1792-1869
Ανδρέας Κάλβος Αν δύσκολη ποίηση σημαίνει ποίηση που δυσκολευόμαστε να την προσεγγίσουμε «ως ποίηση», και όχι ποίηση που δεν καταλαβαίνουμε το θέμα της, τότε ο Κάλβος είναι ποιητής δύσκολος, όπως, καθώς μου φαίνεται, δύσκολος ποιητής είναι και ο Καβάφης (Γ. Σεφέρης, Δοκιμές, 1944, σ. 50) «Ο ποιητής της Ιδέας»
Ανδρέας Κάλβος Ζάκυνθος Ιταλία (γνωριμία με τον Ούγκο Φόσκολο) Λύρα – Γενεύη, 1824 (στο τέλος του βιβλίου πρόσθεσε την «Επισημείωσιν», θεωρητικό κείμενο στο οποίο εξέθεσε τις απόψεις του περί μετρικής και αρμονίας) «Πολύτροπος αρμονία» Λυρικά - Παρίσι, 1826 Επιστροφή στην Ελλάδα (Ναύπλιο 1826, Κέρκυρα 1828)
Ανδρέας Κάλβος Διδάσκαλος φιλοσοφίας στην Ιόνιο Ακαδημία Δεν γνώρισε ποτέ τον Σολωμό στην Κέρκυρα Πατριωτικά-επαναστατικά ποιήματα (πατρίδα, ελευθερία, δόξα, αρετή, ποίηση) Υιοθετεί την ιταλική νεοκλασικιστική παράδοση (ηρωικός στίχος – παροξύτονος επτασύλλαβος) Οπαδός της μέτριας καθαρεύουσας (Κοραής) («αντιποιητική» γλώσσα – προσωπικό γλωσσικό ποιητικό ιδίωμα)
Η γλώσσα του Κάλβου «Από τις δύο χιλιάδες λέξεις - τόσος είναι ο πλούτος του λεξιλογίου των ωδών – οι χίλιες οκτακόσιες (κάπου το 85%) είναι στην καταγωγή τους τυπικά αρχαίες, με τη σημασία και τη χρήση τους να συνεχίζονται και σήμερα» Γ. Δάλλας, Κάλβος, 1997, σ. 62
Καλβική στροφή Πεντάστιχη στροφή, χωρίς ομοιοκαταληξία, οι πρώτοι τέσσερις στίχοι οκτασύλλαβοι, εφτασύλλαβοι ή εκτασύλλαβοι, πέμπτος στίχος πάντα πεντασύλλαβος παροξύτονος Όσοι το χάλκεον χέρι βαρύ του φόβου αισθάνονται, ζυγόν δουλείας ας έχωσι· θέλει αρετήν και τόλμην η ελευθερία. («Εις Σάμον»)
Ανδρέας Κάλβος (Νεο)κλασικιστικά και ρομαντικά στοιχεία Κωστής Παλαμάς – διάλεξη με τον τίτλο «Κάλβος ο Ζακύνθιος» (1889) Έγραψε μόνο 20 ποιήματα (ωδές) στα ελληνικά Δύο τραγωδίες και μία ωδή στα ιταλικά «Ο Φιλόπατρις» – ύμνος στη Ζάκυνθο «Εις Θάνατον» – στη μητέρα