (diethnic) κοινότητες της εργατικής τάξης H “αφομοίωση» δεν είναι αναγκαστικά αναπόφευκτη ή επιθυμητή Διάκριση επιθυμητών και μη μορφών αφομοίωσης Επιθυμητές: γλωσσική, σχολική, κινητικότητα Μη επιθυμητές: απώλεια μητρικής γλώσσας

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ Ο όρος «αφομοίωση» επέστρεψε, άλλαξε το νόημα. Μετατόπιση του ενδιαφέροντος: Από το μετανάστη ως «αντικείμενο» σε υποκείμενο αφομοίωσης Από το ατομικό μετανάστη σε ένα πολυγενεακό πληθυσμό (πχ γλωσσική αφομοίωση σε 3 γενιές) Από τις ομογενείς στις ετερογενείς ομάδες Από τα πολιτισμικά στα κοινωνικο-οικονομικά ζητήματα (η αφομοίωση ως αντίβαρο στην γκετοποίηση) Από μια ολιστική σε μια αποκεντρωμένη προσέγγιση: Όχι «πόση αφομοίωση;», αλλά «από ποια άποψη», «με ποια διάρκεια χρόνου;», «σε ποιο πληθυσμό αναφοράς;»