Τα περιστατικά σχολικού εκφοβισμού έχουν γίνει μέρος της καθημερινότητας μας. Οι επιθέσεις τις περισσότερες φορές αναίτιες πληθαίνουν. Οι υποστηριχτές ή οι αμέτοχοι παρατηρητές τις περισσότερες φορές δεν στηρίζουν τα θύματα που νιώθουν……..
ΦΟΒΟΣ - ΠΟΝΟΣ ΕΣΩΣΤΡΕΦΕΙΑ – ΘΛΙΨΗ ΜΟΝΑΞΙΑ ΑΝΑΣΦΑΛΕΙΑ ΑΠΑΞΙΩΣΗ ΑΠΟΜΟΝΩΣΗ ΤΑΠΕΙΝΩΣΗ ΧΑΜΗΛΗ ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ ΑΠΟΔΟΧΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟΠΟΙΗΣΗ ΙΣΟΠΕΔΩΣΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ ΑΙΣΘΗΣΗ ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΣΗΣ ΑΡΝΗΤΙΚΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ ΑΝΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗΣ ΥΠΟΒΑΘΜΙΣΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑΣ ΝΤΡΟΠΗ
Το παιδί που εκφοβίζεται έχει ανασφαλή προσωπικότητα Αρνητική εικόνα για τον εαυτό του – χαμηλή αυτοεκτίμηση Έλλειψη αυτοπεποίθησης Κλαίει συχνά Ντροπαλό, πιο ήσυχο και ευαίσθητο Λιγότερους φίλους – καθόλου δημοφιλές Λιγότερο αποδεκτό από τους συνομηλίκους Συναισθήματα απόρριψης - καταδίωξης
Πολλές φορές στόχος γίνεται το «διαφορετικό» Το χρώμα του δέρματος Η εθνικότητα Το φύλο Το βάρος Η σχολική επίδοση Η κοινωνική συστολή
ΑΝΑΙΤΙΑ Παρόλα αυτά…… το θύμα νιώθει ένοχο. Σκέφτεται…… «Δεν αξίζω τίποτα» «Κάπου φταίω και εγώ» Έλλειψη υποστηρικτικού περιβάλλοντος Αποδέκτης κοινωνικών προκαταλήψεων
Αδυναμία αντίδρασης Ψυχολογική αστάθεια Πιστεύει πως μένοντας άπραγος δεν προκαλεί Ανικανότητα να αντιμετωπίσει τους θύτες Νιώθει πως η ζωή του δεν έχει καμία αξία
Έντονο άγχος – αγωνία - πανικός Φοβίες – Εσωστρέφεια - Κατάθλιψη Μαθησιακές δυσκολίες – σχολική αποτυχία – σχολική άρνηση Ψυχοσωματικές Διαταραχές
Υποφέρουν από κατάθλιψη Δείχνουν απροθυμία – διστακτικότητα για το σχολείο Παρουσιάζουν συμπτώματα αντικοινωνικής συμπεριφοράς Εκρήξεις θυμού – επιθετικότητα – υπερκινητικότητα Παρουσιάζουν κοινωνική απομόνωση Παρουσιάζουν απώλεια ενδιαφέροντος για δραστηριότητες
Παρέχουμε υποστήριξη – ασφάλεια Δεν κατακρίνουμε το παιδί Καταδικάζουμε την άσχημη πράξη Δεν «βάζουμε ταμπέλες» Τονίζουμε πάντα τα θετικά του στοιχεία Το ακούμε προσεκτικά για τα συναισθήματά του – τις ανάγκες του Παρακολουθούμε την εξέλιξη της κατάστασης και της υγείας του παιδιού