Συμπεριφορά καταναλωτή, έρευνα αγοράς και διαφήμιση Γιώργος Θάνος Παρασκευή 10 Οκτωβρίου 2008
NetFlix.com (Case Study) Εταιρία ενοικίασης ταινιών online εργαζόμενοι, 5.2 εκατομμύρια συνδρομητές Το πρόβλημα : Οι πελάτες έχουν δυσκολία να επιλέξουν ταινία και συνήθως επιλέγουν τις πιο πρόσφατες. Ανάγκη διατήρησης πολλών αντιτύπων συγκεκριμένων ταινιών. Κάποιες παλαιότερες ταινίες δεν πουλούν όσο θα μπορούσαν. Η λύση : Recommendation service (CineMatch) βασιζόμενο στο προσωπικό προφίλ του χρήστη. Δυνατότητα δημιουργίας κοινοτήτων χρηστών με ανάλογες προτιμήσεις. Αξιολόγηση ταινιών από τους χρήστες
NetFlix.com (Case Study) Αποτελέσματα : Αποτελεσματικές προτάσεις 70% των ενοικιάσεων προέρχεται από προτάεις του CineMatch. Αύξηση της ικανοποίησης των πελατών Μεγαλύτερο εύρος ενοικιαζόμενων τίτλων 80% της δραστηριότητας προέρχεται από 2000 τίτλους. Κατανόηση των προτιμήσεων και των αναγκών του πελάτη Βασιζόμενοι στην άποψη του καταναλωτή για άλλες ταινίες Γρήγορη αύξηση του αριθμού συνδρομητών 600 Κ 2002 5 million στα μέσα του 2006
Γενικό μοντέλο συμπεριφοράς καταναλωτή Το μοντέλο συμπεριφοράς καταναλωτή επηρεάζεται από τις παρακάτω μεταβλητές : Ανεξάρτητες μεταβλητές Προσωπικά χαρακτηριστικά ( ηλικία, εκπαίδευση, εθνικότητα ) Περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά Επίδραση από το κοινωνικό περιβάλλον. Επίδραση από τα τοπικά ήθη και τις συνήθειες του τόπου. Μεταβλητές στις οποίες μπορούμε να παρέμβουμε. Pricing, advertising, promotion, customer care, logistic support etc Οι παραπάνω μεταβλητές επηρεάζουν τη διαδικασία αποφάσεων του καταναλωτή.
Γενικό μοντέλο συμπεριφοράς καταναλωτή
Μοντέλο αποφάσεων καταναλωτή Αναγνώριση αναγκών Στόχος του marketing είναι ο καταναλωτής να αναγνωρίσει την υφιστάμενη ανάγκη ή να του δημιουργηθεί νέα ανάγκη. Αναζήτηση πληροφορίας Αναζήτηση προϊόντος (product brokering) Αναζήτηση προμηθευτή (merchant brokering) Πιθανή χρήση μηχανής αναζήτησης (shopping.com, buyerindex.com, mysimon.com) Αξιολόγηση των εναλλακτικών Πιθανή διαπραγμάτευση Αγορά και παραλαβή προϊόντος Μετά αγοραστική συμπεριφορά και επιστροφή στο κατάστημα.
Marketing Mass marketing Πολυδάπανες Brand Establishment Market segmentation Targeted to specific segments Διαφήμιση μέσω ραδιοφώνου, περιοδικού τύπου, web-site με συγκεκριμένο περιεχόμενο. One-to-one (personalized) marketing Παραδοσιακά συνεπάγεται την ανάπτυξη προσωπικής σχέσης με τον πελάτη. Με την έλευση των Google και DoubleClick το προσωποποιημένο marketing μπορεί να γίνει εν αγνοία μας.
Αναπτύσσοντας στοχευμένη σχέση με τον πελάτη
Προσωποποιημένη προώθηση προϊόντων Προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών που ταιριάζουν στις ανάγκες ή / και τις προτιμήσεις του καταναλωτή. Βασικές στρατηγικές Ερώτηση του ιδίου του χρήστη. Παρατήρηση της online συμπεριφοράς καταναλωτή ( χρήση Cookie) Βασιζόμενοι στην ιστορία των αγορών του συγκεκριμένου καταναλωτή Βασιζόμενοι στην ιστορία των αγορών καταναλωτών με ανάλογες προτιμήσεις. Κάνοντας έρευνα και ανάλυση της αγοράς με χρήση έξυπνου λογισμικού ( π. χ. NetFlix.com)
Διατήρηση της πελατιακής βάσης (e-Loyalty) Η διατήρηση της πελατιακής βάσης Μειώνει το κόστος διαφήμισης Δίνει την δυνατότητα ανάπτυξης προσωπικής σχέσης με τον πελάτη Η διατήρηση πελατών στο internet είναι δυσκολότερη διότι : Απουσιάζει η προσωπική σχέση Οι μηχανές αναζήτησης προσφέρουν δυνατότητες ευθείας σύγκρισης τιμών και χαρακτηριστικών Η καταναλωτική εμπειρία δεν έχει τα χαρακτηριστικά των off-line αγορών. Η παροχή προσφορών διαφοροποιεί τις προτεραιότητες του πελάτη.
Διατήρηση της πελατιακής βάσης (e-Loyalty) Ανάπτυξη προγραμμάτων για διατήρηση πελατών Bonus point συστήματα Airlines (Lufthansa Miles and More) Super Markets Πολυκαταστήματα ρούχων, accessories. Συστήματα που επιβραβεύουν τις συχνές συναλλαγές. Κόστος απόκτησης και διατήρησης πελατών στο Internet Amazon.com ( νέος πελάτης ~$15 - παλαιός πελάτης < $4) Online Information: e-loyaltysource.com και eloyalty.com
Ικανοποίηση πελατών (customer satisfaction) Μερικά στατιστικά στοιχεία : Το 80% των ικανοποιημένων πελατών θα ψώνιζε ξανά μέσα σε 2 μήνες. Το 90% θα πρότεινε το κατάστημα σε κάποιον φίλο. Αλλά και το 87% των μη ικανοποιημένων πελατών δεν θα ξαναεπιστρέψουν στο κατάστημα. Δείκτες ικανοποίησης πελατών American Customer Satisfaction Index (ASCI) Customer Respect Index (CRI) Η ικανοποίηση πελατών είναι βασική για την επίτευξη της καταναλωτικής εμπιστοσύνης
Εμπιστοσύνη μεταξύ πελάτη προμηθευτή Ο ευκολότερος και πιο γρήγορος τρόπος Σύναψη συμφωνιών με ευρέως αναγνωρίσιμα brand names που εγγυόνται την ποιότητα της υπηρεσίας. Συνήθως οι συμφωνίες αφορούν θέματα ασφάλειας. Out-source τμήματα του site σε τρίτες εταιρίες ( π. χ. Yahoo! Small Business) Ο αργός και δύσκολος τρόπος Ανάπτυξη ενός ονόματος που εμπνέει εμπιστοσύνη, ασφάλεια και είναι ανταγωνιστικό. Απόλυτη τήρηση των υποσχέσεων που έχουν δωθεί προς τους πελάτες.
Market Research Έρευνα αγοράς με στόχο την κατανόηση των σχέσεων μεταξύ προϊόντων ή υπηρεσιών, πελατών και διαδικασιών προώθησης των προϊόντων. Απότερος στόχος είναι η αύξηση των πωλήσεων. E-Market Research (turn browsers into buyers!) On-line vs. Off-line Market research methods Telephone research (approx. cost $50/person) Online research (cheaper, more geographically spread, more accurate information gathered)
Case Study – Procter & Gamble (1/2) Ο κύκλος ανάπτυξης προϊόντων είχε διάρκεια 5 έτη. Αρχικά αναπτύσσονταν μία ιδέα και αποστέλλονταν σχετικό ενημερωτικό υλικό σε πιθανούς πελάτες ρωτώντας τους εάν προτίθενται να αγοράσουν το προϊόν. Στη συνέχεια αποστέλλονταν δείγματα προϊόντων συνοδευόμενα από εξαντλητικά ερωτηματολόγια προς τους πελάτες. Μετά και αυτό το στάδιο ωρίμανσης του προϊόντος άρχιζε η μαζική παραγωγή
Case Study – Procter & Gamble (2/2) Αλλάζοντας την παραδοσιακή μέθοδο επιτεύχθηκε κύκλος ανάπτυξης προϊόντος 3,5 έτη. Η P&G άρχισε να πουλά το προϊόν Whitestrips μέσα από το web site της εταιρίας. Παράλληλα συγκέντρωνε στοιχεία για το ποιος αγόραζε, κάθε πότε το αγόραζε κλπ. Η διάθεση μέσω internet είχε κάνει γνωστό το προϊόν πριν ακόμα κυκλοφορήσει. Κατά την έναρξη διάθεση του προϊόντος έγινε στοχευμένη διαφήμιση στις ομάδες πληθυσμού που έδειχναν προτίμηση στο προϊόν κατά τις online αγορές.
Market Research – Market Segmentation Κόστος απευθείας επικοινωνίας με τον πελάτη μέσω ταχυδρομείου $1,25. Εάν υπάρχει ανταπόκριση 1% στην καμπάνια συνεπάγεται κόστος $125 ανά πελάτη που προσεγγίζουμε. Για το λόγο αυτό η διαφήμιση πρέπει να είναι στοχευμένη, μέσα από κατάλληλη έρευνα αγοράς. Οι εταιρίες διαχωρίζουν τους πελάτες τους με βάση α ) τη γεωγραφική διασπορά, β ) την ηλικία, γ ) το φύλλο, δ ) το επίπεδο της εκπαίδευσης, ε ) προσωπικές δραστηριότητες στ ) ιδιαιτερότητες και προτιμήσεις ζ ) την οικογενειακή κατάσταση η ) το επάγγελμα κλπ
Market Research – One-to-one basis Απευθείας εξαγωγή της πληροφορίας από την αλληλεπίδραση με τον πελάτη. Web based on-line survey: χαμηλό κόστος, γρήγορη συγκέντρωση της πληροφορίας, παροχή λεπτομερούς πληροφορίας, ευελιξία στη διαμόρφωση των ερωτήσεων, follow-up στον πελάτη κλπ Χρήση forum, blogs ή άλλων αντίστοιχων μέσων καταγραφής των σχολιών των πελατών για το προϊόν ή την υπηρεσία και στη συνέχεια την εξαγωγή συμπερασμάτων με χρήση λογισμικού ανάλυσης των δεδομένων.
Market Research – One-to-one basis Παρατηρώντας την on-line συμπεριφορά πελατών Αναλύοντας τα web-server/transaction logs Χρήση Cookies ( ο πλέον διαδεδομένος τρόπος ) και off-line επεξεργασία των δεδομένων. Collaborating Filtering Γίνονται προτάσεις νέων προϊόντων και υπηρεσιών προς τον καταναλώτή με βάση : την ιστορία συναλλαγών του, τις προσωπικές του προτιμήσεις έτσι όπως τις έχει δηλώσει τα προφίλ καταναλωτών, άλλων προσώπων με τους οποίους έχει κοινά σημεία ή εμπίπτει σε μία ευρύτερη κατηγορία καταναλωτών ( π. χ. Για άνδρες από 35 έως 40 ετών με εισόδημα άνω των διαφημίζονται αυτοκίνητα, ανεξάρτητα εάν ο υποψήφιος πελάτης έχει δηλώσει ενδιαφέρον για αγορά αυτοκινήτου )
Διαφήμιση στο Internet Το Internet εισήγαγε την ιδέα του interactive marketing που επιτρέπει στους διαφημιστές να αλληλεπιδρούν απευθείας με τον καταναλωτή να καταγράφουν τις κινήσεις του καταναλωτή και να προσφέρουν προϊόντα προσαρμοσμένα στο προσωπικό του προφίλ. Τα παραπάνω δεν είναι απαραίτητο ότι γίνονται με τη συγκατάθεση του. Αποτελέσματα : Προβολή στοχευμένων διαφημίσεων. Δυνατότητα διατύπωσης ερωτήσεων από τον καταναλωτή μέσω , forums κλπ.
Σύγκριση των μεθόδων διαφήμισης
Η διαφήμιση ως κυκλική διαδικασία
... και λίγη ορολογία ad-views Ad click: Η διαδικασία με βάση την οποία μεταφερόμαστε από το site που περιέχει τη διαφήμιση στο site του τελικού προϊόντως Cost per thousand impressions (CPM): το κόστος για χίλιες εμφανίσεις μίας διαφήμισης σε κάποιο site ( δεν ενδιαφέρει κατά πόσο ο χρήστης πλοηγήθηκε στη διαφήμιση ). Click-through-ratio: το ποσοστό των επισκέψεων των χρηστών στο site του προϊόντος σε σχέση με το σύνολο των επισκέψεων στην αρχική σελίδα του προϊόντος.
Και γιατί διαφήμιση μέσω Internet; US online ad spending $12.5 billion in 2005 $23.5 billion in Worldwide online ad spending $19.5billion in > $55billion Search advertising is the most lucrative area ($4.2billion 2004 $7.5 billion 2010)
Πλεονεκτήματα χρήσης του Internet για διαφήμιση Κόστος : Οι online διαφημίσεις είναι κατά κανόνα φθηνότερες σε σχέση με τα άλλα μέσα, ενώ ανανεόνται οποιαδήποτε στιγμή χωρίς επιπλέον κόστος. Πλούσιο περιεχόμενο : Οι διαφημίσεις μπορούν να συνδυάσουν κείμενο, φωνή, video και διαδραστικότητα με το χρήστη Προσωποποιημένη επιλογή υλικού : Ο χρήστης λαμβάνει την διαφήμιση που ταιριάζει στις προτιμήσεις και τα ενδιαφέροντα του τη δεδομένη χρονική στιγμή.
Πλεονεκτήματα και περιορισμοί για το σύνολο των διαφημιστικών μέσων
Case Study – The DoubleClick Approach Η εταιρία DoubleClick συνεργάζεται με ένα σύνολο από sites εταιριών. Στους επισκέπτες των site αυτών η εταιρία προσδίδει ένα cookie, το οποίο αναλαμβάνει να παρακολουθήσει την πλοήγηση τους Η εταιρία συγκεντρώνει στοιχεία πελατών με βάση τις προτιμήσεις τους κατά την πλοήγηση ( συμπεριλαμβανομένων και των αγορών τους ) και δημιουργεί το προφίλ των χρηστών. Το προφίλ αυτό δεν είναι απαραίτητα επώνυμο, μπορεί να δώσει όμως πολύτιμες πληροφορίες σε ένα διαφημιστή για τη πλέον στοχευμένη διαφήμιση για τον κάθε καταναλωτή.
Case Study – The DoubleClick Approach Η εταιρία λειτουργεί ως διαφημιστική εταιρία για online διαφήμιση. Βασιζόμενη σε ένα τεράστιο δίκτυο συνεργατών η εταιρία επιλέγει μέσα από ένα σύνολο σύνθετων υπολογισμών ποια διαφήμιση θα προσφερθεί σε κάθε χρήστη με βάση το προφίλ του. Οι εταιρίες που επιθυμούν να διαφημιστούν συμβάλονται με την DoubleClick, η οποία με τη σειρά της πληρώνει τις εταιρίες που φιλοξενούν τις διαφημίσεις. Η DoubleClick αγοράστηκε το 2007 από τη Google έναντι $3.8 billion. Η τεχνολογία της DoubleClick χρησιμοποιείται για το tracking των χρηστών της Google.
Τρόποι διαφήμισης EC – Banners (1/2) Βασικές κατηγορίες Keyword Banners (search engine related) Random Banners (appear randomly) Πλεονεκτήματα Με ένα click μεταφερόμαστε στη σελίδα του προϊόντος. Δυνατότητα προσαρμογής με βάση το προφίλ χρήστη. Όλοι οι χρήστες βλέπουν τα banners Μειονεκτήματα Υψηλό κόστος για site υψηλής κυκλοφορίας. Περιορισμένη ποσότητα πληροφορίας ( ανάγκη για εφευρετικότητα από την πλευρά των διαφημιστών, ώστε να οδηγήσουν το χρήστη στο site του προϊόντος )
Τρόποι διαφήμισης EC – Banners (2/2) Χαμηλό click-through-ratio 3% τη δεκαετία του 90. Λιγότερο από 0.8% το Οριακή αύξηση από το 2004 έως σήμερα. Τα banners στα δεξιά της σελίδας και κοντά στο scrollbar έχουν 2.28 φορές υψηλότερη πιθανότητα να επιλεγούν από τους χρήστες σε σχέση με εκείνα που τοποθετούνται στο επάνω μέρος της σελίδας. Η τιμή του banner εξαρτάται και από τη θεση του.
Τρόποι διαφήμισης EC – Η χρήση του για την επικοινωνία με τον πελάτη έχει από τα υψηλότερα ποσοστα Return-On-Investment (ROI) σε σχέση με άλλους τρόπους direct marketing. Πλεονεκτήματα Χαμηλό κόστος Δυνατότητα χρήσης για την επαφή με συγκεκριμένο κοινό (targeted audience) Πλούσιο περιεχόμενο (HTML, audio, video, banner κλπ ) Οι χρήστες είναι διατεθιμένοι να απαντήσουν εφόσον περιέχονται προσφορές (IPT study, 2004). Spamming!?
Τρόποι διαφήμισης EC – Search Engines Τα bots των μηχανών αναζήτησης σαρώνουν το Internet για να καταγράψουν την πληροφορία. Οι μηχανές αναζήτησης χρεώνουν για την προβολή διαφημίσεων που συνδυάζονται με τα keywords που τοποθετεί ο χρήστης (Sponsored Links) Τοποθετώντας keywords στη μηχανή αναζήτησης είναι δυνατό να λαμβάνουμε διαφημίσεις σχετικά με τα συγκεκριμένα keywords, στα site που επιλέγουμε από τη λίστα που μας προσφέρει η μηχανή αναζήτησης (Associated Ad display through Affiliate programs).
Case Study – Διαφημιστείτε στο Google Adwords Καταχωρήστε το site σας. Επιλέξτε τις λέξεις κλειδιά κατά την αναζήτηση των οποίων θέλετε να εμφανίζονται οι διαφημίσεις σας. Προ - πληρώστε το αντίτιμο του αριθμού των συνδέσεων που θέλετε να λάβετε. Τελειώσατε ! Οι διαφημίσεις σας έχουν επισκεψιμότητα 15%, που είναι τουλάχιστον 10 φορές περισσότερο από την επισκεψιμότητα των banners που εμφανίζονται σε sites. Οι διαφημιζόμενοι μέσω του Google Adwords μπορεί να παρατηρήσουν αυξήσεις πωλήσεων έως 25%.
Case Study – Μοιραστείτε τα διαφημιστικά έσοδα με το Google AdSense To Google AdSense είναι ένα πρόγραμμα διαμοιρασμού των διαφημιστικών κερδών μεταξύ της Google και των δικαιούχω που θέλουν να προσθέσουν διαφημίσεις της Google στο web site τους. Η επιλογή των προβαλόμενων διαφημίσεων γίνεται με βάση έναν αλγόριθμο, για τον οποίο η Google έχει καταχωρημένες πάνω από 60 πατέντες.
Case Study – Βελτιώστε το site σας με το Google Analytics Εργαλείο που απευθύνεται σε αναλυτές marketing, προκειμένου να γνωρίζουν : Με ποιους τρόπους και σε ποιο ποσοστό για το κάθε ένα γίνονται οι επισκέψεις στο site τους : Search Engines results Search Engine sponsored ads Affiliate sites Other media, including Word and PDF documents Ποιες σελίδες είναι δημοφιλείς ή ευκολα προσβάσιμες και ποιες όχι.