ΓΟΥΛΑ ΜΑΡΙΑ ΔΑΣΚΑΛΑ 1ου ΔΗΜ. ΣΧ. ΜΟΥΡΙΚΙΟΥ Η ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΑΞΙΩΝ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΕΝΑ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΑΞΗ: Δ΄ ΓΟΥΛΑ ΜΑΡΙΑ ΔΑΣΚΑΛΑ 1ου ΔΗΜ. ΣΧ. ΜΟΥΡΙΚΙΟΥ
ΤΟ ΔΕΝΤΡΟ ΠΟΥ ΕΔΙΝΕ ΣΕΛ ΣΙΛΒΕΡΣΤΑÏΝ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΔΩΡΙΚΟΣ
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ Το μάθημα της Μελέτης Περιβάλλοντος (όπως και άλλα μαθήματα) μπορεί να πραγματοποιηθεί μέσα από κάποιο λογοτεχνικό βιβλίο. Το συγκεκριμένο βιβλίο συμβάλει και στην καλλιέργεια αξιών. Φροντίζουμε να διαμορφώσουμε κατάλληλα τον χώρο μας ώστε να είναι ελκυστικός και άνετος. Αντιμετωπίζουμε το κείμενο με απόλυτο σεβασμό χωρίς να ξεχνάμε ότι κυρίως επιθυμούμε την απόλαυση από την ανάγνωση. Προσεγγίζουμε τους στόχους μέσα από δραστηριότητες, χωρίς διδαχές. Ακούμε με σεβασμό τις προτάσεις των μαθητών μας. Είναι πολύ ευχάριστη έκπληξη η ενέργεια, η δημιουργικότητα και η φαντασία τους.
ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ Η αγάπη (το δέντρο της ζωής) είναι άπειρη προσφορά χωρίς όρους. Υπάρχει μεγαλύτερος βασιλιάς από την αγάπη; Το εγώ καταλαβαίνει μόνο τη γλώσσα του συμφέροντος ενώ η αγάπη μιλάει τη γλώσσα της προσφοράς… Αν μπορέσουμε ποτέ να γίνουμε σαν αυτό το δέντρο που απλώνει τα κλαδιά του για να προσφέρει προστασία στα πουλιά και σκιά στους περαστικούς, τότε θα καταλάβουμε τι είναι η αγάπη…
ΓΕΝΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΜΕΡΟΣ ΤΡΙΤΟ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΜΕΡΟΣ ΤΡΙΤΟ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ
ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ
Γράψαμε τον τίτλο του βιβλίου στο κέντρο ενός χαρτονιού Γράψαμε τον τίτλο του βιβλίου στο κέντρο ενός χαρτονιού. Περιμετρικά, τα παιδιά έγραψαν ελεύθερα και αυθόρμητα λέξεις που τους ερχόταν στο μυαλό τους, από τον τίτλο του βιβλίου.
Χαμόγελο, ειρήνη, αγάπη, σπόρους, καρδιά, χαρά, μήλα πορτοκάλια, φύλλα, ζωή, γαλήνη, οξυγόνο, σκιά, ξύλα, μάχη για ζωή.
Δώσαμε τη σχέση. Ένα δέντρο μηλιά- Ένας άνθρωπος αγόρι, με ζωγραφιά. Συζητήσαμε το είδος των σχέσεων που μπορούν να δημιουργηθούν και τα πιθανά συναισθήματα των ηρώων. Θεωρήσαμε δεδομένη την προσωποποίηση του δέντρου.
Γιατί το ζήτησε και τι ένιωσε. Πρώτο θέμα συζήτησης. Να αναστοχαστεί ο καθένας κάποιο γεγονός που ζήτησε κάτι από κάποιον και του το έδωσε. Γιατί το ζήτησε και τι ένιωσε. Χαρά, πολύ χαρά, ενθουσιασμός, αγάπη.
Δεύτερο θέμα συζήτησης. Κάτι που μας το ζήτησε ένα αγαπημένο πρόσωπο και το προσφέραμε εμείς. Χαρά, επιθυμούσαν να προσφέρουν. Λύπη, έπρεπε να προσφέρουν.
ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ ΚΑΙ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΟΙ Οι συγγραφείς είχαν την εικονογράφηση του βιβλίου και έγραψαν το δικό τους κείμενο. Οι εικονογράφοι είχαν το κείμενο του βιβλίου και το εικονογράφησαν σελίδα - σελίδα.
ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ Η ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ
Στη φύση, η αποκάλυψη του περιεχομένου του βιβλίου, ήταν πια γεγονός.
ΚΑΤΑΙΓΙΣΜΟΣ ΙΔΕΩΝ Μετά την ανάγνωση, χωρίς καμία συζήτηση, τοποθετήσαμε κάτω ένα χαρτόνι και γράψαμε «ό,τι ερχόταν στο μυαλό κάθε παιδιού».
ΠΡΟΒΟΛΗ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ Αφήγηση του περιεχομένου. Κινούμενα σκίτσα. Μουσική επένδυση του κειμένου. Ταινία μικρού μήκους σε σκηνοθεσία Patrick Russell.
Η ΔΕΥΤΕΡΗ ΑΝΑΓΝΩΣΗ Διάβασε κάθε μαθητής μόνος του το βιβλίο και επέλεξε μια σκηνή που του έκανε εντύπωση. Την ανακοίνωσε στην τάξη και δικαιολόγησε την επιλογή του.
ΜΕΡΟΣ ΤΡΙΤΟ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ
ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ. Χωρίστηκαν τα παιδιά σε ζευγάρια. Σε κάθε ζευγάρι, το ένα παιδί ήταν το δέντρο και το άλλο το αγόρι. Επέλεξαν μια σκηνή του βιβλίου και την παρουσίασαν με δραματοποίηση ή παντομίμα.
ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ Όλοι οι μαθητές ήταν δέντρα κι ένας ήταν το αγόρι. Άρχισαν να περπατάν στο χώρο. Μόλις άκουγαν παλαμάκια, τα παιδιά δέντρα έμεναν ακίνητα σε στάση δέντρου. Το αγόρι κυκλοφορούσε ανάμεσά τους κι έλεγε στο καθένα τη φράση “δώσε μου”.
ΔΡΑΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ Ακολούθησε ένας σύντομος διάλογος ανάμεσα στο αγόρι και το κάθε δέντρο.
ΕΝΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ Τα παιδιά σχημάτισαν κύκλο και στη μέση βάλαμε μια καρέκλα. Αυθόρμητα καθόταν ένα, ένα παιδί στην καρέκλα κι έλεγε μια φράση για το αγόρι του κειμένου.
Κάθε μαθητής ζωγράφισε ένα δέντρο κι έναν άνθρωπο Κάθε μαθητής ζωγράφισε ένα δέντρο κι έναν άνθρωπο. Τα συναισθήματα αποτυπώθηκαν στα σχήματα και τα χρώματα που επέλεξαν.
ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ Πήγαμε στα δέντρα που υπάρχουν έξω από την αυλή του σχολείου. Κάθε παιδί αγκάλιασε ένα δέντρο. Του είπε το μυστικό του, έκανε μια ευχή κι έδωσε όνομα στο δέντρο του.
Εκεί κοντά στους φίλους μας τα δέντρα, παίξαμε το παιχνίδι «τα μήλα».
Το δέντρο έδινε ό,τι είχε και ό,τι ΔΕΝ είχε Το δέντρο έδινε ό,τι είχε και ό,τι ΔΕΝ είχε. Η μεγάλη αγάπη και η απίστευτη προσφορά.
Ο ΚΥΚΛΟΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ Οι ανάγκες του ανθρώπου, η σχέση του με τη φύση και τη ζωή, δεν είναι ίδιες σε όλες τις ηλικίες.
Η ΑΡΑΧΝΗ ΤΗΣ ΜΗΛΙΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΜΗΛΟΥ Μελετήσαμε τη μηλιά σαν δέντρο και το μήλο σαν φρούτο.
Κατηγοριοποιήσαμε τις έννοιες που καταγράψαμε.
ΣΥΓΓΕΝΤΡΩΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΗΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ Από τη σχολική δανειστική βιβλιοθήκη, συλλέξαμε πληροφορίες από εγκυκλοπαίδειες για τη Μηλιά-Δέντρο και το Μήλο – Καρπό. Δύο θέματα, δύο ομάδες. Αναζητήσαμε πληροφορίες και εικόνες στο διαδίκτυο.
ΣΥΝΘΕΣΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ Οι μαθητές επεξεργάστηκαν τις πληροφορίες. Κάθε ομάδα έγραψε το τελικό κείμενο.
ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΑΞΙΩΝ ΚΑΙ ΣΤΑΣΕΩΝ ΜΕΣΑ ΑΠO ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ Παιχνίδι με κάρτες. Κάθε κάρτα έγραφε μία έννοια. Αγάπη, Αλληλεγγύη, Σεβασμός, Αυτογνωσία, Ταπεινοφροσύνη κ.α. Οι μαθητές σε ζευγάρια σχημάτισαν κύκλο. Κάθε ζευγάρι έπαιρνε μία κάρτα, συζητούσε την έννοιά της και την παρουσίαζε στους υπόλοιπους, συνδέοντας την έννοια με το περιεχόμενο του βιβλίου.
ΣΥΝΕΙΔΗΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΣΧΕΣΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ - ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ Από το δέντρο στο ποτάμι.
«ΤΟ ΠΟΤΑΜΙ ΠΟΥ ΕΔΙΝΕ» Παραγωγή γραπτού κειμένου. Άσκηση δημιουργικής γραφής.
Σελίδες από το βιβλίο μας
ΓΕΝΙΚΕΥΣΗ Από το δέντρο στο ποτάμι. Από το ποτάμι στο δάσος. Σε όλη τη φύση.
ΔΙΝΕΙ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΖΗΤΑΕΙ… Το δάσος Η θάλασσα
ΕΠΕΚΤΑΣΗ Διερεύνηση του θέματος πέρα από το παραμύθι, στη δική μας πραγματικότητα και την πραγματικότητα του πλανήτη. Ευαισθητοποίηση σε αρχές και αξίες που κάνουν τον άνθρωπο καλύτερο για τον εαυτό του, τους άλλους, τον κόσμο ολόκληρο. Μπορεί τελικά και η προσφορά να είναι χαρά.