Τὰ ὅρια τῆς γλώσσας μου σημαίνουν τὰ ὅρια τοῦ κόσμου μου. Γιάννης Βελούδης 1 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημολογίας ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2-ΕΝΟΤΗΤΑ 5 ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΙΚΗ ΛΟΓΙΚΗ
Advertisements

“…ΟΤΑΝ ΟΙ ΑΓΓΕΛΟΙ ΚΑΤΕΒΗΚΑΝ ΣΤΗ ΓΗ”
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ.
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων
Τι κάνω όταν έχει σεισμό;
ΤΟ ΕΙΝΑΙ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ Παρουσίαση - Ανάλυση - Κριτική του ομώνυμου δοκίμιου του Mark Poster Μια εργασία του Δημήτρη Καλαμαρά.
Το θαύμα της γέννησης Η ιστορία ενός παιδιού.
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΙ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΙ ΧΟΡΟΙ ΧΟΡΟΣ ΤΣΑΜΙΚΟΣ
Γνωριμία με τον Ηλεκτρονικό Υπολογιστή
Οι συγγραφείς της Π. Διαθήκης τι είδους άνθρωποι ήταν;
1 AYTOΣ Ο ΠΛΑΝΗΤΗΣ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΩΝ ΤΟΠΟΣ ΓΙΑ ΝΑ ΖΕΙ ΚΑΝΕΙΣ….
ΕΣΠΕΡΙΝΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΠΑΡΤΗΣ
Και Αρχικό: Γεωργακή Ιφιγένεια – Τροποποίηση: Τσούτσουρας Σπύρος Μέρος Β΄
Να το κατάλαβαν άραγε;; Δεν τρίτωσε απλώς το κακό, ή το καλό, που μπορεί ο καθένας να το πάρει όπως θέλει, αλλά…. ΤΕΤΑΡΤΩΣΕ!! Για μένα πάντως, το βλέπω.
ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΚΑΙ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Κομήτης Οι Κομήτες είναι ουράνια σώματα που σε αντίθεση με τους απλανείς αστέρες και τους πλανήτες παρουσιάζουν όψη νεφελώδη, ενώ η ύλη από την οποία συνίστανται.
21 Μαρτίου Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης
Εγκέφαλος Τι σημαίνει εγκεφαλικός; και τι ανεγκέφαλος;
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ κεφάλαιο 2 κατανοώντας τα πράγματα
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ-ΜΟΥΡΚΑ ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΛΕΚΤΟΡΑΣ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΘΕΟΛΟΓΊΑΣ – Α.Π.Θ
ΚΛΑΔΟΙ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Δομές Δεδομένων.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ ΜΑΘΗΜΑ : ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ ΤΗΣ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑΣ
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων Ειδικό Μέρος Ενότητα Ι, 2.4.
Οι παλιοί Ολυμπιακοί Αγώνες
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ β’ λυκείου Μεγάλοι ποιητές της γενιάς του 1880, του Γ.Ροϊλού (στο μέσον ο Παλαμάς)
Alexander Friedmann ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΓΕΩΡΓΟΠΟΥΛΟΣ ΔΑΝΑΗ ΑΓΓΕΛΙΔΑΚΗ
Κειμενικές εργασίες με τη βοήθεια του διαδραστικού πίνακα
ΜΑΘΗΜΑ 21 ΙΩΑΝΝΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ Β’2.  Μκ2,1 Ύστερα από μερικές μέρες μπήκε πάλι ο Ιησούς στην Καπερναούμ και διαδόθηκε ότι βρίσκεται σε κάποιο σπίτι  2Αμέσως.
ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΚΑΙ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ. Το παιχνίδι αποτελεί τη φυσική γλώσσα των παιδιών, το πιο ισχυρό μέσο έκφρασής τους και αναπόσπαστη δραστηριότητα της καθημερινότητάς.
Θε1: Μπορούν οι άνθρωποι να απεικονίζουν το Θεό
Γλώσσα και σκέψη Με τον όρο σκέψη εννοούμε ένα μεγάλο φάσμα νοητικών διεργασιών: Επεξεργασία εννοιών, επίλυση προβλημάτων, ονειροπόληση, προγραμματισμό.
ΣΕΦΕΡΗΣ ΓΕΩΡΓΟΣ Μαρία Ιγγλέζου Α1 – Β Αρσάκειο Ψυχικού (Λύκειο)
ΦΙΛΙΑ ΕΙΝΑΙ… ΑΠΌ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΗΣ Α΄ ΤΑΞΗΣ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΣΚΖ.
ΕΞΩΓΗΙΝΟΙ ΑΛΗΘΕΙΑ Η ΨΕΜΑ;.
ΘΡΗΣΚΕΙΑ & ΜΟΝΤΕΡΝΑ ΦΥΣΙΚΗ
Mathematics in the streets and in the schools Terezinha Nunes Carraher, David William Carraher and Analucia Dias Schliemann Καλογεράκης Γιώργος Δ
2.5. Αριστοτελική Λογική.
ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΤΑΚΤΟΥΝ ΤΟΥΣ ΡΩΜΑΙΟΥΣ ΜΕ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΤΟΥΣ.
Εργασία στο μάθημα : Η Λογοτεχνία στο Νηπιαγωγείο Καραμπότη Μαίρη.
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Οι Εβδομήντα μεταφράζουν την εβραϊκή λέξη berith στα ελληνικά διαθήκη Απαντάται στις εκφράσεις.
«Η ιστορία μιας μαύρης γάτας» 2 ο Δημοτικό Σχολείο Αλμυρού Συνεργάστηκαν οι μαθητές της ΣΤ΄ τάξης: Ξένια-Βερονίκη Μπέσα Κλεβίσα Κέρτσι Γεωργία.
Δημουλάς Ιωάννης ΠΓΕΣΣ Θρησκευτικά Β’ Γυμν.. Εκφώνηση ερώτησης Ισλαμισμός Βουδισμός Ινδουισμός Κομφουκιανισμός Ταοϊσμός Εικόνες Πηγές.
Διδάσκοντας κι εξερευνώντας την Τοπική Ιστορία Ελένη Μπαμπίλα Σχολική Σύμβουλος.
«DIFRIENDS» Κατερίνα Μαρία-Αγγελική Βασιλική Ανδριάνα Σενάριο για το μάθημα της Γλώσσας Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Κ. Κατερίνα Νικολοπούλου.
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
ΧΡΟΝΟΙ-ΧΡΟΝΙΚΕΣ ΒΑΘΜΙΔΕΣ- ΠΟΙΟΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Ανάλυση κρίσιμου συμβάντος
Φιλοσοφία της εκπαίδευσης και Πρόγραμμα Σπουδών
ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ Αρχαία Εποχή.
Επίκ. Καθηγήτρια Ελένη Λεοντσίνη, Τομέας Φιλοσοφίας,
ΗΘΙΚΟΣ ΣΧΕΤΙΚΙΣΜΟΣ.
Κων/νος Καβάφης Διαθεματική εργασία Λογοτεχνίας Σταυρούλα Μαγουλά
Α) Κριτική Θεωρία.
Ἱστορία ἀρχαία καὶ μεσαιωνικὴ
Σχετικά με το χάος… Σχετικά με το χάος….
Μάθημα 8ο Ζητήματα γραφής και επιμέλειας κειμένου-εργασίας
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ Π.ΔΙΑΘΗΚΗΣ
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΚΕΙΜΕΝΟΥ ΠΓΕΣΣ ΝΙΚΟΛΑΣ ΜΠΟΘΟΣ-ΒΟΥΤΕΡΑΚΟΣ Γ2
Θεματα γυρω απο τη μαθηματικη αποδειξη
Προσεγγίσεις στην κοινωνική έρευνα - Ποιοτική και ποσοτική μεθοδολογία
Οι παλιοί Ολυμπιακοί Αγώνες
Η ιστορία του γλωσσικού γραμματισμού.
Διαχειρίζεται, Επεξεργάζεται και Ανταλλάσσει
ΕΚΘΕΣΗ –ΕΚΦΡΑΣΗ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΕΚΘΕΣΗ –ΕΚΦΡΑΣΗ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΗΘΙΚΗ Ζ΄ ΕΞΑΜΗΝΟΥ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Τὰ ὅρια τῆς γλώσσας μου σημαίνουν τὰ ὅρια τοῦ κόσμου μου. Γιάννης Βελούδης 1 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημολογίας ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ «σὺν Ἀθηνᾷ» Τὸ [σκεπτόμενο, παραστατικό] ὑποκείμενο δὲν ἀνήκει στὸν κόσμο, ἀλλά εἶναι ἕνα ὅριο τοῦ κόσμου. L. Wittgenstein Tractatus 5.6 L. Wittgenstein Tractatus επιστήμη και ανθρώπινο βίωμα Καβάλα 23 Μαΐου 2015

επιστήμη και ανθρώπινο βίωμα  (Θα) βασανίστηκε πολύ η Μαίρη, για να ρυτίδιασε νωρίς το πρόσωπό της  (Θα) είναι πολύ ψηλός, για να εξέχουν τα πόδια του από το κρεβάτι  Τα λεωφορεία (θα) έχουν πάλι στάση εργασίας, για να μην τα βλέπω να περνούν  (Θα) λείπουν καιρό, για να ξεχείλισαν τα γράμματα στο γραμματοκιβώτιό τους  (Θα) κάνει πολύ κρύο, για να φοράει ο Γιάννης το παλτό του. 1 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημολογίας 2 κτλ.

επιστήμη και ανθρώπινο βίωμα 1 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημολογίας 3 Α (αντικειμενική πραγματικότητα) >Β (υποκειμενική προσδοκία) Έπεσα στα πόδια της>(για να) με συγχωρήσει Η κύρια πρόταση (Α) εκφράζει το δεδομένο

επιστήμη και ανθρώπινο βίωμα 1 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημολογίας 4 για να B (αντικειμενική πραγματικότητα) >(θα) A (υποκειμενική προσδοκία) το πρόσωπο της Μαίρης ρυτίδιασε νωρίς >(θα) πέρασε πολλά βάσανα εξέχουν τα πόδια του από το κρεβάτι>(θα) είναι πολύ ψηλός ο Γιάννης φοράει το παλτό του>(θα) κάνει πολύ κρύο κτλ. Η κύρια πρόταση (Α) εκφράζει την υποκειμενική προσδοκία (εξ ου και το – προαιρετικό– ‘επιστημικό’ θα, με την ανασχετική του επιφύλαξη)

επιστήμη και ανθρώπινο βίωμα 1 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημολογίας 5 modus (ponendo) ponens μείζων προκειμένη Α  Β ελάσσων προκειμένηΑ συμπέρασμαΒ

επιστήμη και ανθρώπινο βίωμα 1 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημολογίας 6 modus (ponendo) ponens μείζων προκειμένη ελάσσων προκειμένη συμπέρασμα  κάνει πολύ κρύο ο Γιάννης φοράει το παλτό του Α  Β Α Β κάνει πολύ κρύο ο Γιάννης φοράει το παλτό του

επιστήμη και ανθρώπινο βίωμα 1 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημολογίας 7 modus (ponendo) ponens μείζων προκειμένη ελάσσων προκειμένη συμπέρασμα  κάνει πολύ κρύο ο Γιάννης φοράει το παλτό του ??? ο Γιάννης φοράει το παλτό του

επιστήμη και ανθρώπινο βίωμα 1 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημολογίας 8 modus (ponendo) ponens δεδομένη αλήθεια ζωντανή αλήθεια  κάνει πολύ κρύο ο Γιάννης φοράει το παλτό του ενδεχόμενη αλήθεια (Θα) κάνει πολύ κρύο

επιστήμη και ανθρώπινο βίωμα 9 modus (ponendo) ponens παροντική γνώση  κάνει πολύ κρύο ο Γιάννης φοράει το παλτό του μη διαθέσιμη γνώση (Θα) κάνει πολύ κρύο κανόνας 1 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημολογίας

επιστήμη και ανθρώπινο βίωμα 1 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημολογίας 10 «Η αναγωγική διαδικασία συμπερασμού μάς έρχεται σαν μια λάμψη. Είναι μια πράξη ενόρασης [...] Είναι αλήθεια ότι τα διαφορετικά στοιχεία τ[ή]ς υπόθεσης υπήρχαν στο μυαλό μας από πριν· αλλά αυτό που πυροδοτεί τη νέα σκέψη, πριν από το[ν] βαθύτερο συλλογισμό μας γι’ αυτήν, είναι η ιδέα το[ύ] να βάλουμε μαζί αυτά που δεν είχαμε ποτέ πριν ούτε στο όνειρό μας δει να βάζουμε μαζί.» Βακιρτζή Κειμενική ‘συναγωγή’ και ‘συγκροτημένο- συνεκτικό’ κείμενο 1998, 31

επιστήμη και ανθρώπινο βίωμα 1 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημολογίας 11 «Τα συγκεκριμένα γεγονότα δε συνδυάζονται απλώς, αλλά ένα νέο στοιχείο έρχεται να προστεθεί στο συνδυασμό τους, από μόνο το γεγονός της σκέψης μέσω της οποίας αυτά συνδυάζονται. [...] Οι πέρλες είναι εκεί, αλλά δε θα συνδεθούν μεταξύ τους μέχρι τη στιγμή που κάποιος θα προμηθεύσει την κλωστή [...].» Βακιρτζή Κειμενική ‘συναγωγή’ και ‘συγκροτημένο- συνεκτικό’ κείμενο 1998, 30

επιστήμη και ανθρώπινο βίωμα 1 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημολογίας 12 «[…] σε κάθε πολιτισμικό πεδίο δεν είναι δυνατόν να παραγάγουμε κάτι πρωτότυπο παρά μόνο στη βάση μιας παράδοσης. Αντίστροφα, μέσα στη μακρά σειρά των ατόμων που συμβάλλουν στον πολιτισμό η επανάληψη δεν νοείται παρά μόνο σαν εύστοχη παραπομπή [quotation]· και το αμάρτημα που δεν συγχωρείται στο πολιτισμικό πεδίο είναι η λογοκλοπή [plagiarism]. Η αλληλεξάρτηση [interplay] ανάμεσα στην πρωτοτυπία και την αποδοχή της παράδοσης σαν βάση για την εφευρετικότητα μου φαίνεται απλώς ένα ακόμη παράδειγμα, και μάλιστα πολύ ερεθιστικό, του παιχνιδιού ανάμεσα στον διαχωρισμό και την ενότητα.» Winnicott Playing and Reality 1971, 134

επιστήμη και ανθρώπινο βίωμα 1 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημολογίας 13 «[…] ὁ πολιτισμός, στ ὶ ς αρχικές του φ ἀ σεις, παίζεται. Δ ὲ ν γεννιέται ἀ π ὸ τ ὸ παιχνίδι σ ὰ ν ἕ να βρέφος πο ὺ ἀ ποσπ ᾶ ται ἀ π ὸ τ ὴ μήτρα: γεννιέται στ ὸ κα ὶ ὡ ς παιχνίδι, κα ὶ ο ὐ δέποτε ἐ γκαταλείπει τ ὸ χ ῶ ρο το ῦ παιχνιδιο ῦ.» Huizinga Ο άνθρωπος και το παιχνίδι [1938]2010, 76

επιστήμη και ανθρώπινο βίωμα 1 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημολογίας 14 «Οι στιγμές κατά τις οποίες ο αυθεντικός ποιητής που κρύβουμε μέσα μας δημιούργησε τον έξω κόσμο για μας, με το να ανακαλύπτει το οικείο μέσα στο μη οικείο, έχουν ίσως λησμονηθεί από τους πιο πολλούς ανθρώπους· ή αλλιώς, φυλάσσονται σε κάποιο μυστικό μέρος της μνήμης τους, επειδή έμοιαζαν τόσο με επισκέψεις των θεών, ώστε να μην επιτρέπεται να ανακατευτούν με τις σκέψεις της καθημερινότητας.» (δική μου η έμφαση) Milner On not being able to paint 1957

επιστήμη και ανθρώπινο βίωμα 1 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημολογίας 15 Τὰ ὅρια τῆς γλώσσας μου σημαίνουν τὰ ὅρια τοῦ κόσμου μου. Τὸ [σκεπτόμενο, παραστατικό] ὑποκείμενο δὲν ἀνήκει στὸν κόσμο, ἀλλά εἶναι ἕνα ὅριο τοῦ κόσμου. Wittgenstein Tractatus 5.6 Wittgenstein Tractatus 5.632