Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΑΜΟΙΒΕΣ, ΠΟΙΝΕΣ ΚΑΙ ΕΣΩΤΕΡΙΚΑ ΚΙΝΗΤΡΑ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Advertisements

Νοέμβριος 2009 Κατερίνα Φυτράκη Φιλόλογος ΜΑ
Εξατομικευμένα Εκπαιδευτικά Προγράμματα Στήριξης μαθητών/τριών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή και αναπηρία Πηλείδου Κωνσταντίνα Σχολική Σύμβουλος ΕΑΕ.
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
Κοκαρίδας Δημήτρης Μέλος Ε.Ε.ΔΙ.Π. Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
«Ενδυναμώνοντας την Παιδαγωγική Αυτονομία
ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ
Θεωρητική Παρουσίαση Μαθήματος Γυμνασίου
Θεωρητική Παρουσίαση Μαθήματος Γυμνασίου ΕΙΣΗΓΗΤΗΣ: ΠΑΠΑΡΓΥΡΙΟΥ ΑΛΕΞΑΝΡΟΣ MSc ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΠΕ11 ΠΕΛΛΑΣ - ΠΙΕΡΙΑΣ.
Θεωρητική Παρουσίαση Μαθήματος Γυμνασίου
Επίκουρος καθηγητής ΤΕΦΑΑ-ΠΘ
Στέλλα Καραολιά Βαλεντίνα Θεοδοσίου 20 Απριλίου 2013
Αξιολόγηση στη φυσική αγωγή
ΑΤΟΜΙΚΟΣ ΦΑΚΕΛΟΣ ΜΑΘΗΤΗ – ΦΑΚΕΛΟΣ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΜΑΘΗΤΗ
ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ
Διάλεξη 10η Διαταραχές Αισθητηρίων
Διάλεξη 3η Ψυχοκινητική Ανάπτυξη
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΤΑΣΕΩΝ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Σακελλαρίου Κίμων Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας ΤΕΦΑΑ, Τρίκαλα
Μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο: Ανάπτυξη ουσιαστικής συνεργασίας ανάμεσα στους γονείς και τους εκπαιδευτικούς Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών.
Ψυχολογία Φυσικής Αγωγής ΜΚ 208, Διάλεξη 12
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
ΠΑΡΑΚΙΝΗΣΗ ΓΙΑ ΕΠΙΤΕΥΞΗ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Διάλεξη 6η Διαταραχές Συμπεριφοράς
Telematics Επιμέλεια:Παγώνης Γεώργιος Writer: Patrick Dillon.
ΤΑ ΣΤΙΛ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Κλασσικός αθλητισμός στο Γυμνάσιο
ΦΥΣΙΚΗ Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΠΑΡΑΣΚΕΥΑΣ ΓΙΑΛΟΥΡΗΣ.
Διάλεξη 1η Εισαγωγή Στην Ειδική Φυσική Αγωγή: Ορισμοί, Έννοιες
ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΑΣΚΗΣΗ – ΚΛΑΣΙΚΟΣ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ Χρήστος Αντωνίου Μ.Sc Άσκηση και Ποιότητα Ζωής Μ.Εd Ειδικής Αγωγής.
Η Διδασκαλία της Πετοσφαίρισης
KM ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ Διάλεξη 1
KM Διάλεξη 4 Η συνεισφορά των αισθήσεων στην καλύτερη απόδοση Eλιζάνα Πολλάτου επικ.καθ. Τ.Ε.Φ.Α.Α Π.Θ.
Μέθοδοι και στυλ διδασκαλίας
ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΞΑΣΚΗΣΗΣ «ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΙ ΧΟΡΟΙ» ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ : ΣΠΥΡΕΤΑ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ ΑΕΜ : 1022.
ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ “ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΣΚΗΣΗ ΚΑΙ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ” Κίνηση, επεξεργασία και μαθησιακές προσαρμογές.
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΕΞΑΣΚΗΣΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ ΕΥΣΤΑΘΙΑ.
ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ
Στόχος του μαθήματος είναι να γνωρίσουν οι φοιτητές την Ειδική Αγωγή και να εξοικειωθούν με τις ποικίλες εκπαιδευτικές προσαρμογές που απαιτούνται σε κάθε.
Προγραμματισμός και οργάνωση διδακτέας ύλης, εκπόνηση σχεδίου μαθήματος 1.
Ανάπτυξη – Βελτίωση του Ανθρώπινου Δυναμικού
Διάλεξη : είναι η μετάδοση γνώσεων από τον δάσκαλο στο μαθητή με το λόγο, την επίδειξη αντικειμένων, την υποδειγματική εκτέλεση δεξιοτήτων ( πνευματικών.
ΜΠΑΤΖΙΟΥ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ Α.Μ Φοιτήτρια ΤΕΦΑΑ Κομοτηνής στο Μ.Π.Σ. «Άσκηση και Ποιότητα Ζωής» Κατεύθυνση ː «Πρόληψη- Παρέμβαση- Αποκατάσταση» Μάθημα ː.
ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ-ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «ΑΣΚΗΣΗ ΚΑΙ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ Κίνηση,επεξεργασία και μαθησιακές προσαρμογές ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ.
ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στην «Άσκηση και Ποιότητας Ζωής»
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
Δ ΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑ: ΑΤΟΜΙΚΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΙΟΛΟΓΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ – 2 η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ «ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ» ΜΑΡΙΑ.
Ονοματεπώνυμο: Καρακόλια Αναστασία ΑΕΜ: 912/2012 Κομοτηνή 2013
Η ένταξη των μαθητών με αναπηρία στη φυσική αγωγή Φυσική κατάσταση, κινητικές και κοινωνικές δεξιότητες για όλους τους μαθητές Αν Καθηγητής Εμμανουήλ Κ.
ΜΑΘΗΜΑ 11: ΑΜΟΙΒΕΣ, ΠΟΙΝΕΣ ΚΑΙ ΕΣΩΤΕΡΙΚΑ ΚΙΝΗΤΡΑ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΙΕΚ ΑΙΓΕΑΣ ΠΡΟΠΟΝΗΤΗΣ ΑΘΛΗΜΑΤΩΝ Μουστάκα Φρίντα Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής, MSc, Med,
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
Η ένταξη των μαθητών με αναπηρία στη φυσική αγωγή
Διδακτική της Πληροφορικής
Διδακτική-Μεθοδολογία της Κολύμβησης
Υγεία και Ευεξία Μαθητών/τριών
Ευάγγελος Αλμπανίδης Καθηγητής
Πορεία διδασκαλίας Στάδιο προετοιμασίας Στάδιο παρουσίασης
Ο ΔΙΑΚΡΙΤΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Ορισμός Επίδειξη είναι η παρουσίαση μιας πράξης μιας διαδικασίας ή ενός φαινόμενου με πραγματικά μέσα. Όταν δεν χρησιμοποιούνται πραγματικά μέσα ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΗ.
Φάκελος Αξιολόγησης για Νηπιαγωγείο
1ος υπό έμφαση στόχος - ΥΠΠ
Εναλλακτικές εφαρμογές αξιολόγησης
«Τάξη» έξω από την «τάξη»…
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΚΟΛΥΜΒΗΣΗΣ ΣΤΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΗΣ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ.
ΙΔΙΑΙΤΕΡΟΤΗΤΕΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ ΠΑΙΔΩΝ - ΠΡΟΕΦΗΒΩΝ - ΕΦΗΒΩΝ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας ΕΠΕΑΕΚ: ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΟΥ ΤΕΦΑΑ, ΠΘ – ΑΥΤΕΠΙΣΤΑΣΙΑ Διάλεξη 2η Φυσική Αγωγή Στο Ειδικό Σχολείο: Εξατομικευμένο Πρόγραμμα Και Προσαρμογές Κοκαρίδας Δημήτριος Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας ΤΕΦΑΑ, Τρίκαλα

Η Έννοια Της Προσαρμογής Καλή διδασκαλία στο μάθημα της φυσικής αγωγής δεν σημαίνει προσπάθεια αλλαγής του παιδιού, αλλά προσαρμογή της διδασκαλίας, των ασκήσεων και του περιβάλλοντος έτσι ώστε οι εκπαιδευτικές ανάγκες του παιδιού με αναπηρία να ικανοποιηθούν.

Οι Απαιτούμενες Προσαρμογές…. Είναι διαφορετικές ανά περίπτωση. Είναι συνάρτηση τόσο των αναγκών που υπαγορεύει η αναπηρία όσο και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του κάθε παιδιού ξεχωριστά.

Εξατομικευμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα (Ε.Ε.Π.) Είναι μία γραπτή έκθεση-αξιολόγηση που ο καθηγητής φυσικής αγωγής συντάσσει και υλοποιεί για κάθε μαθητή με αναπηρία του σχολείου προκειμένου: Να συναντήσει τις μοναδικές εκπαιδευτικές ανάγκες του εκάστοτε παιδιού με αναπηρία. Να βελτιώσει τις κινητικές και άλλες ικανότητες του μαθητή. Να μεγιστοποιήσει την απόδοσή του στα πλαίσια του μαθήματος.

Για Τη Διαμόρφωση Του Ε.Ε.Π, Ο Καθηγητής Φ.Α., Πρέπει: Για Τη Διαμόρφωση Του Ε.Ε.Π, Ο Καθηγητής Φ.Α., Πρέπει: Να είναι ενήμερος των δεξιοτήτων που εκτελούνται στις διάφορες «ηλικίες-κλειδιά», ιδιαίτερα των κινητικών δεξιοτήτων. Να μπορεί να εκτιμά το αναπτυξιακό επίπεδο του παιδιού, να γνωρίζει δηλαδή σε ποιο επίπεδο βρίσκεται η αδρή κινητικότητα, οι λεπτές κινήσεις και δεξιότητες, το νοητικό επίπεδο και η προσωπικότητα του παιδιού. Να γνωρίζει τις προσαρμογές που πρέπει να γίνουν ως προς τη διδασκαλία τις ασκήσεις και το περιβάλλον του μαθήματος Φ.Α.ανά περίπτωση. Να επιδεικνύει διάθεση για συνεργασία με τους καθηγητές των άλλων ειδικοτήτων του σχολείου για το καλό του παιδιού. Να μπορεί να τοποθετεί τη σκέψη, τη γνώση και τις ενέργειες του σε μία λογική σειρά.

Προ-Παρεμβατική Φάση Ε.Ε.Π. 1. Γνωριμία του καθηγητή Φ.Α με τον μαθητή & τους γονείς του παιδιού και καταγραφή πληροφοριών που αφορούν το μαθητή. 2. Απόκτηση γραπτής αποδοχής συμμετοχής στο μάθημα Φ.Α. από τους γονείς & τον ιατρό του παιδιού. 3. Εκτίμηση αναπτυξιακού επιπέδου του μαθητή (κινητικές δεξιότητες,νοητικό επίπεδο, προσωπικότητα). 4. Συνεργασία του καθηγητή Φ.Α.με τους άλλους εκπαιδευτικούς του σχολείου για την τελική διαμόρφωση του Ε.Ε.Π. 5. Καθορισμό ημ/νιας έναρξης 1ου μαθήματος & διάρκειας του Ε.Ε.Π.

Στόχος(οι) (π.χ. κάθε μήνα) Παρεμβατική Φάση Ε.Ε.Π. Δομή (Περιεχόμενο) Κάθε Μαθήματος Προσαρμογές Περιβάλλοντος Προσαρμογές Ασκήσεων Προσαρμογές Διδασκαλίας Μεσοπρόθεσμος(οι) Στόχος(οι) (π.χ. κάθε μήνα) Μακροπρόθεσμος (Ετήσιος) Στόχος

Μετα-Παρεμβατική Φάση Συνολική αξιολόγηση επιτυχίας του Ε.Ε.Π. για να εξακριβωθεί εάν ο μακροπρόθεσμος στόχος επιτεύχθηκε. Καθορισμός επόμενων στόχων βελτίωσης των ικανοτήτων του παιδιού με τη νέα σχολική χρονιά.

Προσαρμογές Περιβάλλοντος Διαμόρφωση ενός καθαρού και ασφαλούς χώρου άθλησης. Με τα αντικείμενα που δεν χρησιμοποιούνται να τοποθετούνται στην άκρη σε συγκεκριμένο χώρο. Με την εκμάθηση από τα παιδιά των ορίων του παιχνιδιού και της χρήσης του χώρου. Με κοντινή επιτήρηση καθ’ όλη τη διάρκεια του μαθήματος. Με περιορισμό της μειωμένης προσοχής του παιδιού χρησιμοποιώντας αντικείμενα μεγάλα σε μέγεθος ή με έντονα χρώματα, το ξάφνιασμα του μαθητή, την εισαγωγή νέων ασκήσεων, το κάλεσμα του παιδιού με το όνομά του, τη διατήρηση οπτικής επαφής και το άγγιγμα.

Προσαρμογές Περιβάλλοντος Ενίσχυση των ερεθισμάτων διδασκαλίας. Έντονο χρώμα σε συγκεκριμένο υλικό μέσα σε σε ένα ουδέτερο περιβάλλον μάθησης. Σμίκρυνση του χώρου και προσαρμογή υλικού όποτε είναι απαραίτητο για την επιτυχή εκτέλεση των ασκήσεων. Χρησιμοποίηση του ήχου. Τοποθέτηση καθρεφτών στους τοίχους για την αύξηση της συγκέντρωσης των παιδιών με μειωμένη προσοχή.

Προσαρμογές Ασκήσεων Οι ασκήσεις που επιλέγονται πρέπει: Να προάγουν περισσότερο τη συμμετοχή, και λιγότερο την απόδοση. Να είναι παιχνιώδους μορφής δίνοντας έμφαση στη διασκέδαση, την ψυχαγωγία και την επίτευξη αισθήματος επιτυχίας. Να βοηθούν το παιδί να κατανοήσει το σώμα του και να αποκτήσει την αίσθηση προσανατολισμού μέσα στο χώρο. Να λειτουργούν μέσα στο παρόν επίπεδο ικανοτήτων του παιδιού, προχωρώντας σταδιακά από τις απλές στις πιο σύνθετες ασκήσεις.

Προσαρμογές Ασκήσεων Οι ασκήσεις που επιλέγονται πρέπει: Να δίνουν έμφαση στις θεμελιώδεις δεξιότητες σταθεροποίησης, μετακίνησης και χειρισμού και στη βελτίωση της γενικότερης κινητικής και φυσικής κατάστασης του μαθητή. Να είναι απλές ως προς τους κανονισμούς. Να περιέχουν κοινά σημεία μεταξύ τους. Να χαρακτηρίζονται από ποικιλία, ιδιαίτερα απαραίτητη σε περιπτώσεις μαθητών με μικρή διάρκεια προσοχής.

Προσαρμογές Διδασκαλίας Σύντομες οδηγίες. Κατάλληλος τόνος φωνής ανάλογα με τη δραστηριότητα. Εκμάθηση μίας δεξιότητας τη φορά και όποτε είναι απαραίτητο, χωρισμό της δεξιότητας σε μικρότερα μέρη. Συχνή επίδειξη-επανάληψη των ασκήσεων. Κιναισθητική καθοδήγηση. Συνεχής ενθάρρυνση.

Προσαρμογές Διδασκαλίας Παροχή χρόνου στον μαθητή να αντιδράσει στα ερεθίσματα που δέχεται για την εκτέλεση μίας άσκησης. Ανατροφοδότηση μετά το πέρας κάθε άσκησης με ερωτήσεις προς τον μαθητή ως προς την διαδικασία και ως προς το αποτέλεσμα. Ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ των μαθητών με την επιλογή ασκήσεων με συνασκούμενο.

Προσαρμογές Ως Προς Τη Δύναμη - Αντοχή Προσαρμογές Ως Προς Τη Δύναμη - Αντοχή Αύξηση ή μείωση του μεγέθους του στόχου. Αλλαγή του ρυθμού του παιχνιδιού. Μείωση του βάρους ή αλλαγή του μεγέθους της μπάλας, της ρακέτας, του μπαστουνιού κ.α. Μείωση της απόστασης ρίψης. Μείωση του αριθμού των πόντων για να ολοκληρωθεί το παιχνίδι. Μείωση της ποσότητας του αέρα της μπάλας. Αλλαγή της θέσης των παικτών στο παιχνίδι.

Προσαρμογές Ως Προς Το Συντονισμό Προσαρμογές Ως Προς Το Συντονισμό Αύξηση του μεγέθους του στόχου. Χρησιμοποίηση προστατευτικών μέσων. Ρίψεις αρχικά σε απόσταση και στη συνέχεια σε στόχο. Κατά τη στόχευση, αρχικά ο στόχος να είναι σταθερός και στη συνέχεια κινούμενος. Περιορισμός του χώρου άσκησης (π.χ. φιλέ). Εξάσκηση στη σύλληψη αρχικά με μεγάλα μπαλόνια, μπάλες θαλάσσης, μπάλες από σφουγγάρι κ.α.

Προσαρμογές Ως Προς Την Ισορροπία Προσαρμογές Ως Προς Την Ισορροπία Αποφυγή εκτέλεσης ασκήσεων σε ύψος. Αύξηση του πλάτους των διαδρόμων που κινείται ο μαθητής. Αύξηση της επιφάνειας στήριξης του μαθητή (π.χ. σε εδραία θέση). Χαμήλωμα του κέντρου βάρους του σώματος. Αποφυγή χρησιμοποίησης λείων επιφανειών. Διδασκαλία ασφαλούς πτώσης.

Σύνοψη Στα πλαίσια του ειδικού σχολείου οι ανάγκες του μαθητή με αναπηρία μπορούν πράγματι να ικανοποιηθούν με την συμμετοχή του σε ένα κατάλληλα σχεδιασμένο πρόγραμμα προσαρμοσμένης φυσικής αγωγής. Η διαμόρφωση μίας διδασκαλίας προσαρμοσμένης στις ανάγκες του μαθητή προϋποθέτει την ύπαρξη και εφαρμογή εξατομικευμένου εκπαιδευτικού προγράμματος (ΕΕΠ). Το ΕΕΠ περιλαμβάνει την εφαρμογή μίας σειράς ενεργειών και αντίστοιχων προσαρμογών του περιβάλλοντος, των ασκήσεων και της διδασκαλίας του μαθήματος. Σε όλη τη διάρκεια του ΕΕΠ, η συνεκπαίδευση των μαθητών με και χωρίς αναπηρία πρέπει να αποτελεί συνεχή επιδίωξη του καθηγητή φυσικής αγωγής.

Απώτεροι Στόχοι Η ανάπτυξη θετικής στάσης απέναντι στην άσκηση και τα σπορ. Η υιοθέτηση υγιούς και ενεργού τρόπου ζωής. Η εκμάθηση αθλητικών ικανοτήτων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την συμμετοχή του μαθητή με αναπηρία σε αθλητικές δραστηριότητες ακόμα και μετά την ενηλικίωσή του.

Θέματα Για Συζήτηση Τι ονομάζουμε εξατομικευμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα και από ποιες φάσεις αποτελείται; Συζητήστε για τους τρόπους εκτίμησης του αναπτυξιακού επιπέδου του παιδιού με αναπηρία, στα πλαίσια μίας «ολιστικής» προσέγγισης. Ποιες προσαρμογές περιβάλλοντος, ασκήσεων και διδασκαλίας έχετε να προτείνετε για την ικανοποίηση των εκπαιδευτικών αναγκών του παιδιού με αναπηρία;

Θέματα Για Συζήτηση Συζητήστε πως μπορεί να επιτευχθεί η συνεκπαίδευση των μαθητών με και χωρίς αναπηρία ως επιδίωξη του καθηγητή φυσικής αγωγής Συζητήστε για τις ιδέες, προτάσεις που έχετε να προτείνετε για την προώθηση της συνεργασίας μεταξύ των καθηγητών διαφορετικών ειδικοτήτων του ειδικού σχολείου.

Βιβλιογραφία Κοκαρίδας, Δ. (2003). Η κολύμβηση για άτομα με ειδικές ανάγκες. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Χριστοδουλίδη (κεφ. 10, σελ. 73-79). Auxter, D, Pyfer, J., & Huettig, C.(2001). Principles and Methods of Adapted Physical Education and Recreation. (9th ed). Boston: McGraw-Hill (κεφ. 3, σελ 69-87).

Βιβλιογραφία Sherrill, C. (2004). Adapted physical activity, recreation and sport: Crossdisciplinary and lifespan (6th ed). Dubuque, IA: Brown & Benchmark (κεφ. 6, σελ. 143-167). Winnick, J.P. (2000). Adapted physical education and sport. Champaign, IL: Human Kinetics (κεφ. 4, σελ. 47-60).