ΤΟ ΠΟΔΗΛΑΤΟ ΕΝΑ ΜΕΣΟ ΒΙΩΣΙΜΗΣ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗΣ ΚΑΙ Η ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΖΩΗ ΜΑΣ PROJECT ΘΟΡΑΙΕΥΣ 2012/13 2o ΛΥΚΕΙΟ ΚΑΛΥΒΙΩΝ ΤΑΞΗ Α2
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ ΕΙΜΑΣΤΕ Η ΤΑΞΗ Α’2 ΤΟΥ 2ΟΥ ΓΕΛ. ΚΑΛΥΒΙΩΝ ΕΡΕΥΝΑΜΕ ΤΗΝ ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΠΟΔΗΛΑΤΟΥ ΣΤΗΝ ΖΩΗ ΜΑΣ, ΣΑΝ ΕΝΑ ΜΕΣΟ ΒΙΩΣΙΜΗΣ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗΣ ΣΤΟ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ ΘΕΜΑ ΜΑΣ ΟΔΗΓΗΣΕ Η ΑΓΑΠΗ ΜΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΔΗΛΑΤΟ ΚΑΙ Η ΟΡΕΞΗ ΜΑΣ ΝΑ ΜΑΘΟΥΜΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΓΙ ΑΥΤΟ ΣΚΟΠΟΣ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΕΝΟΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟΥ ΕΡΓΑΛΕΙΟΥ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΠΟΔΗΛΑΤΟ
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΩΝ ΟΜΑΔΩΝ Η ΤΑΞΗ ΜΑΣ ΧΩΡΙΣΤΗΚΕ ΣΕ 4 ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ ΜΕ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ ΤΡΟΠΟ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ Η ΠΡΩΤΗ ΟΜΑΔΑ ΑΠΟ ΑΠΟΨΗ ΑΣΦΑΛΟΥΣ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗΣ Η ΔΕΥΤΕΡΗ ΟΜΑΔΑ ΑΠΟ ΑΠΟΨΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΚΑΙ ΑΘΛΗΣΗΣ Η ΤΡΙΤΗ ΟΜΑΔΑ ΑΠΟ ΑΠΟΨΗ ΒΙΩΣΙΜΗΣ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗΣ Η ΤΕΤΑΡΤΗ ΟΜΑΔΑ ΑΠΟ ΑΠΟΨΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΠΟΔΗΛΑΤΟΥ
ΠΡΩΤΗ ΟΜΑΔΑ ΑΣΦΑΛΗΣ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗ ΤΟ ΠΟΔΗΛΑΤΟ ΣΑΝ ΜΕΣΟ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΣΤΟ ΟΔΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΚΑΘΩΣ ΕΠΙΣΗΣ ΚΑΙ ΣΤΟΥΣ ΥΠΕΡΑΣΤΙΚΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ (ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ Η ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ ΤΟΥ ΠΟΔΗΛΑΤΟΥ ΣΤΟΥΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΥΣ ΤΑΧΕΙΑΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ). ΕΙΝΑΙ ΕΥΝΟΗΤΟ ΟΤΙ ΕΝΑ ΤΕΤΟΙΟ ΜΕΣΟΝ ΘΕΛΕΙ ΤΗΝ ΙΔΙΑΙΤΕΡΗ ΠΡΟΣΟΧΗ ΤΩΝ ΟΔΗΓΩΝ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ ΚΑΘΩΣ ΕΠΙΣΗΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΙΔΙΩΝ ΤΩΝ ΠΟΔΗΛΑΤΙΣΤΩΝ. ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΛΕΣ ΟΙ ΠΑΡΑΜΕΤΡΟΙ ΠΟΥ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΠΡΟΚΑΛΕΣΟΥΝ ΑΤΥΧΗΜΑ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΩΣ ΜΕΙΟΝΕΚΤΙΚΗ Η ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΠΟΔΗΛΑΤΗ, Ο ΟΠΟΙΟΣ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ ΕΙΝΑΙ ΕΝΤΕΛΩΣ ΑΚΑΛΥΠΤΟΣ.
ΠΟΙΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΤΟΥ ΠΟΔΗΛΑΤΗ. ΝΑ ΠΑΡΕΧΕΙ ΔΡΟΜΟΥΣ ΑΣΦΑΛΟΥΣ ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ, ΠΟΔΗΛΑΤΟΔΡΟΜΟΥΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΣΤΟ ΗΔΗ ΥΠΑΡΧΟΝ ΟΔΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ, ΝΑ ΑΝΑΔΕΙΚΝΥΕΙ ΜΕ ΠΥΚΝΗ ΣΗΜΑΝΣΗ ΤΗΝ ΥΠΑΡΞΗ ΠΟΔΗΛΑΤΙΚΗΣ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑΣ. ΝΑ ΓΙΝΕΤΑΙ Η ΠΟΔΗΛΑΤΙΚΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ ΙΔΙΑΙΤΕΡΟ ΜΑΘΗΜΑ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΣ ΟΔΗΓΟΥ.
ΝΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΖΟΝΤΑΙ ΕΙΔΙΚΕΣ ΠΟΔΗΛΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ ΠΟΥ ΝΑ ΠΡΟΣΦΕΡΟΥΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΚΑΙ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΣΤΟΥΣ ΠΟΔΗΛΑΤΕΣ, ΟΥΤΩΣ ΩΣΤΕ ΝΑ ΠΡΟΤΙΜΑΤΑΙ Η ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΠΟΔΗΛΑΤΙΣΤΕΣ. ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ ΕΙΔΙΚΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΦΥΛΑΞΗΣ ΤΩΝ ΠΟΔΗΛΑΤΩΝ ΣΤΟΥΣ ΔΗΜΟΣΙΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ.
ΙΔΙΩΤΙΚΟΙ Ή ΔΗΜΟΣΙΟΙ ΦΟΡΕΙΣ ΝΑ ΠΑΡΕΧΟΥΝ ΤΗΝ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΗΣ ΠΟΔΗΛΑΤΟΚΙΝΗΣΗΣ ΜΕ ΑΝΑΛΟΓΟ ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΔΗΛΑΤΟ ΤΙΜΗΜΑ (ΕΙΣΗΤΙΡΙΟ). ΝΑ ΔΙΝΕΤΑΙ Η ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΣΤΑ ΜΜΜ ΟΠΩΣ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΜΕΤΡΟ ΚΑΙ ΤΑ ΥΠΕΡΑΣΤΙΚΑ ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ ΝΑ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΜΕΤΑΦΕΡΟΥΝ ΜΕ ΕΙΔΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΑ ΠΟΔΗΛΑΤΑ.
ΝΑ ΑΣΤΥΝΟΜΕΥΕΤΑΙ Η ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΤΩΝ ΟΔΗΓΩΝ ΤΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΠΟΔΗΛΑΤΕΣ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ Η ΠΛΗΡΗΣ ΤΗΡΗΣΗ ΤΩΝ ΑΤΟΜΙΚΩΝ ΜΕΤΡΩΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΩΝ ΠΟΔΗΛΑΤΙΣΤΩΝ. ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΝΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΦΥΛΑΞΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΤΩΝ ΠΟΔΗΛΑΤΩΝ ΚΑΙ ΔΡΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΠΡΟΩΘΟΥΝ ΤΗΝ ΙΔΕΑ ΤΟΥ ΠΟΔΗΛΑΤΟΥ ΣΑΝ ΜΕΣΟ ΒΙΩΣΙΜΗΣ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗΣ.
ΜΕΤΡΑ ΑΤΟΜΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΠΟΔΗΛΑΤΗ ΕΙΔΙΚΟ ΚΡΑΝΟΣ ΜΕ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ ΕΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΚΕΦΑΛΙΟΥ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΠΤΩΣΗ Ή ΑΠΟ ΠΡΟΣΚΡΟΥΣΗ. ΕΙΔΙΚΑ ΡΟΥΧΑ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΥΝ ΤΟΝ ΠΟΔΗΛΑΤΗ ΑΠΟ ΤΙΣ ΚΑΙΡΙΚΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΚΑΙ ΑΠΟ ΠΙΘΑΝΕΣ ΕΜΠΛΟΚΕΣ ΜΕ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΜΕΤΑΔΟΣΗΣ ΚΑΙ ΠΕΔΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΟΔΗΛΑΤΟΥ.
ΕΠΙΣΗΣ, ΤΑ ΡΟΥΧΑ ΑΥΤΑ ΠΡΕΠΕΙ ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ ΝΑ ΦΕΡΟΥΝ ΑΝΤΑΝΑΚΛΑΣΤΙΚΕΣ ΕΝΔΕΙΞΕΙΣ. ΤΟ ΠΟΔΗΛΑΤΟ ΣΑΝ ΟΧΗΜΑ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ ΝΑ ΔΙΑΘΕΤΕΙ ΦΩΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΗ ΠΟΡΕΙΑ ΤΗΝ ΝΥΧΤΑ ΚΑΙ ΑΝΤΑΝΑΚΛΑΣΤΙΚΑ ΓΙΑ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΟΡΑΤΟ ΑΠΟ ΤΑ ΔΙΕΡΧΟΜΕΝΑ ΟΧΗΜΑΤΑ. ΕΠΙΣΗΣ ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΗΧΗΤΙΚΗ ΕΙΔΟΠΟΙΗΣΗ (ΚΟΥΔΟΥΝΙ).
ΔΕΥΤΕΡΗ ΟΜΑΔΑ ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΚΑΙ ΑΘΛΗΣΗ Η σωστή διατροφή είναι απαραίτητη για την υγεία του ποδηλατιστή. Εάν για παράδειγμα φάει Fast Food μετά χρησιμοποιήσει το ποδήλατο για αρκετή ώρα, υπάρχουν πολλές πιθανότητες να πάθει κάποιο καρδιακό νόσημα. Απαραίτητο για τους ποδηλάτες κατά την ώρα της άθλησής τους με το ποδήλατο, είναι να καταναλώνουν σοκολάτες μιας και τους παρέχουν την απαραίτητη ενέργεια για να συνεχίσουν να αθλούνται.
Εάν ένα υπέρβαρο άτομο θέλει να ξεκινήσει ποδήλατο, αρχικά θα πρέπει να έχει στο μυαλό του ότι δεν θα έχει τις ίδιες αποδόσεις με άλλα πιο υγιή άτομα, και άρα θα πρέπει να ξεκινήσει κάποια δίαιτα προκειμένου να χάσει το περιττό βάρος και να καταφέρει να ποδηλάσει με ικανοποιητικές αποδόσεις. Όλα τα παραπάνω αφορούν τους ερασιτέχνες ή ακόμα και τους πρωτάρηδες.
Αυτοί που ασχολούνται χρόνια με το συγκεκριμένο άθλημα, σίγουρα ακολουθούν κάποια συγκεκριμένη διατροφή προκειμένου να καλυτερέψουν την σωματική τους υγεία αλλά και για να αυξήσουν τις αποδόσεις τους και την αντοχή τους.
Οι αθλητές συγκριτικά με παλαιότερα χρησιμοποιούν διαφορετικό τρόπο προπόνησης και διατροφής με τους σημερινούς. Σίγουρα η άσκηση είναι πολύ σημαντική, αλλά η διατροφή και η ενυδάτωση είναι μεγαλύτερης σημασίας. Ο βασικότερος παράγοντας που περιορίζει έναν αθλητή είναι η μη προσεγμένη διατροφή, καθώς παίζει σημαντικό ρόλο στην προετοιμασία του σώματος να ανακάμψει και να είναι έτοιμο για την επόμενη φορά έπειτα από μία κουραστική προπόνηση ή κούρσα. Σύμφωνα με την βιοχημεία της άσκησης και της διατροφής, η επιτυχία ενός αθλητή εξαρτάται κατά 70% από τη διατροφή.
ΤΡΙΤΗ ΟΜΑΔΑ ΒΙΩΣΙΜΗ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗ Μια από τις πρωταρχικές ανάγκες στην ζωή του ανθρώπου είναι η μετακίνηση. Η μετακίνηση οφείλεται σε διάφορους λόγους, οι πιο σημαντικοί εκ των οποίων είναι: -Ο λόγος Σπίτι-Δουλειά -Ο λόγος Σπίτι-Διασκέδαση -Ο λόγος Σπίτι-Αγορές Καθώς και τα αντίθετά τους, οι δευτερεύουσες μεταφορές και οι μεταφορές άμεσης ανάγκης (π.χ.λόγοι υγείας).
Οι τρεις κυριότερες μετακινήσεις λέγονται μετακινήσεις μετ’ επιστροφής και έχουν την ιδιότητα του εκκρεμούς. Ο λόγος της ανάγκης των μετακινήσεων με μηχανικά μέσα κυρίως οφείλεται στις μεγάλες αποστάσεις μεταξύ των προορισμών που έχει επιφέρει η σύγχρονη, από τεχνολογική άποψη, ζωή μας. Από όλες τις παραπάνω μετακινήσεις κάποιες είναι υποχρεωτικό να πραγματοποιηθούν με μηχανικά μέσα όπως είναι τα αυτοκίνητα, οι μοτοσυκλέτες, τα λεωφορεία, τα τραίνα, τα πλωτά μέσα, τα εναέρια μέσα και λοιπά.
Το ποδήλατο στην καθημερινότητα του ανθρώπου είναι ένα μέσο μεταφοράς, ιδανικό για κοντινές αποστάσεις και για περιοχές χωρίς ιδιαίτερες τοπογραφικές δυσκολίες. Η θετική προσφορά του ποδηλάτου είναι προφανής. Είναι ένα μέσον οικονομικό γιατί δεν απαιτεί ιδιαίτερο κόστος για την αγορά του και για την συντήρησή του.
Καταλαμβάνει μικρό χώρο για την φύλαξή του και επομένως δεν δημιουργεί προβλήματα στάθμευσης τους χώρους προορισμού. Παράλληλα η χρήση του ποδηλάτου στην καθημερινή μας ζωή είναι ευεργετική γιατί ο ποδηλάτης αθλείται, προσέχει την διατροφή του για αυτό το σκοπό, καταναλώνει θερμίδες που θα ήταν βλαβερές για την υγεία του και γενικά είναι ένα άτομο που διατηρεί την ευεξία του ακόμα και σε προχωρημένη ηλικία. Ο ποδηλάτης είναι ένα άτομο που διαμορφώνει μια ιδιαίτερα θετική ψυχολογία γιατί αντιμετωπίζει τις καταστάσεις της ζωής με αισιοδοξία και υπομονή, γνωρίζοντας ότι πάντα μετά από μία ανηφόρα, ακολουθεί μια ευχάριστη κατηφόρα.
ΤΕΤΑΡΤΗ ΟΜΑΔΑ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΠΟΔΗΛΑΤΟΥ ΤΕΤΑΡΤΗ ΟΜΑΔΑ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΠΟΔΗΛΑΤΟΥ Κατά καιρούς, ο άνθρωπος ψάχνει για μια έξυπνη λύση ώστε να κινείται αλλά στην εποχή μας το έξυπνη συνεπάγεται και οικονομική λύση στην μεταφορά μας. Έτσι ο άνθρωπος κατασκεύασε πολλά οχήματα τα οποία όμως καταναλώνουν μια ποσότητα καυσίμων όπως το αυτοκίνητο, η μοτοσυκλέτα και άλλα. Υπάρχει όμως ένα επιπλέον όχημα που καταναλώνει την φυσική δύναμη και ενέργεια του ανθρώπου κινώντας έτσι ένα σύστημα με τα πόδια το οποίο παρέχει την κίνηση, αυτό το καινοτόμο προϊόν ονομάζεται ποδήλατο.
Το απλό ποδήλατο αποτελείται από ένα απλό σύστημα βασισμένο σε δυο ρόδες. Δεν καταναλώνει καύσιμα χάρη στον έξυπνο σχεδιασμό της αλυσίδας του η οποία συνδέεται από το μπροστά δίσκο όπου υπάρχουν τα πετάλια με το πίσω γρανάζι που βρίσκεται στην πίσω ρόδα. Στο σκελετό του ποδηλάτου κάτω από το κάθισμα βρίσκετε ο δίσκος κίνησης που είναι μεγαλύτερος από το πίσω γρανάζι. Πάνω σε αυτόν τον δίσκο υπάρχουν ενωμένα δεξιά, αριστερά δυο πετάλια. Ο σχεδιασμός του καθίσματος είναι έτσι ώστε τα πέλματα του ποδιού να φτάνουν τα πετάλια και με μια κυκλική κίνηση να ενεργοποιείται η κίνηση του μπροστινού δίσκου.
Η κίνηση αυτή θα ήταν όμως άχρηστη χωρίς επιπλέον ένα βοηθητικό γύρω από το μπροστινό δισκάκι υπάρχει μια αλυσίδα η οποία είναι πολλά κομμάτια ενωμένα μεταξύ τους με πύρους που κλειδώνουν με μια ασφάλεια ίδια με κάθε κομμάτι της αλυσίδας περίπου ενός εκατοστού (1cm).Ετσι η αλυσίδα συνδέεται με το μπροστινό δίσκο και καταλήγει στην πίσω ρόδα όπου υπάρχει ένα γρανάζι.Ο οπίσθιος τροχός για τα εξελιγμένα ποδήλατα έχει ένα σύστημα από γρανάζια που διευκολύνουν την κίνηση, στο κέντρο υπάρχει ο δίσκος και μπροστά ο δεύτερος τροχός ο οποίος συνδέεται στο τιμόνι με μια πιρούνα.
Το γρανάζι αυτό όπως και ο δίσκος είναι οδοντωτό ώστε τα κενά της αλυσίδας να θηλυκώνουν εκεί. Όταν η αλυσίδα είναι αρκετά τεντωμένη και ενωμένη με τον δίσκο το ποδήλατο με μια μικρή ώθηση μπορεί να μετακινηθεί. Το πίσω γρανάζι μέσα του έχει έναν αριθμό από ρουλεμάν τα οποία βοηθούν το γρανάζι να κινείται γρηγορότερα με τη βοήθεια της αλυσίδας στον πύρο που συνδέεται με την πίσω ρόδα του ποδήλατου. Όταν όλα αυτά τα κριτήρια είναι καλυμμένα το ποδήλατο μπορεί να κινηθεί, εννοείτε όμως και με την προϋπόθεση ότι επιπλέον υπάρχουν σαμπρέλες, λάστιχα, φρένα για το σταμάτημα και διάφορα άλλα υλικά. Όταν ο αναβάτης κάθεται στο ποδήλατο με μια ελαφριά ώθηση προς τα εμπρός σπρώχνει τα πετάλια και το ποδήλατο φεύγει.
Αυτός ο τρόπος μετακίνησης είναι μια οικονομική και φιλική προς το περιβάλλον λύση, αφού δεν καταναλώνει καύσιμα αλλά η σωματική δύναμη και ενέργεια που καταναλώνει ο κάτοχός του κοστίζουν κι αυτές με τον τρόπο τους. Η κίνηση του ποδήλατου δεν είναι πάντα τόσο εύκολη σε μια ανηφόρα η ακόμα και σε μια ευθεία ο οδηγός καταναλώνει αρκετή ενέργεια σε κάθε πεταλιά, αφού με τα πόδια του πρέπει να κινεί όλο το βάρος του σώματός του μαζί με το ποδήλατο. Έτσι ο άνθρωπος καταναλώνει ενέργεια η οποία μεταφράζεται σε θερμίδες και αντοχή. Ο κάτοχός του κουράζεται και στο τέλος θα καταναλώσει μια ιδιαίτερη ποσότητα φαγητού η οποία θα πρέπει να αναπληρώσει την χαμένη ενέργεια. Επιπλέον, θα σπαταληθεί και ένα ποσοστό χρόνου στην ξεκούραση. Κατόπιν, κάποιοι άνθρωποι χρησιμοποιούν το ποδήλατο ως είδος γυμναστικής και ακολουθούν μια ισορροπημένη διατροφή που μπορεί να περιέχει για παράδειγμα κάποιους χυμούς, βιταμίνες και άλλα ενισχυτικά που δεν είναι πάντα οικονομικά. Παρόλα αυτά το ποδήλατο θεωρείται πιο οικονομικό από τα οχήματα με καύσιμες ύλες όπως πετρέλαιο, βενζίνη κ.α. Όμως είναι πιο αργό από ένα αυτοκίνητο αλλά για κοντινές αποστάσεις είναι πολύ εύχρηστο χάρη στον σχεδιασμό του με την αλυσίδα και επιπλέον μπορεί να διασχίσει μεγάλες αποστάσεις με τις προϋποθέσεις της χρονοβορίας, κούρασης και κατανάλωσης ενέργειας.
Κάποιοι άνθρωποι χρησιμοποιούν το ποδήλατο ως είδος γυμναστικής και ακολουθούν μια ισορροπημένη διατροφή που μπορεί να περιέχει για παράδειγμα κάποιους χυμούς, βιταμίνες και άλλα ενισχυτικά που δεν είναι πάντα οικονομικά. Παρόλα αυτά το ποδήλατο θεωρείται πιο οικονομικό από τα οχήματα με καύσιμες ύλες αλλά είναι πιο αργό και κατάλληλο για κοντινές αποστάσεις . Μπορεί να διασχίσει μεγάλες αποστάσεις με προϋποθέσεις όπως διάθεση χρόνου, αντοχής και δύναμης του ποδηλάτη.
ΑΛΛΑΓΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΗ ΜΑΣ Είναι οι αλλαγές στις ευρωπαϊκές, εθνικές και τοπικές πολιτικές που απαιτούνται ώστε να προωθηθούν μεταφορές και μετακινήσεις που στηρίζουν την οικολογική και κοινωνική αναγέννηση των πόλεων, οι αλλαγές στις αξίες και συνήθειες των πολιτών που θα συμβάλλουν στην αποδοχή ενός νέου μοντέλου μετακίνησης στις πόλεις Ο ρόλος του δίτροχου και κυρίως του ποδηλάτου και οι δυνατότητες συνδυασμού του με τα δημόσια συστήματα μεταφορών, ο επανασχεδιασμός των πόλεων ώστε να γίνουν βιώσιμες, η χρήση του ποδηλάτου σε τουριστικές διαδρομές αλλά και η ανάπτυξη του ευρωπαϊκού δικτύου ποδηλατικών διαδρομών είναι στοιχεία που οδηγούν στη βελτίωση του τρόπου ζωής μας.
ΠΟΔΗΛΑΤΟ ΚΑΙ ΒΙΩΣΙΜΗ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗ. “Οι πόλεις χρειάζονται ρεαλιστικές και βιώσιμες λύσεις για τις μεταφορές, ώστε να γίνουν ανθρώπινες, υγιείς και περιβαλλοντικά αποδεκτές. Η ανάπτυξη των υποδομών για ποδήλατα ώστε να είναι ασφαλής η κίνηση για όσους/ες τα χρησιμοποιούν, ο συνδυασμός μετακινήσεων με δίκυκλο, και κυρίως ποδήλατο, με τις δημόσιες συγκοινωνίες, η ιεράρχηση προτεραιοτήτων στα έργα που γίνονται για τις μεταφορές, όσο και συνειδητές επιλογές από τους πολίτες μπορεί να συμβάλλουν στην οικολογική και κοινωνική ανασυγκρότηση των πόλεων μας”
Τα πλεονεκτήματα του ποδηλάτου. Το δίτροχο, ιδιαίτερα το ποδήλατο, μπορεί να κάνει τη διαφορά στις πόλεις μας, ιδιαίτερα σε μια εποχή που η χρήση ΙΧ κοστίζει ακριβά και μεγάλο ποσοστό των ευρωπαίων πολιτών υποφέρουν από τη ρύπανση και τις κακές συνθήκες κυκλοφορίας. Περισσότερο ποδήλατο, καλύτερες συγκοινωνίες και λιγότερο ΙΧ, σημαίνει λιγότερα καύσιμα, μικρότερη ρύπανση, περιορισμό σπατάλης χρημάτων, καθημερινή αλλά ήπια άσκηση, εξοικονόμηση χρόνου στις μετακινήσεις, άνεση παρκαρίσματος, καλύτερη ποιότητα ζωής, βιώσιμη κινητικότητα στις πόλεις, προστασία του κλίματος και του περιβάλλοντος, εξάλειψη μποτιλιαρίσματος.
Το δίτροχο είναι το όχημα που οδηγεί στο μέλλον Το δίτροχο είναι το όχημα που οδηγεί στο μέλλον. Για να πετύχουμε όμως τη ραγδαία αύξηση των μετακινήσεων με δίτροχα, και ιδιαίτερα με το ποδήλατο, και τη μείωση της χρήσης ΙΧ πρέπει να κάνουμε τις πόλεις μας φιλικότερες και ασφαλείς για αυτού του είδους τη μετακίνηση. Είναι μια στρατηγική που ακολουθούν πολλές πόλεις, με κορυφαία την Κοπεγχάγη που έχει βάλει ως στόχο το 50% των μετακινήσεων να γίνονται με ποδήλατο». Το ποδήλατο μπορεί να συνδυαστεί με τα δημόσια μέσα μεταφοράς και να προσαρμοστεί στις δυνατότητες και τις ανάγκες κάθε πολίτη. Το δίτροχο, ιδιαίτερα το ποδήλατο, απλό ή με πολλές ταχύτητες ή και με ηλεκτρική μπαταρία για συνδυασμένη χρήση του πεταλιού με τη μηχανική κίνηση σε μεγάλες ανηφόρες, είναι πλέον φιλικό σε κάθε ηλικία. Η σύγχρονη τεχνολογία έχει επιλύσει προβλήματα όπως η ποδηλατική κίνηση σε μεγάλες ανηφόρες, ο συνδυασμός με άλλα μέσα μεταφοράς, το παρκάρισμα του ποδηλάτου μέσα στο σπίτι.
Πώς θα γίνει η πόλη φιλική προς το ποδήλατο; Αρκεί να έχουμε στο μυαλό μας τη συνολική εικόνα της πόλης που ονειρευόμαστε. Τα έργα υποδομής πρέπει να συνοδεύονται από εκπαιδευτικές και κοινωνικές δράσεις, φροντίδα της δεξιάς λωρίδας όπου κινούνται τα ποδήλατα, πυκνή σήμανση,ώστε οι ποδηλάτες να αισθάνονται όσο το δυνατό περισσότερο ασφαλείς, κοινή χρήση των λεωφορειολωρίδων, σταθερή και στοχευμένη αστυνόμευση και ανάπτυξη προγραμμάτων επιμόρφωσης, ειδικά στα σχολεία. Σε αυτή την κατεύθυνση, πρέπει να διοργανώνονται καμπάνιες, όπως για παράδειγμα, εκστρατεία με την ονομασία «με ποδήλατο στη δουλειά», ποδηλατοβόλτες και ποδηλατοπορείες, με αποκορύφωμα την ποδηλατοπορεία σε όλη την Ελλάδα.
Σε αυτή την κατεύθυνση, πρέπει να διοργανώνονται καμπάνιες, όπως για παράδειγμα, εκστρατεία με την ονομασία «με ποδήλατο στη δουλειά», ποδηλατοβόλτες και ποδηλατοπορείες, με αποκορύφωμα την ποδηλατοπορεία σε όλη την Ελλάδα.
Μέριμνα του Δήμου για το ποδήλατο Μέριμνα του Δήμου για το ποδήλατο Η προώθηση του ποδηλάτου στις αστικές μεταφορές πρέπει να απασχολεί το Δήμο με στόχο την υλοποίηση των έργων αναφορικά με το ποδήλατο. Το ζήτημα της παράνομης στάθμευσης, η χρήση ή μη των πεζόδρομων από τους ποδηλάτες καθώς και επιπρόσθετα ζητήματα τα οποία δυσχεραίνουν τη μετακίνηση των ποδηλατών, όπως είναι η έλλειψη δεστρών για τα ποδήλατα από το Δήμο και τα αναχώματα στο οδικό δίκτυο γεγονός που το καθιστά ιδιαίτερα επικίνδυνο, είναι θέματα προς διερεύνηση. Ο Δήμος πρέπει να προχωρήσει στο σχεδιασμό συστήματος κοινόχρηστων ποδηλάτων για περιστασιακούς χρήστες με όλα τα οφέλη που παρέχει μία τέτοια ενέργεια. Η επιτυχία του εν λόγω εγχειρήματος προϋποθέτει την πυκνότητα σταθμών στην περιοχή για τη διευκόλυνση των χρηστών. Αδιαμφισβήτητα, η χρήση του ποδηλάτου προσφέρει πολλαπλά οφέλη σε ατομικό επίπεδο αλλά και σε επίπεδο κοινωνίας.
ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΚΑΙ ΠΟΔΗΛΑΤΟΔΡΟΜΟΙ. ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΚΑΙ ΠΟΔΗΛΑΤΟΔΡΟΜΟΙ. Η δημιουργία υποδομών όσον αφορά τους ποδηλάτες κρίνεται αναγκαία, καθώς το ποδήλατο αποτελεί έναν από τους πυλώνες της βιώσιμης κινητικότητας και των μεταφορών. Παρά την ανάγκη υποδομών, όμως, η πυκνότητα των οικοδομικών τετραγώνων, ο ελάχιστος ελεύθερος χώρος και η καταχρηστική στάθμευση των αυτοκινήτων, αποτελούν ορισμένες μονάχα από τις δυσκολίες που θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια των ποδηλατών και καθιστούν τη δημιουργία ποδηλατολωρίδων στην πόλη, δύσκολη υπόθεση. Αν και το εγχείρημα είναι δύσκολο, δεν είναι ανέφικτο, όπως αποδεικνύει και η εμπειρία που έχουμε από πολές πόλεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Κατά κοινή ομολογία, η έλλειψη υποδομών (ποδηλατοδρόμοι, χώροι στάθμευσης) και αντίστοιχης κουλτούρας, είναι ανασταλτικός παράγοντας για την απρόσκοπτη χρήση του ποδηλάτου. Δεδομένης μάλιστα της πυκνής δόμησης των πόλεων που ενθαρρύνουν την έντονη χρήση αυτοκινήτου αλλά και της άναρχης στάθμευσης ,το πρόβλημα των αστικών μετακινήσεων –παρότι έχει μειωθεί η κυκλοφορία οχημάτων- θα υφίσταται μονίμως στην καθημερινότητά μας . Σε μια εποχή που γίνεται μεγάλη προσπάθεια να βελτιωθούν οι συνθήκες περιβάλλοντος στις πόλεις, για την υγεία, την ασφάλεια, την ποιότητα ζωής και την οικονομική ανάπτυξη, η χρήση του ποδηλάτου για τις καθημερινές μετακινήσεις είναι κοινά αποδεκτό ότι αποτελεί μια πολύ αποτελεσματική και μοντέρνα λύση.
ΠΟΔΗΛΑΤΟ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ. Η παρουσία του ποδηλάτου είναι αρκετή για να αναβαθμίσει ένα αστικό περιβάλλον που σήμερα χαρακτηρίζεται από έντονους κυκλοφοριακούς φόρτους αλλά και άναρχη στάθμευση. H ένταξη του ποδηλάτου όμως στους αστικούς δρόμους, δεν είναι μόνο ζήτημα μελέτης συγκοινωνιολόγων, αλλά περισσότερο πολιτικών επιλογών. Είναι ένα στοίχημα για διαφορετικές συμπεριφορές μετακίνησης, σε μια διαφορετική πόλη.
Πρόκειται για ένα στοίχημα παιδείας και υπευθυνότητας που θα πρέπει να κερδηθεί σε κάθε πόλη, όπου η τοπογραφία της σε συνδυασμό με συγκεκριμένους πόλους έλξης ευνοούν τη χρήση του ποδηλάτου. Το ποδήλατο μπορεί να ενταχθεί στις πολιτικές ανάπλασης μια πόλης, με σκοπό να ενθαρρύνει τους πολίτες σε εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης, αντανακλώντας παράλληλα και το πολιτιστικό επίπεδο μιας κοινωνίας.