ΠΤΥΧΙΑΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΗΣ ΚΥΡΜΠΑΣΗ ΚΑΛΛΙΟΠΗΣ ΠΤΥΧΙΑΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΗΣ ΚΥΡΜΠΑΣΗ ΚΑΛΛΙΟΠΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΩΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ Επιβλέπων καθηγητής Δρ. Πασχαλούδης Δημήτριος
Η μεταβιομηχανική κοινωνία εμπλέκει τον καταναλωτή στη σαγήνη της… Η ανάγκη προστασίας του καταναλωτή, ως ασθενέστερου, έχει γίνει πλέον κοινή συνείδηση και ειδική νομοθεσία έχει αναλάβει την εξασφάλιση της προστασίας του, όταν συναλλάσσεται με προμηθευτές που τον παρασύρουν σε αγορές με εκλεπτυσμένες μορφές marketing, ή εκμεταλλεύονται την άγνοιά του ή προσπαθούν να αποκομίσουν κέρδη, θέτοντας σε κυκλοφορία επικίνδυνα προϊόντα και αδιαφορώντας για την υγεία του.
ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗΣ ΠΡΟΜΗΘΕΥΤΗΣ Είναι κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο για το οποίο προορίζονται προϊόντα και υπηρεσίες που προσφέρονται στην αγορά. Είναι ο τελικός αποδέκτης των προϊόντων και των υπηρεσιών, είναι ο κάθε αποδέκτης ενός διαφημιστικού μηνύματος. ΠΡΟΜΗΘΕΥΤΗΣ Είναι κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο, που κατά την άσκηση κάθε επαγγελματικής του δραστηριότητας, διαφημίζει ή προμηθεύει προϊόντα στους καταναλωτές, τους παρέχει υπηρεσίες, καθώς επίσης και ο παραγωγός των προϊόντων.
Οι τομείς της κοινοτικής πολιτικής που αφορούν άμεσα τον καταναλωτή ▶ Ενημέρωση ▶ Τρόφιμα ▶ Βιομηχανικά προϊόντα ▶ Περιβάλλον ▶ Υπηρεσίες ▶ Οικονομικά συμφέροντα ▶ Κοινωνική πολιτική ▶ Τουρισμός
ΑΡΧΙΚΟ ΣΤΑΔΙΟ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΩΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ☛ Πληροφόρηση ☛ Διαφήμιση ☛ Προστασία της υγείας και της ασφάλειας των καταναλωτών
ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΩΝ ΤΩΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ΓΕΝΙΚΟΙ ΟΡΟΙ ΣΥΝΑΛΛΑΓΩΝ (ΓΟΣ) Είναι ο πιο συνηθισμένος τρόπος σύναψης συμβάσεων. Πρόκειται για τρόπο συναλλαγής που αποτελεί έκφανση του σύγχρονου ορθολογικού προγραμματισμού πωλήσεων στις σύγχρονες αγορές. Βασικές αρχές που τους διέπουν: ▪ Δε δεσμεύουν τον καταναλωτή, αν δεν του κατέ- στησαν επαρκώς γνωστοί ▪ Τυπώνονται στα ελληνικά σε εμφανές μέρος
ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΕΚΤΟΣ ΤΟΥ ΕΜΠΟΡΙΚΟΥ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΟΣ Πρόκειται για πρακτική του εμπορίου, η οποία απευθύνεται απευθείας στον κάθε συγκεκριμένο πελάτη και ασκεί ιδιαίτερη πίεση, ώστε να εκμαιεύ- σει τη δήλωση της βούλησής του. Βασικές αρχές ▶ Υποχρεωτική τήρηση του έγγραφου τύπου για τη σύναψη σύμβασης ▶ Δικαίωμα υπαναχώρησης
ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΑΠΟ ΑΠΟΣΤΑΣΗ Είναι η σύμβαση που αφορά αγαθά ή υπηρεσίες και συνάπτεται ύστερα από πρόταση του προμηθευτή, χωρίς την ταυτόχρονη φυσική παρουσία των δύο συμβαλλόμενων μερών, αλλά με τη χρησιμοποίηση τηλεπικοινωνιακών μέσων, για τη διαβίβαση της πρότασης και της αποδοχής.
ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΠΩΛΗΣΗ Αποτελεί παρεπόμενη υποχρέωση της σύμβασης πώλησης, κυρίως όταν το αντικείμενο της πώλησης είναι καταναλωτικά προϊόντα διαρκείας. 3 ΚΥΚΛΟΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΩΝ ΠΡΟΜΗΘΕΥΤΗ ▪ Πληροφόρηση του καταναλωτή για ιδιότητες του πωλούμενου πράγματος ▪ Παροχή εγγύησης ▪ Παροχή τεχνικών υπηρεσιών
☛ 1991, βάσεις για οργάνωση κινήματος ΕΝΩΣΕΙΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ☛ 1991, βάσεις για οργάνωση κινήματος ☛ τουλάχιστον 100 μέλη ☛ μητρώο ενώσεων καταναλωτών ☛ προστασία συμφερόντων του καταναλωτικού κοινού ☛ αντιδιαφήμιση και μποϋκοτάζ
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΚΕ.Π.ΚΑ. Ιδρύθηκε το 1982 και αγωνίζεται για την προστασία των δικαιωμάτων των καταναλωτών, την προστασία του περιβάλλοντος και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής.
ΑΠΛΕΣ ΝΟΜΙΚΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ▪ Διαβάζετε προσεκτικά πριν υπογράψετε οποιοδήποτε έγγραφο ▪ Ζητάτε διευκρινίσεις εάν έχετε απορίες ▪ Μη λαμβάνετε υπόψη τις προφορικές υποσχέσεις ▪ Προσοχή στα ΄΄ψιλά γράμματα΄΄ ▪ Ζητάτε πάντα αποδείξεις και να τις φυλάσσετε ▪ Ζητάτε πάντα γραπτή εγγύηση στα ελληνικά ▪ Οι οδηγίες χρήσης πρέπει να είναι γραπτές και στην ελληνική γλώσσα ▪ Μην υπογράφετε αν έχετε αμφιβολίες
Όσο σημαντικός κι αν είναι ο ρόλος της πολιτείας, ο βασικός παράγοντας μίας υγιούς και υπεύθυνης αγοράς, είναι ο ίδιος ο καταναλωτής. Καμία πολιτική δεν μπορεί να έχει επιτυχία, αν εμείς οι καταναλωτές δε συνειδητοποιήσουμε την ευθύνη και τις δυνατότητές μας. Θα πρέπει λοιπόν, να γίνουμε εξουσιαστές του εαυτού μας, να μην παρασυρόμαστε από τα πάθη μας και να τηρούμε πάντα ένα μέτρο στη ζωή μας. Η φιλοσοφία των αρχαίων μας προγόνων «παν μέτρον άριστον», θα πρέπει να γίνει τρόπος ζωής και για εμάς.
Το ΚΛΕΙΔΙ, λέγεται επιλογή… Καταναλωτές είμαστε όλοι μας. Καταναλωτές είμαστε κάθε μέρα, σε κάθε δραστηριότητά μας. Οφείλουμε να απαιτούμε τα δικαιώματά μας κάθε μέρα και παντού. Παράλληλα όμως, κάθε μέρα και παντού, οφείλουμε να τα γνωρίζουμε και να τα εξασκούμε συνειδητά, με ευθύνη και επίγνωση της δύναμής μας. Το ΚΛΕΙΔΙ, λέγεται επιλογή… και το κρατά στα χέρια του, κάθε καταναλωτής…
ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΛΥ ΤΕΛΟΣ