Ο αριθμος φ στην αρχιτεκτονικη

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Αρχιτεκτονικές απεικονίσεις διαχρονική εξέλιξη και διερεύνηση των προβολικών και μετρικών συστημάτων ανδριοπούλου ευθυμία υπ. διδάκτορας Α’ παρουσίαση.
Advertisements

ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΤΗ ΦΥΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ
Leonardo Pisano ή Fibonacci (1180 – 1250 μ.Χ.)
Σύντομη Παρουσίαση των Μαθηματικών του Project «Παρθενώνας»
EΠΙΔΑΥΡΟΣ.
Η Μαντόνα με το γαρύφαλλο
ΣΤΟΧΟΙ: ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ
ΧΑΡΤΑΕΤΟΣ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
Ο αγαπημένος αριθμός του σύμπαντος
Το οποίο μας βοηθά να αποθηκεύουμε γνώσεις.
Γ. Ματσαρίδης, Γλωσσολόγος, M.Sc.
Ερευνητική εργασία «Μαγικοί αριθμοί»
ΟΙ ΠΥΡΑΜΙΔΕΣ ΤΗΣ ΑΙΓΥΠΤΟΥ
Ο χρυσός αριθμός φ Ιωάννης Αθανασίου Μαθητής Β΄ Λυκείου Επιβλέπων
Τα Μαθηματικά της Τέχνης & η τέχνη των Μαθηματικών
ΠΡΟΒΟΛΕΣ.
Ο αριθμός φ και οι τέλειες αναλογίες σώματος
Μάθημα: Ερευνητική Εργασία ( Project ) Τμήμα : ΒPr ~ 3
Μία εργασία (project) του Β2 τμήματος του 2ου ΓΕΛ Λευκάδας
ΨΗΦΙΑΚΗ ΤΕΧΝΗ ΜΕ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
Πολιτιστικό πρόγραμμα
Ο κόσμος είναι … μαθηματικά!!!
03 ΠΡΟΒΟΛΕΣ.
ΘΕΜΑΤΑ ΤΕΧΝΗΣ Β Λυκείου - ΕΜΠΑ Έργα τέχνης που πρέπει να ξέρω.
Η κρυφή γεωμετρία της Σχολής των Αθηνών του Ραφαέλο
«Οι Σπουδές στην Αρχιτεκτονική»
Σάντρο Μποτιστέλι Ο Αλεσσάντρο ντι Μαριάνο Φιλιπέπι γεννήθηκε το , γνωστός περισσότερο ως Σάντρο Μποτιτσέλλι, ήταν διακεκριμένος Ιταλός ζωγράφος.
Προοπτική με ένα σημείο φυγής
Άσκηση 3 Το ορθογώνιο τρίγωνο ΑΒΓ με υποτείνουσα ΒΓ=10m και το τετράγωνο με πλευρά 5m, έχουν ίσα εμβαδά. Να υπολογίσετε την απόσταση του Α από την ΒΓ.
ΠΡΟΒΟΛΕΣ.
Σάντρο Μποτιστέλι Ο Αλεσσάντρο ντι Μαριάνο Φιλιπέπι γεννήθηκε το , γνωστός περισσότερο ως Σάντρο Μποτιτσέλλι, ήταν διακεκριμένος Ιταλός ζωγράφος.
Αρχαίοι Έλληνες μαθηματικοί και η συμβολή τους στη θετική σκέψη
ΜΑΘΗΤΕΣ ΣΑΜΑΡΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΧΑΙΝΤΑΡΙ ΑΦΡΙΜ
Τι είναι ο αριθμός φ; The beauty is the harmony between the parts themselves but also between the parts and the whole! Albrecht Dürer, “About Measurement”
Η ΧΡΥΣΗ ΤΟΜΗ.
Χρυσός αριθμός Φ Εργασία στο πρότζεκτ των μαθητριών: Τρόφιν Στεφανία Λυρίτη Μίρκα Ντόκα Ιφιγένεια Μερμβελιωτάκη Ξένια.
Χρυσh τομh.
Οι Ιταλοί καλλιτέχνες τις Αναγέννησης
Η Χρυσή Τομή Στη Ζωγραφική
Όλγα Μακρή Γιώργος Μοσχόπουλος Αριόλα Τσαρτσάνη Βέρα Βυθούλκα
Ιφιγένεια Ποντίκη Φιλόλογος ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΙΑΚΗ ΤΕΧΝΗ 15 ος- αρχές 17 ου αι. Ζωγραφική, Γλυπτική, Αρχιτεκτονική.
ΚΑΛΩΣΟΡΙΣΑΤΕ ΣΤΟ ΕΙΚΟΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
Οι σπουδές στην Αρχιτεκτονική
Η ΧΡΥΣΗ ΤΟΜΗ ΣΤΗΝ ΦΥΣΗ.
Ο μαγικός αριθμός π.
Ο αριθμοσ φ Χριστίνα Λιακοπούλου Γιώργος Μαυροματίδης
ΛΕΟΝΑΡΝΤΟ ΦΙΜΠΟΝΑΤΣΙ Μαρία Καρκαλά Ευρυδίκη Φατώλια.
Η ΠΟΡΕΙΑ ΤΗΣ ΓΕΩΜΕΤΡΙΑΣ, ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΑ ΚΑΙ…
Ο Aριθμός φ στην αρχιτεκτονική
Βρίσκω το εμβαδό τριγώνου
#2_γεωμετρία επιμέλεια_Σύμος Χαραλάμπους
Άραγε, γνωρίζουν οι μέλισσες μαθηματικά?
ΓΕ.Λ ΕΞΑΠΛΑΤΑΝΟΥ «ΜΕΝΕΛΑΟΣ ΛΟΥΝΤΕΜΗΣ»
Αναγέννηση: Γράμματα Τέχνη
Ο μαγικός αριθμός Φ.
Ερευνητική εργασία (Project)
Είναι ίσα μεταξύ τους δύο τρίγωνα με 5 ζεύγη κύριων στοιχείων τους ίσα? Επιμέλεια: Κουρτέση Γεωργία - Μαθηματικός.
ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ FIBONACCI Μαθήτρια: Δήμητρα Δεληβοριά Υπεύθυνη Καθηγήτρια:
ΤΑ 7 ΘΑΥΜΑΤΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ.
ΦΤΙΑΧΝΩ ΣΧΗΜΑΤΑ …με προϋποθέσεις.
Πολιτιστικές διαδρομές γύρω από το Βελιγράδι
Ας φτιάξουμε ένα ελέφαντα!
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΜΕΣΩ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ
Δραστηριότητα - απόδειξη
ΕικονογραφικοΙ κυκλοι δυτικησ τεχνησ
Νικόλαος Τρουπιώτης - Γεωργία Βελέντζα
Ο Ευαγγελισμός στην ορθόδοξη και δυτική ζωγραφική
Μαθηματικά και Τέχνη Σε απόλυτη συμφωνία Ντούνης Κωνσταντίνος
«Μαθηματικά στην καθημερινότητα»
ΣΤΟΧΟΙ: ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ο αριθμος φ στην αρχιτεκτονικη ΟΙ ΠΥΡΑΜΙΔΕΣ Ένα πρώτο παράδειγμα εφαρμογής του φ είναι στην πυραμίδα του Χέοπα στην Αίγυπτο. Οι αρχαίοι Αιγύπτιοι ήταν οι πρώτοι που χρησιμοποίησαν τα Μαθηματικά στην τέχνη. Εάν τμήσουμε κάθετα την μεγάλη πυραμίδα της Γκίζας, θα πάρουμε ένα ορθογώνιο τρίγωνο, το ονομαζόμενο Αιγυπτιακό Τρίγωνο. Ο λόγος της υποτείνουσας του τριγώνου που σχηματίζεται προς την μισή πλευρά της βάσης (απόσταση της πλευράς από το κέντρο) είναι 1,61804… που διαφέρει από τον αριθμό Φ στο πέμπτο δεκαδικό ψηφίο. φ 1

Ο ΠΑΡΘΕΝΩΝΑΣ Φυσικά η επιρροή του λόγου της χρυσής τομής ήταν τεράστια και σε όλο τον αρχαίο ελλαδικό χώρο και πιο έντονα στον Παρθενώνα. Ο Παρθενώνας αποτελεί ένα χρυσό ορθογώνιο και αν επιχειρήσουμε να το χωρίσουμε σε τετράγωνα και άλλα μικρότερα χρυσά ορθογώνια, όπως ακριβώς κάναμε και για την πρώτη χρυσή σπείρα, θα διαπιστώναμε ότι και άλλα τμήματά του είναι τοποθετημένα έτσι ώστε να πληρούνται πολλές χρυσές αναλογίες.

ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΤΗΣ ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ Χαρακτηριστικό παράδειγμα εφαρμογής του αριθμού φ αποτελεί το μεγάλο θέατρο της Επιδαύρου. Η ορχήστρα του είναι ένας τέλειος κύκλος ενώ το κοίλον του αποτελεί τμήμα σφαίρας. Επίσης η αναλογία των δύο διαζωμάτων 21 προς 34 ισούται με 0,618(1/Φ) αλλά και η αναλογία του κάτω διαζώματος προς το σύνολο των σειρών 34 προς 55 ισούται με 0,618 (1/Φ).

Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ  Ο αριθμός φ και η χρήση της Χρυσής Αναλογίας έχει βρεθεί και στο σχέδιο της Παναγίας των Παρισίων. Η δυτική πρόσοψη της εκκλησίας είναι η μεριά όπου η παρουσία των χρυσών ευθύγραμμων τμημάτων είναι ιδιαίτερα αισθητή.

Στο κτίριο του Ο.Η.Ε στη Νέα Υόρκη συναντάμε συχνά χρυσά ορθογώνια. ΤΟ ΚΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΟΗΕ  Στο κτίριο του Ο.Η.Ε στη Νέα Υόρκη συναντάμε συχνά χρυσά ορθογώνια.

Ο ΠΥργος των ΤηλεπικοινωνιΩν CN Ο Πύργος Τηλεπικοινωνιών στο Τορόντο, ο ψηλότερος πύργος στον κόσμο, περιλαμβάνει τη χρυσή τομή στο σχεδιασμό του. Ο λόγος του συνολικού ύψους του, 553,33 μέτρα, προς το ύψος του “καταστρώματος παρατήρησης” 342 μέτρα, είναι 1,618 δηλαδή ο αριθμός φ.

Αλλα αρχιτεκτονικα επιτευγματα Τον αριθμό Φ συναντάμε και σε άλλα σπουδαία αρχιτεκτονικά επιτεύγματα σε όλο τον κόσμο, αφού μπορούμε να τα χωρίσουμε σε χρυσά ορθογώνια . Παραδείγματα τέτοιων οικοδομημάτων είναι το Ταζ Μαχαλ.

Ο αριθμος φ στην τΕχνη Κατά τον μεσαίωνα, ενώ το ενδιαφέρον για τη χρυσή τομή ήταν αμείωτο στην αρχιτεκτονική, στη ζωγραφική και τις άλλες τέχνες έμοιαζε πως χάθηκε. Τον 16° αιώνα ο Luca Pacioli (1445-1514) γεωμέτρης και φίλος ενός μεγάλου αναγεννησιακού ζωγράφου, «ξαναανακάλυψε» τη χρυσή τομή.

Ο aνθρωπος του ΒετρΟΥβιου Ο Leonardo Da Vinci είχε δείξει ένα ένθερμο ενδιαφέρον για τα μαθηματικά της τέχνης και της φύσης. Γι’ αυτό άλλωστε και είχε κάνει μία έρευνα πάνω στην ανθρώπινη φιγούρα και είχε δείξει πώς τα διαφορετικά της μέρη σχετίζονται με την χρυσή αναλογία όπως φαίνεται στην εικόνα.

Η ΜΟνα ΛΙζα Το δημοφιλέστερο έργο του Da Vinci, η Μόνα Λίζα, δημιουργήθηκε με βάση τη χρυσή αναλογία. Στην εικόνα παρατηρούμε πως ο πίνακας περιλαμβάνει πολλά χρυσά ορθογώνια.

Ο Αγιος ΙερΩνυμος Ένα άλλο έργο του Leonardo Da Vinci που φαίνεται να είναι βασισμένο στο Χρυσό Αριθμό είναι και ο πίνακας του Άγιου Ιερώνυμου (Saint Jerome). Ένα χρυσό ορθογώνιο ταιριάζει τόσο προσεγμένα γύρω από την κεντρική φιγούρα που λέγεται πως ο καλλιτέχνης το σχεδίασε μόνο και μόνο γι’ αυτό.

Η ΑγΙα ΟικογΕνεια Φαίνεται και πως ο Μιχαήλ Άγγελος γνώριζε τις αναλογίες του αριθμού φ. Στο συγκεκριμένο έργο του, Τhe Holy Family (H Αγία Οικογένεια) παρατηρούμε πως οι θέσεις των κύριων φιγούρων ευθυγραμμίζονται με ένα χρυσό πεντάγραμμο ή αλλιώς ένα χρυσό αστέρι.

Η ΑυτοπροσωπογραφΙα του Rembrandt Ο Rembrandt ήταν άλλος ένας καλλιτέχνης που βασίστηκε στην χρυσή αναλογία. H συγκεκριμένη Αυτοπροσωπογραφία του (Self-Portrait) αποτελεί όπως φαίνεται μια τριγωνική σύνθεση που περικλείει την κεντρική φιγούρα. Αν, λοιπόν, τραβήξουμε μία γραμμή από την κορυφή του τριγώνου προς τη βάση του, τότε η βάση χωρίζεται σε 2 ευθύγραμμα τμήματα, ο λόγος των οποίων ισούται με φ.

Η ΣταΥρωση Ο Raphael, ήταν ο δημιουργός ενός άλλου αξιοσημείωτου παραδείγματος πίνακα που παρουσιάζει τη χρυσή αναλογία. Στην Σταύρωση (Crucifixion) οι φιγούρες σκιαγραφούν ένα χρυσό τρίγωνο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να εντοπίσουμε ένα από τα χρυσά αστέρια ή χρυσά πεντάγραμμα

Το Μυστηριο του Μυστικου Δειπνου Το έργο του Salvador Dali "Το μυστήριο του Μυστικού Δείπνου" είναι πλαισιωμένο σε ένα χρυσό ορθογώνιο. Παρατηρούμε επίσης πως το τραπέζι έχει τοποθετηθεί ακριβώς στην χρυσή τομή του πλάτους του πίνακα

Οι Λουομενοι Στον πίνακα του George-Pierre Seurat «Οι Λουόμενοι» παρατηρούμε πως τρεις φιγούρες είναι εγγεγραμμένες σε χρυσά τετράγωνα.

Ο ΔαβΙδ Τέλος φαίνεται πως και σε κάποια αγάλματα παρατηρήθηκε η χρυσή αναλογία. Πιο συγκεκριμένα, στο άγαλμα “Δαβίδ” του Μιχαήλ Αγγέλου η απόσταση από την κορυφή του κεφαλιού μέχρι και τον αφαλό (38 εκ.) προς την απόσταση από τον αφαλό μέχρι και τα δάχτυλα των ποδιών (62 εκ.) παρουσιάζει μια χρυσή αναλογία.  

ΕΠΙΛΟΓΟΣ Παρατηρήσαμε, λοιπόν, πως ο αριθμός φ απαντάται σε όλες τις πτυχές της καθημερινής μας ζωής. Η χρυσή τομή είναι μια σχέση που εκφράζει την ιδανική αναλογία.

ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗ ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΑΣ Οι ομάδες των μαθητών Φ στην Ιστορία και Τέχνη Φ στα Φυτά και Ζώα ΑΘΑΝΑΣΑΚΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ ΜΠΑΡΑΚΑΤ ΞΟΥΒΕΡΟΥΔΗΣΟΥΛΙΟΥ ΜΠΙΣΜΠΙΚΗΣ ΝΙΚΗΤΑΣ ΣΩΤΗΡΙΟΥ ΤΣΩΛΗΣ ΙΑΣΟΝΑΣ ΜΥΡΣΙΝΗ ΤΙΦΗΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑ ΑΛΕΞΙΑ ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΣΤΑΘΗΣ ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΑΝΙΗΛ ΕΡΕΣΣΙΟΥ ΜΑΝΟΥΣΟΣ ΠΑΠΑΛΟΥΚΑΣ ΨΥΧΟΓΙΟΣ ΜΠΑΪΡΑΜΗΣ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣΠΑΠΑΓΙΑΝΝΗΣ ΣΑΡΙΑΝΟΓΛΟΥ ΑΛΚΗΣ ΓΕΩΡΓΙΑ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΑΝΔΡΕΑΣ ΧΡΗΣΤΟΣ ΕΡΜΗΣ ΝΙΚΟΣ ΑΛΚΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ Φ στα Μαθηματικά Φ στον Άνθρωπο και DNA Ο υπεύθυνος καθηγητής: ΚΑΦΩΡΟΣ ΗΛΙΑΣ , Φυσικός