13. Χριστιανισμός – Ελληνισμός : μια ιδιότυπη συνάντηση

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Παραμονές των Χριστουγέννων, ενώ όλοι προετοιμαζόμασταν να γιορτάσουμε τη Γέννηση του Θεανθρώπου Χριστού, του σαρκωμένου Θεού της Αγάπης…
Advertisements

Α΄ Προς Κορινθίους Επιστολή
Η Καινή Διαθήκη Α΄: Τα Ευαγγέλια και οι Πράξεις των Αποστόλων
4. Η Καινη Διαθηκη Β΄: Οι Επιστολες και η Αποκαλυψη
Πάντα οι άνθρωποι αναζητούν την αλήθεια.
ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
ΣΩΚΡΑΤΗΣ.
6. Μια νέα πρωτεύουσα η Κωνσταντινούπολη
ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΟΝ «ΔΙΑΛΟΓΟ»
Μέγας Κωνσταντίνος ( μ. Χ
25. « Και είδεν ο Θεός ότι καλόν»: η δημιουργία του κόσμου
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 1 : ΓΙΑΤΙ ΜΕΛΕΤΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ
Γιατί μελετούμε την Αγία γραφή;
Δ.Ε.7 Η Αποστολική Σύνοδος: συλλογική λήψη αποφάσεων
10. ΤΟ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΣΩΜΑ Σελίδες:
ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ ΜΑΡΙΑ ΒΛΑΣΣΗ.
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΑΥΛΟΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
ΕΝΤΟΛΕΣ ΚΑΙ ΔΟΓΜΑΤΑ. ΣΥΝΤΑΓΕΣ ΣΚΛΑΒΙΑΣ Ή ΔΡΟΜΟΙ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ;
ΘΡΗΣΚΕΙΑ: ΕΝΑ ΠΑΝΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ
Αρχαία Ελληνικά ΙΙ Επιλογικές παρατηρήσεις. Κομβικό σημείο: σύγκριση αρχαίων ελληνικών απόψεων και χριστιανικών για τα ίδια θέματα.
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
6 Η μεταστροφή του Παύλου Άνοιγμα του Χριστιανισμού στον εθνικό κόσμο
8. Ο ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΕΠΙΣΗΜΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ
ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΣΕ ΘΕΣΕΙΣ ΕΥΘΥΝΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΦΟΡΑΣ
17. Χριστιανικά άσκηση- Μοναχισμός
Πάσχα μέγα, Πάσχα των πιστών
Ο Χριστιανισμός επίσημη θρησκεία. Κεφ. 8
ιουδαϊσμοσ Θε 2: το ζητημα τησ θρησκειασ στη συγχρονη ευπωπη
TEXNH EKKΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ Α) ΔΙΑΚΟΣΜΗΤΙΚΗ Η’ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ;
1.4 Ο πολιτικός - Οι ιδιότητες του πολιτικού
« Και είδεν ο Θεός ότι καλόν»: η δημιουργία του κόσμου
ΟΙ ΠΡΟΦΗΤΕΣ Εβραϊκά: nabhi (=μιλώ αντί για άλλον) Ελληνικά: (προ + φάναι)= μιλώ πριν το γεγονός   ﻼ.
37. Ένα περιστατικό από τη δράση του αγίου Κοσμά του Αιτωλού
16. Η Εκκλησία ως κιβωτός φυλάει την αλήθεια
30. Μια πρώτη γνωριμία με τους Ρωμαιοκαθολικούς χριστιανούς
Κεφάλαιο δ΄ Ο χριστιανισμός στον ευρύτερο ευρωπαϊκό χώρο
ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ
‘’ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΟΝ 5οπ.χ. αιώνα’’  ΙΣΤΟΡΙΑ  Είναι η εποχή που έζησαν οι τρεις μεγάλοι αρχαίοι Έλληνες ιστορικοί:  1. Ηρόδοτος  2. Θουκυδίδης  3. Ξενοφών.
ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΤΑΚΤΟΥΝ ΤΟΥΣ ΡΩΜΑΙΟΥΣ ΜΕ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΤΟΥΣ.
Κύριλλος και Μεθόδιος. Οι Άγιοι Κύριλλος και Μεθόδιος ήταν αδέλφια, μοναχοί, με μεγάλη ιεραποστολική δράση. Σε αυτούς αποδίδεται ο εκχριστιανισμός των.
ΑΓΙΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ Ο ΘΕΟΛΟΓΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Οι Εβδομήντα μεταφράζουν την εβραϊκή λέξη berith στα ελληνικά διαθήκη Απαντάται στις εκφράσεις.
Παιχνίδι γνώσεων 2. Το νόημα και η εξέλιξη της χριστιανικής λατρείας Α΄ Λυκείου Δρ Ιωάννα Κομνηνού (ΠΕ01)
Ο Λόγος του Αποστόλου Παύλου στον Άρειο Πάγο Ισαβέλλα Παπαδοπούλου ΄Γ 3.
Το αντιθετικό σχήμα Ευρώπη – Ασία
Ελληνισμος και χριστιανισμοσ
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ Ο ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΑΣ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
Η ιστορία της Εκκλησίας και η μελέτη της
ΤΑ ΕΠΤΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ Π.Γ.Ε.Σ.Σ. Β2 ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΟΜΑΔΑ: CaptainΑκης
Ο όρος Αρχαία Ελλάδα χρησιμοποιείται για να περιγράψει τον ελληνικό κόσμο κατά την περίοδο της αρχαιότητας. Αναφέρεται όχι μόνο στις περιοχές του σύγχρονου.
Από τη Ρώμη στη Νέα Ρώμη.
Η Β’ Βατικανή σύνοδος και οι συνέπειες
Ο Απόστολος Παύλος στην Ελλάδα
Δ.Ε.7 Η Αποστολική Σύνοδος: συλλογική λήψη αποφάσεων.
Ο ΙΗΣΟΥΣ ΚΑΙ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΟΥ
Φιλοσοφία Αθλητισμού Ευάγγελος Αλμπανίδης.
ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ
Το σύμβολο της πίστεως ΘΕ4 ΔΡ9 ΜΑΡΙΑ ΠΑΛΛΑ.
ΤΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΤΩΝ ΜΕΔΙΟΛΑΝΩΝ
Η συνΑντηση του ΧριστιανισμοΥ με τον ΕλληνισμΟ
Κεφάλαιο 19 Γλώσσες και θρησκείες.
Ο Απόστολος Παύλος.
21. Το Βυζάντιο εκχριστιανίζει τους Σλάβους
ΤΟ ΟΥΤΟΠΙΚΟΝ ΤΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ
H ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΚΑΙ Η ΜΕΛΕΤΗ ΤΗΣ
ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ : ΗΘΙΚΕΣ ΑΞΙΕΣ ΑΡΧ. ΕΛΛΑΔΑΣ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ
Δαμιανός Κυριαζόπουλος
Ο Χριστιανισμός επίσημη θρησκεία. Κεφ. 8 ΟΥΡΔΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ 2011.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

13. Χριστιανισμός – Ελληνισμός : μια ιδιότυπη συνάντηση Τι πήρε και τι έδωσε ο ένας στον άλλον; Γιατί συγκρούστηκαν μεταξύ τους; Τι κοινό δημιούργησαν;

Ελληνισμός - Χριστιανισμός Ελληνισμός - Χριστιανισμός

Α) Η συνάντηση Χριστιανισμού - Ελληνισμού Η αρχή

Οι κατακτήσεις του Μ. Αλεξάνδρου Όλος ο κόσμος επηρεάζεται από τον πολιτισμό τον ελληνικό Το ίδιο και οι Ιουδαίοι (δέχονται επιδράσεις στην πολιτική και κοινωνική ζωή, τα γράμματα και την παιδεία)

Η ρωμαϊκή αυτοκρατορία η νέα φάση Η ρωμαϊκή αυτοκρατορία η νέα φάση

Οι Ρωμαίοι συνέχισαν την ίδια τακτική και έτσι συνεχίστηκε η επίδραση του ελληνικού πολιτισμού στους Ιουδαίους αλλά και σε όλο τον κόσμο.

Απόστολος Παύλος, ο απόστολος- φορέας και των δύο μεγεθών

Ο απόστολος Παύλος κηρύττει σε μία οικουμενική αυτοκρατορία και σε μία οικουμενική γλώσσα

Οι Απολογητές και οι Αποστολικοί Πατέρες- η νέα φάση Με αυτούς ξεκινά η συμπόρευση Μορφωμένοι (με τον ελληνικό πολιτισμό) εθνικοί που γίνονται χριστιανοί και συνδέουν τον ελληνισμό με τον χριστιανισμό

Β. προσφορά του Ελληνισμού στον Χριστιανισμό Β. προσφορά του Ελληνισμού στον Χριστιανισμό 1. Η ελληνική γλώσσα Σ’ αυτή τη γλώσσα γράφτηκε η Καινή Διαθήκη, έγραψαν οι Πατέρες της Εκκλησίας, το Σύμβολο της Πίστεως, οι αποφάσεις των Οικουμενικών Συνόδων

2. Η ελληνική φιλοσοφία Η Εκκλησία χρησιμοποίησε τη φιλοσοφία για να εκφράσει την πίστη και τα δόγματά της (π.χ. «υπόσταση», «ουσία», « ενέργεια» κ.αλ.) Τα ερωτήματα και οι αναζητήσεις της φιλοσοφίας έφερναν κοντά χριστιανισμό και ελληνισμό

3. οι ηθικές και ανθρωπιστικές αξίες του ελληνισμού και η παιδεία Ελληνισμός: Χριστιανισμός: Καλός και αγαθός πολίτης, η δικαιοσύνη, ο σεβασμός Αγάπη, ελευθερία, πίστη, αλήθεια

4. Οι καλές τέχνες Εικόνες και ψηφιδωτά Ναοί Ύμνοι, κηρύγματα Ελληνισμός Ζωγραφική Αρχιτεκτονική Μουσική και λόγος Εικόνες και ψηφιδωτά Ναοί Ύμνοι, κηρύγματα

5. Μορφές κοινωνικής ζωής Αρχαία τραγωδία Έθιμα σχετικά με την ονοματοδοσία ,το γάμο, το θάνατο περνούν στην εκκλησία σχεδόν αυτούσια αλλά με νέο νόημα Θεία Λειτουργία

Επιδράσεις του Χριστιανισμού στον Ελληνισμό Ο Θεός για τους Έλληνες ήταν απρόσωπος και ξένος (το πρώτο κινούν ακίνητον, το αγαθό) Για τους Χριστιανούς ο Θεός έχει προσωπικό και δυναμικό χαρακτήρα: Μπαίνει στην ιστορία, σαρκώνεται, πάσχει ανασταίνεται, σώζει, γίνεται ένα με τον άνθρωπο, είναι φίλος του

Ελληνισμός - Χριστιανισμός Ελληνισμός - Χριστιανισμός Για τους έλληνες οι άνθρωποι είναι υποταγμένοι στη μοίρα Για τους χριστιανούς ο άνθρωπος είναι ελεύθερος να καθορίσει τη ζωή του και τη σχέση του με το Θεό

Ελληνισμός - Χριστιανισμός Ελληνισμός - Χριστιανισμός Η ζωή και η ιστορία είναι κύκλος Η ιστορία έχει αρχή και τέλος, τίποτα δεν ξανασυμβαίνει, ο καθένας μας είναι μοναδικός και ανεπανάληπτος

Ελληνισμός - Χριστιανισμός Ελληνισμός - Χριστιανισμός Το σώμα ήταν τάφος της ψυχής έλεγε ο Πλάτωνας. Ο θάνατος ήταν καλός γιατί απελευθέρωνε την καλή ψυχή από το κακό και χωρίς αξία σώμα Ο άνθρωπος (ψυχή και σώμα) είναι «εικόνα» του Θεού. Η ανάσταση αναφέρεται στο σώμα το οποίο είναι καλό και ναός του Θεού

Επίδραση στην κοινωνία Η πίστη της εκκλησίας στην αγάπη, καλοσύνη, αλληλεγγύη, ισότητα, ελευθερία ανανεώνουν την ελληνική κοινωνία (που παρουσίαζε έντονα σημεία παρακμής)

«Ουκ ένι Έλλην και Ιουδαίος» Το κήρυγμα της ισότητας ανεξάρτητα από τη φυλή και το Έθνος απαλύνουν τη συχνά εμφανιζόμενη πίστη των Ελλήνων για την (δήθεν) φυλετική και εθνική υπεροχή των Ελλήνων έναντι των υπολοίπων ανθρώπων (πας μη Έλλην , βάρβαρος)

Χριστιανισμός και Ελληνισμός: αντίθεση και σύνθεση Η αρχική σύγκρουση Ο εθνικός κόσμος με όπλα την φιλοσοφία, την εξουσία δίωξε την εκκλησία Η εκκλησία όμως δεν απέρριψε τον εθνικό κόσμο αλλά υποστήριξε ότι υπάρχουν και σ’ αυτόν «σπέρματα αληθείας»

Η νέα σύγκρουση(μετά τον Μ. Κωνσταντίνο) Φανατικοί χριστιανοί εδίωξαν τους ειδωλολάτρες και κατέστρεφαν ειδωλολατρικά ιερά Αυτοκράτορες νομιμοποίησαν αυτές τις ενέργειες Αυτό δεν εκφράζει όμως την εκκλησία Οφείλονται σε υπέρμετρο ενθουσιασμό και καταδικάστηκαν από πατέρες της Εκκλησίας

Η Εκκλησία σέβεται την αρχαία ελληνική σοφία αφού μέσα σ’ αυτήν γεννήθηκε και ανδρώθηκε η εκκλησία (θυμηθείτε αυτά που έδωσε στην Εκκλησία) Ας διαβάσουμε το κείμενο του Μ. Βασιλείου στη σελίδα 52