Μαθήματα 5ο και 6ο : Ανατολίζουσα περίοδος

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΑΡΧΑΪΚΗ ΤΕΧΝΗ.
Advertisements

Η ΤΕΧΝΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΪΚΗ ΕΠΟΧΗ
Μυκηναϊκός Πολιτισμός Κορίνα Τσιτσιρίκου Θεοδοσιάδη.
Η ΚΑΘΟΔΟΣ ΤΩΝ ΔΩΡΙΕΩΝ (11ος αι πΧ) οι
Λευκή αττική λήκυθος Χαρακτηριστικό δείγμα των αγγείων με λευκό βάθος, που κατασκευάζονταν στην Αττική στους ώριμους κλασικούς χρόνους. Η λήκυθος βρέθηκε.
Η Αρχαϊκή Εποχή.
ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΗ ΕΠΟΧΗ Η γεωμετρική εποχή είναι μία περίοδος της αρχαίας ελληνικής ιστορίας που διαρκεί περίπου από το 1100 π.Χ. έως το 800 π.Χ.
Γεωμετρική Αγγειογραφία Πρωτογεωμετρική
Μάντσιου Χρυσούλα Μπογιατζόγλου Θεανώ Σουλίδης Χρήστος
ΑΡΧΑΪΚΗ ΕΠΟΧΗ , δωρικός ρυθμός 1
ΑΡΧΑΪΚΗ ΕΠΟΧΗ π.Χ. Η αρχαϊκή περίοδος σφραγίζεται από δύο κορυφαίες δημιουργίες: α) την ανέγερση λίθινων ναών και β) τη δημιουργία λίθινων αγαλμάτων.
Η πολιτισμική αναγέννηση
Εικαστικό εργαστήρι ΣΦΑΚΙΑ
Τα μαθηματικα στην τεχνη και στη φυση
ΜΙΝΩΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ.
Ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΑΠΌ ΤΟ π.Χ
Λευκανική κεραμική.
Απουλική κεραμική Πρώιμη: /360 Μέση:
Πρώτο Μάθημα: H Αρχαιολογία του Θανάτου
Σικελία.
Αμφορέας Αγοράς. Τάφος ΧΙΙ
Μάθημα 3ο : Γεωμετρική Κεραμική
Λακωνικός μελανόμορφος ρυθμός
1ο Γενικό Λύκειο Μεγάρων
Αττικός μελανόμορφος ρυθμός: ως το 560 π.Χ.
Μάθημα 7ο: Η κορινθιακή κεραμική της αρχαϊκής περιόδου
255. A. Αργυρά ενώτια από τον τάφο στο Fonde Artiaco 104 της Κύμης. B
156. ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΪΣΤΟΡΙΑ ΣΤΟ ΛΑΤΙΟ Α. Ρώμη, Forum, τάφος C. Β
Ο Πρώιμος ερυθρόμορφος αττικός ρυθμός
340. Τάφοι a ziro από το Sarteano, που περιέχουν κανόπες. 7ος αι. π.Χ.
761. Ταρκυνία, τάφος Bartoccini. 540 π.Χ.
1. ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΙΣ ΕΤΡΟΥΣΚΙΚΕΣ ΚΑΙ ΙΤΑΛΙΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ. F
Μάθημα 6ο. Οι Πρωτοπόροι Κρατήρας Ευφρονίου. Λούβρο
ΚΕΡΑΜΙΚΗ Η μελανόμορφη τεχνική διακόσμησης των αγγείων πρωτοξεκίνησε τον 7ο αι. από την Κόρινθο. Από την Κόρινθο τη δανείστηκαν οι Αθηναίοι, οι οποίοι.
Εικόνα και τελετουργία
Αρχαϊκή Τέχνη.
ΤΑ ΑΓΓΕΙΑ ΤΗΣ ΑΡΧΑΪΚΗΣ ΕΠΟΧΗΣ
Αρχές μελέτης της εικονογραφίας
Ενότητα 4η: Θεωρητικά ζητήματα
Η κεραμική της αρχαϊκής περιόδου
Χάλκινοι λέβητες από την Ανατολία, την Αρμενία και την Συρία
Δ 10. Αρχαϊκή τέχνη π Χ (σελ.65-67). Κορυφαίες δημιουργίες Οι λίθινοι μνημειακοί ναοί Οι λίθινοι μνημειακοί ναοί Τα λίθινα αγάλματα σε φυσικό.
Η ΤΕΧΝΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΪΚΗ ΕΠΟΧΗ
Aνατολίζουσα κεραμική
Αρχαία Ελληνικά Ευρήματα στην Ισπανία. Οι αρχαίοι Έλληνες είχαν γνωρίσει την Ιβηρική Χερσόνησο και είχαν προσεγγίσει ακόμα και σε λιμάνια της που βρέχονται.
Η ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ. ΓΡΑΦΗ Εξαφάνιση γραμμικής Β΄ μετά την πτώση του μυκηναϊκού κόσμου 8 ος αι.: νέο αλφάβητο, που προέρχεται από το φοινικικό, αλλά.
Δομήνικος Θεοτοκόπουλος (El Greco) : 1541 –1614 μ.Χ.
ΠΑΛΑΙΟΑΝΑΚΤΟΡΙΚΗ ΚΡΗΤΗ. Σχεδιάγραμμα ανακτόρου Φαιστού.
ΑΡΑΜΠΑΤΖΟΓΛΟΥ ΣΠΥΡΟΣ - ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΔΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ - Α 1- ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2015.
Η ακτινοβολία του μυκηναϊκού πολιτισμού. Ναυάγιο Ulu Burun.
Ιφιγένεια Ποντίκη Φιλόλογος ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΙΑΚΗ ΤΕΧΝΗ 15 ος- αρχές 17 ου αι. Ζωγραφική, Γλυπτική, Αρχιτεκτονική.
Ο μυκηναϊκός κόσμος.
ΤΕΧΝΗ ΑΡΧΑΪΚΩΝ ΧΡΟΝΩΝ Καλλιόπη Ψαρουδάκη.
ΑΓΓΕΙΟΓΡΑΦΟΙ.
ΕΡΓΑΣΙΑ ΠΕΤΚΟΓΛΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ Α2’ 2Ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΒΟΛΟΥ
Η τέχνη στον Κυκλαδικό, Μινωικό, Μυκηναϊκό πολιτισμό
Γεωμετρικά χρόνια.
Ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΗΝ ΑΡΧΑΊΚΗ ΕΠΟΧΗ ( π.Χ.)
ΠΡΩΤΟΕΛΛΑΔΙΚΗ ΕΠΟΧΗ ΠΕΙ: 3300 – 2800 π.Χ. "Πολιτισμός Εύτρησης"
ΜΥΚΗΝΑΪΚΗ ΚΕΡΑΜΙΚΗ (YEIIIA-B)
Μυκηναϊκός Πολιτισμός
ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΗ ΕΠΟΧΗ Επιμέλεια : Αγγελική Αναγνώστου , Θαλασσινή Γκρίνια
Η ΑΡΧΑΙΑ ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΑΙΝΟΥ.
ΜΥΚΗΝΑΪΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ π.Χ.
ΜΥΚΗΝΑΪΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Η φύση είναι το σπίτι μας
1. ΚΥΚΛΑΔΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΤΩΝ ΠΡΩΙΜΩΝ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ ΧΡΟΝΩΝ
ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΕΠΛΟΥ ΤΟ ΕΜΠΟΡΙΟ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΑΘΗΝΑ ΕΝΟΤΗΤΑ 3 Η -ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΑΘΗΝΑΙΩΝ.
Ο Κυκλαδικός Πολιτισμός
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μαθήματα 5ο και 6ο : Ανατολίζουσα περίοδος

Το φαινόμενο της ανατολίζουσας τέχνης είναι γενικό και επηρεάζει όλους σχεδόν τους μεσογειακούς λαούς από την Σκυθία και την Φοινίκη ως την Ισπανία. ΄Πρόκειται για τρία διακριτά φαινόμενα: εισαγωγή αντικειμένων από την Ανατολή, εγκατάσταση καλλιτεχνών προερχόμενων από την ίδια γεωγραφική περιοχή στις αναδυόμενες οικονομικά περιοχές, κα;ι κυρίως την εισαγωγή καλλιτεχνικών μοτίβων και τεχνικών διακόσμησης που οι ντόπιοι δανείζονται από τους προηγμένους πολιτισμούς της Ανατ. Μεσογείου και της Μέσης Ανατολής. Αν και οι ανατολικές επιδράσεις στις άλλες τέχνες ήδη είναι εμφανείς από το 750 π.Χ. περίπου, στην αγγειογραφία η ανατολίζουσα τεχνοτροπία εμφανίζεται μόλις στο τελευταίο τέταρτο του 8ου αι. στην Κόρινθο, μια πόλη όπου το γεωμετρικό στυλ, παρά τη μακρά παράδοσή του, δεν είχε δημιουργήσει μια σημαντική εικονιστική παράδοση. Ο Ανατολίζων ρυθμός καλύπτει σχεδόν το σύνολο του 7ου αι.

Ανατολίζουσα κεραμική Κόρινθος Αττική Βοιωτία και Εύβοια Ανατολικό Αιγαίο και Μικρά Ασία Κυκλάδες Κρήτη Μεγάλη Ελλάδα, Σικελία και Ετρουρία

Η πρωτοκορινθιακή κεραμική Γραμμική Πρωτοκορινθιακή: 720-700 Πρώιμη Πρωτοκορινθιακή (ΠρΠΚ): 720-690 Μέση Πρωτοκορινθιακή 1 (ΜΠΚ 1): 690-670 Μέση Πρωτοκορινθιακή 2 (ΜΠΚ 2): 670-650 Ύστερη Πρωτοκορινθιακή (ΥΠΚ): 650-640 Μεταβατική Περίοδος: 640-620

Πρώιμη πρωτοκορινθιακή κεραμική Κυρίως μικρού μεγέθους αγγεία Υπογεωμετρικοί αρύβαλλοι Ομάδες του περιγράμματος

1. Υπογεωμετρικός αρύβαλλος. Ελβετία, ιδιωτ. Συλλογή. 2 1. Υπογεωμετρικός αρύβαλλος. Ελβετία, ιδιωτ. Συλλογή. 2. Πρώιμος ΠΚ αρύβαλλος. Συρακούσες.

1. Πρώιμη πρωτοκορινθιακή κωνική οινοχόη Νέας Υόρκης. 700 π.Χ.

1. Γραμμική ΠρΠΚ κωνική οινοχόη. Δήλος. 2. Πρώιμη ΠΚ κοτύλη. Αίγινα.

Πρ ΠΚ Αρύβαλλος. Πρώτη Ομάδα του Περιγράμματος. Βοστώνη.

Νάπολη. Πρώιμος ΠΚ αρύβαλλος της Πρώτης Ομάδας του περιζώματος από την Κύμη.

Πρώιμος πρωτοκορινθιακός αρύβαλλος. Λονδίνο Ζωγράφος του Evelyn.

Πρώιμος ΠΚ αρύβαλλος. Ζωγράφος του Evelyn.

Η ανακάλυψη του μελανόμορφου ρυθμού Ο μελανόμορφος αποτελεί προσαρμογή της τεχνικής της μεταλλοτεχνίας (εγχάραξη) του συρο-φοινικικού χώρου. Ο ζωγράφος, πάνω στο αγγείο στο χρώμα του πηλού (κιτρινωπός στην Κόρινθο), ζωγραφίζει την μορφή με την τεχνική της σκιαγραφίας, και κατόπιν χαράσσει τις λεπτομέρειες και το περίγραμμα. Ο ρυθμός εισάγεται στις αρχές του 7ου αιώνα, εκ παραλλήλου με την σκιαγραφία και την τεχνική του περιγράμματος Από τον ύστερο 8ο ως τα μέσα του 6ου, η εξέλιξη του κορινθιακού μελανόμορφου ρυθμού είναι σταθερή, χωρίς σημαντικές επαναστάσεις, είτε στην τεχνολογία είτε στην εκφραστική αντίληψη του ζωγραφικού έργου.

ΜΠΚ αλάβαστρο. Λονδίνο. Θραύσμα ΠΚ κοτύλης από την Αίγινα. ΜΠΚ αλάβαστρο. Λονδίνο. Θραύσμα ΠΚ κοτύλης από την Αίγινα.

1. ΠρΠΚ Οινοχόη του Ζωγράφου της Tolosa από τις Συρακούσες. 700 π.Χ. 2. ΠρΠΚ οινοχόη, πιθανόν ιταλικής προέλευσης. Ταρκυνία. 700-650 π.Χ.

Μέση πρωτοκορινθιακή κεραμική 1 Η εμφάνιση του μελανόμορφου ρυθμού Ομάδα της Κύμης

Οινοχόες της Ομάδας της Κύμης. 700 π.Χ. 1. 2. Νάπολη.

ΜΠΚ 1 αρύβαλλος του Ζωγράφου του Αίαντα. Βοστώνη, MFA.

1. Αρύβαλλος του Ζωγράφου του Αίαντα. Λούβρο. 2. Μέσος ΠΚ 1 αρύβαλλος 1. Αρύβαλλος του Ζωγράφου του Αίαντα. Λούβρο. 2. Μέσος ΠΚ 1 αρύβαλλος. Βοστώνη.

Mέση ΠρΚ 1 κοτύλη. Virginia Museum of Art

Mέση ΠρΚ 1 κοτύλη. Virginia Museum of Art

Μέση πρωτοκορινθιακή κοτύλη 2. Αίγινα.

1. Μέσο πρωτοκορινθιακό 2 αλάβαστρο. Λονδίνο. 2 1. Μέσο πρωτοκορινθιακό 2 αλάβαστρο. Λονδίνο. 2. ΜΠΚ 2 Όλπη από τους Βήιους.

1. Μέσος ΠΚ 2 Αρύβαλλος. Ζωγράφος του Κυνηγού. Κόρινθος. 2 1. Μέσος ΠΚ 2 Αρύβαλλος. Ζωγράφος του Κυνηγού. Κόρινθος. 2. Μέσος ΠΚ αρύβαλλος. Ομάδα του Ζωγράφου του Chigi. Βοστώνη.

Ύστερη πρωτοκορινθιακή όλπη. Ρώμη, Museo di Villa Giulia.

Ύστερη πρωτοκορινθιακή όλπη. Ρώμη, Museo di Villa Giulia.

Ύστερη πρωτοκορινθιακή όλπη. Ρώμη, Museo di Villa Giulia.

Αρύβαλλος Macmillan. Ζωγράφος του Chigi. Λονδίνο.

Κοτύλες του Ζωγράφου του Κυνηγόσκυλου. 1. Αίγινα. 2. Λονδίνο

Ύστερος πρωτοκορινθιακός αρύβαλλος. Λούβρο

1. ΥΠΚ κωνική οινοχόη από την Περαχώρα. Αθήνα. 2. ΥΠΚ όλπη. Οξφόρδη

Ύστερες πρωτοκορινθιακές όλπες του Μαύρου Πολύχρωμου Ρυθμού. 1. -2 Ύστερες πρωτοκορινθιακές όλπες του Μαύρου Πολύχρωμου Ρυθμού. 1.-2. Ρώμη, Villa Giulia.

Τέσσερις Ύστεροι Πρωτοκορινθιακοί αρύβαλλοι από ταφές του Cerveteri

Ύστερα πρωτοκορινθιακά αγγεία από ιδιωτική συλλογή.

1. Ύστερος ΠΚ αρύβαλλος. Cozzio Micchelicchio. 2. ΥΠΚ οινοχόη

Ύστερο πρωτοκορινθιακό πλαστικό αγγείο. 1. Λούβρο. 2. Μόναχο

Αγγεία της Μεταβατικής περιόδου. 1. Malibu. 2. Compiègne. 3. Ναντ

Οινοχόη μεταβατικής περιόδου. Βασιλεία Οινοχόη μεταβατικής περιόδου. Βασιλεία. Οινοχόη της Villa Giulia από το Vulci. Μεταβατικής περιόδου

Η πρωτοαττική Κεραμική Ύστερη γεωμετρική περίοδος 2: 720-700 Πρώιμη πρωτοαττική περίοδος: 700-675 Μέση πρωτοαττική περίοδος: 675-650 Ύστερη πρωτοαττική περίοδος: 650-610 Πρώιμος μελανόμορφος: 630-610

ΠΠΑ περίοδος: Ο Ζωγράφος του Αναλάτου και οι μαθητές του Προέρχεται από το ΥΓ 2 εργαστήριο του Ζ. της Αθήνας 894. Διακοσμεί αγγεία μεγάλου μεγέθους (λουτροφόροι, κρατήρες κα.) σε παραδοσιακή θεματολογία (π΄ρόθεση, πομπές αρμάτων, χοροί), αλλά εισάγει και στοιχεία από το καμπυλόγραμμο ιδίωμα της Ανατολής Ανεξάρτητη σχολή από την Κόρινθο, προέρχεται από εσωτερική ωρίμανση και δε σχετίζεται με την μεταλλοτεχνία. Ο 7ος αιώνας στην Αθήνα είναι γενικά περίοδος παρακμής Ο αγγειογράφος έχει επαφή με την κεραμική παραγωγή της Μεγάλης Ελλάδας στα μέσα του 7ου αι. Πιθανόν να μετανάστευσε εκεί.

1. Ύστερος γεωμετρικός αμφορέας. 2. Πρώιμη πρωτοαττική υδρία. Αθήνα.

1. ΠρΠΑ αμφορέας από την Αθήνα. Κάποτε στη συλλογή Έλγιν. 700 π. Χ. 2 1. ΠρΠΑ αμφορέας από την Αθήνα. Κάποτε στη συλλογή Έλγιν. 700 π.Χ. 2. Αμφορέας από την Αγορά της Αθήνας. 700 π.Χ.

Τμήμα ΠρΠΑ κρατήρα. 700 π.Χ. Λούβρο CA 3256.

ΠρΠΑ λουτροφόρος-υδρία Αθήνας. Ζωγράφος του Αναλάτου

1. ΠρΠΑ λουτροφόρος-αμφορέας του Ζωγράφου του Αναλάτου. Λούβρο. 2 1. ΠρΠΑ λουτροφόρος-αμφορέας του Ζωγράφου του Αναλάτου. Λούβρο. 2. Αμφορέας Λονδίνου.

Μόναχο. Κρατήρας Ζωγράφου του Αναλάτου

1. Πώμα κρατήρα Λονδίνου. 2, Πίνακας από το ιερό του Ποσειδώνα στο Σούνιο. Ζωγράφος του Αναλάτου, ΠρΠΑ ρυθμός.

ΠρΠΑ κύπελλο από τον Κεραμεικό.

Η μέση ΠΠΑ περίοδος και ο μαυρόασπρος ρυθμός Χαρακτηριστικό της ομάδας : εναλλαγή άσπρων και μαύρων χρωμάτων για την απόδοση της μορφής. Η τεχνική αυτή επιτρέπει επικάλυψη μεταξύ των μορφών, καθώς και μεγαλύτερη ακρίβεια στο σχέδιο. Οι συνθέσεις ξεφεύγουν εντελώς από το πνεύμα της Γεωμ. Εποχής, που κυριαρχούσε στο έργο του Ζωγράφου του Αναλάτου Η ομάδα των αγγειογράφων που παράγουν αγγεία του ασπρόμαυρου ρυθμού (Ζ. του Πολύφημου. Ζωγράφος οινοχόης των κριών. Ζωγράφος Ορέστειας. Ζωγράφος του Νέσσου της Ν. Υόρκης, Ζ. της Σκακιέρας) κατάγεται από το εργαστήριο του Ζ. του Αναλάτου. Η Sara Morris απέδωσε ένα τμήμα της παραγωγής του Μαυρόασπρου ρυθμού στην Αίγινα. Εκτός από λίγα αγγεία από την Ελευσίνα, τον Κεραμικό, την Αγορά και το Άργος, η υπόλοιπη παραγωγή της ομάδας προέρχεται από ταφές στην Αίγινα. Βασικό στοιχείο της επιχειρηματολογίας είναι επίσης η παρουσία Αιγινήτικου αλφαβήτου σε αγγείο του Ζ. του Πολυφήμου (Μενέλας).

Δύο αγγεία των μέσων του 7ου αιώνα από τη Βούλα. Μουσείο Πειραιά

Αγορά της Αθήνας. Οινοχόες του Μέσου Πρωτοαττικού Ρυθμού. 675-650 π.Χ.

Επώνυμο αγγείο του ζωγράφου της οινοχόης της Αίγινας. ΜΠΑ περίοδος.

Επώνυμος αμφορέας του Ζωγράφου του Νέττου της Νέας Υόρκης Επώνυμος αμφορέας του Ζωγράφου του Νέττου της Νέας Υόρκης. ΜΠΑ Μαυρόασπρος ρυθμός.

1. Θραύσμα ΜΠΑ κρατήρα. Ζωγράφος του Νέττου της Νέας Υόρκης. Βασιλεία.

Μέσος πρωτοαττικός αμφορέας Ελευσίνας. Μαυρόασπρος Ρυθμός Μέσος πρωτοαττικός αμφορέας Ελευσίνας. Μαυρόασπρος Ρυθμός. Ζωγράφος του Πολυφήμου

Μέσος πρωτοαττικός αμφορέας Ελευσίνας Μέσος πρωτοαττικός αμφορέας Ελευσίνας. Λεπτομέρεια από την κοιλία του αγγείου

Αίγινα. Υπόστατο. Ζωγράφος του Πολυφήμου.

Bερολίνο Α 7. ΜΠΑ κρατήρας του Μαυρόασπρου ρυθμού

1. Κρατήρας Λονδίνου από την Αθήνα. 2. Οινοχόη Αθήνας 322 1. Κρατήρας Λονδίνου από την Αθήνα. 2. Οινοχόη Αθήνας 322. ΜΠΑ μαυρόασπρος ρυθμός. Ζωγράφος της Οινοχόης της Αίγινας

ΜΠΑ κρατήρας από τον Κεραμικό ΜΠΑ κρατήρας από τον Κεραμικό. Στην Αθήνα παράγονται αγγεία εκτός της παράδοσης του Μαυρόασπρου ρυθμού που χρησιμοποιούνται στα τοπικά νεκροταφεία και ιερά

Ύστερος Πρωτοαττικός ρυθμός Ο Ζωγράφος του Νέσσου: ο πρώτος πραγματικά μελανόμορφος ρυθμός της Αττικής. Η φάση αυτή προετοιμάζει την έκρηξη του Αρχαϊκού στυλ στην Αθήνα. Τα πρωτοαττικά αγγεία είναι πάντα μεγάλου μεγέθους και σχετίζονται με ταφές και (δευτερευόντως) με προσφορές σε ιερά.

Αθήνα, από την οδό Πειραιώς. ΥΠΑ αμφορέας του Ζωγράφου του Νέσσου.

ΥΠΑ Αμφορέας του Ζωγράφου του Νέσσου. Λονδίνο.

Λουτροφόρος-υδρία του Ζωγράφου του Νέσσου. Αθήνα, Φετιγέ Τζαμί.

Λουτροφόρος-υδρία του Ζωγράφου του Νέσσου. Αθήνα, Φετιγέ Τζαμί.

ΥΠΑ αμφορέας από την Αγορά της Αθήνας. 650-625 π.Χ.

1. Αθήνα 353, αμφορέας του Ζωγράφου του Πειραιά. 2 1. Αθήνα 353, αμφορέας του Ζωγράφου του Πειραιά. 2. Αθήνα 16391, αμφορέας του Ζωγράφου του Βελλερεφόντη.

Πινάκιο Αθήνας, αρ.ευρ. 19171 από την Βάρη. Τέλη 7ου αι.

Κεραμική Ανατολικής Ελλάδας Υπογεωμετρικός ρυθμός : κοτύλες πτηνών και ροδάκων. Η παραγωγή τους χωρίζεται σε 4 φάσεις, 700-675, 675-640, 650-615, 615-600. Θεωρείτο παλαιότερα ροδιακής προέλευσης, αλλά οι εργαστηριακές αναλύσεις έδειξαν ότι και άλλα κέντρα της ανατ. Ελλάδος τα παρασκεύαζαν. Πρώιμος ανατολίζων ρυθμός στην Ανατ. Ελλάδα . Η παραγωγή ξεκινά περί το 680 π.Χ.: ελάχιστα δείγματα εικονιστικών αγγείων

1. Ροδιακή υπογεωμετρική οινοχόη. Ρόδος. 2 1. Ροδιακή υπογεωμετρική οινοχόη. Ρόδος. 2. Θραύσμα εγχάρακτου ανατολίζοντος αγγείου από την Σμύρνη. 620-570 π.Χ. Izmir.

Ο ρυθμός των Αιγάγρων Πρώιμος ρυθμός των Αιγάγρων: Μιλητος Μέσος Ρυθμός των Αιγάγρων 1: Μίλητος Μέσος ρυθμός των Αιγάγρων 2: Μίλητος Ύστερος Ρυθμός των Αιγάγρων: Κλαζομενές Μέσος ρυθμός των Αιγάγρων 3: μετά το 600 – περίπου 560 π.Χ. Μίλητος και περίχωρα

Ο ρυθμός των Αιγάγρων Σε αντίθεση με τον μελανόμορφο της Κορίνθου, δεν υπάρχουν εγχάρακτες λεπτομέρειες της ανατομίας στο σώμα των ζώων, αλλά αποδίδονται είτε με γραμμές στο χρώμα του πηλού, είτε με ζώνες χωρίς γέμισμα στο κάτω μέρος ζώων. Κατά τον R. Cook η επιρροή στο ρυθμό των Αιγάγρων ήταν η υφαντική, και μάλιστα τοπικών και όχι Ανατολικών Σχολών, ενώ στην Κόρινθο η επίδραση έρχεται από την μεταλλοτεχνία της Συρο-Φοινίκης. Παλαιότερα θεωρείτο ροδιακός ρυθμός, όμως οι εργαστηριακές αναλύσεις έδειξαν ότι τα αγγεία δεν παράγονταν εκεί. Οι ανασκαφές στη Μίλητο επιβεβαίωσαν την υπόθεση ότι αυτό ήταν το σημαντικότερο κέντρο παραγωγής. Διάφορα συστήματα ονομασιών, φαίνεται όμως ότι η παραδοσιακή τριμερής διάταξη είναι η καταλληλότερη. Εναλλακτικά προτάθηκε η ονομασία Νότιος ιωνικός ρυθμός 1 και 2 (ΠΡΑ και ΜΡΑ 1 και 2).

Ο πρώιμος Ρυθμός των Αιγάγρων Παραδοσιακά σχήματα, όπως οινοχόη με πλατύ στόμιο και κρατήρας. Εκτός του αιγάγρου, συναντά κανείς σκύλους, λιοντάρια, σφίγγες, γρύπες, λαγούς και σπανιότερα αγριόχοιρους, κριούς και αλεπούδες. Οι ανθρώπινες μορφές είναι εξαιρετικά σπάνιες.

Δίνος Πρώιμου ρυθμού των Αιγάγρων. Würzburg. Οινοχόη. Bochum.

Οινοχόες ΠΡΑιγ. 1. Μόναχο. 2. Ρόδος. Από τη Ρόδο.

Οινοχόες πρώιμου ρυθμού των Αιγάγρων. 1. Elvehjem college. 2 Οινοχόες πρώιμου ρυθμού των Αιγάγρων. 1. Elvehjem college. 2. San Antonio

1. Ρώμη, Villa Giulia. 2. Βρυξέλλες 1. Ρώμη, Villa Giulia. 2. Βρυξέλλες. ΠΡΑ Oινοχόες από το Vulci και τη Ρόδο

Ο Μέσος Ρυθμός των Αιγάγρων 1 Οι μορφές βρίσκονται στον ώμο και στην κοιλιά του αγγείου. Αυξάνεται η πανίδα : ελάφια με στικτό δέρμα, ταύροι, πάνθηρες και κυρίως οι χήνες. Συμπληρωματικό ρόλο παίζει και το χελιδόνι. Οι αίγαγροι και τα ελάφια έχουν μια ζώνη στο κάτω μέρος του σώματός τους στο χρώμα του πηλού, ή με στιγμές.

Οινοχόες του Μέσου Ρυθμού 1 των Αιγάγρων 1 Οινοχόες του Μέσου Ρυθμού 1 των Αιγάγρων 1. Providence, Rhodes Island School of Design. 2. Boston, MFA.

Οινοχόη ΜΡΑ 1 από τη Ρόδο, Σιάνα. Βιέννη.

1. Πινάκιο του Μέσου ρυθμού των Αιγάγρων 1 από την Κάμειρο. Λονδίνο, ΒΜ. 2. Χαμένο σήμερα ΜΡΑ 1 πινάκιο με ψηλό πόδι από τα Βρουλιά της Ρόδου.

Ο Μέσος Ρυθμός των Αιγάγρων 2. Σύγχρονος με τον Πρώιμο Κορινθιακό (620-590 περίπου). Βασική διαφοροποίηση : ενώ στον ΜΡΑ 1 οι εικονιστικές ζώνες εναλάσονταν με διακοσμητικές ζώνες, στον ΜΡΑ 2 η μετάβαση γίνεται απλά με μια στενή γραμμή χρώματος. Οι αίγαγροι αποκτούν μακρύτερο σώμα. Το στυλ είναι λιγότερο προσεγμένο. Τα πιο δημοφική ζώα είναι οι αίγαγροι, με δεύτερη τη χήνα. Η σφίγγα είναι πιο δημοφιλής απ΄ ότι κατά την προηγούμενη φάση. Σε γενικές γραμμές η παραγωγή οδηγείται σε παρακμή, που μάλλον οφείλεται στην μηχανική παραγωγή των εργαστηρίων της Μιλήτου με σκοπό την εξαγωγή.

Αγγεία του Μέσου Ρυθμού 2 των Αιγάγρων. 1. Λούβρο (οινοχόη Lowy). 2 Αγγεία του Μέσου Ρυθμού 2 των Αιγάγρων. 1. Λούβρο (οινοχόη Lowy). 2. Malibu, Getty Museum.

Οινοχόες του Μέσου Ρυθμού 2 των Αιγάγρων. 1. Βοστώνη. 2 Οινοχόες του Μέσου Ρυθμού 2 των Αιγάγρων. 1. Βοστώνη. 2. Αθήνα, από τη Ρόδο

1 Πινάκιο Μέσου Ρυθμού των Αιγάγρων. 2. Αρύβαλλος ΜΡΑ2 1 Πινάκιο Μέσου Ρυθμού των Αιγάγρων. 2. Αρύβαλλος ΜΡΑ2. Δήλος, ιερό της Ήρας.

Μέσος ρυθμός των Αιγάγρων 3 Λίγα αγγεία από τη Μίλητο αποτελούν αυτό που ο Cook ονομάζει ΜΡΑ 3. Το σχέδιο είναι πολύ βιαστικό και πρόχειρο. Τα φυτικά κοσμήματα είναι εξαιρετικά απλοποιημένα. Θεωρητικά η φάση αυτή αποτελεί το στάδιο της μετάβασης προς τον ρυθμό των Φικελλούρων, που τοποθετείται στο 560-494 π.Χ. Λίγοι μελετητές αποδέχονται την αυτονομία, και κυρίως τη χαμηλή χρονολόγηση της φάσης αυτής

Μίλητος. Αποσπασματικό αγγείο του ΜΡΑ 3. Πρώιμος 6ος αι. π.Χ.

Ύστερος ρυθμός των Αιγάγρων Εντοπίζεται στη Βόρεια Ιωνία. Παρουσίαζεται προς το τέλος της φάσης ΡΜΑ 2 στην Ν. Ιωνία, η ακμή του διαδέχεται το τέλος της φάσης 2 στην Μίλητο. Πρόκειται ουσιαστικά για μετάφραση του ιδιώματος στην μελανόμορφη τεχνική, σε χρήση μαζί με τον παλαιότερο ρυθμό της σκιαγραφίας /περιγράμματος, ποτέ όμως στην ίδια διακοσμητική ζώνη. Ο Αίγαγρος είναι πολύ πιο συνηθισμένος τώρα, αν και η βασική του στάση (βοσκή), αντικαθίσταται από ένα πιο χαριτωμένο μοντέλο : τρέχει, γυρνά πίσω το κεφάλι. Τα σχήματα είναι παραδοσιακά, αλλά και με επιρροές από την Κόρινθο.

Θραύσμα αγγείου του ΥΡΑ από τις Κλαζομενές.

Ύστερος ρυθμός των Αιγάγρων. Κρατήρες κορινθιακής έμπνευσης. 1. Λούβρο Ύστερος ρυθμός των Αιγάγρων. Κρατήρες κορινθιακής έμπνευσης. 1. Λούβρο. 2. Νέα Υόρκη.

ΥΡΑ οινοχόη από τις Συρακούσες

Berezan. Αμφορέας και οινοχόη ΥΡΑ.

Δήλος. Οινοχόη ΥΡΑ. Ιερό της Ήρας. Λονδίνο. Οινοχόη.

Βασιλεία. Κρατήρας Ύστερου Ρυθμού των Αιγάγρων.

1. Πινάκιο από την Κάμειρο. Ομάδα του Ευφόρβου. Λονδίνο. 2 1. Πινάκιο από την Κάμειρο. Ομάδα του Ευφόρβου. Λονδίνο. 2. Βοστώνη, MFA

Πινάκια του ύστερου ρυθμού των Αιγάγρων. 1. Ρόδος. 2. Νίσυρος

Τοπικές παραλλαγές Σμύρνη Αιολίδα Δωρίδα Χίος Λυδία Φρυγία Καρία

Εφεσιακό αποσπασματικό πινάκιο ΜΡΑ. Izmir.

Δωρικό πινάκιο ΥΡΑ από την Κάμειρο. Βερολίνο

1. Αιολικός στάμνος από την Μύρρινα. Λούβρο. 2 1. Αιολικός στάμνος από την Μύρρινα. Λούβρο. 2. Αιολικός στάμνος από την Πιτάνη. Izmir.

Αιολικός δίνος ρυθμού των Αιγάγρων. Βασιλεία

Αιολικός δίνος Πιτάνης. Ομάδα του Δίνου του Λονδίνου. Izmir.

1. Καρική οινοχόη. Tampa. 2. Καρική όλπη. San Antonio

Καρική πυξίδα. Bochum.

1. Λυδικός δίνος του ΜΡΑ από τις Σάρδεις. Μουσείο Manisa. 2

Δύο φρυγικά αγγεία με τον τρόπο του ΠΡΑ από το Γόρδιον. 7ος αι. π.Χ.

Κυπριακό αγγείο, απομίμηση του πρώιμου ρυθμού των Αιγάγρων.

Ανατολίζουσα κεραμική της Χίου: 1. Κρατήρας από το Vulci.

Χιακός κάλυκας από τη Δήλο και σχεδιαστική αναπαράσταση του εσωτερικού

Χιακοί κάλυκες. 1. Θάσος. 2. Χίος

Κάλυκας του Λούβρου από την Ετρουρία

Δύο χιακοί κάλυκες από το νεκροταφείο της Αγίας Παρασκευής Δύο χιακοί κάλυκες από το νεκροταφείο της Αγίας Παρασκευής. Μουσείο Θεσσαλονίκης.

Χιακός κάλυκας από το νεκροταφείο της Αγίας Παρασκευής Χιακός κάλυκας από το νεκροταφείο της Αγίας Παρασκευής. Μουσείο Θεσσαλονίκης.

Λεκανίδα από τη Ναύκρατι. 600 π.Χ. Λονδίνο

Θασιακό πινάκιο χιακής τεχνοτροπίας.

Αγγεία των Βρουλίων από τη Ρόδο. 1-2. Ρόδος. 3. Λούβρο

1. Σαμιακή κύλικα από το Vulci. 2. Κύλικα από το Vulci

Άλλοι Ανατολίζοντες ρυθμοί του Ελλαδικού χώρου Κυκλάδες Εύβοια Λακωνία Άργος Κρήτη

Υπογεωμετρική κύκλαδικός σκύφος. Λονδίνο

Κυκλαδική ΥΓ κοτύλη. Cerveteri

Κυκλαδική οινοχόη (Πάρος;) από την Αίγινα. Λονδίνο

Θραύσμα ναξιακού αγγείου με υπογραφή ζωγράφου

Πιθαμφορείς νησιωτικού γραμμικού ρυθμού. 1. Παρίσι. 2. Αθήνα.

« Μηλιακός » αμφορέας. Αθήνα, ΕΑΜ. « Μηλιακός » αμφορέας. Αθήνα, ΕΑΜ.  

Λεπτομέρειες από το ίδιο αγγείο.

1-2. «Μηλιακές» υδρίες Δήλου. 3. Απόσπασμα αμφορέα Βερολίνου.

Μηλιακές υδρίες από τη Ρηνεία

Μηλιακή υδρία Ρηνείας. Δήλος.

Πινάκιο και λεκανίδα από τη Δήλο, μηλιακού εργαστηρίου.

1. Αμφορέας από την Ερέτρια. 2. Αθήνα. Πυξίδα από την Ερέτρια 1. Αμφορέας από την Ερέτρια. 2. Αθήνα. Πυξίδα από την Ερέτρια. Μέσα του 7ου αι. π.Χ.

Βοιωτικά υπο-γεώμετρικά αγγεία. 6ος αι. Αθήνα, Αρχ.Μουσείο

1. Βρυξέλλες. 2. Λούβρο

1. Βοιωτική κύλικα πτηνών. Συλλ. Πολίτη. 2 1. Βοιωτική κύλικα πτηνών. Συλλ. Πολίτη. 2. Βοιωτικός ανατολίζον κρατήρας. Αθήνα 228.

Λακωνικά αγγεία από τον Τάραντα. Ύστερος 7ος αι. π. Χ. 1. Ψηλή κοτύλη Λακωνικά αγγεία από τον Τάραντα. Ύστερος 7ος αι. π.Χ. 1. Ψηλή κοτύλη. 2. Κανθαροειδές κύπελλο.

Tάρας. Λακωνική κύλικα του τέλους της Ανατολίζουσας περιόδου.

1. Αναθηματική ασπίδα από την Τίρυνθα. 2. Θραύσμα κρατήρα από το Άργος.

Ανατολίζοντα αγγεία από την Κρήτη: Πυξίδα από τις Αρκάδες Ανατολίζοντα αγγεία από την Κρήτη: Πυξίδα από τις Αρκάδες. Ηράκλειο 7963. Ηράκλειον. Δίνος από το Αφρατί. Μέσα του 7ου αι. π.Χ.

Ανατολίζοντα αγγεία από την Κρήτη Ανατολίζοντα αγγεία από την Κρήτη. Οινοχόη από τις Αρκάδες με παράσταση ιερογαμίας.

Κνωσσιακό μελανόμορφο αλάβαστρο. Ηράκλειο.

Ανάγλυφος πίθος από την Τήνο με παράσταση του Δουρείου Ίππου. 675-650 π.Χ.

Ανάγλυφος πίθος από τη Βοιωτία. Ο Περσεύς και η Μέδουσα. 650 π.Χ.

Ανάγλυφοι πίθοι από τη Μύκονο. 7ος αι. π.Χ.

Η Ανατολίζουσα κεραμική στην Ιταλία και την Σικελία

Μεταπόντιον. Πίθος από τα Incoronata

Μεταπόντιον. Δίνος από τα Incoronata. Συρακούσες Μεταπόντιον. Δίνος από τα Incoronata. Συρακούσες. Κρατήρας των μέσων του 7ου αι. π.Χ. από το νεκροταφείο στο Fusco

Θραύσμα πολύχρωμου δίνου από τα Μέγαρα Υβλαία. Συρακούσες

Βασιλεία. Πίθος από τα Μέγαρα Υβλαία με μυθολογικές παραστάσεις

Σικελικός δίνος Γέλας. 7ος αι. π.Χ.

Σικελικός δίνος. 610-600 π.Χ. Ακράγας

Ανατολίζουσα κεραμική στην Ετρουρία

Αγγείο του Αριστόνοθου. Cerveteri. 650 π.Χ. Ρώμη, Villa Giulia.

1. Οινοχόη με πλοία και ψάρια. Ταρκυνία. Μέσα 7ου αι. π. Χ. 2 1. Οινοχόη με πλοία και ψάρια. Ταρκυνία. Μέσα 7ου αι. π.Χ. 2. Αμφορέας του Άμστερνταμ. 2. Αμφορέας του Ζωγράφου του Επταχόρδου.

Πίθος άλλοτε στη συλλ. Fleishmann

1. Πίθος white-on-red. Cerveteri. 2. Αμφορέας της Pescia Romana.

1. Olla. Ζωγράφος της Civitavecchia. 2

Ετρουσκοκορινθιακά αγγεία του 7ου αι. π.Χ. 1-2. Ρώμη, Villa Giulia